voortgangsbericht  stand van zaken REALISATIE EZH-projecten

                                                           (2000-II).

 

 

Centrale Staf /B. den Uijl, dec. 2000

 

 

INHOUDSOPGAVE

 

 

Toelichting op het voortgangsbericht

 

 

Totaal-overzicht voortgang realisatie EZH-projecten

 

Stand van zaken op projectniveau

 

 

 

 

Bijlage I:

De te volgen werkwijze bij de nadere uitwerking van de EZH-projecten

PAG.

3

 

 

4

 

 

5

 

 

 

 

35

 

 

TOELICHTING OP HET VOORTGANGSBERICHT

 

 

Inleiding

In dit tweede voortgangsbericht van het kalenderjaar 2000 wordt op hoofdlijnen de stand van zaken met betrekking tot de uitwerking van de EZH-projecten beschreven. Aangegeven wordt hoever het nu staat met de uitwerking van de 29 projecten waar de raad op 30 maart jl. budgetten aan heeft toegekend vanuit de EZH-reserve. Inmiddels is hier ook het scholenproject aan toegevoegd. Samen met de VAK, basisscholen en het voorgezet onderwijs is in het 4e kwartaal 2000 campagne gevoerd om tot een selectie van projecten te komen die voor en door jongeren worden bedacht.

Ook in 2001 zullen nog afzonderlijke rapportages gepresenteerd worden. Daarna zal het monitoren van de voortgang in EZH-projecten in principe via de normale beleids- en controlcyclus plaatsvinden.

 

De opbouw van de rapportage

De structuur van het voortgangsbericht “stand van zaken EZH-projecten” is opgebouwd uit de volgende aspecten:

Ambtelijk coördinator:

Wie draagt  onder verantwoordelijkheid van het betreffende sectorhoofd zorg voor de projectleiding c.q. projectcoördinatie;

Uitwerkingsrichting:

Welke ideeën zijn geformuleerd voor de uitwerkingsrichting van de afzonderlijke projecten;

Planning:

Welke mijlpalen worden onderkend en hoe staat het met de “mijlpaal” om bestedingsvoorstellen aan de raad voor te leggen; is er een globale planning voor het vervolg beschikbaar zowel als het gaat om de nadere uitwerking van het bestedingsvoorstel (planvorming), als om de realisatie;

Communicatieacties:

In hoeverre is/wordt contact gezocht met de betrokken indieners van projecten (burgers en organisaties);

Aandachtspunten:

Zijn er bijzondere aandachtspunten waar rekening mee gehouden moet worden om

het project succesvol uit te werken en te implementeren;

Financiën:

Hoe wordt het beschikbare geld ingezet, en hoever staat het inmiddels met de uitputting van de door de raad beschikbaar gestelde kredieten c.q. budgetten.

 


 

 

TOTAALOVERZICHT VOORTGANG REALISATIE EZH-PROJECTEN.

 

Het totaaloverzicht waarbij de projecten ingedeeld zijn naar de betrokken portefeuillehouders ziet er als volgt uit:

 

nr.

Project

Bestedingsvoorstel

PLANVORMING

Realisatie

 

Portefeuille Hein van Oorschot

 

 

 

6

Steun aan zustersteden

Vastgesteld

1e halfjaar 2001

In 2001 e.v.

 

Portefeuille Jan Torenstra

 

 

 

15

Investeren in de wijken

Maarti 2001

Januari 2001

In 2000 gestart

27

Natuur, sport, recreatie, milieu; voorzieningen en activiteiten

Vastgesteld

1e kwartaal 2001

1e helft 2001

7

Uitbreiding algemeen maatschappelijk werk

Vastgesteld

Afgerond

Uitgevoerd

28

Investeren in sportzalen en -hallen

Vastgesteld

1e helft 2001

2001-2002

29

Investeren in (verenigings-) sportaccommodaties

Vastgesteld

1e helft 2001

2001-2002

 

Portefeuille Meine Oosten

 

 

 

5

Aardewerkcentrum

Vastgesteld

In gang gezet

2005-2006

1

Versterking Delft Kennisstad

Vastgesteld

In gang gezet

In 2001

33

Investeren in de musea

Vastgesteld

In gang gezet

Eind 2000 gestart

 

Portefeuille Rik Grashoff

 

 

 

25

Investeren in fietsvoorzieningen

Voorjaar 2001

2001-2002

2001-2003

17

Uitbreiden ondergrondse afvalcontainers

1e kwartaal 2001

1e kwartaal 2001

2001-2002

19

Versnelde aanleg spoortunnel inclusief stadskantoor

Via project spoorzone

Loopt

2003-2013

21

Investeren in monumenten

Vastgesteld

Afgerond

Vanaf eind 2000 gestart

24

Verbetering openbaar vervoer, m.n. buslijn 61

1e kwartaal 2001

Medio 2001

Eind 2001

20

Parkeergarages Zuidpoort en oostkant binnenstad

Via project Zuidpoort afgewikkeld

Tot medio 2001

2001 tot medio 2003

18

Beheersing wateroverlast binnenstad

Januari 2001

In 2001

2001-2002

23

Beperken autoverkeer

Voorjaar 2001

2001-2002

2001-2002

16

Instellen van een energiefonds

Januari 2001

Gereed

2001-2009

 

Portefeuille Dick Rensen

 

 

 

4

Scholen voor de toekomst

Vastgesteld

Goeddeels afgerond

Vanaf eind 2000 gestart

11

Ouderen: informatie en zorg

Jan/feb 2001

1e kwartaal 2001

Vanaf medio 2001

10

Meer activiteiten en zorg rond de scholen

Vastgesteld

Afgerond

Gestart in 2001

8

Bestrijden sociaal isolement en ondersteuning vrijwilligers

Vastgesteld

Goeddeels afgerond

2001-2008

9

Tegengaan van armoede en verkleinen instroom WAO

Jan/feb 2001

P.m.

Start in 2001

12

Centra voor dagbesteding

Vastgesteld

Januari 2001

Vanaf begin 2001

 

Portefeuille Dick Rensen/Matthijs Mahler

 

 

 

14

Opvang zwerfjongeren en daklozen

Januari 2001

P.m.

Start in 2001

 

Portefeuille Matthijs Mahler

 

 

 

34

Investeren in de openbare bibliotheek              

Vastgesteld

P.m.

Vanaf eind 2000

37

Bijdrage aan filmhuis

Vastgesteld

Afgerond

Vanaf eind 2000

2

Stimuleren van gebruik computer en internet

Vastgesteld

P.m.

Vanaf eind 2000

36

Poppodium en cultuurpodium

Vastgesteld

Afgerond

2001-2004

x

Jongerenproject

Vastgesteld bij begin EZH-campagne

1e kwartaal 2001

Vanaf begin 2001

 


STAND VAN ZAKEN OP PROJECTNIVEAU

 

Portefeuille-houder

Projectomschrijving

Cluster

Sectorhoofd

Communicatie-adviseur

Bedrag in ƒ       mln

Hein van Oorschot

Steun aan zustersteden (6)

Wijk/Stad, Leefbaarheid

Jaap van den Berg

Carola de Vree

1.5

 

Ambtelijk coördinator:         Jan Alderliesten

 

Uitwerkingsrichting:            Het EZH-geld ad ƒ 1.5 mln wordt ter beschikking gesteld voor projecten die worden uitgevoerd ten behoeve van drie Delftse partnersteden, te weten de jumelagepartnerstad Adapazari in Turkije en de steden Esteli in Nicaragua en Pretoria/Mamelodi in Zuid-Afrika waarmee Delft een stedenband heeft.

 

Planning:                               1. Bestedingsvoorstel raadsbesluit                         juni 2000

2.    Planvorming                                                       1e halfjaar 2001

3.    Realisatie                                                            2001 e.v.

a.   Pretoria/Tshwane: Pretoria heeft formeel en schriftelijk ingestemd met de door de aanvragers gemaakte keus voor een woningbouw (zelfbouw)project. Nadere uitwerking 1e halfjaar 2001.

b.   Esteli: Projectkeuze 2e fase rivierproject is reeds gemaakt in mei 2000. De keuze voor het resterende deel van de gelden wordt gemaakt tijdens overleg in Esteli in maart 2001.

c.   Adapazari: Projectkeuze is tijdens een bezoek aan Adapazari in 2000 gemaakt voor het oprichten van een cultureel centrum. Nadere uitwerking 1e halfjaar 2001

 

Communicatieacties:           De stedenorganisaties met Pretoria/Mamelodi en Esteli zullen in het 1e kwartaal 2001 de discussie afronden om maximaal 10% van de projectengelden te besteden voor het versterken/ondersteunen van de eigen lokale organisatie zodanig dat de vermeerderde deskundigheid op termijn - via externe fondsenwerving - zichzelf terug verdient en overigens aantoonbaar een positief rendement heeft voor de beide partnersteden. Bij de voorbereiding van voorstellen ten aanzien van de zelfbouw initiatieven is de Delftse aanvrager - via inzet van deskundigheid van de TU en de samenwerking binnen het Platform Delft Petroria/Mamelodi - nauw betrokken. In Esteli zal de voorbereiding van het project gebeuren via de lokale vertegenwoordiger van de stedenband aldaar.

 

Aandachtspunten:                De gedachte van aankoop van een stuk bos bij Esteli is besproken en vond weinig weerslag. In de overleggen met Esteli zal die gedachte worden meegenomen.

 

Financiën:                             Volgens vastgestelde besteding juni 2000:
a. Pretoria/ Mamelodi ƒ 583.500
b. Esteli                      ƒ 583.500 (waarvan ƒ 300.000 al ingezet is als                                    bijdrage in de aanpak van de rivier de Esteli)
c. Adapazari               ƒ 330.000

 

 


 

Portefeuille-houder

Projectomschrijving

Cluster

Sectorhoofd

Communicatie-adviseur

Bedrag in ƒ      mln

Jan Torenstra

Investeren in de wijken (15)

Wijk/Stad, Wijkzaken en projecten

Geert Huizing

Marien van Breukelen

13.65

 

Ambtelijk coördinator:         Ingaande december 2000 is Ans van Berkel benoemd als projectleider.

 

Uitwerkingsrichting :           Beschikbaarstelling van EZH-geld ad ƒ 13.65 mln voor:

a.    Korte termijn maatregelen met inzet van de opknapkaravaan om er voor te zorgen dat de openbare ruimte schoner, heler en veiliger wordt.

b.    Extra voorzieningen zoals bijvoorbeeld straatmeubilair, openbare toiletten en plaatsen van kunst.

c.    Extra voorzieningen voor kinderen en jongeren, zoals bijv. speelcontainers, skatevoorziening e.d.

 

Planning:                               1. Bestedingsvoorstel                                             maart 2001

2.    Planvorming                                                       januari 2001

3.    Realisatie                                                            2000 e.v.

                                               De voorbereiding van het plan van aanpak heeft vertraging ondervonden wegens het vertrek van de vorige projectleider. Dit plan zal nu in januari 2001 gereed komen.

