10 augustus 2000

Raadsvoorstel stuk 21  (00/001343)
 


lijst ingekomen stukken

 

Stuk 21

Bestuursdienst 00/001343..

Delft, 8 februari 2000.

Onderwerp: Wijziging van de Verordening voor de vaste commissies van advies aan burgemeester en wethouders, respectievelijk de burgemeester.

 

Aan de gemeenteraad.


Geachte dames en heren,

In de praktijk blijkt de behoefte te bestaan aan het instellen van een algemene commissie. Dat was al gebruik in de periode dat er nog onvoldoende agendapunten voor reguliere commissievergaderingen zijn, maar wel een verzamelagenda kan worden opgesteld. De eerste raad na het zomerreces wordt op deze manier voorbereid. Deze werkwijze kan ook worden gevolgd wanneer de commissies vanwege de begrotings-/zomernota-voorbereiding niet vergaderen. Als basis werd daarvoor steeds artikel 92 van de Gemeentewet gekozen, omdat deze algemene commissie niet als een vaste commissie gezien werd (artikel 91 Gemeentewet) maar als een ad hoc commissie. De commissie werd ieder jaar voor de zomervacantie ingesteld, en expireerde dan na de raad van augustus.

Als de behandeling van de zomernota inderdaad in september zal gaan plaatsvinden (en daar begint het nu naar uit te zien), dan zal de voorbereiding van de reguliere raad in september mogelijk ook via een algemene commissievergadering moeten plaatsvinden. Het ad hoc karakter van de algemene commissie neemt zo steeds meer af.

Tenslotte is er nog een ontwikkeling waar te nemen met betrekking tot de voorbereiding van algemene of specifieke onderwerpen. Te denken valt aan de procedure die bij de besluitvorming rond de EZH-gelden wordt gevolgd. Ook in de voorbereiding van de discussie en de besluitvorming over bestuurlijke vernieuwing lijkt inschakeling van een algemene commissie een goede optie. Daarnaast zijn er soms onderwerpen die gecombineerd vergaderen van meer dan twee commissies vergen.

Weliswaar zou voor deze bijzondere onderwerpen ook de commissie extern kunnen worden gebruikt (de verordening noemt "bijzondere onderwerpen en presentaties" expliciet als aandachtsgebieden van de commissie extern), maar ons inziens staat een dergelijke invulling toch te ver af van de oorspronkelijke opzet van deze commissie, die vooral zou moeten dienen ter versterking van de externe orientatie van het bestuur, en niet zozeer ter behandeling van algemene onderwerpen.

Het instellen van een algemene commissie als vaste commissie vergroot naar onze mening de flexibiliteit van ons bestuur, en zou daarmee een welkome aanvulling in ons instrumentarium zijn. Het lijkt daarbij goed om af te spreken dat het daadwerkelijk bijeenroepen van een algemene commissie alleen gebeurt na overleg met de raad.

Gelet op het bovenstaande en onder voorbehoud van gunstig advies van de commissie Middelen en Bestuur stellen wij u voor de wijziging van de verordening voor de vaste commissies van advies aan de burgemeester en wethouders, respectievelijk de burgemeester conform bijgaand besluit vast te stellen.

 

Hoogachtend,

Burgemeester en wethouders van Delft,

H.M.C.M. van Oorschot ,burgemeester.

 

Roos ,secretaris.

 

Stuk 21 II

Bestuursdienst. 00/001343....

 

De raad der gemeente Delft,

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 8 februari 2000;

gelet op de artikelen 91 en 149 van de Gemeentewet;

 

b e s l u i t :

vast te stellen de navolgende wijziging van de Verordening voor de vaste commissies van advies aan burgemeester en wethouders, respectievelijk de burgemeester zoals vastgesteld op 27 april 1995;

Artikel 1 wordt aangevuld met:

de algemene commissie.

Artikel 2 wordt aangevuld met:

de algemene commissie:

de onderwerpen, hierboven genoemd onder b tot en met f, in die perioden van het jaar waarin reguliere vergaderingen van de commissies genoemd in artikel 1 onder b tot en met f niet plaatsvinden;

overige onderwerpen van algemene aard.

Artikel 4 lid 2 komt te luiden:

Van de commissie extern en van de algemene commissie zijn alle raadsleden lid. Ook de commissieleden/niet raadsleden als bedoeld in lid 4 van dit artikel zijn lid.

Deze wijziging treedt in werking met ingang van de achtste dag na bekendmaking

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 24 februari 2000.

 

,burgemeester.

 

,secretaris.

terug naar boven