I.
Probleemstelling
Op
1 maart 2000 startte het zeer ingrijpende veranderingsproces van de
organisatie. De ingrijpendheid bestaat o.a. hieruit dat op veel facetten andere
werkwijzen geintroduceerd worden (begroting, huisvesting etc.) alsmede geheel
nieuwe samenwerkingsverbanden (clustering) geintroduceerd worden. Hiervoor is
een implementatieperiode van 2 jaar afgesproken, hetgeen door de raad bevestigd
is.
De
vele wijzigingen in de organisatie zijn niet alleen die gericht op verbeterde
publieks- en probleembenadering, deze betreffen ook sanering van soms bizar
gegroeide situaties.
Eén
van die bizarheden betreft het facet huisvesting. In Delft, een stad van een
kleine 100.000 inwoners, waren tot 2000 de kantoorfuncties van de ambtelijke
organisatie in 16 gebouwen
gehuisvest! Alleen al de functies die gericht zijn op Werk, Inkomen en Zorg
werden op zes soms ver van elkaar gelegen gebouwen uitgevoerd. Bovendien werden
in steeds meer gebouwen arbo-regels flink overtreden (m²-ers; klimaatbeheersing
e.d.) Ook het opknappen (stofferen; sauzen van muren e.d.) was uitgesteld omdat
er jaren een reorganisatie in aantocht was.
Tenslotte
kon geconcludeerd worden dat in enkele situaties de ruimten voor de publieke
dienstverlening (bijv. Phoenixstraat) niet meer aan de eisen van de tijd
voldeden.
Bij
de operatie “her-huisvesting” worden deze taakstellingen tegelijk aangepakt. De
financiele doelstelling/randvoorwaarde bij deze operatie is erop gericht het
aantal lokaties sterk te verminderen en op nette en arbo-geschikte panden uit
te komen terwijl de m²-prijs/medewerker (duidelijk) onder de marktprijs voor
kantoorruimte blijft. Zoals hieronder blijkt is dat gelukt.
II. Algemene uitgangspunten
en gevolgen
1. De één-loketgedachte
Een
belangrijk element in de filosofie van de nieuwe organisatie, en dus ook in het
huisvestingsplan, is “de één loketgedachte”. Burgers, instellingen, bedrijven
moeten zoveel mogelijk op één plek geholpen kunnen worden. Om deze één
loketgedachte ook in de praktijk te kunnen brengen moesten alle
dienstverlenende organisatieonderdelen bij elkaar of dicht bij elkaar
gehuisvest worden. Dit heeft er onder andere toe geleid dat “de loketten” van
de cluster Publiekszaken geconcentreerd worden op de locaties Phoenixstraat 16
en Hooikade 13 en zolang het Riagg-pand nog niet betrokken kan worden voor een
klein deel (de budgetwinkel) in de Zuiderstraat 40-44 en Marshalllaan 14
(BIND). Voor de Phoenixstraat begane grond is een grondige verbouwing in
voorbereiding waarvan de voorlopig geraamde kosten voor de verbouwing zelf in
dit voorstel zijn meegenomen. Deze verbouwing is echter een onderdeel van een
te wijzigen dienstverlening (meer electronische dienstverlening, gewijzigde
openingstijden e.d.) waarmee ook kosten op het gebied van ict en wellicht
lasten in de personele sfeer gemoeid kunnen zijn. Daarom zijn deze
verbouwingskosten een “reservering”. Het besluit tot besteding wordt in het grotere
kader genomen.
2. Concentratie van lokaties
en herordening
Een andere
gemeentelijke wens was om het voor een stad als Delft bizar aantal dislocaties,
waarin gemeentelijke organisatieonderdelen gehuisvest zijn, te verkleinen.
Zoals blijkt uit onderstaande overzichten in deze nota, is het aantal
dislocaties in totaal met 7 afgenomen (8 locaties eraf en één erbij).
De dienstenstructuur is verlaten. Vanaf 1 maart 2000 wordt gesproken over één
gemeente, onderverdeeld in clusters met bijbehorende sectoren en vakteams. Om
de communicatielijnen zo kort mogelijk te houden moeten in ieder geval de
volgens het nieuwe organisatiemodel bij elkaar behorende vakteams en sectoren
zoveel mogelijk bij elkaar gehuisvest worden.
Dit leidt tot de volgende mutaties in de periode 2000-2003.
