Stuk
Publiekszaken
01/025058 Delft, 29 november 2001.
Onderwerp: Voorstel tot vaststelling van de
belastingverordeningen 2002.
Aan de gemeenteraad.
Geachte dames en heren,
Inleiding
Naast het aanpassen van de tarieven en de omrekening naar euro in de verordeningen van 2002 zijn ook de wijzigingen aangebracht die het gevolg zijn van wetswijzigingen, circulaires, de praktijk en dergelijke.
Om tot dit voorstel te komen is er overleg geweest met de betrokken vakteams en sectoren.
Bij iedere verordening is een toelichting gevoegd.
n In deze toelichting worden de verschillen aangegeven tussen de huidige verordening en de gewijzigde verordening.
n Aan het einde van iedere toelichting wordt vermeld wat de reden is van de tariefstijging in 2002. Er kan sprake zijn van een reguliere tariefstijging volgens de 5,75%-inflatiecorrectie, hetgeen is vermeld in de aanschrijvingsbrief begroting 2002, maar ook van een tariefstijging van de tarieven van individuele diensten in verband met het streven naar kostendekkendheid vanuit het collegeprogramma 1999-2002. Bovendien wordt een aantal tarieven extra verhoogd in verband met invullen van bezuinigingen.
Kostendekking
Artikel 229b van de Gemeentewet behelst de eis dat de opbrengst van leges en rechten niet de uitgaven mag overstijgen. Deze kostendekking geldt per tarief (en niet per verordening).
Voor alle verordeningen zijn de begrotingscijfers van 2002 de basis.
Achter de desbetreffende verordening vindt u het kostendekkingsoverzicht van de verordening. Een totaaloverzicht, waarin de betrokken diensten zijn opgenomen met weergave van hun opbrengsten en uitgaven ten aanzien van de leges, is opgenomen als bijlage bij de stukken.
Meest
belangrijke wijzigingen of toevoegingen in de belastingverordeningen 2002
Hoofdstuk
2 Bestuursstukken
2.2.2. Het tarief op een abonnement voor
raadsbesluiten is gebaseerd op werkelijke kosten en derhalve gestegen met een
prijsstijgingspercentage van meer dan 5,75%, namelijk 7,5%.
De tarieven van
hoofdstuk 3 Burgerlijke stand zijn met een extra percentage van 4,25% verhoogd.
Door de toename van 35% van het aantal geboorten in het Reinier de Graaf
Gasthuis in Delft – door sluiting van afdelingen verloskunde elders - is een
uitbreiding van 0,2 fte noodzakelijk. Afgesproken is deze kosten te financieren
door de niet van rijkswege vastgestelde leges voor handelingen burgerlijke
stand boven de reeds toegestane 5,75% met 4,25% extra te verhogen.
Onder punt 3.3 zijn tarieven opgenomen voor omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk of van een huwelijk in een geregistreerd partnerschap. Dit is mogelijk geworden door een aanpassing van 8 maart 2001 (Stb.128) in de Wet rechten burgerlijke stand De daaropvolgende artikelen onder hoofdstuk 3 zijn in verband hiermee doorgenummerd.
Onder punt 5.11.3 is een tarief opgenomen voor een doorlopende asbestsloopvergunning van woningcorporaties. Om werklast en proceduretijd te verminderen kunnen woningcorporaties een vergunning op jaarbasis aanvragen voor asbestverwijdering gekoppeld aan een melding per fax of brief per sloopgeval. De vergunning geeft het recht zonder administratieve procedure over te gaan tot asbestverwijdering. De melding per geval (vooraf) is bedoeld om de gemeente in staat te stellen toezicht uit te oefenen.
Hoofdstuk 10 Reisdocumenten
Ten aanzien van de tarieven van hoofdstuk 10
Reisdocumenten, kan het volgende worden gemeld. De Minister van Grote Steden en
Integratiebeleid heeft de Tweede Kamer op 5 juli 2001 bericht dat de
gemeentelijke tarieven voor de Nieuwe Generatie Reisdocumenten (NGR) per 1
oktober a.s. aan een maximum worden gebonden.
In opdracht van de minister en van de VNG en de Nederlandse
Vereniging Voor Burgerzaken (NVVB) heeft het onderzoekbureau Cebeon een
onderzoek verricht naar de opbouw van de kosten die gemeenten moeten maken in
verband met de uitgifte van de huidige generatie reisdocumenten.
Op basis van de uitkomsten van dit onderzoek – waarmee VNG
en NVVB hebben ingestemd - zal de minister bij rijks-AMvB een (lager) maximum
tarief aan gemeenten opleggen. Naar verwachting zal dit AMvB op 1 oktober a.s.
in werking treden; de tarieven zullen na een jaar door de Minister worden
geëvalueerd. De door de minister maximaal toegestane tarieven voor
reisdocumenten zijn overgenomen.
Voor de invoering van de Nieuwe
Generatie Reisdocumenten is extra personeel nodig. Aan de hand van cijfers van
de 100.000+-gemeenten, is dit becijferd op 2,14 fte. Gelet op de maximering van
de tarieven is op dit moment onduidelijk in hoeverre deze extra kosten uit
legesopbrengsten kunnen worden gefinancierd.
Gelet op het feit dat reeds per 1 oktober 2001 met de NGR wordt gestart,
zal per 1 januari 2002 bekeken worden in hoeverre – naar de kennis van dat
moment – andere legestarieven dienen te worden aangepast.
10.1.1.1. en 10.1.1.2. zijn vervallen. Er geldt
een uniform jaartarief.
Op basis van de onlangs ingevoerde afdeling in de Algemene Plaatselijke Verordening betreffende speelautomaten kan de Burgemeester een vergunning verlenen voor onbepaalde tijd voor het aanwezig hebben van maximaal drie speelautomaten. Op basis van het Speelautomatenbesluit 2000 (Stb. 2000, 223) kan voor een aanwezigheidsvergunning voor onbepaalde tijd een hogere vergoeding gevraagd worden dan voor een tijdelijke vergunning.
De tarieven golden voorheen voor een periode van
12 maanden.
13.2 is vervallen omdat de artikelen 27 en 75 van de Drank- en Horecawet zijn vervallen.
16.1.2. de oorspronkelijke tekst is niet meer van toepassing omdat het Wegenverkeersreglement is vervallen. Door deze technische correctie wordt nu verwezen naar de juiste artikelen in de Verordening ontheffingen autoluw-plus gebied 2001.
16.1.4. is opgenomen voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning of ontheffing als bedoeld in de Parkeerverordening gemeente Delft 2001. Er zijn tarieven vastgesteld voor o.a. een eenheid kraskaarten.
16.2. is een nieuw artikel. Hoewel in artikel 9, lid 2 van de Parkeerverordening is bepaald dat voor aanpassing van de gemeentelijke administratie leges is verschuldigd, schept opname in de tarieventabel duidelijkheid over de hoogte van dit bedrag. Het legesbedrag is gelijk aan het bedrag dat verschuldigd is bij de aanschaf van een nieuwe vergunning, aangezien de te verrichten handelingen in beide situaties identiek zijn.
Het prijsstijgingspercentage van 5,75% is niet
toegepast op de leges voor vergunningen
Voor een meer kostendekkend tarief voor de verstrekking van een gehandicaptenparkeerkaart onder punt 16.1.3. is de huidige stijging circa 22%.
18.17.7. en 18.17.8 zijn vervallen en opgenomen
onder punt 18.8 Reclamevergunningen. Alle reclameleges is nu gerubriceerd onder
punt 18.8.
De tarieven onder punt 18.8 zijn gedifferentieerd
naar de verschillende
reclamevergunningen.
18.17.12.1. en 18.17.12.2. waren ten onrechte
ondergebracht bij te laat ingediende
aanvragen. Ze zijn vervallen en opgenomen onder een apart kopje “Vergunning
seksinrichting/escortbedrijf” onder punt 18.20.1 en 18.20.2.
Bij de tarieven van 2001 is ten onrechte het lage uurtarief van f 65,00 gebruikt. Het uurtarief voor 2002 is f 84,00. De tarieven van 2001 zijn eerst verhoogd met een factor van 84/65= 1,29231.
De tarieven van de lijkbezorgingsrechten zijn na de verhoging met factor 1,29231 verhoogd met het prijsstijgingspercentage van 5,75 % en omgerekend naar euro.
Het tarief voor het ter beschikking
stellen van een geluidsdrager met daarop de in de aula gehouden rouwdienst,
zoals genoemd in artikel 6.1.4. is verhoogd met een hoger
prijsstijgingspercentage. De berekening van de kostendekking wijst uit dat een
tariefstijging van meer dan 5,75% plaats moet vinden.
Hoofdstuk 16 Terrassen en terrasboten
Het jaartarief voor terrasboten onder punt 16.1.2.4. is vervallen. Opname van een jaartarief wekt ten onrechte de indruk dat ontheffingen ook voor een jaar verleend worden terwijl deze alleen worden uitgegeven voor de periode april-oktober.
De naam van dit hoofdstuk is gewijzigd in “Vaartuigen in openbaar gemeentewater”.
De tarieven dienen thans per kalenderjaar te worden betaald. Tevens is een maandtarief opgenomen dat voorkomt dat voor elke dag dat een schip niet ligt afgemeerd terugbetaling dient plaats te vinden.
Onder punt 17.1.3. is een tarief opgenomen voor het afmeren dan wel laten liggen van een woonschip.
Punt 17.1.4. is ter verduidelijking opgenomen. Dit punt heeft betrekking op rondvaartboten, dekschuiten en beunbakken. Hiervoor werd altijd het algemene tarief gebruikt zoals dat onder hoofdstuk 1 is opgenomen.
Punt 17.4 is een ter verduidelijking opgenomen herhaling van onder punt 1.3 reeds gehanteerde minimumtarief.
Hoofdstuk 19 Woonboten
Dit hoofdstuk is vervallen en ten behoeve van de overzichtelijkheid opgenomen onder hoofdstuk 17 Vaartuigen in openbaar gemeentewater onder punt 17.1.3.
De
tarieven voor afvalstoffenheffing zijn verhoogd met een
tariefstijgingspercentage van 15,75%. E.e.a. is gebaseerd op enerzijds de
besluitvorming in het Belastingplan 2001 waarin is opgenomen dat de
afvalstoffenheffing voor de jaren 2001 en 2002 met 10% stijgen en is anderzijds
vermeerderd met het tariefstijgingspercentage van 5,75%.
De
tarieven voor reinigingsrechten zijn verhoogd met een tariefstijgingspercentage
van 5,75%.
Het dekkingspercentage, en dus de tarieven, zijn gebaseerd op het
Gemeentelijke Rioleringsplan 2001-2005
Het tarief voor aansluitrecht is tot stand gekomen door het totaal aantal vaste kosten
(€ 4.406.221,00) te delen door het aantal aansluitingen (43.000).
De variabele kosten dienen te worden gedekt door een rioolafvoerrecht.
De totale variabele kosten zijn € 981.357,00.
De tarieven voor een afvoerrecht boven 500m3 afgevoerd afvalwater zijn verhoogd met het prijsstijgingspercentage van 5,75% en omgerekend naar euro. Deze grootafvoerders voeren 787.016 m3 af en veroorzaken een kostenbedrag van € 149.533,03. De variabele kosten die toegerekend worden aan de kleinafvoerders zijn de totale variabele kosten minus de kosten die veroorzaakt worden door de grootafvoerders. Dit houdt in dat € 981.357,00 -/- € 149.533,03 = € 831.823,96 wordt gedeeld door het aantal aansluitingen, te weten 43.000. Het tarief voor het afvoerrecht tot een hoeveelheid van 500m3 afgevoerd afvalwater bedraagt dan € 19,32. Het tarief is naar beneden afgerond.
Procedure
Het preventieve toezicht (goedkeuring) door gedeputeerde staten van Zuid-Holland en de minister van Binnenlandse Zaken op belastingverordeningen is afgeschaft (per 1 juli 1996). Dit betekent een verkorting van de procedure na de vaststelling, te weten
n bekendmaking van de verordeningen in het wekelijkse huis-aan-huis-blad de Stadskrant (volgens artikel 139 van de Gemeentewet);
n kosteloos ter inzage leggen bij het informatiecentrum;
n na inwerking treden zorg dragen voor opname in de gemeentelijke verordeningenverzameling.
Voorstel
Onder voorbehoud van gunstig advies van de commissie middelen en bestuur stellen wij u voor de hierbijgaande ontwerpbesluiten inzake:
- de Verordening brandweerrechten Delft 2002
en de bij deze verordening behorende tarieventabel
inwerkingtreding 1 januari 2002;
- de Verordening Kadegelden Delft 2002
en de bij deze verordening behorende tarieventabel
inwerkingtreding 1 januari 2002;
- de Verordening Kwijtschelding Delft 2002
inwerkingtreding 1 januari 2002;
- de Legesverordening Delft 2002
en de bij deze verordening behorende tarieventabel
inwerkingtreding 1 januari 2002;
- de Verordening Lijkbezorgingsrechten Delft 2002
en de bij deze verordening behorende tarieventabel
inwerkingtreding 1 januari 2002;
- de Verordening Marktgelden Delft 2002
en de bij deze verordening behorende tarieventabel
inwerkingtreding 1 januari 2002;
- de Verordening onroerende-zaakbelastingen Delft 2002
inwerkingtreding 1 januari 2002;
- de Verordening precariobelasting Delft 2002
en de bij deze verordening behorende tarieventabel
inwerkingtreding 1 januari 2002;
- de Verordening reclamebelasting Delft 2002
en de bij deze verordening behorende tarieventabel
inwerkingtreding 1 januari 2002;
- de Verordening rioolrechten Delft 2002
en de bij deze verordening behorende tarieventabel
inwerkingtreding 1 januari 2002;
- de Verordening reinigingsheffingen Delft 2002
en de bij deze verordening behorende tarieventabel
inwerkingtreding 1 januari 2002;
- de Verordening toeristenbelasting Delft 2002
en de bij deze verordening behorende tarieventabel
inwerkingtreding 1 januari 2002;
vast te stellen en
in te trekken
- de Verordening brandweerrechten Delft 2001
en de bij deze verordening behorende tarieventabel;
- de Verordening kadegelden Delft 2001
en de bij deze verordening behorende tarieventabel;
- de Verordening Kwijtschelding Delft 2001;
- de Legesverordening Delft 2001
en de bij deze verordening behorende tarieventabel;
- de Verordening lijkbezorgingsrechten Delft 2001
en de bij deze verordening behorende tarieventabel;
- de Verordening marktgelden Delft 2001
en de bij deze verordening behorende tarieventabel;
- de Verordening onroerende-zaakbelastingen Delft 2001
en de bij deze verordening behorende tarieventabel;
- de Verordening precariobelasting Delft 2001
en de bij deze verordening behorende tarieventabel;
- de Verordening reclamebelasting Delft 2001
en de bij deze verordening behorende tarieventabel;
- de Verordening rioolrechten Delft 2001
en de bij deze verordening behorende tarieventabel;
- de Verordening reinigingsheffingen Delft 2001
en de bij deze verordening behorende tarieventabel;
- de Verordening toeristenbelasting Delft 2001
en de bij deze verordening behorende tarieventabel;
Met dien verstande dat deze verordeningen van toepassing blijven op de belastbare feiten die zich voor de inwerkingtreding van de desbetreffende verordeningen van 2002 hebben voorgedaan.
Hoogachtend,
Burgemeester en wethouders van Delft,
H.M.C.M. van Oorschot ,burgemeester.
N. Roos ,secretaris.
Stuk
De raad van de gemeente Delft,
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 6 november 2001;
gezien het advies van de commissie Middelen en Bestuur;
b e s l u i t :
vast te stellen de Belastingverordeningen 2002:
- de Verordening brandweerrechten Delft 2002
en de bij deze verordening behorende tarieventabel
inwerkingtreding 1 januari 2002;
- de Verordening Kadegelden Delft 2002
en de bij deze verordening behorende tarieventabel
inwerkingtreding 1 januari 2002;
- de Verordening Kwijtschelding Delft 2002
inwerkingtreding 1 januari 2002;
- de Legesverordening Delft 2002
en de bij deze verordening behorende tarieventabel
inwerkingtreding 1 januari 2002;
- de Verordening Lijkbezorgingsrechten Delft 2002
en de bij deze verordening behorende tarieventabel
inwerkingtreding 1 januari 2002;
- de Verordening Marktgelden Delft 2002
en de bij deze verordening behorende tarieventabel
inwerkingtreding 1 januari 2002;
- de Verordening onroerende-zaakbelastingen Delft 2002
inwerkingtreding 1 januari 2002;
- de Verordening precariobelasting Delft 2002
en de bij deze verordening behorende tarieventabel
inwerkingtreding 1 januari 2002;
- de Verordening reclamebelasting Delft 2002
en de bij deze verordening behorende tarieventabel
inwerkingtreding 1 januari 2002;
- de Verordening rioolrechten Delft 2002
en de bij deze verordening behorende tarieventabel
inwerkingtreding 1 januari 2002;
- de Verordening reinigingsheffingen Delft 2002
en de bij deze verordening behorende tarieventabel
inwerkingtreding 1 januari 2002;
- de Verordening toeristenbelasting Delft 2002
en de bij deze verordening behorende tarieventabel
inwerkingtreding 1 januari 2002;
Wij stellen u voor de onderstaande besluiten in te trekken:
- de Verordening brandweerrechten Delft 2001
en de bij deze verordening behorende tarieventabel;
- de Verordening kadegelden Delft 2001
en de bij deze verordening behorende tarieventabel;
- de Verordening Kwijtschelding Delft 2001;
- de Legesverordening Delft 2001
en de bij deze verordening behorende tarieventabel;
- de Verordening lijkbezorgingsrechten Delft 2001
en de bij deze verordening behorende tarieventabel;
- de Verordening marktgelden Delft 2001
en de bij deze verordening behorende tarieventabel;
- de Verordening onroerende-zaakbelastingen Delft 2001
en de bij deze verordening behorende tarieventabel;
- de Verordening precariobelasting Delft 2001
en de bij deze verordening behorende tarieventabel;
- de Verordening reclamebelasting Delft 2001
en de bij deze verordening behorende tarieventabel;
- de Verordening rioolrechten Delft 2001
en de bij deze verordening behorende tarieventabel;
- de Verordening reinigingsheffingen Delft 2001
en de bij deze verordening behorende tarieventabel;
- de Verordening toeristenbelasting Delft 2001
en de bij deze verordening behorende tarieventabel;
Met dien verstande dat deze verordeningen van toepassing blijven op de belastbare feiten die zich voor de inwerkingtreding van de desbetreffende verordeningen van 2002 hebben voorgedaan.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 29 november 2001.
H.M.C.M. van Oorschot ,burgemeester.
N. Roos ,secretaris.