30 March 2000

Nota - Overzicht kosten Neon
 


lijst ingekomen stukken

 

Behandeld door N. Roos/ U. Sijtema

Overzicht kosten Neon

0. Inleiding

In maart ‘99 is een eerste overzicht m.b.t. de Neon-activiteiten verschenen. Afgesproken is toen om in het najaar met een geactualiseerde overzicht te komen.

Bij de bijgaande versie van het overzicht wordt onderscheid gemaakt tussen de volgende soorten kosten.

Mede als gevolg van de verkokering in het verleden zijn de ontwikkelingen in de gemeente niet altijd synchroon verlopen. In bepaalde gevallen is zelfs sprake van achterstanden b.v. m.b.t. archieven en ICT De kosten waar het hier om gaat zijn derhalve geen kosten die veroorzaakt worden of samenhangen met de Neon kanteling. Ook in de bedrijfsvoering van de traditionele organisatie zouden deze kosten ooit gemaakt moeten worden. Maar wil de organisatie succesvol kunnen starten zal de organisatie op dit soort punten op orde moeten zijn. Daaraan zijn deze kosten verbonden.

Aan de daadwerkelijke transformatie zijn kosten verbonden. Het gaat daarbij b.v. om de kosten van het projektbureau, herscholingskosten etc.

Om de aangepaste organisatie daadwerkelijk te laten draaien moeten kosten gemaakt worden b.v. verhuiskosten, aanpassingen ICT etc.

Aan het organisatie-ontwikkelingsproces is een taakstelling van ƒ 5.5 mln. verbonden. De bezuinigingen zullen de komende 4 jaar worden gerealiseerd. Dat gaat wel gepaard met frictiekosten o.a. vervallen formatieplaatsen maar doorlopende salarislasten.

Binnen dit overzicht wordt een onderscheid gemaakt tussen activiteiten waar al over besloten is en die in uitvoering zijn (verder te noemen; in uitvoering) en activiteiten waarover de komende tijd nog een besluit moet worden genomen en er dus een voorstel over komt ( verder te noemen ; nog te besluiten).

Behalve op de activiteiten en de bijbehorende kosten zal ook de mogelijke dekking van de kosten worden ingegaan.

De notitie sluit af met voorstellen.

 

1. Gelijksschakelingskosten

bedragen x ƒ 1000

 

 

Gelijksschakelingskosten

In uitvoering

Nog te besluiten

 

Totaal

         

1.1

Afsluiten archieven

1.400

 

1.400

1.2

Gelijkschakelen ICT

490

 

490

1.3

Verbouwing publ. balies (incl. ICT)

 

635

635

1.4

Wachtgelden/ plaatsingskosten etc.

570

   
 

Subtotaal

2.460

635

3.095

         

Toelichting

De gemeentearchivaris heeft een becijfering gemaakt hoeveel het kost om de achterstanden in het schonen van de archieven weg te werken. Op zijn voorstel heeft het college besloten deze kosten beschikbaar te stellen. Zie ook afzonderlijk B. en W. besluit d.d. 15 juni 1999.

Het projectbureau KIS heeft een becijfering gemaakt hoeveel het kost om er voor te zorgen, dat op iedereen op elke willekeurige werkplek in de organisatie kan inloggen. Daarvoor is aanpassing van o.a. servers, bekabeling etc. nodig. Zie ook afzonderlijk B. en W. besluit d.d. 1 juni 1999.

Om het publiek goed te kunnen ontvangen zijn aanpassingen aan de publieksbalie (Phoenixstraat) noodzakelijk. De aanpassingen zijn ook nodig om aan de ARBO eisen te voldoen.

Tot 1999 zijn kosten gemaakt. Hierover heeft eerder besluitvorming plaatsgevonden.

2. Transformatiekosten Neon

bedragen x ƒ 1000

2.

Transformatiekosten NEON

In uitvoering

Nog te besluiten

 

Totaal

         

2.1

Projectbureau Neon

     
 

Personeel

300

 

300

 

Activiteiten etc

120

 

120

 

Projecten

     
 

Facilitair

70

 

70

 

Centrale Staf

50

 

50

 

Wijk/ Stad

120

 

120

 

Publiek

150

 

150

 

Bedrijven

     
 

Kosten facetgroepen

     
 

ICT

     
 

Communicatie

90

 

90

 

Financiën (incl. kosten regiegroep)

650

 

650

 

Personeel

20

 

20

 

Archief

     
 

Huisvesting

20

 

20

 

Subtotaal

1.590

 

1.590

         

2.2

Kosten COR

20

 

20

2.3

Kosten implementatie
op gebied van P&O

 

1.550

1.550

2.4

Bestuurlijke vernieuwing

170

 

170

2.5

Interim management

1.140

 

1.140

 

Subtotaal

2.920

1.550

4.470

         

Toelichting

Het gaat hier om de kosten van het projektbureau in ruime zin. Personeel + lopende projekten. Bij personeel gaat het om de kosten van assistent projektleider en overige leden projectbureau Neon. Bij aktiviteiten gaat het o.a. om kosten Neon dagen etc. Bij de projecten gaat het om kosten die door de project groepen zijn gemaakt in de periode van januari 99 t/m juli 99. De gemaakte kosten blijven binnen de door het college vastgestelde begrotingen. Het projektbureau Neon wordt nu goeddeels afgebouwd.

