Nota - Projectenlijst besteding EZH-gelden | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
B&W-notitie: Bij raadsbesluit van 30 september jl. is de raad akkoord gegaan met de door het college aangegeven procedure voor de bestemming en het tijdelijk beheer van de EZH-gelden (tot een bedrag van 115 mln). Inmiddels is het communicatietraject nader uitgewerkt in de vorm van het Campagneplan dat afzonderlijk ter advisering aan de commissie Middelen en Bestuur wordt voorgelegd. In het Campagneplan wordt het proces geschetst dat zal resulteren in het door de raad te nemen besluit over de uiteindelijke verdeling in maart 99. Het proces Het proces om te komen tot een raadsbesluit kent de volgende stappen:
De daadwerkelijke start van de campagne vindt plaats bij de presentatie/ publicatie door het gemeentebestuur van de projectenlijst via een speciale bijlage van de stadskrant.
De projectenlijst De projectenlijst besteding EZH-gelden zal dus in een aantal stappen tot stand komen. Met de bijgevoegde projectenlijst doet het college de eerste aanzet. Gaandeweg het proces zullen daar aanpassingen en aanvullingen op plaatsvinden. In de nadere toelichting op de afzonderlijke projecten is per afzonderlijk projet aangegeven wat het basisidee is, welke resultaten verwacht worden;
De uitwerking van de projecten die nu door het college aan de commissie Middelen en Bestuur worden voorgelegd is in dit stadium van het proces nog bewust globaal gehouden, dit geeft ruimte in eerste instantie voor de raad om hierop te reageren, en met alternatieven te komen en in tweede instantie geldt dat ook voor de door Delftenaren aan te dragen projecten. In de voorbereiding van de brochure waar de door de raad vastgestelde definitieve projectenlijst in verwerkt zal zijn, zullen de toelichtingen die door het gemeentebestuur gepresenteerd worden op een attractieve wijze (ook met beeldmateriaal) uitgewerkt worden. Overigens blijkt in de uitwerking van een aantal projecten (zie m.n. Intensivering lokaal sociaal beleid) dat daarbij in wezen sprake is van een jaarlijks bedrag. Projecten hoeven derhalve niet per definitie om eenmalige zaken te gaan. Bijgaande projectenlijst komt in totaal uit op het maximaal te bestemmen bedrag, te weten: 115 mln. Na discusie in de commissie Middelen en Bestuur, en de stadsbijeenkomsten zullen alternatieve projecten worden toegevoegd. Het totaalbedrag zal dan boven dit bedrag uitkomen, waarbij voorlopig een plafond van 200 mln. gehanteerd wordt. Rekening houdende met de daarna gehouden meningspeiling bij Delftenaren stelt het college een bestedingsavoorstel op voor de raad, en neemt de raad zijn besluit hoe de EZH-gelden ad 115 mln definitief verdeeld worden.
