Raadsvoorstel stuk 199 (M99008166) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stuk 199 I Dienst Beheer en Milieu M99008166 Delft, 16 november 1999. Onderwerp: ontwikkeling afvalstoffenheffing 2000-2003.
Aan de gemeenteraad.
Geachte dames en heren, In de nota " Ontwikkeling van het reinigingsrecht 1999 - 2002 " (najaar 1998) is de ontwikkeling van het reinigingsrecht en de reserve hogere verwerkingskosten aangegeven. Conform de gemaakte afspraken met de gemeenteraad wordt jaarlijks een bijstelling gepresenteerd. Sinds de besluitvorming in het najaar van 1998 hebben c.q. zullen zich de volgende ontwikkelingen voordoen; (De nummering heeft een relatie met de tabel op pagina 7).
De ontwikkeling van de verwerkingskosten verloopt grillig. Daar waar deze zich aanvankelijk leek te stabiliseren op 150,- per ton is de verwachting dat het tarief voor dit jaar uitkomt op circa 168 per ton. De prognose van AVR is voor 2000 170,- per ton en daarna jaarlijks + 8,-. De bedragen in de begroting zijn zo realistisch mogelijk gecalculeerd.( zie ook punt 9). Bij de kostprijsberekening van het tarief zijn de structurele inkomsten uit inzameling bedrijfsafval en buurgemeenten meegenomen . De schaalvoordelen (= efficiëntie verbetering ) van de inzameling bij buurgemeenten zijn structureel verwerkt in het tarievenvoorstel. Uitgangspunt is nog steeds dat de functie 721 een gesloten circuit is en dat de tarieven niet meer dan 100% kostendekkend mogen zijn ( gemeentewet Art.229 b). De post " administratie één- en meerpersoonshuishoudens" is met 158.210,- verlaagd tot 0,- (een en ander is het gevolg van een gewijzigde werkwijze) terwijl met ingang van 2000 de post " bijdrage bestuursondersteuning" is verlaagd met 400.000,- van 583.834,- naar 183.834,-. (zie punt 12). De reserve is eind 1999 voor het eerst sinds jaren uitgeput.( zie tabel pag. 7 punt 20). Er is een aanzienlijke verschuiving tussen één- en meerpersoonshuishoudens. Een en ander is verwerkt in de begroting 2000 op basis van de werkelijkheid 1999 (zie punt 14). Nader onderzoek moet deze verschuiving verklaren. In de kostprijsberekening is geen rekening gehouden met extra investeringen voor ondergrondse afvalinzameling na 2000 ( 100 ondergrondse containers kosten structureel 12,- in de afvalstoffenheffing) In de kostprijsberekening is rekening gehouden met een mogelijk wijziging van het kwijtscheldingsbeleid in automatische kwijtschelding na 2000 (omvang: stijging tot 1,9 mln via de afvalstoffenheffing) (zie punt 5). Zie voor de kostprijs ontwikkeling pagina 7 punt 1.
2 Tarief voorstel
Op basis van de in deze nota gepresenteerde gegevens is het gewenst om met ingang van 2000 te stoppen met de temporisering van de afvalstoffenheffing en te kiezen voor een gezond herstel van de tarieven. Dit zal leiden tot een tariefsverhoging van 7 % jaarlijks van 2000 tot en met 2003. Nadat de reserve in eerste instantie wordt uitgeput tot 2,2 miljoen negatief zal deze zich in 2002 licht gaan herstellen. Het voorstel is dan ook om de afvalstoffenheffing voor 2000 als volgt vast te stellen: 454,20 per jaar voor een meerpersoonshuishouden en 305,16 per jaar voor een eenpersoonshuishouden. (De hier genoemde tarieven wijken af van de in de tabel van pagina 7 genoemde tarieven omdat ze afgerond zijn naar een bedrag dat deelbaar door 12 moet zijn.)
3 Stand van de reserve per 1-1 Dit behoeft geen nadere toelichting.
4. Ombouw huidige overlaadstation.
Als gevolg van de vertragingen die opgelopen zijn bij de realisatie van het nieuwe overlaadstation werden de Wetmilieubeheer en de ArbeidsTijdenWet op het huidige overlaadstation ernstig overtreden. Om een einde te maken aan deze onhoudbare situatie is besloten om een van de geplande afvalpersen voor het nieuwe overlaadstation vervroegd aan te schaffen en tijdelijk te plaatsen op het huidige overlaadstation. De meerkosten van deze tijdelijke voorziening bedragen 600.000,- incidenteel ten laste van de reserve. De oplossing functioneert goed en heeft als effect dat de bedrijfsvoering weer binnen de gestelde wettelijke kaders geschiedt. Bijkomend effect is dat het niet begrote overwerk ( was ca 100.000,- per jaar) tot nul is gereduceerd.
