Nota

 

Onderwerp

Septembercirculaire 2001

 

 


I           SAMENVATTING

 

Inleiding

 

De septembercirculaire 2001 van het ministerie van BZK is een aanvulling van de meicirculaire 2001. Zowel voor 2001 als 2002 is ten opzichte van de meicirculaire sprake van een extra accres. In aanvulling hierop wordt in de septembercirculaire de verwachting uitgesproken dat de behoedzaamheidsreserve volledig tot uitkering komt.

 

Nu schetst de septembercirculaire slechts een indicatieve uitkomst. Concreet betekent dit dat de uitkomst wel wordt gepresenteerd (zie bijlagen), maar dat de bevoorschotting aan de gemeente daar niet op wordt aangepast. Dit geschiedt pas bij de meicirculaire 2002. Derhalve is de ontwikkeling van de kwantiteiten buiten beschouwing gebleven.

 

Voor de gemeentebegroting 2002-2005 is reeds een bedrag van € 900.000 verwerkt, op de stelpost algemene uitkering gemeentefonds. Hoewel dit voor het financieel beeld werkt als een algemeen dekkingsmiddel, kan deze bijdrage ook gezien worden als concrete dekking voor een aantal zaken in de begroting.

 

Voor het overige deel gaat het om maatregelen die in principe budgettair neutraal verondersteld worden te werken, dat wil zeggen dat de verhoging/verlaging in de algemene uitkering leidt tot een daarmee corresponderende verhoging/verlaging van de gemeentelijke uitgaven of inkomsten.

 

In de septembercirculaire worden alle bedragen en mutaties m.b.t. 2001 uitgedrukt in guldens. Voor de jaren 2002 t/m 2005 worden alle bedragen en mutaties uitgedrukt in euro’s. In deel II van deze nota worden de hoofdpunten beschreven uit de meicirculaire en in deel III de mutaties van bijlage 1 nader toegelicht.

 

 

Het beeld van de algemene uitkering na het doorrekenen van de  septembercirculaire 2001 ziet er meerjarig als volgt uit:

                                                          

Alg. uitkering gemeentefonds

2001

*mln. Gulden

 2002

*mln. euro

2003

*mln. euro

2004

*mln. euro

2005

*mln. euro

Stand algemene uitkering begroting 2001

173,160

80,358

80,256

80,028

79,792

Reeds verwerkt in gemeentebegroting 02-05

 

900

900

900

900

Subtotaal (begroting)

Mutaties Septembercirculaire 01:

173,160

81,258

81,156

80,928

80,692

Budgettair neutrale mutaties

Niet budgettair neutrale mutaties

-0,019


1,822

-0,004


-0,002

-0,004


-0,002

-0,004


-0,002

-0,004


-0,001

Mutaties per saldo

1,803

-0,006

-0,006

 

-0,006

-0,005

Stand alg. uitkering t/m Septembercirculaire 2001

173,160

81,251

81,150

80,922

80,687

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tabel 1: Totaalbeeld septembercirculaire 2001

                                                                                                                                                      mln.

In deze nota worden de mutaties uit de septembercirculaire toegelicht.

 

Voorstellen:

·                Kennis te nemen van het financiële beeld uit de septembercirculaire 2001;

·                De mutaties uit de septembercirculaire 2001 te verwerken in de 1e ATW begroting 2002;

·                De mutaties die aan te merken zijn als budgettair neutraal in principe te verrekenen met de betreffende budgetten van de betrokken vakteams.

 

 

II          HOOFDPUNTEN UIT DE CIRCULAIRE

1. Accressen
Voor het jaar 2001 is het accres landelijk met ƒ 271 mln. gestegen t.o.v. de meicirculaire 2001. De ontwikkelingen op de Rijksbegroting die relevant zijn voor de normeringsystematiek zijn hiervan de oorzaak. Voorbeelden hiervan zijn de financiering van de Voorjaarsnota 2001 en de financiering van een tegenvaller inzake dividend KPN. De definitieve berekening van het accres 2001 zal zoals gebruikelijk plaatsvinden op basis van de Voorlopige Rekening in februari 2002.
In 2002 is het voorlopig accres landelijk vastgesteld op € 451,2 mln.,  een verschil van € 121,4 mln. t.o.v. de meicirculaire 2001.  De stijging wordt met namen veroorzaakt door hogere lonen en prijzen en de doorwerking van de mutaties in 2001.

 

2.   Integratie-uitkering precariobelasting

De integratie-uitkering precariobelasting wordt verlaagd voor het jaar 2002. Deze verlaging is de eerste tranche van een overgangstraject van zes jaren waarbij de middelen in de algemene uitkering zullen worden opgenomen. De 29 gemeenten, waaronder Delft (zie ook bijlage 2), die momenteel middelen ontvangen op grond van de integratie-uitkering, zullen afzonderlijk geïnformeerd worden over de details van het overgangstraject. De mogelijke herverdeeleffecten worden beperkt tot maximaal ƒ 2 per inwoner.  


