Raadsvoorstel stuk 25 (00/001644) SNV | ||
Stuk 25 I Nr. 00/001644 Delft, 8 februari 2000. Onderwerp: besluit tot financiële deelname aan het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVN). Aan de gemeenteraad.
In uw raadsvergadering van 29 december 1999 over de verkoop van de aandelen Bouwfonds, besloot u ons college op te dragen een nader voorstel voor te bereiden omtrent deelname aan het SVN. In dit voorstel wordt één en ander nader uitgewerkt. In de onderhandelingen over de verkoopprijs van de aandelen Bouwfonds is door de ABN Amro Bank toegezegd een extra bijdrage van maximaal f 350 miljoen aan renteloze leningen te verstrekken aan het SVN als stimulans voor investeringen in projecten die de kwaliteit van de gebouwde omgeving op een hoger plan kunnen brengen. De bijdrage van ABN Amro stelt SVN in staat laagrentende leningen te verstrekken tot een bedrag dat kan oplopen tot maximaal f 350 miljoen. Het definitieve bedrag is afhankelijk van een aantal nu nog niet vaststaande factoren. Gemeenten die vóór 1 juli 2000 (een deel van) de verkoopopbrengst aandelen Bouwfonds bij SVN onderbrengen, kunnen in principe rekenen op verdubbeling van hun storting in de vorm van aanwijzingsrechten op deze zachte leningen. Aldus kan een totaalbedrag van f 700 miljoen beschikbaar komen voor projecten in het kader van stedelijke vernieuwing. Uit deze nieuwe faciliteit van SVN krijgen de gemeenten (naar rato van hun individuele storting) aanwijzingsrechten op leningen tegen zeer gunstige voorwaarden. SVN verstrekt deze leningen op aanwijzing van gemeenten aan derden (bijv. corporaties). Het is de bedoeling dat de gemeente deze middelen inzet voor de financiering van lopende danwel reeds geplande investeringsprojecten. Het grote voordeel hiervan is dat voor deze projecten een financieringsmogelijkheid tegen aantrekkelijke condities ontstaat. Het DOP, zijnde de investeringsvisie voor de noodzakelijke kwaliteitsverbetering van de stad voor de komende 10 jaar, biedt hiervoor voldoende mogelijkheden. Het is overigens niet de bedoeling voor de besteding van dit fonds nieuwe projecten te selecteren die anders niet uitgevoerd zouden worden. Om optimaal van de voordelen van het SVN gebruik te kunnen maken verdient het aanbeveling de totale eerste tranche van de opbrengst van de Bouwfondsaandelen ad f 14.210.700,= te storten als gemeentelijke bijdrage voor het SVN. De ABN Amro geeft dan voor maximaal een gelijk bedrag aan renteloze leningen aan het SVN, waardoor het SVN voor en door de gemeente Delft ruim f 28 miljoen kan uitlenen tegen (zeer) lage rentepercentages. Het voordeel voor de gemeente loopt bij deze storting op tot f. 840.000,- per jaar. Voor een verdere toelichting op de werkwijze, het gebruik en de condities van het SVN, verwijzen wij u naar de voor u ter inzage gelegde bijlage, behorende bij dit raadsvoorstel. Momenteel vindt er een inventarisatie plaats van projekten welke mogelijk in aanmerking komen voor een bijdrage uit het SVN. Wij zullen de komende maanden hiertoe een voorstel uitwerken waarover uw raad zo mogelijk vóór 1 juli 2000 kan besluiten. Onder voorbehoud van gunstig advies van de commissie middelen en bestuur stellen wij u voor:
Hoogachtend, Burgemeester en wethouders van Delft, H.M.C.M. van Oorschot ,burgemeester. Roos ,secretaris.
