Stuk 228 I

00/030466                                                                                           Delft, 12 december 2000.

 

Onderwerp: grenscorrecties Delft/Pijnacker.

 

 

Aan de gemeenteraad.

 

Geachte dames en heren,

 

In april van dit jaar maakte de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) zijn standpunt bekend inzake de ruimteproblematiek van Den Haag. In het “Herindelingsplan

Den Haag en omstreken” ontvouwde de minister zijn plannen voor de gebiedsuitbreiding van de residentie. De minister ging daarbij ook nadrukkelijk in op de ruimtenood van Delft en bleek deze te erkennen. Daarover werd uitvoerig bericht in de vorige rapportage HERGRENS aan de commissie middelen & bestuur.

 

Op vrijdag 1 december jl. heeft de ministerraad beraadslaagd over het vervolg van het herindelingsplan voor Den Haag. In o.a. de Haagsche en Delftsche Courant van 1 december werd, enigszins verrassend, uitvoerig uit het betreffende (vertrouwelijke) wetsontwerp geciteerd. Het oorspronkelijke herindelingsplan van de minister blijkt, aldus de krant, nauwelijks aangepast te zijn, ondanks kritiek van de betreffende buurgemeenten. Tevens blijkt dat de bewindsman de fusie tussen Nootdorp en Pijnacker in zijn wetsontwerp heeft meegenomen. De benadering van de positie van Delft is opnieuw positief. De krant ontleende aan de memorie van toelichting o.a. dat de minister van oordeel is dat Delft net als Den Haag ruimteproblemen heeft, zij het op beperktere schaal, maar niet minder nijpend. Een discussie over de gemeentelijke herindeling van Delft ligt dan ook in de rede. De gemeente Delft heeft hiervoor, aldus de memorie van toelichting, aandacht gevraagd op nationaal niveau en

op het niveau van de provincie Zuid-Holland. De minister laat volgens de krant doorschemeren dat het hem logisch lijkt dat de provincie Zuid-Holland beslist dat de Rijswijkse wijk Vrijenban naar Delft gaat, evenals Delfgauw (inclusief Emerald). Als er nog een discussie volgt over één gemeente Westland, dan wordt ook hierbij de positie van onder meer Delft opnieuw betrokken. Tot zover de weergave in de pers.

 

Vanzelfsprekend zal uiteindelijk bepalend zijn de letterlijke tekst van het wetsvoorstel zoals dat door de minister bij de Tweede Kamer zal worden ingediend, nadat ook de Raad van State eerst nog advies heeft uitgebracht. Wat in ieder geval tot dusver opvalt is dat de minister nog steeds de ruimteproblematiek van Delft erkent en zelfs meer expliciet dan voorheen een oplossing daarvan voorstaat met een uitdrukkelijke uitnodiging aan de provincie Zuid-Holland om terzake tijdig stappen te zetten.




Stuk 228 I                                                                    pag. 2.

 

 

Maar het meest verrassende onderdeel van het wetsvoorstel is ongetwijfeld het feit dat de minister nu reeds de fusie van Pijnacker en Nootdorp daarin laat meelopen en er van uit gaat dat vóór 1 januari 2001 de samenvoeging van beide gemeenten zijn beslag zal krijgen. Het verrassende element zit hem niet zozeer in het feit dat die fusie tot stand komt - dat lag in de lijn der verwachtingen - maar wel dat die fusie reeds in dit wetsvoorstel wordt meegenomen, zonder dat een grenscorrectie ten gunste van onze stad daarvan deel uitmaakt. Wij betreuren dat. De reden daarvoor is gelegen in het feit, dat de minister, zoals hiervoor opgemerkt, zelf aangeeft dat er ten koste van het huidige Pijnacker grenscorrecties dienen plaats te vinden t.b.v. Delft, in het bijzonder met betrekking tot Delfgauw en Emerald. Wij wijzen in dit verband ook naar de nota Vierstedenland West, die wat dit betreft de contouren aangeeft.

 

De beoogde grenscorrectie ten gunste van Delft ligt dus - het zij herhaald - voor de regering blijkbaar in de rede, maar wordt nu blijkbaar toch los gezien van een samengaan van Pijnacker en Nootdorp. Niet alleen betekent dit een extra bestuurlijke hindernis voor Delft (Delft kan moeilijk “meesurfen” op iets wat zijn eigen dynamiek al heeft) maar ook ontstaat hierdoor voor Pijnacker, voor de nieuwe gemeente Pijnacker/Nootdorp en voor de bewoners en bedrijven in de desbetreffende gebieden een onzekere situatie. Immers, men moet twee van dit soort grenscorrectieprocessen door. Bovendien dreigt voor Delft het gevaar dat, wanneer de door de minister voorgestane volgorde werkelijkheid wordt, er een zekere moeheid in het totale proces zou kunnen optreden wanneer de betreffende wet tot samenvoeging van Pijnacker en Nootdorp het Staatsblad heeft bereikt, zodat er vervolgens  weinig animo meer zou kunnen bestaan bij het verantwoordelijke overheidsorgaan om opnieuw een grenscorrectie te entameren. Dat zou ongunstig zijn voor Delft en de momenteel aanwezige positieve opmaat alsnog op een zeer ongelukkig moment illusoir maken. Om die reden achten wij het gewenst, dat in het onderhavige wetsvoorstel de grenscorrectie t.b.v. Delft wordt meegenomen. Dan wordt de nu door de minster bevorderde tempowinst óók winst voor de stad.

