voortgangsbericht 

 

                                 stand   van   zaken   REALISATIE

                                                                EZH-projecten

                                                                              (2001-I).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                Centrale Staf /B. den Uijl, mei 2001.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                INHOUDSOPGAVE

 

 

 

 

 

Toelichting op het voortgangsbericht

 

 

Totaaloverzicht voortgang realisatie EZH-projecten

 

Stand van zaken op projectniveau

 

 

 

 

Bijlage I:

De te volgen werkwijze bij de nadere uitwerking van de EZH-projecten

PAG.

 3

 

 

 4

 

 

 5

 

 

 

 

36


 

 

TOELICHTING OP HET VOORTGANGSBERICHT

 

 

Inleiding

In dit eerste voortgangsbericht van het kalenderjaar 2001 wordt op hoofdlijnen de stand van zaken met betrekking tot de uitwerking van de EZH-projecten beschreven. Aangegeven wordt hoever het nu staat met de uitwerking van de 29 projecten waar de raad op 30 maart jl. budgetten aan heeft toegekend vanuit de EZH-reserve. Het scholenproject is hier als laatste (30e) aan toegevoegd. Samen met de VAK, basisscholen en het voorgezet onderwijs is in het 4e kwartaal 2000 campagne gevoerd om tot een selectie van projecten te komen die voor en door jongeren worden bedacht.

 

De opbouw van de rapportage

                De structuur van het voortgangsbericht “stand van zaken EZH-projecten” is opgebouwd uit de volgende aspecten:

Ambtelijk coördinator:       

Wie draagt  onder verantwoordelijkheid van het betreffende sectorhoofd zorg voor de projectleiding c.q. projectcoördinatie;

Uitwerkingsrichting:

Welke ideeën zijn geformuleerd voor de uitwerkingsrichting van de afzonderlijke projecten;

Planning:

Welke mijlpalen worden onderkend en hoe staat het met de “mijlpaal” om bestedingsvoorstellen aan de raad voor te leggen; is er een globale planning voor het vervolg beschikbaar zowel als het gaat om de nadere uitwerking van het bestedingsvoorstel (planvorming), als om de realisatie;

Communicatieacties:

In hoeverre is/wordt contact gezocht met de betrokken indieners van projecten (burgers en organisaties);

Aandachtspunten:

Zijn er bijzondere aandachtspunten waar rekening mee gehouden moet worden om

het project succesvol uit te werken en te implementeren;

Financiën:

Hoe wordt het beschikbare geld ingezet, en hoever staat het inmiddels met de uitputting van de door de raad beschikbaar gestelde kredieten c.q. budgetten.

 


 

 

TOTAALOVERZICHT VOORTGANG REALISATIE EZH-PROJECTEN.

 

Het totaaloverzicht waarbij de projecten ingedeeld zijn naar de betrokken portefeuillehouders ziet er als volgt uit:

 

nr.

Project

Bestedingsvoorstel

PLANVORMING

Realisatie

 

Portefeuille Hein van Oorschot

 

 

 

6

Steun aan zustersteden

Vastgesteld

1e halfjaar 2001

In 2001 e.v.

 

Portefeuille Jan Torenstra

 

 

 

15

Investeren in de wijken

Vastgesteld

Afgerond

In 2000 gestart

27

Natuur, sport, recreatie, milieu; voorzieningen en activiteiten

Vastgesteld

1e/2e kwartaal 2001

Vanaf 3e kwartaal 2001

7

Uitbreiding algemeen maatschappelijk werk

Vastgesteld

Afgerond

Gerealiseerd

28

Investeren in sportzalen en -hallen

Vastgesteld

1e helft 2001

2001-2002

29

Investeren in (verenigings-) sportaccommodaties

Vastgesteld

1e helft 2001

2001-2002

 

Portefeuille Meine Oosten

 

 

 

5

Aardewerkcentrum

Vastgesteld

2001-2005

2005-2006

1

Versterking Delft Kennisstad

Vastgesteld

1e helft 2001

Start in 2001

33

Investeren in de musea

Vastgesteld

Afgerond

Eind 2000 gestart

 

Portefeuille Rik Grashoff

 

 

 

25

Investeren in fietsvoorzieningen

Zomer 2001

2001-2002

2001-2003

17

Uitbreiden ondergrondse afvalcontainers

2e/3e kwartaal 2001

2e/3e kwartaal 2001

2001-2002

19

Versnelde aanleg spoortunnel inclusief stadskantoor

Via project spoorzone

Loopt

2003-2013

21

Investeren in monumenten

Vastgesteld

Afgerond

Vanaf eind 2000 gestart

24

Verbetering openbaar vervoer, m.n. buslijn 61

3e kwartaal 2001

3e/4e kwartaal 2001

Eind 2001

20

Parkeergarages Zuidpoort en oostkant binnenstad

Via project Zuidpoort afgewikkeld

Tot medio 2001

2001 tot medio 2003

18

Beheersing wateroverlast binnenstad

Vastgesteld

2001-2002

2001-2002

23

Beperken autoverkeer

2e/3e kwartaal 2001

2001-2002

2001-2002

16

Instellen van een energiefonds

Vastgesteld

Afgerond

2001-2009

 

Portefeuille Dick Rensen

 

 

 

4

Scholen voor de toekomst

Vastgesteld

Goeddeels afgerond

Vanaf eind 2000 gestart

11

Ouderen: informatie en zorg

Vastgesteld

2e kwartaal 2001

Vanaf medio 2001

10

Meer activiteiten en zorg rond de scholen

Vastgesteld

Afgerond

Gestart in 2001

8

Bestrijden sociaal isolement en ondersteuning vrijwilligers

Vastgesteld

Afgerond

2001-2008

9

Tegengaan van armoede en verkleinen instroom WAO

Vastgesteld

2001

Start in 2001

12

Centra voor dagbesteding

Vastgesteld

Loopt

In de loop van 2001

 

Portefeuille Dick Rensen/Matthijs Mahler

 

 

 

14

Opvang zwerfjongeren en daklozen

2e/3e kwartaal 2001

2e/3e kwartaal 2001

Start in 2001

 

Portefeuille Matthijs Mahler

 

 

 

34

Investeren in de openbare bibliotheek              

Vastgesteld

2000-2001

2000-2003

37

Bijdrage aan filmhuis

Vastgesteld

2000-2001

2001-2004

2

Stimuleren van gebruik computer en internet

Vastgesteld

2000-2001

Vanaf eind 2000

36

Poppodium en cultuurpodium

Vastgesteld

Afgerond

2001-2004

x

Jongerenproject

Vastgesteld bij begin EZH-campagne

1e kwartaal 2001

Vanaf 2e kwartaal 2001

 


STAND VAN ZAKEN OP PROJECTNIVEAU

 

Portefeuille-houder

Projectomschrijving

Cluster

Sectorhoofd

Communicatie-adviseur

Bedrag in ƒ             mln

Hein van Oorschot

Steun aan zustersteden (6)

Wijk/Stad, Leefbaarheid

Jaap van den Berg

Carola de Vree

1.5

Ambtelijk coördinator:                     Jan Alderliesten

 

Uitwerkingsrichting:                         Het EZH-geld ad ƒ 1.5 mln wordt ter beschikking gesteld voor projecten die worden uitgevoerd ten behoeve van drie Delftse partnersteden, t.w. de jumelagepartnerstad Adapazari in Turkije en de steden Esteli in Nicaragua en Tshwane (voorheen Pretoria/ Mamelodi) in Zuid-Afrika waarmee Delft een stedenband heeft.

 

Planning:                                              1.  Bestedingsvoorstel, raadsbesluit:                                        juni 2000

2.     Planvorming                                                                              1e halfjaar 2001

3.     Realisatie                                                                                  2001 e.v.

a.   Pretoria/Tshwane: Pretoria heeft formeel en schriftelijk ingestemd met de door de aanvragers gemaakte keus voor de oprichting van een woningcorporatie en zelfbouwproject voor de allerarmsten. Nadere uitwerking 1e halfjaar 2001.

b.   Esteli: Projectkeuze 2e fase rivierproject is reeds gemaakt in mei 2000. Tijdens overleg in Esteli in maart 2001 is gekozen om het resterend deel van de gelden in te zetten voor de aanschaf van vuilnisophaal- en evt. brandweerblusmaterieel en de bouw van een bibliotheek.

c.   Adapazari: Projectkeuze is tijdens een bezoek aan Adapazari in 2000 gemaakt voor het oprichten van een cultureel centrum. Nadere uitwerking 1e halfjaar 2001

 

Communicatieacties:                       Overleg met betrokken steden blijft gaande

Voortgang:                                          De stedenorganisaties met Pretoria/Mamelodi en Esteli zullen in het 2e kwartaal 2001 de discussie afronden om maximaal 10% van de projectengelden te besteden voor het versterken/ondersteunen van de eigen lokale organisatie zodanig dat de vermeerderde deskundigheid op termijn - via externe fondsenwerving - zichzelf terugverdient en overigens aantoonbaar een positief rendement heeft voor de beide partnersteden. Bij de voorbereiding van voorstellen ten aanzien van de zelfbouw initiatieven is de Delftse aanvrager - via inzet van deskundigheid van de TU en de samenwerking binnen het Platform Delft Petroria/Mamelodi - nauw betrokken. In Esteli zal de voorbereiding van het project gebeuren via de lokale vertegenwoordiger van de stedenband.

Financiën:                                            Geplande besteding:
a. Tshwane (Pretoria/ Mamelodi), voor oprichting woningcorporatie en zelfbouwproject voor de allerarmsten:  ƒ 525.000
b1. Esteli, voor de aanschaf van vuilnisophaal- en evt. brandweerblusmaterieel en de bouw van een bibliotheek ƒ 225.000; daarnaast is reeds   ƒ 330.000 ingezet voor aanpak rivier Esteli
b2. Tshwane/Esteli, voor organisatiesteun maximaal ƒ 120.000

                                                               c. Adapazari ƒ 300.000

 

 

Portefeuille-houder

Projectomschrijving

Cluster

Sectorhoofd

Communicatie-adviseur

Bedrag in ƒ            mln

Jan Torenstra

Investeren in de wijken (15)

Wijk/Stad, Wijkzaken en projecten

Geert Huizing

Marien van Breukelen

13.65

Ambtelijk coördinator:     Ans van Berkel

 

Uitwerkingsrichting :        Beschikbaarstelling van EZH-geld ad ƒ 13.65 mln voor:

a.     Korte termijn maatregelen met inzet van de opknapkaravaan om er voor te zorgen dat de openbare ruimte schoner, heler en veiliger wordt.

b.     Extra voorzieningen zoals bijvoorbeeld straatmeubilair, openbare toiletten en plaatsen van kunst.

c.     Extra voorzieningen voor kinderen en jongeren, zoals bijv. speelcontainers, skatevoorziening e.d.

 

Planning:                                              1. Bestedingsvoorstel, raadsbesluit:                                         april 2001

2.     Planvorming voor het geheel                                                 1e kwartaal 2001

Voor specifieke projectonderdelen zullen

nog uitwerkingsvoorstellen aan de commissie

Leefbaarheid voorgelegd worden

3.     Realisatie                                                                                  2000 e.v.

                                                              

Communicatieacties:                       In het plan van aanpak is aangegeven hoe bewoners en instellingen betrokken worden bij het formuleren en kiezen van projecten/ maatregelen

 

Voortgang:                                          De projecten op het gebied van leefbaarheid zijn gestart met de Opknapkaravaan. De Opknapkaravaan is juni 2000 gestart in Tanthof en heeft in september respectievelijk november 2000 de Wippolder en de Binnenstad aangedaan. Begin 2001 is Hof van Delft gevolgd. Voor dit jaar staan dan nog de resterende drie wijken Vrijenban, Voorhof en Buitenhof op het programma van de Opknapkaravaan.

