voortgangsbericht
stand
van zaken REALISATIE
EZH-projecten
(2001-I).
Centrale Staf /B. den Uijl, mei 2001.
INHOUDSOPGAVE
Toelichting op het voortgangsbericht Totaaloverzicht
voortgang realisatie EZH-projecten Stand
van zaken op projectniveau Bijlage
I: De
te volgen werkwijze bij de nadere uitwerking van de EZH-projecten |
PAG. 3 4 5 36 |
TOELICHTING
OP HET VOORTGANGSBERICHT
Inleiding
In dit eerste voortgangsbericht van het kalenderjaar
2001 wordt op hoofdlijnen de stand van zaken met betrekking tot de uitwerking
van de EZH-projecten beschreven. Aangegeven wordt hoever het nu staat met de
uitwerking van de 29 projecten waar de raad op 30 maart jl. budgetten aan heeft
toegekend vanuit de EZH-reserve. Het scholenproject is hier als laatste (30e)
aan toegevoegd. Samen met de VAK, basisscholen en het voorgezet onderwijs is in
het 4e kwartaal 2000 campagne gevoerd om tot een selectie van
projecten te komen die voor en door jongeren worden bedacht.
De
opbouw van de rapportage
De structuur van het
voortgangsbericht “stand van zaken EZH-projecten” is opgebouwd uit de volgende
aspecten:
Ambtelijk
coördinator:
Wie
draagt onder verantwoordelijkheid van
het betreffende sectorhoofd zorg voor de projectleiding c.q.
projectcoördinatie;
Uitwerkingsrichting:
Welke
ideeën zijn geformuleerd voor de uitwerkingsrichting van de afzonderlijke
projecten;
Planning:
Welke
mijlpalen worden onderkend en hoe staat het met de “mijlpaal” om
bestedingsvoorstellen aan de raad voor te leggen; is er een globale planning
voor het vervolg beschikbaar zowel als het gaat om de nadere uitwerking van het
bestedingsvoorstel (planvorming), als om de realisatie;
Communicatieacties:
In
hoeverre is/wordt contact gezocht met de betrokken indieners van projecten
(burgers en organisaties);
Aandachtspunten:
Zijn
er bijzondere aandachtspunten waar rekening mee gehouden moet worden om
het
project succesvol uit te werken en te implementeren;
Financiën:
Hoe
wordt het beschikbare geld ingezet, en hoever staat het inmiddels met de
uitputting van de door de raad beschikbaar gestelde kredieten c.q. budgetten.
TOTAALOVERZICHT
VOORTGANG REALISATIE EZH-PROJECTEN.
Het totaaloverzicht waarbij de projecten ingedeeld zijn naar de
betrokken portefeuillehouders ziet er als volgt uit:
nr. |
Project |
Bestedingsvoorstel |
PLANVORMING |
Realisatie |
||
|
Portefeuille Hein van Oorschot |
|
|
|
||
6 |
Steun aan zustersteden |
Vastgesteld |
1e
halfjaar 2001 |
In 2001 e.v. |
||
|
Portefeuille Jan Torenstra |
|
|
|
||
15 |
Investeren in de wijken |
Vastgesteld |
Afgerond |
In 2000 gestart |
||
27 |
Natuur, sport, recreatie, milieu; voorzieningen en activiteiten |
Vastgesteld |
1e/2e
kwartaal 2001 |
Vanaf 3e
kwartaal 2001 |
||
7 |
Uitbreiding algemeen maatschappelijk werk |
Vastgesteld |
Afgerond |
Gerealiseerd |
||
28 |
Investeren in sportzalen en -hallen |
Vastgesteld |
1e
helft 2001 |
2001-2002 |
||
29 |
Investeren in (verenigings-) sportaccommodaties |
Vastgesteld |
1e
helft 2001 |
2001-2002 |
||
|
Portefeuille Meine Oosten |
|
|
|
||
5 |
Aardewerkcentrum |
Vastgesteld |
2001-2005 |
2005-2006 |
||
1 |
Versterking Delft Kennisstad |
Vastgesteld |
1e
helft 2001 |
Start in 2001 |
||
33 |
Investeren in de musea |
Vastgesteld |
Afgerond |
Eind 2000
gestart |
||
|
Portefeuille Rik Grashoff |
|
|
|
||
25 |
Investeren in fietsvoorzieningen |
Zomer 2001 |
2001-2002 |
2001-2003 |
||
17 |
Uitbreiden ondergrondse afvalcontainers |
2e/3e
kwartaal 2001 |
2e/3e
kwartaal 2001 |
2001-2002 |
||
19 |
Versnelde aanleg spoortunnel inclusief stadskantoor |
Via project
spoorzone |
Loopt |
2003-2013 |
||
21 |
Investeren in monumenten |
Vastgesteld |
Afgerond |
Vanaf eind 2000
gestart |
||
24 |
Verbetering openbaar vervoer, m.n. buslijn 61 |
3e
kwartaal 2001 |
3e/4e
kwartaal 2001 |
Eind 2001 |
||
20 |
Parkeergarages Zuidpoort en oostkant binnenstad |
Via project
Zuidpoort afgewikkeld |
Tot medio 2001 |
2001 tot medio
2003 |
||
18 |
Beheersing wateroverlast binnenstad |
Vastgesteld |
2001-2002 |
2001-2002 |
||
23 |
Beperken autoverkeer |
2e/3e
kwartaal 2001 |
2001-2002 |
2001-2002 |
||
16 |
Instellen van een energiefonds |
Vastgesteld |
Afgerond |
2001-2009 |
||
|
Portefeuille Dick Rensen |
|
|
|
||
4 |
Scholen voor de toekomst |
Vastgesteld |
Goeddeels
afgerond |
Vanaf eind 2000
gestart |
||
11 |
Ouderen: informatie en zorg |
Vastgesteld |
2e
kwartaal 2001 |
Vanaf medio 2001 |
||
10 |
Meer activiteiten en zorg rond de scholen |
Vastgesteld |
Afgerond |
Gestart in 2001 |
||
8 |
Bestrijden sociaal isolement en ondersteuning vrijwilligers |
Vastgesteld |
Afgerond |
2001-2008 |
||
9 |
Tegengaan van armoede en verkleinen instroom WAO |
Vastgesteld |
2001 |
Start in 2001 |
||
12 |
Centra voor dagbesteding |
Vastgesteld |
Loopt |
In de loop van
2001 |
||
|
Portefeuille Dick Rensen/Matthijs Mahler |
|
|
|
||
14 |
Opvang zwerfjongeren en daklozen |
2e/3e
kwartaal 2001 |
2e/3e
kwartaal 2001 |
Start in 2001 |
||
|
Portefeuille Matthijs Mahler |
|
|
|
||
34 |
Investeren in de openbare bibliotheek |
Vastgesteld |
2000-2001 |
2000-2003 |
||
37 |
Bijdrage aan filmhuis |
Vastgesteld |
2000-2001 |
2001-2004 |
||
2 |
Stimuleren van gebruik computer en internet |
Vastgesteld |
2000-2001 |
Vanaf eind 2000 |
||
36 |
Poppodium en cultuurpodium |
Vastgesteld |
Afgerond |
2001-2004 |
||
x |
Jongerenproject |
Vastgesteld bij
begin EZH-campagne |
1e
kwartaal 2001 |
Vanaf 2e
kwartaal 2001 |
||
STAND
VAN ZAKEN OP PROJECTNIVEAU
Portefeuille-houder |
Projectomschrijving |
Cluster |
Sectorhoofd |
Communicatie-adviseur |
Bedrag in ƒ mln |
Hein van Oorschot |
Steun aan zustersteden (6) |
Wijk/Stad, Leefbaarheid |
Jaap van den Berg |
Carola de Vree |
1.5 |
Ambtelijk coördinator: Jan Alderliesten Uitwerkingsrichting: Het EZH-geld ad ƒ 1.5 mln wordt ter
beschikking gesteld voor projecten die worden uitgevoerd ten behoeve van drie
Delftse partnersteden, t.w. de jumelagepartnerstad Adapazari in Turkije en de
steden Esteli in Nicaragua en Tshwane (voorheen Pretoria/ Mamelodi) in
Zuid-Afrika waarmee Delft een stedenband heeft. Planning: 1. Bestedingsvoorstel, raadsbesluit: juni
2000 2.
Planvorming 1e
halfjaar 2001 3.
Realisatie 2001
e.v. a. Pretoria/Tshwane: Pretoria
heeft formeel en schriftelijk ingestemd met de door de aanvragers gemaakte
keus voor de oprichting van een woningcorporatie en zelfbouwproject voor de
allerarmsten. Nadere uitwerking 1e halfjaar 2001. b. Esteli: Projectkeuze 2e
fase rivierproject is reeds gemaakt in mei 2000. Tijdens overleg in Esteli in
maart 2001 is gekozen om het resterend deel van de gelden in te zetten voor
de aanschaf van vuilnisophaal- en evt. brandweerblusmaterieel en de bouw van
een bibliotheek. c. Adapazari: Projectkeuze is
tijdens een bezoek aan Adapazari in 2000 gemaakt voor het oprichten van een
cultureel centrum. Nadere uitwerking 1e halfjaar 2001 Communicatieacties: Overleg met betrokken steden blijft gaande Voortgang: De stedenorganisaties met
Pretoria/Mamelodi en Esteli zullen in het 2e kwartaal 2001 de
discussie afronden om maximaal 10% van de projectengelden te besteden voor
het versterken/ondersteunen van de eigen lokale organisatie zodanig dat de
vermeerderde deskundigheid op termijn - via externe fondsenwerving - zichzelf
terugverdient en overigens aantoonbaar een positief rendement heeft voor de
beide partnersteden. Bij de voorbereiding van voorstellen ten aanzien van de
zelfbouw initiatieven is de Delftse aanvrager - via inzet van deskundigheid
van de TU en de samenwerking binnen het Platform Delft Petroria/Mamelodi -
nauw betrokken. In Esteli zal de voorbereiding van het project gebeuren via
de lokale vertegenwoordiger van de stedenband. Financiën: Geplande besteding: c. Adapazari ƒ 300.000 |
Portefeuille-houder |
Projectomschrijving |
Cluster |
Sectorhoofd |
Communicatie-adviseur |
Bedrag in ƒ mln |
Jan Torenstra |
Investeren in de wijken (15) |
Wijk/Stad, Wijkzaken en projecten |
Geert Huizing |
Marien van Breukelen |
13.65 |
Ambtelijk
coördinator: Ans van Berkel Uitwerkingsrichting
: Beschikbaarstelling van
EZH-geld ad ƒ 13.65 mln voor: a.
Korte
termijn maatregelen met inzet van de opknapkaravaan om er voor te zorgen dat
de openbare ruimte schoner, heler en veiliger wordt. b.
Extra
voorzieningen zoals bijvoorbeeld straatmeubilair, openbare toiletten en
plaatsen van kunst. c.
Extra
voorzieningen voor kinderen en jongeren, zoals bijv. speelcontainers,
skatevoorziening e.d. Planning: 1.
Bestedingsvoorstel, raadsbesluit: april
2001 2.
Planvorming
voor het geheel 1e
kwartaal 2001 Voor specifieke
projectonderdelen zullen nog uitwerkingsvoorstellen
aan de commissie Leefbaarheid voorgelegd
worden 3.