De opknapkaravaan is juni 2000 gestart in Tanthof en heeft in september respectievelijk november 2000 de Wippolder en de Binnenstad aangedaan. Van de actie in Tanthof is een evaluatie verschenen. In de eerste helft van 2001 zullen de resterende vier wijken door de karavaan worden bezocht.

 

Communicatieacties:           In het plan van aanpak wordt aangegeven hoe bewoners en instellingen betrokken worden bij het formuleren en kiezen van projecten/ maatregelen. Degenen die projecten hebben ingediend zijn benaderd, en waren ook uitgenodigd voor de start van de schoonmaakkaravaan.

 

Aandachtspunten:                Voortgang en zichtbaarheid.

 

Financiën:                             Bij raadsbesluit van mei 2000 is een voorbereidingskrediet van ƒ 950.000 beschikbaar gesteld t.b.v. de start met een schoonmaak-/opknapkaravaan (ƒ 560.000) en voor extra benodigde coördinatie-capaciteit voor 3 jaar (ƒ 390.000)

 

 


 

Portefeuille-houder

Projectomschrijving

Cluster

Sectorhoofd

Communicatie-adviseur

Bedrag in ƒ      mln


Jan Torenstra

Natuur, sport, recreatie, milieu; voorzieningen en activiteiten (27)

Wijk/Stad, Leefbaarheid

Jaap van den Berg

Marien van Breukelen

2.0

 

 

 

 

 

 

Ambtelijk coördinator:         Hans Kluver

 

Uitwerkingsrichting:            Van het totaal ter beschikking staande budget wordt ƒ 1.750.000                                      ingezet voor:

                                               a. Voorzieningen in de Delftse Hout.

Ter verhoging van de attractiviteit van de Delftse Hout worden vooral voor jongeren en sportieve recreanten de voorzieningen uitgebreid. Gedacht wordt aan een “jongereneiland” met speelelementen in relatie tot het water, nieuwe speeltoestellen in de waterspeeltuin Delftse Hout en verbetering van de faciliteiten voor trimmen, skeeleren en rolskiën. Hiervoor is een bedrag van ƒ 1.225.000,-- gereserveerd. Het ingenieursbureau heeft het project in voorbereiding genomen.

b.    Projecten ter verbetering van de relatie platteland/stad.

Er is een bedrag van ƒ 250.000,-- beschikbaar gesteld ten behoeve van de Agrarische Natuurvereniging ‘Vockestaert’ voor educatie, voorlichting en publiciteit. Deze vereniging richt zich op behoud, herstel en ontwikkelen van natuur, landschap en cultuurhistorische waarden in Midden-Delfland. De vereniging werkt aan de uitwerking van de diverse onderdelen van het plan.

c. Tuinhuis kindertuinen Tanthof-Oost/Voorhof.

Het tuinhuis Voorhof/Tanthof van de Stichting Kindertuinen is dringend aan vervanging toe. Nieuwbouw en overige aanpassingen op het complex vragen een investering van ƒ 275.000,--. Het subsidie is inmiddels toegekend en de stichting bereidt het bouwplan voor.

 

 

Planning:                               1. Bestedingsvoorstel vastgesteld door de raad    28 september 2000

2.    Planvorming                                                       1e kwartaal 2001

3.    Realisatie                                                            1e helft 2001

 

Communicatieacties:           Voor de projecten genoemd onder a zullen de ontwerpen worden besproken met doelgroepen en belanghebbenden (o.a. jongeren, sportverenigingen en ondernemers). De projecten onder b, c en d zullen bilateraal met de initiatiefnemers worden besproken.

 

Aandachtspunten:                Voor realisatie van deelproject a. zal nog eerst een beheers- en onderhoudsplan opgesteld worden. Het project genoemd onder b heeft een brede strekking en betreft het gehele gebied Midden-Delfland. Een directe relatie met het Delftse belang is uitgangspunt. Strekt het verder dan zal ook gekeken moeten worden naar betrokkenheid van onder meer andere Midden-Delflandgemeenten.

 

Financiën:                             Zie uitwerkingsrichting.

 


 

Portefeuille-houder

Projectomschrijving

Cluster

Sectorhoofd

Communicatie-adviseur

Bedrag in ƒ      mln

Jan Torenstra

Uitbreiding algemeen maatschappelijk werk (7)

Wijk/Stad, Leefbaarheid

Jaap van den Berg

Marien van Breukelen

2.0

 

Ambtelijk coördinator:         Jannie Marck

 

Uitwerkingsrichting:            Het extra geld van de gemeente ad ƒ 2 mln wordt ingezet voor de Stichting Maatzorg i.v.m. wachtlijsten voor iedereen met psychische, relationele of materiële hulpvragen. De middelen worden ter beschikking gesteld van de Stichting Maatzorg voor uitbreiding van formatieplaatsen Algemeen Maatschappelijk Werk. Met de Stichting Maatzorg zijn afspraken gemaakt over de te leveren prestaties. De gemeentelijke bijdrage wordt door het rijk verdubbeld

 

Planning:                               1. Besteding vastgesteld door de raad                     28 sept 2000

2.    Realisatie                                                             na raadsbesluit

N.B.: Met het EZH-geld is gelijktijdig een extra budget van het ministerie van VWS binnengehaald. Het project is nu afgerond, het resultaat is dat de formatie voor het Algemeen Maatschappelijk Werk in totaal is uitgebreid met 2,3 formatieplaatsen.

 

Communicatieacties:           Er is overleg met de indiener in juni 2000 geweest. Ten tijde van de bestuurlijke besluitvorming (B&W, commissie en raad) heeft algemene berichtgeving plaatsgevonden.

 

Aandachtspunten:                Samenhang met stimuleringsmaatregel Ministerie VWS.

 

Financiën:                             Conform het bestedingsvoorstel van juni 2000 wordt d.m.v. de rentecomponent structureel ƒ 100.000 beschikbaar gesteld voor deze formatie-uitbreiding bij de Stichting Maatzorg. De begrotingswijziging is vastgesteld.

 

 


 

Portefeuille-houder

Projectomschrijving

Cluster

Sectorhoofd

Communicatie-adviseur

Bedrag in ƒ       mln

Jan Torenstra

Investeren in sportzalen en sporthallen (28)

Wijk/Stad, Leefbaarheid

Jaap van den Berg

Marien van Breukelen

3.0

 

Ambtelijk coördinator:         Rob van den Berg

 

Uitwerkingsrichting:            Beschikbaarstelling van EZH- gelden ad ƒ 3 mln voor:

a.    Een bijdrage onder nader af te spreken voorwaarden aan de Stichting Sportpark Tanthof-Zuid voor de bouw van een sporthal op het sportpark.

b.    Bijdragen onder nader af te spreken voorwaarden aan de verenigingen DVV Delft, Delta en EDH voor de bouw van een sporthal op sportpark Kerkpolder.

c.    Bijdrage voor de uitvoering van de uitkomsten van een onderzoek naar de behoefte aan verdere overdekte sportaccommodaties in Delft. In het onderzoek worden betrokken het initiatief van de vereniging Wippolder, de toekomstmogelijkheden van de gemeentelijke sporthallen Buitenhof en Brasserskade en de gym- en sportzalen.

 

Planning:                               1. Bestedingsvoorstel vastgesteld in de raad           december 2000

2.   Planvorming                                                         1e helft 2001

3.   Realisatie                                                             2001-2002

De uitvoering van de Kerkpolderhal is gepland voor 2001, de Tanthofhal voor 2002. De uitvoering van het onderzoek zal naar verwachting in het 1e kwartaal 2001 plaatsvinden, uitvoering van de resultaten van het onderzoek wordt gepland voor 2001-2002.

 

Communicatieacties:           Overleg met betrokkenen heeft reeds plaatsgevonden. De planvorming voor Kerkpolder is nagenoeg afgerond. Met Tanthof-Zuid moet nog een plan opgewerkt worden. Voor het uit te voeren onderzoek wordt op korte termijn opdracht gegeven.

 

Aandachtspunten:               Volgen r.o - procedures

Overleg met buurgemeenten

Opdracht onderzoek

Invullen nader af te spreken voorwaarden.

 

Financiën:                             Bestedingsvoorstel december 2000:

a.   max. ƒ  1 mln ten behoeve van sporthal Tanthof Zuid

b.   max. ƒ  1 mln ten behoeve van sporthal op sportpark Kerkpolder

c.   ƒ  1 mln ten behoeve van realisatie uitkomsten onderzoek naar behoefte aan verdere overdekte sportaccommodaties incl. toekomstmogelijkheden gemeentelijke sporthallen, gym- en sportzalen en initiatief Wippolder.

 

 


 

Portefeuille-houder

Projectomschrijving

Cluster

Sectorhoofd

Communicatie-adviseur

Bedrag in ƒ       mln

Jan Torenstra

Investeren in (verenigings)sportac-commodaties (29)

Wijk/Stad, Leefbaarheid

Jaap van den Berg

Marien van Breukelen

1.0

Ambtelijk coördinator:         Rob van den Berg

 

Uitwerkingsrichting :           Beschikbaarstelling van EZH-geld ad ƒ 1 mln voor:

a.    Versnelde aanleg kunstgrasvoetbalveld op sportpark Brasserskade.

b.    Bijdrage aan de Jeu de Boulesvereniging MIDI voor verbouw/nieuwbouw van haar accommodatie.

c.    Bijdrage onder nader af te spreken voorwaarden aan de vereniging DHC om het DHC-stadion geschikter te maken voor multifunctioneel gebruik.

 

Planning:                               1. Bestedingsvoorstel vastgesteld in raad                oktober 2000

2.   Planvorming, uitwerking voorstellen                    1e helft 2001

3.   Realisatie                                                             2001-2002

 

Communicatieacties:           Overleg met betrokkenen ten behoeve van bestedingsvoorstel heeft reeds plaatsgevonden. Overleg met betrokkenen over de uitwerking van de voorstellen is gaande.

 

Aandachtspunten:                Samenhang met bestaande afspraken (DVC)

Combinatie van ontwikkelingen (MIDI en Italiaanse vereniging)

 

Financiën:                             Bestedingsvoorstel sept. 2000

a.   kunstgrasvoetbalveld DVC                       ƒ 700.000

b.   clubaccommodatie MIDI                           ƒ 275.000

c.   DHC - stadion                                           ƒ   25.000

 

 


 

Portefeuille-houder

Projectomschrijving

Cluster

Sectorhoofd

Communicatie-adviseur

Bedrag in ƒ      mln

Meine Oosten

Aardewerkcentrum (5)

Wijk/Stad, Kennisstad

Patrick Verhoef

Marja Otten

3.0

 

Ambtelijk coördinator:         Wim Eijkelenburg

 

Uitwerkingsrichting:            De gemeente Delft (voorbereid door vakteam CKE en de gemeentemusea) is in bespreking met de Koninklijke Porceleyne Fles (KPF) over de mogelijkheid om een Aardewerkcentrum te realiseren. Het gehele bedrag aan EZH gelden ad ƒ 3 mln is naar verwachting benodigd als bijdrage in de onrendabele top. Uitgegaan wordt van vestiging van het DAC op de huidige locatie van het Legermuseum. Het genoemde bedrag (aangevuld met middelen vanuit het MRISV en de Reserve Algemene Economische Structuur) komt dan beschikbaar voor de noodzakelijke basisverbouwing.

