Aan

College van B&W

Van

I.M.L. Thio

Afschrift aan

 


Memo

 

Datum

21-05-2001

Opsteller

I.M.L. Thio

Bijlagen

Draaiboek

 

Onderwerp

Tegemoetkoming in het huurbedrag van Onzelfstandige Wooneenheden

 

Inleiding

Bewoners van onzelfstandige wooneenheden komen niet in aanmerking voor kwijtschelding van onroerende-zaakbelastingen (OZB). De gebruikersaanslag wordt, als er sprake is van onzelfstandige bewoning, naar de eigenaar gestuurd. De gebruiker zelf krijgt geen aanslag en kan om die reden geen kwijtschelding aanvragen. De Gemeenteraad heeft besloten om voor deze groep mensen een voorziening te creëren die vanaf 2001 in werking treedt. De voorziening is nader uitgewerkt in het Belastingplan 2001. Deze notitie vormt het Plan van Aanpak en het draaiboek voor de tegemoetkoming zoals die vanaf 2001 zal worden toegekend.

 

Projectgroep

De ontwikkeling en implementatie van de regeling tegemoetkoming woonlasten OZB is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van belastingen en WIZ. Vanuit belastingen wordt capaciteit beschikbaar gesteld op het gebied van applicatiebeheer, juridische- en beleidsmatige ondersteuning. De ontwikkeling van beleid en de implementatie ligt bij WIZ. De projectgroep die daartoe is opgezet, bestaat uit: Irina Thio (projectleider), Ger Grooters (hoofd Bureau Produktondersteuning), Jurgen Bueving (Coördinator Inkomen), Anne-Marie Owen (Belastingen).Verder zal aansluiting worden gezocht bij Communicatie (Rosana Arrias) voor de Public Relations, Juridische zaken (Jaap van de Hoest) voor de verordening en juridische ondersteuning, de afdeling ICT (Rob van Tol) ten behoeve van de systeemontwikkeling, de afdeling Financiën (Mariëlle Stampraad) voor de kosten en uitkering van de regeling en voor wat betreft de rapportage is contact opgenomen met WIZ / procesondersteuning (Arno van Oel).

 

Doelgroep

De tegemoetkomingsregeling is bedoeld voor bewoners van Delft die een te lage draagkracht hebben en wel een kwijtschelding zouden krijgen als zij de aanslag wel hadden gekregen. In de praktijk zal het erop neerkomen dat veelal studenten in aanmerking komen voor de regeling omdat zij voor de duur van de opleiding zijn aangewezen op onzelfstandige wooneenheden.

 

In 2000 waren er 7996 studenten woonachtig in Delft, waarvan 4833 in een  onzelfstandige wooneenheid wonen. Ervaringscijfers wijzen uit dat 40% geen aanvraag zal indienen. De verwachting is dat er 2900 aanvragen zullen zijn. Het te vergoeden bedrag is afhankelijk van het bedrag dat door de aanvrager wordt betaald in de huur. Het OZB-bedrag is afhankelijk van de waarde van het pand.

In het Belastingplan is uitgegaan van een gemiddeld bedrag van fl.65,- / € 29,50.

Dit bedrag is gebaseerd op de gegevens van 1999 gecorrigeerd met de inflatiecorrectie. De tegemoetkoming in de huurlasten zal structureel worden ingevoerd voor een gemiddelde duur van vier jaar.

 

Budget

De verhouding tussen uitvoeringskosten en betalingen is in 2001 ongunstig, maar vanaf 2002 verbetert dit omdat een aantal eenmalige kosten wegvalt, zoals de kosten voor de inzet en werkplek van de projectleider.

 

Het totale budget voor 2001 is als volgt opgebouwd:

 

            - werkelijke betalingen:  begroot op fl.158.340,00 /      71.851,56

- uitvoeringskosten:       begroot op fl.191.660,00 /      86.971,52

-------------------------------------------------------------------------------------- +

Totale kosten:                                fl. 350.000,00 / €  158.823,08

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Implementatiekosten:                           2001                                                    2002 ev

- personeelskosten (structureel)  fl.113.400,- / €  51.458,68                    fl. 113.400,- / €  51.458,68

- overheadkosten

- Projectleider & werkplek          fl. 50.000,- / €   22.689,01                     

- Kosten PC                              fl.   9.000,- / €     4.084,02                     fl.    9.000,- / €      4.048,02

- Telefoon                                 fl.   1.200,- / €        544,54

Communicatie

- Aanvraagformulier (+ folder)      fl.    2.500,- / €      1.134,45                   fl.   2.500,- /         1.134,45

- advertentie Stadskrant             fl.    2.500,- / €      1.134,45                  

- inzet communicatiemedewerkerfl.     4.000,- / €      1.815,12                 fl.    4.000,- /        1.815,12

- evaluatie / monitoring                                                                         fl.  15.000,- /        6.806,70

 

------------------------------------------------------------------------------------------- ---------------------------------------------+

                                                  fl.   182.600,-   /         82.860,27       fl.  143.900,- / €  65.298,97

 

 

Personeelskosten

Uitgaande van 2900 aanvragen is er voor 3,0 fte aan personeelkosten nodig, hetgeen neerkomt op een bedrag van fl. 113.400,-  / € 51.458,68.

Vanwege de te verwachten aanvragen en de tijdsduur van afhandeling over de maanden oktober tot en met december over 2001 is 3,0 fte aan personeelskosten nodig.

 

Kosten PC

Voor de uitvoering van het project zullen twee PC’s worden aangeschaft. De kosten hiervan bedragent fl. 9.000,- / €  4.084,02 per jaar.

 

Kosten telefoon

Voor het project zal een telefoonlijn beschikbaar worden gesteld, de kosten voor het invoeren van het nummer in de centrale bedragen fl. 1.200,- / €  544,54

 

Kosten Communicatie

Om de tegemoetkoming onder de aandacht van de burgers te brengen zal een persbericht in de Stadskrant worden geplaatst. Dit kost fl. 2.500,- / € 1.134,45.

Er zullen aanvraagformulieren worden gemaakt, de kosten hiervan zijn bedragen ongeveer  fl. 2.500,- / € 1.134,45. Voor de inzet van een communicatiemedewerker moet worden uitgegaan van fl. 4.000,- / €  1.1815,12

 

Evaluatie

De regeling zal na januari worden geëvalueerd. In de evaluatie wordt gekeken hoeveel aanvragen er zijn geweest en hoe de aanvraag en afhandeling ging mbt de inzet van medewerkers. Aan de hand van deze gegevens worden richtlijnen opgesteld voor de volgende jaren.