Gebruiker |
Adres |
Huisnr. |
|
2000 |
2001 |
2002 |
2003 |
|
totaal |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Panden in
eigendom |
|
|
|
mutaties |
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bestuur en Centrale Staf |
Oude Delft |
137 |
|
|
|
|
|
|
|
Publiekszaken |
Phoenixstraat |
16 |
|
|
|
|
|
|
|
Bedrijven |
Staalweg |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
Publiekszaken |
Hooikade |
13 |
|
|
|
|
|
|
|
Publiekszaken |
Hooikade |
30 |
|
|
|
|
|
|
|
Centrale Staf / Leefbaarheid |
Oude Delft |
116 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
"Gehuurde"
panden |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Delft Kennis Stad |
Phoenixstraat |
49 |
|
|
|
|
|
|
|
Publiekszaken |
Nassaulaan |
2b |
|
|
|
|
|
|
|
Publiekszaken |
Nassaulaan |
23 |
|
|
|
|
|
|
|
Publiekszaken |
Zuiderstraat |
44-46 |
|
|
|
|
|
|
|
Programma's en Projecten |
Westvest |
41 |
|
|
|
|
|
|
|
Bedrijven / GGD |
Hooikade |
2a |
|
|
|
|
|
|
|
Wijk-/Stadszaken |
Barbarasteeg |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
Publiekszaken |
Marshalllaan |
14 |
|
|
|
|
|
|
|
Publiekszaken |
Molslaan *1 |
121 |
|
|
|
|
|
|
|
Publiekszaken |
Brahmslaan |
42 |
|
|
|
|
|
|
|
Facilitair en Centrale Staf |
Martinus Nijhofflaan |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
= |
locatie wordt gehandhaafd |
|
|
|
||
|
|
|
= |
locatie wordt afgestoten |
|
|
|
||
|
|
|
= |
locatie is nieuw |
|
|
|
|
* 1 De
definitieve locatie voor de huisvesting van het Instituut Sociale Raadslieden
wordt nog nader bekeken.
Zoals al eerder gememoreerd zal het resultaat van de
herhuisvesting zijn dat het totaal aantal dislocaties met 7 (8 locaties eraf en
één erbij) afneemt.
Om de dislocaties Zuiderstraat 44-46 en Marshalllaan 14
in 2002 af te kunnen stoten is het pand Hooikade 30 gekocht. Zo komen de
vakteams van de cluster Publiekszaken nog geconcentreerder bij elkaar te
zitten. Overigens is inmiddels weer aan de orde gekomen dat in Delft een vorm
van CWI wordt gevestigd. Voor dat doel is eerder het Riagg-pand mede
aangekocht. Dat kan tot konsekwentie hebben dat toch een enkele WIZ “satelliet”
, bijv. Stichting Werkplan niet naar het Riagg-pand kan. De ontwikkelingen
staan m.a.w. niet stil.
De huisvestingssituatie op clusterniveau eind 2001
is als volgt:
Adres |
Huisnr. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Oude Delft |
137 |
|
|
Bestuur en deel Centrale Staf |
Phoenixstraat |
16 |
|
|
Publiekszaken |
Staalweg |
1 |
|
|
Cluster Bedrijven, Cluster Publiekszaken en Cluster Wijk &
Stad |
Hooikade |
13 |
|
|
Cluster Publiekszaken |
Zuiderstraat |
44-46 |
|
|
Cluster Publiekszaken / Budgetwinkel |
Westvest |
41 |
|
|
Programma’s & Projecten |
Hooikade |
2a |
|
|
Cluster Bedrijven en GGD |
Barbarasteeg |
2 |
|
|
Cluster Wijk & Stad |
Marshalllaan |
14 |
|
|
Cluster Publiekszaken |
Molslaan |
121 |
|
|
Cluster Publiekszaken (ISR) |
Martinus Nijhofflaan |
2 |
|
|
Facilitair en deel Centrale Staf |
De huisvestingssituatie op clusterniveau medio 2003 is naar
verwachting de volgende:
Adres |
Huisnr. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Oude Delft |
137 |
|
|
Bestuur en deel Centrale Staf |
Phoenixstraat |
16 |
|
|
Publiekszaken |
Staalweg |
1 |
|
|
Cluster Bedrijven, Cluster Publiekszaken en Cluster Wijk &
Stad |
Hooikade |
13 |
|
|
Cluster Publiekszaken |
Hooikade |
30 |
|
|
Cluster Publiekszaken |
Westvest |
41 |
|
|
Programma’s & Projecten |
Barbarasteeg |
2 |
|
|
Cluster Wijk & Stad |
Molslaan |
121 |
|
|
Cluster Publiekszaken (ISR) |
Martinus Nijhofflaan |
2 |
|
|
Facilitair en deel Centrale Staf |
3.