Projectenlijst Besteding EZH-gelden de basislijst zoals vastgesteld in B&W van 2 november 1999
Aanzet voor vanuit EZH-gelden te bekostigen bestedingsprojecten Nieuw lokaal sociaal beleid a.1. Tegengaan sociaal isolement en bevorderen vrijwilligerswerk In samenwerking met andere organisaties richt de gemeente op wijkniveau teams in die zich gaan bezighouden met mensen die haast de deur niet meer uitkomen. De teams krijgen de functie van meldpunt, zoeken de mensen thuis op en proberen samen met betrokkenen manieren te vinden om nieuwe contacten te leggen en nieuwe activiteiten te ondernemen. Vrijwilligerswerk is hierbij een belangrijk
punt. Door als vrijwilliger aan de slag te gaan kan iemand ervaring,
nieuwe kennissen en zelfvertrouwen opdoen. Bovendien spelen vrijwilligers
een onmisbare rol, bijvoorbeeld in de aanpak van sociaal isolement. Voorgesteld bedrag: 7 mln Fasering: jaarlijks ca. 3.5 ton vanaf 2000/2001 a.2. Tegengaan van armoede Delft telt 8.800 huishoudens met een inkomen op minimumniveau. Zeker wanneer een gezin langere tijd op zon inkomen is aangewezen valt het niet mee rond te komen. Het gaat daarbij voor een belangrijk deel aan mensen die niet zomaar aan het werk kunnen. Met het voorgestelde bedrag wordt het mogelijk deze mensen, wanneer zij de stap naar scholing of (vrijwilligers)werk toch maken, een bedrag geven om bijvoorbeeld reis- of kledingkosten te betalen, maar ook om er financieel iets wijzer van te worden. Stimuleren werkt meestal beter dan straffen. Voorgesteld bedrag: 4 mln Datum van ingang: jaarlijks
ca. 2 ton vanaf 2000/2001 a.3. De brede school De gemeente wil in de wijken meer activiteiten voor kinderen en jongeren. Dat kan van velerlei van aard zijn. Daarbij kan gedacht worden aan kennismaken met sport, muziek of toneel. Of bijvoorbeeld ook taalonderwijs voor allochtone kinderen in de voorschoolse periode en later huiswerkbegeleiding. En wat meer zorg, denk bijvoorbeeld aan opvoedadvieswerk of schoolmaatschappelijk werk. Hierachter zit de brede-school-gedachte. Door genoemde activiteiten te koppelen aan scholen en kinderopvang krijgt de brede school een centrale plaats in de wijk en ontstaan er nieuwe kansen voor kinderen en jongeren. Voorgesteld bedrag: 7 mln Datum van ingang: jaarlijks ca. 3.5 ton vanaf 2000/2001
Dit is een nieuw terrein, waarvan het beleid ook nog niet vaststaat. Volgens de KIS-filosofie, verwoord in het KIS-bedrijfsplan, houdt de ICT-ontwikkeling niet op bij interne vernieuwing. Belangrijke middelen voor de gewenste externe ontwikkeling zijn:
De verdere uitwerking van dit project leidt tot een plan met pilots en projecten. Voorgesteld bedrag: 8 mln Fasering: 2000/2001 Kwaliteitsimpuls aanpassingen per wijk De gemeente investeert in buurt- en wijkverbetering. Dit wordt planmatig aangepakt. Zo zijn er voor de zes woonwijken concept-wijkbeschrijvingen gemaakt en wordt er hard gewerkt aan het opstellen van wijkplannen voor Tanthof en Voorhof. De komende twee jaar worden er ook nog wijkplannen gemaakt voor de vier overige wijken. Voor de uitvoering van de wijkplannen zou een extra bedrag van 7 mln uit de EZH gelden gereserveerd kunnen worden. Globaal genomen gaat het per wijk om een investering van ca. 1 mln. Een substantieel (nog te bepalen) deel daarvan zal gebruikt worden voor het realiseren van voorzieningen voor kinderen en jongeren. Dit zal gebeuren in overleg met de jongeren. Het totale project geeft een kwaliteitsimpuls aan de wijken. Gedacht kan worden daarbij aan ondermeer het volgende type projecten:
Voorgesteld bedrag: 7 mln Fasering: Over 4 jaar verspreid: 2000-2003 Sport en spel voorzieningen in de Delftse Hout Het recreatie- en natuurgebied De Delftse Hout is een domein met gevarieerde in- en ontspanningsmogelijkheden. Temidden van ruim 400 hectare bos en water biedt dit domein volop mogelijkheden voor liefhebbers van sport en spel, rust en ruimte, flora en fauna. Voor alle leeftijden, in alle seizoenen. De gemeente wil de Delftse Hout, maar vooral het verblijf aan en rondom het water nog aantrekkelijker maken voor de jeugdige en sportieve bezoekers. Daarbij wordt in het bijzonder gedacht aan uitdagende speelvoorzieningen aan de strandstrook, de Kreek en in de waterspeeltuin voor de jongere en wat oudere jeugd, maar ook aan een speciale route voor trimlopen, skeeleren en rolskieën. Voorgesteld bedrag: 1 mln Fasering: 2000/2001 4. Nieuwbouw/ verbouw van sportzalen en sporthallen De gemeente wil de mogelijkheden voor sport-dichtbij-huis flink vergroten door geld uit te trekken voor meer en betere overdekte sportaccommodaties. Er wordt hierbij - in het verlengde van de sportvisie 2000 - gedacht aan nieuwbouw en verbouw van sportzalen in de wijken en sporthallen op sportparken (in samenwerking met sportverenigingen). Voorgesteld bedrag: 5 mln Fasering: 2000-2002 Een PPS voor het Aardewerkcentrum Het Aardewerkcentrum is de werknaam voor
een Publiek Private Samenwerking (PPS) met de Porceleijne Fles, waarin een
aardewerkfabriek met een nationaal Delfts Blauw Aardewerkmuseum
gecombineerd wordt tot een publieke must-see attractie. Voorgesteld bedrag: 12 mln Datum investering: vanaf 2001 (in het vroegste scenario) Verder doorvoeren van ondergrondse afvalopslag Grote verzamelcontainers voor afval zijn op vele plekken in Delft te vinden, vooral in de hoogbouwwijken. De containers zijn niet bepaald het fraaiste onderdeel van de woonomgeving, en trekken ook rommel aan. Veel Delftenaren klagen dan ook over de vuilcontainers. Intussen is in de stad sprake van succesvolle experimenten met het plaatsen van ondergrondse verzamelcontainers, waarbij boven de grond alleen een nette, fraai ontworpen inwerp-zuil te zien is. De aanvragen om snel verder te gaan met de ondergrondse containers stromen binnen. Maar invoering op grote schaal van ondergrondse afvalopslag kost veel geld: in totaal ca 8 mln om alle bovengrondse verzamelcontainers te vervangen door ondergrondse. In principe moet dat geld komen uit de reinigingsrechten/ afvalstoffenheffing. Dat zou een tariefstijging van meer dan 100 gulden extra per huishouden betekenen. Een goed alternatief is om voor deze gewenste verbetering van de woonomgeving 10 mln van de EZH-gelden te gebruiken. Voorgesteld bedrag: 8 mln Fasering: vanaf 2000 tot 2008, jaarlijks ca. 1 mln voor ca. 100 containers; totaal ca. 800 ondergrondse containers
Instelling van een Energiefonds Iedereen is voor energiebesparing. Energie
halen uit wind en zon is, naast minder gaan verbruiken, van groot belang.
Een in Delft uitgevoerde onderzoek toont aan dat in de oudere woningen in
Delft, vooral de vele flats, veel aan energiebesparing en duurzame energie
kan worden gedaan. Uiteraard worden de energiemaatregelen dan gecombineerd
met geplande renovaties en de herstructurering van oude wijken, in nauwe
samenwerking met de woningcorporaties en andere woningeigenaren. Door een
stevige subsidieregeling te maken voor energiebesparings- en duurzame
energieprojecten in de stad kan de gemeente een grote bijdrage leveren aan
een beter milieu, en kan het voor velen die nu nog in slecht geisoleerde
woningen wonen ook nog een lagere energierekening opleveren. Voorgesteld bedrag: 15 mln Fasering: uit te geven over een periode van ca 10 jaar. Met dit bedrag kunnen ca 400 woningen per jaar worden aangepakt, in totaal dus zon 4000 woningen, dat is ruim 8% van alle woningen in Delft. (De gemeentelijke bijdrage, naast bestaande subsidieregelingen van energiebedrijf en het Rijk, zal gemiddeld 3.750 per woning bedragen.)
