De
septembercirculaire 2001 van het ministerie van BZK is een aanvulling van de
meicirculaire 2001. Zowel voor 2001 als 2002 is ten opzichte van de
meicirculaire sprake van een extra accres. In aanvulling hierop wordt in de
septembercirculaire de verwachting uitgesproken dat de behoedzaamheidsreserve
volledig tot uitkering komt.
Nu
schetst de septembercirculaire slechts een indicatieve uitkomst. Concreet
betekent dit dat de uitkomst wel wordt gepresenteerd (zie bijlagen), maar dat
de bevoorschotting aan de gemeente daar niet op wordt aangepast. Dit geschiedt
pas bij de meicirculaire 2002. Derhalve is de ontwikkeling van de kwantiteiten
buiten beschouwing gebleven.
Voor
de gemeentebegroting 2002-2005 is reeds een bedrag van € 900.000 verwerkt, op
de stelpost algemene uitkering gemeentefonds. Hoewel dit voor het financieel
beeld werkt als een algemeen dekkingsmiddel, kan deze bijdrage ook gezien
worden als concrete dekking voor een aantal zaken in de begroting.
Voor
het overige deel gaat het om maatregelen die in principe budgettair neutraal
verondersteld worden te werken, dat wil zeggen dat de verhoging/verlaging in de
algemene uitkering leidt tot een daarmee corresponderende verhoging/verlaging
van de gemeentelijke uitgaven of inkomsten.
In
de septembercirculaire worden alle bedragen en mutaties m.b.t. 2001 uitgedrukt
in guldens. Voor de jaren 2002 t/m 2005 worden alle bedragen en mutaties
uitgedrukt in euro’s. In deel II van deze nota worden de hoofdpunten beschreven
uit de meicirculaire en in deel III de mutaties van bijlage 1 nader toegelicht.
Het
beeld van de algemene uitkering na het doorrekenen van de septembercirculaire 2001 ziet er meerjarig
als volgt uit:
Alg. uitkering gemeentefonds |
2001 *mln. Gulden |
2002 *mln. euro |
2003 *mln. euro |
2004 *mln. euro |
2005 *mln. euro |
Stand algemene uitkering
begroting 2001 |
173,160 |
80,358 |
80,256 |
80,028 |
79,792 |
Reeds verwerkt
in gemeentebegroting 02-05 |
|
900 |
900 |
900 |
900 |
Subtotaal (begroting) Mutaties
Septembercirculaire 01: |
173,160 |
81,258 |
81,156 |
80,928 |
80,692 |
Budgettair neutrale mutaties Niet budgettair neutrale mutaties |
-0,019
|
-0,004
|
-0,004
|
-0,004
|
-0,004
|
Mutaties per saldo |
1,803 |
-0,006 |
-0,006 |
-0,006 |
-0,005 |
Stand alg. uitkering t/m Septembercirculaire 2001 |
173,160 |
81,251 |
81,150 |
80,922 |
80,687 |
mln.
In
deze nota worden de mutaties uit de septembercirculaire toegelicht.
Voorstellen:
·
Kennis te nemen van het financiële beeld uit de septembercirculaire
2001;
·
De mutaties uit de septembercirculaire 2001 te verwerken in de 1e
ATW begroting 2002;
·
De mutaties die aan te merken zijn als budgettair neutraal in principe
te verrekenen met de betreffende budgetten van de betrokken vakteams.
II HOOFDPUNTEN UIT DE CIRCULAIRE
1. Accressen
Voor het jaar 2001 is het accres landelijk met ƒ 271 mln. gestegen t.o.v. de
meicirculaire 2001. De ontwikkelingen op de Rijksbegroting die relevant zijn
voor de normeringsystematiek zijn hiervan de oorzaak. Voorbeelden hiervan zijn
de financiering van de Voorjaarsnota 2001 en de financiering van een
tegenvaller inzake dividend KPN. De definitieve berekening van het accres 2001
zal zoals gebruikelijk plaatsvinden op basis van de Voorlopige Rekening in
februari 2002.
In 2002 is het voorlopig accres landelijk vastgesteld op € 451,2 mln., een verschil van € 121,4 mln. t.o.v. de
meicirculaire 2001. De stijging wordt
met namen veroorzaakt door hogere lonen en prijzen en de doorwerking van de
mutaties in 2001.
2.
Integratie-uitkering precariobelasting
De integratie-uitkering precariobelasting wordt
verlaagd voor het jaar 2002. Deze verlaging is de eerste tranche van een
overgangstraject van zes jaren waarbij de middelen in de algemene uitkering
zullen worden opgenomen. De 29 gemeenten, waaronder Delft (zie ook bijlage 2),
die momenteel middelen ontvangen op grond van de integratie-uitkering, zullen
afzonderlijk geïnformeerd worden over de details van het overgangstraject. De
mogelijke herverdeeleffecten worden beperkt tot maximaal ƒ 2 per inwoner.
3. Kinderopvang
Het kabinet is teruggekomen op het voornemen om de
extra gelden, die bij het Regeerakkoord 1998 zijn uitgetrokken voor de
kinderopvang, vanaf 2003 tot te voegen aan het gemeentefonds. In samenwerking
met de VNG wordt momenteel de laatste hand gelegd aan het wetsvoorstel “Wet
Basisvoorziening Kinderopvang”. Bij de realisatie van de wet zullen de middelen
op andere wijze worden ingezet voor hetzelfde doel. Kern van het voorstel is
een systeem waarin de vraag van de ouders naar kinderopvang centraal staat.
4.
Objecten in aanbouw
De waarderingskamer is op verzoek van BZK nagegaan in hoeverre de gemeenten
de zogeheten objecten in aanbouw/bouwgronden daadwerkelijk in de WOZ-waardering
betrekken. Aangezien de komende jaren nog grote projecten in Delft gepland staan,
is het zaak om hier de nodige zorgvuldigheid in te blijven betrachten.
5.
Lokale lastenverlichting ( ƒ 100,- maatregel)
De huidige
regeling van de ƒ 100,- maatregel wordt
zoals verwacht in 2002 onveranderd doorgezet. In het kader van de verkenning belasting-
en premieheffing zijn mogelijk alternatieven hiervoor onderzocht. In
bestuurlijk overleg dat in het najaar wordt gehouden komt de toekomst van de
maatregel opnieuw aan de orde.
III TOELICHTING MUTATIES
SEPTEMBERCIRCULAIRE (zie bijlage 1)
A.
Mutaties niet budgettair
neutraal
1. Accresontwikkeling
Opvallend zijn wederom de hoge accressen voor 2001 en 2002. De vertaling
van deze indicatieve accressen voor Delft leidt tot een positieve mutatie van ƒ 1.793.700 in 2001 en €
803.500 voor 2002.
2.
Ontwikkeling uitkeringsfactor
De ontwikkeling van de uitkeringsbasis van 2002 is voor BZK aanleiding de
uitkeringsfactor te verhogen met een punt. Momenteel komt één uitkeringspunt
overeen met circa € 11,4 mln. Voor Delft betekent deze positieve bijstelling
voor 2002 een mutatie van € 73.900.
3. Afschaffing omroepbijdragen
Als
gevolg van het aannemen van het amendement Bakker (Kamerstukken II 2000/01,
27763, nr. 4) is de compensatie voor de afschaffing van de lokale opslagen op
de omroepbijdragen voor het uitkeringsjaar 2001 verhoogd. Bij de behandeling
van de Voorjaarsnota wordt besloten of de
compensatie meerjarig wordt gegeven. Voor Delft betekent deze
compensatie een positieve mutatie van ƒ 28.800 in 2001.
4.
Bezoldiging wethouders
In verband met het nieuwe bezoldigingsstelsel voor wethouders wordt de
gemeente gedeeltelijk voor de extra uitgaven gecompenseerd. Het kabinet beoogt
met name de bedragen geldend voor de wethouders van kleine en middelgrote gemeenten
te verhogen. Voor Delft betekent de nieuwe bezoldigingsstructuur een positieve
mutatie van € 20.700.
5. Reeds verwerkt in begroting 2002-2005
Van de geschetste ontwikkelingen in de inleiding, t.w. het extra accres
2001, de volledige uitkering behoedzaamheidsreserve 2001 en het accres 2002, is
de eerstgenoemde een hard gegeven. Voor de gemeentebegroting 2002 is derhalve
reeds rekening gehouden met een aanvullende bijdrage uit het gemeentefonds van
€ 900.000.
Budgettair neutrale mutaties
1. Dubbeltelling verdeelstelsel 1997-2001
In
de septembercirculaire is een fout geconstateerd in de tabellen 1 en 3
(verdeeltabellen 2001 en 2002). In beide tabellen is de verwijzing naar de
voetnoot vervallen. In de tabellen heeft de voetnoot betrekking op het bedrag
per eenheid voor de maatstaf “huishoudens met laag inkomen volgens de stand van
mei 2001”. Dat bedrag per eenheid is gecorrigeerd in verband met een
dubbeltelling die eerder plaats vond bij de vertaling van mutaties van het
verdeelstelsel 1997 naar het verdeelstelsel 2001. De correctie van deze
dubbeltelling betekent voor Delft een negatieve mutatie van ƒ 19.100 in 2001 en
€ 8.700 voor 2002.
2. Leerplicht
Het
voornemen bestaat om met ingang van het schooljaar 2002/2003 de leerplichtige
leeftijd te verlagen van vijf naar vier jaar. De verlaging zal leiden tot een
toenamen van het aantal leerlingen en derhalve tot een stijging van de kosten
van onderwijshuisvesting. Vanwege deze kostenstijging wordt de algemene
uitkering verhoogd. Voor Delft levert dit € 4.900 structureel op vanaf 2002.