De onderhoudssituatie
De gemeente Delft, als werkgever, wilde
ook van de gelegenheid gebruik maken om de kwaliteit van de werkplekken weer op
een goed niveau te brengen. In afwachting van reorganisaties was de afgelopen
jaren weinig meer aan onderhoud en vervanging van stoffering gedaan. Het zal
duidelijk zijn dat als gebouwen leegkomen pas goed zichtbaar is dat onderhoud
achterstallig is en stoffering aan vervanging toe zijn. Bovendien is uit
kosten-effectiviteit het toch al ontruimd zijn een geschikt ogenblik tot
vervanging stoffering e.d. Dit soort kosten zijn derhalve tegelijk met die van
de Neon-verplaatsingen gemaakt.
In diverse gebouwen waaronder de enkele grote zoals Phoenixstraat en
Barbarasteeg is de vloerbedekking
vervangen en zijn de binnenruimten geschilderd.
4.
De Arbo-eisen
De
gemeente Delft is (wettelijk) verplicht de medewerkers op werkplekken te
huisvesten die aan de Arbonormen voldoen. De feitelijke ontwikkeling de
afgelopen jaren is geweest dat op nogal veel plaatsen nieuwe medewerkers voor
nieuwe taken onder de verplichte Arbonorm in gemeentelijke kantoorgebouwen
gehuisvest werden omdat er eenvoudig geen ruimte meer extra was (men “schoof
aan” ). Bij het verplaatsen van hele organisatieonderdelen naar andere gebouwen
ontstaat echter de situatie dat men niet meer opnieuw onder de m² norm
geplaatst mag worden. De Centrale Ondernemingsraad bewaakt dit terecht. Het
gevolg is dat voor eenzelfde bepaald aantal mensen meer m² nodig zijn.
Om te kunnen bepalen hoeveel vierkante meters bruto vloeroppervlak (bvo) er
nodig zijn om de werknemers - in het kader van de Arbo-gedachten - goed te
kunnen huisvesten, wordt in Nederland vaak de norm van 25 m² bvo als gemiddelde
gebruikt. Deze norm is toegepast op het inpassen van werkplekken in de
Torenhove, waar thans circa 245 werkplekken zijn ingericht op een totaal van
5.915 m² (de etages 2 t/m 8) De projectgroep “Huisvesting” beveelt bij het
college aan om bij de inpassing van werkplekken in een nieuw te betrekken
accommodatie deze norm van 25 m² bvo (all-in) als gemiddelde uitgangspunt te hanteren.
Terzijde, er wordt inmiddels een plan van aanpak opgesteld om te experimenteren
met zgn. flexplekken. Dit in de praktijk gecompliceerdere concept dan op het
eerste gezicht lijkt zou als pilot toegepast kunnen gaan worden om ervaring op
te doen t.b.v. de bouw van een nieuw stadskantoor in de Spoorzone. Deze norm
wordt gehanteerd door diverse, op huisvestingsmanagement georiënteerde,
landelijk opererende adviesbureaus.
Het tekort van het aantal m² ers voor kantoorpersoneel wordt met deze operatie
opgeheven.
Voor alle duidelijkheid, het
aantal medewerkers van de gemeente is steeds een dynamisch gegeven. Door
taakafstoting, gebiedsuitbreiding of iets dergelijks kunnen de behoeften snel
wijzigen.
Naast Arbo-normen terzake m²ers worden andere Arbo-eisen opgelost, bv.de
klimaatbeheersing in het pand Hooikade 13 en beveiligingen.
Na deze operatie zijn alle kantoorpanden voldoende Arbo geschikt, behalve het
Jongenshuis, Oude Delft 137.
5.
Aanpassing ict
Een belangrijk aspect bij de herhuisvesting is het tegelijk vernieuwen of
compatible maken van ict voorzieningen in de verschillende lokaties geweest. In
de oude dienstenstructuur was vanuit een decentraal ICT beleid verschillende
“omgevingen”, systemen en netwerken gegroeid. Na deze operatie zijn alle
lokaties én alle werkplekken op hetzelfde systeem aangesloten en op een
gestandaardiseerd niveau gebracht.
De telefooncentrale was voorts aan vernieuwing toe.
6.
Bouwkundige aanpassingen
In een aantal situaties moesten werkruimten bouwkundig worden aangepast om tot
doelmatige indeling van de gebouwen te komen (wandverplaatsingen) alsmede het
aanpassen van verwarming en luchtbehandelingsinstallaties en electrotechnische
maatregelen.
7.
De verhuisorganisatie
Het verplaatsen, het uitrekenen van de mogelijkheden, het maken van
verbouwplannen en kostenvergelijkingen etc. etc., is een uitermate
gecompliceerd proces (geweest). Er was geen expertise in eigen huis voor.
