(2000-II).
INHOUDSOPGAVE
Toelichting
op het voortgangsbericht Totaal-overzicht voortgang realisatie EZH-projecten Stand van zaken op projectniveau Bijlage I: De te volgen werkwijze bij de nadere uitwerking van
de EZH-projecten |
PAG. 3 4 5 35 |
TOELICHTING OP HET
VOORTGANGSBERICHT
Inleiding
In dit tweede voortgangsbericht van het kalenderjaar 2000 wordt op hoofdlijnen de stand van zaken met betrekking tot de uitwerking van de EZH-projecten beschreven. Aangegeven wordt hoever het nu staat met de uitwerking van de 29 projecten waar de raad op 30 maart jl. budgetten aan heeft toegekend vanuit de EZH-reserve. Inmiddels is hier ook het scholenproject aan toegevoegd. Samen met de VAK, basisscholen en het voorgezet onderwijs is in het 4e kwartaal 2000 campagne gevoerd om tot een selectie van projecten te komen die voor en door jongeren worden bedacht.
Ook in 2001 zullen nog afzonderlijke rapportages gepresenteerd worden. Daarna zal het monitoren van de voortgang in EZH-projecten in principe via de normale beleids- en controlcyclus plaatsvinden.
De opbouw van de
rapportage
De structuur van het voortgangsbericht “stand van zaken EZH-projecten” is opgebouwd uit de volgende aspecten:
Ambtelijk coördinator:
Wie draagt onder verantwoordelijkheid van het betreffende sectorhoofd zorg voor de projectleiding c.q. projectcoördinatie;
Uitwerkingsrichting:
Welke ideeën zijn geformuleerd voor de uitwerkingsrichting van de afzonderlijke projecten;
Planning:
Welke mijlpalen worden onderkend en hoe staat het met de “mijlpaal” om bestedingsvoorstellen aan de raad voor te leggen; is er een globale planning voor het vervolg beschikbaar zowel als het gaat om de nadere uitwerking van het bestedingsvoorstel (planvorming), als om de realisatie;
Communicatieacties:
In hoeverre is/wordt contact gezocht met de betrokken indieners van projecten (burgers en organisaties);
Aandachtspunten:
Zijn er bijzondere aandachtspunten waar rekening mee gehouden moet worden om
het project succesvol uit te werken en te implementeren;
Financiën:
Hoe wordt het beschikbare geld ingezet, en hoever staat het inmiddels met de uitputting van de door de raad beschikbaar gestelde kredieten c.q. budgetten.
TOTAALOVERZICHT VOORTGANG
REALISATIE EZH-PROJECTEN.
Het totaaloverzicht waarbij de projecten ingedeeld zijn naar de betrokken portefeuillehouders ziet er als volgt uit:
nr. |
Project |
Bestedingsvoorstel |
PLANVORMING |
Realisatie |
||
|
Portefeuille
Hein van Oorschot |
|
|
|
||
6 |
Steun aan zustersteden |
Vastgesteld |
1e
halfjaar 2001 |
In 2001 e.v. |
||
|
Portefeuille
Jan Torenstra |
|
|
|
||
15 |
Investeren in de wijken |
Maarti 2001 |
Januari 2001 |
In 2000 gestart |
||
27 |
Natuur, sport, recreatie, milieu; voorzieningen en activiteiten |
Vastgesteld |
1e
kwartaal 2001 |
1e
helft 2001 |
||
7 |
Uitbreiding algemeen maatschappelijk werk |
Vastgesteld |
Afgerond |
Uitgevoerd |
||
28 |
Investeren in sportzalen en -hallen |
Vastgesteld |
1e
helft 2001 |
2001-2002 |
||
29 |
Investeren in (verenigings-) sportaccommodaties |
Vastgesteld |
1e
helft 2001 |
2001-2002 |
||
|
Portefeuille
Meine Oosten |
|
|
|
||
5 |
Aardewerkcentrum |
Vastgesteld |
In gang gezet |
2005-2006 |
||
1 |
Versterking Delft Kennisstad |
Vastgesteld |
In gang gezet |
In 2001 |
||
33 |
Investeren in de musea |
Vastgesteld |
In gang gezet |
Eind 2000
gestart |
||
|
Portefeuille
Rik Grashoff |
|
|
|
||
25 |
Investeren in fietsvoorzieningen |
Voorjaar 2001 |
2001-2002 |
2001-2003 |
||
17 |
Uitbreiden ondergrondse afvalcontainers |
1e
kwartaal 2001 |
1e
kwartaal 2001 |
2001-2002 |
||
19 |
Versnelde aanleg spoortunnel inclusief stadskantoor |
Via project
spoorzone |
Loopt |
2003-2013 |
||
21 |
Investeren in monumenten |
Vastgesteld |
Afgerond |
Vanaf eind 2000
gestart |
||
24 |
Verbetering openbaar vervoer, m.n. buslijn 61 |
1e
kwartaal 2001 |
Medio 2001 |
Eind 2001 |
||
20 |
Parkeergarages Zuidpoort en oostkant binnenstad |
Via project
Zuidpoort afgewikkeld |
Tot medio 2001 |
2001 tot medio
2003 |
||
18 |
Beheersing wateroverlast binnenstad |
Januari 2001 |
In 2001 |
2001-2002 |
||
23 |
Beperken autoverkeer |
Voorjaar 2001 |
2001-2002 |
2001-2002 |
||
16 |
Instellen van een energiefonds |
Januari 2001 |
Gereed |
2001-2009 |
||
|
Portefeuille
Dick Rensen |
|
|
|
||
4 |
Scholen voor de toekomst |
Vastgesteld |
Goeddeels
afgerond |
Vanaf eind 2000
gestart |
||
11 |
Ouderen: informatie en zorg |
Jan/feb 2001 |
1e
kwartaal 2001 |
Vanaf medio
2001 |
||
10 |
Meer activiteiten en zorg rond de scholen |
Vastgesteld |
Afgerond |
Gestart in 2001 |
||
8 |
Bestrijden sociaal isolement en ondersteuning vrijwilligers |
Vastgesteld |
Goeddeels
afgerond |
2001-2008 |
||
9 |
Tegengaan van armoede en verkleinen instroom WAO |
Jan/feb 2001 |
P.m. |
Start in 2001 |
||
12 |
Centra voor dagbesteding |
Vastgesteld |
Januari 2001 |
Vanaf begin
2001 |
||
|
Portefeuille
Dick Rensen/Matthijs Mahler |
|
|
|
||
14 |
Opvang zwerfjongeren en daklozen |
Januari 2001 |
P.m. |
Start in 2001 |
||
|
Portefeuille
Matthijs Mahler |
|
|
|
||
34 |
Investeren in de openbare bibliotheek |
Vastgesteld |
P.m. |
Vanaf eind 2000 |
||
37 |
Bijdrage aan filmhuis |
Vastgesteld |
Afgerond |
Vanaf eind 2000 |
||
2 |
Stimuleren van gebruik computer en internet |
Vastgesteld |
P.m. |
Vanaf eind 2000 |
||
36 |
Poppodium en cultuurpodium |
Vastgesteld |
Afgerond |
2001-2004 |
||
x |
Jongerenproject |
Vastgesteld bij
begin EZH-campagne |
1e
kwartaal 2001 |
Vanaf begin
2001 |
||
STAND VAN ZAKEN OP
PROJECTNIVEAU
Portefeuille-houder |
Projectomschrijving |
Cluster |
Sectorhoofd |
Communicatie-adviseur |
Bedrag in ƒ mln |
Hein van Oorschot |
Steun aan zustersteden (6) |
Wijk/Stad, Leefbaarheid |
Jaap van den Berg |
Carola de Vree |
1.5 |
Ambtelijk coördinator: Jan Alderliesten Uitwerkingsrichting: Het EZH-geld ad ƒ 1.5 mln wordt ter beschikking gesteld voor projecten die worden uitgevoerd ten behoeve van drie Delftse partnersteden, te weten de jumelagepartnerstad Adapazari in Turkije en de steden Esteli in Nicaragua en Pretoria/Mamelodi in Zuid-Afrika waarmee Delft een stedenband heeft. Planning: 1. Bestedingsvoorstel raadsbesluit juni 2000 2. Planvorming 1e halfjaar 2001 3. Realisatie 2001 e.v. a. Pretoria/Tshwane: Pretoria heeft formeel en schriftelijk ingestemd met de door de aanvragers gemaakte keus voor een woningbouw (zelfbouw)project. Nadere uitwerking 1e halfjaar 2001. b. Esteli: Projectkeuze 2e fase rivierproject is reeds gemaakt in mei 2000. De keuze voor het resterende deel van de gelden wordt gemaakt tijdens overleg in Esteli in maart 2001. c. Adapazari: Projectkeuze is tijdens een bezoek aan Adapazari in 2000 gemaakt voor het oprichten van een cultureel centrum. Nadere uitwerking 1e halfjaar 2001 Communicatieacties: De stedenorganisaties met Pretoria/Mamelodi en Esteli zullen in het 1e kwartaal 2001 de discussie afronden om maximaal 10% van de projectengelden te besteden voor het versterken/ondersteunen van de eigen lokale organisatie zodanig dat de vermeerderde deskundigheid op termijn - via externe fondsenwerving - zichzelf terug verdient en overigens aantoonbaar een positief rendement heeft voor de beide partnersteden. Bij de voorbereiding van voorstellen ten aanzien van de zelfbouw initiatieven is de Delftse aanvrager - via inzet van deskundigheid van de TU en de samenwerking binnen het Platform Delft Petroria/Mamelodi - nauw betrokken. In Esteli zal de voorbereiding van het project gebeuren via de lokale vertegenwoordiger van de stedenband aldaar. Aandachtspunten: De gedachte van aankoop van een stuk bos bij Esteli is besproken en vond weinig weerslag. In de overleggen met Esteli zal die gedachte worden meegenomen. Financiën: Volgens vastgestelde besteding
juni 2000: |
Portefeuille-houder |
Projectomschrijving |
Cluster |
Sectorhoofd |
Communicatie-adviseur |
Bedrag in ƒ mln |
Jan Torenstra |
Investeren in de wijken (15) |
Wijk/Stad, Wijkzaken en
projecten |
Geert Huizing |
Marien van Breukelen |
13.65 |
Ambtelijk coördinator: Ingaande december 2000 is Ans van
Berkel benoemd als projectleider. Uitwerkingsrichting
: Beschikbaarstelling van
