Stuknr. 01/029192                                                                        

<Eric/Jaap: wijzigingen in herkenbaar gehouden>

 

 

Aan de gemeenteraad                                               Delft, 6 november                              2001.

 

Betreft:  wijzigingsverordening euro

 

 

Geachte dames en heren,

 

1. Inleiding.

 

Per 1 januari 2002 wordt de euro ingevoerd. Dat heeft gevolgen voor hetgeen bij of krachtens verordening of vergelijkbaar besluit is bepaald. Op grond van de betreffende Europese regelgeving zou het strikt genomen mogelijk zijn om niets te doen in het kader van het effectueren van die gevolgen. Immers, de regelgeving voorziet in een omzetting van rechtswege. Dat betekent dat bedragen in verordeningen of vergelijkbare besluiten, die in guldens luiden per betreffende datum gelezen moeten worden als waren zij gesteld in euro. Voor overeenkomsten is van deze werking van rechtswege wél gebruik gemaakt. Het aantal bestaande overeenkomsten waarbij de gemeente partij is, is niet of nauwelijks te overzien. Betrokken partijen moeten redelijkerwijs geacht worden daar in overleg uit te komen. Voor verordeningen en vergelijkbare besluiten is een andere keuze gemaakt. Uit een oogpunt van rechtszekerheid voor burgers en bedrijven enerzijds en doelmatigheid en gebruiksvriendelijkheid anderzijds waar het interne toepassing betreft, is er eerder, bij het formuleren van beleidsuitgangspunten, voor gekozen bestaande verordeningen of vergelijkbare besluiten daadwerkelijk aan te passen en bedragen in guldens om te zetten in eurobedragen. Dat heeft voor het gemeentebestuur tevens als voordeel dat bewust en weloverwogen een voorziening getroffen kan worden voor de zogenaamde “gebroken bedragen”. Tenslotte behoudt het gemeentebestuur het overzicht over de aspecten reguliere trendmatige verhoging aan de ene en gevolgen van omzetting in euro aan de andere kant. Een omzetting waar, als gevolg van een wettelijke maatregel, geen nadeel voor de burger uit mag voortvloeien. Het moge duidelijk zijn dat een benadering als geschetst een transparantie voor burgers en bedrijven maar ook voor het gemeentebestuur ten goede komt. Ook de rijksoverheid heeft er voor gekozen om de betreffende wetgeving concreet aan te passen en geen gebruik te maken van de eerder genoemde werking van rechtswege.

 

2. Soorten verordeningen.

 

Strikt genomen gaat het, in zijn algemeenheid, om de volgende categorieën en niveaus waarop wijzigingen vastgesteld moeten worden. Op het niveau van uw raad betreft het, wat genoemd zou kunnen worden, algemene verordeningen c.a. en belastingverordeningen. Onder algemene verordeningen zijn in dit voorstel tevens begrepen bijvoorbeeld de algemene erfpachtvoorwaarden. Op zich hebben die geen algemeen verbindende kracht. Die krijgen zij immers pas bij het aangaan van een erfpachtovereenkomst, waarbij zij van toepassing verklaard worden. Om praktische redenen is genoemde keuze evenwel gemaakt. Op het niveau van ons college kunnen genoemd worden de arbeidsvoorwaarden, zoals vastgelegd in de CAR, UR en NUR en het MMV (Mandaat-, machtigings- en volmachtbesluit). De bevoegdheid tot het vaststellen of wijzigen van de genoemde regelingen betreffende de arbeidsvoorwaarden is door uw raad gedelegeerd aan ons college. Om uw raad inzicht te verschaffen in het totaal van de eurowijzigingsoperatie ligt ons besluit waarbij de CAR, UR en NUR zijn aangepast voor uw raad op de gebruikelijke wijze ter inzage. Dat geldt ook voor besluiten waarnaar in verordeningen wordt verwezen en die door de invoering van de euro eveneens moeten worden aangepast. Aldus blijft het totaalbeeld ten aanzien van de te wijzigen regelingen voor uw raad in takt. De in het voorgaande bedoelde besluiten omvatten tevens een enkel besluit van de burgemeester: de zogeheten wegsleepregeling.

Wij merken overigens op, dat er ten aanzien van enkele regelingen nog geen, dan wel hier, wijzigingsvoorstellen inzake de euro gedaan kunnen worden, omdat er nog uitspraken moeten komen over tarieven en bedragen. Dit betreft de Verordening Voorzieningen Gehandicapten (VVG) en besluiten ingevolge regelingen voor reïntegratie (REA) en algemene bijstand (ABW).

Tenslotte wijzen wij erop dat het niet volledig uit te sluiten is dat er, gelet op de omvang van het gemeentelijk regelingenbestand, na 1 januari 2002 nog een enkele regeling of besluit aangetroffen zal worden, waarbij nog geen aanpassing heeft plaatsgevonden van bedragen in guldens naar bedragen in euro. Juridisch heeft dat, strikt genomen, geen negatieve gevolgen, omdat de omzetting van rechtswege als vangnet werkt. Maar om de eerder genoemde redenen is concrete omzetting gewenst en zal dit t.z.t. in een “veeg-actie” alsnog gestalte krijgen.

