Toelichting op de bezuinigingsvoorstellen per cluster BIJLAGE 2
Cluster Publiekszaken
1.
Bijdrage
Belastingen aan overhead Publiekszaken
Belastingen levert een extra
bijdrage aan de overhead van Publiekszaken.
2.
Beleidscapaciteit
WIZ
Binnen de sector WIZ wordt
vanaf 2001 een ½ FTE beleidscapaciteit ingeleverd (junior beleidsmedewerker).
Zoals bekend worden besparingen in de extern gerichte clusters geacht met name
gevonden te worden in reductie van leidinggevenden en beleidsmedewerkers. Deze
besparing heeft dus betrekking op dit laatste, i.c. in het vakteam Beleid en
Projecten. Dit levert een besparing
van ƒ 50.000 structureel op.
3.
Bijdrage
stichting Werkplan
De uitvoering van de WIW is
opgedragen aan de stichting Werkplan. Bij het opstellen van een verbeterde
overeenkomst met de stichting is gebleken dat meer kosten voor de
dienstverlening kunnen worden doorberekend. Uitgangspunt hierbij is dat voor de
dienstverlening van de gemeente naar de stichting de werkelijke kosten worden
doorberekend. Dit levert de algemene dienst extra inkomsten op voor een bedrag
van ƒ 75.000 vanaf 2001.
4.
Afplatting
organisatie Publiekszaken
Er zijn mogelijkheden om
vanaf 2002 door een verdere afplatting
van de organisatie(reductie leidinggevenden dus) besparingen te realiseren op
de kosten van management en organisatie van het cluster. Hiervoor wordt
vanaf 2002 ƒ 168.000 ingezet.
Cluster Wijk & Stadszaken
5.
Formatie
onderwijs
Medewerker onderwijs (materiele
zaken en planning vac. V/d Haagen), schaal 4
De functie wordt niet meer
vervuld, de taak wordt intern overgenomen (ƒ 62.350,=).
6.
Formatie overig W&S
Bezuiniging van 2 beleidsmedewerkers schaal 9. De omslag van
beleidsvoorbereiding naar de uitvoering moet worden gemaakt, hetgeen vanzelf
moet en zal leiden tot minder werk aan beleidsvoorbereiding. Dat betekent dat
in 2002 deze bezuiniging binnen de sectoren van WSZ wordt ingevuld, met dien
verstande dat de daadwerkelijke invulling geen negatieve gevolgen zal hebben
voor zittende personeelsleden en niet zal leiden tot een negatief effect op de
werkdruk. (ƒ 194.420,=).
7. Formatie veiligheid
Beleidsmedewerker veiligheid
(leefbaarheid) , schaal 10, de middelen zijn in 2001 en een deel van 2002 nog
wel nodig om het veiligheidsbeleid een extra aanzet te geven (ƒ 108.110,=).
8. Formatie taakcontrol/resturen
Taakcontroller schaal 9. Deze functie is momenteel vacant, er is reeds
een taakcontroller bij WSZ en zoals het
er nu naar uitziet kan binnen de bestaande bezetting de controltaak worden
opgevangen (ƒ 97.210,=).
In de formatie van W&S
staan verder nog diverse uren restruimte i.v.m. arbeidsduurverkorting. Deze
kunnen worden ingeleverd (ƒ 18.440,=).
Cluster Bedrijven
9. Brandweer
Als gevolg van
dienstverlening aan Delftse bedrijven zal sprake zijn van hogere inkomsten van
derden. Een gedeelte daarvan kan toevallen naar de algemene middelen, voor 2001
ƒ 40.000,= en voor 2002 ƒ 95.000,=.
10. Stadsbeheer
Van de totale bezuiniging ad
f 1,5 mln. bij het cluster Bedrijven drukt ruim f 1,0 mln. op de sector
Stadsbeheer. In totaal wordt 8 fte bezuinigd, waarvan 6 vanaf 2001. De bedragen
zijn structureel. De bezuinigingstaakstelling voor 2000 is ten opzichte van het
voorstel van maart 2000, aangepast omdat een gedeelte daarvan direct van
invloed was op het uitvoeringsniveau. In de aanvankelijke voorstellen vanuit de
sector bedroeg de jaarschijf 2001 totaal f 195.000. De bijdrage voor 2002 is
thans voor een groot deel (f 375.000) naar voren gehaald, zodat de bezuiniging
sneller wordt gerealiseerd.
Inmiddels is de
organisatiestructuur voor de sector verder uitgewerkt, zodat ook een beter
beeld bestaat van de mogelijke personele bezuinigingen in de sector en de
fasering daarvan.