EZH-geld ad ƒ 13.65 mln voor: a. Korte termijn maatregelen met inzet van de opknapkaravaan om er voor te zorgen dat de openbare ruimte schoner, heler en veiliger wordt. b. Extra voorzieningen zoals bijvoorbeeld straatmeubilair, openbare toiletten en plaatsen van kunst. c. Extra voorzieningen voor kinderen en jongeren, zoals bijv. speelcontainers, skatevoorziening e.d. Planning: 1. Bestedingsvoorstel maart 2001 2. Planvorming januari 2001 3. Realisatie 2000 e.v. De voorbereiding van het plan van aanpak heeft vertraging ondervonden wegens het vertrek van de vorige projectleider. Dit plan zal nu in januari 2001 gereed komen. De opknapkaravaan is juni 2000 gestart in Tanthof en heeft in september respectievelijk november 2000 de Wippolder en de Binnenstad aangedaan. Van de actie in Tanthof is een evaluatie verschenen. In de eerste helft van 2001 zullen de resterende vier wijken door de karavaan worden bezocht. Communicatieacties: In het plan van aanpak wordt aangegeven hoe bewoners en instellingen betrokken worden bij het formuleren en kiezen van projecten/ maatregelen. Degenen die projecten hebben ingediend zijn benaderd, en waren ook uitgenodigd voor de start van de schoonmaakkaravaan. Aandachtspunten: Voortgang en zichtbaarheid. Financiën: Bij raadsbesluit van mei 2000 is
een voorbereidingskrediet van ƒ 950.000 beschikbaar gesteld t.b.v. de
start met een schoonmaak-/opknapkaravaan (ƒ 560.000) en voor extra
benodigde coördinatie-capaciteit voor 3 jaar (ƒ 390.000) |
Portefeuille-houder |
Projectomschrijving |
Cluster |
Sectorhoofd |
Communicatie-adviseur |
Bedrag in ƒ mln |
|
Jan Torenstra |
Natuur, sport, recreatie,
milieu; voorzieningen en activiteiten (27) |
Wijk/Stad, Leefbaarheid |
Jaap van den Berg |
Marien van Breukelen |
2.0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Ambtelijk coördinator: Hans Kluver Uitwerkingsrichting: Van het totaal ter beschikking staande budget wordt ƒ 1.750.000 ingezet voor: a. Voorzieningen in de Delftse Hout. Ter verhoging van de attractiviteit van de Delftse Hout worden vooral voor jongeren en sportieve recreanten de voorzieningen uitgebreid. Gedacht wordt aan een “jongereneiland” met speelelementen in relatie tot het water, nieuwe speeltoestellen in de waterspeeltuin Delftse Hout en verbetering van de faciliteiten voor trimmen, skeeleren en rolskiën. Hiervoor is een bedrag van ƒ 1.225.000,-- gereserveerd. Het ingenieursbureau heeft het project in voorbereiding genomen. b. Projecten ter verbetering van de relatie platteland/stad. Er is een bedrag van ƒ 250.000,-- beschikbaar gesteld ten behoeve van de Agrarische Natuurvereniging ‘Vockestaert’ voor educatie, voorlichting en publiciteit. Deze vereniging richt zich op behoud, herstel en ontwikkelen van natuur, landschap en cultuurhistorische waarden in Midden-Delfland. De vereniging werkt aan de uitwerking van de diverse onderdelen van het plan. c. Tuinhuis kindertuinen Tanthof-Oost/Voorhof. Het tuinhuis Voorhof/Tanthof van de Stichting Kindertuinen is dringend aan vervanging toe. Nieuwbouw en overige aanpassingen op het complex vragen een investering van ƒ 275.000,--. Het subsidie is inmiddels toegekend en de stichting bereidt het bouwplan voor. Planning: 1. Bestedingsvoorstel vastgesteld door de raad 28 september 2000 2. Planvorming 1e kwartaal 2001 3. Realisatie 1e helft 2001 Communicatieacties: Voor de projecten genoemd onder a zullen de ontwerpen worden besproken met doelgroepen en belanghebbenden (o.a. jongeren, sportverenigingen en ondernemers). De projecten onder b, c en d zullen bilateraal met de initiatiefnemers worden besproken. Aandachtspunten: Voor realisatie van deelproject a. zal nog eerst een beheers- en onderhoudsplan opgesteld worden. Het project genoemd onder b heeft een brede strekking en betreft het gehele gebied Midden-Delfland. Een directe relatie met het Delftse belang is uitgangspunt. Strekt het verder dan zal ook gekeken moeten worden naar betrokkenheid van onder meer andere Midden-Delflandgemeenten. Financiën: Zie uitwerkingsrichting. |
||||||
|
||||||
Portefeuille-houder |
Projectomschrijving |
Cluster |
Sectorhoofd |
Communicatie-adviseur |
Bedrag in ƒ mln |
Jan Torenstra |
Uitbreiding algemeen maatschappelijk werk (7) |
Wijk/Stad, Leefbaarheid |
Jaap van den Berg |
Marien van Breukelen |
2.0 |
Ambtelijk coördinator: Jannie Marck Uitwerkingsrichting: Het extra geld van de gemeente ad ƒ 2 mln wordt ingezet voor de Stichting Maatzorg i.v.m. wachtlijsten voor iedereen met psychische, relationele of materiële hulpvragen. De middelen worden ter beschikking gesteld van de Stichting Maatzorg voor uitbreiding van formatieplaatsen Algemeen Maatschappelijk Werk. Met de Stichting Maatzorg zijn afspraken gemaakt over de te leveren prestaties. De gemeentelijke bijdrage wordt door het rijk verdubbeld Planning: 1. Besteding vastgesteld door de raad 28 sept 2000 2. Realisatie na raadsbesluit N.B.: Met het EZH-geld is gelijktijdig een extra budget van het ministerie van VWS binnengehaald. Het project is nu afgerond, het resultaat is dat de formatie voor het Algemeen Maatschappelijk Werk in totaal is uitgebreid met 2,3 formatieplaatsen.
Communicatieacties: Er is overleg met de indiener in juni 2000 geweest. Ten tijde van de bestuurlijke besluitvorming (B&W, commissie en raad) heeft algemene berichtgeving plaatsgevonden. Aandachtspunten: Samenhang met stimuleringsmaatregel Ministerie VWS. Financiën: Conform het bestedingsvoorstel van
juni 2000 wordt d.m.v. de rentecomponent structureel ƒ 100.000
beschikbaar gesteld voor deze formatie-uitbreiding bij de Stichting Maatzorg.
De begrotingswijziging is vastgesteld. |
Portefeuille-houder |
Projectomschrijving |
Cluster |
Sectorhoofd |
Communicatie-adviseur |
Bedrag in ƒ mln |
Jan Torenstra |
Investeren in sportzalen en
sporthallen (28) |
Wijk/Stad, Leefbaarheid |
Jaap van den Berg |
Marien van Breukelen |
3.0 |
Ambtelijk coördinator: Rob van den Berg Uitwerkingsrichting: Beschikbaarstelling van EZH- gelden ad ƒ 3 mln voor: a. Een bijdrage onder nader af te spreken voorwaarden aan de Stichting Sportpark Tanthof-Zuid voor de bouw van een sporthal op het sportpark. b. Bijdragen onder nader af te spreken voorwaarden aan de verenigingen DVV Delft, Delta en EDH voor de bouw van een sporthal op sportpark Kerkpolder. c. Bijdrage voor de uitvoering van de uitkomsten van een onderzoek naar de behoefte aan verdere overdekte sportaccommodaties in Delft. In het onderzoek worden betrokken het initiatief van de vereniging Wippolder, de toekomstmogelijkheden van de gemeentelijke sporthallen Buitenhof en Brasserskade en de gym- en sportzalen. Planning: 1. Bestedingsvoorstel vastgesteld in de raad december 2000 2. Planvorming 1e helft 2001 3. Realisatie 2001-2002 De uitvoering van de Kerkpolderhal is gepland voor 2001, de Tanthofhal voor 2002. De uitvoering van het onderzoek zal naar verwachting in het 1e kwartaal 2001 plaatsvinden, uitvoering van de resultaten van het onderzoek wordt gepland voor 2001-2002. Communicatieacties: Overleg met betrokkenen heeft reeds plaatsgevonden. De planvorming voor Kerkpolder is nagenoeg afgerond. Met Tanthof-Zuid moet nog een plan opgewerkt worden. Voor het uit te voeren onderzoek wordt op korte termijn opdracht gegeven. Aandachtspunten: Volgen r.o - procedures Overleg met buurgemeenten Opdracht onderzoek Invullen nader af te spreken
voorwaarden. Financiën: Bestedingsvoorstel december 2000: a.
max.
ƒ 1 mln ten behoeve van sporthal Tanthof Zuid b.
max.
ƒ 1 mln ten behoeve van sporthal op sportpark Kerkpolder c.
ƒ 1 mln ten behoeve van realisatie uitkomsten
onderzoek naar behoefte aan verdere overdekte sportaccommodaties incl.
toekomstmogelijkheden gemeentelijke sporthallen, gym- en sportzalen en
initiatief Wippolder. |
Portefeuille-houder |
Projectomschrijving |
Cluster |
Sectorhoofd |
Communicatie-adviseur |
Bedrag in ƒ mln |
Jan Torenstra |
Investeren in
(verenigings)sportac-commodaties (29) |
Wijk/Stad, Leefbaarheid |
Jaap van den Berg |
Marien van Breukelen |
1.0 |
Ambtelijk coördinator: Rob van den Berg Uitwerkingsrichting
: Beschikbaarstelling van
EZH-geld ad ƒ 1 mln voor: a. Versnelde aanleg kunstgrasvoetbalveld op sportpark Brasserskade. b. Bijdrage aan de Jeu de Boulesvereniging MIDI voor verbouw/nieuwbouw van haar accommodatie. c. Bijdrage onder nader af te spreken voorwaarden aan de vereniging DHC om het DHC-stadion geschikter te maken voor multifunctioneel gebruik. Planning: 1. Bestedingsvoorstel vastgesteld in raad oktober 2000 2. Planvorming, uitwerking voorstellen 1e helft 2001 3. Realisatie 2001-2002 Communicatieacties: Overleg met betrokkenen ten behoeve van bestedingsvoorstel heeft reeds plaatsgevonden. Overleg met betrokkenen over de uitwerking van de voorstellen is gaande. Aandachtspunten: Samenhang met bestaande afspraken (DVC) Combinatie van ontwikkelingen (MIDI en Italiaanse vereniging) Financiën: Bestedingsvoorstel sept. 2000 a.
kunstgrasvoetbalveld
DVC ƒ 700.000 b.
clubaccommodatie
MIDI ƒ 275.000 c.
