BESLUITVORMINGS-FORMULIER * OO/031276

Korte inhoud en motivering voorstel:

 1.

Beleidsadvies bij het jaarverslag 1999 van de Gemeentelijke Ombudscommissie.

                                                                                           eventueel vervolg op pag. 2

Voorstel:

 2.

 

Naar aanleiding van de adviezen de volgende besluiten nemen:

·       Advies 1.  De centrale klachtenregistratie dient zodanig ingericht te zijn dat op ieder moment inzicht geboden kan worden in aantal en inhoud van ingediende klachten, en het organisatieonderdeel waarop zij betrekking hebben. Jaarlijks wordt een geanonimiseerd overzicht gepubliceerd.

·       Advies 2. Per cluster dient in Maraps rapportage plaats te vinden over de afhandeling van binnengekomen klachten  en eventuele maatregelen ter verbetering.

·       Advies 3: het verdient aanbeveling om gemeentebreed te inventariseren of zich in de dienstverlening situaties voordoen waarin burger/cliënt en ambtenaar zich jegens elkaar in een kwetsbare positie bevinden. In die gevallen moet overwogen worden om met protocollen te werken.

·       Advies 4: de instelling van een centraal informatiepunt verdient  een ruimere toepassing dan alleen op het terrein van de sociale zekerheid. Bij invoering van andere, door de lokale overheid uit te voeren wetgeving, kan soms eenzelfde inzet gewenst zijn. Ook in andere situaties kan zo’n inzet voor iedereen voordelen bieden.

·       Advies 5: geen verplichte afgifte van een bewijs van ontvangst van aangereikte post. Wel een actief beleid: zeker in twijfelgevallen altijd vragen of de betrokkene een bewijs van ontvangst wenst.

·       Advies 6 : het besluit op het afhandelingsvoorstel bij brieven aan de Raad wordt aan de afzender medegedeeld.

·       Advies 7: er dient meer aandacht te worden geschonken aan een juiste ondertekening van in mandaat genomen besluiten.

·       Advies 8: gelet op de misverstanden die bij bouwleges regelmatig blijken, wordt dringend  aanbevolen een folder met uitleg te maken.  Deze kan meegegeven worden bij de eerste bespreking over een bouwplan, of bij de eerste correspondentie, maar ook of tevens als bijsluiter bij de factuur.

·       Advies 9: de aanbeveling van de commissie niet over te nemen, omdat het opnemen van locaties slechts  mogelijk is voor bouwwerken. Het plaatsen van ambulante verkooppunten wordt gereguleerd via het standplaatsbeleid, en niet via bestemmingsplannen of andere stedenbouwkundige plannen.

·       De bovenstaande adviespunten omzetten in een aktiepuntenlijst en B. & W. Voor de zomer informeren over de voortgang

 

OP­MER­KIN­GEN:

REDEN/VERKLARING:

 3.

Onder­werp

B

Deadline (o.a. w­ette­lij­ke bepa­lin­gen)

nee

Financ­iële con­se­quen­ties

nee

Persone­le con­se­quen­ties

nee

Publici­taire conse­quen­ties

( o.a. moet nota aan alle

 raadsleden worden gezon­den)

ja, omdat jaarlijkse publicatie van klachten verplicht is.

Voorstel van: D. Van Doorninck/

en F.R. van Dijk

d.d. 14.12.2000

aangepast 03.01.01

cluster. CS/ S en C

BPS

toest. 2407

toest. 2944

 4.

 

 

 

 

 

 

 

Naam porte­feuil­le­hou­de­r(s):

1.burgemeester

2.weth. Oosten

directeur:b/a FvD.

d.d.4-1-2001

naam U. Sijtema                                                             U. Sijtema

toest.

 5.

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                        (niet in te vullen door de cluster)

6.

Paraaf Portefeuillehouder(s):

Paraaf secretaris:

 

1. par..hVo.

d.d.  04-01-01.

Par.fVd.

d.d.  04-01-01.

2. par. MO.

d.d. 04-01-01.

 

Besluit b en w:

d.d.  9 januari 2001.

nr.  4.

 7.

Conform, met dien verstande dat het college niet voornemens is om stedenbouwkundige plannen aan te passen voor ambulante handel. Wel zal worden onderzocht of het aantal locaties kan worden uitgebreid.

 

 

 

Aantekeningen leden college/clusters/vakteams

 8.

 

Besproken in GMT d.d. 20 december 2000 en met enkele aanpassingen akkoord.

 

 

 

 

 

 

 

 

financiële consequenties, afwijkend van de geldende begroting en meerja­ren­begro­ting:

 9.

Er is wel/niet sprake van volledige, meerjarige compensatie.

Zo niet vul onderstaande tabel in:                                                               paraaf administrateur

 

begrotingsjaar:

19

19

19

19

19

 

 

Netto resultaat *

 

 

 

 

 

 

 

(gewone dienst)

 

 

 

 

* bedragen x ¦ 1.000;

 

 

 

 

 

 

 

N = Nadelig  V = Voorde­lig

                Ook investeringen uitdrukken in lasten/baten voor de gewone dienst.

               

Personele consequenties van het voorstel

10.

.

 

 

 

 

PLANNING BESLUIT­VOR­MING

13.

Medeparaaf cluster/vakteam

12.

Collegevergadering

dd. 09 januari 2001

1.

voor dd.

par.

dd.           *

Commissie(s) 1. M & B

dd. 18-01-2001

2.

voor dd.

par.

dd.           *

             2.

dd.

3.

voor dd.

par.

dd.           *

Gemeenteraad

dd.

( * voor afwij­kende adviezen zie pag. 2)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                Ruimte voor interne registratie

11.

                                 niet in te vullen door het cluster

                        clusters en vakteams

 

 

Bespreken gevraagd door:

14.

Cluster Vul hier het cluster in

 

1.

par.

dd.

Sector/vakteam.

Par

     d.d.

    kopie

bijl

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

par.

dd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

par.

dd.

 

 

 

 

 

                           Besluit college (zie vak 7 aan voorzijde)

 

 

 

 

 

 

Advies commissie(s)

15.

 

 

 

 

 

 

1.

akk. dd.

par.

*

Direkteur

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

akk. dd.

par.

*

 

 

 

 

 

(* voor afwijkende adviezen pagina 2)

Projektnummer:

 

Raads­vergade­ring d.d.

par.

16.