 

Planning:                               1. Opstellen concept bestedingsplan                     4e kwartaal 2000

2.    Bestedingsvoorstel raadsbesluit                        21 december 2000

3.    Planvorming/projectuitwerking                           p.m.

4.    Realisatie                                                            2005-2006

 

Communicatieacties:           Inmiddels vindt overleg tussen betrokkenen plaats over de planvorming voor het vervolg met de daarbij behorende projecten.

 

Aandachtspunten:               

 

Financiën:                            

 

 


 

Portefeuille-houder

Projectomschrijving

Cluster

Sectorhoofd

Communicatie-adviseur

Bedrag in ƒ      mln

Meine Oosten

Versterking Delft Kennisstad (1)

Wijk/Stad, Kennisstad

Patrick Verhoef

Marja Otten

2.0

Ambtelijk coördinator:         Bianca Engelberts:     Bijdrage aan de Stadshal als                                                                                                          bedrijfsverzamelgebouw

                                               Bianca Engelberts:    Oprichting Productontwikkelingsfonds
Cees van Laren:        Bijdrage aan de oprichting van ICIT             

 

Uitwerkingsrichting:            Dit project waarvoor ƒ 2 mln beschikbaar is, valt uiteen in drie                                                      deelprojecten, te weten:

a.    Bijdrage aan de Stadshal als bedrijfsverzamelgebouw.

b.    Stimulering voor op de markt komen van innovatieve produkten i.s.m. Syntens (indiener) door oprichting van een Productontwikkelingsfonds.

c.    Het samen met Rotterdam, TU-Delft en de Erasmusuniversiteit ontwikkelen van een centrum voor de ondersteuning van ICT-ondernemers (ICIT).

 

Planning:                               1. Bestedingsvoorstellen raadsbesluit                    juni 2000

2.    Overleg met indieners                                        afgerond

3.    Planvorming:

a. stadshal                                                               1e helft 2001

b. productontwikkelingsplan                                    1e kwartaal 2001

c. oprichting ICIT                                                     afgerond

4.    Realisatie:

a. stadshal                                                               2e helft 2001

b.   productontwikkelingsplan                              2e kwartaal 2001

c.   oprichting ICIT                                                in gang gezet

De uitwerking van de drie deelprojecten verloopt voorspoedig. Een eerste uitwerking van het Stadshalconcept (deelproject a.) is juni 2000 in de commissie CKE behandeld. Momenteel wordt een geschikte locatie gezocht, op basis waarvan een definitief voorstel kan worden uitgewerkt en voorgelegd.

Voor deelproject b. ligt een eerste projectplan klaar waar de indiener (Syntens) inmiddels mee heeft ingestemd. Op basis van dat plan worden momenteel de mogelijkheden voor externe participatie in het fonds en extern beheer van het fonds onderzocht. Daarna zal het definitief voorstel worden voorgelegd. Het projectvoorstel ICIT (deelproject c.) is al door de commissie onderschreven

 

Communicatieacties:           Planvorming vindt plaats in diverse overlegstructuren met in en externe betrokkenen.

 

Aandachtspunten:                Deelproject a.: het vinden van een geschikte locatie

                                               Deelproject b.: het vinden van samenwerkingspartners

                                               Deelproject c.: het vinden van een geschikte locatie

 

Financiën:                             Volgens bestedingsvoorstel juni 2000:

a.    Stadshal                                                   ƒ 0.85 mln;

b.    Produktontwikkelingsfonds                       ƒ 0.30 mln;

c.    ICIT                                                           ƒ 0.85 mln.

 


 

Portefeuille-houder

Projectomschrijving

Cluster

Sectorhoofd

Communicatie-adviseur

Bedrag in ƒ      mln

Meine Oosten

Investeren in de musea (33)

Bedrijven

Daniëlle Lokin

Marja Otten

1.0

 

Ambtelijk coördinator:         Daniëlle Lokin

 

Uitwerkingsrichting:            Gedacht wordt aan bestemming van de EZH-gelden ad ƒ 1 mln aan:

a.    Aankoopfonds bijzondere objecten en collecties.

b.    Bijzondere tentoonstellingen.

c.    Digitaal toegankelijk maken van de collecties Delftse Musea.

 

Planning:                               1. Overleg met indieners                               aug/sept 2000

                                               2. Bestedingsvoorstel raadsbesluit               30 november 2000

3. Planvorming                                              p.m.

4. Realisatie                                                  vanaf eind 2000

 

Communicatieacties:           Met de betrokken projectindieners is overleg geweest, op basis waarvan het bestedingsvoorstel is opgesteld. Na vaststelling van het bestedingsvoorstel door de raad vindt nader overleg plaats voor de concrete invulling/ besteding van het beschikbare geld.

 

Aandachtspunten:               

 

Financiën:                             Volgens het verdeelvoorstel voor :

Deelproject a. ƒ 500.000

Deelproject b. ƒ 200.000

Deelproject c. ƒ 300.000.

 

 


 

Portefeuille-houder

Projectomschrijving

cluster

Sectorhoofd

Communicatie-adviseur

Bedrag in ƒ     mln

Rik Grashoff

Investeren in fietsvoorzieningen (25)

Wijk/Stad, Duurzaam -

heid

Pieter Boone

Paul Pattijn

7.0

 

Ambtelijk coördinator:         Lotte Kraaikamp

 

Uitwerkingsrichting:            Het beschikbare EZH-geld is bestemd voor:

a.    Versneld aanleggen van een aantal nieuwe paden en verbeteren van belangrijkste fietsroutes.

b.   Aanleg fietstunnel onder het spoor (Tanthof/ Schie-oevers).

Het EZH-geld ad ƒ 7 mln wordt ingezet als een extra investeringsimpuls voor de aanpak van routes uit het Fietsactieplan. Bij de uitwerking van dit plan hebben de grootschaliger (en daarmee relatief dure) fietsvoorzieningen zoals viaducten een lage prioriteit gekregen. De extra investeringsimpuls maakt realisatie van meer maatregelen mogelijk waaronder de grotere knelpunten en/of een versnelling van de uitvoering. Conform de aanpak van het Fietsactieplan zal een projectenoverzicht worden bepaald.

 

Planning:                               1. Bestedingsvoorstel                        voorjaar 2000
2. Planvorming                       2001-2002
3. Realisatie                           2001 (Versnelling kleine maatregelen),

                                               2003 e.v. (grote projecten)

 

Communicatieacties:           Overleg over het bestedingsvoorstel en planvorming vindt plaats via de reeds bestaande Klankbordgroep Verkeer en initiatiefnemers voor dit EZH-project.

 

Aandachtspunten:                Mogelijkheid tot subsidie van het gewest Haaglanden (fietsprojecten: 50% subsidiabel). Realisatie hangt grotendeels samen met andere plannen (bijv. Zuidpoort, Spoorzone) en werkzaamheden.

 

Financiën:                             Bestedingsvoorstel ad ƒ 7 mln. nog uit te werken,

 

 


 

Portefeuille-houder

Projectomschrijving

Cluster

Sectorhoofd

Communicatie-adviseur

Bedrag in ƒ      mln

Rik Grashoff

Uitbreiden ondergrondse afvalcontainers (17)

Bedrijven, Stadsbeheer

Kees Kruijff

Paul Pattijn

8.0

 

Ambtelijk coördinator:         via Cees Verbeek (praktisch); Ælse Ruiter (beleid); Gerlof Osinga (planning).

 

Uitwerkingsrichting:            Alle grote afvalverzamelcontainers, zoals deze vooral staan in de hoogbouwwijken worden vervangen door ondergrondse containers. Met het beschikbare bedrag kunnen ca. 340 tot 420 containers geplaatst worden.

 

Planning:                               1. Bestedingsvoorstel/ planvorming              1e kwartaal 2001
2. Realisatie                                                  start in 2001

-      200 stuks                                             2001               

-      200 stuks                                             2002               

 

Communicatieacties:           Direct wijk-/ buurtgericht bij invoering

 

Aandachtspunten:                Er wordt aansluiting gezocht op de wijkaanpak/ wijkplannen en grootschalige herinrichtingen. Bij de uitvoering wordt rekening gehouden met de evaluatie van het nu lopende proefproject. Deze evaluatie komt begin 2001 beschikbaar.

 

Financiën:                            

 

 


 

Portefeuille-houder

Projectomschrijving

Cluster

Directeur

Communicatie-adviseur

Bedrag in ƒ      mln

Rik Grashoff

Versnelde aanleg spoortunnel inclusief stadskantoor (19)

Directie programma’s en projecten

Edith Bijleveld

Paul Pattijn

18.6

 

Ambtelijk coördinator:         Edith Bijleveld

 

Uitwerkingsrichting:            Het project bouw spoortunnel resp. de ontwikkeling van de spoorzone kent in de periode 2000-2013 zijn eigen dynamiek. De totale investering bedraagt ruimt ƒ 2 miljard. Het extra ter beschikking gekomen bedrag van ƒ 18.6 mln is onderdeel van de gemeentelijke financiële bijdrage aan het totale project. Als uitwerkingsrichting is aangegeven:

a.    Versnelde start verwerving Houttuinen/ van Leeuwenhoeksingel;

b.   (Beperkte) bijdrage aan evt. bouw nieuw stadskantoor;

c.   Eventueel oprichting van een informatiecentrum.

Bij ad a. horen ook zaken als zoeken van alternatieve locaties voor bewoners/ bedrijven. Met de financiële bijdrage aan de bouw van het nieuwe stadskantoor kunnen zaken bekostigd worden als het opstellen van een programma van eisen. Op de locatie van de directie Programma’s en Projecten zal ook een informatiecentrum voor het spoorzoneproject ingericht worden (ad c.)

 

Planning:                               Indicatieve mijlpalen:

 

1.    Bestedingsvoorstel                                   Via totale project

2.   Planvorming

a.    stedebouwkundige plannen                 afgerond

-      Busquets

-      Delft Centraal (Ballast Nedam)

b.    bestemmingsplan spoorzone              mrt 2002-sept 2002

c.    nadere uitwerkingen waaronder
de vormgeving van een PPS               vanaf 2001

3. Actieve verwerving                                    2000-2004

4.    Realisatie bouw spoortunnel/
ontwikkeling spoorzone                            2003-2013

 

Communicatieacties:          

 

Aandachtspunten:               

 

Financiën:                             Ad a. Voor de (versnelde) verwerving van de ‘Houttuinen’ en de ‘van Leeuwenhoeksingel’ is overeenkomstig de reeds vastgestelde nota hierover ƒ 6.0 mln beschikbaar; de verwerving is inmiddels gestart.

