Kengetallen
Kengetallen hondenbelasting 2000
Totaal opgelegd in 2000 ƒ 309.070,30
Aantal honden 3129
Aantal binnengekomen
bezwaren 218
Waarvan toegewezen 168
Toegewezen bedrag ƒ
14.305,60
Waarvan afgewezen 11
Nog openstaand 39
Gedingbedrag ƒ
4.237,85
Aantal honden per 13-9-2000 3183
Totaal op te leggen bedrag ƒ
317.410,80
Correctie tussentijdse
wijzigingen ƒ
2.820,=
Prognose opbrengst hondenbelasting 2000
Totaal op te leggen ƒ 317.410,80
Verminderd ƒ 14.305,60 -/-
Nog te verminderen ƒ 4.237,85
-/-
Correctie tussentijdse
wijzigingen ƒ 2.820,= -/-
Te verwachten opbrengst ƒ 296.047,35
Begroting 2000
Geraamde opbrengst ƒ 276.000,=
Kosten ƒ 105.000,=
·
salarissen eigen
personeel ƒ 40.000,=
·
opdracht aan derden ƒ
43.000,=
·
kostenplaatsen ƒ 22.000,=
Saldo ƒ
171.000,=
Percentage honden t.ov. inwoneraantal
gemeente inwoneraantal honden percentage
Delft 95.250 3.000 3,15
Leiden 117.720 4.600 3,9
Amsterdam 730.000 26.500 3,63
Rotterdam 592.665 24.500 4,13
Utrecht 235.000 5.500 2,12
Tilburg 195.000 13.350 6,84
Maastricht 121.729 7.413 6,08
Eindhoven 201.000 13.800 6,86
Nijmegen 152.100 10.600 6,96
Den Haag 440.743 16.000 3,63
Voorburg 38.500
Rijswijk 52.000 2100 4,04
Schiedam 75.839 3155 4,16
Vlaardingen 75.000
Als wordt gekeken naar een
vergelijkbare gemeente als Leiden, blijkt dat het aantal geregistreerde honden
aan de lage kant is. In Leiden zijn ± 4600 honden geregistreerd, in Delft zijn
± 3000 honden geregistreerd. Gerelateerd aan het inwoneraantal van deze stad
zou het betekenen dat het aantal honden in Delft ongeveer 25 % lager is. Wordt
gekeken naar de grote steden met veel studenten (Amsterdam, Rotterdam en
Utrecht) dan blijkt dat het aantal honden in Delft ongeveer 5 % lager is. In “
vergelijkbare “ studentensteden in het land (Eindhoven, Maastricht, Nijmegen en
Tilburg) is het percentage honden ten opzichte van het inwoneraantal 100 %
hoger dan in Delft.
Kijkend naar een aantal
gemeenten in de regio (Den Haag, Rijswijk, Voorburg, Schiedam en Vlaardingen)
dan blijkt dat Delft zo’n 25 % onder het gemiddelde percentage te liggen.
Eenzelfde percentage als ten opzichte van Leiden.
Uit de cijfers blijkt dat het
aantal geregistreerde honden in Delft lager is, maar dat een stijging van
minimaal 5 % en maximaal 25 % is te verwachten. Deze percentages zijn gebaseerd
op de regiogegevens en de gegevens van de studentensteden in de randstad. Wordt
namelijk gekeken naar de studentensteden buiten de randstad dan blijkt dat het
aantal honden veel te laag is. In deze landelijker gelegen steden houdt men er
meer honden op na. In de randstad geeft men waarschijnlijk de voorkeur aan een
ander huisdier of geen huisdier. Het lijkt ons dan ook niet reëel om de
gegevens van deze steden mee te laten wegen in een prognose omtrent het aantal
honden in Delft.
