De
politieke ambities van de Neon-reorganisatie zijn gericht op externe
oriëntatie, wijkgericht werken en integratie van ‘hard’ en ‘zacht’ te
verwezenlijken. De visie hierop is als volgt
geformuleerd: “De gemeente Delft is een extern georiënteerde, flexibele organisatie
die daardoor erkende kwaliteit aan burgers en bedrijven levert. Zij treedt als
één organisatie de samenleving tegemoet en doet dat met medewerkers die taken
uitvoeren die overeen komen met hun competenties en in samenwerking met
anderen”.
Zoals beschreven in NEON, zijn burgers van nu mondig, als
consument van individueel verleende diensten, maar ook als wijkbewoner en
meedenker in beleidsprocessen. Op al deze aspecten is een meer horizontale
relatie ontstaan tussen gemeente en burgers/organisaties. Externe oriëntatie,
interactief beleid, coproductie, van buiten naar binnen denken, strategische
allianties, zijn evenzovele begrippen die vigeren en die deze omslag
kenschetsen.
Het in het NEON richtinggevend hoofdbeeld genoemde begrip
“externe oriëntatie” komt in de organisatie op diverse terreinen tot
uitdrukking.
Publieksbalies: Op basis van de vraag/behoefte van de
individuele burger en de ondernemer, worden balies ingericht waar
dienstverlening geïntegreerd aangeboden wordt.
Wijkgericht werken zoals dit is geïntegreerd in het
cluster Wijk/Stadszaken. Beleid wordt zoveel mogelijk in samenspraak met
burgers en andere externe partners vormgegeven.
Daarnaast
maakt digitale dienstverlening ook onderdeel uit van deze externe oriëntatie. Deze
manier van dienstverlening is echter in de gemeente Delft op dit moment nog
niet voldoende ontwikkeld. WippolderPUNTNL kan op ideale wijze fungeren als een
proeftuin voor de eerste aanzet van digitale dienstverlening in Delft en
daarmee uitvoering van de externe oriëntatie op dit gebied. De proeftuin past
op deze manier uitstekend in het momenteel in ontwikkeling zijnde programma
Kennisorganisatie.
In
deze nota wordt kort beschreven wat WippolderPUNTNL inhoudt, verder uitgewerkt
in een bijlage. Vervolgens – vanaf pagina 2 – gaat het over de mogelijkheden
van uitbreiding van WippolderPUNTNL met digitale diensten.
WippolderPUNTNL
is zowel een virtueel (op het Internet) als een fysiek punt in de wijk
Wippolder en komt voort uit het idee voor het ontwikkelen van zogenaamde
Wijk-informatiepunten. Een Wijk-informatiepunt is een punt waar inwoners van de
wijk terecht kunnen met hun vragen over de wijk, waar informatie gevonden kan
worden over de wijk, waar vanuit verschillende organisaties diensten worden
aangeboden en waar inwoners uit de wijk worden gestimuleerd om met de PC om te
gaan. Zo worden onder andere diensten verleend vanuit de bibliotheek, het
zogenaamde servicepunt, maar daarnaast worden ook diensten verleend vanuit de
gemeente, het wijkwerk, de politie en woningbouwverenigingen. Daarmee geeft
WippolderPUNTNL op een ideale wijze invulling aan de externe oriëntatie van
NEON. Zie voor een uitgebreidere beschrijving bijlage 1.
Om diensten digitaal te gaan verlenen moet
organisatorisch, technisch en qua vormgeving het nodige worden opgezet. Op dit moment is het, met de
huidige vormgeving en technische mogelijkheden van de stadhuissite, niet
mogelijk om digitale dienstverlening te realiseren. De inmiddels in gang
gezette technische upgrading en vernieuwde vormgeving van deze site is dan ook
noodzakelijk voordat overgegaan kan worden tot het verlenen van digitale
producten. Dit hoeft echter niet te betekenen dat op dit moment nog geen eerste
stap, om digitaal diensten te gaan verlenen, kan worden gemaakt.
WippolderPUNTNL kan een voorname rol spelen in het maken van deze eerste stap
en daarmee als proeftuin voor digitale dienstverlening fungeren.
Bij
het invoeren van digitale dienstverlening in andere gemeenten is gebleken dat
de organisatorische en personele gevolgen hiervan groot kunnen zijn.
Organisaties moeten anders gaan werken en processen kunnen anders gaan
verlopen. Met het uitvoeren van NEON heeft de gemeente Delft al enigszins
geanticipeerd op deze organisatorische veranderingen. Dit betekent echter niet
dat bij het invoeren van digitale dienstverlening geen organisatorische en
personele problemen meer kunnen ontstaan. Het op kleine schaal toepassen van
digitale dienstverlening zorgt ervoor dat eventuele problemen vroegtijdig
worden gesignaleerd. Eventuele organisatorische of personele problemen kunnen
worden opgelost, voordat digitale diensten gemeentebreed worden verleend.
Digitale
dienstverlening past bovendien uitstekend in het concept van
Wijk-Informatiepunt, waarmee invulling wordt gegeven aan de externe oriëntatie
van NEON. De voordelen van WippolderPUNTNL als proeftuin voor digitale
dienstverlening zijn:
Ø
Weinig technische beperkingen;
Ø
Flexibele toepassing van diensten;
Ø
Mogelijkheid voor monitoren van de dienstverlening;
Ø
Mogelijkheden voor onderzoek naar de vraag naar digitale producten en
diensten.
Een
groot aantal producten en diensten kunnen op dit moment worden aangeboden via
het Internet in WippolderPUNTNL. Het gaat hier om ‘simpele’ producten, zoals
digitale invulformulieren, een digitaal klachtenmeldsysteem en het kunnen
downloaden van formulieren. De mogelijkheden voor het digitaal verlenen van
deze ‘simpele’ producten en diensten zijn inmiddels binnen de dienst
publiekszaken geïnventariseerd. Uit deze
inventarisatie is een groot enthousiasme gebleken voor het opzetten van
digitale dienstverlening specifiek in WippolderPUNTNL, maar ook voor digitale
dienstverlening in het algemeen. Uitgangspunt bij de gesprekken was het op korte
termijn opzetten van digitale dienstverlening in WippolderPUNTNL. Hierbij ging
het vooral om het maken van een eerste stap op het gebied van digitale
dienstverlening door de gemeente Delft. Zodra de nieuwe stadhuissite van de
gemeente in gebruik wordt genomen, is het mogelijk de proef van digitale
dienstverlening in WippolderPUNTNL te verplaatsen naar deze vernieuwde website.
Om
op korte termijn digitaal diensten te verlenen in WippolderPUNTNL, moeten de
producten en diensten makkelijk technisch en organisatorisch te realiseren
zijn. Daarnaast is het uitgangspunt dat de ontwikkeling van deze producten past
binnen de toekomstige digitale dienstverlening van de gemeente. De digitale
producten moeten op dezelfde wijze, zoals zij ook voor WippolderPUNTNL zijn
ontwikkeld, kunnen worden overgenomen in de toekomstige website van de Gemeente
Delft.
Uit
de inventarisatie van mogelijke producten en diensten die heeft plaats
gevonden, is gebleken dat vier soorten producten aan bovenstaande voorwaarden
voldoen.
1.
Invulformulieren voor producten
b.
Retour formulier aanslag gemeentelijke belastingen
c.
Retour formulier aanslag WOZ
d.
vergunning
alcohol schenken buiten een horecagelegenheid
f.
Landelijke
parkeerontheffing voor invaliden
h.
Aanvraagformulier
vergunning tijdelijk gebruik van de weg
i.
Aanvraagformulier
parkeervergunning
j.
Aanvraagformulier
garage abonnement
k.
Formulieren van WIZ
l.
Verdere formulieren, worden toegezonden.
2.
Klachtenmeldsysteem stadsbeheer
a.
Mogelijkheid tot het indienen van klachten of opmerkingen over omgeving,
maar ook over de Gemeente Delft zelf. Via een invulformulier wordt een mail
verstuurd naar de betreffende persoon. Samenwerking tussen: Milieuzorg, TOR,
Stadsbeheer en Publieksbalie.
3.
Rekensystemen (om inzicht te krijgen of iemand in aanmerking komt voor
een bepaalde tegemoetkoming in gemaakte kosten)
a.
Vangnet regeling
b.
Woonlasten
c.
Delftse Duit
4.
Het maken van afspraken in agenda’s van Milieuzorg, Bouwtoezicht en
monumenten, Publieksbalie. Dit is pas mogelijk na invoering van Bavak.
De
technische mogelijkheden van het verlenen van deze producten en diensten in
WippolderPUNTNL zijn vrijwel onbeperkt. Het gaat bij de meeste producten en
diensten vooral om organisatorische vraagstukken die beantwoord en ingevuld
moeten worden.
- Invulformulieren voor
producten (diverse aanvragen)
-
Klachtenmeldsysteem stadsbeheer
-
rekensystemen (berekenen tegemoetkoming in kosten)
-
maken van afspraken in de agenda (milieu, BTM)
Bijlage1: Uitgebreide
beschrijving WippolderPUNTNL
WippolderPUNTNL
is zowel een virtueel (op het Internet) als een fysiek punt in de wijk
Wippolder en komt voort uit het idee voor het ontwikkelen van zogenaamde
Wijk-informatiepunten. Een Wijk-informatiepunt is een punt waar inwoners van de
wijk terecht kunnen met hun vragen over de wijk, waar informatie gevonden kan
worden over de wijk, waar vanuit verschillende organisaties diensten worden aangeboden
en waar inwoners uit de wijk worden gestimuleerd om met de PC om te gaan.
Daarmee geeft WippolderPUNTNL op een ideale wijze invulling aan de externe
oriëntatie van NEON. WippolderPUNTNL is een pilot van een jaar, na dit jaar
wordt het concept mogelijk uitgebreid naar de andere wijken in Delft.
Het
virtuele en fysieke punt bestaat momenteel uit het volgende:
Ø
Via het Internet (www.wippolder.nl)
wordt informatie verstrekt over, door en aan de wijk (en haar inwoners), het
gaat hier niet alleen om gemeentelijke informatie, maar informatie over alle
mogelijke instellingen die belangrijk zijn voor de inwoners van de wijk.
Ø
Via het Internet is het mogelijk om gebruik te maken van de digitale
diensten van de bibliotheek. Zo is het mogelijk om publicaties op te zoeken en
te reserveren. De gereserveerde publicaties worden vervolgens naar
WippolderPUNTNL gebracht en kunnen hier daarna worden opgehaald en ook weer
worden ingeleverd (de zogenaamde Biblioservice).
Ø
Daarnaast stelt de bibliotheek een zogenaamde gezondheidsportal
beschikbaar. Met deze website hebben de inwoners van de Wippolder (maar
eigenlijk iedereen) toegang tot informatie over de (gezondheids)zorg in
Nederland en specifiek in Delft.
Ø
WippolderPUNTNL heeft ook de beschikking over een Krantenbank. De krantenbank biedt 4,5 miljoen full-tekst
artikelen uit Trouw, Parool, Volkskrant, Algemeen Dagblad en N.R.C. Daarnaast
stelt deze krantenbank de krant van die dag ter beschikking en beschikt de
krantenbank over een uitgebreide archieffunctie met zoekmogelijkheden.
Ø
Het fysieke punt bestaat uit zes PC’s verwerkt in een zogenaamde
venster-leestafel. Tijdens openingstijden kunnen de inwoners uit de wippolder
gebruik maken van alle faciliteiten die WippolderPUNTNL te bieden heeft.
Iedereen kan vrij gebruik maken van de PC (Word, PowerPoint, Excel, Internet en
E-mail), daarnaast is er altijd begeleiding aanwezig. Naast het gebruik van de
PC kunnen verschillende dagbladen, tijdschriften en de allernieuwste aanwinsten
van de bibliotheek (zogenaamde leestafel) worden ingezien.
Ø
WippolderPUNTNL doet daarnaast ook mee met het project Loketaanhuis.nl.
Door deelname aan dit project kunnen een aantal extra diensten worden
aangeboden. Zo wordt het voor uitkeringsgerechtigen mogelijk om met behulp van
een digitale handtekening werkbriefjes in te leveren bij de sociale dienst,
mensen in de bijstand kunnen elektronisch het informatieformulier abw invullen
en het is mogelijk om elektronisch in- en uitschrijvingen te doen bij het arbeidsbureau.
Al deze diensten worden in WippolderPUNTNL aangeboden en kunnen met behulp van
een pas met biometrische gegevens en een vingerafdruk worden verleend.
Ø
Als laatste beschikt WippolderPUNTNL over een ruim cursusaanbod. Het
gaat hier om verschillende cursussen voor de PC, zoals kennismakingscursus, cursus Word, cursus Internet en cursus
‘Hoe maak ik een website’.
De
filosofie achter de benadering van inwoners van de Wippolder ligt in het
concept van ‘Webopbouwwerk’. De verschillende doelgroepen in de wijk Wippolder
worden allen op een eigen wijze benaderd.