Stuk 193 I Delft,
13 november 2001.
01/028010
Onderwerp:
Vaststelling Gemeentebegroting 2002-2005
Aan de gemeenteraad,
Geachte dames en
heren,
De financiële kaders van de Zomernota zijn de basis geweest
voor de nadere uitwerking van de Gemeentebegroting 2002-2005, zoals die thans
aan u wordt voorgelegd.
De Gemeentebegroting 2002-2005 is, in tegenstelling tot de
Gemeentebegroting 2001-2004, in een bottom-up proces opgesteld. Bij het
opstellen van de begroting hebben wij het Besluit Comptabiliteitsvoorschriften
1995 en de algemene aandachtspunten van de provincie Zuid-Holland voor de
begroting 2002 in acht genomen. Ook zijn nu de Neonprincipes met betrekking tot
de gemeentelijke budgettering en normering integraal opgenomen. In de Memorie
van Toelichting (§ 8) wordt uitgebreid ingegaan op de gehanteerde
uitgangspunten met betrekking tot de personeelskostenbudgettering, en de
kostentoerekening van de facilitaire kosten op basis van verdeelsleutels naar
de vakteams.
Bij de samenstelling van de werkbegroting 2001 is
geconstateerd dat tussen deze werkbegroting en de Gemeentebegroting 2001 de
aansluiting tot een verschil van € 3,18 mln. niet tot stand kon worden
gebracht. Op basis van een voorlopige analyse heeft de gemeenteraad bij de
begroting 2001 een voorlopige dekking vastgesteld. Tegelijkertijd is ten
behoeve van een structurele oplossing van het aansluitprobleem door het
Gemeentelijk Management Team een aantal onderzoeksprojecten gestart op de
gebieden personeel (met een analyse op de toegestane vaste formatie), te
analyseren mogelijkheden voor doorbelastingen (naar de kapitaaldienst, naar
‘werken voor derden’ danwel naar projecten) en van mogelijk nog van de ‘oude’
organisatie overgenomen financiële problemen. In een tussentijdse rapportage
van mei 2001 is aan de commissie Middelen over de stand van zaken van deze
onderzoeksprojecten gerapporteerd. De commissie heeft daarbij aangegeven, dat
het wenselijk is deze stelpost -zodra een redelijke mate van inzicht is
verkregen - op een gegeven moment met daaraan verbonden financiële
consequenties voor de begroting weer op te heffen.
Inmiddels is bij de
totstandkoming van de Gemeentebegroting 2002-2005 meer inzicht in de
aansluitproblematiek ontstaan. Zie hiervoor de Memorie van Toelichting § 2.3. Het
aansluitverschil ad € 3,18 mln. is nu voor ruim 75% verklaard. Het nog niet geconcretiseerde bedrag kan deels ingevuld worden
met een door de organisatie te realiseren taakstelling (door verruiming van het maatwerkpakket en verhogen
van inkomsten ‘werken voor derden’), waardoor het totale aansluitprobleem gereduceerd wordt tot € 512.000 in 2002 resp.
€
376.000 vanaf 2003.
Stuk 193 I pag.
2.
Gezien deze ontwikkeling
achten wij de conclusie gerechtvaardigd dat het aansluitprobleem nu afdoende is
verklaard, en stellen wij u voor in te stemmen met het in de begroting
2002-2005 opheffen van de stelpost(en) voor het aansluitprobleem. Overigens zeggen wij u daarbij
gelijkertijd toe, dat in de komende jaren als onderdeel van het reguliere
begrotingsproces kritisch bezien zal worden in hoeverre de gemeentelijke
begroting verder ontlast kan worden door een hogere doorbelasting van kosten
aan projecten, de kapitaaldienst en de ‘werken voor derden’. Ook de
gemeenterekeningen 2001 resp. 2002 zullen daar inzicht in geven.
In §
2.4 en § 2.5 van de
Memorie van Toelichting wordt het resultaat van de begrotingsanalyse uitgebreid toegelicht. Dit
leidt tot aanpassing van budgetten met betrekking tot:
a)
Personeelslasten €.1.034.000
b)
Areaaluitbreiding €. 160.000
c)
Programmabudgetten €. 187.000
d)
Kostenplaats huisvesting €. 211.000
e)
Technische correcties cluster
facilitaire dienstverlening. €. 407.000.
€.1.999.000
Deels heeft dit betrekking op
kosten, die in het verleden niet geraamd werden, maar uiteindelijk op
rekeningsbasis tot uitdrukking kwamen. Deels betreft het posten, die bij de
begrotingsombouw ten onrechte zijn opgevoerd en nu gecorrigeerd worden. En
deels gaat het om uitzettingen in de begroting met een autonoom karakter (is
gekoppeld aan dekking uit het Gemeentefonds).
We stellen u voor hiermee in te
stemmen
Hierbij doen zich twee ontwikkelingen voor:
a)
De rentelasten van de investeringen
Begin 2001 is besloten over het eigen
vermogen een marktconforme rentevergoeding toe te passen. Als gevolg daarvan
daalt de omslagrente met 1% tot 6,5%. De raming van de rentelasten in de
begroting is nu gebaseerd op dit nieuwe percentage. Het bestuurlijk
uitgangspunt voor de verlaging van de omslagrente (van 7.5% naar 6,5%) is, dat
deze operatie voor de gemeentebegroting budgettair neutraal moet verlopen. Deze
budgettaire neutraliteit ontstaat evenwel alleen als het weglekeffect naar de
‘gesloten circuits’[1] wordt
voorkomen. Het potentiële ‘weglekeffect’ met betrekking tot de lagere
rentelasten is nu gecompenseerd door een gelijke belasting van de gesloten
circuits.
b)
De rentebaten met betrekking tot de reserves en
voorzieningen
Voor de begroting 2002 is voor het
doorrekenen van benodigde budgetten uitgegaan van 4,5% prijscompensatie (was
2.25%). Wordt dit ‘automatisch’ toegepast op de bijschrijving van rente op
reserves en voorzieningen ontstaat er echter een fors nadeel van
€ 3.368.000,--. Omdat een
prijscompensatie van 4,5%, waarin het effect van de in 2001 opgetreden
BTW-verhoging met 1,5% is verdisconteerd, als zeer hoog moet worden aangemerkt,
is in deze gemeentebegroting gerekend met een toevoeging van 3% prijscompensatie
aan reserves en voorzieningen.
a) Ontwikkeling
Gemeentefonds:
In september 2001 is de
nota over de meicirculaire m.b.t. de bij te stellen budgettaire consequenties
van de ontwikkeling van de algemene uitkering aan u voorgelegd. Met inbegrip
van het iets lagere accres in de meicirculaire voor 2002 dan in de Zomernota
2002-2005 was meegenomen leidt de berekening van de financiële effecten voor
Delft tot een aanpassing in het financiële beeld voor 2002 € 18.400 negatief,
voor 2003 e.v. € 0,2 à 0,3 mln positief. Inmiddels
is ook de septembercirculaire 2001 verschenen. Voor de Gemeentebegroting
2002-2005 wordt rekening gehouden met een aanvullende bijdrage uit het
gemeentefonds van € 0,9 mln.
b)
Stelpost
bedrijfsvoeringsrisico’s :
De
stelpost bedrijfsvoeringsrisico’s is ingesteld voor de
opvang van financiële risico’s in bedrijfsvoeringmiddelen. Onderdeel van de
budgetbijstellingen is dat nu ook servicekosten
(voor beveiliging, onderhoud etc.) voor de huisvesting in de Torenhove in de
begroting zijn geraamd. Het hiervoor benodigde budget ad € 211.000 kan gedekt
worden uit de stelpost
bedrijfsvoeringsrisico’s.
c)
Stelpost
rijksbezuinigingen:
De stelpost rijksbezuinigingen is begin jaren ’90
in de begroting vrijgemaakt om zo goed mogelijk te kunnen anticiperen op
rijksbezuinigingen in verband met o.m. efficiencykortingen van het rijk bij
decentralisatie van taken naar gemeenten alsook in verband met de herijking van
de gemeentefondssystematiek. Deze stelpost bevat nu meerjarig nog een
‘bescheiden’ ruimte. Voor 2002 kan deze post vrijvallen voor het financieel
beeld: voordeel €.907.000.
Dit
levert in totaal een dekking van € 2.000.000.
Wij stellen u voor
onder voorbehoud van gunstig advies van de commissie Middelen en Bestuur de
Gemeentebegroting 2002-2005 vast te stellen en deze ter goedkeuring voor te
leggen aan Gedeputeerde Staten.
Hoogachtend,
Burgemeester en
wethouders van Delft,
H.M.C.M. van Oorschot ,burgemeester.
N. Roos ,secretaris.
Stuk 193 II
01/028010
De raad van de
gemeente Delft;
gelezen het voorstel
van burgemeester en wethouders van 13 november 2001;
gezien de voor de
opstelling van de ontwerpbegroting 2002-2005 gehanteerde specifieke
uitgangspunten aangaande kapitaallasten, personeelslasten en kostentoerekening;
met inachtneming van
het advies van de commissie Middelen en Bestuur;
b e s l u i t :
De Gemeentebegroting 2002-2005 vast te stellen en deze ter
goedkeuring voor te leggen aan Gedeputeerde Staten.
Aldus vastgesteld in
de openbare raadsvergadering van 29 november 2001.
,burgemeester.
,secretaris.
[1] De gesloten circuits zijn: de reiniging, parkeren, grondexploitatie,riolering, exploitatie uitgegeven terreinen en verhuurde eigendommen. Een lagere rente zal voor deze werkvelden in eerste aanleg leiden tot een voordeel voor de exploitatie, dat dan verrekend kan worden met de reserve of voorziening danwel verwerkt kan worden in het tarief. Dit ‘weglekeffect’ kan voorkomen worden door dit voordeel voor de exploitatie van de gesloten circuits weer af te romen.