Bijlage A

ALGEMENE BELEIDSUITGANGSPUNTEN, VERTAALD NAAR CONCRETE AFSPRAKEN PER TYPE BEDRIJFSPROCES.

Ten aanzien van intern gerichte bedrijfsprocessen:


 

1.  Financiële verslaglegging (begroting, marap’s, jaarrekening)

 

Wettelijke voorschriften (Europese Commissie, rijksoverheid)
Het staat ondernemingen (en overheidsinstellingen) binnen het bestaande kader van de Europese regelgeving vrij naar eigen inzicht gulden of euro als een eenheid te gebruiken voor de jaarverslagen over 1999 tot en met 2001. Vanzelfsprekend dient de verslaggeving over de boekjaren vanaf 2002 in euro te geschieden, aangezien de gulden uiterlijk op 28 januari 2002 zijn status als wettig betaalmiddel verliest.

Concrete afspraken gemeente Delft

De gemeentebegroting voor 2002 wordt in euro’s gepresenteerd en geautoriseerd.

De begrotingsadministratie blijft tot 1 januari 2002 in guldens; dit betekent dat de begroting voor 2002 in guldens wordt voorbereid (opgebouwd) en voor de presentatie en autorisatie wordt omgerekend in euro’s.

 

Deze keuze maakt het echter wel noodzakelijk om in de begroting 2001 eurobedragen ter gewenning op te nemen, zodat er een vergelijking mogelijk is tussen de in gulden gepresenteerde en geautoriseerde begroting van 2001 en de in euro gepresenteerde rekening over 2001.

jaar

begroting

marap

jaarrekening

2000

gulden

gulden

gulden

2001

gulden

gulden (en euro)

euro (en gulden)

2002

euro (en gulden)

euro

euro

 

 


2.  Financiële administratie


Wettelijke voorschriften (Europese Commissie, rijksoverheid)
De rijksoverheid schakelt in de financiële administraties om naar de euro per 1 januari 2002, conform de communicatieuitgangspunten.

Conform het communicatieuitgangspunt wordt er tot 2002 ook in gulden gefactueerd / geheven en betaald.

Concrete afspraken gemeente Delft
Voor de financiële administratie wordt een zo geconcentreerd mogelijke omschakeling rond

1 januari 2002 aanbevolen, mede omdat het communicatieuitgangspunt stelt dat tot 1 januari 2002 alle communicatie intern en extern in guldens luidt. Na 1 januari 2002 is de euro de valuta waarin wordt gewerkt. In concreto betekent dit dat het boekjaar 2001 in guldens staat en wordt afgesloten en dat de nieuwe administratie voor 2002 in euro wordt ‘geopend’. De conversie van historische gegevens is een aandachtspunt.



3.   Salarisadministratie


Wettelijke voorschriften (Europese Commissie, rijksoverheid)
Big bang per 1 januari 2002 in de gegevensuitwisseling; er zal niet tegelijkertijd in guldens en euro worden gewerkt
Uitsluitend op de loonstrook en jaaropgave wordt naast guldenbedragen ter gewenning ook informatie in euro’s weergegeven..

Concrete afspraken gemeente Delft
Voor de gemeentelijke salarisadministraties aan te sluiten bij de benadering van de rijksoverheid om zo snel mogelijk, maar uiterlijk per 1 januari 2001, de totaalbedragen op loonstrook en jaaropgave ter gewenning in zowel gulden als euro weer te geven.

Verder zal er aandacht zijn voor de conversie van de historische gegevens.

Ten aanzien van de extern gerichte bedrijfsprocessen:




4.  Lokale belastingen en heffingen (bijv. rioolrecht, reinigingsrecht, marktgelden,
    parkeerbelastingen en naheffingen, etc.)

 

Wettelijke voorschriften (Europese Commissie, rijksoverheid)
Als kader gelden in de eerste plaats de door de Europese Commissie vastgestelde regels voor omrekenen en afronden.