Realisatie 2000
e.v. Communicatieacties: In het plan van aanpak is aangegeven hoe
bewoners en instellingen betrokken worden bij het formuleren en kiezen van
projecten/ maatregelen Voortgang: De projecten op het
gebied van leefbaarheid zijn gestart met de Opknapkaravaan. De Opknapkaravaan
is juni 2000 gestart in Tanthof en heeft in september respectievelijk
november 2000 de Wippolder en de Binnenstad aangedaan. Begin 2001 is Hof van
Delft gevolgd. Voor dit jaar staan dan nog de resterende drie wijken
Vrijenban, Voorhof en Buitenhof op het programma van de Opknapkaravaan. Financiën: Bij raadsbesluit van mei
2000 is een voorbereidingskrediet van ƒ 950.000 beschikbaar gesteld
t.b.v. de start met een schoonmaak-/opknapkaravaan (ƒ 560.000) en voor
extra benodigde coördinatie-capaciteit voor 3 jaar (ƒ 390.000).
Aanvullend wordt rekening gehouden met een budget van ƒ 3 ton voor
communicatie en monitoring. Het totale resterende budget is gesplitst in 2
delen, de ene helft aan kinderen en jongeren tot 24 jaar, de andere helft aan
verbetering van de leefbaarheid in de zeven Delftse wijken. Voor de
skatebanen wordt in aanvulling op het
vrijgemaakte budget (ƒ 7 ton) ƒ 1 ton beschikbaar
gesteld uit het jongerenproject en
ƒ 1 ton uit het actieplan wijkbeheer. Met de inzet van het budget
wordt rekening gehouden met reservering voor structureel onderhoud. |
Portefeuille-houder |
Projectomschrijving |
Cluster |
Sectorhoofd |
Communicatie-adviseur |
Bedrag in ƒ mln |
Jan Torenstra |
Natuur, sport, recreatie, milieu; voorzieningen en activiteiten
(27) |
Wijk/Stad, Leefbaarheid |
Jaap van den Berg |
Marien van Breukelen |
2.0 |
Ambtelijk coördinator: Hans Kluver Uitwerkingsrichting: Van het totaal ter beschikking staande budget wordt
ƒ 1.750.000 ingezet voor: a.
Voorzieningen in de Delftse Hout. Ter verhoging van de attractiviteit van de Delftse
Hout worden vooral voor jongeren en sportieve recreanten de voorzieningen
uitgebreid. Gedacht wordt aan een “jongereneiland” met speelelementen in
relatie tot het water, nieuwe speeltoestellen in de waterspeeltuin Delftse
Hout en verbetering van de faciliteiten voor trimmen, skeeleren en rolskiën.
Hiervoor is een bedrag van ƒ 1.225.000,-- gereserveerd. Het
Ingenieursbureau heeft het project in voorbereiding genomen. b.
Projecten
ter verbetering van de relatie platteland/stad. Er is een bedrag van ƒ 250.000,-- beschikbaar
gesteld ten behoeve van de Agrarische Natuurvereniging ‘Vockestaert’ voor
educatie, voorlichting en publiciteit. Deze vereniging richt zich op behoud,
herstel en ontwikkelen van natuur, landschap en cultuurhistorische waarden in
Midden-Delfland. De vereniging werkt aan de uitwerking van de diverse
onderdelen van het plan. c. Tuinhuis kindertuinen Tanthof-Oost/Voorhof. Het tuinhuis Voorhof/Tanthof van de Stichting
Kindertuinen is dringend aan vervanging toe. Nieuwbouw en overige
aanpassingen op het complex vragen een investering van ƒ 275.000,--. Het
subsidie is inmiddels toegekend en de stichting bereidt het bouwplan voor. Planning: 1. Bestedingsvoorstel
vastgesteld door de raad 28
september 2000 2.
Planvorming 1e/2e
kwartaal 2001 3.
Realisatie vanaf
3e kw. 2001 Communicatieacties: Voor de projecten genoemd onder a worden de
ontwerpen besproken met doelgroepen en belanghebbenden (o.a. jongeren,
sportverenigingen en ondernemers). De projecten onder b, c en d worden
bilateraal met de initiatiefnemers besproken. Voortgang: De planvorming wordt
afgerond. Voor realisatie van deelproject a. wordt tevens een beheers- en
onderhoudsplan opgesteld. Het project genoemd onder b. heeft een brede
strekking en betreft het gehele gebied Midden-Delfland. Een directe relatie
met het Delftse belang is uitgangspunt. Strekt het verder dan zal ook gekeken
moeten worden naar betrokkenheid van andere Midden-Delfland gemeenten. Financiën: Zie uitwerkingsrichting |
Portefeuille-houder |
Projectomschrijving |
Cluster |
Sectorhoofd |
Communicatie-adviseur |
Bedrag in ƒ mln |
Jan Torenstra |
Uitbreiding algemeen maatschappelijk werk (7) |
Wijk/Stad, Leefbaarheid |
Jaap van den Berg |
Marien van Breukelen |
2.0 |
Ambtelijk
coördinator: Jannie Marck Uitwerkingsrichting: Het extra geld van de gemeente ad ƒ 2
mln wordt ingezet voor de Stichting Maatzorg i.v.m. wachtlijsten voor
iedereen met psychische, relationele of materiële hulpvragen. De middelen
worden ter beschikking gesteld van de Stichting Maatzorg voor uitbreiding van
formatieplaatsen Algemeen Maatschappelijk Werk. Met de Stichting Maatzorg
zijn afspraken gemaakt over de te leveren prestaties. De gemeentelijke
bijdrage wordt door het rijk verdubbeld Planning: 1. Besteding
vastgesteld door de raad 28
sept. 2000 2.
Realisatie na
raadsbesluit Communicatieacties: Er is overleg met de indiener in juni 2000
geweest. Ten tijde van de bestuurlijke besluitvorming (B&W, commissie en
raad) heeft algemene berichtgeving plaatsgevonden. Voortgang: Met het EZH-geld is
gelijktijdig een extra budget van het ministerie van VWS binnengehaald. Het
project is eind 2000 afgerond, het resultaat is dat de formatie voor het
Algemeen Maatschappelijk Werk in totaal is uitgebreid met 2,3
formatieplaatsen. Financiën: Conform het
bestedingsbesluit van september 2000 wordt d.m.v. de rentecomponent
structureel ƒ 100.000 beschikbaar gesteld voor deze formatie-uitbreiding
bij de Stichting Maatzorg. |
Portefeuille-houder |
Projectomschrijving |
Cluster |
Sectorhoofd |
Communicatie-adviseur |
Bedrag in ƒ mln |
Jan Torenstra |
Investeren in sportzalen en sporthallen (28) |
Wijk/Stad, Leefbaarheid |
Jaap van den Berg |
Marien
van Breukelen |
3.0 |
Ambtelijk
coördinator: Rob van den Berg Uitwerkingsrichting: Beschikbaarstelling van EZH- gelden ad
ƒ 3 mln voor: a.
Een
bijdrage onder nader af te spreken voorwaarden aan de Stichting Sportpark
Tanthof-Zuid voor de bouw van een sporthal b.
Bijdragen
onder nader af te spreken voorwaarden aan de verenigingen DVV Delft, Delta en
EDH voor de bouw van een sporthal op sportpark Kerkpolder. c.
Bijdrage
voor de uitvoering van de uitkomsten van een onderzoek naar de behoefte aan
verdere overdekte sportaccommodaties in Delft. In het onderzoek worden
betrokken het initiatief van de vereniging Wippolder, de
toekomstmogelijkheden van de sporthallen Buitenhof en Brasserskade en de gym-
en sportzalen. Planning: 1. Bestedingsvoorstel
vastgesteld in de raad december
2000 2.
Planvorming 1e
helft 2001 3.
Realisatie 2001-2002 De uitvoering van de Kerkpolderhal is gepland voor
2001 (start bouw juni 2001), de
Tanthofhal voor 2002/2003. De uitvoering van het onderzoek zal naar
verwachting in de 1e helft 2001 plaatsvinden, uitvoering van de
resultaten van het onderzoek wordt gepland voor 2001-2002. Communicatieacties: Overleg met betrokkenen heeft plaatsgevonden Voortgang: Voor de hal op sportpark
Kerkpolder zijn alle voorbereidingen afgerond en kan de bouw
starten. Via een overeenkomst zijn de nader te
stellen voorwaarden ingevuld. De gemeentelijke subsidie is toegekend. Officiële slaan
eerste paal volgt binnenkort. Het plan en financiering
Kerkpolderhal zijn rond. De Tanthofhal bevindt zich in ideefase.
De Stichting Sportpark Tanthof Zuid onderzoekt, in kader van
het Sportvisieproject, de mogelijkheden om een eventuele sporthal
te koppelen aan voorzieningen voor kinderopvang, studie- begeleiding,
ouderen activiteiten, tienerwerk enz. Het onderzoek naar
behoefte aan verdere overdekte sportaccommodatieruimte is gestart;
verwachte oplevering juni 2001. Financiën: Bestedingsbesluit december
2000: a. Max. 70% van de kosten en
max. ƒ 1 mln ten behoeve van
sporthal Tanthof Zuid b. Max. 70% van de kosten en
max. ƒ 1 mln ten behoeve van de
sporthal op sportpark Kerkpolder c. ƒ 1 mln ten behoeve van
realisatie uitkomsten onderzoek naar behoefte aan verdere overdekte
sportaccommodaties incl. toekomstmogelijkheden gemeentelijke sporthallen,
gym- en sportzalen en initiatief Wippolder. |
Portefeuille-houder |
Projectomschrijving |
Cluster |
Sectorhoofd |
Communicatie-adviseur |
Bedrag in ƒ mln |
Jan Torenstra |
Investeren in (verenigings)sportac-commodaties (29) |
Wijk/Stad, Leefbaarheid |
Jaap van den Berg |
Marien
van Breukelen |
1.0 |
Ambtelijk
coördinator: Rob van den Berg Uitwerkingsrichting
: Beschikbaarstelling van
EZH-geld ad ƒ 1 mln voor: a.
Versnelde
aanleg kunstgrasvoetbalveld op sportpark Brasserskade. b.
Bijdrage
aan de Jeu de Boulesvereniging MIDI voor verbouw/nieuwbouw van haar
accommodatie. c.
Bijdrage
onder nader af te spreken voorwaarden aan de vereniging DHC om het
DHC-stadion geschikter te maken voor multifunctioneel gebruik. Planning: 1. Bestedingsvoorstel
vastgesteld in raad oktober
2000 2.
Planvorming, uitwerking
voorstellen 1e
helft 2001 3.
Realisatie 2001-2002 Communicatieacties: Overleg met betrokkenen over de uitwerking
van de voorstellen is gaande Voortgang: De planvorming is ver
gevorderd en wordt binnenkort afgerond. De realisatie van het kunstgrasveld
wordt nu voorzien voor juni/juli 2001. De verbouw/nieuwbouw van MIDI wordt
voorzien in 2002. En de aanpassing van het DHC-stadion in 2001. Financiën: Bestedingsbesluit okt. 2000
a.
kunstgrasvoetbalveld
DVC ƒ 700.000 b.
clubaccommodatie
MIDI ƒ 275.000 c.
DHC
- stadion ƒ 25.000 |
Portefeuille-houder |
Projectomschrijving |
Cluster |
Sectorhoofd |
Communicatie-adviseur |
Bedrag in ƒ mln |
Meine Oosten |
Aardewerkcentrum (5) |
Wijk/Stad, Kennisstad |
Patrick Verhoef |
Rosanna
Arias/ Sylvia Koenen |
3.0 |
Ambtelijk
coördinator: Wim Eijkelenburg Uitwerkingsrichting: Realisatie van een Delfts Aardewerkcentrum
(DAC) tezamen met de Koninklijke Porceleyne Fles (KPF) Planning: 1. Opstellen concept
bestedingsplan 4e
kwartaal 2000 2.
