Toelichting op de Wijzigingsverordening euro

 

De mutaties van de bedragen die in de verordeningen en besluiten voorkomen, vloeien mede voort uit  de beleidsuitgangspunten die begin 2001 door de Raad zijn vastgelegd. De kern is dat de conversie neutraal plaatsvindt. Dat wil zeggen dat per saldo geen nadeel voor de burger ontstaat,noch voor de gemeente. Ook dient de conversie van gulden naar euro los te worden gezien van veranderingen die om andere redenen nodig worden geoordeeld. In dit verband kan gedacht worden aan de trendmatige aanpassingen van tarieven, aanpassing van tarieven aan gewijzigde kosten en dergelijke.

Aan de Raad is toegezegd een zodanig overzicht van de mutaties te verstrekken dat de neutraliteit kan worden beoordeeld. Dat totaaloverzicht is aan het slot van deze toelichting opgenomen.

De aan het totaaloverzicht ten grondslag liggende lijst van mutaties maakt deel uit van deze toelichting. Deze lijst omvat 595 bedragen.

 

Reikwijdte.

In het totaaloverzicht zijn meer bedragen verwerkt dan in de Wijzigingsverordening euro en de Belastingverordeningen zijn opgesomd. Deze hebben immers alleen betrekking op die bedragen die worden vastgesteld door de raad. Bedragen, waarvan de vaststelling via delegatie en / of  mandatering is opgedragen aan het College van Burgemeester en Wethouders, komen niet als zodanig in de Wijzigingsverordening euro voor. Zij kunnen evenwel het oordeel over de neutraliteit van de conversie beïnvloeden. Om die reden zijn de belangrijkste van die bedragen toegevoegd aan het totaaloverzicht.

 

In de reeds vastgestelde Parkeerverordening gemeente Delft 2001 komen bedragen in euro voor die gaan gelden vanaf 1 januari 202. Deze behoeven nu, op enkele onderdelen na, niet gewijzigd te worden. De reeds eerder besloten mutaties zijn ter wille van het totaaloverzicht wel opgenomen.

 

In de tabel zijn bedragen die niet meer voorkomen in 2002 niet opgenomen; ook bedragen die in 2002 voor het eerst verschijnen zijn niet in de tabel vermeld. Als een bedrag uit 2001 in 2002 verder wordt onderverdeeld zoals bijvoorbeeld bij reclamevergunningen (leges hoofdstuk 18.8), is gekeken naar het samengestelde effect.

 

Bedragen die een intern beheersmatig karakter hebben, zoals de limieten in het Delegatiebesluit, zijn niet direct van betekenis voor de burger. Zij zijn wel opgenomen ter wille van het totaaloverzicht.

 

In het totaal overzicht zijn de bedragen van de WVG niet opgenomen; zij zijn opgenomen in de voorstellen aan de Raad die worden behandeld in december 2001.  Zij zijn gebaseerd op de doorwerking van de indexering, waartoe reeds eerder is besloten. Op basis van de voorstellen kan worden geconcludeerd dat deze bedragen geen afbreuk doen aan de neutraliteit. Bedragen ingevolge de ABW en REA besluiten zijn evenmin op de lijst opgenomen, zij worden pas in in de loop van november bekend..

 

Het separate besluit van de Burgemeester inzake de Wegsleepregeling is wel opgenomen.

 

De tarieven van het zwembad en de sporthallen zijn buiten beschouwing gebleven. Daarover vindt separate besluitvorming plaats, die op het moment van het samenstellen van dit overzicht nog niet is afgerond.

 

De tarieven van de Vrije Akademie gelden per cursusjaar. Zij werden reeds vóór september 2001 vastgesteld in euro op basis van een meerjarenplan; zij veranderen per 1 januari 2002 niet. De gemiddelde mutatie van het tarief per cursus-uur bedroeg ten opzichte van vorig cursusjaar rond 3%.

De tarieven van de Musea zijn eind 2000 vastgesteld voor een reeks van jaren. De overstap naar de euro leidt tot tariefswijzigingen die ruim onder de norm blijven.

Beide groepen tarieven zijn niet in het overzicht opgenomen.

 

 

Criteria voor beoordeling neutraliteit.

In het totaaloverzicht is onderscheid gemaakt naar de hoogte van de mutatie. Daarbij is het begrip “norm” gebruikt in de zin van de afspraken over jaarlijkse  trendmatige tariefaanpassingen (in 2002 is dit voor de meeste tarieven een stijging van 5,75% ten opzichte van 2001)  dan wel   0 %  als een bedrag in beginsel niet zou behoeven te veranderen vanwege de invoering van de euro.

In de praktijk komen kleine afwijkingen van deze percentages voor als gevolg van de afronding  op eurocenten; dit speelt vooral een rol bij kleine bedragen en bij afrondingen naar ‘mooie ronde bedragen’. Zo kost een abonnement op meerdere straatnamenregisters per abonnementhouder momenteel fl 26,00 (€  11,80); bij trendmatige verhoging van 5,75% zou dit  € 12,48 worden, hetgeen in de praktijk onhandelbaar is (zie Legesverordening, hoofdstuk 18.13.3). Het nieuwe bedrag wordt            € 12,50 ofwel 5,95% hoger. Ook het omgekeerde komt voor.

In de onderstaande rangschikkingen  is daarom bij de beoordeling van de afwijking van de norm een marge van 0,25%  aangehouden. Als een trendmatig aangepast bedrag meer dan 6% stijgt,  is sprake van “boven normale stijging”. In dat geval is een toelichting op die stijging opgenomen. Stijgingen die onder de norm blijven en dalingen zijn niet afzonderlijk toegelicht.