DHC -
stadion ƒ 25.000 |
Portefeuille-houder |
Projectomschrijving |
Cluster |
Sectorhoofd |
Communicatie-adviseur |
Bedrag in ƒ mln |
Meine Oosten |
Aardewerkcentrum (5) |
Wijk/Stad, Kennisstad |
Patrick Verhoef |
Marja Otten |
3.0 |
Ambtelijk coördinator: Wim Eijkelenburg Uitwerkingsrichting: De gemeente Delft (voorbereid door vakteam CKE en de gemeentemusea) is in bespreking met de Koninklijke Porceleyne Fles (KPF) over de mogelijkheid om een Aardewerkcentrum te realiseren. Het gehele bedrag aan EZH gelden ad ƒ 3 mln is naar verwachting benodigd als bijdrage in de onrendabele top. Uitgegaan wordt van vestiging van het DAC op de huidige locatie van het Legermuseum. Het genoemde bedrag (aangevuld met middelen vanuit het MRISV en de Reserve Algemene Economische Structuur) komt dan beschikbaar voor de noodzakelijke basisverbouwing. Planning: 1. Opstellen concept bestedingsplan 4e kwartaal 2000 2. Bestedingsvoorstel raadsbesluit 21 december 2000 3. Planvorming/projectuitwerking p.m. 4. Realisatie 2005-2006 Communicatieacties: Inmiddels vindt overleg tussen betrokkenen plaats over de planvorming voor het vervolg met de daarbij behorende projecten. Aandachtspunten: Financiën: |
Portefeuille-houder |
Projectomschrijving |
Cluster |
Sectorhoofd |
Communicatie-adviseur |
Bedrag in ƒ mln |
Meine Oosten |
Versterking Delft Kennisstad (1) |
Wijk/Stad, Kennisstad |
Patrick Verhoef |
Marja Otten |
2.0 |
Ambtelijk coördinator: Bianca Engelberts: Bijdrage aan de Stadshal als bedrijfsverzamelgebouw Bianca
Engelberts: Oprichting
Productontwikkelingsfonds Uitwerkingsrichting: Dit project waarvoor ƒ 2 mln beschikbaar is, valt uiteen in drie deelprojecten, te weten: a. Bijdrage aan de Stadshal als bedrijfsverzamelgebouw. b. Stimulering voor op de markt komen van innovatieve produkten i.s.m. Syntens (indiener) door oprichting van een Productontwikkelingsfonds. c. Het samen met Rotterdam, TU-Delft en de Erasmusuniversiteit ontwikkelen van een centrum voor de ondersteuning van ICT-ondernemers (ICIT). Planning: 1. Bestedingsvoorstellen raadsbesluit juni 2000 2. Overleg met indieners afgerond 3. Planvorming: a. stadshal 1e helft 2001 b. productontwikkelingsplan 1e kwartaal 2001 c. oprichting ICIT afgerond 4. Realisatie: a. stadshal 2e helft 2001 b. productontwikkelingsplan 2e kwartaal 2001 c. oprichting ICIT in gang gezet De uitwerking van de drie deelprojecten verloopt voorspoedig. Een eerste uitwerking van het Stadshalconcept (deelproject a.) is juni 2000 in de commissie CKE behandeld. Momenteel wordt een geschikte locatie gezocht, op basis waarvan een definitief voorstel kan worden uitgewerkt en voorgelegd. Voor deelproject b. ligt een eerste projectplan klaar waar de indiener (Syntens) inmiddels mee heeft ingestemd. Op basis van dat plan worden momenteel de mogelijkheden voor externe participatie in het fonds en extern beheer van het fonds onderzocht. Daarna zal het definitief voorstel worden voorgelegd. Het projectvoorstel ICIT (deelproject c.) is al door de commissie onderschreven Communicatieacties: Planvorming vindt plaats in diverse overlegstructuren met in en externe betrokkenen. Aandachtspunten: Deelproject a.: het vinden van een geschikte locatie Deelproject b.: het vinden van samenwerkingspartners Deelproject c.: het vinden van een geschikte locatie Financiën: Volgens bestedingsvoorstel juni 2000: a.
Stadshal ƒ 0.85
mln; b. Produktontwikkelingsfonds ƒ 0.30 mln; c.
ICIT ƒ 0.85
mln. |
Portefeuille-houder |
Projectomschrijving |
Cluster |
Sectorhoofd |
Communicatie-adviseur |
Bedrag in ƒ mln |
Meine Oosten |
Investeren in de musea (33) |
Bedrijven |
Daniëlle Lokin |
Marja Otten |
1.0 |
Ambtelijk coördinator: Daniëlle Lokin Uitwerkingsrichting: Gedacht wordt aan bestemming van de EZH-gelden ad ƒ 1 mln aan: a. Aankoopfonds bijzondere objecten en collecties. b. Bijzondere tentoonstellingen. c. Digitaal toegankelijk maken van de collecties Delftse Musea. Planning: 1. Overleg met indieners aug/sept 2000 2. Bestedingsvoorstel raadsbesluit 30 november 2000 3. Planvorming p.m. 4. Realisatie vanaf eind 2000 Communicatieacties: Met de betrokken projectindieners is overleg geweest, op basis waarvan het bestedingsvoorstel is opgesteld. Na vaststelling van het bestedingsvoorstel door de raad vindt nader overleg plaats voor de concrete invulling/ besteding van het beschikbare geld. Aandachtspunten: Financiën: Volgens het verdeelvoorstel voor : Deelproject a. ƒ 500.000 Deelproject b. ƒ 200.000 Deelproject c. ƒ 300.000. |
Portefeuille-houder |
Projectomschrijving |
cluster |
Sectorhoofd |
Communicatie-adviseur |
Bedrag in ƒ mln |
Rik Grashoff |
Investeren in fietsvoorzieningen (25) |
Wijk/Stad, Duurzaam - heid |
Pieter Boone |
Paul Pattijn |
7.0 |
Ambtelijk coördinator: Lotte Kraaikamp Uitwerkingsrichting: Het beschikbare EZH-geld is bestemd voor: a. Versneld aanleggen van een aantal nieuwe paden en verbeteren van belangrijkste fietsroutes. b. Aanleg fietstunnel onder het spoor (Tanthof/ Schie-oevers). Het EZH-geld ad ƒ 7 mln wordt ingezet als een extra investeringsimpuls voor de aanpak van routes uit het Fietsactieplan. Bij de uitwerking van dit plan hebben de grootschaliger (en daarmee relatief dure) fietsvoorzieningen zoals viaducten een lage prioriteit gekregen. De extra investeringsimpuls maakt realisatie van meer maatregelen mogelijk waaronder de grotere knelpunten en/of een versnelling van de uitvoering. Conform de aanpak van het Fietsactieplan zal een projectenoverzicht worden bepaald. Planning: 1. Bestedingsvoorstel voorjaar 2000 2003 e.v. (grote projecten) Communicatieacties: Overleg over het bestedingsvoorstel en planvorming vindt plaats via de reeds bestaande Klankbordgroep Verkeer en initiatiefnemers voor dit EZH-project. Aandachtspunten: Mogelijkheid tot subsidie van het gewest Haaglanden (fietsprojecten: 50% subsidiabel). Realisatie hangt grotendeels samen met andere plannen (bijv. Zuidpoort, Spoorzone) en werkzaamheden. Financiën: Bestedingsvoorstel ad ƒ 7 mln. nog uit te werken, |
Portefeuille-houder |
Projectomschrijving |
Cluster |
Sectorhoofd |
Communicatie-adviseur |
Bedrag in ƒ mln |
Rik Grashoff |
Uitbreiden ondergrondse
afvalcontainers (17) |
Bedrijven, Stadsbeheer |
Kees Kruijff |
Paul Pattijn |
8.0 |
Ambtelijk coördinator: via Cees Verbeek (praktisch); Ælse Ruiter (beleid); Gerlof Osinga (planning). Uitwerkingsrichting: Alle grote afvalverzamelcontainers, zoals deze vooral staan in de hoogbouwwijken worden vervangen door ondergrondse containers. Met het beschikbare bedrag kunnen ca. 340 tot 420 containers geplaatst worden. Planning: 1. Bestedingsvoorstel/ planvorming 1e kwartaal 2001 - 200 stuks 2001 - 200 stuks 2002 Communicatieacties: Direct wijk-/ buurtgericht bij invoering Aandachtspunten: Er wordt aansluiting gezocht op de wijkaanpak/ wijkplannen en grootschalige herinrichtingen. Bij de uitvoering wordt rekening gehouden met de evaluatie van het nu lopende proefproject. Deze evaluatie komt begin 2001 beschikbaar. Financiën: |
Portefeuille-houder |
Projectomschrijving |
Cluster |
Directeur |
Communicatie-adviseur |
Bedrag in ƒ mln |
Rik Grashoff |
Versnelde aanleg spoortunnel
inclusief stadskantoor (19) |
Directie programma’s en
projecten |
Edith Bijleveld |
Paul Pattijn |
18.6 |
Ambtelijk coördinator: Edith Bijleveld Uitwerkingsrichting: Het project bouw spoortunnel resp. de ontwikkeling van de spoorzone kent in de periode 2000-2013 zijn eigen dynamiek. De totale investering bedraagt ruimt ƒ 2 miljard. Het extra ter beschikking gekomen bedrag van ƒ 18.6 mln is onderdeel van de gemeentelijke financiële bijdrage aan het totale project. Als uitwerkingsrichting is aangegeven: a. Versnelde start verwerving Houttuinen/ van Leeuwenhoeksingel; b. (Beperkte) bijdrage aan evt. bouw nieuw stadskantoor; c. Eventueel oprichting van een informatiecentrum. Bij ad a. horen ook zaken als zoeken van alternatieve locaties voor bewoners/ bedrijven. Met de financiële bijdrage aan de bouw van het nieuwe stadskantoor kunnen zaken bekostigd worden als het opstellen van een programma van eisen. Op de locatie van de directie Programma’s en Projecten zal ook een informatiecentrum voor het spoorzoneproject ingericht worden (ad c.) Planning: Indicatieve mijlpalen: 1. Bestedingsvoorstel Via totale project 2. Planvorming a. stedebouwkundige plannen afgerond - Busquets - Delft Centraal (Ballast Nedam) b. bestemmingsplan spoorzone mrt 2002-sept 2002 c.
nadere uitwerkingen waaronder 3. Actieve verwerving 2000-2004 4.