 

Financiën:                                            Bij raadsbesluit van mei 2000 is een voorbereidingskrediet van ƒ 950.000 beschikbaar gesteld t.b.v. de start met een schoonmaak-/opknapkaravaan (ƒ 560.000) en voor extra benodigde coördinatie-capaciteit voor 3 jaar (ƒ 390.000). Aanvullend wordt rekening gehouden met een budget van ƒ 3 ton voor communicatie en monitoring. Het totale resterende budget is gesplitst in 2 delen, de ene helft aan kinderen en jongeren tot 24 jaar, de andere helft aan verbetering van de leefbaarheid in de zeven Delftse wijken. Voor de skatebanen wordt  in aanvulling op het vrijgemaakte budget (ƒ 7 ton)

                                                               ƒ 1 ton beschikbaar gesteld uit het jongerenproject en  ƒ 1 ton uit het actieplan wijkbeheer. Met de inzet van het budget wordt rekening gehouden met reservering voor structureel onderhoud.

 


 

Portefeuille-houder

Projectomschrijving

Cluster

Sectorhoofd

Communicatie-adviseur

Bedrag in ƒ            mln


Jan Torenstra

Natuur, sport, recreatie, milieu; voorzieningen en activiteiten (27)

Wijk/Stad, Leefbaarheid

Jaap van den Berg

Marien van Breukelen

2.0

Ambtelijk coördinator:                     Hans Kluver

 

Uitwerkingsrichting:         Van het totaal ter beschikking staande budget wordt ƒ 1.750.000                                                                    ingezet voor:

                                                               a. Voorzieningen in de Delftse Hout.

Ter verhoging van de attractiviteit van de Delftse Hout worden vooral voor jongeren en sportieve recreanten de voorzieningen uitgebreid. Gedacht wordt aan een “jongereneiland” met speelelementen in relatie tot het water, nieuwe speeltoestellen in de waterspeeltuin Delftse Hout en verbetering van de faciliteiten voor trimmen, skeeleren en rolskiën. Hiervoor is een bedrag van ƒ 1.225.000,-- gereserveerd. Het Ingenieursbureau heeft het project in voorbereiding genomen.

b.     Projecten ter verbetering van de relatie platteland/stad.

Er is een bedrag van ƒ 250.000,-- beschikbaar gesteld ten behoeve van de Agrarische Natuurvereniging ‘Vockestaert’ voor educatie, voorlichting en publiciteit. Deze vereniging richt zich op behoud, herstel en ontwikkelen van natuur, landschap en cultuurhistorische waarden in Midden-Delfland. De vereniging werkt aan de uitwerking van de diverse onderdelen van het plan.

c. Tuinhuis kindertuinen Tanthof-Oost/Voorhof.

Het tuinhuis Voorhof/Tanthof van de Stichting Kindertuinen is dringend aan vervanging toe. Nieuwbouw en overige aanpassingen op het complex vragen een investering van ƒ 275.000,--. Het subsidie is inmiddels toegekend en de stichting bereidt het bouwplan voor.

 

 

Planning:                                              1. Bestedingsvoorstel vastgesteld door de raad                     28 september 2000

2.     Planvorming                                                                              1e/2e kwartaal 2001

3.     Realisatie                                                                                  vanaf 3e kw. 2001

 

Communicatieacties:                       Voor de projecten genoemd onder a worden de ontwerpen besproken met doelgroepen en belanghebbenden (o.a. jongeren, sportverenigingen en ondernemers). De projecten onder b, c en d worden bilateraal met de initiatiefnemers besproken.

 

Voortgang:                                          De planvorming wordt afgerond. Voor realisatie van deelproject a. wordt tevens een beheers- en onderhoudsplan opgesteld. Het project genoemd onder b. heeft een brede strekking en betreft het gehele gebied Midden-Delfland. Een directe relatie met het Delftse belang is uitgangspunt. Strekt het verder dan zal ook gekeken moeten worden naar betrokkenheid van andere Midden-Delfland gemeenten.

 

Financiën:                                            Zie uitwerkingsrichting


 

Portefeuille-houder

Projectomschrijving

Cluster

Sectorhoofd

Communicatie-adviseur

Bedrag in ƒ            mln

Jan Torenstra

Uitbreiding algemeen maatschappelijk werk (7)

Wijk/Stad, Leefbaarheid

Jaap van den Berg

Marien van Breukelen

2.0

Ambtelijk coördinator:     Jannie Marck

 

Uitwerkingsrichting:                         Het extra geld van de gemeente ad ƒ 2 mln wordt ingezet voor de Stichting Maatzorg i.v.m. wachtlijsten voor iedereen met psychische, relationele of materiële hulpvragen. De middelen worden ter beschikking gesteld van de Stichting Maatzorg voor uitbreiding van formatieplaatsen Algemeen Maatschappelijk Werk. Met de Stichting Maatzorg zijn afspraken gemaakt over de te leveren prestaties. De gemeentelijke bijdrage wordt door het rijk verdubbeld

 

Planning:                                              1. Besteding vastgesteld door de raad                        28 sept. 2000

2.     Realisatie                                                                                    na raadsbesluit

 

 

Communicatieacties:                       Er is overleg met de indiener in juni 2000 geweest. Ten tijde van de bestuurlijke besluitvorming (B&W, commissie en raad) heeft algemene berichtgeving plaatsgevonden.

 

Voortgang:                                          Met het EZH-geld is gelijktijdig een extra budget van het ministerie van VWS binnengehaald. Het project is eind 2000 afgerond, het resultaat is dat de formatie voor het Algemeen Maatschappelijk Werk in totaal is uitgebreid met 2,3 formatieplaatsen.

 

Financiën:                                            Conform het bestedingsbesluit van september 2000 wordt d.m.v. de rentecomponent structureel ƒ 100.000 beschikbaar gesteld voor deze formatie-uitbreiding bij de Stichting Maatzorg.

 

 


 

Portefeuille-houder

Projectomschrijving

Cluster

Sectorhoofd

Communicatie-adviseur

Bedrag in ƒ             mln

Jan Torenstra

Investeren in sportzalen en sporthallen (28)

Wijk/Stad, Leefbaarheid

Jaap van den Berg

Marien van Breukelen

3.0

Ambtelijk coördinator:     Rob van den Berg

 

Uitwerkingsrichting:                         Beschikbaarstelling van EZH- gelden ad ƒ 3 mln voor:

a.     Een bijdrage onder nader af te spreken voorwaarden aan de Stichting Sportpark Tanthof-Zuid voor de bouw van een sporthal

b.     Bijdragen onder nader af te spreken voorwaarden aan de verenigingen DVV Delft, Delta en EDH voor de bouw van een sporthal op sportpark Kerkpolder.

c.     Bijdrage voor de uitvoering van de uitkomsten van een onderzoek naar de behoefte aan verdere overdekte sportaccommodaties in Delft. In het onderzoek worden betrokken het initiatief van de vereniging Wippolder, de toekomstmogelijkheden van de sporthallen Buitenhof en Brasserskade en de gym- en sportzalen.

 

Planning:                                              1. Bestedingsvoorstel vastgesteld in de raad             december 2000

2.   Planvorming                                                                1e helft 2001

3.   Realisatie                                                                                    2001-2002

De uitvoering van de Kerkpolderhal is gepland voor 2001 (start bouw   juni 2001), de Tanthofhal voor 2002/2003. De uitvoering van het onderzoek zal naar verwachting in de 1e helft 2001 plaatsvinden, uitvoering van de resultaten van het onderzoek wordt gepland voor 2001-2002.

 

Communicatieacties:                       Overleg met betrokkenen heeft plaatsgevonden

 

Voortgang:                                          Voor de hal op sportpark Kerkpolder zijn alle voorbereidingen

                                               afgerond en kan de bouw starten. Via een overeenkomst zijn de                                                                        nader te stellen voorwaarden ingevuld. De gemeentelijke subsidie is                                                               toegekend. Officiële slaan eerste paal volgt binnenkort. Het plan en                                                   financiering Kerkpolderhal zijn rond. De Tanthofhal bevindt zich in                                                             ideefase. De Stichting Sportpark Tanthof Zuid onderzoekt, in kader                                                              van het Sportvisieproject, de mogelijkheden om een eventuele                                                                sporthal te koppelen aan voorzieningen voor kinderopvang, studie-                                                       begeleiding, ouderen activiteiten, tienerwerk enz. Het onderzoek                                                                               naar behoefte aan verdere overdekte sportaccommodatieruimte is                                                    gestart; verwachte oplevering juni 2001.                                                                                                                    

Financiën:                                            Bestedingsbesluit december 2000:

a.   Max. 70% van de kosten en max. ƒ  1 mln ten behoeve van      sporthal Tanthof Zuid

b.   Max. 70% van de kosten en max. ƒ  1 mln ten behoeve van de        sporthal op sportpark Kerkpolder

c.   ƒ  1 mln ten behoeve van realisatie uitkomsten onderzoek naar behoefte aan verdere overdekte sportaccommodaties incl. toekomstmogelijkheden gemeentelijke sporthallen, gym- en sportzalen en initiatief Wippolder.

 

 

Portefeuille-houder

Projectomschrijving

Cluster

Sectorhoofd

Communicatie-adviseur

Bedrag in ƒ             mln

Jan Torenstra

Investeren in (verenigings)sportac-commodaties (29)

Wijk/Stad, Leefbaarheid

Jaap van den Berg

Marien van Breukelen

1.0

Ambtelijk coördinator:     Rob van den Berg

 

Uitwerkingsrichting :        Beschikbaarstelling van EZH-geld ad ƒ 1 mln voor:

a.     Versnelde aanleg kunstgrasvoetbalveld op sportpark Brasserskade.

b.     Bijdrage aan de Jeu de Boulesvereniging MIDI voor verbouw/nieuwbouw van haar accommodatie.

c.     Bijdrage onder nader af te spreken voorwaarden aan de vereniging DHC om het DHC-stadion geschikter te maken voor multifunctioneel gebruik.

 

Planning:                                              1. Bestedingsvoorstel vastgesteld in raad                  oktober 2000

2.   Planvorming, uitwerking voorstellen                       1e helft 2001

3.   Realisatie                                                                                    2001-2002

 

Communicatieacties:                       Overleg met betrokkenen over de uitwerking van de voorstellen is gaande

 

Voortgang:                                          De planvorming is ver gevorderd en wordt binnenkort afgerond. De realisatie van het kunstgrasveld wordt nu voorzien voor juni/juli 2001. De verbouw/nieuwbouw van MIDI wordt voorzien in 2002. En de aanpassing van het DHC-stadion in 2001.

 

 

Financiën:                                            Bestedingsbesluit okt. 2000

a.   kunstgrasvoetbalveld DVC                        ƒ 700.000

b.   clubaccommodatie MIDI                                           ƒ 275.000

c.   DHC - stadion                                                             ƒ   25.000

 

 


 

Portefeuille-houder

Projectomschrijving

Cluster

Sectorhoofd

Communicatie-adviseur

Bedrag in ƒ            mln

Meine Oosten

Aardewerkcentrum (5)

Wijk/Stad, Kennisstad

Patrick Verhoef

Rosanna Arias/ Sylvia Koenen

3.0

Ambtelijk coördinator:     Wim Eijkelenburg

 

Uitwerkingsrichting:                         Realisatie van een Delfts Aardewerkcentrum (DAC) tezamen met de Koninklijke Porceleyne Fles (KPF)

 

Planning:                                              1. Opstellen concept bestedingsplan                                        4e kwartaal 2000

2.     Bestedingsvoorstel, raadsbesluit:                                       21 december 2000

3.     Planvorming/projectuitwerking                                              2001-2005

4.     Realisatie                                                                                  2005-2006

 

Communicatieacties:                       Inmiddels heeft overleg tussen betrokkenen plaatsgevonden m.b.t. de planvorming voor het vervolg met de daarbij behorende projecten

 

Voortgang:                                          De gemeente Delft (voorbereid door vakteam CKE en de gemeentemusea) is in bespreking met de Koninklijke Porceleyne Fles (KPF) over de mogelijkheid om een Aardewerkcentrum te realiseren. De Raad van Commissarissen van de KPF is begin maart 2001 eveneens akkoord gegaan met de gekozen uitwerkingsrichting. De KPF, het vakteam CKE, en de Gemeente Musea Delft zetten de voorbereiding voor het Aardewerkcentrum voort. Op de uiteindelijke opening wordt vooruitgelopen door het starten met het opbouwen van de collectie (zowel bij KPF als de Musea), het inrichten van een tijdelijke tentoonstelling bij de KPF en het organiseren van op dit thema gerichte evenementen.