Bestedingsvoorstel,
raadsbesluit: 21
december 2000 3.
Planvorming/projectuitwerking 2001-2005 4.
Realisatie 2005-2006 Communicatieacties: Inmiddels heeft overleg tussen betrokkenen
plaatsgevonden m.b.t. de planvorming voor het vervolg met de daarbij
behorende projecten Voortgang: De gemeente Delft
(voorbereid door vakteam CKE en de gemeentemusea) is in bespreking met de
Koninklijke Porceleyne Fles (KPF) over de mogelijkheid om een
Aardewerkcentrum te realiseren. De Raad van Commissarissen van de KPF is
begin maart 2001 eveneens akkoord gegaan met de gekozen uitwerkingsrichting.
De KPF, het vakteam CKE, en de Gemeente Musea Delft zetten de voorbereiding
voor het Aardewerkcentrum voort. Op de uiteindelijke opening wordt
vooruitgelopen door het starten met het opbouwen van de collectie (zowel bij
KPF als de Musea), het inrichten van een tijdelijke tentoonstelling bij de
KPF en het organiseren van op dit thema gerichte evenementen. Financiën: Het gehele bedrag aan
EZH-gelden ad ƒ 3 mln is benodigd als bijdrage in de onrendabele top. Uitgegaan
wordt van vestiging van het DAC op de huidige locatie van het Legermuseum.
Het genoemde bedrag (aangevuld met middelen uit de MRISV en de Reserve
Algemene Economische Structuur) komt dan beschikbaar voor de noodzakelijke
basisverbouwing. |
Portefeuille-houder |
Projectomschrijving |
Cluster |
Sectorhoofd |
Communicatie-adviseur |
Bedrag in ƒ mln |
Meine Oosten |
Versterking Delft Kennisstad (1) |
Wijk/Stad, Kennisstad |
Patrick Verhoef |
Rosanna
Arias/ Sylvia Koenen |
2.0 |
Ambtelijk coördinator: Bianca Engelberts: Bijdrage
Stadshal als bedrijfsverzamelgebouw Bianca
Engelberts: Oprichting
Productontwikkelingsfonds Uitwerkingsrichting: Dit project waarvoor ƒ 2 mln beschikbaar is, valt
uiteen in drie deelprojecten,
te weten: a.
Bijdrage
aan de Stadshal als bedrijfsverzamelgebouw. b.
Stimulering
voor op de markt komen van innovatieve producten door oprichting van een
Productontwikkelingsfonds. c.
Het
samen met Rotterdam, TU-Delft en de Erasmusuniversiteit ontwikkelen van een
centrum voor de ondersteuning van ICT-ondernemers (ICIT). Planning: 1.
Bestedingsvoorstellen, raadsbesluit: juni
2000 2.
Overleg
met indieners afgerond 3.
Planvorming: a. stadshal 1e
helft 2001 b. productontwikkelingsplan afgerond c. oprichting ICIT afgerond
4.
Realisatie: a. stadshal 2e
helft 2001 b. productontwikkelingsplan in
gang gezet c. oprichting ICIT in
gang gezet Communicatieacties: Planvorming vindt plaats in overleg met in-
en externe betrokkenen Voortgang: De uitwerking van de drie
deelprojecten verloopt nog steeds voorspoedig. Een eerste uitwerking van het
Stadshalconcept (deelproject a.) is juni 2000 in de commissie CKE behandeld.
Momenteel wordt een geschikte locatie gezocht, op basis waarvan een
definitief voorstel wordt uitgewerkt en in juni aan de raad wordt voorgelegd.
Op basis van een voorstel (waarmee de indiener van deelproject b. heeft
ingestemd) zijn 2 aandelen gekocht in het fonds “Blossom” en is de
organisatie van het Delftse uitvinderspreekuur inmiddels voor 2001
gerealiseerd. Het 1e spreekuur heeft 1 mei 2001 plaatsgevonden.
Het projectvoorstel ICIT (deelproject c.) is door de commissie onderschreven,
de oprichting van ICIT is een feit, ICIT is voorlopig gevestigd in het BTC. Financiën: Volgens
bestedingsvoorstel juni 2000: a. Stadshal ƒ 0.85
mln; b.
Produktontwikkelingsfonds ƒ 0.30 mln; c. ICIT ƒ 0.85
mln. |
Portefeuille-houder |
Projectomschrijving |
Cluster |
Sectorhoofd |
Communicatie-adviseur |
Bedrag in ƒ mln |
Meine Oosten |
Investeren in de musea (33) |
Bedrijven |
Daniëlle Lokin |
Marja Otten |
1.0 |
Ambtelijk
coördinator: Daniëlle Lokin Uitwerkingsrichting: Gedacht wordt aan bestemming van de
EZH-gelden ad ƒ 1 mln aan: a.
Aankoopfonds
bijzondere objecten en collecties. b.
Bijzondere
tentoonstellingen. c.
Digitaal
toegankelijk maken van de collecties Delftse Musea. Planning: 1. Overleg met
indieners aug/sept
2000 2.
Bestedingsvoorstel, raadsbesluit: 30
november 2000 3.
Planvorming p.m. 4. Realisatie vanaf
eind 2000 Communicatieacties: Met de betrokken projectindieners is overleg
geweest, op basis waarvan het bestedingsvoorstel is opgesteld. Na
vaststelling van het bestedingsvoorstel door de raad vindt nader overleg
plaats voor de concrete invulling/ besteding van het beschikbare geld. Voortgang:
a. De storting in het aankoopfonds
van de musea heeft plaatsgevonden. Met de jaarlijkse
storting is er nu een buffer om indien
de gelegenheid zich aandient een aanwinst aan de collectie toe te voegen. b. De storting in het
tentoonstellingsfonds van de musea heeft plaatsgevonden. Er is een
projectleider aangetrokken om de 2 tentoonstellingen in 2002, een over de VOC
– 400 jaar, en een in het najaar over 750 jaar ziekenzorg in Delft te
realiseren. Beide exposities moeten ook een bijdrage gaan leveren aan de
vernieuwing van de permanente presentatie in het Prinsenhof in de vorm van
proefmodules. Interactieve multimedia zullen deel uitmaken van de
presentaties. c. Het deelproject digitale
ontsluiting van de museumcollecties en t.z.t. beschikbaarstelling op het
internet is vorig jaar gestart. Het streven is erop gericht op per 1-12-2001
de websites voor de musea op het net te hebben. De collectie van Nusantara
zal het eerst raadpleegbaar zijn op het net, in nauwe relatie met het project
Volkenkundige Collectie Nederland. Eind 2003 zal de hele keramiekcollectie
van de gemeente digitaal beschikbaar zijn, voortuitlopend op het Delfts
Aardewerkcentrum i.o. Financiën: Volgens
het verdeelbesluit voor : Deelproject a. ƒ 500.000 Deelproject b. ƒ 200.000 Deelproject c. ƒ 300.000. |
Portefeuille-houder |
Projectomschrijving |
cluster |
Sectorhoofd |
Communicatie-adviseur |
Bedrag in ƒ
mln |
Rik Grashoff |
Investeren in fietsvoorzieningen (25) |
Wijk/Stad, Duurzaam - heid |
Pieter Boone |
Paul Pattijn |
7.0 |
Ambtelijk
coördinator: Lotte Kraaikamp Uitwerkingsrichting: Het beschikbare EZH-geld is bestemd voor: a.
Versneld
aanleggen van een aantal nieuwe paden en verbeteren van belangrijkste
fietsroutes. b.
Aanleg
fietstunnel onder het spoor (Tanthof/ Schie-oevers). Het
EZH-geld ad ƒ 7 mln wordt ingezet als een extra investerings-impuls voor
de aanpak van routes uit het Fietsactieplan. Bij de uitwerking van dit plan
hebben de grootschaliger (en daarmee relatief dure) fietsvoorzieningen zoals
viaducten een lage prioriteit gekregen. De extra investeringsimpuls maakt
realisatie van meer maatregelen mogelijk waaronder de grotere knelpunten
en/of een versnelling van de uitvoering. Conform de aanpak van het
Fietsactie-plan zal een projectenoverzicht worden bepaald. Nagegaan wordt of/hoe
subsidie van het gewest Haaglanden (fietsprojecten: 50% subsidiabel) mogelijk
is. Realisatie hangt samen met andere plannen (bijv. Zuidpoort, Spoorzone) en
werkzaamheden. Planning: 1. Bestedingsvoorstel zomer 2001 2003
e.v. (grote projecten) Communicatieacties: Overleg over het bestedingsvoorstel en
planvorming vindt plaats via de reeds bestaande Klankbordgroep Verkeer en
initiatiefnemers voor dit EZH-project Voortgang: Bestedingsvoorstel wordt
voorbereid Financiën: Bestedingsvoorstel ad
ƒ 7 mln. nog uit te werken |
Portefeuille-houder |
Projectomschrijving |
Cluster |
Sectorhoofd |
Communicatie-adviseur |
Bedrag in ƒ mln |
Rik Grashoff |
Uitbreiden ondergrondse afvalcontainers (17) |
Bedrijven, Stadsbeheer |
Kees Kruijff |
Paul Pattijn |
8.0 |
Ambtelijke
coördinatie: via Cees Verbeek (praktisch);
Ælse Ruiter (beleid); Gerlof Osinga (planning) Uitwerkingsrichting: Alle grote afvalverzamelcontainers, zoals
deze vooral staan in de wijken met gestapelde woningbouw, worden vervangen
door ondergrondse containers. Met het beschikbare bedrag kunnen ca. 340 tot
420 containers geplaatst worden. Op dit moment zijn ca 200 containers
geplaatst; voor de zomervakantie worden daar vanuit het EZH-project 100 aan toegevoegd, vervolgens 100 in de
tweede helft 2001, en tot slot ca. 200 in 2002. Planning: 1.
Bestedingsvoorstel/ planvorming 2e/3e kwartaal 2001 - 200 stuks 2001 - 200 stuks 2002 Communicatieacties: Direct wijk-/ buurtgericht bij invoering Voortgang: Er wordt aansluiting
gezocht op de wijkaanpak/ wijkplannen en grootschalige herinrichtingen. Bij
de uitvoering wordt rekening gehouden met de evaluatie van het uitgevoerde
proefproject. Financiën: Uitwerking
volgt in bestedingsvoorstel |
Portefeuille-houder |
Projectomschrijving |
Cluster |
Directeur |
Communicatie-adviseur |
Bedrag in ƒ mln |
Rik Grashoff |
Versnelde aanleg spoortunnel inclusief stadskantoor (19) |
Directie programma’s en projecten |
Edith Bijleveld |
Paul Pattijn |
18.6 |
Ambtelijk
coördinator: Edith Bijleveld Uitwerkingsrichting: Het project bouw spoortunnel resp. de
ontwikkeling van de spoorzone kent in de periode 2000-2013 zijn eigen
dynamiek. De totale investering bedraagt ruimt ƒ 2 miljard. Het extra
ter beschikking gekomen bedrag van ƒ 18.6 mln is onderdeel van de gemeentelijke
financiële bijdrage aan het totale project. Als uitwerkingsrichting is
aangegeven: a.
Versnelde
start verwerving Houttuinen/ van Leeuwenhoeksingel; b.