5 Kwijtschelding 100 %
Het kwijtscheldingsbeleid is verruimd. Voor de afvalstoffenheffing heeft dit het effect dat de bijdrage aan het kwijtscheldingsbeleid opgelopen is tot (begroot in 1999) 699.000,-. De rekening 1999 zal echter voor het kwijtscheldingsbeleid een kostenpost geven van ca 900.000,- . Het verschil van 200.000,- wordt ten laste van de reserve gebracht. Voor 2000 e.v. is 9 ton kwijtscheldingsbeleid in de calculatie opgenomen. Daarnaast is in de begroting rekening gehouden met mogelijke automatische kwijtschelding na 2000. De verwachting is dat de financiële omvang hiervan ca 1.000.000,- extra ( voor het reinigingsdeel ) zal bedragen. Een nadere discussie met de raad zal later volgen.
6 Nacalculatie verwerkingskosten t/m 1998
Dit bedrag van f 1.289.106,- staat sinds december 1997 rentedragend op een rekening van de AVR. Als gevolg van de hogere verwerkingskosten over 1998 is een bedrag van 807.851,- afgeboekt terwijl er 54.656,- aan rente is toegevoegd. Het saldo per 1 januari 999 is daarmee 535.910,- geworden. Conform eerder gemaakte afspraken zal dit bedrag in de reserve worden gestort.
7 Investering overlaadstation
Voor de voorbereiding van het nieuwe overlaadstation zijn de nodige voorbereidingskosten gemaakt en is opdracht tot de bouw gegeven. In de lijn van de afspraak met de raad om 5 miljoen gulden vanuit de reserve in te zetten, is in 1999 het restant ad 2.027.000,- onttrokken aan de reserve. In januari 1999 heeft de gemeenteraad van Delft een krediet van 22.000.000,- ter beschikking gesteld voor de bouw van een afvaloverlaadstation aan de Schieweg. Het eerder genoemde krediet van f. 22.106 is gebaseerd op de besteksbegroting prijspeil 1998 terwijl het resultaat van de aanbesteding, op basis van prijspeil 2000, f. 3.850.000,- hoger ligt. De exploitatie van het overlaadstation wordt door deze correctie niet nadelig beïnvloed omdat de berekeningen zijn gebaseerd op 22.000.000,- exclusief BTW. De hoogte van de afvalstoffenheffing ondergaat door deze correctie geen wijziging.
8 Rente op de reserve / prijscompensatie
Met ingang van 1998 is de reserve niet meer rentedragend. Dit is verwerkt in de reserve. Terwijl met ingang van 1998 wel een prijscompensatie geldt . De bijtelling 1999 is 84.000,-.
Verwerkingskosten 1999
Als gevolg van tegenvallers in het nacalculatorisch tarief van de AVR ( met name een mindere bezetting van de ovens en daardoor dure verwerking elders) en een groter aantal te verwerken tonnen zullen de verwerkingskosten in 1999 met 1.400.000,- overschreden worden ( zie ook punt 1). Voor 2000 e.v. is het structurele deel van deze verhoging van de verwerkingskosten in de begroting verwerkt.
10 Bodemsanering huidige overlaadstation.
Conform eerdere besluitvorming is f 1.400.000,- gereserveerd voor de bodemsanering van het huidige overlaadstation.
11 Toevoeging als gevolg van incidentele inkomsten. ( werken derden)
In de opzet van het verloop van de reserve zijn de als incidenteel aan te merken inkomsten opgenomen . Dus f 850.000,- tot en met 2000 en daarna in verband met de onzekerheden in de toekomst f 450.000,- .( Een deel van dit positieve resultaat zit in de lage kostprijs als gevolg van vrijval van kapitaallasten van het huidige overlaadstation).
12 Bijdrage aan de algemene dienst
De in de strategienota opgenomen structurele inkomstenverhoging ( bijdrage aan de algemene dienst ) van f 200.000,- in de jaren 1998 en 1999 is verwerkt en heeft een directe relatie met werken derden. Indien in de toekomst als gevolg van marktwerking of wettelijke bepalingen (bijv. Mededingingswet) de inkomsten werken derden structureel dalen dan zal de bijdrage aan de algemene dienst naar verhouding moeten dalen. Gezien de ontwikkeling van de afvalstoffenheffing, de uitputting van de reserve en de omvang van de bijdrage vanuit de afvalstoffenheffing aan de algemene dienst stelt het college voor om deze bijdrage met ingang van 2000 te laten vervallen.