Concrete afspraken gemeente Delft
Met betrekking tot de tariefstelling vanaf 2002 de lokale tarieven en leges zo veel mogelijk om te rekenen. Uiteraard zijn (autonome, beleidsmatig ingegeven) tariefaanpassingen per 01-01-2002 mogelijk. In die gevallen waar tarieven worden verhoogd steeds duidelijk maken wat de (technische) omzetting in euro is en wat vervolgens de (autonome) verhoging dan wel verlaging is. Dit om te voorkomen dat bij de burger de perceptie ontstaat dat de (lokale) overheid de euro aangrijpt om de tarieven te verhogen.

Indien verdere afronding uit communicatieve of bedrijfsmatige overwegingen noodzakelijk wordt geacht, bijvoorbeeld voor drempelbedragen, als uitgangspunt hanteren dat deze afronding geen financiële consequenties van enige omvang voor burger of bedrijfsleven tot gevolg heeft. Overigens wordt de drempelwaarde van 5000 gulden in het kader van de onroerende zaakbelasting (OZB) op rijksniveau waarschijnlijk omgezet naar 2268 euro.

 

Bij de vaststelling van de tarieven voor 2001 reeds rekening te houden met de eventuele noodzaak tot ronde bedragen in 2002: er kan dan stapsgewijs naar toe gewerkt worden.

Vooral tarieven op basis van kleine basisbedragen per eenheid zijn gevoelig voor budgettaire effecten als gevolg van afrondingsverschillen. Aanbevolen wordt om waar mogelijk de tariefeenheid te vergroten.

 

Voor het overige de volgende uitgangspunten hanteren ten aanzien van lokale belastingen en heffingen:

 

*  zo snel mogelijk euro-informatie opnemen, maar uiterlijk per belastingjaar 2001, zowel op
   aanslagen als in brochures en andere communicatieuitingen.

 

*  het vermelden van de tegenwaarde in euro op belastingaanslagen is om drie redenen zeer
   belangrijk:
   (1) het kan bijdragen aan de eurobewustwording bij de burger;
   (2) het zorgt voor transparantie in het belastingbeleid in de overgang van gulden naar euro;
   (3) het maakt het verwijzen naar de originele beschikking eenvoudiger in het geval dat er
   na 1 januari 2002 bezwaar/beroep wordt gemaakt tegen een in 2001 opgelegde
   beschikking.

*  per 1 januari 2002 moeten aanslagen in euro’s worden opgelegd.


 
5.  Boetes (voor zover die door de gemeente bepaald en opgelegd worden (milieu,
    fraude, etc.)


Wettelijke voorschriften (Europese Commissie, rijksoverheid)
Bij de omzetting van de wet- en regelgeving op het niveau van de rijksoverheid is bijzondere aandacht voor de omzetting van boetebedragen. Er worden twee typen boetebedragen onderscheiden.
Het eerste type betreft de boetecategorieën van het Wetboek van Strafrecht en een aantal bestuurlijke maximum boetebedragen in specifieke wetten. De maximumbedragen worden naar boven afgerond op de helft van het huidige guldenbedrag.

 

Het tweede type betreft de boetebedragen in de transactie- en vervolgingsrichtlijnen van het OM en in sommige andere regelgeving met bestuurlijke boeten, zoals de Wet Mulder. Dit zijn gefixeerde tarieven, die worden verkregen door de basisbedragen na indexatie af te ronden op veelvouden van tien gulden. Hiervoor is de lijn gekozen om de in 2001 geldende (niet-afgeronde) basisbedragen om te zetten in euro en vervolgens af te ronden op veelvouden van vijf euro.

Concrete afspraken gemeente Delft
Technisch omrekenen ter voorkoming van nadelige effecten van eventuele afrondingen voor burger en bedrijfsleven. Ten aanzien van de afhandeling van boetes een benadering te kiezen die overeenkomt met de benadering ten aanzien van lokale belastingen en heffingen:
- het zorgt voor transparantie in het boetebeleid in de overgang van gulden naar euro;
- in aansluiting op de praktijk ten aanzien van de financiële administratie worden boete-
  administraties en systemen per 1 januari 2002 omgeschakeld, inclusief een conversie van
  nog openstaande vorderingen van gulden naar euro.