2001
A. Straatwerkzaamheden. Voor het normale jaarlijkse volume
straatwerkzaamheden is het niet nodig vacature V026 te vervullen. Dit
bespaart 1 fte (f 71.000). Als sprake is van een groter volume bijv. als
gevolg van de wijkaanpak, zal dit vanuit aanvullende middelen bekostigd moeten worden. |
C. Efficiëncy
administratieve ondersteuning. Door
de vorming van een Bureau Management Ondersteuning bij de sector Stadsbeheer is
het mogelijk efficiencybesparing te realiseren ten opzichte van de oude
situatie, waarbij de ondersteuning verdeeld was over drie afdelingen. Dit
levert circa 0,5 fte op (f 36.000).
D. Afvalinzameling. Verdere uitbreiding van ondergrondse afvalinzameling
levert een besparing op bij de reguliere huisvuilinzameling van 2 fte (f
140.000) en f 135.000 materieel, alsmede een beperking van de onderhoudspost
van bovengrondse containers van f 40.000.
E. Baggeren watergangen. Het gaat hier om een deel van de in totaal ƒ 50.000
op jaarbasis die het vakteam Groen besteedt aan het baggeren van waterpartijen
in parken en andere grote groenvoorzieningen( bijv. Delftse Hout). Door een
ander, meer ecologisch beheer, kan de bagger frequentie in die gebieden veelal
worden verlaagd, hetgeen uiteraard een besparing oplevert. Aangezien de
aanleiding is gelegen in het ecologisch/milieuverantwoord beheer, wordt
milieuschade juist vermeden. Een en ander zonder het bergend vermogen aan te
tasten. Overigens speelt hier ook mee dat door de vorming van Stadsbeheer en
het in een hand gaan uitvoeren van het baggerwerk een zekere efficiencywinst
wordt behaald.
F. Wagenpark. In de nieuwe organisatie is door een nauwe
samenwerking met TRM en verdergaande automatisering een besparing mogelijk op
de administratieve kosten van belasting en verzekeringen van het wagenpark (f
20.000).
G. Verkeersvoorzieningen
en gemalen. Door beheer op afstand
van de gemalen en automatisering van het beheersysteem van de verkeersbesluiten
is een besparing van f 30.000 mogelijk.
2002
H. Beperking aantal
teamleiders/projectleiders. De
reorganisatie en de vorming van Stads-beheer moet het mogelijk maken op termijn
met minder teamleiders/projectleiders te gaan werken. Rekening wordt gehouden
met 1,5 fte besparing (f 135.000) op een totaal van 24.
I. Coördinator TBB. Bij de vorming van Stadsbeheer is gekozen voor een
tijdelijk coördinator voor het Technisch Beheer Bureau, voor de duur van de
implementatieperiode. De wegvallende kosten leveren in 2002 een besparing op
(circa f 40.000).
J. Onderhoud groen. Een andere dekking voor de kosten van het onderhoud
van groen levert een besparing op van f 35.000. Dit heeft dus geen
konsekwenties voor het onderhoudsniveau.
11 en 12 VAK en Musea
Zie algemene toelichting
over deze bedrijven. Voorgesteld wordt dus in 2002 de opgave te doen voor het
jaar 2003 voor de VAK (ƒ 90.000) resp. de Musea (ƒ 75.000).
13. Gemeentearchief
De bezuiniging ad. ƒ 30.000
in 2002 kan in beginsel gerealiseerd worden via hogere inkomsten als gevolg van
uitbreiding van dienstverlening, dan wel het hanteren van meer kostendekkende
tarieven.
14. Sportbedrijf
Ook voor het Sportbedrijf
zijn de financiële kaders recent vastgesteld door middel van de besluitvorming
over de nota Risico’s en Remedies. Voor 2001/2002 zijn toch in beperkte mate
maatregelen voor inkomstenverhoging dan wel kostenbesparing mogelijk. De
resterende taakstelling ad. ƒ 60.000 zal, zo wordt voorgesteld, in 2002
voorgesteld worden voor het jaar 2003.
2001
|
Bedrag |
||
Meeropbrengst 1E
verhuurde ruimte Kerkpolder |
ƒ |
5.000 |
|
Efficiency in beheer door
schaalvergroting |
ƒ |
5.000 |
|
Afschaffing 10%
kortingsregeling op gebruik Zwembad Kerkpolder |
ƒ |
25.000 |
|
|
ƒ |
35.000 |
|
2002
Meeropbrengst 2E
te verhuren ruimte Kerkpolder |
ƒ |
20.000 |
|
Beheer sporthallen (0,5
Fte, schaal 5, i.v.m. FPU medewerker in december 2002 (leidt tot
frictieverlies in 2002) |
ƒ |
35.000 |
0,5 Fte |
|
ƒ |
55.000 |
|
|
|
|
|
|
ƒ |
90.000 |
0,5
Fte |
Cluster Facilitaire Dienstverlening/Centrale Staf
Vooral de mogelijkheden om
te bezuinigen op materiële budgetten
zijn onderzocht. Dit in contrast met de eerste jaarschijf (2000) waar
uitsluitend bezuinigingen op de formatie zijn ingezet. Gezien de
capaciteitsdruk als gevolg van de reorganisatie en de bezuiniging 2000, is het
niet verantwoord op dit moment opnieuw een in hoofdzaak personele bezuiniging
op te voeren. Circa een derde van de
bezuinigingsvoorstellen heeft betrekking op formatie. De totale bezuiniging
wordt in 2003 gerealiseerd.
