BESLUITVORMINGS-FORMULIER * 00/026327 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Korte
inhoud en motivering voorstel: |
1. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
In Delft vindt voor de eerste keer een
algehele WOZ-hertaxatie plaats. Voor het 1ste WOZ-tijdvak (peildatum
1-1-1995, periode 1997-2000) heeft Delft voor de zogenaamde fictie- status
gekozen. Deze fictie-status betekende dat de vastgestelde waarden per
1-1-1993 bij wetsfictie konden worden toegepast voor het 1ste
WOZ-tijdvak. In 1998 is gestart met de uitvoering van de wettelijk verplichte
herwaardering van alle in de gemeente gelegen onroerende zaken voor het 2e
WOZ-tijdvak. Deze herwaardering vindt plaats onder het regime van de Wet
waardering onroerende zaken (Wet WOZ). Op grond van de Wet WOZ vindt deze herwaardering
plaats naar de waardepeildatum 1 januari 1999. De vastgestelde waarden gelden
voor de periode 2001 t /m 2004, het zogenaamde 2de WOZ-tijdvak. Noot: In de periode 1993 t/m 1999 is sprake
geweest van een behoorlijke prijsstijging van de onroerende zaken. Gelet op het feit dat er een herbezinning van
de gemeentelijke belastingtarieven in 2001 zou gaan plaatsvinden zijn in de
afgelopen 2 jaar alle bestuurlijke wensen op het gebied van de gemeentelijke
heffingen (belastingen en retributies) doorgeschoven naar 2001. Voornaamste
doel hiervan was en is om de belastingplichtigen niet jaarlijks met
wijzigingen ten aanzien van de gemeentelijke heffingen te confronteren, maar
dit in één keer te realiseren. Bijkomend voordeel van deze keuze is dat de
voor- en nadelen van de bestuurlijke wensen integraal kunnen worden afgewogen
en uiteindelijk zullen leiden tot een verfrissend en verantwoord nieuw
belastingbeleid voor de komende jaren. Een aantal van deze bestuurlijke wensen zijn
in maart van dit jaar door zowel uw college als de commissie Middelen en
Bestuur omgezet in bestuurlijke uitgangspunten voor het Belastingplan Delft
2001. Alvorens
het Belastingplan Delft definitief aan de gemeenteraad kan worden voorgelegd,
wordt voorgesteld in te stemmen met de bestuurlijke uitgangspunten met
bijbehorende voorstellen, die in bijgaand Belastingplan Delft 2001 zijn
beschreven.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Voorstel: |
2. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aan uw college wordt voorgesteld om: 1. In te stemmen met
de voorgestelde uitgangspunten met bijbehorende voorstellen. Deze zijn: Uitgangspunt 1:
Toekomstige netto opbrengst is gelijk aan de huidige netto opbrengst +
hondenbelasting + 675.000,- (ongedaan maken bezuinigingsbijdrage reiniging)
+ inflatiecorrectie van 3% + meeropbrengst areaaluitbreiding · Instemmen met de toekomstige netto-opbrengst OZB
gelijkhouden aan de huidige netto-opbrengst + hondenbelasting + 675.000,-
(ongedaan maken bezuinigingsbijdrage reiniging) + inflatiecorrectie van 3% +
meeropbrengst areaaluitbreiding · Voor de nieuwe vastgestelde waarde een risicopercentage
van 5% opnemen voor de verwachte waardeverminderingen als gevolg van
toegekende bezwaar-en beroepschriften · Het bedrag van 2.300.000,- aanvulling egalisatiefonds
riolering niet in de OZB op te nemen, maar in het rekeningresultaat 2000
(algemene reserve). Uitgangspunt
2:Invoeren van de OZB tariefdifferentiatie tussen woningen en niet-woningen ·
voorgesteld wordt de mate van
tariefdifferentiatie te koppelen aan de feitelijke waardeontwikkeling van
woningen en niet-woningen in de gemeente Delft. ·
vaststellen van de verordeningen OZB
met bijbehorende tarieven nadat de werkelijke waarden zijn vastgesteld en
verwerkt. ·
in de verordening een cijfermatige
onderbouwing opnemen (wettelijk verplicht) van het percentage
tariefdifferentiatie, dat vastgesteld is op basis van de plaatselijke
waardeontwikkelingen. Uitgangspunt 3: Minimalisatie
perceptiekosten door afschaffen van de hondenbelasting en geautomatiseerd kwijtschelden ·
Voorgesteld wordt de hondenbelasting af
te schaffen en de gederfde inkomsten op te vangen in de OZB. ·
Met ingang van 2001 geautomatiseerde
kwijtschelding verlenen aan AOWers zonder pensioen en fase IV cliënten van
WIZ; ·
Hierbij de begroting van de lasten voor
het kwijtscheldingsbeleid met ingang van 2001 verhogen met afgerond
1.800.000,-; ·
De kosten van deze verhoging volgens
een nader te bepalen verdeelsleutel verhalen op: het tarief van de OZB en/of
het tarief van de afvalstoffenverwerking ·
De verordening kwijtschelding aanpassen
aan de strekking van deze notitie. Uitgangspunt 4:
Scheiden Rioolrechten van de OZB ·
Het heffen van een aansluitrecht van
eigenaren van een perceel (het uiteindelijke tarief op basis van het GRP
2001-2005 vaststellen). ·
Het heffen van een gedifferentieerd
afvoerrecht (nader te betalen) van gebruikers van een perceel voor het
afvoeren van meer dan 500 m3 afvalwater op het riool. ·
De verordening en
bijbehorende tarieven voor Rioolheffing in december vast te stellen. Uitgangspunt 5: Beleid ten aanzien van de Zalmsnip
ongewijzigd laten Het beleid ten aanzien van de
Zalmsnip ongewijzigd laten interpreteren als zijnde de huidige
doelgroepen voor de
lastenverlichting in aanmerking te laten komen, wordt voorgesteld in te
stemmen met: · De huidige doelgroepen blijvend in aanmerking te laten