Voor het eerste implementatie jaar 2000 blijven nog inhoudelijke mederwerkers en een part time adminstratieve kracht beschikbaar voor o.m. communicatie, projecten (implementatie, onderzoek bedrijven, implementatie nieuwe bedrijfscultuur).

Bij de kosten van de facetgroepen gaat het om de kosten van de groepen die parallel aan de projectgroepen zijn ingesteld.

De kosten van de regiegroep Financiën, die zich bezighoudt met de omzetting van de begroting zijn ook hier verantwoord. Het gaat hierbij om kosten die gemaakt worden om er voor te zorgen, dat de organisatie financieel verantwoord kan starten op 1/1/2000. Gezien het krappe tijdschema en de opgetreden vertragingen moet relatief veel gebruik gemaakt worden van externen. Globaal ziet het overzicht van de kosten van de regiegroep er als volgt uit:

 
   

Bedrag

Algemeen

   

Projectbegeleiding

ƒ

150.000

communicatie

ƒ

15.000

     

Financiële organisatie

   

werkbudget

ƒ

10.000

     

Financiële structuur

   

automatisering

ƒ

15.000

externe personele capaciteit

ƒ

300.000

onvoorzien

ƒ

10.000

     

Financieel technische transformatie

   

externe personele capaciteit

ƒ

100.000

werkbudget

ƒ

20.000

     

Randvoorwaarden transformatie

   

externe advisering

ƒ

25.000

werkbudget

ƒ

5.000

totaal

ƒ

650.000

     

Betreft de kosten van de C.O.R b.v. inhuren externe deskundigen.

De aan MMC ten grondslag liggende visie en de samenhang van het daarvoor benodigde personeelsinstrumentarium is uitgebreid beschreven in de ‘Ontwerpschets MMC’. Voor het project menselijke mogelijkheden centraal is een begroting op gesteld. De daarin opgenomen uitgaven hebben betrekking op het inzetten van nieuwe personeelsinstrumenten en het actualiseren van bestaande instrumenten, inclusief het toerusten van vaardigheden van het management en het personeel daarvoor (training en instructie). De belangrijkste elementen m.b.t. incidentele kosten voor de komende vier jaar zijn:

 
   

Bedrag

     

Vernieuwen personeelsinstrumentarium

(o.m.: ontwikkelingsgesprekken, bouwstenenmodel, competentiebeloning, beoordelen op competenties, persoonlijke ontwikkelingsplannen, opzetten talentenpool en ontwikkelingsprogramma’s)

ƒ

1.050.000

     

Loopbaan adviescentrum

(extra kosten t.o.v. bestaande mobiliteitsbureau)

ƒ

75.000

     

Mnagementontwikkeling

(ontwikkelen en uitvoeren van MD-programma’s voor hoger en middenmanagement)

ƒ

275.000

     

Vorming en opleiding P&O functionarissen

(o.m. in eigen beheer toepassen van assessment- instrumenten en loopbaanbegeleidingsinstrumenten)

ƒ

100.000

     

Onvoorzien

ƒ

50.000

Totaal

ƒ

1.550.000

     

Voor bovenstaande activiteiten zullen afzonderlijke uitwerkingsvoorstellen aan B&W gepresenteerd worden.

2.4 Parallel aan de kanteling van het ambtelijke apparaat, is de

gemeenteraad bezig met het project bestuurlijke vernieuwing. De raad is zich aan het bezinnen op zijn rol en positie binnen het Delftse lokale bestuur en onderzoekt op welke wijze(n) het politieke bestuur vernieuwd kan worden. Het overzicht van de kosten van het project bestuurlijke vernieuwing ziet er als volgt uit:

 

bedragen ´ f 1000

 

Bedrag

Startbijeenkomst 29 mei 1999

(stichting Agora en andere organisatiekosten)

ƒ

12

 

     

Tweede bijeenkomst 22 september 1999

ƒ

8

     

Discussiepagina op het RIS (project ism KIS)

ƒ

10

     

Participatie project Institutionele Vernieuwing tot medio 2000

(KUB & Stichting Publiek Domein)

ƒ

40

     

Bijeenkomst Bertelsmanstichting in Tilburg najaar 2000

(Delft organiseert deze bijeenkomst ism de gemeente Tilburg)

ƒ

15

     

Projectbegeleiding door de heer Pool vanaf november 1999

(directeur 5D Creatieve Communicatie)

ƒ

35

     

Overige bijeenkomsten

ƒ

10

     

Overige projectkosten (externe ondersteuning en implemen-

tatiefase bestuurlijke vernieuwing vanaf medio 2000)

ƒ

40

Totaal

ƒ

170

     

 

2.5 Om in de toekomst de besparingen te kunnen realiseren is de afgelopen tijd gewerkt met interim managers. Voor 2000 wordt voorzien, dat tot in dienst treding van de nieuwe clusterdirekteuren (enkele maanden) nog van twee interim managers/inrichters gebruik worden gemaakt.