Ondergronds parkeren in de Zuidpoort Voor de ontwikkeling van het Zuidpoortgebied zijn er nu goede plannen in voorbereiding. De gemeenteraad stemde in mei 1999 unaniem in met een gewijzigd stedenbouwkundig plan voor het gebied van architect Bob van Reeth e.a. Groot voordeel in het plan was dat het parkeren in het gebied geheel ondergronds gaat plaatsvinden, waardoor er boven de grond een veel fraaier, meer sociaal veilig en leefbaar gebied kan worden ontwikkeld. Bij inspraakgelegenheden, overleg met de belangenvereniging en binnenstads-bewoners-organisaties is veel waardering gebleken voor het nieuwe Zuidpoortplan. Het ondergronds parkeren blijkt echter duur: niet alleen omdat de garage zelf duurder, maar vooral ook omdat blijkt dat er nog voor vele miljoenen guldens een bodemsanering moet plaatsvinden. Het is zeer gewenst dat het nu gemaakte Zuidpoortplan, waarin zeer velen in de stad zich goed kunnen vinden, ook daadwerkelijk snel wordt uitgevoerd, en er niet - bij gebrek aan voldoende middelen - opnieuw een procedure in gang gezet wordt om een goedkoper en waarschijnlijk minder goed plan te gaan ontwikkelen. Er wordt nu 16 jaar nagedacht over dit gebied, en al die tijd is het een kale parkeervlakte, die de entree en beleving van de binnenstad geen goed doen. Vandaar dat het idee nu is om het nog ontbrekende deel van het geld nu uit de EZH-gelden te besteden. Voorgesteld bedrag: 8 mln Fasering: realisatie van het gehele Zuidpoortgebied in de periode 2000-2004
Investeringsbijdrage in spoorzone incl. bijdragen voor stadshal en stadskantoor Spoortunnel De spoortunnel is misschien wel het meest gewilde bouwproject in onze stad, vanwege de grote overlast die het huidige viaduct met zich meebrengt, door de 350 (!) treinen die er per etmaal overheen rijden. Ook betekent het ondergronds brengen van het spoor dat er uitstekende mogelijkheden bestaan om het gebied erboven te kunnen ontwikkelen voor woningen, kantoren en voorzieningen. Zo zou hier ook een nieuw Stadskantoor kunnen komen, waarin alle gemeentelijke diensten met hun loketten voor de burgers van de stad op 1 goed bereikbare plek bij elkaar gebracht worden. Tevens zou dit een goede plek kunnen zijn voor een Stadshal (zie hieronder) Voor de spoorzone is een plan ontwikkeld door de vermaarde stedenbouwkundige Joan Busquets, waarvoor veel enthousiasme bestaat bij bijna alle betrokken partijen. In totaal zal de spoortunnel zon 900 mln gaan kosten, hetgeen grotendeels door het Rijk betaald zal moeten worden omdat het immers gaat om een tunnel voor het nationale spoorwegnet. Toch kunnen gemeentelijke bijdragen in dit enorme project van belang zijn om de minister en tweede kamer (verder) over de streep te helpen. Een eerste bedrag van 360 mln is inmiddels door de minister toegezegd. Stadshal Stadshal is momenteel de werknaam voor een podium, met wisselende locaties, van architecten, industrieel ontwerpers en beeldend kunstenaars in Delft. De bedoeling is om uiteindelijk tot een fysieke ruimte te komen waar plaats is voor een etalagefunctie met (onderling samenhangende) exposities uit de drie disciplines, een ontmoetingsruimte is voor de makers, waar ook lezingen, discussies en andere activiteiten plaatsvinden, en een (digitaal?) documentatiecentrum is over de betreffende onderwerpen en waar plaats is voor publieksinformatie over bouwactiviteiten in de stad. Tenslotte is het voor de Stadshal wenselijk als de kunstuitleen ook onderdeel uitmaakt van dit geheel. Naast inhoudelijke betrokkenheid is hiermee ook in de bezetting van de ruimte al gedeeltelijk voorzien. Voorgesteld bedrag voor