3.
Kinderopvang

Het kabinet is teruggekomen op het voornemen om de extra gelden, die bij het Regeerakkoord 1998 zijn uitgetrokken voor de kinderopvang, vanaf 2003 tot te voegen aan het gemeentefonds. In samenwerking met de VNG wordt momenteel de laatste hand gelegd aan het wetsvoorstel “Wet Basisvoorziening Kinderopvang”. Bij de realisatie van de wet zullen de middelen op andere wijze worden ingezet voor hetzelfde doel. Kern van het voorstel is een systeem waarin de vraag van de ouders naar kinderopvang centraal staat.

4. Objecten in aanbouw
De waarderingskamer is op verzoek van BZK nagegaan in hoeverre de gemeenten de zogeheten objecten in aanbouw/bouwgronden daadwerkelijk in de WOZ-waardering betrekken. Aangezien de komende jaren nog grote projecten in Delft gepland staan, is het zaak om hier de nodige zorgvuldigheid in te blijven betrachten.

5. Lokale lastenverlichting ( ƒ 100,- maatregel)
De huidige regeling van de  ƒ 100,- maatregel wordt zoals verwacht in 2002 onveranderd doorgezet. In het kader van de verkenning belasting- en premieheffing zijn mogelijk alternatieven hiervoor onderzocht. In bestuurlijk overleg dat in het najaar wordt gehouden komt de toekomst van de maatregel opnieuw aan de orde.

 

III TOELICHTING MUTATIES SEPTEMBERCIRCULAIRE (zie bijlage 1)

 

A.   Mutaties niet budgettair neutraal

 

1. Accresontwikkeling
Opvallend zijn wederom de hoge accressen voor 2001 en 2002. De vertaling van deze indicatieve accressen voor Delft leidt tot een positieve mutatie van ƒ 1.793.700 in 2001 en € 803.500 voor 2002.

 

2. Ontwikkeling uitkeringsfactor
De ontwikkeling van de uitkeringsbasis van 2002 is voor BZK aanleiding de uitkeringsfactor te verhogen met een punt. Momenteel komt één uitkeringspunt overeen met circa € 11,4 mln. Voor Delft betekent deze positieve bijstelling voor 2002 een mutatie van € 73.900.


3. Afschaffing omroepbijdragen

Als gevolg van het aannemen van het amendement Bakker (Kamerstukken II 2000/01, 27763, nr. 4) is de compensatie voor de afschaffing van de lokale opslagen op de omroepbijdragen voor het uitkeringsjaar 2001 verhoogd. Bij de behandeling van de Voorjaarsnota wordt besloten of de  compensatie meerjarig wordt gegeven. Voor Delft betekent deze compensatie een positieve mutatie van ƒ 28.800 in 2001.

 

4. Bezoldiging wethouders
In verband met het nieuwe bezoldigingsstelsel voor wethouders wordt de gemeente gedeeltelijk voor de extra uitgaven gecompenseerd. Het kabinet beoogt met name de bedragen geldend voor de wethouders van kleine en middelgrote gemeenten te verhogen. Voor Delft betekent de nieuwe bezoldigingsstructuur een positieve mutatie van € 20.700.

5. Reeds verwerkt in begroting 2002-2005
Van de geschetste ontwikkelingen in de inleiding, t.w. het extra accres 2001, de volledige uitkering behoedzaamheidsreserve 2001 en het accres 2002, is de eerstgenoemde een hard gegeven. Voor de gemeentebegroting 2002 is derhalve reeds rekening gehouden met een aanvullende bijdrage uit het gemeentefonds van € 900.000.


Budgettair neutrale mutaties

 

1.  Dubbeltelling verdeelstelsel 1997-2001

In de septembercirculaire is een fout geconstateerd in de tabellen 1 en 3 (verdeeltabellen 2001 en 2002). In beide tabellen is de verwijzing naar de voetnoot vervallen. In de tabellen heeft de voetnoot betrekking op het bedrag per eenheid voor de maatstaf “huishoudens met laag inkomen volgens de stand van mei 2001”. Dat bedrag per eenheid is gecorrigeerd in verband met een dubbeltelling die eerder plaats vond bij de vertaling van mutaties van het verdeelstelsel 1997 naar het verdeelstelsel 2001. De correctie van deze dubbeltelling betekent voor Delft een negatieve mutatie van ƒ 19.100 in 2001 en € 8.700 voor 2002.


2. Leerplicht

Het voornemen bestaat om met ingang van het schooljaar 2002/2003 de leerplichtige leeftijd te verlagen van vijf naar vier jaar. De verlaging zal leiden tot een toenamen van het aantal leerlingen en derhalve tot een stijging van de kosten van onderwijshuisvesting. Vanwege deze kostenstijging wordt de algemene uitkering verhoogd. Voor Delft levert dit € 4.900 structureel op vanaf 2002.