15. Formatie
Facilitair
Dit voorstel heeft
betrekking op twee formatieplaatsen, waarvan de “bezetters” al langere tijd
niet meer feitelijk werkzaam zijn voor de gemeente Delft, maar via detachering
worden uitgeleend. Met de betrokken medewerkers zijn afspraken gemaakt over
beëindiging van het dienstverband. Formeel horen deze formatieplaatsen bij de
formatie van de vakteams. Bezuinigen op deze formatieplaatsen betekent dat deze
niet meer ingezet kunnen worden voor personele knelpunten bij de desbetreffende
vakteams.
16. Facility
management
Deze voorstellen hebben
betrekking op gemeentebrede budgetten die door Facilitair worden beheerd. Door
het introduceren (en handhaven) van nieuwe procedures, het standaardiseren van het
voorzieningenniveau en het opnieuw aanbesteden en afsluiten van
mantelcontracten kunnen besparingen worden gerealiseerd.
Ook als de budgetten (nog)
niet bij Facilitair zijn ondergebracht, maar Facilitair wel de regie voert over
het desbetreffende segment, wordt de bezuiniging bij Facilitair opgenomen.
Het totale budget voor
facility management bedraagt ca. f. 3,5 mln (op basis van uitgaven 1999). Dit betreft dan de segmenten
kantoorartikelen, catering, beveiliging, schoonmaken, kopiëren,
hygiëne-artikelen.
De geschatte mogelijkheid
tot bezuiniging bedraagt in totaal f. 630.000,-, te bereiken in 3 jaar (zie
overzicht). Dat is ca. 18% van het huidige budget.
De bezuiniging zal worden
gerealiseerd door:
·
zodanige aanpassingen
van de organisatie en inzet van medewerkers van HSM dat regie op dit proces ook
succesvol is
·
strakke centrale
procedures te ontwerpen en te bewaken
·
het standaardiseren en
aanpassen van verzorgingsniveaus
·
het realiseren van
volumebeperkingen via verdergaande digitalisering (bijvoorbeeld in het
kopiëren)
·
het opnieuw
onderhandelen over contracten en daarbij uitbuiten van schaalvoordelen
(catering, schoonmaken, beveiliging)
Alle voorstellen met
betrekking tot contracten worden uitgewerkt in de vorm van Europese
aanbestedingen. Voor deze aanbestedingsprocedures zal per segment (onderwerp)
een standaard worden bepaald. Daarbij komt het verzorgingsniveau dus aan de
orde.
Het is verder de bedoeling
om te onderzoeken in hoeverre de BTW op de indirecte kosten (waartoe deze
budgetten gerekend kunnen worden) gedeeltelijk teruggevorderd kan worden. Als
deze mogelijkheid bestaat, kan daardoor het halen van deze bezuiniging extra gewaarborgd
worden.
17. Verandering werkwijze
Facilitair
Door het bundelen van facilitaire functies in één cluster is het
mogelijk om tot andere werkwijzen te komen. Bijvoorbeeld door het concentreren
van het verstrekken van opdrachten (schaalvergroting) waardoor besparing mogelijk wordt. Maar ook
door nieuwe vormen van samenwerking tussen de verschillende facilitaire
vakteams. De volgende voorbeelden kunnen hiervoor worden genoemd:
A. Concentratie
gebouwenbeheer
Door concentratie van het
technisch beheer van de gebouwen van de vakteams Grond, Welzijn en Onderwijs
kan een besparing op de uitvoeringsbudgetten van (uiteindelijk) structureel f.
120.000,- behaald worden. Deze besparing wordt gehaald door opdrachtclustering,
raamcontracten en scherper aanbesteden. Enige jaren geleden was dit ook een
bezuinigingsopdracht die in de toenmalige dienstenstructuur niet te realiseren bleek te zijn en jaarlijks als
besparingsverlies moest worden ingeboekt. De oude bezuiniging van ƒ 100.000,-
staat echter nog structureel in de begroting.
Bovenop deze taakstelling kan dus nog een extra bedrag van ƒ 20.000,-
worden gerealiseerd vanaf 2002. Na effectuering van de concentratie, conform de
NEON-uitgangspunten, van al deze segmenten is de bezuiniging haalbaar.
B. Procedure werving en
selectie
De vakteams PenO en
Communicatie bedenken samen een nieuwe strategie voor het werven van personeel.