6.  Betaalprocessen, treasury, toonbankverkeer en betaalautomaten


Wettelijke voorschriften (Europese Commissie, rijksoverheid)
De voornaamste bindende afspraken met betrekking tot de omwisseling van munten en bankbiljetten in januari 2002 zijn:

* het toonbankverkeer vindt tot 1 januari 2002 plaats in guldens. Dit geldt ook voor
  electronisch betalen;
* de duale fase loopt formeel van 1 januari 2002 tot 28 januari 2002;
* in de praktijk wordt gestreefd naar een snellere omschakeling: het doel is om de gulden in
  twee weken reeds zoveel mogelijk uit te faseren;
* de gulden verliest op 28 januari 2002 haar status als wettelijk betaalmiddel. Na 28 januari
  2002 is alleen nog betaling met euro mogelijk;
* vanaf 1 januari 2002 verloopt al het girale betalingsverkeer in euro (sinds 1 januari 1999 zijn
  girale betalingen overigens al mogelijk);
* dit betekent dat Optisch Leesbare Acceptgiro’s (OLA’s) en betaalopdrachten na 1 januari
  2002 in euro moeten worden opgesteld. De banken hebben evenwel aangegeven dat
  OLA’s/ betaalopdrachten die in 2001 in gulden zijn opgesteld nog enige tijd zullen worden
  verwerkt.

Net als alle andere Nederlandse toonbankinstellingen (winkels, etc.) kunnen gemeenten een contract sluiten met het Opslag- en Distributiecentrum van De Nederlandsche Bank om in aanmerking te komen voor vroegtijdige bevoorrading met euromunten en eurobankbiljetten in de laatste weken van 2001 (‘frontloading’).

Concrete afspraken gemeente Delft
Versnelde invoering van electronische betaalwijzen te initiëren, bijvoorbeeld bij de loketten van burgerzaken en parkeerautomaten.

Bij het vaststellen van nieuwe parkeertarieven moet in aansluiting op de uitgangspunten voor de omzetting van tarieven in algemene zin worden voorkomen dat dit tot lastenverzwaring voor de burger leidt; dit door de parkeertijd per tariefeenheid aan te passen.



7.  WOZ-beschikkingen (Wet Waardering Onroerende Zaken)


Wettelijke voorschriften (Europese Commissie
Hoofdlijnen WOZ op rijksniveau:
- beschikking met betrekking tot WOZ-periode I (1997-2000) worden vanaf 1 januari 1999
  afgegeven in guldens met daarbij zo mogelijk de tegenwaarde in euro’s;
- beschikkingen met betrekking tot de WOZ-periode II (2001-2004) worden voor 1 januari
  2002 afgegeven in guldens, met vanaf 1 januari 19919 een euro-equivalent (eurobedragen
  afgerond op hele euro’s);
- beschikkingen afgegeven vanaf 1 januari 2002 luiden in euro’s, ook bij herwaardering in
  verband met waardeverandering of bezwaar en beroep;
- taxaties worden tot 1 januari 2002 verricht en vastgelegd in guldens;
- vanaf1 januari 2002 gehele communicatie over bezwaar en beroep in euro’s;
- vanaf 1 januari 2002 vindt de overdracht van waarden tussen gemeenten en andere
  gebruikers (Sturf-WOZ) plaats in euro’s;
- er worden geen voorschriften gegeven ten aanzien van de conversie van
  gegevensbestanden;
- omslag van Waterschappen, OZB van gemeenten en IB en VB van Belastingdienst worden
  tot 1 januari 2002 geheven in gulden, daarna in euro;
- TWK-berekeningen worden geheel uitgevoerd in euro (met uitzondering van de
  Belastingdienst die aangifte in zowel gulden als euro kan verwerken).


