|
|
|
|
|
Bijlage Nota aanpassing treasurystatuut in kader
wet fido |
|
Verklaring gebruikte terminologie |
|
|
|
|
|
|
Term: |
Verklaring: |
|
|
Wat is renterisico? |
De mogelijkheid dat een (sterke) stijging van de rente de
vermogenspositie |
|
|
|
van de gemeente (sterk) vermindert. |
|
|
|
|
|
|
|
Geoperationaliseerd: |
|
I |
Renterisico |
Renterisico
is het deel van de totale portefeuile van leningen dat in enig jaar |
|
|
|
een nieuwe rente zal kennen |
|
|
|
|
|
|
|
Wet fido: onderscheid kortlopende en langlopende leningen |
|
|
|
Langlopend (een jaar en langer): renterisiconorm |
|
|
|
Kortlopend (minder dan een jaar): kasgeldlimiet |
|
|
|
|
|
Ia |
Renterisiconorm |
Het
deel van de portefeuile van langlopende leningen dat in enig jaar |
|
|
|
een nieuwe rente zal kennen, mag niet groter zijn dan 20%
van deze portefeuille. |
|
|
|
Renterisico-bedrag bestaat in feite uit twee componenten: |
|
|
|
-
het bedrag aan renteherzieningen van bestaande, nog lopende leningen |
|
|
|
-
het bedrag aan aflossingen op lopende leningen |
|
|
|
(Aflossingen worden gefinancierd door
nieuwe leningen; het bedrag |
|
|
|
aflossingen zal derhalve een nieuwe rente kennen) |
|
|
|
|
|
Ib |
Kasgeldlimiet |
De
omvang van het netto vlottende actief mag niet meer zijn dat 8,2% van de |
|
|
|
begroting (=omvang bruto lasten). |
|
|
|
|
|
II |
Publiek taak |
De
wet fido bevat geen definitie van 'publieke taak'. De gemeenten bepalen zelf |
|
|
|
-gemotiveerd
en transparant- wat onder de publieke taak moet worden verstaan |
|
|
|
en hoe deze zal worden uitgeoefend. |
|
|
|
|
|
III |
Prudent beleid |
De wet fido geeft geen exacte omschrijving van 'prudent
beleid'. De wet |
|
|
|
geeft
wel dat prudent beleid in ieder geval wel inhoudt dat: |
|
|
|
-
er een treasurystatuut is en wordt nageleefd; |
|
|
|
-
er sprake is van eenheid van beleid: treasurybeleid volgend op |
|
|
|
algemeen beleid van de gemeente |
|
|
|
Daarnaast zou onder prudent beleid kunnen worden verstaan
dat |
|
|
|
de risico-attitude van de gemeente risicomijdend is. |
|
|
|
|
|
IV |
Rating (=credit rating) |
Een
beoordeling/kwalificatie van de kredietwaardigheid van een partij. |
|
|
|
Deze credit ratings worden afgegeven door speciale
'onafhankelijke' instituten, |
|
|
|
ook
wel aangeduid als rating agencies, die zijn gespecialiseerd in |
|
|
|
kredietwaardigheidsbeoordeling. |
|
|
|
De bekendste rating agencies zijn: Moody's en Standard
& Poor's. |
|
|
|
|
|
|
Rating schaal |
AAA = Grootste kredietwaardigheid. Niet geheel, maar
nagenoeg risicoloos |
|
|
(Standard & Poor's) |
AA = Zeer kredietwaardig. Veiligheid echter niet zo groot
als bij AAA |
|
|
|
A = zeer kredietwaardig |
|
|
|
Wet fido: Gemeente mag alleen middelen uitzetten bij
financiele instellingen |
|
|
|
met minimaal een A-rating. |
|
|
|
|
|
|
|
B t/ m D = van kredietwaardig t/m geen enkele
kredietwaardigheid. |
|
|
|
Gemeente mag geen middelen uitzetten bij partijen met deze
ratings |
|
|
|
|
|
V |
(Financieel) derivaat |
Een financieel product waarvan de waarde-ontwikkeling
direct afhankelijk is |
|
|
|
van een ander, onderliggend product. Ookwel afgeleid
product genoemd. |
|
|
|
Voorbeelden:
een afspraak over rente in de toekomst (forward), |
|
|
|
een rente-ruil (swap) of optie. |
|
|
|
|
|
VI |
Hoofdsomgarantie |
De garantie dat het initieel ingelegde bedrag mininaal aan
het einde van de |
|
|
|
looptijd teruggekregen wordt. |
|
|
|
|
|
|
|
|