 

 

Financiën:                                            Het gehele bedrag aan EZH-gelden ad ƒ 3 mln is benodigd als bijdrage in de onrendabele top. Uitgegaan wordt van vestiging van het DAC op de huidige locatie van het Legermuseum. Het genoemde bedrag (aangevuld met middelen uit de MRISV en de Reserve Algemene Economische Structuur) komt dan beschikbaar voor de noodzakelijke basisverbouwing.

 

 


 

Portefeuille-houder

Projectomschrijving

Cluster

Sectorhoofd

Communicatie-adviseur

Bedrag in ƒ            mln

Meine Oosten

Versterking Delft Kennisstad (1)

Wijk/Stad, Kennisstad

Patrick Verhoef

Rosanna Arias/ Sylvia Koenen

2.0

Ambtelijk coördinator:     Bianca Engelberts:            Bijdrage Stadshal als bedrijfsverzamelgebouw

                                                               Bianca Engelberts:            Oprichting Productontwikkelingsfonds
Cees van Laren: Bijdrage aan de oprichting van ICIT                             

 

Uitwerkingsrichting:         Dit project waarvoor ƒ 2 mln beschikbaar is, valt uiteen in drie                                                                            deelprojecten, te weten:

a.     Bijdrage aan de Stadshal als bedrijfsverzamelgebouw.

b.     Stimulering voor op de markt komen van innovatieve producten door oprichting van een Productontwikkelingsfonds.

c.     Het samen met Rotterdam, TU-Delft en de Erasmusuniversiteit ontwikkelen van een centrum voor de ondersteuning van ICT-ondernemers (ICIT).

 

Planning:                                              1. Bestedingsvoorstellen, raadsbesluit:                                    juni 2000

2.     Overleg met indieners                                                            afgerond

3.     Planvorming:

a. stadshal                                                                                1e helft 2001

b. productontwikkelingsplan                                                  afgerond

c. oprichting ICIT                                                                      afgerond

4.     Realisatie:

a. stadshal                                                                                2e helft 2001

b.   productontwikkelingsplan                                                in gang gezet

c.   oprichting ICIT                                                                    in gang gezet

 

Communicatieacties:                       Planvorming vindt plaats in overleg met in- en externe betrokkenen

 

Voortgang:                                          De uitwerking van de drie deelprojecten verloopt nog steeds voorspoedig. Een eerste uitwerking van het Stadshalconcept (deelproject a.) is juni 2000 in de commissie CKE behandeld. Momenteel wordt een geschikte locatie gezocht, op basis waarvan een definitief voorstel wordt uitgewerkt en in juni aan de raad wordt voorgelegd. Op basis van een voorstel (waarmee de indiener van deelproject b. heeft ingestemd) zijn 2 aandelen gekocht in het fonds “Blossom” en is de organisatie van het Delftse uitvinderspreekuur inmiddels voor 2001 gerealiseerd. Het 1e spreekuur heeft 1 mei 2001 plaatsgevonden. Het projectvoorstel ICIT (deelproject c.) is door de commissie onderschreven, de oprichting van ICIT is een feit, ICIT is voorlopig gevestigd in het BTC.

 

 

Financiën:                                            Volgens bestedingsvoorstel juni 2000:

a.     Stadshal                                                                       ƒ 0.85 mln;

b.     Produktontwikkelingsfonds                      ƒ 0.30 mln;

c.     ICIT                                                                                ƒ 0.85 mln.


 

Portefeuille-houder

Projectomschrijving

Cluster

Sectorhoofd

Communicatie-adviseur

Bedrag in ƒ            mln

Meine Oosten

Investeren in de musea (33)

Bedrijven

Daniëlle Lokin

Marja Otten

1.0

Ambtelijk coördinator:     Daniëlle Lokin

 

Uitwerkingsrichting:                         Gedacht wordt aan bestemming van de EZH-gelden ad ƒ 1 mln aan:

a.     Aankoopfonds bijzondere objecten en collecties.

b.     Bijzondere tentoonstellingen.

c.     Digitaal toegankelijk maken van de collecties Delftse Musea.

 

Planning:                                              1. Overleg met indieners                                 aug/sept 2000

                                                               2. Bestedingsvoorstel, raadsbesluit:                            30 november 2000

3. Planvorming                                                   p.m.

4. Realisatie                                                                       vanaf eind 2000

 

Communicatieacties:                       Met de betrokken projectindieners is overleg geweest, op basis waarvan het bestedingsvoorstel is opgesteld. Na vaststelling van het bestedingsvoorstel door de raad vindt nader overleg plaats voor de concrete invulling/ besteding van het beschikbare geld.

 

Voortgang:                                          a. De storting in het aankoopfonds van de musea heeft                                                                                        plaatsgevonden. Met de jaarlijkse storting is er nu een buffer                                                                              om indien de gelegenheid zich aandient een aanwinst aan de                                                                            collectie toe te voegen.

                                                               b. De storting in het tentoonstellingsfonds van de musea heeft plaatsgevonden. Er is een projectleider aangetrokken om de 2 tentoonstellingen in 2002, een over de VOC – 400 jaar, en een in het najaar over 750 jaar ziekenzorg in Delft te realiseren. Beide exposities moeten ook een bijdrage gaan leveren aan de vernieuwing van de permanente presentatie in het Prinsenhof in de vorm van proefmodules. Interactieve multimedia zullen deel uitmaken van de presentaties.

                                                               c. Het deelproject digitale ontsluiting van de museumcollecties en t.z.t. beschikbaarstelling op het internet is vorig jaar gestart. Het streven is erop gericht op per 1-12-2001 de websites voor de musea op het net te hebben. De collectie van Nusantara zal het eerst raadpleegbaar zijn op het net, in nauwe relatie met het project Volkenkundige Collectie Nederland. Eind 2003 zal de hele keramiekcollectie van de gemeente digitaal beschikbaar zijn, voortuitlopend op het Delfts Aardewerkcentrum i.o.

 

 

Financiën:                                           Volgens het verdeelbesluit voor :

Deelproject a. ƒ 500.000

Deelproject b. ƒ 200.000

Deelproject c. ƒ 300.000.

 

 

 

 

 

Portefeuille-houder

Projectomschrijving

cluster

Sectorhoofd

Communicatie-adviseur

Bedrag in ƒ mln

Rik Grashoff

Investeren in fietsvoorzieningen (25)

Wijk/Stad, Duurzaam -

heid

Pieter Boone

Paul Pattijn

7.0

Ambtelijk coördinator:     Lotte Kraaikamp

 

Uitwerkingsrichting:                         Het beschikbare EZH-geld is bestemd voor:

a.     Versneld aanleggen van een aantal nieuwe paden en verbeteren van belangrijkste fietsroutes.

b.   Aanleg fietstunnel onder het spoor (Tanthof/ Schie-oevers).

                                                               Het EZH-geld ad ƒ 7 mln wordt ingezet als een extra investerings-impuls voor de aanpak van routes uit het Fietsactieplan. Bij de uitwerking van dit plan hebben de grootschaliger (en daarmee relatief dure) fietsvoorzieningen zoals viaducten een lage prioriteit gekregen. De extra investeringsimpuls maakt realisatie van meer maatregelen mogelijk waaronder de grotere knelpunten en/of een versnelling van de uitvoering. Conform de aanpak van het Fietsactie-plan zal een projectenoverzicht worden bepaald. Nagegaan wordt

                                                               of/hoe subsidie van het gewest Haaglanden (fietsprojecten: 50% subsidiabel) mogelijk is. Realisatie hangt samen met andere plannen (bijv. Zuidpoort, Spoorzone) en werkzaamheden.

 

Planning:                                              1. Bestedingsvoorstel                       zomer 2001
2. Planvorming                   2001-2002
3. Realisatie                                       2001 (Versnelling kleine maatregelen),

                                                              2003 e.v. (grote projecten)

 

Communicatieacties:                       Overleg over het bestedingsvoorstel en planvorming vindt plaats via de reeds bestaande Klankbordgroep Verkeer en initiatiefnemers voor dit EZH-project

 

Voortgang:                                          Bestedingsvoorstel wordt voorbereid

 

Financiën:                                            Bestedingsvoorstel ad ƒ 7 mln. nog uit te werken

 

 


 

Portefeuille-houder

Projectomschrijving

Cluster

Sectorhoofd

Communicatie-adviseur

Bedrag in ƒ            mln

Rik Grashoff

Uitbreiden ondergrondse afvalcontainers (17)

Bedrijven, Stadsbeheer

Kees Kruijff

Paul Pattijn

8.0

Ambtelijke coördinatie:    via Cees Verbeek (praktisch); Ælse Ruiter (beleid); Gerlof Osinga                                                        (planning)

 

Uitwerkingsrichting:                         Alle grote afvalverzamelcontainers, zoals deze vooral staan in de wijken met gestapelde woningbouw, worden vervangen door ondergrondse containers. Met het beschikbare bedrag kunnen ca. 340 tot 420 containers geplaatst worden. Op dit moment zijn ca 200 containers geplaatst; voor de zomervakantie worden daar vanuit het EZH-project  100 aan toegevoegd, vervolgens 100 in de tweede helft 2001, en tot slot ca. 200 in 2002.

 

Planning:                                              1. Bestedingsvoorstel/ planvorming                             2e/3e  kwartaal 2001
2. Realisatie                                                                       start in 2001

-      200 stuks                                                               2001                     

-      200 stuks                                                               2002                     

 

Communicatieacties:                       Direct wijk-/ buurtgericht bij invoering

 

Voortgang:                                          Er wordt aansluiting gezocht op de wijkaanpak/ wijkplannen en grootschalige herinrichtingen. Bij de uitvoering wordt rekening gehouden met de evaluatie van het uitgevoerde proefproject.

 

Financiën:                                           Uitwerking volgt in bestedingsvoorstel

 

 


 

Portefeuille-houder

Projectomschrijving

Cluster

Directeur

Communicatie-adviseur

Bedrag in ƒ            mln

Rik Grashoff

Versnelde aanleg spoortunnel inclusief stadskantoor (19)

Directie programma’s en projecten

Edith Bijleveld

Paul Pattijn

18.6

Ambtelijk coördinator:     Edith Bijleveld

 

Uitwerkingsrichting:                         Het project bouw spoortunnel resp. de ontwikkeling van de spoorzone kent in de periode 2000-2013 zijn eigen dynamiek. De totale investering bedraagt ruimt ƒ 2 miljard. Het extra ter beschikking gekomen bedrag van ƒ 18.6 mln is onderdeel van de gemeentelijke financiële bijdrage aan het totale project. Als uitwerkingsrichting is aangegeven:

a.     Versnelde start verwerving Houttuinen/ van Leeuwenhoeksingel;

b.   (Beperkte) bijdrage aan evt. bouw nieuw stadskantoor;

c.   Eventueel oprichting van een informatiecentrum.

Bij ad a. horen ook zaken als zoeken van alternatieve locaties voor bewoners/ bedrijven. Met de financiële bijdrage aan de bouw van het nieuwe stadskantoor kunnen zaken bekostigd worden als het opstellen van een programma van eisen. Op de locatie van de directie Programma’s en Projecten zal ook een informatiecentrum voor het spoorzoneproject ingericht worden (ad c.)

 

Planning:                                              Indicatieve mijlpalen:

1.     Bestedingsvoorstel                                    Via totale project

2.   Planvorming

a.     Stedelijke ontwikkeling                       

-      visie Busquets                                 afgerond                                 

-      Integraal stedenbouwkundig plan   in 2002

-      Delft Centraal (Ballast Nedam)       2001/2002

b.     bestemmingsplan spoorzone                           mrt 2002-sept 2002

c.     nadere uitwerkingen waaronder
de vormgeving van een PPS                              vanaf 2001

3. Actieve verwerving                                                        2000-2004

4.     Realisatie bouw spoortunnel/
ontwikkeling spoorzone                                            2003-2013

 

Communicatieacties:                       Veelvuldig overleg met vele partijen zowel uit de overheidssector als uit de markt. Via Platform Spoor zijn plaatselijke belangstellenden/  belanghebbenden vroegtijdig bij de ontwikkelingen betrokken.

 

Voortgang:                                          In juni 2001 wordt door de Directie Programma’s en Projecten een integraal pakket van voorstellen m.b.t. de ontwikkeling van de Spoorzone aan het gemeentebestuur gedaan

 

Financiën:                                            Ad a. Voor de (versnelde) verwerving van de ‘Houttuinen’ en de ‘van Leeuwenhoeksingel’ is overeenkomstig de reeds vastgestelde nota hierover ƒ 6.0 mln beschikbaar; de verwerving is inmiddels gestart. Er is op dit moment overeenstemming over de aankoop van 18 panden. De bestemming van het resterende bedrag van ƒ 12.6 mln is nog nader te bepalen

 

 

Portefeuille-houder

Projectomschrijving

Cluster

Sectorhoofd

Communicatie-adviseur

Bedrag in ƒ            mln

Rik Grashoff

Investeren in monumenten (21)

Publieks-zaken

Roelie van Opijnen

Paul Pattijn

5.0

Ambtelijk coördinator:                     Tineke Kronshorst

 

Uitwerkingsrichting:                         Na overleg met betrokkenen en/of belanghebbenden bij het project is de volgende verdeling tot stand gekomen:

                                                                                                                             Subsidie:                              Toekennings-

                                                                                                                                                                            Beschikking:

                                                               Oude Kerk                                           max. ƒ 1.200.000        ƒ 1.200.000

                                                               Maarschalkerweerdorgel max. ƒ    600.000

                                                               Huybrechtstoren/DDS       max. ƒ    800.000

                                                               Koornbeurs                                         max. ƒ    320.000

                                                               Waalse Kerk                                       max. ƒ    432.000        ƒ    420.971

                                                               Synagoge                                            max. ƒ    320.000        ƒ    320.000

                                                               Hyppolytuskapel                 max. ƒ    504.000

                                                               Monumentenfonds                                     ƒ    824.000

                                                               Uit het Monumentenfonds wordt later de restauratie van het uurwerk van het stadhuis en van monumentale poorten en hekken betaald. Ook dient het fonds voor toekomstige restauraties en bekostiging van onderzoeken.

 

Planning:                                              1. Bestedingsvoorstel, raadsbesluit:                            21 december 2000
2. Realisatie                                                                       vanaf eind dec. 2000

 

Communicatieacties:                       Medewerkers monumentenzorg onderhouden contact met indieners en/of belanghebbenden

 

Voortgang:                                          Voor de realisatie geldt een aantal procedurevereisten:

·          indiening van concrete restauratieplannen met tekeningen en gedetailleerde kostenbegroting

·          vaststelling van de kosten die voor vergoeding in aanmerking komen (monumentale restauratiewerkzaamheden) door medewerkers monumentenzorg

·          afgeven toekenningsbeschikking door burgemeester en wethouders en bevoorschotting van 80% van het toegekende bedrag

·          binnen twee jaar na datum van het toekenningsbesluit voltooiing van de restauratiewerkzaamheden

·          na controle en akkoordbevinding uitbetaling resterende bijdrage.

Inmiddels zijn voor de restauraties van de Oude Kerk, Waalse Kerk en de synagoge toekenningsbeschikkingen afgegeven.

 

Financiën:                                            Voor de restauraties van de Oude Kerk, Waalse Kerk en de synagoge is/wordt een voorschot uitbetaald van 80% van het toegekende bedrag, te weten ƒ    1.549.633

 

 

 


 

Portefeuille-houder

Projectomschrijving

cluster

Sectorhoofd

Communicatie-adviseur

Bedrag in ƒ mln

Rik Grashoff

Verbetering openbaar vervoer, m.n. buslijn 61 (24)

Wijk/Stad, Duurzaam-heid

Pieter Boone

Paul Pattijn

3.75

Ambtelijk coördinator:     Elwin Pippel

 

Uitwerkingsrichting:                         Het gaat hierbij om knelpunten en verbetermogelijkheden lokaal openbaar vervoer, m.n. lijn 61. Het zonder meer verhogen van de frequentie van lijn 61 is niet wenselijk. Gelet op het huidige gebruik van lijn 61 is onzeker of een toename van het vervoersaanbod opweegt tegen de extra kosten. Het toch al lage rendement op het stadsnet zal hierdoor niet toenemen. Bezien zal worden onder welke condities extra inzet van lijn 61 zinvol is. Daarnaast wordt ook de mogelijkheid bezien van: de inzet van kleiner materieel, een grotere rol voor de Stadstax, acties gericht op het (verlagen van het) tarief (op bepaalde routes of tijdstippen). De genoemde opties zullen globaal worden uitgewerkt en tegen elkaar afgewogen op zowel consequenties voor reizigers, exploitatie en belang voor de langere termijn.

                                                               In de uitwerking wordt rekening gehouden met de samenhang met 3D Project (openbaar vervoer) en Piekenbus in het kader van de autoluwe binnenstad. Daarnaast zijn de subsidiëring en voorwaarden ten aanzien van het regulier openbaar vervoer van belang.

 

Planning:                                              1. Bestedingsvoorstel                       3e kwartaal 2001
2. Planvorming                   3e/4e kwartaal 2001
3. Realisatie                                       eind 2001

 

Communicatieacties:                       In overleg met de initiatiefnemers worden de verschillende opties nader uitgewerkt en afgewogen voor het bestedingsvoorstel. Ook zullen andere belanghebbenden als Stadsgewest Haaglanden en Connexxion bij de uitwerking worden betrokken.

 

Voortgang:                                          Bestedingsvoorstel wordt voorbereid

 

Financiën:                                            Bestedingsvoorstel nog uit te werken

 

 


 

Portefeuille-houder

Projectomschrijving

cluster

Sectorhoofd

Communicatie-adviseur

Bedrag in ƒ             mln

Rik Grashoff

Parkeergarages Zuidpoort en oostkant binnenstad(20)

Wijk/Stad, Duurzaam-heid

Pieter Boone

Paul Pattijn

2.5

Ambtelijk coördinator:     Henk Twisk

 

Uitwerkingsrichting:                         Het beschikbare bedrag ad ƒ 2.5 mln is opgenomen in de dekking van de parkeergarage Zuidpoort. Daarmee worden onder andere enkele extra kwaliteiten mogelijk gemaakt. Voorbeelden hiervan zijn de coating en het lichtniveau van de garage.

 

Planning:                                              1. Bestedingsvoorstel                                      mei 2000 (besluitvorming

                                                                                                                                             Zuidpoort)
2. Planvorming                                   tot medio 2001
3. Realisatie                                                       2001 tot medio 2003

 

Communicatieacties:                       Conform het planproces Zuidpoort

 

Voortgang:                                          Zie planproces Zuidpoort

 

Financiën:                                            Via Zuidpoort-project

 

 


 

Portefeuille-houder

Projectomschrijving

cluster

Sectorhoofd

Communicatie-adviseur

Bedrag in ƒ       mln

Rik Grashoff

Beheersing wateroverlast binnenstad (18)

Wijk/Stad, Duurzaamheid

Pieter Boone

Paul Pattijn

1.0

Ambtelijk coördinator:     Johan van Reenen

 

Uitwerkingsrichting:                         Voor de korte termijn (juni 2001) wordt een noodvoorziening d.m.v. afsluiting aan de Schiezijde en schotbalken aan de stadszijde voor Rietveld en Vlamingstraat uitgewerkt. Op de middellange termijn (2002) zal het gehele lage deel van de binnenstad afsluitbaar zijn van de Schie. Middels pompen wordt in noodsituaties water uitgepompt om het peil te beheersen (een van de projecten van het Waterplan). Daarnaast wordt onderzoek uitgevoerd naar maatregelen die aan gebouwen en in de openbare ruimte kunnen worden getroffen om vernattingsschade als gevolg van optrekkend grondwater te voorkomen. Voor de lange termijn is een meer structurele oplossing (waarbij gedacht kan worden aan het inpolderen van de binnenstad) noodzakelijk. Dit vergt nadere studie met Hoogheemraadschap en Provincie en valt buiten dit EZH-project.

 

Planning:                                              1. Bestedingsvoorstel, raadsbesluit:                                            januari 2001

2.   Realisatie uitvoering                                                  2001-2002

 

Communicatieacties:                       Met de bewonersgroep Binnenstad Noord, het Hoogheemraadschap en de Provincie is gesproken over de korte en lange termijnoplossing. Er zal nog worden gesproken over de middellange termijn.

 

Voortgang:                                          Het betreft een ingewikkelde problematiek, met veel verschillende                                                     invalshoeken en bevoegdheden van overheden. Binnen de                                                                  gemeente zijn met name de sector Duurzaamheid, het                                                                                         Ingenieursbureau en Stadsbeheer betrokken. De plannen voor de                                                     korte termijn maatregelen zijn in ontwerp gereed; de realisatie wordt                                                         in juni 2001 verwacht. De plannen voor de middellange termijn zijn in                                                               ontwikkeling; afronding wordt in 2002 verwacht. Het onderzoek naar                                                        de vernattingsschade zal naar verwachting in de 2e helft 2001                                                                     afgerond worden, waarna de uitvoering van maatregelen kan                                                                              plaatsvinden.

 

Financiën:                                            Er wordt vanaf mei 2001 uitgegeven

 


 

Portefeuille-houder

Projectomschrijving

cluster

Sectorhoofd

Communicatie-adviseur

Bedrag in ƒ mln

Rik Grashoff

Beperken autoverkeer (23)

Wijk/Stad, Duurzaam-heid

Pieter Boone

Paul Pattijn

0.625

Ambtelijk coördinator:     Jeroen Hutten

 

Uitwerkingsrichting:                         Voor het beperken van onnodig autoverkeer is een pakket van maatregelen in de stad nodig. Dit pakket omvat enerzijds maatregelen gericht op de verkeerscirculatie en anderzijds op het gebruik van de auto. Voor wat betreft de verkeerscirculatie in en rond de binnenstad is er reeds een aanzet gegeven met de nota Autoluwe Binnenstad. In het kader van het VVP+ zal dit najaar in een groter verband de verkeerscirculatie aan bod komen waarbij specifiek aandacht zal zijn voor de Spoorzone, Zuidpoort, TU en Voorhof/Buitenhof. Naar aanleiding van het VVP+ zullen nadere voorstellen worden gedaan voor studie dan wel uitwerking van maatregelen gericht op de verkeerscirculatie. Ten aanzien van het autogebruik is er de mogelijkheid om het autodelen te bevorderen. Voor dit autodelen zal een nadere uitwerking plaatsvinden naar de gewenste opzet en gebruikskenmerken en zal dit worden afgezet tegen de mogelijkheden. Tenslotte is er voor het goederenvervoer de mogelijkheid om door een vorm stadsdistributie het laad- en losverkeer te beperken. De gemeente kan door randvoorwaarden als een beperkte toegankelijkheid van de binnenstad of andere faciliteiten de haalbaarheid van stadsdistributie vergroten.

 

Planning:                                              1. Bestedingsvoorstel                       2e/3e kwartaal 2001
2. Planvorming                   2001-2002
3. Realisatie                                       medio 2001 (autodelen),
                                                              2002 e.v. (circulatie).

 

Communicatieacties:                       Overleg over bestedingsvoorstel en planvorming vindt plaats via de reeds bestaande Klankbordgroep Verkeer en de initiatiefnemers van dit EZH-project

 

Voortgang:                                          De uitwerking geschiedt in samenhang met het VVP+, de autoluwe binnenstad (autodelen, stadsdistributie). Bestedingsvoorstel wordt voorbereid.

 

Financiën:                                            Bestedingsvoorstel nog uit te werken

 

 


 

Portefeuille-houder

Projectomschrijving

cluster

Sectorhoofd

Communicatie-adviseur

Bedrag in ƒ        mln

Rik Grashoff

Instellen van een energiefonds (16)

Wijk/Stad, Duurzaamheid

Pieter Boone

Paul Pattijn

3.75

Ambtelijk coördinator:     Margreet de Wit

 

Uitwerkingsrichting:                         Het systeem van subsidieverstrekking wordt flexibel van opzet. De subsidieverstrekking geschiedt vanuit het Energiefonds (Zie Financiën). Uitgangspunt is dat het in beginsel op elk moment van het jaar mogelijk moet zijn een project in te dienen voor een bijdrage uit het Energiefonds. Het totale budget voor het Energiefonds wordt over 3 categorieën verdeeld:

                                                               a. ‘Grote’ projecten in de bestaande bouw                  ca ƒ 2 miljoen

                                                               b. ‘grote’ projecten in de nieuwbouw                                            ca ƒ 2 miljoen

                                                               c.  individuele bedrijven en huishoudens                  ca ƒ 1 miljoen

 

Planning:                                              1. Bestedingsvoorstel, raadsbesluit                                             februari 2001

2.   Realisatie                                                                                    2001-2009

 

Communicatieacties:                       Na instelling van het Energiefonds moeten de criteria aan de betreffende doelgroepen, waarop het fonds zich richt, kenbaar gemaakt worden. Een belangrijke rol hierin is neergelegd bij het Delfts Energie Agentschap. De instelling van het Energiefonds door de Raad is met plaatselijke publiciteit gepaard gegaan.

 

Voortgang:                                          De realisatieperiode komt overeen met de vastgestelde looptijd van het Energiefonds. De uitvoering is gestart met het project ‘100 Delftsblauwe daken’; de gemeentelijke financiering voor dit project komt deels uit het Energiefonds. De eerste resultaten zijn te verwachten eind mei 2001; dan zal het deelproject pv-panelen op huurwoningen van Vestia in de Estelistraat officieel in werking worden gesteld. Na 1 jaar zal de keuze voor dit systeem van subsidieverstrekking worden geëvalueerd door het DEA. Toetsing van de projecten aan de gestelde voorwaarden en uitgangspunten vindt plaats in de toetsingscommissie en worden met advies voorgelegd aan B&W.

 

Financiën:                                            Voeding Energiefonds: reserve nutswinsten van ƒ 1.2 miljoen en vanuit EZH-gelden een extra impuls van ƒ 3.75 miljoen. Jaarlijks wordt een overzicht van te besteden gelden gemaakt. Reeds aangegane verplichtingen met als dekking ‘reserve nutswinsten’:

     . 100 Delftsblauwe daken                                         ca.  ƒ 450.000

           . onrendabele top energievoorziening Zuidpoort     ca.  ƒ 420.000.

 


 


Portefeuille-houder

Projectomschrijving

Cluster

Sectorhoofd

Communicatie-adviseur

Bedrag in ƒ            mln

Dick Rensen

Scholen voor de toekomst (4)

Wijk/Stad, Leefbaarheid

Jaap van den Berg

Brigitte van Doorn

10.0

Ambtelijk coördinator: Nicolette Hendriks

 

Uitwerkingsrichting:                a. Realisatie van moderne ICT-voorzieningen inclusief.

beheers/onderhoudsfaciliteiten voor alle basisscholen.

b.   Realisatie moderne ICT-voorzieningen in voortgezet onderwijs.

c.   Investeren in technische opleidingen samen met bedrijfsleven en voorbereidend beroepsonderwijs.

d.   Computeractiviteiten in de verlengde schooldag (vensterschool).

e.   Startsubsidie produktie Soundbox (computergestuurd spraaksysteem)

f.     Subsidie beroepsmanifestatiedag.

g.   Reservering structurele ICT-kosten in primair / voortgezet onderwijs.

 

Planning:                                    1. Raadsbesluit bestedingsvoorstel                                      juni 2000

Þ    aanvullend bestedingsvoorstel deelproject a          juni 2000

Þ    aanvullend bestedingsvoorstel project d en f           oktober 2000

Þ    aanvullend bestedingsvoorstel project b en g         november 2000

Þ    aanvullend bestedingsvoorstel project e (1e deel)  april 2001            

2.   Verdere planvorming

Þ    Nadere uitwerking deelproject c                                                2e/3e kwart. 2001

3.   Realisatie

Þ    deelproject a start 1e cluster scholen                        feb./maart 2001

Þ    start uitvoering deelproject b                                       januari 2001

Þ    subsidieverstrekking deelproject f                                             december 2000

Þ    start 1e deel deelproject e                                                            maart/april 2001

Þ    start uitvoering deelproject d                                       september 2001

 

Communicatieacties:              Communicatie m.b.t. deelprojecten a, b en g verloopt via reeds bestaande overleg- en besluitvormingsstructuur in het onderwijs, nl. DIA-platform met vertegenwoordigers schoolbesturen, gemeente, TU, bibliotheek en onderwijsbegeleidingsdienst. Communicatie naar de scholen zelf verloopt via de schoolbesturen, DIA-nieuwsbrief en de onlangs gerealiseerde Delftse Onderwijsportal op Internet.

Met de projectindieners van de deelprojecten c t/m f hebben eerst oriënterende gesprekken plaatsgevonden, op basis waarvan het bestedingsvoorstel is gemaakt. Het bestedingsvoorstel is teruggecommuniceerd naar de indieners. In samenspraak met de projectindieners zullen nader uitgewerkte projectvoorstellen volgen.

Voortgang:                                 Voor een groot deel van de projecten is de realisatie gestart. Alleen voor deelproject c. moet nog een uitwerkingsplan opgesteld worden.

Financiën:                                   Verdeelbesluit:

a.     moderne ICT-voorzieningen in basisonderwijs            ƒ 3.5 mln

b.     moderne ICT voortgezet onderwijs                                  ƒ 2.2 mln

c.     investeren in techniek                                                                         ƒ 1.5 mln

d.     computeractiviteiten in het verlengde schooldag          ƒ 0.6 mln

e. en f.  Soundbox en beroepsmanifestatiedag                   ƒ 0.2 mln

g.     reservering t.b.v. structurele ICT-kosten                          ƒ 2.0 mln


 

Portefeuille-houder

Projectomschrijving

cluster

Sectorhoofd

Communicatie-adviseur

Bedrag in ƒ mln

Dick Rensen

Ouderen: informatie en zorg (11)

Publieks-zaken, WIZ

Chris Kruizinga

Brigitte van Doorn

7.0

Ambtelijk coördinator:     Patricia Robbins

 

Uitwerkingsrichting:                         Het project ‘Ouderen: Informatie en Zorg’ is gekoppeld aan de nadere uitwerking van de nota lokaal volksgezondheids - en zorgbeleid. Het genoemde bedrag van ƒ 7 mln is de kapitalisering van een (ingaande 2001) beschikbaar structureel budget van ƒ 350.000. Vanuit de rente op het totale bedrag van ƒ 7 mln wordt de in het jaar 2000 extra benodigde projectmatige ondersteuning bekostigd. Het project is uitgewerkt in een tiental deelprojecten. Deze hebben betrekking op onderwerpen als meer aandacht, begeleiding en ondersteuning voor vrijwilligerswerk in de zorg, 1 zorgloket voor informatie en advies aan ouderen en een 24uurs zorgservice.

 

Planning:                                              1. Bestedingsvoorstel, raadsbesluit:                                            april 2001
2. Planvorming                                                                  2e kwartaal 2001
3. Realisatie                                                                                      vanaf medio 2001

                                                              

 

Communicatieacties:                       Overleg met de indieners van de projecten heeft plaatsgevonden. Er zullen verdere gesprekken met de indieners gevoerd worden omtrent de uitvoering van de projecten.

 

Voortgang:                                          Het plan van aanpak zal in het tweede kwartaal van 2001 gereed zijn. Verwacht wordt dat in de tweede helft van 2001 tot de uitvoering van de projecten kan worden overgegaan. Een aantal projectvoorstellen vertoont grote raakvlakken met het werkterrein van de sector leefbaarheid. Gezorgd wordt voor terugkoppeling met ambtenaren werkzaam in de sector.

 

Financiën:                                            Er is een bedrag van ƒ 7 miljoen beschikbaar. Een gedeelte daarvan

                                                               (ca. ƒ 670.000) wordt ingezet voor projecten met een eenmalig                                                                           karakter of een korte tijdsperiode bestrijken;  voor structurele                                                                              uitgaven wordt uitgegaan van ca.ƒ 320.000 per jaar. In aanvulling                                                       hierop is de rente voor 2000 incidenteel ingezet voor projectmatige                                                    ondersteuning en projecten. Met de indieners moeten eerst nadere                                                  afspraken gemaakt worden voordat deze gelden aangewend kunnen                                                  worden.

 


 

Portefeuille-houder

Projectomschrijving

cluster

Sectorhoofd

Communicatie-adviseur

Bedrag in ƒ mln

Dick Rensen

Meer activiteiten en zorg rond de scholen (10)

Wijk/Stad Leefbaarheid

Jaap van den Berg

Brigitte van Doorn

7.0

Ambtelijk coördinator:     Wim Walraven

 

Uitwerkingsrichting:         Het beschikbare bedrag ad ƒ 7 miljoen is bestemd voor

a.     Via ‘brede scholen’ per wijk invulling geven aan zaken als sport en cultuur, huiswerkbegeleiding, opvoed-/advieswerk.

b.   Via deskundige hulp op de basisscholen aandacht besteden aan kleuters met een ontwikkelingsachterstand.

c.   Steun voor allochtonen in de vorm van onder andere cursus ouderbetrokkenheid.

d.   Spelontwikkeling Delftse kinderen.

 

Planning:                                              1. Planvorming                                                   juni/juli 2000
2. Bestedingsvoorstel, raadsbesluit:                            26 oktober 2000
3. Realisatie                                                                       na vaststelling raad

                                                               Een start met de realisatie is inmiddels gemaakt op basis van het plan van aanpak 2e fase Brede-schoolontwikkeling.

 

Communicatieacties:                       De plannen zijn inmiddels in het stadium van vertaling van theorie naar praktijk en worden via de gebruikelijke communicatielijnen met scholen besproken. Nieuw is dat de wijkwerkgroepen van de brede school zijn ingesteld. Daarin vindt overleg plaats over de activiteiten van het brede schoolprogramma en vindt de evaluatie plaats over het totale brede school programma

 

Voortgang:                                          Het deelproject a  is verder uitgewerkt in het plan van aanpak 2e fase Brede-schoolontwikkeling. Het project levert met ingang van het schooljaar 2001 – 2002 een activiteitenprogramma af op het gebied van sport, ICT, cultuur en natuur en milieu. Thans worden de bestaande zorgactiviteiten en mogelijkheden in kaart gebracht. Bovendien wordt onderzocht hoe de ouder- en kindzorg wijkgericht en in samenhang kan worden ingericht, waarbij de zorg geconcentreerd wordt in ‘wijkzorgteams’.