Dit moet leiden tot een efficiëntere en meer aansprekende manier van werken.
De besparing kan worden
gerealiseerd door een aantal aktiviteiten:
·
het bundelen van
wervingsacties voor nieuw personeel (1 procedure)
·
plaatsen van zgn.
combi-advertenties, 1 advertentie voor meer functies tegelijk; geeft een
besparing in de advertentiekosten
·
meer gebruik maken van
de mogelijkheden van Internet, al of niet in combinatie met een
personeelsadvertentie
·
afsluiten nieuw
contract met Comm’pany dan wel opnieuw aanbesteden van deze dienstverlening
C. Huisstijl/bundelen van
advertenties
Er is een structurele post
voor het onderhoud van de gemeentelijke huisstijl van f. 40.000. Door
toevoeging van een huisstijl voor folders en brochures kan bespaard worden op
de ontwerp-kosten hiervoor. Het huisstijlbudget
kan hierdoor worden verlaagd met f. 10.000,-.
Voor de gemeentelijke
advertenties is een huisstijl en standaard advertentiereeks in de maak. Door
bundelen en met name structurering van de advertenties van de gemeente, kan een
besparing worden bereikt op de ontwerp-kosten.
Door de plaatsing te laten lopen via een mediabureau kunnen
bulkkortingen worden verkregen op de te plaatsen pakketten advertenties. Snelle
betaling is hiervoor voorwaarde. f.
5000,- kan worden bespaard.
In totaal is op dit
onderwerp f. 15.000,- te besparen.
D. Abonnementen beperken
en overgaan op digitale verspreiding van (vak)nieuws
Onder deze titel valt een
aantal activiteiten.
·
De concentratie van
functies maakt dat het aantal abonnementen op vakbladen en dergelijke bij
Facilitair kan worden verminderd.
·
Door het nieuws via een
digitale knipselkrant op Intranet te zetten kan het grootste deel van de
krantenabonnementen worden afgestoten.
·
Ook zal een steeds
groter deel van de vakbladen en ander vaktechnisch materiaal op Internet te
raadplegen zijn, waardoor de abonnementen op papieren versies niet meer nodig
zijn.
Structureel is hierop f. 50.000,-
te bezuinigen vanaf 2002.
E. Centraal kassasysteem
Begin 2000 is nieuwe
kassasoftware van Logis aangeschaft die gekoppeld kan worden aan Eagle. Deze
software draait op een gewone PC met wat toebehoren (geldla e.d.). Door de
geautomatiseerde koppeling aan Eagle is het mogelijk de kassaregistratie direct
te verwerken in Eagle in plaats van via het intikken van kasstaten. Dat is sneller, nauwkeuriger en efficiënter
en maakt betere controle mogelijk. Voor het eind van 2000 zijn alle voormalige
WOC-bedrijven aangesloten. Met Publiekszaken loopt overleg over installatie op
de overige kassa’s. Als ook deze kassa’s worden aangesloten kan bij Financiën een besparing worden
bereikt van f. 50.000,- op de formatie (verwerking en controle KBG). Ook aan de
kant van de gebruikers kan dan overigens een besparing op de verwerking van de
kasregisters worden gerealiseerd (geen kasstaten meer).
F. Stroomlijnen logistiek
postproces
Het postproces is nu
verdeeld tussen HSM en DIV. De taakverdeling is nog niet optimaal. De
verwachting is dat herinrichting van dit proces kan leiden tot een betere
taakverdeling, een efficiëntere en effectievere postbehandeling en te
zijnertijd tot een besparing op de formatie.
Daarnaast zal worden
onderzocht of het mogelijk is een deel van de postbezorging uit te besteden aan
de Stadspost. In totaal wordt gestreefd
naar een bezuiniging van f. 40.000,- structureel.
G. bezuiniging ICT
Door de concentratie van ICT
functies in de nieuwe organisatie is een besparing mogelijk van ƒ 50.000 die op
dit moment taakstellend is ingevuld.
18. Treasury
Bij de gezamenlijke
invulling van de bezuinigingen Facilitair/Centrale Staf is ook gekeken of
doorberekenen van de kosten van
treasury besparingen zou kunnen opleveren. Dit onderwerp moet uitgebreider
onderzocht worden. Door enerzijds een taakstelling voor Treasury op te nemen
(terug te verdienen door slimmer op de markt te opereren) en anderzijds kosten
aan derden toe te rekenen moet het mogelijk zijn om ongeveer totaal
ƒ 100.000,- per jaar te
besparen.
19. Samenwerking Facilitair en
Centrale Staf
Door een efficiëntere
taakverdeling tussen de Centrale staf
en de cluster Facilitair moet een
besparing te bereiken zijn van f. 100.000,- vanaf 2001. De invulling van deze
taakstelling wordt nader uitgewerkt.