BESLUITVORMINGS-FORMULIER *   00/026327       

Korte inhoud en motivering voorstel:

 1.

In Delft vindt voor de eerste keer een algehele WOZ-hertaxatie plaats.

Voor het 1ste WOZ-tijdvak (peildatum 1-1-1995, periode 1997-2000) heeft Delft voor de zogenaamde fictie- status gekozen. Deze fictie-status betekende dat de vastgestelde waarden per 1-1-1993 bij wetsfictie konden worden toegepast voor het 1ste WOZ-tijdvak. In 1998 is gestart met de uitvoering van de wettelijk verplichte herwaardering van alle in de gemeente gelegen onroerende zaken voor het 2e WOZ-tijdvak. Deze herwaardering vindt plaats onder het regime van de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ).

Op grond van de Wet WOZ vindt deze herwaardering plaats naar de waardepeildatum 1 januari 1999. De vastgestelde waarden gelden voor de periode 2001 t /m 2004, het zogenaamde 2de WOZ-tijdvak.

 

Noot: In de periode 1993 t/m 1999 is sprake geweest van een behoorlijke prijsstijging van de onroerende zaken.

 

Gelet op het feit dat er een herbezinning van de gemeentelijke belastingtarieven in 2001 zou gaan plaatsvinden zijn in de afgelopen 2 jaar alle bestuurlijke wensen op het gebied van de gemeentelijke heffingen (belastingen en retributies) doorgeschoven naar 2001. Voornaamste doel hiervan was en is om de belastingplichtigen niet jaarlijks met wijzigingen ten aanzien van de gemeentelijke heffingen te confronteren, maar dit in één keer te realiseren. Bijkomend voordeel van deze keuze is dat de voor- en nadelen van de bestuurlijke wensen integraal kunnen worden afgewogen en uiteindelijk zullen leiden tot een verfrissend en verantwoord nieuw belastingbeleid voor de komende jaren.

 

Een aantal van deze bestuurlijke wensen zijn in maart van dit jaar door zowel uw college als de commissie Middelen en Bestuur omgezet in bestuurlijke uitgangspunten voor het Belastingplan Delft 2001.

Alvorens het Belastingplan Delft definitief aan de gemeenteraad kan worden voorgelegd, wordt voorgesteld in te stemmen met de bestuurlijke uitgangspunten met bijbehorende voorstellen, die in bijgaand Belastingplan Delft 2001 zijn beschreven.                                                                                        

Voorstel:

 2.

Aan uw college wordt voorgesteld om:

1.    In te stemmen met de voorgestelde uitgangspunten met bijbehorende voorstellen. Deze zijn:

 

Uitgangspunt 1: Toekomstige netto opbrengst is gelijk aan de huidige netto opbrengst + hondenbelasting + ƒ 675.000,- (ongedaan maken bezuinigingsbijdrage reiniging) + inflatiecorrectie van 3% + meeropbrengst areaaluitbreiding

·       Instemmen met de toekomstige netto-opbrengst OZB gelijkhouden aan de huidige netto-opbrengst + hondenbelasting + ƒ 675.000,- (ongedaan maken bezuinigingsbijdrage reiniging) + inflatiecorrectie van 3% + meeropbrengst areaaluitbreiding

·       Voor de nieuwe vastgestelde waarde een risicopercentage van 5% opnemen voor de verwachte waardeverminderingen als gevolg van toegekende bezwaar-en beroepschriften

·       Het bedrag van ƒ 2.300.000,- aanvulling egalisatiefonds riolering niet in de OZB op te nemen, maar in het rekeningresultaat 2000 (algemene reserve).

 

Uitgangspunt 2:Invoeren van de OZB tariefdifferentiatie tussen woningen en niet-woningen

·       voorgesteld wordt de mate van tariefdifferentiatie te koppelen aan de feitelijke waardeontwikkeling van woningen en niet-woningen in de gemeente Delft.

·       vaststellen van de verordeningen OZB met bijbehorende tarieven nadat de werkelijke waarden zijn vastgesteld en verwerkt.

·       in de verordening een cijfermatige onderbouwing opnemen (wettelijk verplicht) van het percentage tariefdifferentiatie, dat vastgesteld is op basis van de plaatselijke waardeontwikkelingen.

 

Uitgangspunt 3: Minimalisatie perceptiekosten door afschaffen van de hondenbelasting en 

geautomatiseerd kwijtschelden

·       Voorgesteld wordt de hondenbelasting af te schaffen en de gederfde inkomsten op te vangen in de OZB.

·       Met ingang van 2001 geautomatiseerde kwijtschelding verlenen aan AOW’ers zonder pensioen en fase IV cliënten van WIZ;

·       Hierbij de begroting van de lasten voor het kwijtscheldingsbeleid met ingang van 2001 verhogen met afgerond ƒ 1.800.000,-;

·       De kosten van deze verhoging volgens een nader te bepalen verdeelsleutel verhalen op: het tarief van de OZB en/of het tarief van de afvalstoffenverwerking

·       De verordening kwijtschelding aanpassen aan de strekking van deze notitie.

 

Uitgangspunt 4: Scheiden Rioolrechten van de OZB

·       Het heffen van een aansluitrecht van eigenaren van een perceel (het uiteindelijke tarief op basis van het GRP 2001-2005 vaststellen).