Het deelproject b voor deskundige hulp in ontwikkeling bedreigde kleuters is in lijn gebracht met de huidige wetgeving op dat gebied. Dit heeft geleid tot het instellen van de zgn. Voorschool die in het nieuwe schooljaar in de wijken Voorhof en Buitenhof van start gaat.

Voor deelproject c t.b.v. steun voor allochtonen is aangehaakt bij het integratiebeleid van de gemeente Delft. Ook dit onderdeel gaat deel uitmaken van de Voorschool waarvan de start gepland bij de aanvang van het schooljaar 2001 – 2002.

                                                               Voor het deelproject d inzake spelontwikkeling Delftse kinderen is aan scholen het verzoek gedaan om plannen in te dienen. Scholen zullen binnenkort schriftelijk worden benaderd met de informatie over de beschikbare middelen en voorwaarden waaraan een aanvraag voor het omvormen van een schoolplein tot een ‘wijkspeelplein’ moet voldoen. De criteria zijn naast de hierboven genoemde de Europese richtlijnen die gelden voor het inrichten van speeltuinen. De aanvragen worden beoordeeld door het Ingenieursbureau. Dit bureau geeft advies aan de projectgroep Brede School.

 

Financiën:                                            Volgens bestedingsbesluit oktober 2000:

·          Voor deelproject a: ƒ 350.000 structureel vanaf 2001

·          Deelproject b: ƒ 100.000 t.b.v. Onderwijsbeleidsplan (2001/2004)

·          Deelproject c: ƒ  40.000 voor de cursus ouderenbetrokkenheid

·          Deelproject d: ƒ 210.000 t.b.v. aanvragen voor spelontwikkeling.

                                                               De bedragen voor projecten b t/m d zijn eenmalig.

 


 

Portefeuille-houder

Projectomschrijving

Cluster

Sectorhoofd

Communicatie-adviseur

Bedrag in ƒ            mln

Dick Rensen

Bestrijden sociaal isolement en ondersteuning vrijwilligers (8)

Wijk/stad,

Leefbaarheid

Jaap van den Berg

Brigitte van Doorn

3.5

Ambtelijk coördinator:     Julia Lebeau

 

Uitwerkingsrichting:                         Het beschikbare bedrag ad ƒ 3.5 mln wordt ingezet voor:

a.     Het integrale project ‘tegengaan sociaal isolement en bevordering vrijwilligerswerk’ voor twee periodes van vier jaar. Het deelproject behelst de opzet van wijksteunpunten, die waar mogelijk aansluiten bij bestaande netwerken van professionele en vrijwilligersorganisaties in de wijken.

b.     bijdrage aan Humanitas voor het deelproject vriendschappelijk huisbezoek door vrijwilligers.

c.     bijdragen voor actieve vrijwilligers, waaronder de ‘Delftse Pluim’.

 

Planning:                                              1. Bestedingsvoorstel raadsbesluit                              30 november 2000
2.
Planvorming                                                   p.m.
3.
Realisatie                                                                       2001-2008

 

 

Communicatieacties:                       Met de indieners van de projectvoorstellen en met betrokken relevante organisaties heeft in het derde kwartaal 2000 de nodige afstemming t.b.v. de opstelling van het bestedingsvoorstel plaatsgevonden. Ook de verdere uitwerking zal in nauw overleg met direct betrokkenen plaatsvinden. De communicatieacties voor deelproject a zijn in het projectplan ‘Samen aan de slag’ verwerkt.

Deelproject b wordt afgestemd met (de coördinatoren van) Humanitas. De projectindieners m.b.t. c zijn deel gaan nemen in het comité dat de Delftse Pluim en de vrijwilligersmanifestatie voorbereid.

 

Voortgang:                                          In januari 2001 is samen met de partners van het sociaal driehoeksoverleg (Stichting Maatzorg, Stichting Ouderenwerk Delft, Stichting Welzijn Delft) de implementatiefase gestart voor de opzet van de wijksteunpunten en de werving van de wijkconsulenten voor drie wijken. In 2001 is ook de jaarlijkse uitreiking van de Delftse Pluim gestart; tevens vindt er nog een grote vrijwilligersmanifestatie plaats.

 

Financiën:                                            Volgens het bestedingsbesluit:

Deelproject a: ca. ƒ 3 mln in de periode 2001/2008

Deelproject b: dekking vanuit jaarlijks beschikbaar bedrag (ƒ 10.000) voor ondersteuning vrijwilligerswerk per wijk

Deelproject c: ƒ 55.000.

Er blijft dan nog ca. ƒ 400.000 gereserveerd voor onvoorziene uitgaven.

 

 

 

 

Portefeuille-houder

Projectomschrijving

cluster

Sectorhoofd

Communicatie-adviseur

Bedrag in ƒ mln

Dick Rensen

Tegengaan van armoede en verkleinen instroom WAO (9)

Publieks-zaken, WIZ

Chris Kruizinga

Brigitte van Doorn

2.25

Ambtelijk coördinator:     Michel Noordermeer

 

Uitwerkingsrichting:                         Vanuit het beschikbare EZH-geld ad ƒ 2.25 mln worden bijdragen verleend aan:

a.     In de nota samen aan de Slag wordt in het kader van het incentivebeleid een drietal voorstellen gedaan om de armoedeval te verkleinen. Deze voorstellen zijn: instellen van een koopkrachtgarantie, verstrekken van een bonus bij deelname aan een sociaal activeringstraject en verruimen van de vrijlatingsregeling. Op 29 maart 2001 is door de raad besloten om ƒ 1.75 mln. in te zetten voor dit incentivebeleid. Dit bedrag wordt in 1 keer gestort in het Fonds Werk en Inkomen (FWI) en kan de komende jaren gebruikt worden om incentives te verstrekken.

b.     Het FNV wil een reactiefcentrum in Delft opzetten om te voorkomen dat werknemers in de WAO terechtkomen. Voordat iemand wordt afgekeurd en het formele traject van start gaat, wil het reactiefcentrum kijken of deze werknemers elders zijn te plaatsen zodat zij niet in een afkeuringsprocedure terecht komen. Het bedrag van ƒ 5 ton zal worden verstrekt nadat duidelijk is dat het project kans van slagen heeft en er medefinanciers zijn gevonden.

 

Planning:                                              1. Bestedingsvoorstel, raadsbesluit:                            maart 2001
2.
Plan van aanpak reactiefcentrum                              september 2001

                                                               3. Realisatie                                                                      

                                                                   a. verstrekken incentives                                             juni 2001

                                                                   b. reactiefcentrum                                                         p.m.       

                                                              

Communicatieacties:                       Met het FNV zal nog veelvuldig overleg plaatsvinden in verband met de definitieve versie van het plan van aanpak. Deze versie dient voordat de subsidie beschikbaar wordt gesteld ter kennisname naar de commissie WZO te worden gestuurd..

 

Voortgang:                                          Bijdrage aan het FWI voor het incentivebeleid is gerealiseerd. Overleg met FNV is nog gaande.

 

Financiën:                                            Op dit moment is nog geen geld uitgegeven. De overheveling naar het FWI (ƒ 1.75 mln.) vindt mei 2001 plaats.

 

 


 

Portefeuille-houder

Projectomschrijving

cluster

Sectorhoofd

Communicatie-adviseur

Bedrag in ƒ            mln

Dick Rensen

Centra voor dagbesteding (12)

Publieks-zaken, WIZ

Chris Kruizinga

Brigitte van Doorn

1.5

Ambtelijk coördinator:     Donate Veenstra

 

Uitwerkingsrichting:                         Het beschikbare bedrag ad ƒ 1.5 mln wordt ingezet voor:

a.     Het huren van een pand voor de huisvesting van de KIWI, onderdeel van Stichting Vrije Tijd en Vorming, t.b.v. vrijetijdsactiviteiten voor mensen met een verstandelijke handicap;

b.     Dagbesteding DWO heeft een pand in het centrum van Delft (Spoorsingel) op het oog om o.a. te gebruiken voor dagbesteding voor mensen met een psychiatrische achtergrond.

 

Planning:                                              1. Bestedingsvoorstel, raadsbesluit:                            dec. 2000
2. Planvorming                                                   jan.  2001
3. Realisatie                                                                       in de loop van 2001

                                                              

Communicatieacties:                       Stichting VTV en Dagbesteding DWO zijn beide geïnformeerd over het opzet van de besteding van het beschikbare EZH-geld.

                                                               Op dit moment wordt er vanuit de gemeente gewerkt aan het plan van aanpak voor het project van de Stichting VTV. De verdere uitwerking van het plan hangt af van de inzet van de middelen.  

                                                               De uitvoering van het project van Dagbesteding DWO hangt af van het procedureverloop met betrekking tot WZV en de alternatieven die eventueel zullen worden ingezet. Ook met hen zal afstemming over het plan van aanpak plaatsvinden.

 

Voortgang:                                          Het bestedingsvoorstel is in de Raad van december 2000 vastgesteld. Dit betekent dat er ƒ 1 mln. beschikbaar kan komen voor de Stichting VTV en ƒ 0.5 mln. aan Dagbesteding DWO. Op dit moment is er bestuurlijk overleg over de besteding van het geld voor de stichting VTV. Vanuit de gemeente is de insteek, dat de beschikbare middelen structureel worden ingezet. Er ligt nu een aanbod voor huisvesting voor een periode van ca. 10 jaar. Bekeken wordt of met een structurele inzet van het geld op dit aanbod kan worden ingegaan. Dagbesteding DWO heeft aangegeven dat onderbrengen van het pand in de Wet Ziekenhuisvoorzieningen moeilijk wordt. Op dit moment wordt bezien hoe hiermee om te gaan en welke alternatieven er zijn.

 

Financiën:                                            Op dit moment is er bestuurlijk overleg over de inzet van ƒ 1 mln. voor de Stichting VTV. Zodra dit rond is kan het geld worden ingezet. Het moment van toekenning van ƒ 0,5 mln. aan Dagbesteding DWO hangt af van het tijdstip dat het pand Spoorsingel kan worden ondergebracht in de Wet Ziekenhuisvoorzieningen. Als dit niet kan wordt bezien welke alternatieven er zijn. Voor beide projecten is tot op heden het geld nog niet ingezet.

 

 

 

Portefeuille-houder

Projectomschrijving

cluster

Sectorhoofd

Communicatie-adviseur

Bedrag in ƒ            mln

Dick Rensen/ Matthijs Mahler

Opvang zwerfjongeren en daklozen (14)

Publieks-zaken, WIZ

Chris Kruizinga

Brigitte van Doorn

1

Ambtelijk coördinator:     Maarten Verbaan en Rien Griep

 

Uitwerkingsrichting:                         Het beschikbare bedrag ad ƒ 1 miljoen wordt ingezet voor:

a.     Opvangplaatsen en activiteiten voor zwerfjongeren en daklozen.

Hierbij wordt een koppeling gemaakt met het bestaande beleid ten aanzien van jeugdhulpverlening en maatschappelijke opvang.

b.   Intensieve begeleiding door mentoren voor (allochtone) kansarme doelgroepen. Hierbij wordt bekeken of een koppeling gemaakt kan worden met het Gemeentelijk Onderwijsachterstandenbeleid indien het om jongeren gaat en het opvang - en integratiebeleid indien het om volwassenen gaat.

                                                               Rekening wordt (project a.) gehouden met de relatie met het bestaande beleid voor opvang, en de besteding van de beschikbaar gekomen extra rijksgelden voor 2001 voor zwerfjongeren en daklozen.

