Tijdens presentatie inzake gemeentebegroting 2002-2005 is
van zijde van het college gevraagd om een nadere toelichting op een tweetal
budgetaanpassingen, namelijk:
I.
Formatieve correcties ad € 391.000
II.
Technische correcties Cluster Facilitaire
Dienstverlening ad € 407.000
Voor de volledigheid voeg ik ook het bij de presentatie
verstrekte overzicht van afwijkingen op de programmabudgetten (III) ad €
187.000 toe.
De post formatieve correcties bestaat uit twee
componenten, te weten:
1.
door het GMT geaccepteerde aanpassingen formatie ad
€ 207.000
2.
niet nader verklaarde opgetreden stijging
loonkosten ad € 184.000
Door de regiegroep Financiën, geaccordeerd door GMT, is
bij de samenstelling van de begroting ingestemd met de navolgende correcties op
de formatie:
·
formatie integraal waterplan/Delft kennistad €
45.000
·
clusterdirecteur Bedrijven (0,6 fte) € 60.000
·
correctie Onderwijs €
102.000
De via de Zomernota 2001-2004 verkregen extra
formatieplaats voor de uitvoering integaal
waterplan (0,6 fte vakteam Milieu) en Delft Kennisstad (0,4 fte) is in de
begroting 2001 ten onrechte niet verwerkt. Deze fout is nu hersteld
De formatie Onderwijs is met € 102.000 verhoogd als
gevolg van het ten onrechte bij de ombouw niet aanpassen van de formatie aan de
in de begroting toegevoegde inkomsten inzake
R(egionaal)M(eld)C(oor-dinatiepunt)-gelden.
Ad 2: Deze stijging ontstaat als restpost in de analyse
toegestaan personeelsbudget versus werkelijk begroot personeelsbudbet. Deze
afwijking is een resultante van vele kleine afwijkingen (schaalontwikkelingen,
kleine mutaties in formatie, etc.). Afgezet tegenover het totale personeelsbudget
ad € 59.000.000 een afwijking van 0,3%.
In
de begroting 2002 zijn technische correcties verwerkt op de kostenplaatsen van
het cluster Facilitaire Dienstverlening voor een bedrag van € 407.000.
Deze
technische correcties hebben betrekking op 3 onderwerpen:
Bij
het opstellen van de (werk)begroting 2001, die door de raad is vastgesteld in
april 2001, is een besluit genomen over
de wijze waarop de kosten en de dekking van het onderdeel GEO-informatie (het
vroegere Landmeten) worden begroot. Een aanzienlijk deel van de kosten van
Landmeten werd verrekend met interne opdrachtgevers via opdrachten en facturen
en een dergelijke werkwijze past niet meer in de nieuwe systematiek.
Het
GMT heeft in januari 2001 opnieuw het basispakket vastgesteld. In dit
basispakket zijn uitdrukkelijk opgenomen de cycloramafoto’s. De kosten van het
basispakket worden volgens een algemene verdeelsleutel verdeeld. Daarnaast zijn
afspraken gemaakt over het op begrotingsbasis doorbelasten van een deel van de
kosten aan de vaste afnemers
(maatwerk). Een bedrag van € 48.000 ten slotte moet worden terugverdiend door
middel van inkomsten uit incidentele projecten.
Deze
besluitvorming is door een misverstand bij vakteam Financiën verkeerd verwerkt
in de begroting 2001.
Ø
Aan de uitgavenkant is het budget voor het maken van cycloramafoto’s ad
€ 54.000 niet in de begroting opgenomen.
Ø
Aan de inkomstenkant is de doorbelasting aan de vaste afnemers voor €
200.000 dubbel opgenomen, nl. als vaste doorbelasting (6.2) en als gewone
inkomstenpost (3.4).
Ø
Bovendien is de post inkomsten uit incidentele projecten ad € 48.000 ook
dubbel opgenomen, nl. bij het onderdeel GEO-informatie en bij ICT Algemeen.