Omgekeerd kan het voorkomen dat een door de gemeente uitgekeerd bedrag met minder dan de norm stijgt. Ook in dat geval is de mutatie toegelicht.

 

Sommige bedragen zijn niet rechtstreeks van belang bij een betaling of ontvangst. Denk hierbij aan grensbedragen. Deze zouden in beginsel neutraal moeten worden omgerekend (dus mutatie van 0%). Het resultaat zou in de dagelijkse praktijk echter niet altijd werkbaar zijn. Zo is momenteel in de belastingverordeningen een grenswaarde opgenomen van fl 20. Beneden dit bedrag worden aanslagen niet opgelegd. Omgerekend is dit bedrag gelijk aan: € 9,08. Er is gekozen voor € 9 (dus – 0,83%).

Dit kleine nadeel voor de burger is in dit geval gerangschikt onder “boven norm”.

 

Het volgende totaaloverzicht toont het aantal bedragen  naar mutatie van 2001 op 2002:

 

Mutatie is:

De afwijkende mutatie is ten gunste van

 

burger

gemeente

 neutraal

 

 

 

 

Onder norm

114 1)

  14 3)

      2

Norm

 

 

  334

Boven norm

  32 2)

  90 3)

     9 3)

TOTAAL

146

104

  345

 

1)       Betreft  hoofdzakelijk mutaties van belastingtarieven die lager

      zijn dan trendmatige stijging van 5,75%

2)       Betreft hoofdzakelijk subsidielimieten.

3)       Deze bedragen zijn hieronder kort toegelicht

 

 

Toelichting op afwijkende mutaties (tussen haakjes is het aantal bedragen vermeld dat ten grondslag ligt aan bovenvermelde overzicht):

1.       Algemene verordeningen en besluiten

Delegatiebesluit (4)

Grensbedragen afgerond op veelvouden van € 5000.

Mandaat-, Machtigings- en Volmachtbesluit (4)

Grensbedragen afgerond op veelvouden van € 100

Leerlingenvervoer (2)

Afronding op hele euro

Wegsleepregeling (1)

Afronding op hele euro.

 

 

 

2.       Belastingverordeningen

Voor de volledigheid wordt hieronder in trefwoorden kort aangegeven welk karakter de afwijkende mutatie heeft. Voor de volledige verklaring wordt verwezen naar de toelichting bij de desbetreffende verordening.

 

Kwijtschelding Delft 2001 (1)

       Grensbedragen afgerond

 

Legesverordening

Hoofdstuk 2  Bestuursstukken (1)

      Gebaseerd op werkelijke kosten.

Hoofdstuk 3  Burgerlijke stand (15)

      Extra tarief aanpassing van 4,25% van niet van rijkswege vastgestelde leges.

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen persoonsgegevens uit GBA (4)

      Afrondingen, deels kleine bedragen (in centen)

Hoofdstuk 9 Kadaster (4)

Afronding op centen

Hoofdstuk  10  Reisdocumenten (2)

Nieuwe Generatie Reisdocumenten: door Minister maximaal toegestane tarieven overgenomen.

Hoofdstuk 12  Wet op de Kansspelen.(3)

Voorheen tijdelijke aanwezigheidsvergunning speelautomaten, thans voor onbepaalde tijd

Hoofdstuk 16 Verkeer en vervoer (1)

      Invalidenparkeerkaart: gebaseerd op werkelijke kosten.

Hoofdstuk  17  Brandweer gebruiksvergunningen(3)

Afronding op centen

Hoofdstuk  18  Diversen (2)

Gebruik van het carillon:  zie hoofdstuk 3.

Straatnamenregister: afronding

Reclameuitingen: het tarief is nu gedifferentieerd

 

 

Lijkbezorging (45)

Grensbedragen afgerond

Extra verhoging van 29% ter correctie op het te lage tarief van 2001.

Geluidsinstallatie: gebaseerd op werkelijke kosten.

 

Marktgelden (2)

Afronding op centen.

 

Onroerend zaak belasting  (1)

Grensbedragen afgerond

 

Parkeerverordening gemeente Delft 2001 (3)

De bedragen in  de parkeer verordening zijn begin 2001 reeds vastgesteld; ook die welke gaan gelden na 1 januari 2002. De wegsleeptarieven worden thans aangepast aan de trendmatige wijzigingen waarbij tevens aansluiting is gevonden met het besluit “Wegslepen van voertuigen”.

 

Precarioverordening (3)

Grensbedragen afgerond

Tarieven van het gebruik van gemeentelijk water zijn verder verfijnd en herschikt. Het jaartarief is extra verhoogd i.v.m. het verstrekken van de jaarsticker.

 

Reinigingsheffingen (7)

Grensbedragen afgerond

Stijging afvalstoffenheffing conform Nota Afvalstoffenheffing 2002-2005

 

Reclamebelasting (2)

      Grensbedragen afgerond

 

Rioolrechten (3)

      Grensbedragen afgerond.

      Grootgebruik gebaseerd op werkelijke kosten.

 

 

Conclusie.

Bij de conversie is overwegend ‘technisch omgerekend’ (dit wil zeggen delen door 2,20371 en afronden op de nabijgelegen eurocent). De budgettaire gevolgen van afwijkingen zijn verwaarloosbaar of  indien niet, om andere redenen beoogd dan wel aanvaardbaar geacht.

De conclusie is gerechtvaardigd dat de euroconversie per saldo niet nadelig is voor de burger.