Stuk
228 I
00/030466 Delft,
12 december 2000.
Onderwerp:
grenscorrecties Delft/Pijnacker.
Aan
de gemeenteraad.
Geachte
dames en heren,
In
april van dit jaar maakte de minister van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties (BZK) zijn standpunt bekend inzake de ruimteproblematiek
van Den Haag. In het “Herindelingsplan
Den Haag en omstreken” ontvouwde de minister
zijn plannen voor de gebiedsuitbreiding van de residentie. De minister ging
daarbij ook nadrukkelijk in op de ruimtenood van Delft en bleek deze te
erkennen. Daarover werd uitvoerig bericht in de vorige rapportage HERGRENS aan
de commissie middelen & bestuur.
Op
vrijdag 1 december jl. heeft de ministerraad beraadslaagd over het vervolg van
het herindelingsplan voor Den Haag. In o.a. de Haagsche en Delftsche Courant
van 1 december werd, enigszins verrassend, uitvoerig uit het betreffende
(vertrouwelijke) wetsontwerp geciteerd. Het oorspronkelijke herindelingsplan
van de minister blijkt, aldus de krant, nauwelijks aangepast te zijn, ondanks
kritiek van de betreffende buurgemeenten. Tevens blijkt dat de bewindsman de
fusie tussen Nootdorp en Pijnacker in zijn wetsontwerp heeft meegenomen. De
benadering van de positie van Delft is opnieuw positief. De krant ontleende aan
de memorie van toelichting o.a. dat de minister van oordeel is dat Delft net
als Den Haag ruimteproblemen heeft, zij het op beperktere schaal, maar niet minder nijpend. Een
discussie over de gemeentelijke herindeling van Delft ligt dan ook in de rede.
De gemeente Delft heeft hiervoor, aldus de memorie van toelichting, aandacht
gevraagd op nationaal niveau en
op
het niveau van de provincie Zuid-Holland. De minister laat volgens de krant
doorschemeren dat het hem logisch lijkt dat de provincie Zuid-Holland beslist
dat de Rijswijkse wijk Vrijenban naar Delft gaat, evenals Delfgauw (inclusief
Emerald). Als er nog een discussie volgt over één gemeente Westland, dan wordt
ook hierbij de positie van onder meer Delft opnieuw betrokken. Tot zover de
weergave in de pers.
Vanzelfsprekend
zal uiteindelijk bepalend zijn de letterlijke tekst van het wetsvoorstel zoals
dat door de minister bij de Tweede Kamer zal worden ingediend, nadat ook de
Raad van State eerst nog advies heeft uitgebracht. Wat in ieder geval tot
dusver opvalt is dat de minister nog steeds de ruimteproblematiek van Delft
erkent en zelfs meer expliciet dan voorheen een oplossing daarvan voorstaat met
een uitdrukkelijke uitnodiging aan de provincie Zuid-Holland om terzake tijdig
stappen te zetten.
Stuk
228 I pag.
2.
Maar het meest verrassende onderdeel van het
wetsvoorstel is ongetwijfeld het feit dat de minister nu reeds de fusie van
Pijnacker en Nootdorp daarin laat meelopen en er van uit gaat dat vóór 1
januari 2001 de samenvoeging van beide gemeenten zijn beslag zal krijgen. Het
verrassende element zit hem niet zozeer in het feit dat die fusie tot stand
komt - dat lag in de lijn der verwachtingen - maar wel dat die fusie reeds in
dit wetsvoorstel wordt meegenomen, zonder dat een grenscorrectie ten gunste van
onze stad daarvan deel uitmaakt. Wij betreuren dat. De reden daarvoor is
gelegen in het feit, dat de minister, zoals hiervoor opgemerkt, zelf aangeeft
dat er ten koste van het huidige Pijnacker grenscorrecties dienen plaats te
vinden t.b.v. Delft, in het bijzonder met betrekking tot Delfgauw en Emerald.
Wij wijzen in dit verband ook naar de nota Vierstedenland West, die wat dit
betreft de contouren aangeeft.
De
beoogde grenscorrectie ten gunste van Delft ligt dus - het zij herhaald - voor
de regering blijkbaar in de rede, maar wordt nu blijkbaar toch los gezien van
een samengaan van Pijnacker en Nootdorp. Niet alleen betekent dit een extra
bestuurlijke hindernis voor Delft (Delft kan moeilijk “meesurfen” op iets wat
zijn eigen dynamiek al heeft) maar ook ontstaat hierdoor voor Pijnacker, voor
de nieuwe gemeente Pijnacker/Nootdorp en voor de bewoners en bedrijven in de
desbetreffende gebieden een onzekere situatie. Immers, men moet twee van dit
soort grenscorrectieprocessen door. Bovendien dreigt voor Delft het gevaar dat,
wanneer de door de minister voorgestane volgorde werkelijkheid wordt, er een
zekere moeheid in het totale proces zou kunnen optreden wanneer de betreffende
wet tot samenvoeging van Pijnacker en Nootdorp het Staatsblad heeft bereikt,
zodat er vervolgens weinig animo meer
zou kunnen bestaan bij het verantwoordelijke overheidsorgaan om opnieuw een
grenscorrectie te entameren. Dat zou ongunstig zijn voor Delft en de momenteel
aanwezige positieve opmaat alsnog op een zeer ongelukkig moment illusoir maken.