 

3. Incidentele kosten

bedragen x ƒ 1000

3.

Incidentele kosten

In uitvoering

Nog te besluiten

 

Totaal

         

3.1

Verbouwingen

 

975

975

3.2

ICT

 

740

740

3.3

Verhuizen

 

330

330

3.4

Bijkomende kosten

 

840

840

3.5

Onvoorzien

 

600

600

 

Subtotaal

 

3.485

3.485

         

Toelichting

Betreft kosten verbouwing Barbarasteeg à ƒ 225.000, kosten Torenhove niet voorzien in huurcontract à ƒ 150.000 + kosten verbouwing Hooikade à ƒ 600.000.

Betreft kosten verbonden aan de verhuisoperatie m.b.t. I.C.T, voornamelijk bekabeling (excl. publiek)

Kosten daadwerkelijke verhuizing, te weten verhuizen van 800 werkplekken + verhuismanagement van ƒ 125.000

Betreft de bijkomende kosten van de verhuisoperatie. De belangrijkste zijn:

 
   

Bedrag

     

Intern

   

projectleiders

ƒ

165.000

kosten BOOG

ƒ

130.000

Subtotaal

ƒ

295.000

     

Extern

   

programma van eisen

 

100.000

innovatieve kantoorhuisvesting

 

125.000

voorbereiding Europese aanbesteding meubilair

 

25.000

architectenbureau

 

150.000

bouwfysica

 

60.000

Arbo

 

10.000

bouwkundig toezicht

 

75.000

Totaal

 

840.000

     

4. Frictiekosten bezuinigingen

bedragen x ƒ 1000

4.

Frictiekosten bezuinigingen

In uitvoering

Nog te besluiten

 

Totaal

         

4.1

Personele frictiekosten

 

p.m.

p.m.

         

Toelichting

Bezuinigingen worden geteld op moment van vervallen formatie plaats. De salarislasten zijn nog niet altijd direkt verdwenen. Stel dat het om 10 gevallen per jaar gaat. Voor de totale periode zou het dan gaan om ƒ 4 mln. De direkteuren/ inrichters hebben op zich genomen de kosten zoveel mogelijk te beperken. In verband daarmee is de post P.M. geraamd.

 

5. Recapitulatie

bedragen x ƒ 1000

5.

Recapitulatie

In uitvoering

Nog te besluiten

 

Totaal

         

5.1

Gelijkschakelingskosten

2.460

635

3.095

5.2

Transformatiekosten

2.920

1.550

4.470

5.3

Incidentele kosten

 

3.485

3.485

5.4

Frictiekosten

 

p.m.

p.m.

 

Totaal

5.380

5.670

11.050

         

 

6. Dekking

bedragen x ƒ 1000

6.

Dekking Recapitulatie

 

Totaal

     

6.1

Reservering Neon

3.500

6.2

Storting rekening ‘98

2.900

6.3

Bedrijfsreserves

2.500

6.4

Incidentele meevallers gemeentefonds

2.150

 

Subtotaal

11.050

     

Toelichting

Inclusief de stortingen voor 1999 en 2000 is via de voorziening reorganisatiekosten dit bedrag beschikbaar.

Bij het vaststellen van de rekening 98 is besloten ƒ 2.9 ml. extra te storten in de voorziening reorganisatiekosten.

De stand van de bedrijfsreserves bedraagt per 31/12/98 ƒ 7.5 mln.

Hiervan is ƒ 2 mln. gereserveerd voor de nullijnoperatie van de diensten. De uitkomsten 99 zijn nog niet bekend, maar het moet zijn ƒ 2.5 mln te gebruiken voor dekking kosten Neon.

Het gemeentefonds kent voor 1999 incidentele meevallers, een deel daarvan kan gebruikt voor dekking kosten Neon operatie.

 

7. Verdere procedure

De reeds in uitvoering zijnde activiteiten kunnen worden gedekt ui de bestaande voorziening reorganisatie kosten. Voor de nog te besluiten activiteiten is aanvullende dekking noodzakelijk, zie hiervoor paragraaf 6.

Gezien het karakter van de activiteiten verdient het aanbeveling om d.m.v. een raadsvoorstel (rekening 1999) de extra benodigde gelden te storten in de voorziening reorganisatie kosten.

Bij de uitwerkingsvoorstellen voor de nog te besluiten activiteiten kan dan voor de dekking worden verwezen naar de voorziening reorganisatie kosten.

 

8. Voorstellen

Kennis te nemen van het overzicht kosten Neon.

Bij het opstellen van de rekening 1999 ƒ 2.5 mln. te onttrekken aan de bedrijfsreserves.

Van de incidentele meevallers gemeentefonds ƒ 1.970.000 te reserveren voor kosten Neon, de daadwerkelijke besluitvorming kan via de rekening 1999.

terug naar boven