Realisatie bouw spoortunnel/ Communicatieacties: Aandachtspunten: Financiën: Ad a. Voor de (versnelde) verwerving van de ‘Houttuinen’ en de ‘van Leeuwenhoeksingel’ is overeenkomstig de reeds vastgestelde nota hierover ƒ 6.0 mln beschikbaar; de verwerving is inmiddels gestart. De bestemming van het resterende bedrag van ƒ 12.6 mln is nog nader te bepalen |
Portefeuille-houder |
Projectomschrijving |
Cluster |
Sectorhoofd |
Communicatie-adviseur |
Bedrag in ƒ mln |
||
Rik Grashoff |
Investeren in monumenten (21) |
Publieks-zaken |
Roelie van Opijnen |
Paul Pattijn |
5.0 |
||
Ambtelijk coördinator: Tineke Kronshorst Uitwerkingsrichting: Na overleg met betrokkenen en/of belanghebbenden bij het project, op 13 november 2000, is de volgende verdeling tot stand gekomen: Oude Kerk max. ƒ 1.200.000 Maarschalkerweerdorgel max. ƒ 600.000 Huybrechtstoren/DDS max. ƒ 800.000 Koornbeurs max. ƒ 320.000 Waalse Kerk max. ƒ 432.000 Synagoge max. ƒ 320.000 Hyppolytuskapel max. ƒ 504.000 Monumentenfonds ƒ 824.000 Uit het momumentenfonds wordt later de restauratie van het uurwerk van het stadhuis en van monumentale poorten en hekken betaald. Ook dient het fonds voor toekomstige restauraties en bekostiging van onderzoeken. Planning: 1. Bestedingsvoorstel raadsbesluit 21 december 2000 Communicatieacties: Medewerkers monumentenzorg onderhouden contact met indieners en/of belanghebbenden. Aandachtspunten: Voor de realisatie geldt een aantal procedure-vereisten: · indiening van concrete restauratieplannen met tekeningen en gedetailleerde kostenbegroting · vaststelling van de kosten die voor vergoeding in aanmerking komen (monumentale restauratiewerkzaamheden) door medewerkers monumentenzorg · afgeven toekenningsbeschikking door burgemeester en wethouders en bevoorschotting van 80% van het toegekende bedrag · binnen twee jaar na datum van het toekenningsbesluit voltooiing van de restauratiewerkzaamheden · na controle en akkoordbevinding uitbetaling resterende bijdrage. Financiën: Begrotingswijziging
is vastgesteld in raadsvergadering van 21 december
2000. |
|||||||
Portefeuille-houder |
Projectomschrijving |
cluster |
Sectorhoofd |
Communicatie-adviseur |
Bedrag in ƒ mln |
Rik Grashoff |
Verbetering openbaar vervoer,
m.n. buslijn 61 (24) |
Wijk/Stad, Duurzaam-heid |
Pieter Boone |
Paul Pattijn |
3.75 |
Ambtelijk coördinator: Elwin Pippel Uitwerkingsrichting: Het gaat hierbij om knelpunten en verbetermogelijkheden lokaal openbaar vervoer, m.n. lijn 61. Het zonder meer verhogen van de frequentie van lijn 61 is niet wenselijk. Gelet op het huidige gebruik van lijn 61 is onzeker of een toename van het vervoersaanbod opweegt tegen de extra kosten. Het toch al lage rendement op het stadsnet zal hierdoor niet toenemen. Bezien zal worden onder welke condities extra inzet van lijn 61 zinvol is. Daarnaast wordt ook de mogelijkheid bezien van: de inzet van kleiner materieel, een grotere rol voor de Stadstax, acties gericht op het (verlagen van het) tarief (op bepaalde routes of tijdstippen). De genoemde opties zullen globaal worden uitgewerkt en tegen elkaar afgewogen op zowel consequenties voor reizigers, exploitatie en belang voor de langere termijn Planning: 1. Bestedingsvoorstel 1e kwartaal
2001 Communicatieacties: In overleg met de initiatiefnemers worden de verschillende opties nader uitgewerkt en afgewogen voor het bestedingsvoorstel. Ook zullen andere belanghebbenden als Stadsgewest Haaglanden en Connexxion bij de uitwerking worden betrokken. Aandachtspunten: Samenhang met 3D Project (openbaar vervoer) en Piekenbus in het kader van de autoluwe binnenstad. Daarnaast zijn de subsidiëring en voorwaarden ten aanzien van het regulier openbaar vervoer van belang. Financiën: Bestedingsvoorstel nog uit te
werken. |
Portefeuille-houder |
Projectomschrijving |
cluster |
Sectorhoofd |
Communicatie-adviseur |
Bedrag in ƒ mln |
Rik Grashoff |
Parkeergarages Zuidpoort en
oostkant binnenstad(20) |
Wijk/Stad, Duurzaam-heid |
Pieter Boone |
Paul Pattijn |
2.5 |
Ambtelijk coördinator: Henk Twisk Uitwerkingsrichting: Het beschikbare bedrag ad ƒ 2.5 mln is opgenomen in de dekking van de parkeergarage Zuidpoort. Daarmee worden onder andere enkele extra kwaliteiten mogelijk gemaakt. Voorbeelden hiervan zijn de coating en het lichtniveau van de garage. Planning: 1. Bestedingsvoorstel mei 2000 (besluitvorming Zuidpoort) Communicatieacties: Conform het planproces Zuidpoort Aandachtspunten: Financiën: Via Zuidpoort-project |
Portefeuille-houder |
Projectomschrijving |
cluster |
Sectorhoofd |
Communicatie-adviseur |
Bedrag in ƒ mln |
Rik Grashoff |
Beheersing wateroverlast
binnenstad (18) |
Wijk/Stad, Duurzaamheid |
Pieter Boone |
Paul Pattijn |
1.0 |
Ambtelijk coördinator: Barend Joon Uitwerkingsrichting: Voor de korte termijn (maart 2001) wordt een noodvoorziening d.m.v. afsluiting aan de Schiezijde en schotbalken aan de stadszijde voor Rietveld en Vlamingstraat uitgewerkt. Op de middellange termijn (oktober 2001) zal het gehele lage deel van de binnenstad afsluitbaar zijn van de Schie. Middels pompen wordt in noodsituaties water uitgepompt om het peil te beheersen (een van de projecten van het Waterplan). Daarnaast wordt onderzoek uitgevoerd naar maatregelen die aan gebouwen en in de openbare ruimte kunnen worden getroffen om vernattingsschade als gevolg van optrekkend grondwater te voorkomen. Voor de lange termijn is een meer structurele oplossing (waarbij gedacht kan worden aan het inpolderen van de binnenstad) noodzakelijk. Dit vergt nadere studie met Hoogheemraadschap en Provincie en valt buiten dit EZH-project. Planning: 1. Bestedingsvoorstel januari 2001 2. Realisatie uitvoering 2001-2002 De plannen voor de korte termijn maatregelen zijn in ontwerp gereed; de realisatie wordt in maart 2001 verwacht. De plannen voor de middellange termijn zijn in ontwikkeling; afronding wordt in oktober 2001 verwacht. Het onderzoek naar de vernattingsschade zal naar verwachting in de 2e helft 2001 afgerond worden, waarna de uitvoering van maatregelen kan plaatsvinden. Communicatieacties: Met de bewonersgroep Binnenstad Noord, het Hoogheemraadschap en de Provincie is gesproken over de korte en lange termijnoplossing. Er zal nog worden gesproken over de middellange termijn. Aandachtspunten: Het betreft een ingewikkelde problematiek, met veel verschillende invalshoeken en bevoegdheden van overheden. Binnen de gemeente zijn met name de sector Duurzaamheid, het Ingenieursbureau en Stadsbeheer betrokken. Financiën: Er wordt nog niet uitgegeven. Het bestedingsvoorstel volgt in januari 2001. |
Portefeuille-houder |
Projectomschrijving |
cluster |
Sectorhoofd |
Communicatie-adviseur |
Bedrag in ƒ mln |
Rik Grashoff |
Beperken autoverkeer (23) |
Wijk/Stad, Duurzaam-heid |
Pieter Boone |
Paul Pattijn |
0.625 |
Ambtelijk coördinator: Jeroen Hutten Uitwerkingsrichting: Voor het beperken van onnodig autoverkeer is een pakket van maatregelen in de stad nodig. Dit pakket omvat enerzijds maatregelen gericht op de verkeerscirculatie en anderzijds op het gebruik van de auto. Voor wat betreft de verkeerscirculatie in en rond de binnenstad is er reeds een aanzet gegeven met de nota Autoluwe Binnenstad. In het kader van het VVP+ zal dit najaar in een groter verband de verkeerscirculatie aan bod komen waarbij specifiek aandacht zal zijn voor de Spoorzone, Zuidpoort, TU en Voorhof/Buitenhof. Naar aanleiding van het VVP+ zullen nadere voorstellen worden gedaan voor studie dan wel uitwerking van maatregelen gericht op de verkeerscirculatie. Ten aanzien van het autogebruik is er de mogelijkheid om het autodelen te bevorderen. Voor dit autodelen zal een nadere uitwerking plaatsvinden naar de gewenste opzet en gebruikskenmerken en zal dit worden afgezet tegen de mogelijkheden. Tenslotte is er voor het goederenvervoer de mogelijkheid om door een vorm stadsdistributie het laad- en losverkeer te beperken. De gemeente kan door randvoorwaarden als een beperkte toegankelijkheid van de binnenstad of andere faciliteiten de haalbaarheid van stadsdistributie vergroten. Planning: 1. Bestedingsvoorstel voorjaar 2001 Communicatieacties: Overleg over bestedingsvoorstel en planvorming vindt plaats via de reeds bestaande Klankbordgroep Verkeer en de initiatiefnemers van dit EZH-project. Aandachtspunten: Samenhang met het VVP+, de autoluwe binnenstad (autodelen, stadsdistributie). Financiën: Bestedingsvoorstel nog uit te
werken. |
Portefeuille-houder |
Projectomschrijving |
cluster |
Sectorhoofd |
Communicatie-adviseur |
Bedrag in ƒ mln |
Rik Grashoff |
Instellen van een energiefonds
(16) |
Wijk/Stad, Duurzaamheid |
Pieter Boone |
Paul Pattijn |
3.75 |