·       Het heffen van een gedifferentieerd afvoerrecht (nader te betalen) van gebruikers van een perceel voor het afvoeren van meer dan 500 m3 afvalwater op het riool.

·       De verordening en bijbehorende tarieven voor Rioolheffing in december vast te stellen.

 

  Uitgangspunt 5: Beleid ten aanzien van de Zalmsnip ongewijzigd laten

     Het beleid ten aanzien van de Zalmsnip ongewijzigd laten interpreteren als zijnde de huidige doelgroepen      voor de lastenverlichting in aanmerking te laten komen, wordt voorgesteld in te stemmen met:

·       De huidige doelgroepen blijvend in aanmerking te laten komen voor de ƒ 100,- lastenverlichting

·       Afwijkend van voorgaande jaren, per 1-1-2001 de Zalmsnip via de aanslag afvalstoffenheffing te verrekenen, met als voordeel een groter bereik van belastingplichtigen die een automatische verrekening van de Zalmsnip via het aanslagbiljet ontvangen.

 

    Uitgangspunt 6: Tegemoetkoming in het huurbedrag voor onzelfstandige wooneenheden

Als de wens bestaat deze doelgroepen middels een tegemoetkoming in de woonlasten tegemoet te komen,

dan stellen wij voor akkoord te gaan met:

·       een aparte verordening voor deze tegemoetkoming op te stellen

·       De lasten van deze maatregel ƒ 350.000,- meenemen in de hoogte van de tarieven OZB (gebruik) 2001.

 

2. Het Belastingplan Delft 2001 in definitieve vorm in november aan te bieden aan zowel de Commissie Middelen en Bestuur als de gemeenteraad..

OP­MER­KIN­GEN:

REDEN/VERKLARING:

 3.

Onder­werp

B

Deadline (o.a. w­ette­lij­ke bepa­lin­gen)

ja/nee, omdat

Financ­iële con­se­quen­ties

ja, maar afhankelijk van de keuzen van uw college.

Persone­le con­se­quen­ties

ja, maar afhankelijk van de keuzen van uw college.

Publici­taire conse­quen­ties

( o.a. moet nota aan alle

 raadsleden worden gezon­den)

ja

Voorstel van: K.Kientz/R.Heuvelman

d.d.24 oktober 2000

cluster. PUZA

 

 4.

Naam porte­feuil­le­hou­de­r(s):

1. Oosten

2.

directeur: par.b/a XX

d.d. 24 oktober 2000

naam        R. Van Opijnen

toest 2696.

 5.

                                                                        (niet in te vullen door de cluster)

6.

Paraaf Portefeuillehouder(s):

Paraaf secretaris:FvD. 27-10-2000

 

1. par.MO.

d.d.  26-10-2000

par.

d.d. 

2. par

d.d. 

 

Besluit b en w:

d.d.  31 oktober 2000

nr.  11

 7.

 .Aangehouden tot 2 november 2000 voor aanvullende informatie

                                                                                                       secr. FvD

Besluit b en w:                                  d.d.  2 november 2000                                          nr. 4

Conform.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

secr.  FvD

Aantekeningen leden college/clusters/vakteams

 8.

 

.

 

 

 

 

 

 

 

 

financiële consequenties, afwijkend van de geldende begroting en meerja­ren­begro­ting:

 9.

Er is wel/niet sprake van volledige, meerjarige compensatie.

Zo niet vul onderstaande tabel in:                                                               paraaf administrateur

 

begrotingsjaar:

19

19

19

19

19

 

 

Netto resultaat *

 

 

 

 

 

 

 

(gewone dienst)

 

 

 

 

* bedragen x Ĥ 1.000;

 

 

 

 

 

 

 

N = Nadelig  V = Voorde­lig

                Ook investeringen uitdrukken in lasten/baten voor de gewone dienst.

               

Personele consequenties van het voorstel

10.

.

 

 

 

 

PLANNING BESLUIT­VOR­MING

13.

Medeparaaf cluster/vakteam

12.

Collegevergadering

dd. 31 oktober

1.

voor dd.

par.

dd.           *

Commissie(s) 1. Midd. En Bestuur

dd. 16 november 2000

2.

voor dd.

par.

dd.           *

             2.

dd.

3.

voor dd.

par.

dd.           *

Gemeenteraad

dd. 30 november 2000

( * voor afwij­kende adviezen zie pag. 2)

                Ruimte voor interne registratie

11.

                                 niet in te vullen door het cluster

                        clusters en vakteams

 

 

Bespreken gevraagd door:

14.

Cluster

 

1.

par.

dd.

Sector/vakteam.

Par

     d.d.

    kopie

bijl

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

par.

dd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

par.

dd.

 

 

 

 

 

                           Besluit college (zie vak 7 aan voorzijde)

 

 

 

 

 

 

Advies commissie(s)

15.

 

 

 

 

 

 

1.

akk. dd.

par.

*

Direkteur

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

akk. dd.

par.

*

 

 

 

 

 

(* voor afwijkende adviezen pagina 2)

Projektnummer:

 

Raads­vergade­ring d.d.

par.

16.