13 Onttrekking t.b.v. temporisering tarief
In de begroting 1999 is rekening gehouden met een onttrekking uit de reserve van 1.491.000,- om het tarief te temporiseren. Gezien de situatie van de reserve is temporisering in de komende jaren niet meer mogelijk
14 Tekort afvalstoffenheffing 1999
In de begroting 1999 is rekening gehouden met een benodigd totaal bedrag van 17.160.000,- bruto aan afvalstoffenheffing. Volgens de opgelegde aanslagen ( bron belastingen ) komen we in 1999 tot een inning van totaal 15.255.000,- . Tel daarbij de temporisering à 1.491.000,- op dan blijkt dat er een nadeel ontstaat van 414.000,- over 1999. In de begroting 1999 is uitgegaan van 10.000 eenpersoonshuishoudens en 31.193 meerpersoonshuishoudens, hetgeen toen op grond van de toen beschikbare informatie een realistische aanname was. In 1999 zijn op basis van de WOZ-bestanden de volgende aanslagen opgelegd: eenpers.: 13.089 , meerpersoons.: 26.110 en reinigingsrechten 1565. Deze verschuiving is er debet aan dat de inkomsten uit de afvalstoffenheffing lager uitvallen dan begroot. Er is een intensief onderzoek gestart om deze verschillen te analyseren. Voor de begroting 2000 e.v. is uitgegaan van de werkelijke cijfers 1999.
15 Proef Foulkeslaan
Met de nota ondergrondse afval inzameling is besloten om 120.000,- aan de reserve te onttrekken ter financiering van een proef met een chipcard nabij de Foulkeslaan
16 Tekort afvalstoffen heffing 2000 Indien de kostprijs van de tarieven berekend zou moeten worden voor 2000 zouden de tarieven met 9 à 10% moeten stijgen. Door met de afvalstoffenheffing in 2002 en volgende jaren net iets boven de kostprijs te gaan zitten zal er in 2002 e.v. weer een toevoeging aan de reserve plaats vinden. Het college stelt voor om de tarieven van 2000 tot en met 2003 met 7 % jaarlijks te laten stijgen. Het effect hiervan is dat er tot en met 2001 aan de reserve onttrokken wordt maar dat na 2001 weer een toevoeging aan de reserve kan geschieden. De genomen maatregelen volgens dit scenario zijn echter nog onvoldoende om het eerder met de raad afgesproken minimum reserve van 2.000.000,- te bereiken.
17 3D retourettes
In de berekeningen is rekening gehouden met een onttrekking uit de reserve van een startsubsidie van viermaal 100.000,- teneinde de realisatie van 4 retourettes in Delft te kunnen realiseren. Een nadere toelichting op dit project kunt u vinden in het milieubeleidsplan 3D. De jaarlijkse kosten van 20.000,- per retourette zijn in de calculatie meegenomen.
18 3D Diftar
In het milieubeleidsplan wordt melding gemaakt van een aantal activiteiten rond de invoering van gedifferentieerde afvalstoffenheffing. Aangezien er nog geen zicht is op de kosten of opbrengsten is dit als p.m. post opgenomen.
19 3D Voorlichting op maat
In het milieubeleidsplan is ook het project voorlichting op maat opgenomen. Voor de realisatie van dit project is vanaf 2001 een onttrekking van 100.000,- opgenomen.
20 Stand van de reserve per 31-12
Conform eerder gemaakte afspraken met de raad geldt het uitgangspunt dat het niveau van de reserve ongeveer 2 miljoen zal bedragen. De ontwikkeling van de reserve laat zien dat hieraan bij lange na niet wordt voldaan. In 1999 zal er een negatief saldo ontstaan van 596.000,- Uiteindelijk zal na 2003 als gevolg van de onder punt 16 genomen maatregelen een positief saldo ontstaan.
Wij stellen u voor, onder voorbehoud van gunstig advies van de commissie middelen en bestuur:
Hoogachtend, Burgemeester en wethouders van Delft; H.M.C.M. van Oorschot ,burgemeester.
Roos ,secretaris.
Ontwikkeling afvalstoffenheffing 1999 -2003
Ontwikkeling reserve hogere verwerkingskosten 1999 - 2003
*cijfers in de kolom "toelichting " komen overeen met de nummering op de vorige paginas.
Stuk 199 II Dienst Beheer en Milieu M99008166
De raad der gemeente Delft; gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 16 november 1999;
b e s l u i t :
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 25 november 1999.
,burgemeester.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |