Nota

 

Onderwerp

WippolderPUNTNL als proeftuin voor digitale dienstverlening in Delft


NEON

De politieke ambities van de Neon-reorganisatie zijn gericht op externe oriëntatie, wijkgericht werken en integratie van ‘hard’ en ‘zacht’ te verwezenlijken. De visie hierop is als volgt geformuleerd: “De gemeente Delft is een extern georiënteerde, flexibele organisatie die daardoor erkende kwaliteit aan burgers en bedrijven levert. Zij treedt als één organisatie de samenleving tegemoet en doet dat met medewerkers die taken uitvoeren die overeen komen met hun competenties en in samenwerking met anderen”.

Externe oriëntatie

Zoals beschreven in NEON, zijn burgers van nu mondig, als consument van individueel verleende diensten, maar ook als wijkbewoner en meedenker in beleidsprocessen. Op al deze aspecten is een meer horizontale relatie ontstaan tussen gemeente en burgers/organisaties. Externe oriëntatie, interactief beleid, coproductie, van buiten naar binnen denken, strategische allianties, zijn evenzovele begrippen die vigeren en die deze omslag kenschetsen.

Het in het NEON richtinggevend hoofdbeeld genoemde begrip “externe oriëntatie” komt in de organisatie op diverse terreinen tot uitdrukking.

Publieksbalies: Op basis van de vraag/behoefte van de individuele burger en de ondernemer, worden balies ingericht waar dienstverlening geïntegreerd aangeboden wordt.

Wijkgericht werken zoals dit is geïntegreerd in het cluster Wijk/Stadszaken. Beleid wordt zoveel mogelijk in samenspraak met burgers en andere externe partners vormgegeven.

Daarnaast maakt digitale dienstverlening ook onderdeel uit van deze externe oriëntatie. Deze manier van dienstverlening is echter in de gemeente Delft op dit moment nog niet voldoende ontwikkeld. WippolderPUNTNL kan op ideale wijze fungeren als een proeftuin voor de eerste aanzet van digitale dienstverlening in Delft en daarmee uitvoering van de externe oriëntatie op dit gebied. De proeftuin past op deze manier uitstekend in het momenteel in ontwikkeling zijnde programma Kennisorganisatie.

 

In deze nota wordt kort beschreven wat WippolderPUNTNL inhoudt, verder uitgewerkt in een bijlage. Vervolgens – vanaf pagina 2 – gaat het over de mogelijkheden van uitbreiding van WippolderPUNTNL met digitale diensten.

WippolderPUNTNL

WippolderPUNTNL is zowel een virtueel (op het Internet) als een fysiek punt in de wijk Wippolder en komt voort uit het idee voor het ontwikkelen van zogenaamde Wijk-informatiepunten. Een Wijk-informatiepunt is een punt waar inwoners van de wijk terecht kunnen met hun vragen over de wijk, waar informatie gevonden kan worden over de wijk, waar vanuit verschillende organisaties diensten worden aangeboden en waar inwoners uit de wijk worden gestimuleerd om met de PC om te gaan. Zo worden onder andere diensten verleend vanuit de bibliotheek, het zogenaamde servicepunt, maar daarnaast worden ook diensten verleend vanuit de gemeente, het wijkwerk, de politie en woningbouwverenigingen. Daarmee geeft WippolderPUNTNL op een ideale wijze invulling aan de externe oriëntatie van NEON. Zie voor een uitgebreidere beschrijving bijlage 1.

Proeftuin voor digitale diensten Gemeente Delft

Om diensten digitaal te gaan verlenen moet organisatorisch, technisch en qua vormgeving het nodige worden opgezet. Op dit moment is het, met de huidige vormgeving en technische mogelijkheden van de stadhuissite, niet mogelijk om digitale dienstverlening te realiseren. De inmiddels in gang gezette technische upgrading en vernieuwde vormgeving van deze site is dan ook noodzakelijk voordat overgegaan kan worden tot het verlenen van digitale producten. Dit hoeft echter niet te betekenen dat op dit moment nog geen eerste stap, om digitaal diensten te gaan verlenen, kan worden gemaakt. WippolderPUNTNL kan een voorname rol spelen in het maken van deze eerste stap en daarmee als proeftuin voor digitale dienstverlening fungeren.

Bij het invoeren van digitale dienstverlening in andere gemeenten is gebleken dat de organisatorische en personele gevolgen hiervan groot kunnen zijn. Organisaties moeten anders gaan werken en processen kunnen anders gaan verlopen. Met het uitvoeren van NEON heeft de gemeente Delft al enigszins geanticipeerd op deze organisatorische veranderingen. Dit betekent echter niet dat bij het invoeren van digitale dienstverlening geen organisatorische en personele problemen meer kunnen ontstaan. Het op kleine schaal toepassen van digitale dienstverlening zorgt ervoor dat eventuele problemen vroegtijdig worden gesignaleerd. Eventuele organisatorische of personele problemen kunnen worden opgelost, voordat digitale diensten gemeentebreed worden verleend.

Digitale dienstverlening past bovendien uitstekend in het concept van Wijk-Informatiepunt, waarmee invulling wordt gegeven aan de externe oriëntatie van NEON. De voordelen van WippolderPUNTNL als proeftuin voor digitale dienstverlening zijn:

Ø       Weinig technische beperkingen;

Ø       Flexibele toepassing van diensten;

Ø       Mogelijkheid voor monitoren van de dienstverlening;

Ø       Mogelijkheden voor onderzoek naar de vraag naar digitale producten en diensten.

 

Een groot aantal producten en diensten kunnen op dit moment worden aangeboden via het Internet in WippolderPUNTNL. Het gaat hier om ‘simpele’ producten, zoals digitale invulformulieren, een digitaal klachtenmeldsysteem en het kunnen downloaden van formulieren. De mogelijkheden voor het digitaal verlenen van deze ‘simpele’ producten en diensten zijn inmiddels binnen de dienst publiekszaken geïnventariseerd. Uit deze inventarisatie is een groot enthousiasme gebleken voor het opzetten van digitale dienstverlening specifiek in WippolderPUNTNL, maar ook voor digitale dienstverlening in het algemeen. Uitgangspunt bij de gesprekken was het op korte termijn opzetten van digitale dienstverlening in WippolderPUNTNL. Hierbij ging het vooral om het maken van een eerste stap op het gebied van digitale dienstverlening door de gemeente Delft. Zodra de nieuwe stadhuissite van de gemeente in gebruik wordt genomen, is het mogelijk de proef van digitale dienstverlening in WippolderPUNTNL te verplaatsen naar deze vernieuwde website.

Digitale dienstverlening in WippolderPUNTNL

Om op korte termijn digitaal diensten te verlenen in WippolderPUNTNL, moeten de producten en diensten makkelijk technisch en organisatorisch te realiseren zijn. Daarnaast is het uitgangspunt dat de ontwikkeling van deze producten past binnen de toekomstige digitale dienstverlening van de gemeente. De digitale producten moeten op dezelfde wijze, zoals zij ook voor WippolderPUNTNL zijn ontwikkeld, kunnen worden overgenomen in de toekomstige website van de Gemeente Delft. 

Uit de inventarisatie van mogelijke producten en diensten die heeft plaats gevonden, is gebleken dat vier soorten producten aan bovenstaande voorwaarden voldoen.

1.       Invulformulieren voor producten

a.       Adreswijziging

b.       Retour formulier aanslag gemeentelijke belastingen

c.       Retour formulier aanslag WOZ

d.       vergunning alcohol schenken buiten een horecagelegenheid

e.       Evenementenvergunning

f.         Landelijke parkeerontheffing voor invaliden

g.       Ontheffing sluitingstijd

h.       Aanvraagformulier vergunning tijdelijk gebruik van de weg

i.         Aanvraagformulier parkeervergunning

j.         Aanvraagformulier garage abonnement

k.       Formulieren van WIZ

l.         Verdere formulieren, worden toegezonden.

2.       Klachtenmeldsysteem stadsbeheer

a.       Mogelijkheid tot het indienen van klachten of opmerkingen over omgeving, maar ook over de Gemeente Delft zelf. Via een invulformulier wordt een mail verstuurd naar de betreffende persoon. Samenwerking tussen: Milieuzorg, TOR, Stadsbeheer en Publieksbalie.

3.       Rekensystemen (om inzicht te krijgen of iemand in aanmerking komt voor een bepaalde tegemoetkoming in gemaakte kosten)

a.       Vangnet regeling

b.       Woonlasten

c.       Delftse Duit

4.       Het maken van afspraken in agenda’s van Milieuzorg, Bouwtoezicht en monumenten, Publieksbalie. Dit is pas mogelijk na invoering van Bavak.

 

De technische mogelijkheden van het verlenen van deze producten en diensten in WippolderPUNTNL zijn vrijwel onbeperkt. Het gaat bij de meeste producten en diensten vooral om organisatorische vraagstukken die beantwoord en ingevuld moeten worden.