De bestemming van het resterende bedrag van ƒ 12.6 mln is nog nader te bepalen

 

 


 

Portefeuille-houder

Projectomschrijving

Cluster

Sectorhoofd

Communicatie-adviseur

Bedrag in ƒ      mln

Rik Grashoff

Investeren in monumenten (21)

Publieks-zaken

Roelie van Opijnen

Paul Pattijn

5.0

Ambtelijk coördinator:         Tineke Kronshorst

 

Uitwerkingsrichting:            Na overleg met betrokkenen en/of belanghebbenden bij het project, op 13 november 2000, is de volgende verdeling tot stand gekomen:

                                               Oude Kerk                                                     max. ƒ 1.200.000

                                               Maarschalkerweerdorgel                               max. ƒ    600.000

                                               Huybrechtstoren/DDS                                   max. ƒ    800.000

                                               Koornbeurs                                                   max. ƒ    320.000

                                               Waalse Kerk                                                 max. ƒ    432.000

                                               Synagoge                                                       max. ƒ    320.000

                                               Hyppolytuskapel                                            max. ƒ    504.000

                                               Monumentenfonds                                                 ƒ    824.000

                                               Uit het momumentenfonds wordt later de restauratie van het uurwerk van het stadhuis en van monumentale poorten en hekken betaald. Ook dient het fonds voor toekomstige restauraties en bekostiging van onderzoeken.

 

Planning:                               1. Bestedingsvoorstel raadsbesluit               21 december 2000
2. Realisatie                                                  vanaf eind dec 2000

 

Communicatieacties:           Medewerkers monumentenzorg onderhouden contact met indieners en/of belanghebbenden.

 

Aandachtspunten:                Voor de realisatie geldt een aantal procedure-vereisten:

·     indiening van concrete restauratieplannen met tekeningen en gedetailleerde kostenbegroting

·     vaststelling van de kosten die voor vergoeding in aanmerking komen (monumentale restauratiewerkzaamheden) door medewerkers monumentenzorg

·     afgeven toekenningsbeschikking door burgemeester en wethouders en bevoorschotting van 80% van het toegekende bedrag

·     binnen twee jaar na datum van het toekenningsbesluit voltooiing van de restauratiewerkzaamheden

·     na controle en akkoordbevinding uitbetaling resterende bijdrage.

 

Financiën:                             Begrotingswijziging is vastgesteld in raadsvergadering van 21                                                      december 2000.

 


 

Portefeuille-houder

Projectomschrijving

cluster

Sectorhoofd

Communicatie-adviseur

Bedrag in ƒ     mln

Rik Grashoff

Verbetering openbaar vervoer, m.n. buslijn 61 (24)

Wijk/Stad, Duurzaam-heid

Pieter Boone

Paul Pattijn

3.75

 

Ambtelijk coördinator:         Elwin Pippel

 

Uitwerkingsrichting:            Het gaat hierbij om knelpunten en verbetermogelijkheden lokaal openbaar vervoer, m.n. lijn 61. Het zonder meer verhogen van de frequentie van lijn 61 is niet wenselijk. Gelet op het huidige gebruik van lijn 61 is onzeker of een toename van het vervoersaanbod opweegt tegen de extra kosten. Het toch al lage rendement op het stadsnet zal hierdoor niet toenemen. Bezien zal worden onder welke condities extra inzet van lijn 61 zinvol is. Daarnaast wordt ook de mogelijkheid bezien van: de inzet van kleiner materieel, een grotere rol voor de Stadstax, acties gericht op het (verlagen van het) tarief (op bepaalde routes of tijdstippen). De genoemde opties zullen globaal worden uitgewerkt en tegen elkaar afgewogen op zowel consequenties voor reizigers, exploitatie en belang voor de langere termijn

 

Planning:                               1. Bestedingsvoorstel                        1e kwartaal 2001
2. Planvorming                       medio 2001
3. Realisatie                           eind 2001

 

Communicatieacties:           In overleg met de initiatiefnemers worden de verschillende opties nader uitgewerkt en afgewogen voor het bestedingsvoorstel. Ook zullen andere belanghebbenden als Stadsgewest Haaglanden en Connexxion bij de uitwerking worden betrokken.

 

Aandachtspunten:                Samenhang met 3D Project (openbaar vervoer) en Piekenbus in het kader van de autoluwe binnenstad. Daarnaast zijn de subsidiëring en voorwaarden ten aanzien van het regulier openbaar vervoer van belang.

 

Financiën:                             Bestedingsvoorstel nog uit te werken.

 

 


 

Portefeuille-houder

Projectomschrijving

cluster

Sectorhoofd

Communicatie-adviseur

Bedrag in ƒ       mln

Rik Grashoff

Parkeergarages Zuidpoort en oostkant binnenstad(20)

Wijk/Stad, Duurzaam-heid

Pieter Boone

Paul Pattijn

2.5

 

Ambtelijk coördinator:         Henk Twisk

 

Uitwerkingsrichting:            Het beschikbare bedrag ad ƒ 2.5 mln is opgenomen in de dekking van de parkeergarage Zuidpoort. Daarmee worden onder andere enkele extra kwaliteiten mogelijk gemaakt. Voorbeelden hiervan zijn de coating en het lichtniveau van de garage.

 

 

Planning:                               1. Bestedingsvoorstel                                   mei 2000 (besluitvorming

                                                                                                          Zuidpoort)
2. Planvorming                                  tot medio 2001
3. Realisatie                                       2001 tot medio 2003

 

Communicatieacties:           Conform het planproces Zuidpoort

 

Aandachtspunten:               

 

Financiën:                             Via Zuidpoort-project

 

 


 

Portefeuille-houder

Projectomschrijving

cluster

Sectorhoofd

Communicatie-adviseur

Bedrag in ƒ mln

Rik Grashoff

Beheersing wateroverlast binnenstad (18)

Wijk/Stad, Duurzaamheid

Pieter Boone

Paul Pattijn

1.0

 

Ambtelijk coördinator:         Barend Joon

 

Uitwerkingsrichting:            Voor de korte termijn (maart 2001) wordt een noodvoorziening d.m.v. afsluiting aan de Schiezijde en schotbalken aan de stadszijde voor Rietveld en Vlamingstraat uitgewerkt. Op de middellange termijn (oktober 2001) zal het gehele lage deel van de binnenstad afsluitbaar zijn van de Schie. Middels pompen wordt in noodsituaties water uitgepompt om het peil te beheersen (een van de projecten van het Waterplan). Daarnaast wordt onderzoek uitgevoerd naar maatregelen die aan gebouwen en in de openbare ruimte kunnen worden getroffen om vernattingsschade als gevolg van optrekkend grondwater te voorkomen. Voor de lange termijn is een meer structurele oplossing (waarbij gedacht kan worden aan het inpolderen van de binnenstad) noodzakelijk. Dit vergt nadere studie met Hoogheemraadschap en Provincie en valt buiten dit EZH-project.

 

Planning:                               1. Bestedingsvoorstel                                                           januari 2001

2.   Realisatie uitvoering                                             2001-2002

De plannen voor de korte termijn maatregelen zijn in ontwerp gereed; de realisatie wordt in maart 2001 verwacht. De plannen voor de middellange termijn zijn in ontwikkeling; afronding wordt in oktober 2001 verwacht. Het onderzoek naar de vernattingsschade zal naar verwachting in de 2e helft 2001 afgerond worden, waarna de uitvoering van maatregelen kan plaatsvinden.

 

Communicatieacties:           Met de bewonersgroep Binnenstad Noord, het Hoogheemraadschap en de Provincie is gesproken over de korte en lange termijnoplossing. Er zal nog worden gesproken over de middellange termijn.

 

Aandachtspunten:                Het betreft een ingewikkelde problematiek, met veel verschillende invalshoeken en bevoegdheden van overheden. Binnen de gemeente zijn met name de sector Duurzaamheid, het Ingenieursbureau en Stadsbeheer betrokken.

 

Financiën:                             Er wordt nog niet uitgegeven. Het bestedingsvoorstel volgt in januari

                                               2001.

 


 

Portefeuille-houder

Projectomschrijving

cluster

Sectorhoofd

Communicatie-adviseur

Bedrag in ƒ     mln

Rik Grashoff

Beperken autoverkeer (23)

Wijk/Stad, Duurzaam-heid

Pieter Boone

Paul Pattijn

0.625

 

Ambtelijk coördinator:         Jeroen Hutten

 

Uitwerkingsrichting:            Voor het beperken van onnodig autoverkeer is een pakket van maatregelen in de stad nodig. Dit pakket omvat enerzijds maatregelen gericht op de verkeerscirculatie en anderzijds op het gebruik van de auto. Voor wat betreft de verkeerscirculatie in en rond de binnenstad is er reeds een aanzet gegeven met de nota Autoluwe Binnenstad. In het kader van het VVP+ zal dit najaar in een groter verband de verkeerscirculatie aan bod komen waarbij specifiek aandacht zal zijn voor de Spoorzone, Zuidpoort, TU en Voorhof/Buitenhof. Naar aanleiding van het VVP+ zullen nadere voorstellen worden gedaan voor studie dan wel uitwerking van maatregelen gericht op de verkeerscirculatie. Ten aanzien van het autogebruik is er de mogelijkheid om het autodelen te bevorderen. Voor dit autodelen zal een nadere uitwerking plaatsvinden naar de gewenste opzet en gebruikskenmerken en zal dit worden afgezet tegen de mogelijkheden. Tenslotte is er voor het goederenvervoer de mogelijkheid om door een vorm stadsdistributie het laad- en losverkeer te beperken. De gemeente kan door randvoorwaarden als een beperkte toegankelijkheid van de binnenstad of andere faciliteiten de haalbaarheid van stadsdistributie vergroten.

 

Planning:                               1. Bestedingsvoorstel                        voorjaar 2001
2. Planvorming                       2001-2002
3. Realisatie                           medio 2001 (autodelen),
                                               2002 e.v. (circulatie).

 

Communicatieacties:           Overleg over bestedingsvoorstel en planvorming vindt plaats via de reeds bestaande Klankbordgroep Verkeer en de initiatiefnemers van dit EZH-project.

 

Aandachtspunten:                Samenhang met het VVP+, de autoluwe binnenstad (autodelen, stadsdistributie).

 

Financiën:                             Bestedingsvoorstel nog uit te werken.

 

 


 

Portefeuille-houder

Projectomschrijving

cluster

Sectorhoofd

Communicatie-adviseur

Bedrag in ƒ    mln

Rik Grashoff

Instellen van een energiefonds (16)

Wijk/Stad, Duurzaamheid

Pieter Boone

Paul Pattijn

3.75

 

Ambtelijk coördinator:         Margreet de Wit

 

Uitwerkingsrichting:            Het systeem van subsidieverstrekking wordt flexibel van opzet. De subsidieverstrekking geschiedt vanuit het Energiefonds (Zie Financiën). Uitgangspunt is dat het in beginsel op elk moment van het jaar mogelijk moet zijn een project in te dienen voor een bijdrage uit het Energiefonds. Op het moment dat er een aanvraag binnenkomt, beoordeelt de toetsingscommissie deze. Het jaarlijks uit te geven bedrag bedraagt maximaal 10% (ca. ƒ 500.000,-) van het totale budget van het Energiefonds met de mogelijkheid hiervan af te wijken bij interessante projecten tot een hoogte van 15% (ca. ƒ 750.000,-).Tevens wordt een onderscheid gemaakt voor de besteding in grote projecten (bestaand en nieuw) met woningbouwcorporaties, institutionele beleggers en verenigingen van eigenaren enerzijds en particulieren en afzonderlijke bedrijven anderzijds.

 

Planning:                               1. Bestedingsvoorstel                                                           januari 2001

2.   Realisatie                                                             2001-2009

De realisatieperiode komt overeen met de vastgestelde looptijd van het Energiefonds.

 

Communicatieacties:           Na instelling van het Energiefonds moeten de criteria aan de betreffende doelgroepen, waarop het fonds zich richt kenbaar gemaakt worden. Een belangrijke rol hierin is neergelegd bij het Delfts Energie Agentschap. Publiciteit is nodig bij de start van het Energiefonds en verder ieder jaar in verband met aanmelding van nieuwe projecten.

 

Aandachtspunten:                Na 1 jaar zal de keuze voor dit systeem van subsidieverstrekking worden geëvalueerd door het DEA. Het risico bestaat namelijk dat bij een overmaat aan ingediende projecten vroegtijdig het jaarlijkse budget al op is en dat hierdoor projecten met bijvoorbeeld een hoger milieurendement niet meer in aanmerking kunnen komen voor subsidie. Indien dit het geval is kan b.v. gekozen worden voor een systeem waarbij de projecten één keer per jaar worden vergeleken met elkaar (vgl. Systeem Novem-subsidies).

 

Financiën:                             In het collegeprogramma is de wens uitgesproken een reserve voor energiebesparing en duurzame maatregelen in te stellen. Met de zomernota 2000-2003 is voorgesteld deze reserve te vormen uit de te verwachten nutswinsten voor de komende jaren. In totaal wordt een storting in de reserve voorzien van ƒ 1.2 miljoen. Vanuit EZH-gelden krijgt het in te stellen fonds nog eens een extra impuls van ƒ 3.75 miljoen De totale looptijd van het fonds is 10 jaar (2000 - 2009).

 


 


Portefeuille-houder

Projectomschrijving

Cluster

Sectorhoofd

Communicatie-adviseur

Bedrag in ƒ      mln

Dick Rensen

Scholen voor de toekomst (4)

Wijk/Stad, Leefbaarheid

Jaap van den Berg

Brigitte van Doorn

10.0

 

Ambtelijk coördinator: Nicolette Hendriks

 

Uitwerkingsrichting:     a. Realisatie van moderne ICT-voorzieningen inclusief.

beheers/onderhoudsfaciliteiten voor alle basisscholen.

b.   Realisatie moderne ICT-voorzieningen in voortgezet onderwijs.

c.   Investeren in technische opleidingen samen met bedrijfsleven en voorbereidend beroepsonderwijs.

d.   Computeractiviteiten in de verlengde schooldag (vensterschool).

e.   Startsubsidie produktie Soundbox (computergestuurd spraaksysteem)

f.     Subsidie beroepsmanifestatiedag.

g.   Reservering voor structurele ICT-kosten in primair / voortgezet onderwijs.

 

Planning:                        1. Raadsbesluit bestedingsvoorstel                                juni 2000

Þ  aanvullend bestedingsvoorstel deelproject a          juni 2000

Þ  aanvullend bestedingsvoorstel project d en f         oktober 2000

Þ  aanvullend bestedingsvoorstel project b en g        november 2000

2.   Verdere planvorming

Þ  Nadere uitwerking deelprojecten
c en e                                                                      1e kwartaal 2001

3.   Realisatie

Þ  deelproject a start 1e cluster scholen                    feb/maart 2001

Þ  start uitvoering deelproject b                                  januari 2001

Þ  subsidieverstrekking deelproject f                          december 2000

Þ  overige deelprojecten                                             p.m.

 

Communicatieacties:    Communicatie m.b.t. deelprojecten a, b en g verloopt via reeds bestaande overleg- en besluitvormingsstructuur in het onderwijs, nl. DIA-platform met vertegenwoordigers schoolbesturen, gemeente, TU, bibliotheek en onderwijsbegeleidingsdienst. Communicatie naar de scholen zelf verloopt via DIA-nieuwsbrief en via de besturen.

Met de projectindieners van de deelprojecten c t/m f hebben eerst oriënterende gesprekken plaatsgevonden, op basis waarvan het bestedingsvoorstel is gemaakt. Het bestedingsvoorstel is teruggecommuniceerd naar de indieners. In samenspraak met de projectindieners zullen nader uitgewerkte projectvoorstellen volgen.

 

Aandachtspunten:         Afstemming projecten

 

Financiën:                      Verdeelbesluit:

a.    moderne ICT-voorzieningen in basisonderwijs          ƒ 3.5 mln

b.    moderne ICT voortgezet onderwijs                             ƒ 2.2 mln

c.    investeren in techniek                                                 ƒ 1.5 mln

d.    computeractiviteiten in het verlengde schooldag        ƒ 0.6 mln

e. en f.  Soundbox en beroepsmanifestatiedag               ƒ 0.2 mln

g.    reservering t.b.v. structurele ICT-kosten                    ƒ 2.0 mln

 


 

Portefeuille-houder

Projectomschrijving

cluster

Sectorhoofd

Communicatie-adviseur

Bedrag in ƒ     mln

Dick Rensen

Ouderen: informatie en zorg (11)

Publieks-zaken, WIZ

Chris Kruizinga

Brigitte van Doorn

7.0

 

Ambtelijk coördinator:         Patricia Robbins

 

Uitwerkingsrichting:            Het project ‘Ouderen: Informatie en Zorg’ is gekoppeld aan de nadere uitwerking van de nota lokaal volksgezondheids - en zorgbeleid. Het genoemde bedrag van ƒ 7 mln is de kapitalisering van een (ingaande 2001) beschikbaar structureel budget van ƒ 350.000. Vanuit de rente op het totale bedrag van ƒ 7 mln wordt de in het jaar 2000 extra benodigde projectmatige ondersteuning bekostigd ƒ 120.000.

 

Planning:                               1. Bestedingsvoorstel                                   jan/feb 2001)
2. Planvorming                                  1e kwartaal 2001
3. Realisatie                                       vanaf medio 2001

                                               Het is de planning dat het concept-bestedingsvoorstel in januari 2001 in het college van B&W besproken wordt en in februari aan de orde komt in de commissie Werk, Zorg en Onderwijs. De gemeenteraad zal dan 22 februari over het bestedingsvoorstel kunnen beslissen. Het plan van aanpak zal in het eerste kwartaal van 2001 gereed zijn. Verwacht wordt dat in de tweede helft van 2001 tot de uitvoering van de projecten kan worden overgegaan.

 

Communicatieacties:           De eerste gespreksronde met de indieners van de projecten heeft plaatsgevonden. Er zullen gesprekken met de indieners gevoerd moeten worden omtrent de uitvoering van de projecten.

 

Aandachtspunten:                Een aantal projectvoorstellen vertoont grote raakvlakken met het werkterrein van de sector leefbaarheid. Gezorgd wordt voor terugkoppeling met ambtenaren werkzaam in de sector.

 

Financiën:                             Er is een bedrag van ƒ 7 miljoen beschikbaar. De wijze waarop dit besteed wordt en waarop dit wordt gekoppeld aan bestaand beleid wordt in het bestedingsvoorstel nader ingevuld.

 

 


 

Portefeuille-houder

Projectomschrijving

cluster

Sectorhoofd

Communicatie-adviseur

Bedrag in ƒ     mln

Dick Rensen

Meer activiteiten en zorg rond de scholen (10)

Wijk/Stad Leefbaarheid

Jaap van den Berg

Brigitte van Doorn

7.0

 

Ambtelijk coördinator:         Wim Walraven

 

Uitwerkingsrichting:            Het beschikbare bedrag ad ƒ 7 miljoen is bestemd voor

a.    Via ‘brede scholen’ per wijk invulling geven aan zaken als sport en cultuur, huiswerkbegeleiding, opvoed-/advieswerk.

b.   Via deskundige hulp op de basisscholen aandacht besteden aan kleuters met een ontwikkelingsachterstand.

c.   Steun voor allochtonen in de vorm van onder andere cursus ouderbetrokkenheid.

d.   Spelontwikkeling Delftse kinderen.

 

Planning:                               1. Planvorming                                              juni/juli 2000
2. Bestedingsvoorstel raadsbesluit               26 oktober 2000
3. Realisatie                                                  na vaststelling raad

                                               Een start met de realisatie is inmiddels gemaakt nu het plan van aanpak 2e fase Brede-schoolontwikkeling is vastgesteld.

 

Communicatieacties:           Plannen en bestedingsvoorstel zijn alvorens deze ter besluitvorming zijn aangeboden besproken met de projectindieners.

 

Aandachtspunten:                Het deelproject a met betrekking tot de “ brede-school “ is verder uitgewerkt in het plan van aanpak 2e fase Brede-schoolontwikkeling, dat inmiddels is vastgesteld.

Het deelproject b voor deskundige hulp in ontwikkeling bedreigde kleuters is in lijn gebracht met de huidige wetgeving op dat gebied.

Voor deelproject c ten behoeve van steun voor allochtonen is aangehaakt bij het integratiebeleid van de gemeente Delft

Voor het deelproject d inzake spelontwikkeling Delftse kinderen is aan scholen het verzoek gedaan om plannen in te dienen.

 

Financiën:                             Volgens bestedingsvoorstel oktober:

                                               Voor deelproject a: ƒ 350.000 vanaf 2001

Deelproject b: ƒ 100.000 t.b.v. Onderwijsbeleidsplan (2001/2004)

Deelproject c: ƒ  40.000 voor de cursus ouderenbetrokkenheid

Deelproject d: ƒ 210.000 t.b.v. aanvragen voor spelontwikkeling.

 

 


 

Portefeuille-houder

Projectomschrijving

Cluster

Sectorhoofd

Communicatie-adviseur

Bedrag in ƒ      mln

Dick Rensen

Bestrijden sociaal isolement en ondersteuning vrijwilligers (8)

Wijk/stad,

Leefbaarheid

Jaap van den Berg

Brigitte van Doorn

3.5

 

Ambtelijk coördinator:         Julia Lebeau

 

Uitwerkingsrichting:            Het beschikbare bedrag ad ƒ 3.5 mln wordt ingezet voor:

a.    Het integrale project ‘tegengaan sociaal isolement en bevordering vrijwilligerswerk’ voor twee periodes van vier jaar. Het deelproject behelst de opzet van wijksteunpunten, die waar mogelijk aansluiten bij bestaande netwerken van professionele en vrijwilligersorganisaties in de wijken.

b.    bijdrage aan Humanitas voor het deelproject vriendschappelijk huisbezoek door vrijwilligers.

c.    bijdragen voor actieve vrijwilligers, waaronder de ‘Delftse Pluim’.

 

Planning:                               1. Bestedingsvoorstel raadsbesluit               30 november 2000
2. Planvorming                                              p.m.
3.
Realisatie                                                  2001-2008

In januari 2001 start samen met de partners van het sociaal driehoeksoverleg (Stichting Maatzorg, Stichting Ouderenwerk Delft, Stichting Welzijn Delft) de implementatiefase voor de opzet van de wijksteunpunten en de werving van de wijkconsulenten voor drie wijken. In 2001 start de jaarlijkse uitreiking van de Delftse Pluim en vindt een grote vrijwilligersmanifestatie plaats.

 

Communicatieacties:           Met de indieners van de projectvoorstellen en met betrokken relevante organisaties heeft in het derde kwartaal 2000 de nodige afstemming t.b.v. de opstelling van het bestedingsvoorstel plaatsgevonden. Ook de verdere uitwerking zal in nauw overleg met direct betrokkenen plaatsvinden. De communicatieacties voor deelproject a zijn in het projectplan ‘Samen aan de slag’ verwerkt.

Deelproject b wordt afgestemd met (de coördinatoren van) Humanitas. De projectindieners m.b.t. c zijn deel gaan nemen in het comité dat de Delftse Pluim en de vrijwilligersmanifestatie voorbereid.

Aandachtspunten:               

 

Financiën:                             Volgens het bestedingsvoorstel:

Deelproject a: ca. ƒ 3 mln in de periode 2001/2008

Deelproject b: dekking vanuit jaarlijks beschikbaar bedrag (ƒ 10.000) voor ondersteuning vrijwilligerswerk per wijk

Deelproject c: ƒ 55.000.

Er blijft dan nog ca. ƒ 400.000 gereserveerd voor onvoorziene uitgaven.

 

 

 


 

Portefeuille-houder

Projectomschrijving

cluster

Sectorhoofd

Communicatie-adviseur

Bedrag in ƒ     mln

Dick Rensen

Tegengaan van armoede en verkleinen instroom WAO (9)

Publieks-zaken, WIZ

Chris Kruizinga

Brigitte van Doorn

2.25

 

Ambtelijk coördinator:         Michel Noordermeer

 

Uitwerkingsrichting:            Vanuit het beschikbare EZH-geld ad ƒ 2.25 mln worden bijdragen verleend aan:

a.    In de nota samen aan de Slag wordt in het kader van het incentivebeleid een drietal voorstellen gedaan om de armoedeval te verkleinen. Deze voorstellen zijn: instellen van een koopkrachtgarantie, verstrekken van een bonus bij deelname aan een sociaal activeringstraject en verruimen van de vrijlatingsregeling.Voor deze jaarlijks terugkerende uitgaven wordt een bijdrage gevraagd vanuit EZH.

b.    Het FNV wil een reactiefcentrum in Delft opzetten om te voorkomen dat werknemers in de WAO terechtkomen. Voordat iemand wordt afgekeurd en het formele traject van start gaat, wil het reactiefcentrum kijken of deze werknemers elders zijn te plaatsen zodat zij niet in een afkeuringsprocedure terecht komen.

 

Planning:                               1. Bestedingsvoorstel                                   jan/feb 2001
2. Planvorming                                              p.m.
3.
Realisatie                                                  start in 2001

                                               De in de nota ‘Samen aan de slag’ gedane voorstellen m.b.t. de armoedeval zijn inmiddels door de raad overgenomen.Tot op heden heeft het FNV nog geen uitgewerkt projectvoorstel met begroting voor het reactiefcentrum kunnen indienen. Zodra dit projectvoorstel ontvangen is, kan een definitieve verdeling van het beschikbare budget worden gemaakt. Als januari 2001 projectvoorstel FNV ontvangen wordt, kan het bestedingsvoorstel in februari 2001 aan de Raad voorgelegd worden.

 

Communicatieacties:           Het bestedingsvoorstel wordt met de indieners afgestemd.

 

Aandachtspunten:               

 

Financiën:                             Op dit moment nog geen duidelijkheid over verdeling en inzet gelden.

 

 


 

Portefeuille-houder

Projectomschrijving

cluster

Sectorhoofd

Communicatie-adviseur

Bedrag in ƒ      mln

Dick Rensen

Centra voor dagbesteding (12)

Publieks-zaken, WIZ

Chris Kruizinga

Brigitte van Doorn

1.5

 

Ambtelijk coördinator:         Donate Veenstra

 

Uitwerkingsrichting:            Het beschikbare bedrag ad ƒ 1.5 mln wordt ingezet voor:

a.    Het huren van een pand voor de huisvesting van de KIWI, onderdeel van Stichting Vrije Tijd en Vorming Zuid-Holland Noord, t.b.v. vrijetijdsactiviteiten voor mensen met een verstandelijke handicap.

b.    Dagbesteding DWO heeft een pand in het centrum van Delft (Spoorsingel) op het oog om o.a. te gebruiken voor dagbesteding voor mensen met een psychiatrische achtergrond. Door dit pand onder de Wet  Ziekenhuisvoorzieningen (WZV) te brengen kan de bijdrage EZH-gelden worden besteed aan verbouw, aankleding en inrichting. De WZV voorziet hierin niet.

 

Planning:                               1. Bestedingsvoorstel                                   dec 2000
2. Planvorming                                              jan 2001
3. Realisatie                                                  vanaf begin 2001

                                               Het bestedingsvoorstel is voor beide deelprojecten in de Raad van december 2000 geweest en is vastgesteld. Dit betekent dat er ƒ 1 mln. Beschikbaar wordt gesteld aan de Stichting VTV en ƒ 0.5 mln. aan Dagbesteding DWO. De plannen van aanpak voor beide projecten zijn gereed in januari 2001. Het pand dat de Stichting VTV op het oog heeft, zal waarschijnlijk begin 2001 beschikbaar zijn. Het moment van toekenning van ƒ 0.5 mln. Aan Dagbesteding DWO hangt af van het tijdstip dat het pand aan de Spoorsingel wordt ondergebracht in de WZV.

 

Communicatieacties:           Stichting VTV en Dagbesteding DWO zijn beide betrokken geweest bij het opstellen van het bestedingsvoorstel, in die zin dat de verdeling van het beschikbare bedrag aan hen is voorgelegd. Stichting VTV is zelf al bezig met het opstellen van een plan van aanpak. Dit zal worden meegenomen in het PVA dat vanuit de gemeente wordt opgesteld. De uitvoering van het project van Dagbesteding DWO hangt af van het procedureverloop met betrekking tot WZV. Ook met hen zal afstemming over het plan van aanpak plaatsvinden.

 

Aandachtspunten:                Vrije tijdsbesteding en dagbesteding zijn twee verschillende projecten.

 

Financiën:                             De financiële consequenties worden geregeld bij de eerstvolgende begrotingswijziging. Het moment van toekenning van ƒ 0,5 mln. aan Dagbesteding DWO hangt af van het tijdstip dat het pand
Spoorsingel wordt ondergebracht in de Wet Ziekenhuisvoorzieningen.

 

 


 

Portefeuille-houder

Projectomschrijving

cluster

Sectorhoofd

Communicatie-adviseur

Bedrag in ƒ      mln

Dick Rensen/ Matthijs Mahler

Opvang zwerfjongeren en daklozen (14)

Publieks-zaken, WIZ

Chris Kruizinga

Brigitte van Doorn

1

 

Ambtelijk coördinator:         Maarten Verbaan en Rien Griep

 

Uitwerkingsrichting:            Het beschikbare bedrag ad ƒ 1 miljoen wordt ingezet voor:

a.    Opvangplaatsen en activiteiten voor zwerfjongeren en daklozen.

Hierbij wordt een koppeling gemaakt met het bestaande beleid ten aanzien van jeugdhulpverlening en maatschappelijke opvang.

b.   Intensieve begeleiding door mentoren voor (allochtone) kansarme doelgroepen. Hierbij wordt bekeken of een koppeling gemaakt kan worden met het Gemeentelijk Onderwijsachterstandenbeleid indien het om jongeren gaat en het opvang - en integratiebeleid indien het om volwassenen gaat.

 

Planning:                               1. Bestedingsvoorstel                                   jan 2001
2. Planvorming                                              p.m.
3.
Realisatie                                                  start in 2001

De planvorming voor deelproject a vindt plaats in relatie tot de uitwerking van het hoofdstuk maatschappelijke opvang en verslavingsbeleid van de Beleidsvisie volksgezondheid en zorg. In de commissie Extern van 2 november 2000 is hiertoe een aantal voorzetten gegeven. Indien blijkt dat eventuele opvangplaatsen en activiteiten voor zwerfjongeren en daklozen gerealiseerd dienen te worden zal dat in 2001 plaatsvinden.Voor deelproject b is inmiddels een concept bestedingsvoorstel gereed V.w.b. de realisatie van begeleiding aan kansarme (allochtone) groepen wordt de peildatum nader vastgesteld in het Plan van Aanpak.

 

Communicatieacties:           Een eerste gespreksronde met de indieners van de projecten die betrekking hebben op de opvang van zwerfjongeren en daklozen heeft in juli 2000 plaatsgevonden. Vervolgoverleggen hebben plaatsgevonden oktober 2000 (over omvang dak- en thuislozen) en november 2000 (in Cie. Extern o.a. maatschappelijke opvang en verslavingszorg). Met de indiener van het mentorenproject voor kansarme (allochtone) groepen wordt op korte termijn contact gezocht. Met alle indieners wordt afzonderlijk en oriënterend gesproken. Na opstelling van een concept-bestedingsvoorstel wordt een tweede gespreksronde met de indieners belegd.

 

Aandachtspunten:                Projectindieners v.w.b. de opvang van zwerfjongeren en daklozen zijn concurrerend van elkaar.

 

Financiën:                             In beginsel is een bedrag van ƒ 1 miljoen gulden beschikbaar uit de EZH-gelden. De wijze waarop dit wordt besteed en waarop het wordt gekoppeld aan bestaand beleid wordt in de afzonderlijke bestedingsplannen nader ingevuld.

 


 

Portefeuille-houder

Projectomschrijving

Cluster

Sectorhoofd

Communicatie-adviseur

Bedrag in ƒ      mln

Matthijs Mahler

Investeren in de openbare bibliotheek (34)

Wijk/Stad,

Kennisstad

Patrick Verhoef

Marja Otten

2.0

 

Ambtelijk coördinator:         Jaap van den Berg

 

Uitwerkingsrichting:            Dit project, waar ƒ 2 miljoen voor ter beschikking staat, kent de volgende onderdelen:

a.   Bezuiniging voor drie jaar terugdraaien;

b.   Biblioservice in de wijken realiseren;

c.   Versterken van de bibliotheekcollectie.

De bezuiniging van ƒ 150.000 per jaar ingaande 1999 op het bibliotheeksubsidie wordt voor drie jaar teruggedraaid. Zodra servicepunten in de wijken zijn gerealiseerd en de nieuwe centrale bibliotheekvestiging in Zuidpoort gereed is, kan de bezuiniging definitief worden geëffectueerd.

 

Planning:                               1. Bestedingsvoorstel (a+c)                          mei/okt 2000
2. Planvorming                                              p.m.
3.
Realisatie                                                  vanaf eind 2000

De uitvoering van de onderdelen a en c is terhand genomen en duurt voor beide drie jaar. De uitvoering van de pilot servicepunten vindt plaats in het jaar 2001. Het veldwerk van de nulmeting voor de pilot bibliotheekservice heeft in december 2000 plaatsgevonden. Op basis van de evaluatie van de pilot wordt het integrale bestedingsvoorstel voor deelproject b in het voorjaar 2002 verwacht.

 

Communicatieacties:           Er was 1 externe indiener voor het project versterken van de collectie. Daarmee is in juli afgestemd.

 

Aandachtspunten:                Aanhoudende signalen uit de stad tegen het sluiten van de filialen.

 

Financiën:                             De volgende bestedingsvoorstellen zijn door de Raad vastgesteld:

1.   Subsidie van ƒ 605.000 voor het terugdraaien van de bezuiniging over de periode 2000 -2003 (mei 2000);

2.   Krediet van ƒ 175.000 en van ƒ 110.000 voor de pilot biblioservice Wippolder (september 2000);

3.   Subsidie van ƒ 90.000 voor versterken van de bibliotheekcollectie (september 2000)

Er resteert nog een gereserveerd bedrag van ƒ 1.020.000 voor de verdere uitwerking van de biblioservice in de wijken. Voor alle genoemde bestedingsvoorstellen zijn budgetten beschikbaar gesteld via begrotingswijziging. De subsidietoekenningen hebben reeds plaatsgevonden en bijbehorende bedragen zijn uitgekeerd. Ook de voorbereiding van de pilot is in volle gang en leidt tot uitgaven.

 

 


 

Portefeuille-houder

Projectomschrijving

Cluster

Sectorhoofd

Communicatie-

adviseur

Bedrag in ƒ       mln

Matthijs Mahler

Bijdrage aan filmhuis (37)

Wijk/Stad,

Kennisstad

Patrick Verhoef

Marja Otten

0.25

 

Ambtelijk coördinator:         Thera Lafeber,

 

Uitwerkingsrichting:            Het EZH-bedrag ad ƒ 250.000,-- is beschikbaar gesteld om een financiële injectie te geven ter behoud van het Filmhuis. Aanvullend hierop is ƒ 0.25 mln. Extra uit de reserve economische structuur getrokken. Drie maatregelen worden getroffen:

a)   Het aflossen van de lening met gemeentegarantie (incl. boeterente) (ƒ 362.000,-);

b)   Het plegen van benodigde investeringen (ƒ 88.000,-);

c)   Het versterken van de marketing van het filmhuis (ƒ 50.000,-).

 

Planning:                               1. Bestedingsvoorstel                                   november 2000
2. Planvorming                                              p.m.
3.
Realisatie                                                  vanaf eind 2000

                                               Met de nota Filmhuis is door de Raad op 30 november 2000 ingestemd. Deze vormt tevens het bestedingsvoorstel op basis waarvan besloten is de vanuit EZH-gelden gereserveerde ƒ 250.000,- beschikbaar te stellen. De uitvoering van de onderdelen wordt nu conform de nota ter hand genomen. De lening wordt z.s.m. afgelost. De benodigde investeringen kunnen nu in gang gezet worden. De marketingacties worden over vier jaar verspreid.

 

Communicatieacties:           Er waren drie externe indieners. Met hen is in augustus 2000 afgestemd.

 

Aandachtspunten:               

 

Financiën:                             Voor dit bestedingsvoorstel is EZH-geld ad ƒ 250.000 beschikbaar gesteld in de 74e begrotingswijziging. In december 2000 of januari 2001 zal het bedrag van de afgeloste lening hierop uitgegeven zijn.

 

 


 

Portefeuille-houder

Projectomschrijving

Cluster

Sectorhoofd

Communicatie-adviseur

Bedrag in ƒ      mln

Matthijs Mahler

Stimuleren van gebruik computer en internet (2)

Wijk/Stad,

Kennisstad

Patrick Verhoef

Marja Otten

0.5

 

Ambtelijk coördinator:         Thera Lafeber

 

Uitwerkingsrichting:            In het kader van het project Biblioservice in de wijken wordt het bedrag van ƒ 0.5 mln. Ingezet voor het monitoren en coachen van gebruikersgroepen en het coachen van het opbouwwerk. De zes wijken krijgen een identiek bedrag.

 

Planning:                               1. Bestedingsvoorstel raadsbesluit               28 september 2000
2. Planvorming                                              p.m.
3.
Realisatie                                                  vanaf eind 2000

                                               Het totale bestedingsvoorstel van ƒ 0.5 mln. is in september door de Raad vastgesteld. Er is hiermee een bedrag van ƒ 85.000 beschikbaar gesteld voor de pilotwijk Wippolder. De uitvoering vindt plaats in 2001.

 

Communicatieacties:           Er waren vier externe indieners. In augustus 2000 is  hiermee afgestemd. De communicatie verloopt via de pilot servicepunten.

 

Aandachtspunten:   

 

 

Financiën:                             Het budget voor stimuleren van gebruik computer en internet is beschikbaar gesteld in de 58e begrotingswijziging. Er is nog niets uitgegeven. Uitgaven zijn vanaf begin 2001 te verwachten.

 

 


 

Portefeuille-houder

Projectomschrijving

Cluster

Sectorhoofd

Communicatie-adviseur

Bedrag in ƒ      mln

Matthijs Mahler

Poppodium en cultuurpodium (36)

Wijk/Stad,

Kennisstad

Patrick Verhoef

Marja Otten

0.625

 

Ambtelijk coördinator:         Paulus van Uythoven

 

Uitwerkingsrichting:            Met de EZH-bijdrage ad ƒ 625.000 wordt de positie van de podiumkunsten in de stad versterkt in het bijzonder met aanbod waaraan jongeren behoefte hebben. In 2001 wordt een begin gemaakt met interactief programmeren door de St. Popprogrammering Speakers en De Koornbeurs. Ook wordt een bijzondere manifestatie ‘Talent tussen wal en schip’ (werktitel) in het kader van het Landelijk Actieplan Cultuurbereik voorbereid.

 

Planning:                               1. Bestedingsvoorstel                                   oktober 2000
2. Planvorming                                              december 2000.
3. Realisatie                                                  2001-2004

                                               Een programmatische opzet van het samenwerkingsverband is in de commissie CKE van december 2000 goedgekeurd (Nota ‘Alsof het bereik geen kunst is...Het Delftse Actieplan 2001-2004’).

De aanvullende programmering Speakers en De Koornbeurs start begin 2001.

 

Communicatieacties:           Overleg met de indieners wordt periodiek voortgezet.

 

Aandachtspunten:                Voor deze interactieve programmering en samenwerkingsverbanden tussen Speakers, Delftse jongeren en De Koornbeurs vindt om de 2 jaar een evaluatie plaats.

 

 

Financiën:                             In januari 2001 worden EZH-gelden via subsidiebeschikking beschikbaar gesteld. De totale investeringsimpuls ad ƒ 625.000 is verdeeld over een periode van vier jaar (2001/2004).

 

 


 

Portefeuille-houder

Projectomschrijving

Cluster

Sectorhoofd

Communicatie-adviseur

Bedrag in ƒ      mln

Matthijs Mahler

Jongerenproject

Wijk/Stad

Leefbaarheid

Jaap van den Berg

Marja Otten

0.2

 

 

Ambtelijk coördinator:         Marja Otten

 

Uitwerkingsrichting:            De doelgroep jongeren (4-12 jaar, 12-18 jaar) is gericht benaderd om voorstellen te doen voor de besteding van ƒ 200.000,- ten behoeve van nieuwe projecten die voor en door jongeren bedacht worden. De campagne die samen met het VAK, de basisscholen en het voortgezet onderwijs georganiseerd wordt, is in de tweede helft 2000 uitgevoerd. In de leeftijdscategorie 4-12 jaar zijn door de jury twee ideeën als winnaar aangewezen. De combinatie hiervan is een speelobject ‘De walvis en hamsterkooi’, die bij verschillende evenementen en op verschillende plaatsen in de stad inzetbaar is. Voor de leeftijdscategorie 12-18 jaar wordt de uitverkiezing in januari 2001 voorzien

 

Planning:                               1. Jongerencampagne                                  juni/dec 2000
2. Bestedingsplan                                         dec 2000/jan 2001
3. Uitwerking gekozen projecten                   1e kwartaal 2001

4. Realisatie                                                  vanaf begin 2001

 

Communicatieacties:           Onder meer via Stadskrant. Daarnaast specifiek gericht op de doelgroep via VAK, basisscholen, voortgezet onderwijs.

 

Aandachtspunten:              

 

Financiën:                             Voor beide doelgroepen is reeds bij de opzet van de EZH-campagne (eind 1999) ƒ 100.000,- beschikbaar gesteld.. De communicatie-/projectkosten m.b.t. deze scholenactie komen ten laste van de EZH-reserve.

 


 

BIJLAGE I:          DE TE VOLGEN WERKWIJZE BIJ DE NADERE UITWERKING          VAN DE EZH-PROJECTEN

 

Na het besluit van de gemeenteraad van 30 maart jl., waarbij budgetten zijn toegekend aan de bekende 29 projecten, is de verantwoordelijkheid voor de nadere uitwerking en uitvoering van deze projecten terechtgekomen bij het lijnmanagement, waarbij de gezamenlijke directeuren - het GMT - de regierol en controlling voor het geheel vervullen. Voor het vervolg van deze afzonderlijke projecten is door het gemeentebestuur een nadere structuur vastgesteld. Voor de verdere uitwerking is van belang, dat duidelijk is:

*     hoe de “bevels”- en rapportagelijnen lopen;

*     aan welke procedure- en vormvereisten voldaan moet worden;

*     welke financiële richtlijnen gelden voor de indiening van bestedingsvoorstellen.

In deze notitie wordt de richtlijnen voor de verdere uitwerking van EZH-projecten nader beschreven, waarbij ingegaan wordt op:

I.          Aansturing EZH-projecten

II.         Procedure-afspraken

III.        Financieel technische richtlijnen

IV.        Grofmazige planning voor plan van aanpak en voortgangsrapportages

 

 

AANSTURING EZH-PROJECTEN:

1.   De verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de EZH-projecten ligt bij het lijnmanagement (i.c. de sectorhoofden volgens bijlage I).