(Beperkte)
bijdrage aan evt. bouw nieuw stadskantoor; c.
Eventueel
oprichting van een informatiecentrum. Bij ad a. horen ook zaken als zoeken van
alternatieve locaties voor bewoners/ bedrijven. Met de financiële bijdrage
aan de bouw van het nieuwe stadskantoor kunnen zaken bekostigd worden als het
opstellen van een programma van eisen. Op de locatie van de directie
Programma’s en Projecten zal ook een informatiecentrum voor het
spoorzoneproject ingericht worden (ad c.) Planning: Indicatieve
mijlpalen: 1.
Bestedingsvoorstel Via totale
project 2.
Planvorming a.
Stedelijke
ontwikkeling -
visie
Busquets
afgerond -
Integraal
stedenbouwkundig plan in 2002 -
Delft
Centraal (Ballast Nedam)
2001/2002 b.
bestemmingsplan
spoorzone mrt
2002-sept 2002 c.
nadere
uitwerkingen waaronder 3. Actieve verwerving 2000-2004 4.
Realisatie
bouw spoortunnel/ Communicatieacties: Veelvuldig overleg met vele partijen zowel
uit de overheidssector als uit de markt. Via Platform Spoor zijn plaatselijke
belangstellenden/ belanghebbenden
vroegtijdig bij de ontwikkelingen betrokken. Voortgang: In juni 2001 wordt door
de Directie Programma’s en Projecten een integraal pakket van voorstellen
m.b.t. de ontwikkeling van de Spoorzone aan het gemeentebestuur gedaan Financiën: Ad a. Voor de
(versnelde) verwerving van de ‘Houttuinen’ en de ‘van Leeuwenhoeksingel’ is
overeenkomstig de reeds vastgestelde nota hierover ƒ 6.0 mln
beschikbaar; de verwerving is inmiddels gestart. Er is op dit moment
overeenstemming over de aankoop van 18 panden. De bestemming van het
resterende bedrag van ƒ 12.6 mln is nog nader te bepalen |
Portefeuille-houder |
Projectomschrijving |
Cluster |
Sectorhoofd |
Communicatie-adviseur |
Bedrag in ƒ mln |
||
Rik Grashoff |
Investeren in monumenten (21) |
Publieks-zaken |
Roelie van Opijnen |
Paul
Pattijn |
5.0 |
||
Ambtelijk coördinator: Tineke Kronshorst Uitwerkingsrichting: Na overleg met betrokkenen en/of
belanghebbenden bij het project is de volgende verdeling tot stand gekomen: Subsidie: Toekennings- Beschikking: Oude
Kerk max.
ƒ 1.200.000
ƒ 1.200.000 Maarschalkerweerdorgel max. ƒ 600.000 Huybrechtstoren/DDS max.
ƒ 800.000 Koornbeurs max.
ƒ 320.000 Waalse
Kerk max.
ƒ 432.000 ƒ 420.971 Synagoge max.
ƒ 320.000 ƒ 320.000 Hyppolytuskapel max. ƒ 504.000 Monumentenfonds ƒ 824.000 Uit
het Monumentenfonds wordt later de restauratie van het uurwerk van het
stadhuis en van monumentale poorten en hekken betaald. Ook dient het fonds
voor toekomstige restauraties en bekostiging van onderzoeken. Planning: 1.
Bestedingsvoorstel, raadsbesluit: 21
december 2000 Communicatieacties: Medewerkers monumentenzorg onderhouden
contact met indieners en/of belanghebbenden Voortgang: Voor de realisatie geldt
een aantal procedurevereisten: ·
indiening
van concrete restauratieplannen met tekeningen en gedetailleerde
kostenbegroting ·
vaststelling
van de kosten die voor vergoeding in aanmerking komen (monumentale
restauratiewerkzaamheden) door medewerkers monumentenzorg ·
afgeven
toekenningsbeschikking door burgemeester en wethouders en bevoorschotting van
80% van het toegekende bedrag ·
binnen
twee jaar na datum van het toekenningsbesluit voltooiing van de
restauratiewerkzaamheden ·
na
controle en akkoordbevinding uitbetaling resterende bijdrage. Inmiddels zijn voor de restauraties van de Oude
Kerk, Waalse Kerk en de synagoge toekenningsbeschikkingen afgegeven. Financiën: Voor de restauraties van
de Oude Kerk, Waalse Kerk en de synagoge is/wordt een voorschot uitbetaald
van 80% van het toegekende bedrag, te weten ƒ 1.549.633 |
|||||||
|
|||||||
Portefeuille-houder |
Projectomschrijving |
cluster |
Sectorhoofd |
Communicatie-adviseur |
Bedrag in ƒ
mln |
Rik Grashoff |
Verbetering openbaar vervoer, m.n. buslijn 61 (24) |
Wijk/Stad, Duurzaam-heid |
Pieter Boone |
Paul
Pattijn |
3.75 |
Ambtelijk
coördinator: Elwin Pippel Uitwerkingsrichting: Het gaat hierbij om knelpunten en
verbetermogelijkheden lokaal openbaar vervoer, m.n. lijn 61. Het zonder meer
verhogen van de frequentie van lijn 61 is niet wenselijk. Gelet op het
huidige gebruik van lijn 61 is onzeker of een toename van het vervoersaanbod
opweegt tegen de extra kosten. Het toch al lage rendement op het stadsnet zal
hierdoor niet toenemen. Bezien zal worden onder welke condities extra inzet
van lijn 61 zinvol is. Daarnaast wordt ook de mogelijkheid bezien van: de
inzet van kleiner materieel, een grotere rol voor de Stadstax, acties gericht
op het (verlagen van het) tarief (op bepaalde routes of tijdstippen). De
genoemde opties zullen globaal worden uitgewerkt en tegen elkaar afgewogen op
zowel consequenties voor reizigers, exploitatie en belang voor de langere
termijn. In
de uitwerking wordt rekening gehouden met de samenhang met 3D Project
(openbaar vervoer) en Piekenbus in het kader van de autoluwe binnenstad.
Daarnaast zijn de subsidiëring en voorwaarden ten aanzien van het regulier
openbaar vervoer van belang. Planning: 1. Bestedingsvoorstel 3e kwartaal
2001 Communicatieacties: In overleg met de initiatiefnemers worden de
verschillende opties nader uitgewerkt en afgewogen voor het
bestedingsvoorstel. Ook zullen andere belanghebbenden als Stadsgewest
Haaglanden en Connexxion bij de uitwerking worden betrokken. Voortgang: Bestedingsvoorstel wordt
voorbereid Financiën: Bestedingsvoorstel nog uit
te werken |
Portefeuille-houder |
Projectomschrijving |
cluster |
Sectorhoofd |
Communicatie-adviseur |
Bedrag in ƒ mln |
Rik Grashoff |
Parkeergarages Zuidpoort en oostkant binnenstad(20) |
Wijk/Stad, Duurzaam-heid |
Pieter
Boone |
Paul
Pattijn |
2.5 |
Ambtelijk
coördinator: Henk Twisk Uitwerkingsrichting: Het beschikbare bedrag ad ƒ 2.5 mln
is opgenomen in de dekking van de parkeergarage Zuidpoort. Daarmee worden
onder andere enkele extra kwaliteiten mogelijk gemaakt. Voorbeelden hiervan
zijn de coating en het lichtniveau van de garage. Planning: 1. Bestedingsvoorstel mei 2000
(besluitvorming Zuidpoort) Communicatieacties: Conform het planproces Zuidpoort Voortgang: Zie planproces Zuidpoort Financiën: Via Zuidpoort-project |
Portefeuille-houder |
Projectomschrijving |
cluster |
Sectorhoofd |
Communicatie-adviseur |
Bedrag in ƒ
mln |
Rik Grashoff |
Beheersing wateroverlast binnenstad (18) |
Wijk/Stad, Duurzaamheid |
Pieter Boone |
Paul
Pattijn |
1.0 |
Ambtelijk
coördinator: Johan van Reenen Uitwerkingsrichting: Voor de korte termijn (juni 2001) wordt
een noodvoorziening d.m.v. afsluiting aan de Schiezijde en schotbalken aan de
stadszijde voor Rietveld en Vlamingstraat uitgewerkt. Op de middellange
termijn (2002) zal het gehele lage deel van de binnenstad afsluitbaar zijn
van de Schie. Middels pompen wordt in noodsituaties water uitgepompt om het
peil te beheersen (een van de projecten van het Waterplan). Daarnaast wordt
onderzoek uitgevoerd naar maatregelen die aan gebouwen en in de openbare
ruimte kunnen worden getroffen om vernattingsschade als gevolg van optrekkend
grondwater te voorkomen. Voor de lange termijn is een meer structurele
oplossing (waarbij gedacht kan worden aan het inpolderen van de binnenstad)
noodzakelijk. Dit vergt nadere studie met Hoogheemraadschap en Provincie en
valt buiten dit EZH-project. Planning: 1. Bestedingsvoorstel,
raadsbesluit: januari
2001 2.
Realisatie
uitvoering 2001-2002 Communicatieacties: Met de bewonersgroep Binnenstad Noord, het
Hoogheemraadschap en de Provincie is gesproken over de korte en lange
termijnoplossing. Er zal nog worden gesproken over de middellange termijn. Voortgang: Het betreft een
ingewikkelde problematiek, met veel verschillende invalshoeken
en bevoegdheden van overheden. Binnen de gemeente zijn met name de
sector Duurzaamheid, het Ingenieursbureau en
Stadsbeheer betrokken. De plannen voor de korte
termijn maatregelen zijn in ontwerp gereed; de realisatie wordt in
juni 2001 verwacht. De plannen voor de middellange termijn zijn in ontwikkeling;
afronding wordt in 2002 verwacht. Het onderzoek naar de
vernattingsschade zal naar verwachting in de 2e helft 2001 afgerond
worden, waarna de uitvoering van maatregelen kan plaatsvinden. Financiën: Er wordt vanaf mei 2001
uitgegeven |
Portefeuille-houder |
Projectomschrijving |
cluster |
Sectorhoofd |
Communicatie-adviseur |
Bedrag in ƒ
mln |
Rik Grashoff |
Beperken autoverkeer (23) |
Wijk/Stad, Duurzaam-heid |
Pieter
Boone |
Paul
Pattijn |
0.625 |
Ambtelijk
coördinator: Jeroen Hutten Uitwerkingsrichting: Voor het beperken van onnodig autoverkeer
is een pakket van maatregelen in de stad nodig. Dit pakket omvat enerzijds
maatregelen gericht op de verkeerscirculatie en anderzijds op het gebruik van
de auto. Voor wat betreft de verkeerscirculatie in en rond de binnenstad is
er reeds een aanzet gegeven met de nota Autoluwe Binnenstad. In het kader van
het VVP+ zal dit najaar in een groter verband de verkeerscirculatie aan bod
komen waarbij specifiek aandacht zal zijn voor de Spoorzone, Zuidpoort, TU en
Voorhof/Buitenhof. Naar aanleiding van het VVP+ zullen nadere voorstellen
worden gedaan voor studie dan wel uitwerking van maatregelen gericht op de
verkeerscirculatie. Ten aanzien van het autogebruik is er de mogelijkheid om
het autodelen te bevorderen. Voor dit autodelen zal een nadere uitwerking
plaatsvinden naar de gewenste opzet en gebruikskenmerken en zal dit worden
afgezet tegen de mogelijkheden. Tenslotte is er voor het goederenvervoer de
mogelijkheid om door een vorm stadsdistributie het laad- en losverkeer te
beperken. De gemeente kan door randvoorwaarden als een beperkte
toegankelijkheid van de binnenstad of andere faciliteiten de haalbaarheid van
stadsdistributie vergroten. Planning: 1. Bestedingsvoorstel 2e/3e
kwartaal 2001 Communicatieacties: Overleg over bestedingsvoorstel en
planvorming vindt plaats via de reeds bestaande Klankbordgroep Verkeer en de
initiatiefnemers van dit EZH-project Voortgang: De uitwerking geschiedt
in samenhang met het VVP+, de autoluwe binnenstad (autodelen,
stadsdistributie). Bestedingsvoorstel wordt voorbereid. Financiën: Bestedingsvoorstel nog uit
te werken |
Portefeuille-houder |
Projectomschrijving |
cluster |
Sectorhoofd |
Communicatie-adviseur |
Bedrag in ƒ
mln |
Rik Grashoff |
Instellen van een energiefonds (16) |
Wijk/Stad, Duurzaamheid |
Pieter Boone |
Paul
Pattijn |
3.75 |
Ambtelijk
coördinator: Margreet de Wit Uitwerkingsrichting: Het systeem van subsidieverstrekking wordt
flexibel van opzet. De subsidieverstrekking geschiedt vanuit het Energiefonds
(Zie Financiën). Uitgangspunt is dat het in beginsel op elk moment van het
jaar mogelijk moet zijn een project in te dienen voor een bijdrage uit het
Energiefonds. Het totale budget voor het Energiefonds wordt over 3
categorieën verdeeld: a.