Concrete afspraken gemeente Delft

Bij de uitvoering van de Wet WOZ de volgende uitgangspunten op gemeentelijk niveau hanteren:

- in principe is alleen bezwaar mogelijk tegen de WOZ-beschikking die door de gemeente
  wordt afgegeven. De afwikking van bezwaarschriften kan soms lang duren. Bezwaren tegen
  beschikkingen en daaruit volgende waardeherziening kunnen tot gevolg hebben dat ook
  aanslagen met terugwerkende kracht moeten worden herzien.

- conversie van historische gegevens is aan te bevelen aangezien de communicatie na
  1 januari 2002 in euro zal plaatsvinden en de bestanden met de waarderingsgegevens ook
  na 1 januari 2002 nog actief zullen worden gebruikt en aangepast.



8.  Uitkeringen


Wettelijke voorschriften (Europese Commissie, rijksoverheid)
Wet en regelgeving.
Bij de omzetting van de wet- en regelgeving op rijksniveau heeft het Ministerie van SZW ervoor gekozen om alle bedragen in wetgeving ‘technisch’ om te rekenen, met afronding op de dichtstbijzijnde eurocent, teneinde inkomenseffecten voor cliënten te voorkomen. Slechts in twee gevallen wordt hier van (licht) afgeweken: de grenzen voor het vrij te laten vermogen en (maximale) boetebedragen worden afgerond op hele euro’s (nu gaat dit om bedragen die zijn afgerond op honderd gulden).

In de communicatie tussen het Ministerie van SZW en sociale diensten wordt vastgehouden aan de algemene communicatieuitgangspunten: dit betekent dat de euro vanaf 1 januari 2002 de leidende valuta is. Het opstellen van de jaarrekening over 2001 en de declaraties over het vierde kwartaal van 2001 moeten derhalve in euro plaatsvinden.
De voor 2002 te hanteren normbedragen in euro zullen door het Ministerie van SZW volgens de gebruikelijke weg aan de sociale diensten worden gecommuniceerd. In verband met de extra belasting van de euro-omschakeling zal getracht wordenom deze normbedragen eerder dan gebruikelijk bekend te maken.

In opdracht van het Ministerie van SZW is door een extern bureau een strategisch referentiekader specifiek voor de omschakeling van gemeentelijke sociale diensten ontwikkeld.
De hoofdlijnen van de bindende GSD-uitgangspunten zijn (onder enig voorbehoud) opgenomen in deze handreiking strategische uitgangspunten. In april/mei 2000 zal door DIVOSA een meer uitgebreide handreiking worden verspreid die specifiek is gericht op het europroject bij sociale diensten.


 


Concrete afspraken gemeente Delft
De gemeentelijke regelgeving ten aanzien van de bijzondere bijstand kent veel ‘mooie’ ronde eurobedragen. Bij de omzetting van dergelijke bedragen in de gemeentelijke regelgeving ‘technisch’ omrekenen en vervolgens afronden: hierdoor blijven de budgettaire effecten voor de gemeente en de inkomenseffecten voor cliënten beperkt.

Conform de communicatieuitgangspunten is de gulden de leidende valuta tot 1 januari 2002 en de euro daarna. Uiterlijk vanaf 1 juli 2001 zou op informatie die de sociale dienst verstrekt, naast het (leidende) guldenbedrag ter gewenning ook de tegenwaarde van sleutel- en eindbedragen in euro vermeld kunnen worden.