Om dit te bereiken is thans een concrete uitspraak van uw raad gewenst. Een uitspraak die voortborduurt op het standpunt dat ons college vorig jaar juni o.a. reeds aan de minister van BZK en de Tweede Kamer kenbaar maakte waar het betreft Emerald en Delfgauw.

 

Ter motivering van een grenscorrectie ten gunste van Delft als hiervoor door ons geschetst merken wij het volgende op waarbij de invalshoek tweeërlei is.

Wat betreft de wijk Emerald staat vast dat de bewoners daarvan niet alleen voor een zeer groot deel uit Delft afkomstig zijn, maar ook nog steeds nadrukkelijk op Delft georiënteerd zijn. Veel bewoners hebben de beleving dat men in een wijk van Delft woont. Dat is ook begrijpelijk nu Emerald onderdeel uitmaakt van het Delftse stedelijk gebied, terwijl de afstand tot het dorp Pijnacker aanzienlijk is (Pijnacker-centrum ligt ongeveer twee keer zover van Emerald als Delft-centrum). Maar ook wat betreft ov- en fietsverbindingen en infrastructuur is er een aantoonbare nauwe samenhang met Delft. En hetzelfde geldt voor het gebruik van de stedelijke en recreatieve voorzieningen. Kortom er is een onmiskenbare functionele en territoriale verwevenheid tussen de wijk Emerald en Delft. Het ligt dan ook in de rede, zoals blijkbaar ook de benadering van de minister is, deze wijk toe te delen aan het grondgebied van Delft. Dit zal het stedelijk draagvlak van Delft positief beïnvloeden. Wat betreft Delfgauw moet opgemerkt worden dat hier sprake is van mogelijkheden voor Delft om haar
Stuk 228 I                                                        pag. 3.

 

 

ruimteproblematiek deels op te lossen. En het rapport Vierstedenland West zijn hiervoor zoals gezegd contouren geschetst. Zoals bekend streeft Delft er naar deze problematiek op te lossen deels via binnenstedelijke herstructurering en daarnaast via grenscorrecties. In westelijke richting heeft dat inmiddels geleid tot een perspectief biedende samenwerkingsovereenkomst met Schipluiden waarvan grondruil, gevolgd door grenscorrecties een integrerend bestanddeel vormt. Uw raad bekrachtigde deze overeenkomst enige tijd geleden. Bij Schipluiden hebben wij begrip voor onze problematiek ondervonden.

In oostelijke richting zal een complementaire grenscorrectie moeten plaatsvinden, wil Delft haar ruimtenood te zijner tijd op adequate wijze het hoofd kunnen bieden. Met Pijnacker hebben wij tot op heden geen gesprek over een en ander tot stand kunnen brengen. Delen van het grondgebied rondom Delfgauw figureren ook in de teksten van de minister en bieden daartoe nog bouwmogelijkheden, met name voor woningen en een groene overgangszône. Deze groene zône moet overigens aan Pijnackerse zijde worden gecompleteerd, zodat een sterke groene schakel in de Groenblauwe slinger kan ontstaat aan de Delftse kant van Pijnacker.

De gebieden die het hier betreft zijn op de bij dit raadsvoorstel behorende kaart nader aangegeven.

 

Samenvattend stellen wij u dan ook, onder voorbehoud van gunstig advies van de commissie middelen en bestuur, het volgende voor:

 

1.   Vast te stellen dat een grenscorrectie ten behoeve van Delft met de huidige gemeente

     Pijnacker wenselijk is en dat deze grenscorrectie betrekking heeft op het gebied, zoals

     aangegeven op de bij dit raadsvoorstel behorende kaart.

2.   Te bevorderen dat een grenscorrectie als genoemd onder 1 alsnog wordt meegenomen

     in het thans voorliggende wetsvoorstel voor grenscorrecties voor Den Haag en omgeving.

3.   Burgemeester en wethouders op te dragen hiertoe de benodigde stappen te zetten bij de

     terzake verantwoordelijke bestuurs- en wetgevende organen.

 

 

Hoogachtend,

 

Burgemeester en wethouders van Delft,

 

 

H.M.C.M. van Oorschot             , burgemeester.

 

 

N.  Roos                                               , secretaris.

 


Stuk 228 II

00/030466

 

 

De raad der gemeente Delft;

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 12 december 2000,

 

b e s l u i t :

 

1.Vast te stellen dat een grenscorrectie ten behoeve van Delft met de huidige gemeente

   Pijnacker wenselijk is en dat deze grenscorrectie betrekking heeft op het gebied, zoals

   aangegeven op de bij dit raadsbesluit behorende kaart.

2.Te bevorderen dat een grenscorrectie als genoemd onder 1 alsnog wordt meegenomen

    in het thans voorliggende wetsvoorstel voor grenscorrecties voor Den Haag en omgeving.

3  Burgemeester en wethouders te machtigen hiertoe de benodigde stappen te zetten bij de

    terzake verantwoordelijke bestuurs- en wetgevende organen.

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 21 december 2000.

 

 

 

                                                           ,burgemeester.

 

 

 

                                                           ,secretaris.