Ambtelijk coördinator: Margreet de Wit Uitwerkingsrichting: Het systeem van subsidieverstrekking wordt flexibel van opzet. De subsidieverstrekking geschiedt vanuit het Energiefonds (Zie Financiën). Uitgangspunt is dat het in beginsel op elk moment van het jaar mogelijk moet zijn een project in te dienen voor een bijdrage uit het Energiefonds. Op het moment dat er een aanvraag binnenkomt, beoordeelt de toetsingscommissie deze. Het jaarlijks uit te geven bedrag bedraagt maximaal 10% (ca. ƒ 500.000,-) van het totale budget van het Energiefonds met de mogelijkheid hiervan af te wijken bij interessante projecten tot een hoogte van 15% (ca. ƒ 750.000,-).Tevens wordt een onderscheid gemaakt voor de besteding in grote projecten (bestaand en nieuw) met woningbouwcorporaties, institutionele beleggers en verenigingen van eigenaren enerzijds en particulieren en afzonderlijke bedrijven anderzijds. Planning: 1. Bestedingsvoorstel januari 2001 2. Realisatie 2001-2009 De realisatieperiode komt overeen met de vastgestelde looptijd van het Energiefonds. Communicatieacties: Na instelling van het Energiefonds moeten de criteria aan de betreffende doelgroepen, waarop het fonds zich richt kenbaar gemaakt worden. Een belangrijke rol hierin is neergelegd bij het Delfts Energie Agentschap. Publiciteit is nodig bij de start van het Energiefonds en verder ieder jaar in verband met aanmelding van nieuwe projecten. Aandachtspunten: Na 1 jaar zal de keuze voor dit systeem van subsidieverstrekking worden geëvalueerd door het DEA. Het risico bestaat namelijk dat bij een overmaat aan ingediende projecten vroegtijdig het jaarlijkse budget al op is en dat hierdoor projecten met bijvoorbeeld een hoger milieurendement niet meer in aanmerking kunnen komen voor subsidie. Indien dit het geval is kan b.v. gekozen worden voor een systeem waarbij de projecten één keer per jaar worden vergeleken met elkaar (vgl. Systeem Novem-subsidies). Financiën: In het collegeprogramma is de wens
uitgesproken een reserve voor energiebesparing en duurzame maatregelen in te
stellen. Met de zomernota 2000-2003 is voorgesteld deze reserve te vormen uit
de te verwachten nutswinsten voor de komende jaren. In totaal wordt een
storting in de reserve voorzien van ƒ 1.2 miljoen. Vanuit EZH-gelden
krijgt het in te stellen fonds nog eens een extra impuls van ƒ 3.75
miljoen De totale looptijd van het fonds is 10 jaar (2000 - 2009). |
Portefeuille-houder |
Projectomschrijving |
Cluster |
Sectorhoofd |
Communicatie-adviseur |
Bedrag in ƒ mln |
Dick Rensen |
Scholen voor de toekomst (4) |
Wijk/Stad, Leefbaarheid |
Jaap van den Berg |
Brigitte van Doorn |
10.0 |
Ambtelijk coördinator: Nicolette Hendriks Uitwerkingsrichting: a. Realisatie van moderne ICT-voorzieningen inclusief. beheers/onderhoudsfaciliteiten voor alle basisscholen. b. Realisatie moderne ICT-voorzieningen in voortgezet onderwijs. c. Investeren in technische opleidingen samen met bedrijfsleven en voorbereidend beroepsonderwijs. d. Computeractiviteiten in de verlengde schooldag (vensterschool). e. Startsubsidie produktie Soundbox (computergestuurd spraaksysteem) f. Subsidie beroepsmanifestatiedag. g. Reservering voor structurele ICT-kosten in primair / voortgezet onderwijs. Planning: 1. Raadsbesluit bestedingsvoorstel juni 2000 Þ aanvullend bestedingsvoorstel deelproject a juni 2000 Þ aanvullend bestedingsvoorstel project d en f oktober 2000 Þ aanvullend bestedingsvoorstel project b en g november 2000 2. Verdere planvorming Þ Nadere
uitwerking deelprojecten 3. Realisatie Þ deelproject a start 1e cluster scholen feb/maart 2001 Þ start uitvoering deelproject b januari 2001 Þ subsidieverstrekking deelproject f december 2000 Þ overige deelprojecten p.m. Communicatieacties: Communicatie m.b.t. deelprojecten a, b en g verloopt via reeds bestaande overleg- en besluitvormingsstructuur in het onderwijs, nl. DIA-platform met vertegenwoordigers schoolbesturen, gemeente, TU, bibliotheek en onderwijsbegeleidingsdienst. Communicatie naar de scholen zelf verloopt via DIA-nieuwsbrief en via de besturen. Met de projectindieners van de deelprojecten c t/m f hebben eerst oriënterende gesprekken plaatsgevonden, op basis waarvan het bestedingsvoorstel is gemaakt. Het bestedingsvoorstel is teruggecommuniceerd naar de indieners. In samenspraak met de projectindieners zullen nader uitgewerkte projectvoorstellen volgen. Aandachtspunten: Afstemming projecten Financiën: Verdeelbesluit: a. moderne ICT-voorzieningen in basisonderwijs ƒ 3.5 mln b. moderne ICT voortgezet onderwijs ƒ 2.2 mln c. investeren in techniek ƒ 1.5 mln d. computeractiviteiten in het verlengde schooldag ƒ 0.6 mln e. en f.
Soundbox en beroepsmanifestatiedag ƒ 0.2
mln g. reservering
t.b.v. structurele ICT-kosten ƒ 2.0
mln |
Portefeuille-houder |
Projectomschrijving |
cluster |
Sectorhoofd |
Communicatie-adviseur |
Bedrag in ƒ mln |
Dick Rensen |
Ouderen: informatie en zorg (11) |
Publieks-zaken, WIZ |
Chris Kruizinga |
Brigitte van Doorn |
7.0 |
Ambtelijk coördinator: Patricia Robbins Uitwerkingsrichting: Het project ‘Ouderen: Informatie en Zorg’ is gekoppeld aan de nadere uitwerking van de nota lokaal volksgezondheids - en zorgbeleid. Het genoemde bedrag van ƒ 7 mln is de kapitalisering van een (ingaande 2001) beschikbaar structureel budget van ƒ 350.000. Vanuit de rente op het totale bedrag van ƒ 7 mln wordt de in het jaar 2000 extra benodigde projectmatige ondersteuning bekostigd ƒ 120.000. Planning: 1. Bestedingsvoorstel jan/feb
2001) Het is de planning dat het concept-bestedingsvoorstel in januari 2001 in het college van B&W besproken wordt en in februari aan de orde komt in de commissie Werk, Zorg en Onderwijs. De gemeenteraad zal dan 22 februari over het bestedingsvoorstel kunnen beslissen. Het plan van aanpak zal in het eerste kwartaal van 2001 gereed zijn. Verwacht wordt dat in de tweede helft van 2001 tot de uitvoering van de projecten kan worden overgegaan. Communicatieacties: De eerste gespreksronde met de indieners van de projecten heeft plaatsgevonden. Er zullen gesprekken met de indieners gevoerd moeten worden omtrent de uitvoering van de projecten. Aandachtspunten: Een aantal projectvoorstellen vertoont grote raakvlakken met het werkterrein van de sector leefbaarheid. Gezorgd wordt voor terugkoppeling met ambtenaren werkzaam in de sector. Financiën: Er is een bedrag van ƒ 7 miljoen beschikbaar. De wijze waarop dit besteed wordt en waarop dit wordt gekoppeld aan bestaand beleid wordt in het bestedingsvoorstel nader ingevuld. |
Portefeuille-houder |
Projectomschrijving |
cluster |
Sectorhoofd |
Communicatie-adviseur |
Bedrag in ƒ mln |
Dick Rensen |
Meer activiteiten en zorg rond
de scholen (10) |
Wijk/Stad Leefbaarheid |
Jaap van den Berg |
Brigitte van Doorn |
7.0 |
Ambtelijk coördinator: Wim Walraven Uitwerkingsrichting: Het beschikbare bedrag ad ƒ 7 miljoen is bestemd voor a. Via ‘brede scholen’ per wijk invulling geven aan zaken als sport en cultuur, huiswerkbegeleiding, opvoed-/advieswerk. b. Via deskundige hulp op de basisscholen aandacht besteden aan kleuters met een ontwikkelingsachterstand. c. Steun voor allochtonen in de vorm van onder andere cursus ouderbetrokkenheid. d. Spelontwikkeling Delftse kinderen. Planning: 1. Planvorming juni/juli
2000 Een start met de realisatie is inmiddels gemaakt nu het plan van aanpak 2e fase Brede-schoolontwikkeling is vastgesteld. Communicatieacties: Plannen en bestedingsvoorstel zijn alvorens deze ter besluitvorming zijn aangeboden besproken met de projectindieners. Aandachtspunten: Het deelproject a met betrekking tot de “ brede-school “ is verder uitgewerkt in het plan van aanpak 2e fase Brede-schoolontwikkeling, dat inmiddels is vastgesteld. Het deelproject b voor deskundige hulp in ontwikkeling bedreigde kleuters is in lijn gebracht met de huidige wetgeving op dat gebied. Voor deelproject c ten behoeve van steun voor allochtonen is aangehaakt bij het integratiebeleid van de gemeente Delft Voor het deelproject d inzake spelontwikkeling Delftse kinderen is aan scholen het verzoek gedaan om plannen in te dienen. Financiën: Volgens bestedingsvoorstel oktober: Voor deelproject a: ƒ 350.000 vanaf 2001 Deelproject b: ƒ 100.000 t.b.v. Onderwijsbeleidsplan (2001/2004) Deelproject c: ƒ 40.000 voor de cursus ouderenbetrokkenheid Deelproject d: ƒ 210.000
t.b.v. aanvragen voor spelontwikkeling. |
Portefeuille-houder |
Projectomschrijving |
Cluster |
Sectorhoofd |
Communicatie-adviseur |
Bedrag in ƒ mln |
Dick Rensen |
Bestrijden sociaal isolement en
ondersteuning vrijwilligers (8) |
Wijk/stad, Leefbaarheid |
Jaap van den Berg |
Brigitte van Doorn |
3.5 |
Ambtelijk coördinator: Julia Lebeau Uitwerkingsrichting: Het beschikbare bedrag ad ƒ 3.5 mln wordt ingezet voor: a. Het integrale project ‘tegengaan sociaal isolement en bevordering vrijwilligerswerk’ voor twee periodes van vier jaar. Het deelproject behelst de opzet van wijksteunpunten, die waar mogelijk aansluiten bij bestaande netwerken van professionele en vrijwilligersorganisaties in de wijken. b. bijdrage aan Humanitas voor het deelproject vriendschappelijk huisbezoek door vrijwilligers. c. bijdragen voor actieve vrijwilligers, waaronder de ‘Delftse Pluim’. Planning: 1. Bestedingsvoorstel raadsbesluit 30 november 2000 In januari 2001 start samen met de partners van het sociaal driehoeksoverleg (Stichting Maatzorg, Stichting Ouderenwerk Delft, Stichting Welzijn Delft) de implementatiefase voor de opzet van de wijksteunpunten en de werving van de wijkconsulenten voor drie wijken. In 2001 start de jaarlijkse uitreiking van de Delftse Pluim en vindt een grote vrijwilligersmanifestatie plaats. Communicatieacties: Met de indieners van de projectvoorstellen en met betrokken relevante organisaties heeft in het derde kwartaal 2000 de nodige afstemming t.b.v. de opstelling van het bestedingsvoorstel plaatsgevonden. Ook de verdere uitwerking zal in nauw overleg met direct betrokkenen plaatsvinden. De communicatieacties voor deelproject a zijn in het projectplan ‘Samen aan de slag’ verwerkt. Deelproject b wordt afgestemd
met (de coördinatoren van) Humanitas. De projectindieners m.b.t. c zijn deel
gaan nemen in het comité dat de Delftse Pluim en de vrijwilligersmanifestatie
voorbereid. Aandachtspunten: Financiën: Volgens het bestedingsvoorstel: Deelproject a: ca. ƒ 3 mln in de periode 2001/2008 Deelproject b: dekking vanuit jaarlijks beschikbaar bedrag (ƒ 10.000) voor ondersteuning vrijwilligerswerk per wijk Deelproject c: ƒ 55.000. Er blijft dan nog ca.