 

Voorstel

Akkoord gaan met uitbreiding van de pilot WippolderPUNTNL gedurende de resterende looptijd met de volgende digitale diensten:

- Invulformulieren voor producten (diverse aanvragen)

- Klachtenmeldsysteem stadsbeheer

- rekensystemen (berekenen tegemoetkoming in kosten)

- maken van afspraken in de agenda (milieu, BTM)

 

 

Dirk-Jan van Dijk

Projectleider WippolderPUNTNL

 

 

Bijlage1: Uitgebreide beschrijving WippolderPUNTNL

 


Bijlage 1

Uitgebreide beschrijving WippolderPUNTNL

WippolderPUNTNL is zowel een virtueel (op het Internet) als een fysiek punt in de wijk Wippolder en komt voort uit het idee voor het ontwikkelen van zogenaamde Wijk-informatiepunten. Een Wijk-informatiepunt is een punt waar inwoners van de wijk terecht kunnen met hun vragen over de wijk, waar informatie gevonden kan worden over de wijk, waar vanuit verschillende organisaties diensten worden aangeboden en waar inwoners uit de wijk worden gestimuleerd om met de PC om te gaan. Daarmee geeft WippolderPUNTNL op een ideale wijze invulling aan de externe oriëntatie van NEON. WippolderPUNTNL is een pilot van een jaar, na dit jaar wordt het concept mogelijk uitgebreid naar de andere wijken in Delft.

Het virtuele en fysieke punt bestaat momenteel uit het volgende:

Ø       Via het Internet (www.wippolder.nl) wordt informatie verstrekt over, door en aan de wijk (en haar inwoners), het gaat hier niet alleen om gemeentelijke informatie, maar informatie over alle mogelijke instellingen die belangrijk zijn voor de inwoners van de wijk.

Ø       Via het Internet is het mogelijk om gebruik te maken van de digitale diensten van de bibliotheek. Zo is het mogelijk om publicaties op te zoeken en te reserveren. De gereserveerde publicaties worden vervolgens naar WippolderPUNTNL gebracht en kunnen hier daarna worden opgehaald en ook weer worden ingeleverd (de zogenaamde Biblioservice).

Ø       Daarnaast stelt de bibliotheek een zogenaamde gezondheidsportal beschikbaar. Met deze website hebben de inwoners van de Wippolder (maar eigenlijk iedereen) toegang tot informatie over de (gezondheids)zorg in Nederland en specifiek in Delft.

Ø       WippolderPUNTNL heeft ook de beschikking over een Krantenbank. De krantenbank biedt 4,5 miljoen full-tekst artikelen uit Trouw, Parool, Volkskrant, Algemeen Dagblad en N.R.C. Daarnaast stelt deze krantenbank de krant van die dag ter beschikking en beschikt de krantenbank over een uitgebreide archieffunctie met zoekmogelijkheden.

Ø       Het fysieke punt bestaat uit zes PC’s verwerkt in een zogenaamde venster-leestafel. Tijdens openingstijden kunnen de inwoners uit de wippolder gebruik maken van alle faciliteiten die WippolderPUNTNL te bieden heeft. Iedereen kan vrij gebruik maken van de PC (Word, PowerPoint, Excel, Internet en E-mail), daarnaast is er altijd begeleiding aanwezig. Naast het gebruik van de PC kunnen verschillende dagbladen, tijdschriften en de allernieuwste aanwinsten van de bibliotheek (zogenaamde leestafel) worden ingezien.

Ø       WippolderPUNTNL doet daarnaast ook mee met het project Loketaanhuis.nl. Door deelname aan dit project kunnen een aantal extra diensten worden aangeboden. Zo wordt het voor uitkeringsgerechtigen mogelijk om met behulp van een digitale handtekening werkbriefjes in te leveren bij de sociale dienst, mensen in de bijstand kunnen elektronisch het informatieformulier abw invullen en het is mogelijk om elektronisch in- en uitschrijvingen te doen bij het arbeidsbureau. Al deze diensten worden in WippolderPUNTNL aangeboden en kunnen met behulp van een pas met biometrische gegevens en een vingerafdruk worden verleend.

Ø       Als laatste beschikt WippolderPUNTNL over een ruim cursusaanbod. Het gaat hier om verschillende cursussen voor de PC,  zoals kennismakingscursus, cursus Word, cursus Internet en cursus ‘Hoe maak ik een website’.

 

De filosofie achter de benadering van inwoners van de Wippolder ligt in het concept van ‘Webopbouwwerk’. De verschillende doelgroepen in de wijk Wippolder worden allen op een eigen wijze benaderd.