Stuk 25 II Nr. 00/001644 De raad van de gemeente Delft, gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 8 februari 2000;
b e s l u i t :
Stuk 25 III Nr. 00/001644 Toelichting op het besluit tot financiële deelname aan het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVN) 1. ALGEMEEN Wat is het SVN? SVN is in 1996 opgericht om de kwaliteit van de de volkshuisvesting en de gebouwde omgeving te verbeteren. Op dit moment nemen 120 gemeenten deel aan dit fonds. Het is een fonds voor en door gemeenten. Nu er vrijwel geen overheidssubsidies meer zijn geeft dit fonds een aanvullende mogelijkheid volkshuisvestelijke doeleinden te verwezenlijken. Het SVN is een financieel aantrekkelijk instrument om volkshuisvestelijke doelstellingen te verwezenlijken. SVN werkt tegen kostprijs. Bij SVN heeft iedere gemeente een eigen revolving fund. Wat is een revolving fund? Een gemeente brengt geld voor een bepaald doel in een fonds. In plaats van een eenmalige subsidie te geven, leent de gemeente het uit tegen een lage tot zeer lage rente. Aflossing en rente vloeien weer terug in het fonds. Dit geld kan daarna weer voor andere projecten ingezet worden. De leningen kunnen verstrekt worden aan particulieren en bijv. woningbouwcorporaties. Wat is het aanbod van ABN AMRO? In de onderhandelingen over de verkoopprijs van de aandelen Bouwfonds heeft de ABN AMRO toegezegd tot een maximaal bedrag van f 350 miljoen aan renteloze leningen te gaan verstrekken aan het SVN. De basis voor dit bedrag van f 350 miljoen is dat het maximale rentevoordeel op basis van netto contante waarde niet hoger mag zijn dan f 50 miljoen. Indien gemeenten voor een hoger bedrag dan f 350 miljoen inschrijven worden de deelnemende gemeenten naar rato gekort. De ABN wil maximaal f 350 miljoen beschikbaar stellen. Wat betekent het ABN AMRO aanbod voor Delft? Iedere aandeelhouder van het Bouwfonds kan (een deel van) het bedrag uit de verkoop dat in februari 2000 wordt ontvangen bij de SVN te storten. Voor Delft betekent dit maximaal een storting van f 14.210.700,=. De ABN geeft voor maximaal een gelijk bedrag een renteloze lening aan SVN. In totaal kan SVN voor en door Delft dus ruim f 28 miljoen uitlenen tegen een (zeer) laag rentepercentage. De leningconstructie in het kort ABN AMRO verstrekt aan SVN een renteloze 3+9 lening; SVN verstrekt dit aan een derde partij bijv. een corporatie op basis van 12 annuïteiten (= Bouwfondslening); de gemeente stort haar deelname bij SVN; SVN verstrekt het gemeentedeel aan een corporatie op basis van max 30 annuïteiten De leningconstructie in schema Rentelozelening Bouwfondslening Gemeentelening Storting 14 mln De leningvorm van de ABN aan de SVN De ABN verstrekt een lening die loopt tot 1 juli 2013. Deze is lineair af te lossen vanaf 2004. Men noemt dit een 3+9 lening. De rente is nul procent. Wat zijn de voorwaarden van het gemeentelijke deel van een door SVN te verstrekken lening? De looptijd is in principe maximaal 30 jaar. De betaling van rente en aflossing geschiedt door middel van maandelijks in rekening te brengen annuïteiten. De rente bedraagt minimaal 0,5% en is vast gedurende de looptijd. Deze 0,5% is gelijk aan de administratie- en beheerkosten van SVN. Automatische incasso is verplicht. Vervroegde aflossing is ten alle tijde boetevrij toegestaan. Afsluitprovisie is 1,5% over de hoofdsom. In principe wordt van hypotheekvestiging uitgegaan. Het is echter aan de gemeente om te bepalen welke (aanvullende) zekerheden noodzakelijk zijn. Op verzoek kan een krediettoets worden uitgevoerd door Bemiddelend Orgaan Hoevelaken of door het WSW. De voorwaarden van het Bouwfondsdeel van de door de SVN te verstrekken lening. Als boven echter de looptijd is maximaal 12 jaar in 2000 (11 jaar in 2001, etc. etc). Borgstelling van de aanvragende gemeente of WSW of nationale Hypotheekgarantie. De rente is 0,5% vast. De aflossing geschiedt middels annuïteiten. Eén lening SVN ontwikkelt op dit moment een vorm waarbij de gemeentelijke lening en de bouwfondslening