 

Planning:                                              1. Bestedingsvoorstel                                      mei 2001
2.
Planvorming                                                   medio 2001
3. Realisatie                                                                       eind 2001

                                                

Communicatieacties:                       Met de indieners van de projectvoorstellen wordt in mei 2001 nader overleg gepleegd over het concept-bestedingsvoorstel

 

Voortgang:                                          Een concept-bestedingsvoorstel voor de opvang van zwerfjongeren en daklozen is gereed. De invulling van deze opvang hangt samen met het bestaande beleid m.b.t. de opvangvoorzieningen. Daarbij moet onderscheid worden gemaakt tussen opvang van 18+ en ouder (verantwoordelijkheid gemeente) resp. de 18- "(zwerf)jongeren" (verantwoordelijkheid jeugdzorg/jeugdhulpverlening/ provincie). Daarnaast is er nog een leemte vwb de opvang voor 18- "(zwerf)jongeren", die door een crisissituatie op straat komen te staan. In overleg met Jeugdhulpverlening is de mogelijkheid besproken om voor Delftse jongeren 3 a 4 plaatsen te creëren voor opvang in crisissituaties  dmv uitbreiding bestaande opvang/begeleid wonen van jeugdhulpverlening.

 

Financiën:                                            In beginsel is een bedrag van ƒ 1 miljoen gulden (oftewel ƒ 50.000 per jaar) beschikbaar uit de EZH-gelden.


 

Portefeuille-houder

Projectomschrijving

Cluster

Sectorhoofd

Communicatie-adviseur

Bedrag in ƒ            mln

Matthijs Mahler

Investeren in de openbare bibliotheek (34)

Wijk/Stad,

Kennisstad

Patrick Verhoef

Marianne van der Valk

2.0

Ambtelijk coördinator:     Jaap van den Berg

 

Uitwerkingsrichting:                         Dit project, waar ƒ 2 miljoen voor ter beschikking staat, kent de volgende onderdelen:

a.   Bezuiniging voor drie jaar terugdraaien;

b.   Biblioservice in de wijken realiseren;

c.   Versterken van de bibliotheekcollectie.

De bezuiniging van ƒ 150.000 per jaar ingaande 1999 op het bibliotheeksubsidie wordt voor drie jaar teruggedraaid. Zodra servicepunten in de wijken zijn gerealiseerd en de nieuwe centrale bibliotheekvestiging in Zuidpoort gereed is, kan de bezuiniging definitief worden geëffectueerd.

 

Planning:                                              1. Bestedingsvoorstel (a.+ c.)                                         mei/okt 2000
2.
Planvorming onderdeel b.                                                          medio 2001
3. Realisatie (over een periode van 3 jaar)                  vanaf eind 2000

 

 

Communicatieacties:                       Er was 1 externe indiener voor het project versterken van de collectie. Daarmee is in juli 2000 afgestemd.

 

Voortgang:                                          De uitvoering van de onderdelen a en c is ter hand genomen en duurt voor beide drie jaar. De uitvoering van de pilot servicepunt Wippolder is gestart in april 2001. Er is inmiddels gerapporteerd over de nulmeting; een voortgangsrapportage is per 1 mei verschenen. Op basis van de evaluatie van de pilot wordt in het najaar 2001 het integrale bestedingsvoorstel voor deelproject b. opgesteld.

 

Financiën:                                            De volgende bestedingsvoorstellen zijn door de Raad vastgesteld:

1.   Subsidie van ƒ 605.000 voor het terugdraaien van de bezuiniging over de periode 2000 -2003 (mei 2000);

2.   Krediet van ƒ 175.000 en van ƒ 110.000 voor de pilot biblioservice Wippolder (september 2000);

3.   Subsidie van ƒ 90.000 voor versterken van de bibliotheekcollectie (september 2000)

Er resteert nog een gereserveerd bedrag van ƒ 1.020.000 voor de verdere uitwerking van de biblioservice in de wijken. Voor alle genoemde bestedingsvoorstellen zijn budgetten beschikbaar gesteld via begrotingswijziging. De subsidietoekenningen hebben reeds plaatsgevonden en bijbehorende bedragen zijn uitgekeerd. Ook de voorbereiding van de pilot is in volle gang en leidt tot uitgaven. De pilot in de Wippolder verloopt voorspoedig (en daarmee ook de besteding van de middelen) en zal 3e kwartaal 2001 worden geëvalueerd. Waarna besluitvorming over verbreding van het concept kan plaatsvinden.

 

 

 

Portefeuille-houder

Projectomschrijving

Cluster

Sectorhoofd

Communicatie-

adviseur

Bedrag in ƒ             mln

Matthijs Mahler

Bijdrage aan filmhuis (37)

Wijk/Stad,

Kennisstad

Patrick Verhoef

Rosanna Arias/ Sylvia Koenen

0.25

Ambtelijk coördinator:     Bianca Engelberts

 

Uitwerkingsrichting:                         Het EZH-bedrag ad ƒ 250.000,-- is beschikbaar gesteld om een financiële injectie te geven ter behoud van het Filmhuis. Aanvullend hierop is ƒ 0.25 mln. extra uit de reserve economische structuur getrokken. Drie maatregelen worden getroffen:

a)    Het aflossen van de lening met gemeentegarantie (ƒ 362.000,-incl. boeterente);

b)    Het plegen van benodigde investeringen (ƒ 88.000,-);

c)     Het versterken van de marketing van het filmhuis (ƒ 50.000,-).

 

Planning:                                              1. Bestedingsvoorstel                                      november 2000
2.
Planvorming                                                   2000
3. Realisatie                                                                       vanaf eind 2000

                                                              

Communicatieacties:                       Er waren drie externe indieners. Met hen is afgestemd.

 

Voortgang:                                          Met de nota Filmhuis is door de Raad op 30 november 2000 ingestemd. Deze vormt tevens het bestedingsvoorstel op basis waarvan besloten is de vanuit EZH-gelden gereserveerde ƒ 250.000,- beschikbaar te stellen. De uitvoering van de onderdelen wordt nu conform de nota ter hand genomen. De lening wordt z.s.m. afgelost. De benodigde investeringen zullen nu in gang gezet worden. De marketingacties (en de bijbehorende subsidiebedragen) worden over vier jaar verspreid. De subsidiebeschikking voor het aflossen van de lening, de investeringen en de 1e jaarschijf van de marketingondersteuning is in concept gereed

 

Financiën:                                            Het EZH-geld ad ƒ 250.000 wordt in 2001 ingezet voor de aflossing                                                  van de geldlening.

 


 

Portefeuille-houder

Projectomschrijving

Cluster

Sectorhoofd

Communicatie-adviseur

Bedrag in ƒ            mln

Matthijs Mahler

Stimuleren van gebruik computer en internet (2)

Wijk/Stad,

Kennisstad

Patrick Verhoef

Marianne van der Valk

0.5

Ambtelijk coördinator:     Jaap van den Berg

 

Uitwerkingsrichting:                         In het kader van het project Biblioservice in de wijken wordt het bedrag van ƒ 0.5 mln. ingezet voor het monitoren en coachen van gebruikersgroepen en het coachen van het opbouwwerk. De zes wijken krijgen een identiek bedrag.

 

Planning:                                              1. Bestedingsvoorstel raadsbesluit:                             28 september 2000
2.
Planvorming                                                   2000-2001
3. Realisatie                                                                       vanaf eind 2000

                                                               Het totale bestedingsvoorstel van ƒ 0.5 mln. is in september door de Raad vastgesteld. Er is hiermee een bedrag van ƒ 85.000 beschikbaar gesteld voor de pilotwijk Wippolder. De uitvoering aldaar vindt plaats in 2001.

 

Communicatieacties:                       Er waren vier externe indieners. In augustus 2000 is  hiermee afgestemd. De communicatie verloopt via de pilot servicepunten.

 

Voortgang:                                          Het totale bestedingsvoorstel van ƒ 0.5 mln. is in september door de Raad vastgesteld. Er is hiermee een bedrag van ƒ 85.000 beschikbaar gesteld voor de pilotwijk Wippolder. De uitvoering vindt plaats in 2001.

                                                               Voor het promoten van WippolderPUNTNL met betrekking tot de gebruikersgroepen is een aantal eenmalige acties uitgevoerd, waaronder cursussen computer- en internetgebruik. Momenteel wordt gewerkt aan het structureel betrekken van de gebruikers-groepen bij de pilot.

 

Financiën:                                            Inmiddels wordt op het  beschikbare budget uitgegeven

 

 


 

Portefeuille-houder

Projectomschrijving

Cluster

Sectorhoofd

Communicatie-adviseur

Bedrag in ƒ            mln

Matthijs Mahler

Poppodium en cultuurpodium (36)

Wijk/Stad,

Kennisstad

Patrick Verhoef

Rosanna Arias/ Sylvia Koenen

0.625

Ambtelijk coördinator:     Paulus van Uythoven

 

Uitwerkingsrichting:                         Met de EZH-bijdrage ad ƒ 625.000 wordt de positie van de podiumkunsten in de stad versterkt in het bijzonder met aanbod waaraan jongeren behoefte hebben. In 2001 wordt een begin gemaakt met interactief programmeren door de Stichting Popprogrammering Speakers en De Koornbeurs. Ook wordt een bijzondere manifestatie ‘Talent tussen wal en schip’ (werktitel) in het kader van het Landelijk Actieplan Cultuurbereik voorbereid.

 

Planning:                                              1. Bestedingsvoorstel                                      oktober 2000
2. Planvorming                                                   december 2000.
3. Realisatie                                                                       2001-2004

              

 

Communicatieacties:                       Overleg met de indieners wordt periodiek voortgezet.

 

Voortgang:                                          Een programmatische opzet van het samenwerkingsverband is in de commissie CKE van december 2000 goedgekeurd (Nota ‘Alsof het bereik geen kunst is. Het Delftse Actieplan 2001-2004’).

                                                               De aanvullende programmering Speakers en De Koornbeurs is begin 2001 gestart. De subsidiebeschikkingen (en betalingen) voor de 1e jaarschijf voor De Koornbeurs (ƒ 25.000) en Speakers (ƒ 104.000) zijn verstuurd. De monitoring van de activiteiten vindt vanuit het vakteam CKE plaats.

                                                               Voor deze interactieve programmering en samenwerkingsverbanden tussen Speakers, Delftse jongeren en De Koornbeurs zal om de 2 jaar een evaluatie plaatsvinden.

 

 

Financiën:                                            In januari 2001 zijn de EZH-gelden via subsidiebeschikking beschikbaar gesteld. De totale investeringsimpuls ad ƒ 625.000 is verdeeld over een periode van vier jaar (2001/2004).

 

 


 

Portefeuille-houder

Projectomschrijving

Cluster

Sectorhoofd

Communicatie-adviseur

Bedrag in ƒ            mln

Matthijs Mahler

Jongerenproject

Wijk/Stad

Leefbaarheid

Jaap van den Berg

Marianne van der Valk

0.2

Ambtelijk coördinator:     Sarah van Roemburg

 

Uitwerkingsrichting:                         De doelgroep jongeren (4-12 jaar, 12-18 jaar) is gericht benaderd om voorstellen te doen voor de besteding van ƒ 200.000,- ten behoeve van nieuwe projecten die voor en door jongeren bedacht worden. De campagne die samen met het VAK, de basisscholen en het voortgezet onderwijs georganiseerd wordt, is in de tweede helft 2000 uitgevoerd. In de leeftijdscategorie 4-12 jaar zijn door de jury twee ideeën als winnaar aangewezen. De combinatie hiervan is een speelobject ‘De walvis en hamsterkooi’, die bij verschillende evenementen en op verschillende plaatsen in de stad inzetbaar is. Voor de leeftijdscategorie 12-18 jaar is gekozen voor realisatie van skatebanen (via het project “Investeren in de wijken”).

 

Planning:                                              1. Jongerencampagne                                     juni/dec 2000
2. Bestedingsplan                                                            eind 2000

                                                               a. De Walvis en de Hamsterkooi                            

b. Skatebanen                                                            

                                                               3. Uitwerking gekozen projecten                   

                                                               a. De Walvis en de Hamsterkooi                             2000

                                                                    b. Skatebanen                                                               1e kwartaal 2001

4. Realisatie                                                                      

                                                               a. De Walvis en de Hamsterkooi                             2e kwartaal 2001

                                                                    b. Skatebanen                                                               P.m.

