Nota - Septembercirculaire 1999 Gemeentefonds | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I SAMENVATTING EN CONCLUSIES In deze nota wordt de Septembercirculaire financieel vertaald en toegelicht naar de situatie van Delft. De uitkomst is positief. Dat neemt niet weg dat een andere belangrijke ontwikkeling, te weten de geplande 2e en tevens laatste fase in de herverdelingsoperatie van het gemeentefonds, een negatieve weerslag heeft op de toekomstige inkomstenstroom vanaf 2001 uit het gemeentefonds. Daarover is recentelijk nadere informatie ontvangen. Over dit belangrijke onderwerp zal separaat gerapporteerd worden waarbij zowel de financiële gevolgen als de mogelijk te ondernemen stappen aan u worden voorgelegd. De Septembercirculaire 1999 van het Ministerie van BZK levert de gemeente 3 miljoen structureel meer op ten opzichte van de Meicirculaire 1999. De belangrijkste reden is dat een aantal voorgenomen ombuigingsmaatregelen bij het Rijk niet doorgaan. Het Rijk heeft daarbij de geraamde loon- en prijsstijging voor 2000 met 1% verhoogd tot gemiddeld 2,5%. De verhoging heeft de gemeente ook broodnodig omdat het beeld van de Meicirculaire tamelijk negatief was. Daarom is toen besloten eerst het beeld van de Septembercirculaire af te wachten. De financiële situatie ten opzichte van de raming van de Gemeentefondsuitkering in de Zomernota is nu als volgt: Tabel 1: Ontwikkeling Gemeentefonds t.o.v. raming in Zomernota bedragen x 1.000
Zoals hieruit blijkt is het negatieve beeld uit de Meicirculaire structureel gezien op grond van de Septembercirculaire omgeslagen in een positief beeld. Wel staan de jaren 2000 en vooral 2001 nog negatief maar dat kan bij volgende bijstellingen van het accres anders worden. De huidige stand van het Gemeentefonds heeft gevolgen voor het financieel beeld. Het meerjarenbeeld uit de Zomernota is voor 2000 sluitend maar voor latere jaren oplopend negatief. De stand inclusief de ontwikkeling daarna van het gemeentefonds is als volgt: Tabel 2: Begrotingsbeeld inclusief mutatie Gemeentefonds uit Mei- en Septembercirculaire 99 bedragen x 1.000
Behalve de hiervoor bedoelde mutaties welke op het begrotingsbeeld van invloed zijn bevat de Septembercirculaire één budgetair neutrale mutatie. Dat betreft het terugdraaien van de aangekondigde uitname in verband met het toeslagenbudget van de ABW. Deze maatregel wordt verschoven naar 2001 en betrokken bij het in te stellen Fonds Werk en Inkomen. De mutaties worden toegelicht in paragraaf 3 van deze notitie. Beslispunten:
II HOOFDPUNTEN UIT DE SEPTEMBERCIRCULAIRE
Herziening maatstaf stadsvernieuwing: De maatstaf stadsvernieuwing maakt onderdeel uit van het nieuwe verdeelstelsel van het Gemeentefonds dat in 1997 is ingevoerd. De maatstaf biedt de gemeente compensatie voor de eigen bijdrage aan de stads- en dorpsvernieuwing. Als zodanig is de maatstaf afgeleid aan de verdeelsleutel van het stadsvernieuwingsfonds. Per 1 januari 2000 wordt echter het Investeringsfonds Stedelijke Vernieuwing ingesteld dat een brede doeluitkering omvat op het gebied van de stedelijke vernieuwing en waarin ook de middelen voor de stads- en dorpsvernieuwing zijn geïntegreerd. Dat maakt het noodzakelijk ook de maatstaf in het gemeentefonds aan te passen. III TOELICHTING MUTATIES SEPTEMBERCIRCULAIRE De mutaties uit de Septembercirculaire worden in het kort hieronder toegelicht in volgorde van de nummering in onderstaand overzicht. Tabel 3: Mutaties Septembercirculaire 1999 bedragen x 1.000
MUTATIES NIET BUDGETTAIR NEUTRAAL 1. Accres Het accres voor 2000 is met
387 miljoen naar boven bijgesteld. Dat bedrag staat gelijk met 17
uitkeringspunten. Vanaf de Meicirculaire volgend jaar loopt deze verhoging
mee in de bevoorschotting van het Rijk omdat daar volgens afspraak het
officiële bijstellingsmoment ligt. Ontwikkeling uitkerings- basis De ontwikkeling van de uitkeringsbasis biedt de ruimte om de uitkeringsfactor in 1999 met 2 punten en in 1999 met 4 punten bij te stellen. De mutatie heeft meerjarig gezien een dalend verloop vanwege een technische correctie met betrekking tot het terugdraaien van de maatregel betreffende het toeslagenbudget ABW.
Afschaffing omroepbijdrage De afschaffing van de omroepbijdrage in
2000 heeft in dat jaar een eenmalig nadelig effect van 12 miljoen omdat
met de compensatie van een aantal hierdoor benadeelde gemeenten een
eenmalig bedrag is gemoeid van 15 miljoen waarvan 3 miljoen
structureel door het rijk beschikbaar is gesteld. Vanaf 2001 wordt het
bedrag van 3 miljoen structureel toegevoegd. MUTATIES BUDGETTAIR NEUTRAAL 4.Toeslagenbudget ABW De wijziging in de bekostiging van de toeslagen ABW in 2000 is verschoven naar 2001. De uitname in de Meicirculaire van 155 miljoen wordt daarom nu gecorrigeerd. Het kabinet overweegt de toeslagen ABW te betrekken bij het Fonds Werk en Inkomen. In dat fonds worden een aantal inkomensregeleingen op het terrein van werk en inkomen bij de gemeenten gebundeld.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |