Stuk 73 I
01/008875 Delft,
10 april 2001.
Onderwerp: Beheersbegroting 2001-2004
(incl. 0e begrotingswijziging)
Aan de gemeenteraad.
Geachte dames en
heren,
1.
Inleiding
Op 26 oktober 2000
is door u de Gemeentebegroting 2001-2004 vastgesteld. Deze begroting voorzag in
een actualisatie van de omgebouwde begroting 2000 en de daaraan verbonden
meerjarenramingen en in verwerking van de besluitvorming over de Zomernota
2001-2004 en was het resultaat van een top-down proces. Meer gedetailleerde
uitwerking en presentatie van de cijfers, alsmede verdere vertaling van
NEON-principes naar de financiële sturing, zou plaats vinden in het bottom-up
proces dat in de maanden oktober en november in overleg met vakteams en
sectoren zou worden doorlopen. De resultaten zouden op een later tijdstip in de
cijfers worden verwerkt.
Thans leggen wij de
resultaten van het bottom-up proces in de vorm van de 0e
begrotingswijziging aan u voor. Deze begrotingswijziging is in overleg met
vakteams en sectoren tot stand gekomen. Dit betekent dat in principe binnen de
kaders van de reeds vastgestelde gemeentebegroting budgetten zijn vastgesteld
op basis van gegevens over het primaire werkproces. Deze werkwijze heeft geleid
tot een herverdeling van gelden over diverse onderdelen van de begroting,
vooral waar het gaat om de doorberekening van overheadkosten aan de producten.
In verband met de
aard en de omvang van de wijziging hebben wij een nieuwe versie van de
gemeentebegroting samengesteld, waarin de 0e wijziging in de cijfers
is verwerkt. Deze nieuwe gemeentebegroting bieden wij u hierbij tevens aan. In
de nieuwe Beheersbegroting 2001zijn de cijfers weergegeven op productniveau
(subfunctie).
Hieronder volgt een
toelichting op de gevolgde werkwijze bij de totstandkoming van de nieuwe
gemeentebegroting, alsmede op enkele belangrijke uitgangspunten en verdere
ontwikkelingen. Ook willen wij u enkele problemen die zich tijdens het
bottom-up proces hebben voorgedaan en de oplossingen die daarvoor zijn gekozen
niet onthouden. Voor een gedetailleerde
toelichting op de begroting verwijzen wij u naar de toelichting in het boekwerk
van de begroting.
2.
Uitgangspunten
Reeds bij de eerste begroting van de nieuwe organisatie is aan u medegedeeld op welke wijze de uitgangspunten van de reorganisatie in de begroting verwerkt zijn. Enkele belangrijke elementen willen wij u nogmaals noemen, in enkele gevallen aangevuld of verder ontwikkeld.
Het voeren
van één gemeentelijke projectadministratie vervangt de interne verrekeningen
(en dus het sturen van rekeningen). Financiële aansturing vindt plaats op het
niveau van de sectoren. Een uitzondering wordt gemaakt voor de onderdelen
CombiWerk (bezig met verzelfstandiging) en een gedeelte van de administratie van de sector Kennisstad,
namelijk het onderdeel grondexploitatie (gelet op het specifieke karakter van
deze administratie) waarvoor een afzonderlijke vastlegging in stand zal
blijven. De budgetverantwoordelijkheid ligt in beginsel daar waar de kosten
worden gemaakt. De kostendoorberekening is ten opzichte van de oude organisatie
sterk vereenvoudigd:
3.
Bottom-up proces
Per 1 maart 2000 is
de nieuwe organisatie, na een voorbereidingsproces van anderhalf jaar, formeel
van start gegaan. De organisatiewijziging die is doorgevoerd is zeer
ingrijpend. Deze is zo ingrijpend
omdat:
a.
in de sfeer van
de externe oriëntatie de organisatie volgens volledig andere principes
(individueel, wijk en stad) is ingedeeld dan de traditionele opzet, n.l. die
van de functionele indeling;
b.
in de sfeer van
de interne disciplines radicaal is afgerekend met het model van autonome
diensten; de één-gemeentegedachte is geïntroduceerd.
Voor wat dit laatste
betreft worden op een aantal zgn. “facetten” volledig nieuwe planning en
control instrumenten opgezet. Een daarvan is te komen tot een nieuwe begroting,
gaandeweg te vervangen door een productbegroting.
In het algemeen is
door de raad de ingrijpendheid van de hele Neon-operatie erkend door in het
raadsvoorstel te bevestigen dat de implementatie in elk geval 2 jaar zal kosten
voordat alles in de nieuwe operationele staat voldoende zal functioneren.
Zulks is zeker het
geval voor het facet financiën. In de oude organisatie zijn in de loop der
jaren 6 soorten begrotingen ontstaan die niet veel meer met elkaar gemeen hadden. Verschillende
kosten-toerekenmethodieken; definities van “kostenderden”; verschillende wijzen
van gebruik van de schier onaantastbare dienst-bedrijfsreserves; dekken van kosten
uit de vermoedelijke rekeninguitkomsten etc. etc. Het verbaast dus ook niet dat
het opbouwen van één gemeentebegroting met geheel nieuwe methodieken en
mechanismen (kostennormeringen en -toerekeningen; verdeling algemene en
kapitaaldienst etc.) een “hell of a job” is. Sterker, dat de aansluiting van de
zes oude begrotingen op de ene nieuwe in eerste instantie niet zal kloppen. In
spiegelbeeld uitgedrukt: als dat wel allemaal gemakkelijk klopte hadden we ons
kunnen afvragen waar de behoefte aan verandering vandaan was gekomen.
De omzetting naar de
nieuwe begroting die aansluit op de (uitkomsten van de) oude begroting - plus -
indexverhogingen zal net als de andere facetten naar verwachting dus 2 jaar in
beslag nemen. In het geval van de begroting is deze 2-jaarstermijn ingegeven
door het feit dat het allerlaatste inzicht waar verschillen inzitten en dus
correcties op moeten plaatsvinden ontstaat in de jaarrekening die er “normaal”
uitziet. Dat is de jaarrekening over het eerste “normale jaar” van de nieuwe
organisatie, dus van 2001, waarvan de financiële gegevens in februari 2002
beschikbaar zijn.
Door de omzetting
van de oude concernbegroting (gebaseerd op 6 dienstbegrotingen) naar 1 nieuwe
gemeentebegroting is een aantal aansluitproblemen boven water gekomen, met name
met betrekking tot de dekking van kosten.
In de bottom-up begroting 2001 is de aansluiting met de oude begroting
voor ƒ 7 mln. nog niet gevonden. Om toch te zorgen voor een sluitende begroting
2001 heeft het GMT een aantal oplossingen vastgesteld.
Stuk 73 I pag.
3
De regiegroep
Omvorming Begroting, begeleid door een extern adviseur van Cap Gemini Ernst
& Young, heeft tevens een viertal onderzoeksprojecten gestart om de
aansluiting verder te analyseren. Het is de bedoeling de projecten af te ronden
voor de besluitvorming van de Zomernota. Zoals in de inleiding al gesteld zal
het echter tot het voorjaar 2002 op grond van de financiële gegevens van de
rekening 2001 kunnen duren dat er min of meer definitief de aansluiting
verantwoord is gevonden.
De commissie Middelen is op 1 maart jl. middels een sheetpresentatie geïnformeerd over de aansluitproblematiek. Voor de zomer volgt een notitie over dit onderwerp, waarin zo mogelijk ook de voorlopige rekeningresultaten van 2000 in de analyse zijn verwerkt.
4. Bezuinigingen
In de nieuwe Beheersbegroting 2001 zijn de
bezuinigingen voor 2001 in een totaalpost verwerkt. Nadere detaillering tot op
het niveau van werkbudget zal plaats vinden en aan u in de vorm van een
separate begrotingswijziging worden voorgelegd.
5. Conclusie
en voorstel
Met de nieuwe Beheersbegroting 2001 is sprake van een
volgende stap in de voltooiing van het NEON-reorganisatieproces. De begroting
is gefaseerd tot stand gekomen, waarbij in het bottom-up proces enkele specifieke
verbeteringen zijn aangebracht. Tegelijkertijd heeft dit proces ook enkele
problemen blootgelegd, die om verdere aandacht vragen. Gedurende het jaar 2001
zal worden gewerkt aan het structureel oplossen van deze problemen, waarbij
tevens verdere uitwerking van principes en uitgangspunten zal plaats vinden.
Onder voorbehoud van gunstig advies van de commissie
Middelen & Bestuur stellen wij u thans voor in te stemmen met de 0e
begrotingswijziging van het jaar 2001 en daarmee de nieuwe Beheersbegroting
2001 als eindresultaat van het begrotingsproces 2001 vast te stellen, met
inbegrip van de daarin verwerkte oplossingen voor de budgettaire problemen die
in het begrotingsproces zijn gerezen.
Tevens vragen wij uw instemming met de aanpak van een structurele oplossing
voor enkele problemen en de gefaseerde verwerking daarvan via besluitvorming
over de Zomernota 2002-2005, de Gemeentebegroting 2002-2005 en de Jaarrekening
2001.
Hoogachtend,
Burgemeester en Wethouders van Delft,
H.M.C.M. van Oorschot ,
burgemeester
N.Roos ,
secretaris.
Stuk 73 II
01/008875
De raad der gemeente Delft,
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders
van 10 april 2001;
gezien het advies van de commissie middelen en
bestuur;
b e s l u i t :
de 0e Begrotingswijziging 2001,
betreffende de nieuwe Beheersbegroting 2001, vast te stellen;
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van
26 april 2001.
,
burgemeester.
,
secretaris.