Bovendien was al het betrokken personeel zelf “in de Neon-verplaatsing”
betrokken. Er is deskundige begeleiding vanuit met name het bureau Twijnstra
Gudde voor ingehuurd geweest. Ook is een bouwkosten-deskundige ingeschakeld
geweest.
Nu de organisatie inmiddels op orde aan het komen is kunnen de resterende
bewegingen rond WIZ wel - mede m.b.v. de “geleerde” expertise van de externe
begeleiding - verder in eigen huis worden georganiseerd.
8. De m²
prijs
De nieuwe
lasten per m²/medewerker zal na het verbouwen en opknappen niet hoger mogen
zijn dan in de markt gebruikelijk. De
gemiddelde m² prijs voor eigenaars- en huurlasten van de met name genoemde
(kantoor) panden, was in 1999 ƒ 183,= m². In 2003 zal de m² prijs ƒ 210,= gaan
bedragen (huidig prijspeil).
Wanneer de gemeente Delft op de “markt”
kantoorruimte wil gaan huren dan zal ze uit moeten gaan van een m² prijs tussen
ƒ 230,= en ƒ 270,= per jaar per m² bvo, exclusief inrichtingskosten. De nieuwe
lasten liggen derhalve globaal 20% lager dan in de huurmarkt nu geldt.
Wanneer de gemiddelde uitgaven voor bouwkundige en ICT-werkzaam-heden opgeteld worden bij de jaarlijkse huur- en
eigenaarslasten, bedraagt de nieuwe gemiddelde prijs voor deze panden ƒ 252,=
per m² bruto vloeroppervlak (bvo)
III. De kosten per soort
probleem en per pand
De
maatregelen voor de soorten problemen c.q. doelen rond de huisvesting van
kantoorlokaties genoemd in hoofdstuk II hebben geresulteerd in de volgende
globale kosten c.q. lasten. Uitsplitsing is toegepast per gebouw.Voor de goede
orde, vermeld moet nog worden dat in de huidige begrotings aanpak kredieten
voor (bijv. CV installaties) en groot onderhoud via de investeringsplanning
verlopen. Dit soort activiteiten is niet in onderhavig voorstel vervat.
IV.
Centrale huisvesting
De gemeente streeft er naar om rond 2008 / 2009 een nieuw
kantoorpand te betrekken waarin de gemeentelijke organisatie zoveel mogelijk
gehuisvest wordt. Om er voor te zorgen dat het eindbedrag van “de reserve
gemeentelijke huisvesting” eind 2008 ƒ 10 miljoen zal bedragen, hetgeen de
oorspronkelijke doelstelling was, zullen u in de nabije toekomst nadere
voorstellen worden voorgelegd.
V. Dekking van de lasten
Voor een deel van de kosten was al een dekking door de
raad beschikbaar gesteld middels het “blok” herhuisvestingskosten Neon ad 4,1
mln. Deze kosten c.q. dekking ziet in het bijzonder op de maatregelen zijnde
bouwkundige aanpassingen, organisatie van de verhuizingen en inplaatsingen en
de ict aanpassingen.
Nu de kosten c.q. lasten integraal bekend zijn geven wij er de voorkeur aan de
dekking als volgt te (her)ordenen:
a . om de structureel hogere eigenaarslasten, huurlasten
en servicekosten, vanaf het jaar 2003 ad ƒ 1.734.000,=, te dekken via de
“Reserve gemeentelijke huisvesting” (zie bijlage )
b. om de
éénmalige uitgaven ad f 11.865.800,--, eveneens te dekken via de “Reserve
gemeentelijke huisvesting” (zie bijlage)
c. om de
“Reserve gemeentelijke huisvesting” van voldoende middelen te voorzien om,
1. overeenkomstig hetgeen in
de raad besproken is tijdens de behandeling van het rekeningoverschot
1999, - een deel van - het
rekeningoverschot 1999, ad ƒ 4.100.000,=, te storten in de “Reserve
gemeentelijke huisvesting”
2. gezien de inhoud van deze
nota, de opbrengst uit verkoop van het Meisjeshuis (Oude Delft 116) te storten
in de “Reserve gemeentelijke huisvesting”
d. met
besluitvorming conform het op a, b en c voorgestelde bedraagt het saldo in 2008
van de reserve gemeentelijke huisvesting ad f 4.495.000,=
e. Om het raadsbesluit van april 2000,
32e begrotingswijziging, in te trekken en het beschikbare bedrag te
storten in de reserve gemeentelijke huisvesting valutadatum (31 december 2000)