ƒ 400.000 gereserveerd voor onvoorziene uitgaven. |
Portefeuille-houder |
Projectomschrijving |
cluster |
Sectorhoofd |
Communicatie-adviseur |
Bedrag in ƒ mln |
Dick Rensen |
Tegengaan van armoede en
verkleinen instroom WAO (9) |
Publieks-zaken, WIZ |
Chris Kruizinga |
Brigitte van Doorn |
2.25 |
Ambtelijk coördinator: Michel Noordermeer Uitwerkingsrichting: Vanuit het beschikbare EZH-geld ad ƒ 2.25 mln worden bijdragen verleend aan: a. In de nota samen aan de Slag wordt in het kader van het incentivebeleid een drietal voorstellen gedaan om de armoedeval te verkleinen. Deze voorstellen zijn: instellen van een koopkrachtgarantie, verstrekken van een bonus bij deelname aan een sociaal activeringstraject en verruimen van de vrijlatingsregeling.Voor deze jaarlijks terugkerende uitgaven wordt een bijdrage gevraagd vanuit EZH. b. Het FNV wil een reactiefcentrum in Delft opzetten om te voorkomen dat werknemers in de WAO terechtkomen. Voordat iemand wordt afgekeurd en het formele traject van start gaat, wil het reactiefcentrum kijken of deze werknemers elders zijn te plaatsen zodat zij niet in een afkeuringsprocedure terecht komen. Planning: 1. Bestedingsvoorstel jan/feb 2001 De in de nota ‘Samen aan de slag’ gedane voorstellen m.b.t. de armoedeval zijn inmiddels door de raad overgenomen.Tot op heden heeft het FNV nog geen uitgewerkt projectvoorstel met begroting voor het reactiefcentrum kunnen indienen. Zodra dit projectvoorstel ontvangen is, kan een definitieve verdeling van het beschikbare budget worden gemaakt. Als januari 2001 projectvoorstel FNV ontvangen wordt, kan het bestedingsvoorstel in februari 2001 aan de Raad voorgelegd worden. Communicatieacties: Het bestedingsvoorstel wordt met de indieners afgestemd. Aandachtspunten: Financiën: Op dit moment nog geen duidelijkheid over verdeling en inzet gelden. |
Portefeuille-houder |
Projectomschrijving |
cluster |
Sectorhoofd |
Communicatie-adviseur |
Bedrag in ƒ mln |
Dick Rensen |
Centra voor dagbesteding (12) |
Publieks-zaken, WIZ |
Chris Kruizinga |
Brigitte van Doorn |
1.5 |
Ambtelijk coördinator: Donate Veenstra Uitwerkingsrichting: Het beschikbare bedrag ad ƒ 1.5 mln wordt ingezet voor: a. Het huren van een pand voor de huisvesting van de KIWI, onderdeel van Stichting Vrije Tijd en Vorming Zuid-Holland Noord, t.b.v. vrijetijdsactiviteiten voor mensen met een verstandelijke handicap. b. Dagbesteding DWO heeft een pand in het centrum van Delft (Spoorsingel) op het oog om o.a. te gebruiken voor dagbesteding voor mensen met een psychiatrische achtergrond. Door dit pand onder de Wet Ziekenhuisvoorzieningen (WZV) te brengen kan de bijdrage EZH-gelden worden besteed aan verbouw, aankleding en inrichting. De WZV voorziet hierin niet. Planning: 1. Bestedingsvoorstel dec 2000 Het bestedingsvoorstel is voor beide deelprojecten in de Raad van december 2000 geweest en is vastgesteld. Dit betekent dat er ƒ 1 mln. Beschikbaar wordt gesteld aan de Stichting VTV en ƒ 0.5 mln. aan Dagbesteding DWO. De plannen van aanpak voor beide projecten zijn gereed in januari 2001. Het pand dat de Stichting VTV op het oog heeft, zal waarschijnlijk begin 2001 beschikbaar zijn. Het moment van toekenning van ƒ 0.5 mln. Aan Dagbesteding DWO hangt af van het tijdstip dat het pand aan de Spoorsingel wordt ondergebracht in de WZV. Communicatieacties: Stichting VTV en Dagbesteding DWO zijn beide betrokken geweest bij het opstellen van het bestedingsvoorstel, in die zin dat de verdeling van het beschikbare bedrag aan hen is voorgelegd. Stichting VTV is zelf al bezig met het opstellen van een plan van aanpak. Dit zal worden meegenomen in het PVA dat vanuit de gemeente wordt opgesteld. De uitvoering van het project van Dagbesteding DWO hangt af van het procedureverloop met betrekking tot WZV. Ook met hen zal afstemming over het plan van aanpak plaatsvinden. Aandachtspunten: Vrije tijdsbesteding en dagbesteding zijn twee verschillende projecten. Financiën: De financiële consequenties worden
geregeld bij de eerstvolgende begrotingswijziging. Het moment van toekenning
van ƒ 0,5 mln. aan Dagbesteding DWO hangt af van het tijdstip dat het
pand |
Portefeuille-houder |
Projectomschrijving |
cluster |
Sectorhoofd |
Communicatie-adviseur |
Bedrag in ƒ mln |
Dick Rensen/ Matthijs Mahler |
Opvang zwerfjongeren en daklozen
(14) |
Publieks-zaken, WIZ |
Chris Kruizinga |
Brigitte van Doorn |
1 |
Ambtelijk coördinator: Maarten Verbaan en Rien Griep Uitwerkingsrichting: Het beschikbare bedrag ad ƒ 1 miljoen wordt ingezet voor: a. Opvangplaatsen en activiteiten voor zwerfjongeren en daklozen. Hierbij wordt een koppeling gemaakt met het bestaande beleid ten aanzien van jeugdhulpverlening en maatschappelijke opvang. b. Intensieve begeleiding door mentoren voor (allochtone) kansarme doelgroepen. Hierbij wordt bekeken of een koppeling gemaakt kan worden met het Gemeentelijk Onderwijsachterstandenbeleid indien het om jongeren gaat en het opvang - en integratiebeleid indien het om volwassenen gaat. Planning: 1. Bestedingsvoorstel jan 2001 De planvorming voor deelproject a vindt plaats in relatie tot de uitwerking van het hoofdstuk maatschappelijke opvang en verslavingsbeleid van de Beleidsvisie volksgezondheid en zorg. In de commissie Extern van 2 november 2000 is hiertoe een aantal voorzetten gegeven. Indien blijkt dat eventuele opvangplaatsen en activiteiten voor zwerfjongeren en daklozen gerealiseerd dienen te worden zal dat in 2001 plaatsvinden.Voor deelproject b is inmiddels een concept bestedingsvoorstel gereed V.w.b. de realisatie van begeleiding aan kansarme (allochtone) groepen wordt de peildatum nader vastgesteld in het Plan van Aanpak. Communicatieacties: Een eerste gespreksronde met de indieners van de projecten die betrekking hebben op de opvang van zwerfjongeren en daklozen heeft in juli 2000 plaatsgevonden. Vervolgoverleggen hebben plaatsgevonden oktober 2000 (over omvang dak- en thuislozen) en november 2000 (in Cie. Extern o.a. maatschappelijke opvang en verslavingszorg). Met de indiener van het mentorenproject voor kansarme (allochtone) groepen wordt op korte termijn contact gezocht. Met alle indieners wordt afzonderlijk en oriënterend gesproken. Na opstelling van een concept-bestedingsvoorstel wordt een tweede gespreksronde met de indieners belegd. Aandachtspunten: Projectindieners v.w.b. de opvang van zwerfjongeren en daklozen zijn concurrerend van elkaar. Financiën: In beginsel is een bedrag van ƒ 1 miljoen gulden beschikbaar uit de EZH-gelden. De wijze waarop dit wordt besteed en waarop het wordt gekoppeld aan bestaand beleid wordt in de afzonderlijke bestedingsplannen nader ingevuld. |
Portefeuille-houder |
Projectomschrijving |
Cluster |
Sectorhoofd |
Communicatie-adviseur |
Bedrag in ƒ mln |
Matthijs Mahler |
Investeren in de openbare
bibliotheek (34) |
Wijk/Stad, Kennisstad |
Patrick Verhoef |
Marja Otten |
2.0 |
Ambtelijk coördinator: Jaap van den Berg Uitwerkingsrichting: Dit project, waar ƒ 2 miljoen voor ter beschikking staat, kent de volgende onderdelen: a. Bezuiniging voor drie jaar terugdraaien; b. Biblioservice in de wijken realiseren; c. Versterken van de bibliotheekcollectie. De bezuiniging van ƒ 150.000 per jaar ingaande 1999 op het bibliotheeksubsidie wordt voor drie jaar teruggedraaid. Zodra servicepunten in de wijken zijn gerealiseerd en de nieuwe centrale bibliotheekvestiging in Zuidpoort gereed is, kan de bezuiniging definitief worden geëffectueerd. Planning: 1. Bestedingsvoorstel (a+c) mei/okt 2000 De uitvoering van de onderdelen a en c is terhand genomen en duurt voor beide drie jaar. De uitvoering van de pilot servicepunten vindt plaats in het jaar 2001. Het veldwerk van de nulmeting voor de pilot bibliotheekservice heeft in december 2000 plaatsgevonden. Op basis van de evaluatie van de pilot wordt het integrale bestedingsvoorstel voor deelproject b in het voorjaar 2002 verwacht. Communicatieacties: Er was 1 externe indiener voor het project versterken van de collectie. Daarmee is in juli afgestemd. Aandachtspunten: Aanhoudende signalen uit de
stad tegen het sluiten van de filialen. Financiën: De volgende bestedingsvoorstellen zijn door de Raad vastgesteld: 1. Subsidie van ƒ 605.000 voor het terugdraaien van de bezuiniging over de periode 2000 -2003 (mei 2000); 2. Krediet van ƒ 175.000 en van ƒ 110.000 voor de pilot biblioservice Wippolder (september 2000); 3. Subsidie van ƒ 90.000 voor versterken van de bibliotheekcollectie (september 2000) Er resteert nog een gereserveerd
bedrag van ƒ 1.020.000 voor de verdere uitwerking van de biblioservice
in de wijken. Voor alle genoemde bestedingsvoorstellen zijn budgetten
beschikbaar gesteld via begrotingswijziging. De subsidietoekenningen hebben
reeds plaatsgevonden en bijbehorende bedragen zijn uitgekeerd. Ook de
voorbereiding van de pilot is in volle gang en leidt tot uitgaven. |
Portefeuille-houder |
Projectomschrijving |
Cluster |
Sectorhoofd |
Communicatie- adviseur |
Bedrag in ƒ mln |
Matthijs Mahler |
Bijdrage aan filmhuis (37) |
Wijk/Stad, Kennisstad |
Patrick Verhoef |
Marja Otten |
0.25 |
Ambtelijk coördinator: Thera Lafeber, Uitwerkingsrichting: Het EZH-bedrag ad ƒ 250.000,-- is beschikbaar gesteld om een financiële injectie te geven ter behoud van het Filmhuis. Aanvullend hierop is ƒ 0.25 mln. Extra uit de reserve economische structuur getrokken. Drie maatregelen worden getroffen: a) Het aflossen van de lening met gemeentegarantie (incl. boeterente) (ƒ 362.000,-); b) Het plegen van benodigde investeringen (ƒ 88.000,-); c) Het versterken van de marketing van het filmhuis (ƒ 50.000,-). Planning: 1. Bestedingsvoorstel november
2000 Met de nota Filmhuis is door de Raad op 30 november 2000 ingestemd. Deze vormt tevens het bestedingsvoorstel op basis waarvan besloten is de vanuit EZH-gelden gereserveerde ƒ 250.000,- beschikbaar te stellen. De uitvoering van de onderdelen wordt nu conform de nota ter hand genomen. De lening wordt z.s.m. afgelost. De benodigde investeringen kunnen nu in gang gezet worden. De marketingacties worden over vier jaar verspreid. Communicatieacties: Er waren drie externe indieners. Met hen is in augustus 2000 afgestemd. Aandachtspunten: Financiën: Voor dit bestedingsvoorstel is
EZH-geld ad ƒ 250.000 beschikbaar gesteld in de 74e
begrotingswijziging. In december 2000 of januari 2001 zal het bedrag van de
afgeloste lening hierop uitgegeven zijn. |
Portefeuille-houder |
Projectomschrijving |
Cluster |
Sectorhoofd |
Communicatie-adviseur |
Bedrag in ƒ mln |
Matthijs Mahler |
Stimuleren van gebruik computer
en internet (2) |
Wijk/Stad, Kennisstad |
Patrick Verhoef |
Marja Otten |
0.5 |
Ambtelijk coördinator: Thera Lafeber Uitwerkingsrichting: In het kader van het project Biblioservice in de wijken wordt het bedrag van ƒ 0.5 mln. Ingezet voor het monitoren en coachen van gebruikersgroepen en het coachen van het opbouwwerk. De zes wijken krijgen een identiek bedrag. Planning: 1. Bestedingsvoorstel raadsbesluit 28 september 2000 Het totale bestedingsvoorstel van ƒ 0.5 mln. is in september door de Raad vastgesteld. Er is hiermee een bedrag van ƒ 85.000 beschikbaar gesteld voor de pilotwijk Wippolder. De uitvoering vindt plaats in 2001. Communicatieacties: Er waren vier externe indieners. In augustus 2000 is hiermee afgestemd. De communicatie verloopt via de pilot servicepunten. Aandachtspunten: Financiën: Het budget voor stimuleren van
gebruik computer en internet is beschikbaar gesteld in de 58e
begrotingswijziging. Er is nog niets uitgegeven. Uitgaven zijn vanaf begin
2001 te verwachten. |
Portefeuille-houder |
Projectomschrijving |
Cluster |
Sectorhoofd |
Communicatie-adviseur |
Bedrag in ƒ mln |
Matthijs Mahler |
Poppodium en cultuurpodium (36) |
Wijk/Stad, Kennisstad |
Patrick Verhoef |
Marja Otten |
0.625 |
Ambtelijk coördinator: Paulus van Uythoven Uitwerkingsrichting: Met de EZH-bijdrage ad ƒ 625.000 wordt de positie van de podiumkunsten in de stad versterkt in het bijzonder met aanbod waaraan jongeren behoefte hebben. In 2001 wordt een begin gemaakt met interactief programmeren door de St. Popprogrammering Speakers en De Koornbeurs. Ook wordt een bijzondere manifestatie ‘Talent tussen wal en schip’ (werktitel) in het kader van het Landelijk Actieplan Cultuurbereik voorbereid. Planning: 1. Bestedingsvoorstel oktober 2000 Een programmatische opzet van het samenwerkingsverband is in de commissie CKE van december 2000 goedgekeurd (Nota ‘Alsof het bereik geen kunst is...Het Delftse Actieplan 2001-2004’). De aanvullende programmering Speakers en De Koornbeurs start begin 2001. Communicatieacties: Overleg met de indieners wordt periodiek voortgezet. Aandachtspunten: Voor deze interactieve programmering en samenwerkingsverbanden tussen Speakers, Delftse jongeren en De Koornbeurs vindt om de 2 jaar een evaluatie plaats. Financiën: In januari 2001 worden EZH-gelden
via subsidiebeschikking beschikbaar gesteld. De totale investeringsimpuls ad
ƒ 625.000 is verdeeld over een periode van vier jaar (2001/2004). |
Portefeuille-houder |
Projectomschrijving |
Cluster |
Sectorhoofd |
Communicatie-adviseur |
Bedrag in ƒ mln |
Matthijs Mahler |
Jongerenproject |
Wijk/Stad Leefbaarheid |
Jaap van den Berg |
Marja Otten |
0.2 |
Ambtelijk coördinator: Marja Otten Uitwerkingsrichting: De doelgroep jongeren (4-12 jaar, 12-18 jaar) is gericht benaderd om voorstellen te doen voor de besteding van ƒ 200.000,- ten behoeve van nieuwe projecten die voor en door jongeren bedacht worden. De campagne die samen met het VAK, de basisscholen en het voortgezet onderwijs georganiseerd wordt, is in de tweede helft 2000 uitgevoerd. In de leeftijdscategorie 4-12 jaar zijn door de jury twee ideeën als winnaar aangewezen. De combinatie hiervan is een speelobject ‘De walvis en hamsterkooi’, die bij verschillende evenementen en op verschillende plaatsen in de stad inzetbaar is. Voor de leeftijdscategorie 12-18 jaar wordt de uitverkiezing in januari 2001 voorzien Planning: 1. Jongerencampagne juni/dec
2000 4. Realisatie vanaf begin 2001 Communicatieacties: Onder meer via Stadskrant. Daarnaast specifiek gericht op de doelgroep via VAK, basisscholen, voortgezet onderwijs. Aandachtspunten:
Financiën: Voor beide doelgroepen is reeds bij de
opzet van de EZH-campagne (eind 1999) ƒ 100.000,- beschikbaar gesteld..
De communicatie-/projectkosten m.b.t. deze scholenactie komen ten laste van
de EZH-reserve. |
BIJLAGE I: DE TE VOLGEN WERKWIJZE BIJ DE NADERE UITWERKING VAN DE EZH-PROJECTEN
Na het besluit van de gemeenteraad van 30 maart jl., waarbij budgetten zijn toegekend aan de bekende 29 projecten, is de verantwoordelijkheid voor de nadere uitwerking en uitvoering van deze projecten terechtgekomen bij het lijnmanagement, waarbij de gezamenlijke directeuren - het GMT - de regierol en controlling voor het geheel vervullen. Voor het vervolg van deze afzonderlijke projecten is door het gemeentebestuur een nadere structuur vastgesteld. Voor de verdere uitwerking is van belang, dat duidelijk is:
* hoe de “bevels”- en rapportagelijnen lopen;
* aan welke procedure- en vormvereisten voldaan moet worden;
* welke financiële richtlijnen gelden voor de indiening van bestedingsvoorstellen.
In deze notitie wordt de richtlijnen voor de verdere uitwerking van EZH-projecten nader beschreven, waarbij ingegaan wordt op:
I. Aansturing EZH-projecten
II. Procedure-afspraken
III. Financieel technische richtlijnen
IV. Grofmazige planning voor plan van aanpak en voortgangsrapportages
AANSTURING
EZH-PROJECTEN:
1. De verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de EZH-projecten ligt bij het lijnmanagement (i.c. de sectorhoofden volgens bijlage I).
2. Gelet op het belang van de voortgang van de aangebroken fase van nadere uitwerking van de projecten en daarop te volgen uitvoering vervult het GMT de “regierol en controlling” op het geheel.
3. Het lijnmanagement draagt, ten behoeve van de voorbereiding en uitvoering, zorg voor:
a. een plan van aanpak;
b. een bestedingsplan;
c. voortgangsrapportage.