‘Grote’ projecten in de bestaande bouw ca
ƒ 2 miljoen b.
‘grote’ projecten in de nieuwbouw ca
ƒ 2 miljoen c. individuele bedrijven en huishoudens ca ƒ 1 miljoen Planning: 1.
Bestedingsvoorstel, raadsbesluit februari
2001 2.
Realisatie 2001-2009 Communicatieacties: Na instelling van het Energiefonds moeten de
criteria aan de betreffende doelgroepen, waarop het fonds zich richt, kenbaar
gemaakt worden. Een belangrijke rol hierin is neergelegd bij het Delfts
Energie Agentschap. De instelling van het Energiefonds door de Raad is met
plaatselijke publiciteit gepaard gegaan. Voortgang: De realisatieperiode komt
overeen met de vastgestelde looptijd van het Energiefonds. De uitvoering is
gestart met het project ‘100 Delftsblauwe daken’; de gemeentelijke
financiering voor dit project komt deels uit het Energiefonds. De eerste
resultaten zijn te verwachten eind mei 2001; dan zal het deelproject
pv-panelen op huurwoningen van Vestia in de Estelistraat officieel in werking
worden gesteld. Na 1 jaar zal de keuze voor dit systeem van
subsidieverstrekking worden geëvalueerd door het DEA. Toetsing van de
projecten aan de gestelde voorwaarden en uitgangspunten vindt plaats in de
toetsingscommissie en worden met advies voorgelegd aan B&W. Financiën: Voeding Energiefonds:
reserve nutswinsten van ƒ 1.2 miljoen en vanuit EZH-gelden een extra
impuls van ƒ 3.75 miljoen. Jaarlijks wordt een overzicht van te besteden
gelden gemaakt. Reeds aangegane verplichtingen met als dekking ‘reserve
nutswinsten’: . 100
Delftsblauwe daken ca. ƒ 450.000
. onrendabele top energievoorziening Zuidpoort ca.
ƒ 420.000. |
Portefeuille-houder |
Projectomschrijving |
Cluster |
Sectorhoofd |
Communicatie-adviseur |
Bedrag in ƒ mln |
Dick Rensen |
Scholen voor de toekomst (4) |
Wijk/Stad, Leefbaarheid |
Jaap van den Berg |
Brigitte van Doorn |
10.0 |
Ambtelijk
coördinator: Nicolette
Hendriks Uitwerkingsrichting: a. Realisatie van moderne ICT-voorzieningen
inclusief. beheers/onderhoudsfaciliteiten voor alle
basisscholen. b.
Realisatie
moderne ICT-voorzieningen in voortgezet onderwijs. c.
Investeren
in technische opleidingen samen met bedrijfsleven en voorbereidend
beroepsonderwijs. d.
Computeractiviteiten
in de verlengde schooldag (vensterschool). e.
Startsubsidie
produktie Soundbox (computergestuurd spraaksysteem) f.
Subsidie
beroepsmanifestatiedag. g.
Reservering
structurele ICT-kosten in primair / voortgezet onderwijs. Planning: 1. Raadsbesluit
bestedingsvoorstel juni
2000 Þ aanvullend
bestedingsvoorstel deelproject a juni
2000 Þ aanvullend
bestedingsvoorstel project d en f oktober
2000 Þ aanvullend
bestedingsvoorstel project b en g november
2000 Þ aanvullend
bestedingsvoorstel project e (1e deel) april 2001 2.
Verdere planvorming Þ Nadere uitwerking
deelproject c 2e/3e
kwart. 2001 3.
Realisatie Þ deelproject a start 1e
cluster scholen feb./maart
2001 Þ start uitvoering
deelproject b januari
2001 Þ subsidieverstrekking
deelproject f december
2000 Þ start 1e deel
deelproject e maart/april
2001 Þ start uitvoering
deelproject d september
2001 Communicatieacties: Communicatie m.b.t. deelprojecten a, b en g verloopt
via reeds bestaande overleg- en besluitvormingsstructuur in het onderwijs,
nl. DIA-platform met vertegenwoordigers schoolbesturen, gemeente, TU,
bibliotheek en onderwijsbegeleidingsdienst. Communicatie naar de scholen zelf
verloopt via de schoolbesturen, DIA-nieuwsbrief en de onlangs gerealiseerde
Delftse Onderwijsportal op Internet. Met de projectindieners van de deelprojecten c t/m
f hebben eerst oriënterende gesprekken plaatsgevonden, op basis waarvan het
bestedingsvoorstel is gemaakt. Het bestedingsvoorstel is teruggecommuniceerd
naar de indieners. In samenspraak met de projectindieners zullen nader
uitgewerkte projectvoorstellen volgen. Voortgang: Voor een groot deel van de
projecten is de realisatie gestart. Alleen voor deelproject c. moet nog een
uitwerkingsplan opgesteld worden. Financiën: Verdeelbesluit: a.
moderne
ICT-voorzieningen in basisonderwijs ƒ 3.5
mln b.
moderne
ICT voortgezet onderwijs ƒ 2.2
mln c.
investeren
in techniek ƒ 1.5
mln d.
computeractiviteiten
in het verlengde schooldag ƒ 0.6
mln e. en f. Soundbox en beroepsmanifestatiedag ƒ 0.2 mln g.
reservering t.b.v. structurele ICT-kosten ƒ 2.0 mln |
Portefeuille-houder |
Projectomschrijving |
cluster |
Sectorhoofd |
Communicatie-adviseur |
Bedrag in ƒ
mln |
Dick Rensen |
Ouderen: informatie en zorg (11) |
Publieks-zaken, WIZ |
Chris Kruizinga |
Brigitte
van Doorn |
7.0 |
Ambtelijk
coördinator: Patricia Robbins Uitwerkingsrichting: Het project ‘Ouderen: Informatie en Zorg’
is gekoppeld aan de nadere uitwerking van de nota lokaal volksgezondheids -
en zorgbeleid. Het genoemde bedrag van ƒ 7 mln is de kapitalisering van
een (ingaande 2001) beschikbaar structureel budget van ƒ 350.000. Vanuit
de rente op het totale bedrag van ƒ 7 mln wordt de in het jaar 2000
extra benodigde projectmatige ondersteuning bekostigd. Het project is
uitgewerkt in een tiental deelprojecten. Deze hebben betrekking op
onderwerpen als meer aandacht, begeleiding en ondersteuning voor vrijwilligerswerk
in de zorg, 1 zorgloket voor informatie en advies aan ouderen en een 24uurs
zorgservice. Planning: 1.
Bestedingsvoorstel, raadsbesluit: april
2001 Communicatieacties: Overleg met de indieners van de projecten
heeft plaatsgevonden. Er zullen verdere gesprekken met de indieners gevoerd
worden omtrent de uitvoering van de projecten. Voortgang: Het plan van aanpak zal
in het tweede kwartaal van 2001 gereed zijn. Verwacht wordt dat in de tweede
helft van 2001 tot de uitvoering van de projecten kan worden overgegaan. Een
aantal projectvoorstellen vertoont grote raakvlakken met het werkterrein van
de sector leefbaarheid. Gezorgd wordt voor terugkoppeling met ambtenaren
werkzaam in de sector. Financiën: Er is een bedrag van
ƒ 7 miljoen beschikbaar. Een gedeelte daarvan (ca.
ƒ 670.000) wordt ingezet voor projecten met een eenmalig karakter
of een korte tijdsperiode bestrijken;
voor structurele uitgaven wordt uitgegaan van
ca.ƒ 320.000 per jaar. In aanvulling hierop is de rente voor 2000
incidenteel ingezet voor projectmatige ondersteuning en projecten.
Met de indieners moeten eerst nadere afspraken
gemaakt worden voordat deze gelden
aangewend kunnen worden. |
Portefeuille-houder |
Projectomschrijving |
cluster |
Sectorhoofd |
Communicatie-adviseur |
Bedrag in ƒ
mln |
Dick Rensen |
Meer activiteiten en zorg rond de scholen (10) |
Wijk/Stad Leefbaarheid |
Jaap van den Berg |
Brigitte van Doorn |
7.0 |
Ambtelijk
coördinator: Wim Walraven Uitwerkingsrichting: Het beschikbare bedrag ad ƒ 7 miljoen is bestemd voor a.
Via
‘brede scholen’ per wijk invulling geven aan zaken als sport en cultuur,
huiswerkbegeleiding, opvoed-/advieswerk. b.
Via
deskundige hulp op de basisscholen aandacht besteden aan kleuters met een
ontwikkelingsachterstand. c.
Steun
voor allochtonen in de vorm van onder andere cursus ouderbetrokkenheid. d.
Spelontwikkeling
Delftse kinderen. Planning: 1. Planvorming juni/juli
2000 Een
start met de realisatie is inmiddels gemaakt op basis van het plan van aanpak
2e fase Brede-schoolontwikkeling. Communicatieacties: De plannen zijn inmiddels in het stadium van
vertaling van theorie naar praktijk en worden via de gebruikelijke
communicatielijnen met scholen besproken. Nieuw is dat de wijkwerkgroepen van
de brede school zijn ingesteld. Daarin vindt overleg plaats over de activiteiten
van het brede schoolprogramma en vindt de evaluatie plaats over het totale
brede school programma Voortgang: Het deelproject a is verder uitgewerkt in het plan van
aanpak 2e fase Brede-schoolontwikkeling. Het project levert met
ingang van het schooljaar 2001 – 2002 een activiteitenprogramma af op het
gebied van sport, ICT, cultuur en natuur en milieu. Thans worden de bestaande
zorgactiviteiten en mogelijkheden in kaart gebracht. Bovendien wordt
onderzocht hoe de ouder- en kindzorg wijkgericht en in samenhang kan worden
ingericht, waarbij de zorg geconcentreerd wordt in ‘wijkzorgteams’. Het deelproject b voor
deskundige hulp in ontwikkeling bedreigde kleuters is in lijn gebracht met de
huidige wetgeving op dat gebied. Dit heeft geleid tot het instellen van de
zgn. Voorschool die in het nieuwe schooljaar in de wijken Voorhof en
Buitenhof van start gaat. Voor deelproject c t.b.v. steun voor
allochtonen is aangehaakt bij het integratiebeleid van de gemeente Delft. Ook
dit onderdeel gaat deel uitmaken van de Voorschool waarvan de start gepland
bij de aanvang van het schooljaar 2001 – 2002. Voor
het deelproject d inzake spelontwikkeling Delftse kinderen is aan
scholen het verzoek gedaan om plannen in te dienen. Scholen zullen binnenkort
schriftelijk worden benaderd met de informatie over de beschikbare middelen
en voorwaarden waaraan een aanvraag voor het omvormen van een schoolplein tot
een ‘wijkspeelplein’ moet voldoen. De criteria zijn naast de hierboven
genoemde de Europese richtlijnen die gelden voor het inrichten van
speeltuinen. De aanvragen worden beoordeeld door het Ingenieursbureau. Dit
bureau geeft advies aan de projectgroep Brede School. Financiën: Volgens bestedingsbesluit
oktober 2000: ·
Voor
deelproject a: ƒ 350.000 structureel vanaf 2001 ·
Deelproject
b: ƒ 100.000 t.b.v. Onderwijsbeleidsplan (2001/2004) ·
Deelproject
c: ƒ 40.000 voor de cursus ouderenbetrokkenheid ·
Deelproject
d: ƒ 210.000 t.b.v. aanvragen voor spelontwikkeling. De bedragen voor projecten
b t/m d zijn eenmalig. |
Portefeuille-houder |
Projectomschrijving |
Cluster |
Sectorhoofd |
Communicatie-adviseur |
Bedrag in ƒ mln |
Dick Rensen |
Bestrijden sociaal isolement en ondersteuning vrijwilligers (8) |
Wijk/stad, Leefbaarheid |
Jaap van den Berg |
Brigitte van Doorn |
3.5 |
Ambtelijk
coördinator: Julia Lebeau Uitwerkingsrichting: Het beschikbare bedrag ad ƒ 3.5 mln
wordt ingezet voor: a.
Het
integrale project ‘tegengaan sociaal isolement en bevordering
vrijwilligerswerk’ voor twee periodes van vier jaar. Het deelproject behelst
de opzet van wijksteunpunten, die waar mogelijk aansluiten bij bestaande
netwerken van professionele en vrijwilligersorganisaties in de wijken. b.
bijdrage
aan Humanitas voor het deelproject vriendschappelijk huisbezoek door
vrijwilligers. c.
bijdragen
voor actieve vrijwilligers, waaronder de ‘Delftse Pluim’. Planning: 1. Bestedingsvoorstel
raadsbesluit 30
november 2000 Communicatieacties: Met de indieners van de projectvoorstellen
en met betrokken relevante organisaties heeft in het derde kwartaal 2000 de
nodige afstemming t.b.v. de opstelling van het bestedingsvoorstel
plaatsgevonden. Ook de verdere uitwerking zal in nauw overleg met direct
betrokkenen plaatsvinden. De communicatieacties voor deelproject a zijn in
het projectplan ‘Samen aan de slag’ verwerkt. Deelproject b wordt afgestemd met (de
coördinatoren van) Humanitas. De projectindieners m.b.t. c zijn deel gaan
nemen in het comité dat de Delftse Pluim en de vrijwilligersmanifestatie
voorbereid. Voortgang: In januari 2001 is
samen met de partners van het sociaal driehoeksoverleg (Stichting Maatzorg,
Stichting Ouderenwerk Delft, Stichting Welzijn Delft) de implementatiefase
gestart voor de opzet van de wijksteunpunten en de werving van de
wijkconsulenten voor drie wijken. In 2001 is ook de jaarlijkse uitreiking van
de Delftse Pluim gestart; tevens vindt er nog een grote
vrijwilligersmanifestatie plaats. Financiën: Volgens het bestedingsbesluit: Deelproject a: ca. ƒ 3 mln in de periode
2001/2008 Deelproject b: dekking vanuit jaarlijks
beschikbaar bedrag (ƒ 10.000) voor ondersteuning vrijwilligerswerk per
wijk Deelproject c: ƒ 55.000. Er blijft dan nog ca. ƒ 400.000 gereserveerd
voor onvoorziene uitgaven. |
Portefeuille-houder |
Projectomschrijving |
cluster |
Sectorhoofd |
Communicatie-adviseur |
Bedrag in ƒ
mln |
Dick Rensen |
Tegengaan van armoede en verkleinen instroom WAO (9) |
Publieks-zaken, WIZ |
Chris Kruizinga |
Brigitte van Doorn |
2.25 |
Ambtelijk
coördinator: Michel Noordermeer Uitwerkingsrichting: Vanuit het beschikbare EZH-geld ad
ƒ 2.25 mln worden bijdragen verleend aan: a.
In
de nota samen aan de Slag wordt in het kader van het incentivebeleid een
drietal voorstellen gedaan om de armoedeval te verkleinen. Deze voorstellen
zijn: instellen van een koopkrachtgarantie, verstrekken van een bonus bij
deelname aan een sociaal activeringstraject en verruimen van de
vrijlatingsregeling. Op 29 maart 2001 is door de raad besloten om ƒ 1.75
mln. in te zetten voor dit incentivebeleid. Dit bedrag wordt in 1 keer
gestort in het Fonds Werk en Inkomen (FWI) en kan de komende jaren gebruikt
worden om incentives te verstrekken. b.
Het
FNV wil een reactiefcentrum in Delft opzetten om te voorkomen dat werknemers
in de WAO terechtkomen. Voordat iemand wordt afgekeurd en het formele traject
van start gaat, wil het reactiefcentrum kijken of deze werknemers elders zijn
te plaatsen zodat zij niet in een afkeuringsprocedure terecht komen. Het
bedrag van ƒ 5 ton zal worden verstrekt nadat duidelijk is dat het
project kans van slagen heeft en er medefinanciers zijn gevonden. Planning: 1.
Bestedingsvoorstel, raadsbesluit: maart
2001 3. Realisatie a. verstrekken incentives juni
2001 b. reactiefcentrum p.m. Communicatieacties: Met het FNV zal nog veelvuldig overleg
plaatsvinden in verband met de definitieve versie van het plan van aanpak.
Deze versie dient voordat de subsidie beschikbaar wordt gesteld ter
kennisname naar de commissie WZO te worden gestuurd.. Voortgang: Bijdrage aan het FWI voor
het incentivebeleid is gerealiseerd. Overleg met FNV is nog gaande. Financiën: Op dit moment is nog geen
geld uitgegeven. De overheveling naar het FWI (ƒ 1.75 mln.) vindt mei
2001 plaats. |
Portefeuille-houder |
Projectomschrijving |
cluster |
Sectorhoofd |
Communicatie-adviseur |
Bedrag in ƒ mln |
Dick Rensen |
Centra voor dagbesteding (12) |
Publieks-zaken, WIZ |
Chris Kruizinga |
Brigitte van Doorn |
1.5 |
Ambtelijk
coördinator: Donate Veenstra Uitwerkingsrichting: Het beschikbare bedrag ad ƒ 1.5 mln
wordt ingezet voor: a.
Het
huren van een pand voor de huisvesting van de KIWI, onderdeel van Stichting
Vrije Tijd en Vorming, t.b.v. vrijetijdsactiviteiten voor mensen met een
verstandelijke handicap; b.
Dagbesteding
DWO heeft een pand in het centrum van Delft (Spoorsingel) op het oog om o.a.
te gebruiken voor dagbesteding voor mensen met een psychiatrische
achtergrond. Planning: 1.
Bestedingsvoorstel, raadsbesluit: dec.
2000 Communicatieacties: Stichting VTV en Dagbesteding DWO zijn beide
geïnformeerd over het opzet van de besteding van het beschikbare EZH-geld. Op
dit moment wordt er vanuit de gemeente gewerkt aan het plan van aanpak voor
het project van de Stichting VTV. De verdere uitwerking van het plan hangt af
van de inzet van de middelen. De
uitvoering van het project van Dagbesteding DWO hangt af van het
procedureverloop met betrekking tot WZV en de alternatieven die eventueel
zullen worden ingezet. Ook met hen zal afstemming over het plan van aanpak
plaatsvinden. Voortgang: Het bestedingsvoorstel is
in de Raad van december 2000 vastgesteld. Dit betekent dat er ƒ 1 mln.
beschikbaar kan komen voor de Stichting VTV en ƒ 0.5 mln. aan
Dagbesteding DWO. Op dit moment is er bestuurlijk overleg over de besteding
van het geld voor de stichting VTV. Vanuit de gemeente is de insteek, dat de
beschikbare middelen structureel worden ingezet. Er ligt nu een aanbod voor
huisvesting voor een periode van ca. 10 jaar. Bekeken wordt of met een
structurele inzet van het geld op dit aanbod kan worden ingegaan.
Dagbesteding DWO heeft aangegeven dat onderbrengen van het pand in de Wet
Ziekenhuisvoorzieningen moeilijk wordt. Op dit moment wordt bezien hoe
hiermee om te gaan en welke alternatieven er zijn. Financiën: Op dit moment is er
bestuurlijk overleg over de inzet van ƒ 1 mln. voor de Stichting VTV.
Zodra dit rond is kan het geld worden ingezet. Het moment van toekenning
van ƒ 0,5 mln. aan Dagbesteding DWO hangt af van het tijdstip dat het
pand Spoorsingel kan worden ondergebracht in de Wet Ziekenhuisvoorzieningen.
Als dit niet kan wordt bezien welke alternatieven er zijn. Voor beide
projecten is tot op heden het geld nog niet ingezet. |
Portefeuille-houder |
Projectomschrijving |
cluster |
Sectorhoofd |
Communicatie-adviseur |
Bedrag in ƒ mln |
Dick Rensen/ Matthijs Mahler |
Opvang zwerfjongeren en daklozen (14) |
Publieks-zaken, WIZ |
Chris Kruizinga |
Brigitte van Doorn |
1 |
Ambtelijk
coördinator: Maarten Verbaan en Rien
Griep Uitwerkingsrichting: Het beschikbare bedrag ad ƒ 1 miljoen
wordt ingezet voor: a.
Opvangplaatsen
en activiteiten voor zwerfjongeren en daklozen. Hierbij wordt een koppeling gemaakt met het
bestaande beleid ten aanzien van jeugdhulpverlening en maatschappelijke
opvang. b.