spoortunnelbijdrage, Stadshal en Stadkantoor tezamen: Fasering: realisatie spoorzone in de periode 2003-2013 Projecten met steden waar Delft een stedenband mee heeft Internationaal beleid In het gemeentelijk internationaal beleid wordt onderscheid gemaakt tussen steden-banden, gebaseerd op ontwikkelingssamenwerking en stedenbanden gericht op economische samenwerking. Het is duidelijk dat bij de relaties, die gebaseerd zijn op steun aan de zusterstad, de gemeente Delft overwegend de gevende partij is. Met geld en expertise wordt geprobeerd de lokale samenleving van die zusterstad te ondersteunen. In de afgelopen jaren is dat met Mamelodi en Esteli ook in verschillende vormen gebeurd. Daarnaast biedt de nota Internationaal Beleid ruimte voor een jumelage met een zusterstad in een thuisland van een allochtone groep, die zeer sterk in Delft is vertegenwoordigd. In dat kader vinden op het ogenblik besprekingen en verkenningen plaats met de Turkse gemeenschap en een mogelijke zusterstad in Turkije. Het ligt voor de hand om bij de verdeling van de EZH middelen aandacht te besteden aan minder bedeelde zustersteden. Deze (toevallige) rijkdom maakt een gift in die richting zeker gepast. Daarbij wordt gedacht aan een bedrag van 1 mln gulden, nader te verdelen over de drie gemeenschappen. Er wordt vanuit gegaan, dat het bedrag in gelijke delen wordt verdeeld en dat de besteding van de gelden past bij eerdere speerpunten van beleid, die in het contact van de Delftse stichtingen en die steden zijn ingezet. Dit is echter een kwestie van nader overleg. Er moet van worden uitgegaan, dat het bedrag in 2000 en 2001 in twee gelijke delen zal worden besteed. Voorgesteld bedrag: 1 mln af te zonderen als gift aan Mamelodi en Esteli en eventueel een Turkse zusterstad. Fasering: 2000/2001 11. Kiezen voor techniek Bedrijven hebben grote behoefte aan goed opgeleide technici. Te weinig jongens en meisjes kiezen voor een technische opleiding. Samen met de drie scholen voor voorbereidend beroepsonderwijs in Delft en met het bedrijfsleven wil de gemeente een project opzetten om technische opleidingen aantrekkelijker te maken. Dat kan door te investeren in samenwerking tussen dezelfde soort afdelingen op verschillende scholen. Dat kan ook door met bedrijven te investeren in de opleidingen, bijvoorbeeld door het beschikbaar stellen van de modernste apparatuur. En tot slot is het van belang leerlingen eerder te laten zien wat technisch werk eigenlijk inhoudt en wat zij in de techniek kunnen bereiken. Voorgesteld bedrag: 2 mln Datum van ingang: 2000-2001
Ontwikkeling van een Delfts/
Rotterdamse variant van het Twinning Centre Voorgesteld bedrag: 2 mln Datum van ingang: vanaf 2000 Instelling aankoopfonds Musea Collectie Via een aankoopfonds voor Delft worden
aankopen ondersteund van zeer bijzondere objecten of (deel)collecties met
een aantoonbaar cruciaal belang voor de collectie Delft. Het gaat daarbij
om verwervingen die een belangrijke lacune in de eigen collecties van het
Gemeente Archief, de archeoloog of de Gemeente Musea opvullen of hele
speciale aankopen van deelcollecties, die anders voor Delft verloren
dreigen te gaan bij bijvoorbeeld museum Paul Tétar van Elven. Met het
aankoopfonds kan bovendien een serieus vervolg gegeven worden aan de
stadscollectie Moderne kunst en kunst in de openbare ruimte. Voorgesteld bedrag: 3 mln Fasering: vanaf 2000
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |