Stuk 193 I                                                                                           Delft, 13 november 2001.

01/028010

 

Onderwerp: Vaststelling Gemeentebegroting 2002-2005

 

 

Aan de gemeenteraad,                                                            

 

Geachte dames en heren,

 

Aanbieding gemeentebegroting 2002-2005

De financiële kaders van de Zomernota zijn de basis geweest voor de nadere uitwerking van de Gemeentebegroting 2002-2005, zoals die thans aan u wordt voorgelegd.

De Gemeentebegroting 2002-2005 is, in tegenstelling tot de Gemeentebegroting 2001-2004, in een bottom-up proces opgesteld. Bij het opstellen van de begroting hebben wij het Besluit Comptabiliteitsvoorschriften 1995 en de algemene aandachtspunten van de provincie Zuid-Holland voor de begroting 2002 in acht genomen. Ook zijn nu de Neonprincipes met betrekking tot de gemeentelijke budgettering en normering integraal opgenomen. In de Memorie van Toelichting (§ 8) wordt uitgebreid ingegaan op de gehanteerde uitgangspunten met betrekking tot de personeelskostenbudgettering, en de kostentoerekening van de facilitaire kosten op basis van verdeelsleutels naar de vakteams.

 

Het aansluitprobleem

Bij de samenstelling van de werkbegroting 2001 is geconstateerd dat tussen deze werkbegroting en de Gemeentebegroting 2001 de aansluiting tot een verschil van € 3,18 mln. niet tot stand kon worden gebracht. Op basis van een voorlopige analyse heeft de gemeenteraad bij de begroting 2001 een voorlopige dekking vastgesteld. Tegelijkertijd is ten behoeve van een structurele oplossing van het aansluitprobleem door het Gemeentelijk Management Team een aantal onderzoeksprojecten gestart op de gebieden personeel (met een analyse op de toegestane vaste formatie), te analyseren mogelijkheden voor doorbelastingen (naar de kapitaaldienst, naar ‘werken voor derden’ danwel naar projecten) en van mogelijk nog van de ‘oude’ organisatie overgenomen financiële problemen. In een tussentijdse rapportage van mei 2001 is aan de commissie Middelen over de stand van zaken van deze onderzoeksprojecten gerapporteerd. De commissie heeft daarbij aangegeven, dat het wenselijk is deze stelpost -zodra een redelijke mate van inzicht is verkregen - op een gegeven moment met daaraan verbonden financiële consequenties voor de begroting weer op te heffen.

Inmiddels is bij de totstandkoming van de Gemeentebegroting 2002-2005 meer inzicht in de aansluitproblematiek ontstaan. Zie hiervoor de Memorie van Toelichting § 2.3. Het aansluitverschil ad € 3,18 mln. is nu voor ruim 75% verklaard. Het nog niet geconcretiseerde bedrag kan deels ingevuld worden met een door de organisatie te realiseren taakstelling (door verruiming van het maatwerkpakket en verhogen van inkomsten ‘werken voor derden’), waardoor het totale aansluitprobleem gereduceerd wordt tot € 512.000 in 2002 resp.

€ 376.000 vanaf 2003.


Stuk 193 I                                                                               pag. 2.

 

 

Gezien deze ontwikkeling achten wij de conclusie gerechtvaardigd dat het aansluitprobleem nu afdoende is verklaard, en stellen wij u voor in te stemmen met het in de begroting 2002-2005 opheffen van de stelpost(en) voor het aansluitprobleem. Overigens zeggen wij u daarbij gelijkertijd toe, dat in de komende jaren als onderdeel van het reguliere begrotingsproces kritisch bezien zal worden in hoeverre de gemeentelijke begroting verder ontlast kan worden door een hogere doorbelasting van kosten aan projecten, de kapitaaldienst en de ‘werken voor derden’. Ook de gemeenterekeningen 2001 resp. 2002 zullen daar inzicht in geven.

Bijstelling van budgetten

In § 2.4 en § 2.5 van de Memorie van Toelichting wordt het resultaat van de begrotingsanalyse uitgebreid toegelicht. Dit leidt tot aanpassing van budgetten met betrekking tot:

a)             Personeelslasten                                                            €.1.034.000

b)             Areaaluitbreiding                                                             €.   160.000

c)             Programmabudgetten                                                                  €.   187.000

d)             Kostenplaats huisvesting                                                 €.   211.000

e)             Technische correcties cluster facilitaire dienstverlening.      €.   407.000.

€.1.999.000

Deels heeft dit betrekking op kosten, die in het verleden niet geraamd werden, maar uiteindelijk op rekeningsbasis tot uitdrukking kwamen. Deels betreft het posten, die bij de begrotingsombouw ten onrechte zijn opgevoerd en nu gecorrigeerd worden. En deels gaat het om uitzettingen in de begroting met een autonoom karakter (is gekoppeld aan dekking uit het Gemeentefonds).

We stellen u voor hiermee in te stemmen

 

Het rente-effect met betrekking tot investeringen en reserves

Hierbij doen zich twee ontwikkelingen voor:

a)       De rentelasten van de investeringen

Begin 2001 is besloten over het eigen vermogen een marktconforme rentevergoeding toe te passen. Als gevolg daarvan daalt de omslagrente met 1% tot 6,5%. De raming van de rentelasten in de begroting is nu gebaseerd op dit nieuwe percentage. Het bestuurlijk uitgangspunt voor de verlaging van de omslagrente (van 7.5% naar 6,5%) is, dat deze operatie voor de gemeentebegroting budgettair neutraal moet verlopen. Deze budgettaire neutraliteit ontstaat evenwel alleen als het weglekeffect naar de ‘gesloten circuits’[1] wordt voorkomen. Het potentiële ‘weglekeffect’ met betrekking tot de lagere rentelasten is nu gecompenseerd door een gelijke belasting van de gesloten circuits.

b)       De rentebaten met betrekking tot de reserves en voorzieningen

Voor de begroting 2002 is voor het doorrekenen van benodigde budgetten uitgegaan van 4,5% prijscompensatie (was 2.25%). Wordt dit ‘automatisch’ toegepast op de bijschrijving van rente op reserves en voorzieningen ontstaat er echter een fors nadeel van

€ 3.368.000,--. Omdat een prijscompensatie van 4,5%, waarin het effect van de in 2001 opgetreden BTW-verhoging met 1,5% is verdisconteerd, als zeer hoog moet worden aangemerkt, is in deze gemeentebegroting gerekend met een toevoeging van 3% prijscompensatie aan reserves en voorzieningen.


Stuk 193 I                                                                               pag. 3.

 

 

Dekking

a)       Ontwikkeling Gemeentefonds:

In september 2001 is de nota over de meicirculaire m.b.t. de bij te stellen budgettaire consequenties van de ontwikkeling van de algemene uitkering aan u voorgelegd. Met inbegrip van het iets lagere accres in de meicirculaire voor 2002 dan in de Zomernota 2002-2005 was meegenomen leidt de berekening van de financiële effecten voor Delft tot een aanpassing in het financiële beeld voor 2002 € 18.400 negatief, voor 2003 e.v. € 0,2 à 0,3 mln positief. Inmiddels is ook de septembercirculaire 2001 verschenen. Voor de Gemeentebegroting 2002-2005 wordt rekening gehouden met een aanvullende bijdrage uit het gemeentefonds van € 0,9 mln.

b)       Stelpost bedrijfsvoeringsrisico’s :

De stelpost bedrijfsvoeringsrisico’s is ingesteld voor de opvang van financiële risico’s in bedrijfsvoeringmiddelen. Onderdeel van de budgetbijstellingen is dat nu ook servicekosten (voor beveiliging, onderhoud etc.) voor de huisvesting in de Torenhove in de begroting zijn geraamd. Het hiervoor benodigde budget ad € 211.000 kan gedekt worden uit de stelpost bedrijfsvoeringsrisico’s.

c)       Stelpost rijksbezuinigingen:

De stelpost rijksbezuinigingen is begin jaren ’90 in de begroting vrijgemaakt om zo goed mogelijk te kunnen anticiperen op rijksbezuinigingen in verband met o.m. efficiencykortingen van het rijk bij decentralisatie van taken naar gemeenten alsook in verband met de herijking van de gemeentefondssystematiek. Deze stelpost bevat nu meerjarig nog een ‘bescheiden’ ruimte. Voor 2002 kan deze post vrijvallen voor het financieel beeld: voordeel €.907.000.

Dit levert in totaal een dekking van € 2.000.000.

 

Voorstel vaststelling gemeentebegroting

Wij stellen u voor onder voorbehoud van gunstig advies van de commissie Middelen en Bestuur de Gemeentebegroting 2002-2005 vast te stellen en deze ter goedkeuring voor te leggen aan Gedeputeerde Staten.

 

Hoogachtend,

 

Burgemeester en wethouders van Delft,

 

 

H.M.C.M. van Oorschot ,burgemeester.

 

 

N. Roos                                   ,secretaris.

 




Stuk 193 II

01/028010

 

 

De raad van de gemeente Delft;

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 13 november 2001;

 

gezien de voor de opstelling van de ontwerpbegroting 2002-2005 gehanteerde specifieke uitgangspunten aangaande kapitaallasten, personeelslasten en kostentoerekening;

 

met inachtneming van het advies van de commissie Middelen en Bestuur;

 

b e s l u i t :

 

De Gemeentebegroting 2002-2005 vast te stellen en deze ter goedkeuring voor te leggen aan Gedeputeerde Staten.

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 29 november 2001.

 

 

 

            ,burgemeester.

 

 

 

                                   ,secretaris.

 



[1] De gesloten circuits zijn: de reiniging, parkeren, grondexploitatie,riolering, exploitatie uitgegeven terreinen en verhuurde eigendommen. Een lagere rente zal voor deze werkvelden in eerste aanleg leiden tot een voordeel voor de exploitatie, dat dan verrekend kan worden met de reserve of voorziening danwel verwerkt kan worden in het tarief. Dit ‘weglekeffect’ kan voorkomen worden door dit voordeel voor de exploitatie van de gesloten circuits weer af te romen.