 

Communicatieacties:                       Onder meer via Stadskrant. Daarnaast specifiek gericht op de doelgroep via VAK, basisscholen, voortgezet onderwijs.

 

Voortgang:                                          Voor project a. is de uitvoering ter hand genomen. Project b. loopt                                                      mee in de uitvoeringsvoorbereiding van het project ‘Investeren in de                                                  wijken’.

 

Financiën:                                            Voor beide doelgroepen is reeds bij de opzet van de EZH-campagne (eind 1999) ƒ 100.000,- beschikbaar gesteld. Het geld voor de skatebanen wordt toegevoegd aan “Investeren in de wijken”

 


 

BIJLAGE I:                   DE TE VOLGEN WERKWIJZE BIJ DE NADERE UITWERKING             VAN DE EZH-PROJECTEN

 

Na het besluit van de gemeenteraad van 30 maart 2000, waarbij budgetten zijn toegekend aan de bekende 30 projecten, is de verantwoordelijkheid voor de nadere uitwerking en uitvoering van deze projecten terechtgekomen bij het lijnmanagement, waarbij de gezamenlijke directeuren - het GMT - de regierol en controlling voor het geheel vervullen. Voor het vervolg van deze afzonderlijke projecten, waar het scholenproject als 30e nog aan toegevoegd kan worden, is door het gemeentebestuur een nadere structuur vastgesteld. Voor de verdere uitwerking is van belang, dat duidelijk is:

*      hoe de “bevels”- en rapportagelijnen lopen;

*      aan welke procedure- en vormvereisten voldaan moet worden;

*      welke financiële richtlijnen gelden voor de indiening van bestedingsvoorstellen.

 

In deze notitie wordt de richtlijnen voor de verdere uitwerking van EZH-projecten nader beschreven, waarbij ingegaan wordt op:

I.              Aansturing EZH-projecten

II.             Procedure-afspraken

III.            Financieel technische richtlijnen

IV.           Grofmazige planning voor plan van aanpak en voortgangsrapportages

 

 

AANSTURING EZH-PROJECTEN:

1.   De verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de EZH-projecten ligt bij het lijnmanagement (i.c. de sectorhoofden volgens bijlage I).

2.   Gelet op het belang van de voortgang van de aangebroken fase van nadere uitwerking van de projecten en daarop te volgen uitvoering vervult het GMT de “regierol en controlling” op het geheel.

3.   Het lijnmanagement draagt, ten behoeve van de voorbereiding en uitvoering, zorg voor:

a.   een plan van aanpak;

b.   een bestedingsplan;

c.   voortgangsrapportage.

4.   Het verantwoordelijk lijnmanagement legt via het plan van aanpak aan het GMT voor op welke wijze het project uitgewerkt kan worden.

De belangrijkste te beantwoorden vragen voor de lijnmanagers in dit verband zijn:

-      Wat is nodig om het project succesvol uit te werken en implementeren:

-      Wie wordt ambtelijk coördinator voor het project;

-      Hoe wordt de voortgang in het project gewaarborgd. Is hiervoor voldoende capaciteit beschikbaar;

-      Zijn er activiteiten ondernomen om in contact te treden met de indieners van de projecten. Wanneer is het integrale bestedingsvoorstel te verwachten;

-      Wat is de planning voor het vervolg, wanneer kan de implementatie starten, hoe lang duurt het implementatietraject en vanaf wanneer zijn de concrete resultaten zichtbaar.

4.   De bestedingsvoorstellen (raadsvoorstellen) gaan via de normale besluitvormingslijn langs B&W en raad.

De Centrale Staf (vakteam Strategie en Control) toetst op opzet en aanpak, beoordeling op het doelbereik, financiële en procedurele aspecten.

5.   Voortgangsrapportages worden vooralsnog eens per 3 maanden uitgebracht aan het GMT. Het GMT rapporteert, met een voortgangsrapportage over voorbereiding en uitvoering van alle 30 projecten, aan B&W en raad(scommissies). De Centrale Staf stelt de integrale voortgangsrapportage op.

 

In deze voortgangsrapportage wordt ingegaan op:

-      de voortgang ten opzichte van het plan van aanpak

-      zich voordoende knelpunten in de voortgang en daartoe te treffen maatregelen;

-      het doelbereik (zichtbaarheid van resultaten);

-      inzet van middelen (m.n. financieel/personeel/publiciteit).

 

De afzonderlijke voortgangsrapportages zijn op te stellen voor de jaren 2000 en 2001. Ingaande 2002 zal de berichtgeving over de realisatie van de EZH-projecten opgaan in de gemeentelijke beleidscyclus.

 

 

PROCEDURE-AFSPRAKEN:

1.   Voor elk project zal een separaat traject gevolgd worden met zijn eigen tempo voor wat betreft de bestuurlijke besluitvorming en de daaropvolgende uitvoering.

Toelichting:  Het verder operationaliseren van de projecten zal soms nog lastig zijn. Er zullen nadere keuzen gemaakt moeten worden omdat veelal het beschikbare budget per project niet toereikend is om alle ingediende voorstellen volledig uit te voeren. Dit geldt in ieder geval voor de projecten die op de 11e plaats of lager zijn beland. De projecten zijn ook heel verschillend van aard, sommige kunnen op relatief korte termijn uitgewerkt worden, voor andere projecten geldt een langere periode.

2. Als regel geldt, dat door de verantwoordelijke beleidsafdeling :

a.   Met de indieners van de projecten overleg wordt gevoerd;

b.   Aan de raad afzonderlijke bestedingsvoorstellen worden voorgelegd, volgens de gebruikelijke vormvereisten (raadsvoorstel, raadsbesluit, begrotingswijziging) om het beschikbare geld voor het totale project toe te delen aan de onderscheiden onderdelen/deelprojecten;

c.   De projecten (met mogelijk daarbijbehorende gedetailleerde begrotingen en plan van aanpak) worden uitgevoerd. De hieraan verbonden technische wijzigingen op de begrotingen kunnen via tussentijdse wijzigingen op de gemeentebegroting verwerkt worden;

d.   Over de voortgang van de projecten systematisch wordt gerapporteerd.

Het eerste formele moment daarvoor zal zijn de rapportage per peildatum 1 september 2000.

3.   Ook bij mogelijk noodzakelijke uitzonderingen (zie punt 8 Financieel technische richtlijnen) op de algemene regel is de eerste weg naar de Raad, via de verantwoordelijke vakcommissie met een bestedingsvoorstel (incl. begrotingswijziging).

4.   Op de raadsagenda worden de in besluitvorming gebrachte bestedingsvoorstellen gebundeld tot één agendapunt (bestedingsvoorstel(len) EZH).

 

 

 

 


 

FINANCIEEL TECHNISCHE RICHTLIJNEN:

1.     Na het besluit van de gemeenteraad van 30 maart 2000 staan de budgetten voor de verschillende projecten vast. Het vastgestelde bedrag is beschikbaar vanaf 1 april 2000.

2.     Op de projecten met onderliggende voorstellen ligt een zware “hypotheek”. Degenen die projecten hebben ingediend verwachten nu dat er met hen overleg gevoerd gaat worden, en dat hun eigen voorstel (deels of geheel) gehonoreerd gaat worden. Dat betekent ook dat de beoordeling van toetsing op bestedingsvoorstellen “streng in de leer” moet zijn. Het EZH-geld is niet bestemd om binnen het beleidsveld waar het project in thuis hoort op een andere wijze dan direct voor dit project ingezet te worden. De activiteiten, die met dit EZH-geld uitgevoerd worden en de resultaten die daaraan te ontlenen zijn, zullen een tijd lang symbool blijven staan voor iets wat bereikt is dankzij de op voordracht van de burgers gegeven bestemming van de EZH-gelden.

3.     De projecten hebben deels:

a.   een structureel karakter (bijv. omdat voor het project een structurele personele capaciteit nodig is, of omdat aan investeringen exploitatielasten verbonden zijn)

b.   het karakter van investeringen of incidentele uitgaven (bijv. subsidies voor een bepaalde periode).

Dit onderscheid zal ook begrotingstechnisch (als de bestedingen vast staan) worden verwerkt. (Dit wordt dan ook opgenomen in de interne werkbegrotingen 2001 die voor 1 januari van 2001 opgesteld worden).

4.   Voor de structureel benodigde budgetten zal vanuit de EZH-reserve een bedrag opzij gezet worden (en geblokkeerd worden), om via de jaarlijkse rente die daarop getrokken wordt verzekerd te zijn van het benodigde structurele budget. Er wordt volgens een vaste formule uitgegaan van 5% rente op de geblokkeerde hoofdsom (of omgekeerd geredeneerd als er een structureel bedrag van ƒ 1 ton beschikbaar moet komen, zal een bedrag van ƒ 2 mln - dus het twintigvoudige - geblokkeerd moeten worden).

5.   Voor de investeringen resp. incidentele uitgaven worden reserves aangehouden. De uitgaven hieruit zullen in de regel over een aantal jaren gespreid zijn. Voor deze reserves wordt de normale gemeentelijke beleidslijn gevolgd dat op deze reserves jaarlijks een inflatiecorrectie (prijscompensatie) wordt toegepast.

De rente-opbrengst van het eigen vermogen zal hoger zijn dan deze prijscompensatie. Het verschil tussen deze inflatiecorrectie en de calculatierente voor inzet van het eigen vermogen als financieringsmiddel wordt toegevoegd aan het financieel beeld van de gemeente. Deze rentemarge is derhalve geen aanvullende dekkingsbron voor bestedingsvoorstellen.

6.   Bij de uitwerking van de diverse activiteiten moeten ook eventuele exploitatielasten en mogelijk noodzakelijke extra personele inzet die nodig is om resultaten te bereiken aangegeven worden. Bij een aantal activiteiten kunnen activiteiten gewoon meegenomen worden in het normale werk. Bij andere is extra capaciteit nodig òf bij externe organisaties òf in de ambtelijke organisatie. Dat moet dan door de beleidsverantwoordelijke afdeling aangegeven en onderbouwd worden.

7.   Veel van de geselecteerde projectvoorstellen betreffen in feite - al dan niet eenmalig - een extra financiële steun voor al bestaande activiteiten of voor reeds bestaande maatschappelijke instellingen. Dit zal dan ook in de meeste gevallen in de vorm van subsidie moeten gebeuren.

Voor de verdeling van dit geld kan aangesloten worden bij de gebruikelijke "subsidiegang" van deze instellingen.

Daarbij kan het extra geld natuurlijk wel geoormerkt worden en kunnen er afzonderlijke voorwaarden etc. aan gesteld worden, zodat het geld niet ongemerkt in de grote subsidiepot verdwijnt.

 

 

8. Het kan noodzakelijk zijn t.b.v. de voortgang en de uitvoering van EZH-projecten om al voorafgaand aan het integrale bestedingsvoorstel een aantal activiteiten te starten. Dit geldt m.n. voor de projecten die complexer van aard zijn, en waarvoor nog veel overleg/tijd nodig is voor de definitieve uitwerking. Er hebben zich al verschillende voorbeelden voorgedaan, waarbij op creatieve wijze een start gemaakt wordt met de uitvoering van het project.

Te denken valt daarbij aan:

-      beschikbaarstelling van een beperkt gedeelte van het totale beschikbare eenmalige bedrag of (een gedeelte van de ) eerste jaarschijf van een structureel budget om voorbereidingen te kunnen treffen of om zoals in de wijken gebeurt de “karavaan” al te laten starten;

-      uitnutten van mogelijk tijdelijke andere dekkingsbronnen om te kunnen starten.

 

 

 

 

 

Centrale Staf,

Bert den Uijl,

mei 2000.