Onderwerp
Tegemoetkoming in het huurbedrag van
Onzelfstandige Wooneenheden
Bewoners van onzelfstandige wooneenheden
komen niet in aanmerking voor kwijtschelding van onroerende-zaakbelastingen
(OZB). De gebruikersaanslag wordt, als er sprake is van onzelfstandige
bewoning, naar de eigenaar gestuurd. De gebruiker zelf krijgt geen aanslag en
kan om die reden geen kwijtschelding aanvragen. De Gemeenteraad heeft besloten
om voor deze groep mensen een voorziening te creëren die vanaf 2001 in werking
treedt. De voorziening is nader uitgewerkt in het Belastingplan 2001. Deze
notitie vormt het Plan van Aanpak en het draaiboek voor de tegemoetkoming zoals
die vanaf 2001 zal worden toegekend.
Projectgroep
Doelgroep
De tegemoetkomingsregeling is bedoeld voor
bewoners van Delft die een te lage draagkracht hebben en wel een kwijtschelding
zouden krijgen als zij de aanslag wel hadden gekregen. In de praktijk zal het
erop neerkomen dat veelal studenten in aanmerking komen voor de regeling omdat
zij voor de duur van de opleiding zijn aangewezen op onzelfstandige
wooneenheden.
In 2000 waren er 7996 studenten woonachtig
in Delft, waarvan 4833 in een
onzelfstandige wooneenheid wonen. Ervaringscijfers wijzen uit dat 40%
geen aanvraag zal indienen. De verwachting is dat er 2900 aanvragen zullen
zijn. Het te vergoeden bedrag is afhankelijk van het bedrag dat door de
aanvrager wordt betaald in de huur. Het OZB-bedrag is afhankelijk van de waarde
van het pand.
Budget
De verhouding tussen uitvoeringskosten en betalingen is in 2001
ongunstig, maar vanaf 2002 verbetert dit omdat een aantal eenmalige kosten
wegvalt, zoals de kosten voor de inzet en werkplek van de projectleider.
Het totale budget voor 2001 is als volgt opgebouwd:
- werkelijke
betalingen: begroot op fl.158.340,00
/ €
71.851,56
- uitvoeringskosten: begroot op fl.191.660,00 / €
86.971,52
--------------------------------------------------------------------------------------
+
Totale kosten:
fl. 350.000,00 / € 158.823,08
Implementatiekosten: 2001
2002
ev
- personeelskosten (structureel) fl.113.400,- / € 51.458,68 fl.
113.400,- / € 51.458,68
- overheadkosten
- Projectleider & werkplek fl.
50.000,- / € 22.689,01
- Kosten PC fl. 9.000,- / € 4.084,02 fl. 9.000,- / € 4.048,02
- Telefoon fl. 1.200,- / € 544,54
Communicatie
- Aanvraagformulier (+ folder) fl. 2.500,- / € 1.134,45 fl. 2.500,- /
€ 1.134,45
- advertentie Stadskrant fl. 2.500,- / € 1.134,45
- inzet communicatiemedewerkerfl.
4.000,- / € 1.815,12 fl. 4.000,- / € 1.815,12
- evaluatie / monitoring fl. 15.000,- /
€ 6.806,70
-------------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------+
fl.
182.600,- / €
82.860,27 fl. 143.900,- / € 65.298,97
Personeelskosten
Uitgaande van 2900 aanvragen is er voor 3,0 fte aan personeelkosten
nodig, hetgeen neerkomt op een bedrag van fl. 113.400,- / € 51.458,68.
Vanwege de te verwachten aanvragen en de tijdsduur van afhandeling over
de maanden oktober tot en met december over 2001 is 3,0 fte aan
personeelskosten nodig.
Kosten PC
Voor de uitvoering van het project zullen twee PC’s worden aangeschaft.
De kosten hiervan bedragent fl. 9.000,- / €
4.084,02 per jaar.
Kosten telefoon
Voor het project zal een telefoonlijn beschikbaar worden gesteld, de
kosten voor het invoeren van het nummer in de centrale bedragen fl. 1.200,- /
€ 544,54
Kosten Communicatie
Om de tegemoetkoming onder de aandacht van de burgers te brengen zal een
persbericht in de Stadskrant worden geplaatst. Dit kost fl. 2.500,- / €
1.134,45.
Er zullen aanvraagformulieren worden gemaakt, de kosten hiervan zijn
bedragen ongeveer fl. 2.500,- / €
1.134,45. Voor de inzet van een communicatiemedewerker moet worden uitgegaan
van fl. 4.000,- / € 1.1815,12
Evaluatie
De regeling zal na januari worden geëvalueerd. In de evaluatie wordt
gekeken hoeveel aanvragen er zijn geweest en hoe de aanvraag en afhandeling
ging mbt de inzet van medewerkers. Aan de hand van deze gegevens worden
richtlijnen opgesteld voor de volgende jaren.