Om die reden achten wij het gewenst, dat in het onderhavige wetsvoorstel de
grenscorrectie t.b.v. Delft wordt meegenomen. Dan wordt de nu door de minster bevorderde tempowinst óók winst
voor de stad.
Om dit te bereiken is thans een concrete
uitspraak van uw raad gewenst. Een uitspraak die voortborduurt op het standpunt
dat ons college vorig jaar juni o.a. reeds aan de minister van BZK en de Tweede
Kamer kenbaar maakte waar het betreft Emerald en Delfgauw.
Ter
motivering van een grenscorrectie ten gunste van Delft als hiervoor door ons
geschetst merken wij het volgende op waarbij de invalshoek tweeërlei is.
Wat
betreft de wijk Emerald staat vast dat de bewoners daarvan niet alleen voor een
zeer groot deel uit Delft afkomstig zijn, maar ook nog steeds nadrukkelijk op
Delft georiënteerd zijn. Veel bewoners hebben de beleving dat men in een wijk
van Delft woont. Dat is ook
begrijpelijk nu Emerald onderdeel uitmaakt van het Delftse stedelijk gebied,
terwijl de afstand tot het dorp Pijnacker aanzienlijk is (Pijnacker-centrum
ligt ongeveer twee keer zover van Emerald als Delft-centrum). Maar ook wat
betreft ov- en fietsverbindingen en infrastructuur is er een aantoonbare nauwe
samenhang met Delft. En hetzelfde geldt voor het gebruik van de stedelijke en recreatieve
voorzieningen. Kortom er is een onmiskenbare functionele en territoriale
verwevenheid tussen de wijk Emerald en Delft. Het ligt dan ook in de rede,
zoals blijkbaar ook de benadering van de minister is, deze wijk toe te delen
aan het grondgebied van Delft. Dit zal het stedelijk draagvlak van Delft
positief beïnvloeden. Wat betreft Delfgauw moet opgemerkt worden dat hier
sprake is van mogelijkheden voor Delft om haar
Stuk 228 I pag.
3.
ruimteproblematiek
deels op te lossen. En het rapport Vierstedenland West zijn hiervoor zoals
gezegd contouren geschetst. Zoals bekend streeft Delft er naar deze
problematiek op te lossen deels via binnenstedelijke herstructurering en
daarnaast via grenscorrecties. In westelijke richting heeft dat inmiddels geleid tot een perspectief biedende
samenwerkingsovereenkomst met Schipluiden waarvan grondruil, gevolgd door
grenscorrecties een integrerend bestanddeel vormt. Uw raad bekrachtigde deze
overeenkomst enige tijd geleden. Bij Schipluiden hebben wij begrip voor onze
problematiek ondervonden.
In oostelijke richting zal een
complementaire grenscorrectie moeten plaatsvinden, wil Delft haar ruimtenood te
zijner tijd op adequate wijze het hoofd kunnen bieden. Met Pijnacker hebben wij
tot op heden geen gesprek over een en ander tot stand kunnen brengen. Delen van
het grondgebied rondom Delfgauw figureren ook in de teksten van de minister en
bieden daartoe nog bouwmogelijkheden, met name voor woningen en een groene
overgangszône. Deze groene zône moet overigens aan Pijnackerse zijde worden
gecompleteerd, zodat een sterke groene schakel in de Groenblauwe slinger kan
ontstaat aan de Delftse kant van Pijnacker.
De
gebieden die het hier betreft zijn op de bij dit raadsvoorstel behorende kaart
nader aangegeven.
Samenvattend
stellen wij u dan ook, onder voorbehoud van gunstig advies van de commissie middelen en bestuur, het
volgende voor:
1.
Vast te stellen dat een
grenscorrectie ten behoeve van Delft met de huidige gemeente
Pijnacker wenselijk is en dat deze
grenscorrectie betrekking heeft op het gebied, zoals
aangegeven op de bij dit raadsvoorstel
behorende kaart.
2.
Te bevorderen dat een
grenscorrectie als genoemd onder 1 alsnog wordt meegenomen
in het thans voorliggende wetsvoorstel
voor grenscorrecties voor Den Haag en omgeving.
3.
Burgemeester en wethouders
op te dragen hiertoe de benodigde stappen te zetten bij de
terzake verantwoordelijke bestuurs- en
wetgevende organen.
Hoogachtend,
Burgemeester
en wethouders van Delft,
H.M.C.M. van Oorschot , burgemeester.
N.
Roos ,
secretaris.
Stuk
228 II
00/030466
De
raad der gemeente Delft;
gelezen
het voorstel van burgemeester en wethouders van 12 december 2000,
b
e s l u i t :
1.Vast
te stellen dat een grenscorrectie ten behoeve van Delft met de huidige gemeente
Pijnacker wenselijk is en dat deze
grenscorrectie betrekking heeft op het gebied, zoals
aangegeven op de bij dit raadsbesluit
behorende kaart.
2.Te
bevorderen dat een grenscorrectie als genoemd onder 1 alsnog wordt meegenomen
in het thans voorliggende wetsvoorstel
voor grenscorrecties voor Den Haag en omgeving.
3 Burgemeester en wethouders te machtigen
hiertoe de benodigde stappen te zetten bij de
terzake verantwoordelijke bestuurs- en
wetgevende organen.
Aldus
vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 21 december 2000.
,burgemeester.
,secretaris.