Intensieve
begeleiding door mentoren voor (allochtone) kansarme doelgroepen. Hierbij
wordt bekeken of een koppeling gemaakt kan worden met het Gemeentelijk
Onderwijsachterstandenbeleid indien het om jongeren gaat en het opvang - en
integratiebeleid indien het om volwassenen gaat. Rekening
wordt (project a.) gehouden met de relatie met het bestaande beleid voor
opvang, en de besteding van de beschikbaar gekomen extra rijksgelden voor
2001 voor zwerfjongeren en daklozen. Planning: 1. Bestedingsvoorstel
mei
2001 Communicatieacties: Met de indieners van de projectvoorstellen
wordt in mei 2001 nader overleg gepleegd over het concept-bestedingsvoorstel Voortgang: Een
concept-bestedingsvoorstel voor de opvang van zwerfjongeren en daklozen is
gereed. De invulling van deze opvang hangt samen met het bestaande beleid
m.b.t. de opvangvoorzieningen. Daarbij moet onderscheid worden gemaakt tussen
opvang van 18+ en ouder (verantwoordelijkheid gemeente) resp. de 18- "(zwerf)jongeren" (verantwoordelijkheid
jeugdzorg/jeugdhulpverlening/ provincie). Daarnaast is er nog een leemte vwb
de opvang voor 18- "(zwerf)jongeren", die
door een crisissituatie op straat komen te staan. In overleg met
Jeugdhulpverlening is de mogelijkheid besproken om voor Delftse jongeren 3 a
4 plaatsen te creëren voor opvang in crisissituaties dmv uitbreiding bestaande opvang/begeleid
wonen van jeugdhulpverlening. Financiën: In beginsel is een bedrag
van ƒ 1 miljoen gulden (oftewel ƒ 50.000 per jaar) beschikbaar uit
de EZH-gelden. |
Portefeuille-houder |
Projectomschrijving |
Cluster |
Sectorhoofd |
Communicatie-adviseur |
Bedrag in ƒ mln |
Matthijs Mahler |
Investeren in de openbare bibliotheek (34) |
Wijk/Stad, Kennisstad |
Patrick Verhoef |
Marianne
van der Valk |
2.0 |
Ambtelijk
coördinator: Jaap van den Berg Uitwerkingsrichting: Dit project, waar ƒ 2 miljoen voor
ter beschikking staat, kent de volgende onderdelen: a.
Bezuiniging
voor drie jaar terugdraaien; b.
Biblioservice
in de wijken realiseren; c.
Versterken
van de bibliotheekcollectie. De bezuiniging van ƒ 150.000 per jaar
ingaande 1999 op het bibliotheeksubsidie wordt voor drie jaar teruggedraaid.
Zodra servicepunten in de wijken zijn gerealiseerd en de nieuwe centrale
bibliotheekvestiging in Zuidpoort gereed is, kan de bezuiniging definitief
worden geëffectueerd. Planning: 1. Bestedingsvoorstel
(a.+ c.) mei/okt
2000 Communicatieacties: Er was 1 externe indiener voor het project
versterken van de collectie. Daarmee is in juli 2000 afgestemd. Voortgang: De uitvoering van de
onderdelen a en c is ter hand genomen en duurt voor beide drie jaar. De
uitvoering van de pilot servicepunt Wippolder is gestart in april 2001. Er is
inmiddels gerapporteerd over de nulmeting; een voortgangsrapportage is per 1
mei verschenen. Op basis van de evaluatie van de pilot wordt in het najaar
2001 het integrale bestedingsvoorstel voor deelproject b. opgesteld. Financiën: De volgende
bestedingsvoorstellen zijn door de Raad vastgesteld: 1.
Subsidie
van ƒ 605.000 voor het terugdraaien van de bezuiniging over de periode
2000 -2003 (mei 2000); 2.
Krediet
van ƒ 175.000 en van ƒ 110.000 voor de pilot biblioservice Wippolder
(september 2000); 3.
Subsidie
van ƒ 90.000 voor versterken van de bibliotheekcollectie (september
2000) Er resteert nog een gereserveerd bedrag van
ƒ 1.020.000 voor de verdere uitwerking van de biblioservice in de
wijken. Voor alle genoemde bestedingsvoorstellen zijn budgetten beschikbaar
gesteld via begrotingswijziging. De subsidietoekenningen hebben reeds
plaatsgevonden en bijbehorende bedragen zijn uitgekeerd. Ook de voorbereiding
van de pilot is in volle gang en leidt tot uitgaven. De pilot in de Wippolder
verloopt voorspoedig (en daarmee ook de besteding van de middelen) en zal 3e
kwartaal 2001 worden geëvalueerd. Waarna besluitvorming over verbreding van
het concept kan plaatsvinden. |
Portefeuille-houder |
Projectomschrijving |
Cluster |
Sectorhoofd |
Communicatie- adviseur |
Bedrag in ƒ mln |
Matthijs Mahler |
Bijdrage aan filmhuis (37) |
Wijk/Stad, Kennisstad |
Patrick Verhoef |
Rosanna
Arias/ Sylvia Koenen |
0.25 |
Ambtelijk
coördinator: Bianca Engelberts Uitwerkingsrichting: Het EZH-bedrag ad ƒ 250.000,-- is
beschikbaar gesteld om een financiële injectie te geven ter behoud van het
Filmhuis. Aanvullend hierop is ƒ 0.25 mln. extra uit de reserve
economische structuur getrokken. Drie maatregelen worden getroffen: a)
Het
aflossen van de lening met gemeentegarantie (ƒ 362.000,-incl.
boeterente); b)
Het
plegen van benodigde investeringen (ƒ 88.000,-); c)
Het
versterken van de marketing van het filmhuis (ƒ 50.000,-). Planning: 1. Bestedingsvoorstel
november
2000 Communicatieacties: Er waren drie externe indieners. Met hen is
afgestemd. Voortgang: Met de nota Filmhuis is
door de Raad op 30 november 2000 ingestemd. Deze vormt tevens het
bestedingsvoorstel op basis waarvan besloten is de vanuit EZH-gelden
gereserveerde ƒ 250.000,- beschikbaar te stellen. De uitvoering van de
onderdelen wordt nu conform de nota ter hand genomen. De lening wordt z.s.m.
afgelost. De benodigde investeringen zullen nu in gang gezet worden. De
marketingacties (en de bijbehorende subsidiebedragen) worden over vier jaar
verspreid. De subsidiebeschikking voor het aflossen van de lening, de
investeringen en de 1e jaarschijf van de marketingondersteuning is
in concept gereed Financiën: Het EZH-geld ad
ƒ 250.000 wordt in 2001 ingezet voor de aflossing van de geldlening. |
Portefeuille-houder |
Projectomschrijving |
Cluster |
Sectorhoofd |
Communicatie-adviseur |
Bedrag in ƒ mln |
Matthijs Mahler |
Stimuleren van gebruik computer en internet (2) |
Wijk/Stad, Kennisstad |
Patrick Verhoef |
Marianne
van der Valk |
0.5 |
Ambtelijk
coördinator:
Jaap van den Berg Uitwerkingsrichting: In het kader van het project Biblioservice
in de wijken wordt het bedrag van ƒ 0.5 mln. ingezet voor het monitoren
en coachen van gebruikersgroepen en het coachen van het opbouwwerk. De zes wijken
krijgen een identiek bedrag. Planning: 1. Bestedingsvoorstel
raadsbesluit: 28
september 2000 Het
totale bestedingsvoorstel van ƒ 0.5 mln. is in september door de Raad
vastgesteld. Er is hiermee een bedrag van ƒ 85.000 beschikbaar gesteld
voor de pilotwijk Wippolder. De uitvoering aldaar vindt plaats in 2001. Communicatieacties: Er waren vier externe indieners. In augustus
2000 is hiermee afgestemd. De
communicatie verloopt via de pilot servicepunten. Voortgang: Het totale
bestedingsvoorstel van ƒ 0.5 mln. is in september door de Raad
vastgesteld. Er is hiermee een bedrag van ƒ 85.000 beschikbaar gesteld
voor de pilotwijk Wippolder. De uitvoering vindt plaats in 2001. Voor
het promoten van WippolderPUNTNL met betrekking tot de gebruikersgroepen is
een aantal eenmalige acties uitgevoerd, waaronder cursussen computer- en
internetgebruik. Momenteel wordt gewerkt aan het structureel betrekken van de
gebruikers-groepen bij de pilot. Financiën: Inmiddels wordt op het beschikbare budget uitgegeven |
Portefeuille-houder |
Projectomschrijving |
Cluster |
Sectorhoofd |
Communicatie-adviseur |
Bedrag in ƒ mln |
Matthijs Mahler |
Poppodium en cultuurpodium (36) |
Wijk/Stad, Kennisstad |
Patrick Verhoef |
Rosanna
Arias/ Sylvia Koenen |
0.625 |
Ambtelijk
coördinator: Paulus van Uythoven Uitwerkingsrichting: Met de EZH-bijdrage ad
ƒ 625.000 wordt de positie van de podiumkunsten in de stad versterkt in
het bijzonder met aanbod waaraan jongeren behoefte hebben. In 2001 wordt een
begin gemaakt met interactief programmeren door de Stichting Popprogrammering
Speakers en De Koornbeurs. Ook wordt een bijzondere manifestatie ‘Talent tussen
wal en schip’ (werktitel) in het kader van het Landelijk Actieplan
Cultuurbereik voorbereid. Planning: 1. Bestedingsvoorstel
oktober
2000 Communicatieacties: Overleg met de indieners wordt periodiek
voortgezet. Voortgang: Een programmatische opzet
van het samenwerkingsverband is in de commissie CKE van december 2000
goedgekeurd (Nota ‘Alsof het bereik geen kunst is. Het Delftse Actieplan
2001-2004’). De
aanvullende programmering Speakers en De Koornbeurs is begin 2001 gestart. De
subsidiebeschikkingen (en betalingen) voor de 1e jaarschijf voor
De Koornbeurs (ƒ 25.000) en Speakers (ƒ 104.000) zijn verstuurd. De
monitoring van de activiteiten vindt vanuit het vakteam CKE plaats. Voor
deze interactieve programmering en samenwerkingsverbanden tussen Speakers,
Delftse jongeren en De Koornbeurs zal om de 2 jaar een evaluatie
plaatsvinden. Financiën: In januari 2001 zijn de
EZH-gelden via subsidiebeschikking beschikbaar gesteld. De totale
investeringsimpuls ad ƒ 625.000 is verdeeld over een periode van vier
jaar (2001/2004). |
Portefeuille-houder |
Projectomschrijving |
Cluster |
Sectorhoofd |
Communicatie-adviseur |
Bedrag in ƒ mln |
Matthijs
Mahler |
Jongerenproject |
Wijk/Stad Leefbaarheid |
Jaap
van den Berg |
0.2 |
|
Ambtelijk
coördinator:
Sarah van Roemburg Uitwerkingsrichting: De doelgroep jongeren (4-12 jaar, 12-18
jaar) is gericht benaderd om voorstellen te doen voor de besteding van
ƒ 200.000,- ten behoeve van nieuwe projecten die voor en door jongeren
bedacht worden. De campagne die samen met het VAK, de basisscholen en het
voortgezet onderwijs georganiseerd wordt, is in de tweede helft 2000
uitgevoerd. In de leeftijdscategorie 4-12 jaar zijn door de jury twee ideeën
als winnaar aangewezen. De combinatie hiervan is een speelobject ‘De walvis
en hamsterkooi’, die bij verschillende evenementen en op verschillende
plaatsen in de stad inzetbaar is. Voor de leeftijdscategorie 12-18 jaar is gekozen
voor realisatie van skatebanen (via het project “Investeren in de wijken”). Planning: 1. Jongerencampagne juni/dec
2000 a.
De Walvis en de Hamsterkooi b. Skatebanen 3.
Uitwerking gekozen projecten a.
De Walvis en de Hamsterkooi 2000 b. Skatebanen 1e
kwartaal 2001 4. Realisatie a.