9.  Individuele huursubsidie (IHS)


Wettelijke voorschriften (Europese Commissie, rijksoverheid)
Het Ministerie van vROM heeft de volgende uitgangspunten vastgesteld:
- ter gewenning mogelijk per 1 juli 2000 euro-informatie op beschikkingen;
- het gebroken subsidietijdvak blijft gehandhaafd;
- per 1 juli 2001 twee bedragen op de beschikking: in guldens voor periode 2001 en het equivalent in euro’s voor periode in 2002;
- per 1 januari 2002 vermelden nieuwe beschikkingen alleen het subsidiebedrag in euro’s;
- betaling per 1 januari 2002 in euro’s, daarvoor in guldens;
- (TWK)berekeningen in guldens tot 1 juli 2002: systemen blijven in guldens;
- per 1 juli 2002 berekeningen (en betalingen) in euro’s;
- brochures moeten worden aangepast op centraal niveau.


Concrete afspraken gemeente Delft

De gemeente vervult in het algemeen geen financiële functie maar is doorgeefluik voor aanvragen en levert gegevens aan VROM, bijvoorbeeld uit de GBA, maar die bevat geen financiële gegevens.

Nadere uitgangspunten zijn niet noodzakelijk.



10. Subsidies aan bedrijven en startende ondernemers



Wettelijke voorschriften (Europese Commissie, rijksoverheid)
In beginsel worden subsidieplafonds in de wet- en regelgeving van het Ministerie van Economische Zaken ‘technisch’ omgerekend, zonder verdere afronding. Drempelbedragen in subsidieregelingen, bijvoorbeeld minima en maxima voor voorschotten of subsidiebedragen, zijn nu ronde guldensbedragen. Deze worden omgezet in hele eurobedragen.
 
Concrete afspraken gemeente Delft
Ten aanzien van deze subsidies de volgende lijn te hanteren:

- subsidiebeschikkingen worden de komende jaren ter gewenning ook van eurobedragen
  voorzien;
- voor (meerjarige) subsidies die doorlopen (betalingen/afrekeningen) tot in het eurotijdvak op
  beschikkingen zowel een subsidiebedrag in guldens als een in euro weergeven; dit laatste
  is het bedrag dat na 1 januari 2002 wordt uitbetaald;
- de toekenning van subsidies door gemeenten voor het jaar 2002 vindt plaats in euro’s.



11.  Subsidies aan instellingen in welzijn, sport, cultuur, onderwijs en zorg


Wettelijke voorschriften (Europese Commissie, rijksoverheid)
De gulden is leidend in de communicatie over rijkssubsidies tot 1 januari 2002, daarna wordt in euro gecommuniceerd.
De departementen vermelden ter gewenning de komende jaren veelal wel de tegenwaarde van eindbedragen in euro op documenten aangaande subsidieverlening en -verstrekking.

Concrete afspraken gemeente Delft
De volgende lijn te hanteren:

- tot 1 januari 2002 in gulden te communiceren en daarna in euro;
- vermeld eindbedragen ter gewenning ook in euro.



12. (Langlopende) contracten en garanties


Wettelijke voorschriften (Europese Commissie, rijksoverheid)
Rechtsinstrumenten worden conform de Europese Verordening 974/98 automatisch omgezet per 1 januari 2002: guldenbedragen in dergelijke rechtsinstrumenten moeten na 1 januari 2002 gelezen worden als ware het eurobedragen.

Concrete afspraken gemeente Delft
Door gemeenten afgesloten contracten en afgegeven garanties zijn rechtsinstrumenten in de zin van de Europese Verordening: er is dus geen actie noodzakelijk.



 13.  Vergunningen


Wettelijke voorschriften (Europese Commissie, rijksoverheid)
Bij het verlenen van vergunningen gelden - voor zover geldbedragen voorkomen - onverkort de communicatieuitgangspunten: na 1 januari 2002 wordt alleen nog in euro gecommuniceerd, daarvoor in gulden met eventueel ter gewenning een tegenwaarde in euro erbij vermeld.

Concrete afspraken gemeente Delft
Indien sprake is van het toekennen van een vergunning die over 1 januari 2002 heengaat, ter gewenning ook de tegenwaarde in euro opnemen. Bovendien kan na 1 januari 2002 in correspondentie naar dit eurobedrag worden verwezen.