4. Het verantwoordelijk lijnmanagement legt via het plan van aanpak aan het GMT voor op welke wijze het project uitgewerkt kan worden. De belangrijkste te beantwoorden vragen voor de lijnmanagers in dit verband zijn:
- Wat is nodig om het project succesvol uit te werken en implementeren:
- Wie wordt ambtelijk coördinator voor het project;
- Hoe wordt de voortgang in het project gewaarborgd. Is hiervoor voldoende capaciteit beschikbaar;
- Zijn er al activiteiten ondernomen om in contact te treden met de indieners van de projecten. Wanneer is het integrale bestedingsvoorstel te verwachten;
- Wat is de planning voor het vervolg, wanneer kan de implementatie starten, hoe lang duurt het implementatietraject en vanaf wanneer zijn de concrete resultaten zichtbaar.
Het is essentieel (mede omdat de politieke
partijen, de pers en de betrokken projectindieners met “Argusogen” erop zullen
letten of het college zijn toezeggingen nakomt) om hier op korte termijn een
redelijk zicht op te geven. Op basis van een 1e opzet van het
lijnmanagement (begin juni) kan het GMT (omstreeks medio juni 2000) aan
B&W/Raad berichten over het vervolg van het geheel van de 29 projecten. De
Centrale Staf stelt de rapportage daarvoor op.
4.
De bestedingsvoorstellen (raadsvoorstellen) gaan via de
normale besluitvormingslijn langs B&W en raad. De Centrale Staf (vakteam
Strategie en Control) toetst op opzet en aanpak, beoordeling op het doelbereik,
financiële en procedurele aspecten.
5. Voortgangsrapportages worden vooralsnog eens per 3 maanden uitgebracht aan het GMT. Het GMT rapporteert, met een voortgangsrapportage over voorbereiding en uitvoering van alle 29 projecten, aan B&W en raad(scommissies). De Centrale Staf stelt de integrale voortgangsrapportage op. Voor 2000 wordt uitgegaan van een voortgangsrapportage per peildatum 1/9 en 1/12.
In deze voortgangsrapportage wordt ingegaan op:
- de voortgang ten opzichte van het plan van aanpak
- zich voordoende knelpunten in de voortgang en daartoe te treffen maatregelen;
- het doelbereik (zichtbaarheid van resultaten);
- inzet van middelen (m.n. financieel/personeel/publiciteit).
Voorgesteld wordt om de aparte voortgangsrapportages op te stellen voor de jaren 2000 en 2001. Daarna kunnen de EZH-projecten opgaan in de normale cyclus.
PROCEDURE-AFSPRAKEN:
1. Voor elk project zal een separaat traject gevolgd worden met zijn eigen tempo voor wat betreft de bestuurlijke besluitvorming en de daaropvolgende uitvoering.
Toelichting: Het verder operationaliseren van de projecten zal soms nog lastig zijn. Er zullen nadere keuzen gemaakt moeten worden omdat veelal het beschikbare budget per project niet toereikend is om alle ingediende voorstellen volledig uit te voeren. Dit geldt in ieder geval voor de projecten die op de 11e plaats of lager zijn beland. De projecten zijn ook heel verschillend van aard, sommige kunnen op relatief korte termijn uitgewerkt worden, voor andere projecten geldt een langere periode.
2. Als regel geldt, dat door de verantwoordelijke beleidsafdeling (zie bijlage I op sectorniveau):
a. Met de indieners van de projecten overleg wordt gevoerd;
b. Aan de raad afzonderlijke bestedingsvoorstellen worden voorgelegd, volgens de gebruikelijke vormvereisten (raadsvoorstel, raadsbesluit, begrotingswijziging) om het beschikbare geld voor het totale project toe te delen aan de onderscheiden onderdelen/deelprojecten;
c. De projecten (met mogelijk daarbijbehorende gedetailleerde begrotingen en plan van aanpak) worden uitgevoerd. De hieraan verbonden technische wijzigingen op de begrotingen kunnen via tussentijdse wijzigingen op de gemeentebegroting verwerkt worden;
d. Over de voortgang van de projecten systematisch wordt gerapporteerd.
Het eerste formele moment daarvoor zal zijn de rapportage per peildatum 1 september 2000.
3. Ook bij mogelijk noodzakelijke uitzonderingen (ziet pt.8 Financieel technische richtlijnen) op de algemene regel is de eerste weg naar de Raad, via de verantwoordelijke vakcommissie met een bestedingsvoorstel (incl. begrotingswijziging).
4. Op de raadsagenda worden de in besluitvorming gebrachte bestedingsvoorstellen gebundeld tot één agendapunt (bestedingsvoorstel(len) EZH).
FINANCIEEL TECHNISCHE RICHTLIJNEN:
1. Na het besluit van de gemeenteraad van 30 maart jl. staan de budgetten voor de verschillende projecten vast. Het vastgestelde bedrag is beschikbaar vanaf 1 april 2000.
2. Op de projecten met onderliggende voorstellen ligt een zware “hypotheek”. Degenen die projecten hebben ingediend verwachten nu dat er met hen overleg gevoerd gaat worden, en dat hun eigen voorstel (deels of geheel) gehonoreerd gaat worden. Dat betekent ook dat de beoordeling van toetsing op bestedingsvoorstellen “streng in de leer” moet zijn. Het EZH-geld is niet bestemd om binnen het beleidsveld waar het project in thuis hoort op een andere wijze dan direct voor dit project ingezet te worden. De activiteiten, die met dit EZH-geld uitgevoerd worden en de resultaten die daaraan te ontlenen zijn, zullen een tijd lang symbool blijven staan voor iets wat bereikt is dankzij de op voordracht van de burgers gegeven bestemming van de EZH-gelden.
3. De projecten hebben deels:
a. een structureel karakter (bijv. omdat voor het project een structurele personele capaciteit nodig is, of omdat aan investeringen exploitatielasten verbonden zijn)
b. het karakter van investeringen of incidentele uitgaven (bijv. subsidies voor een bepaalde periode).
Dit onderscheid zal ook begrotingstechnisch (als de bestedingen vast staan) worden verwerkt. (Dit wordt dan ook opgenomen in de interne werkbegrotingen 2001 die voor 1 januari van het volgend jaar opgesteld worden).
4. Voor de structureel benodigde budgetten zal vanuit de EZH-reserve een bedrag opzij gezet worden (en geblokkeerd worden), om via de jaarlijkse rente die daarop getrokken wordt verzekerd te zijn van het benodigde structurele budget. Er wordt volgens een vaste formule uitgegaan van 5% rente op de geblokkeerde hoofdsom (of omgekeerd geredeneerd als er een structureel bedrag van ƒ 1 ton beschikbaar moet komen, zal een bedrag van ƒ 2 mln - dus het twintigvoudige - geblokkeerd moeten worden).
5. Voor de investeringen resp. incidentele uitgaven worden reserves aangehouden. De uitgaven hieruit zullen in de regel over een aantal jaren gespreid zijn. Voor deze reserves wordt de normale gemeentelijke beleidslijn gevolgd dat op deze reserves jaarlijks een inflatiecorrectie (prijscompensatie) wordt toegepast.
De rente-opbrengst van het eigen vermogen zal hoger zijn dan deze prijscompensatie. Het verschil tussen deze inflatiecorrectie en de calculatierente voor inzet van het eigen vermogen als financieringsmiddel wordt toegevoegd aan het financieel beeld van de gemeente. Deze rentemarge is derhalve geen aanvullende dekkingsbron voor bestedingsvoorstellen.
6. Bij de uitwerking van de diverse activiteiten moeten ook eventuele exploitatielasten en mogelijk noodzakelijke extra personele inzet die nodig is om resultaten te bereiken aangegeven worden. Bij een aantal activiteiten kunnen activiteiten gewoon meegenomen worden in het normale werk. Bij andere is extra capaciteit nodig òf bij externe organisaties òf in de ambtelijke organisatie. Dat moet dan door de beleidsverantwoordelijke afdeling aangegeven en onderbouwd worden.
7. Veel van de geselecteerde projectvoorstellen betreffen in feite - al dan niet eenmalig - een extra financiële steun voor al bestaande activiteiten of voor reeds bestaande maatschappelijke instellingen. Dit zal dan ook in de meeste gevallen in de vorm van subsidie moeten gebeuren.
Voor de verdeling van dit geld kan aangesloten worden bij de gebruikelijke "subsidiegang" van deze instellingen.
Daarbij kan het extra geld natuurlijk wel geoormerkt worden en kunnen er afzonderlijke voorwaarden etc. aan gesteld worden, zodat het geld niet ongemerkt in de grote subsidiepot verdwijnt.
8. Het kan noodzakelijk zijn t.b.v. de voortgang en de uitvoering van EZH-projecten om al voorafgaand aan het integrale bestedingsvoorstel een aantal activiteiten te starten. Dit geldt m.n. voor de projecten die complexer van aard zijn, en waarvoor nog veel overleg/tijd nodig is voor de definitieve uitwerking. In de afgelopen weken (april/mei 2000) hebben zich al verschillende voorbeelden voorgedaan, waarbij op creatieve wijze een start gemaakt wordt met de uitvoering van het project.
Te denken valt daarbij aan:
- beschikbaarstelling van een beperkt gedeelte van het totale beschikbare eenmalige bedrag of (een gedeelte van de ) eerste jaarschijf van een structureel budget om voorbereidingen te kunnen treffen of om zoals in de wijken gebeurt de “karavaan” al te laten starten;
- uitnutten van mogelijk tijdelijke andere dekkingsbronnen om te kunnen starten.
GROFMAZIGE PLANNING VOOR VOORTGANGSRAPPORTAGES
Voortgangsbericht I (per peildatum 1 september ) |
Wie |
Wanneer |
|
1. |
Lijnmanagement doet voorzet |
Lijnmanagement |
vóór 14/9 |
2. |
Centrale Staf bundelt en doet voorzet voor integrale voortgangsrapportage (incl. advies) |
CS/BdU |
week 17/9 |
3. |
Het GMT brengt de vastgestelde voortgangsrapportage uit |
GMT |
26/9 |
4. |
Bespreking in B&W |
B&W |
1/10 |
5. |
Ter kennisneming naar raad, openbare publikatie |
via CS/FD (vakteam/communicatie) |
na 1/10 |
Voortgangsbericht II e.v. |
B&W |
9 januari 2001 |
|
Voortgangsbericht II (peildatum december 2000) kent dezelfde opzet en procedure als het eerste voortgangsbericht. Voortgangsbericht II wordt medio januari 2001 gepubliceerd. De voortgangsberichten behorende bij het kalenderjaar 2001 worden nog ingepland. |