De Walvis en de Hamsterkooi 2e
kwartaal 2001 b. Skatebanen P.m. Communicatieacties: Onder meer via Stadskrant. Daarnaast
specifiek gericht op de doelgroep via VAK, basisscholen, voortgezet
onderwijs. Voortgang: Voor project a. is de
uitvoering ter hand genomen. Project b. loopt mee
in de uitvoeringsvoorbereiding van het project ‘Investeren in de wijken’. Financiën: Voor beide doelgroepen
is reeds bij de opzet van de EZH-campagne (eind 1999) ƒ 100.000,-
beschikbaar gesteld. Het geld voor de skatebanen wordt toegevoegd aan
“Investeren in de wijken” |
BIJLAGE I: DE TE VOLGEN WERKWIJZE BIJ DE
NADERE UITWERKING VAN DE EZH-PROJECTEN
Na
het besluit van de gemeenteraad van 30 maart 2000, waarbij budgetten zijn
toegekend aan de bekende 30 projecten, is de verantwoordelijkheid voor de
nadere uitwerking en uitvoering van deze projecten terechtgekomen bij het
lijnmanagement, waarbij de gezamenlijke directeuren - het GMT - de regierol en
controlling voor het geheel vervullen. Voor het vervolg van deze afzonderlijke
projecten, waar het scholenproject als 30e nog aan toegevoegd kan
worden, is door het gemeentebestuur een nadere structuur vastgesteld. Voor de
verdere uitwerking is van belang, dat duidelijk is:
* hoe de “bevels”- en
rapportagelijnen lopen;
* aan welke procedure- en
vormvereisten voldaan moet worden;
* welke financiële richtlijnen
gelden voor de indiening van bestedingsvoorstellen.
In
deze notitie wordt de richtlijnen voor de verdere uitwerking van EZH-projecten
nader beschreven, waarbij ingegaan wordt op:
I. Aansturing
EZH-projecten
II. Procedure-afspraken
III. Financieel technische richtlijnen
IV. Grofmazige planning voor plan van aanpak en
voortgangsrapportages
AANSTURING
EZH-PROJECTEN:
1.
De
verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de EZH-projecten ligt bij het
lijnmanagement (i.c. de sectorhoofden volgens bijlage I).
2.
Gelet
op het belang van de voortgang van de aangebroken fase van nadere uitwerking
van de projecten en daarop te volgen uitvoering vervult het GMT de “regierol en
controlling” op het geheel.
3.
Het
lijnmanagement draagt, ten behoeve van de voorbereiding en uitvoering, zorg
voor:
a.
een plan van aanpak;
b.
een bestedingsplan;
c.
voortgangsrapportage.
4.
Het
verantwoordelijk lijnmanagement legt via het plan van aanpak aan het GMT
voor op welke wijze het project uitgewerkt kan worden.
De belangrijkste te beantwoorden vragen voor de
lijnmanagers in dit verband zijn:
-
Wat
is nodig om het project succesvol uit te werken en implementeren:
-
Wie
wordt ambtelijk coördinator voor het project;
-
Hoe
wordt de voortgang in het project gewaarborgd. Is hiervoor voldoende capaciteit
beschikbaar;
-
Zijn
er activiteiten ondernomen om in contact te treden met de indieners van de
projecten. Wanneer is het integrale bestedingsvoorstel te verwachten;
-
Wat
is de planning voor het vervolg, wanneer kan de implementatie starten, hoe lang
duurt het implementatietraject en vanaf wanneer zijn de concrete resultaten
zichtbaar.
4.
De bestedingsvoorstellen
(raadsvoorstellen) gaan via de normale besluitvormingslijn langs B&W en
raad.
De Centrale Staf (vakteam Strategie en Control)
toetst op opzet en aanpak, beoordeling op het doelbereik, financiële en
procedurele aspecten.
5.
Voortgangsrapportages worden vooralsnog eens per 3
maanden uitgebracht aan het GMT. Het GMT rapporteert, met een
voortgangsrapportage over voorbereiding en uitvoering van alle 30 projecten,
aan B&W en raad(scommissies). De Centrale Staf stelt de integrale
voortgangsrapportage op.
In deze voortgangsrapportage wordt ingegaan op:
-
de
voortgang ten opzichte van het plan van aanpak
-
zich
voordoende knelpunten in de voortgang en daartoe te treffen maatregelen;
-
het
doelbereik (zichtbaarheid van resultaten);
-
inzet
van middelen (m.n. financieel/personeel/publiciteit).
De afzonderlijke voortgangsrapportages zijn op te
stellen voor de jaren 2000 en 2001. Ingaande 2002 zal de berichtgeving over de
realisatie van de EZH-projecten opgaan in de gemeentelijke beleidscyclus.
PROCEDURE-AFSPRAKEN:
1.
Voor
elk project zal een separaat traject gevolgd worden met zijn eigen tempo voor
wat betreft de bestuurlijke besluitvorming en de daaropvolgende uitvoering.
Toelichting: Het verder operationaliseren van de projecten zal
soms nog lastig zijn. Er zullen nadere keuzen gemaakt moeten worden omdat
veelal het beschikbare budget per project niet toereikend is om alle ingediende
voorstellen volledig uit te voeren. Dit geldt in ieder geval voor de projecten
die op de 11e plaats of lager zijn beland. De projecten zijn ook
heel verschillend van aard, sommige kunnen op relatief korte termijn uitgewerkt
worden, voor andere projecten geldt een langere periode.
2. Als regel geldt, dat door
de verantwoordelijke beleidsafdeling :
a.
Met de
indieners van de projecten overleg wordt gevoerd;
b.
Aan de
raad afzonderlijke bestedingsvoorstellen worden voorgelegd, volgens de
gebruikelijke vormvereisten (raadsvoorstel, raadsbesluit, begrotingswijziging)
om het beschikbare geld voor het totale project toe te delen aan de
onderscheiden onderdelen/deelprojecten;
c.
De
projecten (met mogelijk daarbijbehorende gedetailleerde begrotingen en plan van
aanpak) worden uitgevoerd. De hieraan verbonden technische wijzigingen op de
begrotingen kunnen via tussentijdse wijzigingen op de gemeentebegroting verwerkt
worden;
d.
Over
de voortgang van de projecten systematisch wordt gerapporteerd.
Het eerste formele moment daarvoor zal zijn de rapportage per peildatum
1 september 2000.
3.
Ook
bij mogelijk noodzakelijke uitzonderingen (zie punt 8 Financieel technische
richtlijnen) op de algemene regel is de eerste weg naar de Raad, via de
verantwoordelijke vakcommissie met een bestedingsvoorstel (incl.
begrotingswijziging).
4.
Op de
raadsagenda worden de in besluitvorming gebrachte bestedingsvoorstellen gebundeld
tot één agendapunt (bestedingsvoorstel(len) EZH).
FINANCIEEL
TECHNISCHE RICHTLIJNEN:
1. Na het besluit van de
gemeenteraad van 30 maart 2000 staan de budgetten voor de verschillende
projecten vast. Het vastgestelde bedrag is beschikbaar vanaf 1 april 2000.
2. Op de projecten met
onderliggende voorstellen ligt een zware “hypotheek”. Degenen die projecten
hebben ingediend verwachten nu dat er met hen overleg gevoerd gaat worden, en
dat hun eigen voorstel (deels of geheel) gehonoreerd gaat worden. Dat betekent
ook dat de beoordeling van toetsing op bestedingsvoorstellen “streng in de
leer” moet zijn. Het EZH-geld is niet bestemd om binnen het beleidsveld waar
het project in thuis hoort op een andere wijze dan direct voor dit project
ingezet te worden. De activiteiten, die met dit EZH-geld uitgevoerd worden en
de resultaten die daaraan te ontlenen zijn, zullen een tijd lang symbool
blijven staan voor iets wat bereikt is dankzij de op voordracht van de burgers
gegeven bestemming van de EZH-gelden.
3.
De
projecten hebben deels:
a.
een
structureel karakter (bijv. omdat voor het project een structurele personele
capaciteit nodig is, of omdat aan investeringen exploitatielasten verbonden
zijn)
b.
het
karakter van investeringen of incidentele uitgaven (bijv. subsidies voor een
bepaalde periode).
Dit onderscheid zal ook begrotingstechnisch (als de bestedingen vast
staan) worden verwerkt. (Dit wordt dan ook opgenomen in de interne
werkbegrotingen 2001 die voor 1 januari van 2001 opgesteld worden).
4.
Voor
de structureel benodigde budgetten zal vanuit de EZH-reserve een bedrag
opzij gezet worden (en geblokkeerd worden), om via de jaarlijkse rente die
daarop getrokken wordt verzekerd te zijn van het benodigde structurele budget.
Er wordt volgens een vaste formule uitgegaan van 5% rente op de
geblokkeerde hoofdsom (of omgekeerd geredeneerd als er een structureel bedrag
van ƒ 1 ton beschikbaar moet komen, zal een bedrag van ƒ 2 mln - dus het
twintigvoudige - geblokkeerd moeten worden).
5.
Voor
de investeringen resp. incidentele uitgaven worden reserves aangehouden.
De uitgaven hieruit zullen in de regel over een aantal jaren gespreid zijn.
Voor deze reserves wordt de normale gemeentelijke beleidslijn gevolgd dat op
deze reserves jaarlijks een inflatiecorrectie (prijscompensatie) wordt
toegepast.
De rente-opbrengst van het eigen vermogen zal hoger
zijn dan deze prijscompensatie. Het verschil tussen deze inflatiecorrectie en
de calculatierente voor inzet van het eigen vermogen als financieringsmiddel
wordt toegevoegd aan het financieel beeld van de gemeente. Deze rentemarge is
derhalve geen aanvullende dekkingsbron voor bestedingsvoorstellen.
6.
Bij de
uitwerking van de diverse activiteiten moeten ook eventuele exploitatielasten
en mogelijk noodzakelijke extra personele inzet die nodig is om resultaten te
bereiken aangegeven worden. Bij een aantal activiteiten kunnen activiteiten
gewoon meegenomen worden in het normale werk. Bij andere is extra capaciteit
nodig òf bij externe organisaties òf in de ambtelijke organisatie. Dat moet dan
door de beleidsverantwoordelijke afdeling aangegeven en onderbouwd worden.
7.
Veel
van de geselecteerde projectvoorstellen betreffen in feite - al dan niet
eenmalig - een extra financiële steun voor al bestaande activiteiten of voor
reeds bestaande maatschappelijke instellingen. Dit zal dan ook in de meeste
gevallen in de vorm van subsidie moeten gebeuren.
Voor de verdeling van dit geld kan aangesloten
worden bij de gebruikelijke "subsidiegang" van deze instellingen.
Daarbij kan het extra geld natuurlijk wel geoormerkt
worden en kunnen er afzonderlijke voorwaarden etc. aan gesteld worden, zodat
het geld niet ongemerkt in de grote subsidiepot verdwijnt.
8. Het kan noodzakelijk zijn
t.b.v. de voortgang en de uitvoering van EZH-projecten om al voorafgaand aan
het integrale bestedingsvoorstel een aantal activiteiten te starten. Dit geldt
m.n. voor de projecten die complexer van aard zijn, en waarvoor nog veel
overleg/tijd nodig is voor de definitieve uitwerking. Er hebben zich al
verschillende voorbeelden voorgedaan, waarbij op creatieve wijze een start
gemaakt wordt met de uitvoering van het project.
Te denken valt daarbij aan:
-
beschikbaarstelling
van een beperkt gedeelte van het totale beschikbare eenmalige bedrag of (een
gedeelte van de ) eerste jaarschijf van een structureel budget om
voorbereidingen te kunnen treffen of om zoals in de wijken gebeurt de
“karavaan” al te laten starten;
-
uitnutten
van mogelijk tijdelijke andere dekkingsbronnen om te kunnen starten.
Centrale
Staf,
Bert
den Uijl,
mei
2000.