2.   Gelet op het belang van de voortgang van de aangebroken fase van nadere uitwerking van de projecten en daarop te volgen uitvoering vervult het GMT de “regierol en controlling” op het geheel.

3.   Het lijnmanagement draagt, ten behoeve van de voorbereiding en uitvoering, zorg voor:

a.   een plan van aanpak;

b.   een bestedingsplan;

c.   voortgangsrapportage.

4.   Het verantwoordelijk lijnmanagement legt via het plan van aanpak aan het GMT voor op welke wijze het project uitgewerkt kan worden. De belangrijkste te beantwoorden vragen voor de lijnmanagers in dit verband zijn:

-      Wat is nodig om het project succesvol uit te werken en implementeren:

-      Wie wordt ambtelijk coördinator voor het project;

-      Hoe wordt de voortgang in het project gewaarborgd. Is hiervoor voldoende capaciteit beschikbaar;

-      Zijn er al activiteiten ondernomen om in contact te treden met de indieners van de projecten. Wanneer is het integrale bestedingsvoorstel te verwachten;

-      Wat is de planning voor het vervolg, wanneer kan de implementatie starten, hoe lang duurt het implementatietraject en vanaf wanneer zijn de concrete resultaten zichtbaar.

Het is essentieel (mede omdat de politieke partijen, de pers en de betrokken projectindieners met “Argusogen” erop zullen letten of het college zijn toezeggingen nakomt) om hier op korte termijn een redelijk zicht op te geven. Op basis van een 1e opzet van het lijnmanagement (begin juni) kan het GMT (omstreeks medio juni 2000) aan B&W/Raad berichten over het vervolg van het geheel van de 29 projecten. De Centrale Staf stelt de rapportage daarvoor op.

4.   De bestedingsvoorstellen (raadsvoorstellen) gaan via de normale besluitvormingslijn langs B&W en raad. De Centrale Staf (vakteam Strategie en Control) toetst op opzet en aanpak, beoordeling op het doelbereik, financiële en procedurele aspecten.

5.   Voortgangsrapportages worden vooralsnog eens per 3 maanden uitgebracht aan het GMT. Het GMT rapporteert, met een voortgangsrapportage over voorbereiding en uitvoering van alle 29 projecten, aan B&W en raad(scommissies). De Centrale Staf stelt de integrale voortgangsrapportage op. Voor 2000 wordt uitgegaan van een voortgangsrapportage per peildatum 1/9 en 1/12.

 

In deze voortgangsrapportage wordt ingegaan op:

-      de voortgang ten opzichte van het plan van aanpak

-      zich voordoende knelpunten in de voortgang en daartoe te treffen maatregelen;

-      het doelbereik (zichtbaarheid van resultaten);

-      inzet van middelen (m.n. financieel/personeel/publiciteit).

 

Voorgesteld wordt om de aparte voortgangsrapportages op te stellen voor de jaren 2000 en 2001. Daarna kunnen de EZH-projecten opgaan in de normale cyclus.

 

 

PROCEDURE-AFSPRAKEN:

1.   Voor elk project zal een separaat traject gevolgd worden met zijn eigen tempo voor wat betreft de bestuurlijke besluitvorming en de daaropvolgende uitvoering.

Toelichting:  Het verder operationaliseren van de projecten zal soms nog lastig zijn. Er zullen nadere keuzen gemaakt moeten worden omdat veelal het beschikbare budget per project niet toereikend is om alle ingediende voorstellen volledig uit te voeren. Dit geldt in ieder geval voor de projecten die op de 11e plaats of lager zijn beland. De projecten zijn ook heel verschillend van aard, sommige kunnen op relatief korte termijn uitgewerkt worden, voor andere projecten geldt een langere periode.

2. Als regel geldt, dat door de verantwoordelijke beleidsafdeling (zie bijlage I op sectorniveau):

a.   Met de indieners van de projecten overleg wordt gevoerd;

b.   Aan de raad afzonderlijke bestedingsvoorstellen worden voorgelegd, volgens de gebruikelijke vormvereisten (raadsvoorstel, raadsbesluit, begrotingswijziging) om het beschikbare geld voor het totale project toe te delen aan de onderscheiden onderdelen/deelprojecten;

c.   De projecten (met mogelijk daarbijbehorende gedetailleerde begrotingen en plan van aanpak) worden uitgevoerd. De hieraan verbonden technische wijzigingen op de begrotingen kunnen via tussentijdse wijzigingen op de gemeentebegroting verwerkt worden;

d.   Over de voortgang van de projecten systematisch wordt gerapporteerd.

Het eerste formele moment daarvoor zal zijn de rapportage per peildatum 1 september 2000.

3.   Ook bij mogelijk noodzakelijke uitzonderingen (ziet pt.8 Financieel technische richtlijnen) op de algemene regel is de eerste weg naar de Raad, via de verantwoordelijke vakcommissie met een bestedingsvoorstel (incl. begrotingswijziging).

4.   Op de raadsagenda worden de in besluitvorming gebrachte bestedingsvoorstellen gebundeld tot één agendapunt (bestedingsvoorstel(len) EZH).

 

 

 

 


 

FINANCIEEL TECHNISCHE RICHTLIJNEN:

1.    Na het besluit van de gemeenteraad van 30 maart jl. staan de budgetten voor de verschillende projecten vast. Het vastgestelde bedrag is beschikbaar vanaf 1 april 2000.

2.    Op de projecten met onderliggende voorstellen ligt een zware “hypotheek”. Degenen die projecten hebben ingediend verwachten nu dat er met hen overleg gevoerd gaat worden, en dat hun eigen voorstel (deels of geheel) gehonoreerd gaat worden. Dat betekent ook dat de beoordeling van toetsing op bestedingsvoorstellen “streng in de leer” moet zijn. Het EZH-geld is niet bestemd om binnen het beleidsveld waar het project in thuis hoort op een andere wijze dan direct voor dit project ingezet te worden. De activiteiten, die met dit EZH-geld uitgevoerd worden en de resultaten die daaraan te ontlenen zijn, zullen een tijd lang symbool blijven staan voor iets wat bereikt is dankzij de op voordracht van de burgers gegeven bestemming van de EZH-gelden.

3.    De projecten hebben deels:

a.   een structureel karakter (bijv. omdat voor het project een structurele personele capaciteit nodig is, of omdat aan investeringen exploitatielasten verbonden zijn)

b.   het karakter van investeringen of incidentele uitgaven (bijv. subsidies voor een bepaalde periode).

Dit onderscheid zal ook begrotingstechnisch (als de bestedingen vast staan) worden verwerkt. (Dit wordt dan ook opgenomen in de interne werkbegrotingen 2001 die voor 1 januari van het volgend jaar opgesteld worden).

4.   Voor de structureel benodigde budgetten zal vanuit de EZH-reserve een bedrag opzij gezet worden (en geblokkeerd worden), om via de jaarlijkse rente die daarop getrokken wordt verzekerd te zijn van het benodigde structurele budget. Er wordt volgens een vaste formule uitgegaan van 5% rente op de geblokkeerde hoofdsom (of omgekeerd geredeneerd als er een structureel bedrag van ƒ 1 ton beschikbaar moet komen, zal een bedrag van ƒ 2 mln - dus het twintigvoudige - geblokkeerd moeten worden).

5.   Voor de investeringen resp. incidentele uitgaven worden reserves aangehouden. De uitgaven hieruit zullen in de regel over een aantal jaren gespreid zijn. Voor deze reserves wordt de normale gemeentelijke beleidslijn gevolgd dat op deze reserves jaarlijks een inflatiecorrectie (prijscompensatie) wordt toegepast.

De rente-opbrengst van het eigen vermogen zal hoger zijn dan deze prijscompensatie. Het verschil tussen deze inflatiecorrectie en de calculatierente voor inzet van het eigen vermogen als financieringsmiddel wordt toegevoegd aan het financieel beeld van de gemeente. Deze rentemarge is derhalve geen aanvullende dekkingsbron voor bestedingsvoorstellen.

6.   Bij de uitwerking van de diverse activiteiten moeten ook eventuele exploitatielasten en mogelijk noodzakelijke extra personele inzet die nodig is om resultaten te bereiken aangegeven worden. Bij een aantal activiteiten kunnen activiteiten gewoon meegenomen worden in het normale werk. Bij andere is extra capaciteit nodig òf bij externe organisaties òf in de ambtelijke organisatie. Dat moet dan door de beleidsverantwoordelijke afdeling aangegeven en onderbouwd worden.

7.   Veel van de geselecteerde projectvoorstellen betreffen in feite - al dan niet eenmalig - een extra financiële steun voor al bestaande activiteiten of voor reeds bestaande maatschappelijke instellingen. Dit zal dan ook in de meeste gevallen in de vorm van subsidie moeten gebeuren.

Voor de verdeling van dit geld kan aangesloten worden bij de gebruikelijke "subsidiegang" van deze instellingen.

Daarbij kan het extra geld natuurlijk wel geoormerkt worden en kunnen er afzonderlijke voorwaarden etc. aan gesteld worden, zodat het geld niet ongemerkt in de grote subsidiepot verdwijnt.

 

 

8. Het kan noodzakelijk zijn t.b.v. de voortgang en de uitvoering van EZH-projecten om al voorafgaand aan het integrale bestedingsvoorstel een aantal activiteiten te starten. Dit geldt m.n. voor de projecten die complexer van aard zijn, en waarvoor nog veel overleg/tijd nodig is voor de definitieve uitwerking. In de afgelopen weken (april/mei 2000) hebben zich al verschillende voorbeelden voorgedaan, waarbij op creatieve wijze een start gemaakt wordt met de uitvoering van het project.

Te denken valt daarbij aan:

-      beschikbaarstelling van een beperkt gedeelte van het totale beschikbare eenmalige bedrag of (een gedeelte van de ) eerste jaarschijf van een structureel budget om voorbereidingen te kunnen treffen of om zoals in de wijken gebeurt de “karavaan” al te laten starten;

-      uitnutten van mogelijk tijdelijke andere dekkingsbronnen om te kunnen starten.

 

 

GROFMAZIGE PLANNING VOOR VOORTGANGSRAPPORTAGES

Voortgangsbericht I (per peildatum 1 september )

Wie

Wanneer

1.

Lijnmanagement doet voorzet

Lijnmanagement

vóór 14/9

2.

Centrale Staf bundelt en doet voorzet voor integrale voortgangsrapportage (incl. advies)

CS/BdU

week 17/9

3.

Het GMT brengt de vastgestelde voortgangsrapportage uit

GMT

26/9

4.

Bespreking in B&W

B&W

1/10

5.

Ter kennisneming naar raad, openbare publikatie

via CS/FD (vakteam/communicatie)

na 1/10

Voortgangsbericht II e.v.

B&W

9 januari 2001

Voortgangsbericht II (peildatum december 2000) kent dezelfde opzet en procedure als het eerste voortgangsbericht. Voortgangsbericht II wordt medio januari 2001 gepubliceerd. De voortgangsberichten behorende bij het kalenderjaar 2001 worden nog ingepland.