Onderwerp
De gemeenteraad heeft bij
het vaststellen van de Nota Bestuur 2 op 28 september 2000 besloten tot het
invoeren van de Maatschappelijke Verkenning op korte termijn.
Naast de mogelijkheid van
de raad om door middel van een Rekenkameronderzoek aan de achterkant van
beleidsprocessen een rol te spelen, biedt het instrument Maatschappelijke
verkenning de raad de mogelijkheid een positie in te nemen aan de voorkant van
interactieve beleidsprocessen.
De gemeente Eindhoven is
reeds gestart met maatschappelijke verkenningen. De vorm waarin in Eindhoven de
maatschappelijke verkenning is opgezet kan grotendeels overgenomen worden.
In de Zomernota 2001-2004
is voor 2001 en voor 2002 een bedrag van
fl. 100.000,- gereserveerd
voor bestuurlijke vernieuwing. In het vastgestelde plan van aanpak bij de Nota
Bestuur 2 is voor 2001 fl. 45.000,- gereserveerd voor de maatschappelijke
verkenning.
In een verordening voor het
houden van Maatschappelijke Verkenningen wordt de gang van zaken van en de
vereisten voor het houden van een verkenning vastgelegd.
Wat is een maatschappelijke verkenning?
Een maatschappelijke
verkenning is een activiteit waarbij door de raad informatie wordt verzameld
over maatschappelijke ontwikkelingen. Het doel hiervan is de raad in staat te
stellen zich een beeld te vormen van de aard en de omvang van bepaalde ontwikkelingen.
Vervolgens kan beooordeeld worden of nieuw beleid moet worden ontwikkeld of
bestaand beleid moet worden aangepast.
Karakterschets van de maatschappelijke verkenning
Een maatschappelijke
verkenning wordt gekenmerkt door de volgende zaken:
· de maatschappelijke
verkenning is een kortdurende activiteit;
· raadsleden zijn zelf actief
bij de uitvoering van een verkenning;
· de nadruk mag niet liggen
op het laten verrichten van onderzoek door externen;
· een maatschappelijke
verkenning leidt tot een beknopte rapportage (een voorbeeld van de gemeente
Eindhoven is bijgevoegd).
Initiatief
Leden
van de raad kunnen een initiatiefvoorstel indienen voor het houden van een
maatschappelijke verkenning. Het Reglement van orde van de raad (art. 35) is
hierop van toepassing.
Hoe moet het initiatiefvoorstel eruit zien?
Aan
het initiatiefvoorstel wordt een aantal eisen gesteld. Het moet in ieder geval
de volgende onderdelen bevatten:
a. de
aanleiding voor het houden van een maatschappelijke verkenning
b. een
omschrijving van het onderwerp
c. de
centrale vraagstelling
d. een
globale omschrijving van de te ondernemen activiteiten
e. de
te verwachten tijdinvestering
f. een
raming van de in te zetten ambtelijke capaciteit
g. het
al dan niet inzetten van externe ondersteuning
h. de
kosten van de maatschappelijke verkenning
i. een
tijdplanning
In
overleg met de gemeentesecretaris kan bij het opstellen van het
initiatiefvoorstel, ambtelijke ondersteuning verkregen worden.
De procedure
Het
initiatiefvoorstel wordt aangeboden aan het college van burgemeester en
wethouders. Deze hebben de mogelijkheid te adviseren over het voorstel.
Vervolgens wordt het initiatiefvoorstel geagendeerd voor de vakcommissie die
advies uitbrengt over het voorstel. Het initiatiefvoorstel wordt vervolgens in
de raad behandeld.
Verkenningscommissie
Een
maatschappelijke verkenning wordt uitgevoerd door een commissie: de
verkenningscommissie, die wordt ingesteld door de raad conform artikel 82 van
de Gemeentewet. De raad regelt de taakopdracht en bevoegdheden van de
verkenningscommissie. De commissie (voorzitter en leden) wordt benoemd door de
raad.
Ambtelijke ondersteuning verkenningscommissie
De
verkenningscommissie wordt ondersteund bij de haar opgedragen taak door één of
meerdere door de gemeentesecretaris aan te wijzen ambtenaren.
Rapportage
De
verkenningscommissie stelt een beknopte rapportage op van haar bevindingen,
voorzien van een toelichting op haar werkwijze en geeft aanbevelingen. De
rapportage wordt aangeboden aan de raad.
De
personen en instellingen die bij de maatschappelijke verkenning betrokken zijn
geweest ontvangen een exemplaar van het eindrapport.
De maatschappelijke verkenning en het
raadsprogramma
Wanneer
het raadsprogramma, dat jaarlijks wordt
opgesteld op basis van de vastgestelde zomernota, aan de fracties wordt
voorgelegd, wordt hen de mogelijkheid geboden om voor het komende jaar één
maatschappelijke verkenning in te plannen. Over de themakeuze voor deze
maatschappelijke verkenning wordt overleg gevoerd met de fracties. Deze
maatschappelijke verkenning zal vervolgens in het raadsprogramma worden
opgenomen en met het raadsprogramma worden vastgesteld.
Hiernaast
behoudt de raad vanzelfsprekend het recht om op ieder moment over ieder
onderwerp een initiatiefvoorstel in te dienen voor een maatschappelijk
verkenning.
Centrale Staf/ Bestuurlijke
Processturing |