Intensieve controles
Een van de opties m.b.t. de
hondenbelasting is zorgen voor een betere uitvoering, dit betekent voor het
vakteam Belastingen dat de controle moet worden geïntensiveerd Om dit te kunnen
bewerkstelligen zal een hondencontroleur in dienst moeten worden genomen of de
controle wordt uitbesteed. Hieronder zijn de financiële gevolgen van beide
mogelijkheden uitgewerkt. Er is bij het opstellen van de raming uitgegaan van
de gegevens van 2000. De geschatte opbrengst is 276.000, de kosten zijn geraamd
op 105.000 (zie kengetallen).
Raming uitvoering hondenbelasting
(eigen controleur gemeente,
0,5 fte)
Opbrengst 290.000
Kosten 150.000
·
salarissen 90.000
·
overige goederen en
diensten 5.000
·
kostenplaatsen 50.000
·
kosten communicatie 5.000
Saldo 140.000
Voor deze raming is
uitgegaan van het in dienst nemen van een hondencontroleur (0,5 fte) en daarbij
een stijging van de opbrengst van 5 %. Als wordt uitgegaan van een stijging van
20 %, dan komt de raming er als volgt uit te zien:
Opbrengst 335.000
Kosten 160.000
·
salarissen 98.000
·
overige goederen en
diensten 5.000
·
kostenplaatsen 52.000
·
kosten communicatie 5.000
Saldo 175.000
Toelichting
In de bovenstaande raming is
uitgegaan van een stijging van de salariskosten van 50.000 (hondencontroleur
0,5 fte). En een lichte stijging van de overige salariskosten aangezien bij
meer aangemelde honden ook de bezwaren en administratieve mutaties iets zullen
toenemen. De overige goederen en diensten zijn verlaagd tot 5.000 aangezien in
deze situatie geen externe controleur moet worden ingehuurd (40.000). De
kostenplaatsen zal iets stijgen gezien de extra 0,5 fte. Tevens komen er kosten
bij voor communicatie, deze bestaat uit een mailing en het maandelijks plaatsen
van een advertentie waarin wordt gewezen op de hondencontroleur.
Om het saldo van de hondenbelasting
na het intensiveren van de controle gelijk te houden met het huidige saldo
(171.000), zal de opbrengst moeten stijgen met ± 20%. Bij het blijven hanteren
van de huidige situatie mag overigens worden verwacht dat er een lichte
stijging zal zijn van de opbrengst. Opgemerkt dient te worden dat in 1998 een
controle heeft plaatsgevonden en toen het resultaat was dat de opbrengst afnam.
De in 1999 gehouden controle heeft geleid tot een stijging van 7,25%. Uit de
vergelijking met de regiogemeenten en de studentensteden blijkt een stijging
tussen de 5 en 25% haalbaar. Hieruit kan worden afgeleid dat een opbrengst
stijging van 20% het maximaal haalbare lijkt. De ramingen uitgaande van 5 en 20
% geven dan ook een reëel uitgangspunt.
Raming uitvoering hondenbelasting
(inhuur externe controleur)
Opbrengst 290.000
Kosten 155.000
·
salarissen 40.000
·
overige goederen en
diensten 85.000
·
kostenplaatsen 25.000
·
kosten communicatie 5.000
Saldo 135.000
Opbrengst 335.000
Kosten 165.000
·
salarissen 48.000
·
overige goederen en
diensten 87.000
·
kostenplaatsen 25.000
·
kosten communicatie 5.000
Saldo 170.000
Uitgaande van een jaarlijkse
totale controle van de gemeente zijn de kosten voor een hondencontroleur 80.000
tot 85.000. De kostenplaatsen zullen niet stijgen en de kosten voor
communicatie zijn gelijk aan die in de situatie van een eigen controleur. Ook
hier geldt weer dat het effect van de controle 5 à 10% zal zijn, met een
uiteindelijk te verwachten maximaal resultaat van 20% stijging.
Van de twee besproken
mogelijkheden blijkt dat het in dienst nemen van een eigen hondencontroleur een
iets positiever resultaat oplevert boven het inhuren van een controleur.