In
totaal moet de begroting gecorrigeerd worden voor € 302.000 om weer in lijn te
komen met de oorspronkelijke besluitvorming.
Inkomsten
3e geldstroom WIW ten behoeve van Communicatie
Op
de begroting 2001 van het vakteam Communicatie is een inkomstenpost van €
23.000 opgenomen, genaamd Inkomsten 3e geldstroom Werkplan (WIW).
Deze
inkomstenpost is in het verleden (t/m 1999) geraamd door de voormalige DMZ.
Ingaande 2000 konden communicatie-activiteiten niet meer worden gedeclareerd
ten laste van de middelen van de 3e geldstroom WIW. De DMZ heeft
toen besloten om de uitgaven op begrotingspost 610.5 (incentivebeleid) te
verlagen met dit bedrag (f. 50.000 / € 23.000), zodat het voor de gemeente
budgettair neutraal zou uitpakken. De dekking op de kostenplaats WIW-bijdrage
had toen geschrapt moeten worden. (een en ander volgens verklaring van Theo den
Hertog).
De
ten onrechte niet geschrapte inkomstenpost is vervolgens bij het omzetten van
de begroting in 2000 als structurele inkomstenpost in de begroting van het
vakteam Communicatie beland. Deze inkomstenpost dient nu alsnog geschrapt te
worden.
Inkomstenpost
Financiën (“stelpost Grondzaken”)
In
de begroting 2000 en 2001 van het vakteam Financiën is een inkomstenpost
genaamd Stelpost Grondzaken opgenomen (subfunctie 922.0). Op deze post is €
82.000 aan inkomsten begroot. Deze post maakt geen deel uit van het werkbudget
van het vakteam Financiën, maar is een zogenaamde administratieve post (te
vergelijken met vroegere concernposten).
Deze
begrotingspost is in 1999 incidenteel in de begroting opgenomen. De inkomsten
op deze post hebben betrekking op een vergoeding van de toenmalige afdeling
Grondzaken aan de toenmalige dienst WOC in verband met de overdracht van de
kiosk in de Delftse Hout aan Grondzaken. De inkomsten zijn door de toenmalige
concernafdeling BFB in de begroting opgenomen om een verrekening met de
structurele huuropbrengst bij de afdeling Sport & Recreatie mogelijk te
maken.
Deze
incidentele begrotingspost is bij de omzetting van de begroting in 2000 per
abuis als structurele inkomstenpost in de begroting opgenomen. Deze vergissing
dient nu gecorrigeerd te worden.
In de begroting is bij de
navolgende budgetten sprake van een verhoging van kosten of daling van de
opbrengsten per saldo met € 187.000 :
1.
De aan de Stichting Werkplan doorberekende gemeentelijke kosten zijn in
overeenstemming gebracht met reële verwachtingen. Het budgettair nadeel
bedraagt ca. € 114.000.
2.
De inkomsten precariogelden m.b.t. televisiekabels zijn t.o.v. de vorige
begroting met € 45.000 verlaagd
(technische correctie die voortvloeit uit een eerdere verhoging van de algemene
uitkering). Budgettair nadeel € 45.000.
3.
Verwerking effect convenant tussen gemeente en woningbouwcorporaties
door uitgaven storting in lokaal volkshuisvestingsfonds met ca. € 23.000 te verhogen: budgettair
nadeel € 23.000.
4.
Weer opnemen van de opbrengstenpost verleende parkeerontheffingen,
waardoor een voordeel van ca. € 21.000
ontstaat.
5.
Op de begrotingspost ‘vrijlatingsbeleid’ een ten onrechte bij de ombouw
buiten beschouwing gelaten kostenpost weer opvoeren waardoor een nadeel van € 31.000 ontstaat.
6.
Weer opvoeren van de bij de ombouw van de begroting vergeten kostenpost
loonkostensubsidies aan de Mondriaangroep. Het budgettair nadeel bedraagt € 45.000.
7.
Verhogen inkomsten marktgelden met een voordeel van ca. € 50.000.
Met vriendelijke groet,
Henk Savelkoul