komen voor de 100,- lastenverlichting · Afwijkend van voorgaande jaren, per 1-1-2001 de
Zalmsnip via de aanslag afvalstoffenheffing te verrekenen, met als voordeel
een groter bereik van belastingplichtigen die een automatische verrekening
van de Zalmsnip via het aanslagbiljet ontvangen. Uitgangspunt 6: Tegemoetkoming in het huurbedrag voor onzelfstandige
wooneenheden Als de wens bestaat
deze doelgroepen middels een tegemoetkoming in de woonlasten tegemoet te
komen, dan stellen wij voor
akkoord te gaan met: ·
een aparte verordening voor deze
tegemoetkoming op te stellen ·
De lasten van deze maatregel 350.000,- meenemen in de hoogte van de
tarieven OZB (gebruik) 2001. 2. Het
Belastingplan Delft 2001 in definitieve vorm in november aan te bieden aan
zowel de Commissie Middelen en Bestuur als de gemeenteraad.. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OPMERKINGEN: |
REDEN/VERKLARING: |
3. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Onderwerp |
B |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Deadline
(o.a. wettelijke bepalingen) |
ja/nee,
omdat |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Financiële
consequenties |
ja,
maar afhankelijk van de keuzen van uw college. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Personele
consequenties |
ja,
maar afhankelijk van de keuzen van uw college. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Publicitaire consequenties ( o.a. moet nota aan alle raadsleden
worden gezonden) |
ja |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Voorstel
van: K.Kientz/R.Heuvelman |
d.d.24
oktober 2000 |
cluster.
PUZA |
|
4. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Naam
portefeuillehouder(s): |
1.
Oosten |
2. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
directeur:
par.b/a XX |
d.d.
24 oktober 2000 |
naam R. Van Opijnen |
toest
2696. |
5. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(niet
in te vullen door de cluster) |
6. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Paraaf
Portefeuillehouder(s): |
Paraaf
secretaris:FvD. 27-10-2000 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1.
par.MO. |
d.d. 26-10-2000 |
par. |
d.d. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. par |
d.d. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Besluit
b en w: |
d.d. 31 oktober 2000 |
nr. 11 |
7. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
.Aangehouden
tot 2 november 2000 voor aanvullende informatie
secr. FvD Besluit b en w: d.d. 2 november 2000 nr. 4 Conform. |
secr. FvD |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aantekeningen
leden college/clusters/vakteams |
8. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
financiële
consequenties, afwijkend van de geldende begroting en meerjarenbegroting: |
9. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Er is wel/niet sprake van volledige, meerjarige
compensatie. Zo niet vul onderstaande tabel in:
paraaf administrateur |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
begrotingsjaar: |
19 |
19 |
19 |
19 |
19 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Netto
resultaat * |
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
(gewone
dienst) |
|
|
|
|
* bedragen x Ĥ 1.000; |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
N =
Nadelig V = Voordelig |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ook
investeringen uitdrukken in lasten/baten voor de gewone dienst. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Personele
consequenties van het voorstel |
10. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PLANNING
BESLUITVORMING |
13. |
Medeparaaf
cluster/vakteam |
12. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Collegevergadering |
dd. 31 oktober |
1. |
voor
dd. |
par. |
dd. * |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Commissie(s)
1. Midd. En Bestuur |
dd. 16 november 2000 |
2. |
voor
dd. |
par. |
dd. * |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. |
dd. |
3. |
voor
dd. |
par. |
dd. * |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Gemeenteraad |
dd. 30
november 2000 |
( *
voor afwijkende adviezen zie pag. 2) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ruimte voor interne
registratie |
11. |
niet in te
vullen door het cluster |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
clusters en vakteams |
|
|
Bespreken
gevraagd door: |
14. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Cluster
|
|
1. |
par. |
dd. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sector/vakteam. |
Par |
d.d. |
kopie |
bijl |
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
2. |
par. |
dd. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
3. |
par. |
dd. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
Besluit college
(zie vak 7 aan voorzijde) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
Advies
commissie(s) |
15. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
1. |
akk.
dd. |
par. |
* |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Direkteur |
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
2. |
akk. dd. |
par. |
* |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(*
voor afwijkende adviezen pagina 2) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Projektnummer: |
|
Raadsvergadering
d.d. |
par. |
16. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||