gecombineerd kunnen worden, zodat één lening verstrekt kan worden. Naar alle waarschijnlijkheid kan deze vorm in maart 2000 worden aangeboden. De intentie is dat het totale resultaat voor de hoogte van het revolving fund zal stijgen. Wat zijn de overige bepalingen ? Op 31 december 2007 moeten de gemeenten hun volledige belang binnen SVN hebben aangewend voor projecten. Indien dit niet het geval is zal het reeds behaalde voordeel aan de SVN terugbetaald moeten worden. Voor 1 januari 2008 kan een gemeente haar reeds gestorte bedrag niet opvragen. Voordat de gemeente van haar rechten gebruik maakt dient de deelnemersovereenkomst met de SVN zijn getekend. Voor gelden die tijdelijk niet worden ingezet omdat de betreffende projekten nog niet van start zijn gegaan wordt door SVN een aantrekkelijke rente verstrekt. De keuze is voor een looptijd van 3 of 5 jaar. 2. Voordeel voor projecten binnen gemeente Delft Het voordeel van de SVN is dat de gemeente voor projecten de beschikking krijgt over een aantrekkelijke financieringsvorm omdat de ABN/AMRO een gelijk deel als de gemeentelijke storting zonder vergoedingsverplichting ter beschikking stelt. Dit voordeel loopt bij een storting van f. 14 miljoen op tot f. 840.000,- (op basis van 6% rente) per jaar. De komende jaren zijn er bijvoorbeeld meerdere volkshuisvestelijke projekten in Delft te verwachten die een onrendabel gedeelte kennen. Indien voor de minimale rente van 0,5% wordt gekozen ziet het voordeel voor de degene die de SVN lening ontvangt er als volgt uit: Een projekt van f 10 miljoen gulden, lopend via bijv. een corporatie. Bij variant A wordt berekend wat dit kost met een gewone marktlening. In variant B wordt de SVN variant berekend. A. De corporatie leent f 10 miljoen tegen 6% in de vorm van een 25-jarige annuïteit. De jaarlijkse lasten zijn dan f 782.000,= per jaar. B. De corporatie krijgt 2. van de SVN het gemeentelijke deel van f 5 miljoen tegen 0% in de vorm van een 30 jarige annuïteit. De jaarlijkse lasten hiervan zijn f 167.000,=. In totaal zijn de lasten voor de corporatie f 597.000,= gedurende de eerste 12 jaar, en daarna f 167.000,=. Het voordeel voor de
corporatie ten opzichte van een normale marktlening bedraagt de Indien de gemeente 3% rente
aan de corporatie berekent is het voordeel voor de corporatie Welke rente de gemeente in rekening brengt heeft geen invloed op de rente opbrengst voor de gemeente. Het berekenen van een hoger percentage heeft twee effecten nl. dat er enerzijds meer nieuwe middelen beschikbaar komen in het revolving fund en anderszijds dat de corporatie voor hogere lasten komt te staan en dat daardoor het projekt niet of moeilijker tot stand gebracht kan worden. Deze afweging dient ten tijde van projektkeuze gemaakt te worden. NB 1 : de consequentie is dat de gemeente bij deelname aan het stimuleringsfonds zelf afziet van mogelijke rente-inkomsten; NB 2 : Het grootst mogelijke financiële voordeel wordt behaald indien er projekten worden gekozen die zo snel mogelijk ingaan. 3. Welke projekten? Aangezien vóór 1 maart de deelname gemeld moet worden is het niet mogelijk nu reeds een verantwoordelijke selectie van projekten te doen. Op dit moment staat de gemeente voor de keuze of er gebruik gemaakt wordt van het door ABN AMRO aangeboden voordeel. Er staat tegenover dat de gemeente afziet van de renteopbrengsten. Met de afdeling BOWON is overleg gestart welke projekten mogelijk in aanmerking komen. Er kan bijvoorbeeld worden gedacht aan projekten in relatie tot de spoorzone, het projekt zorgwoningen en de herontwikkeling van het Poptahof. 4. Wat is de procedure? Voor 1 maart 2000 moet het stortingsformulier getekend geretourneerd worden. Daarna stuurt SVN ons een deelnemingsformulier. Vervolgens moet voor 1 juli 2000 het bedrag gestort worden waarvoor wij willen deelnemen. Uiterlijk 15 juli maakt de SVN aan iedere gemeente bekend of er al dan niet wordt gekort op de inschrijving. Dit houdt verband met het maximun dat de ABN AMRO heeft gesteld. |
||
![]() |
![]() |