Welke verordeningen en vergelijkbare besluiten betreft het nu hier ? Uit een oogpunt van overzichtelijkheid worden er, in het kader van dit voorstel, vier categorieën gehanteerd. Categorie A 1 zijn de algemene verordeningen. Categorie B 4 betreft de belastingverordeningen. Dan zijn er nog de arbeidsvoorwaarden als categorie C 2 en tenslotte categorie D 3 de overige regelingen.  Wat betreft categorie C 2 dient opgemerkt te worden dat de vaststelling en wijziging van de betreffende regelingen CAR, UR en NUR door uw raad aan ons college is gedelegeerd. De, in het kader van deze categorie, door ons college genomen besluiten liggen op de gebruikelijke wijze ter inzage. Dat geldt ook voor de belangrijkste  besluiten waarnaar in verordeningen wordt verwezen en die door de invoering van de euro eveneens moeten worden aangepast. Aldus blijft het totaalbeeld ten aanzien van te wijzigen regelingen voor uw raad in takt. Categorie B 4 betreft regelingen waarin een grote hoeveelheid bedragen genoemd wordt. Dat is inherent aan het karakter van die regelingen. Uit een oogpunt van overzichtelijkheid worden zij speciaal gemeld, mede met het oog op de gevolgen voor burgers en bedrijven. Het is goed gebruik dat deze verordeningen  worden ingetrokken en vervolgens met ingang van het nieuwe kalenderjaar opnieuw worden vastgesteld. Enerzijds is aan deze gewoonte vastgehouden door in deze wijzigingsverordening een expliciete verwijzing naar de nieuwe verordening op te nemen, maar anderzijds de integrale vaststelling ook dit jaar te continueren.

De overige regelingen uit categorie D 3 betreffen bijvoorbeeld de algemene erfpachtvoorwaarden. Op zich hebben die geen algemeen verbindende kracht. Die krijgen zij pas wanneer ze in een specifieke contractuele relatie van toepassing verklaard worden. De algemene verordeningen van categorie A 1 behoeven geen nadere toelichting. Daar worden ook onder begrepen bijvoorbeeld het delegatiebesluit en het Mandaat, Machtiging en Volmachtsbesluit (MMV).à dit spoort niet met ons gesprek van vorige week.

 

Er is nog een vijfde categorie E, die hier trouwens niet aan de orde is maar wel genoemd dient te worden. Dat is de categorie regelingen waarvan het nog niet mogelijk is tarieven en of bedragen te noemen omdat die nog niet bekend zijn. De rijksoverheid moet terzake nog een uitspraak doen. Deze categorie zou aangeduid kunnen worden als een naijl-categorie. Nadere voorstellen terzake zullen door ons tijdig dit jaar nog aan uw raad voorgelegd worden. Het betreft de Verordening Wet Voorzieningen Gehandicapten, die in december zal worden behandeld en besluiten ingevolge regelingen voor reïntegratie (REA) en Aalgemene bijstand (ABW).

 

3. Gemeenschappelijk regelingen.

 

Wij gaan er van uit dat de dagelijkse besturen van de diverse gemeenschappelijke regelingen waarin Delft participeert zelf een keuze maken of zij, voorzover aan de orde, gebruik maken van de omzetting van rechtswege of kiezen voor een concrete en daadwerkelijke ombouw van bedragen in guldens, in euro. Wij zijn ons er daarbij van bewust dat gemeenschappelijke regelingen niet zozeer een directe bindende werking hebben naar burgers en bedrijven, zodat de eerder genoemde argumenten in dit opzicht minder gewicht in de schaal leggen, anderzijds kan het voor de betrokken bestuursorganen belangrijk zijn, bijvoorbeeld op het punt van de te betalen bijdrage per inwoner of anderszins en vergelijkbaar, volstrekte helderheid te hebben inzake de genoemde bedragen en de omrekening in euro.

 

4. Regelgevingstechniek.

 

Bij eerdere operaties, zoals het aanpassen van het gemeentelijke verordeningenbestand aan de Algemene wet bestuursrecht (Awb) of de Gemeentewet, is gekozen voor de zogeheten moederverordening. Daarbij werd het voorbeeld gevolgd van de rijkswetgever. Concreet betekent dit, op gemeentelijk niveau, dat het betreffende bestuursorgaan, in casu uw raad, in één besluit een opsomming geeft van wijzigingen die in diverse regelingen moeten worden aangebracht. Aangezien dit in de praktijk tot de situatie leidt dat er twee besluiten bestaan die beide geraadpleegd moeten worden, namelijk het besluit waarbij de betreffende primaire regeling is vastgesteld enerzijds en het besluit inhoudende de wijzigingen anderzijds, wordt aansluitend een zogeheten tekstversie vervaardigd. De wijzigingen worden tekstueel inge- voerd en daarbij wordt aangegeven van wanneer die wijziging dateert. De regeling als zodanig wordt niet opnieuw in haar geheel vastgesteld. Dit om onnodige overgangsrechtelijke problemen te voorkomen.

Voor de belastingsverordeningen hebben wij een andere keuze gemaakt. Op dit terrein is het namelijk gebruikelijk bestaande regelingen wel in zijn geheel jaarlijks in te trekken en integraal, inclusief wijzigingen, opnieuw vast te doen stellen. De ingetrokken regelingen blijven overigens van toepassing op de belastbare feiten die zich voor de datum van inwerkingtreding van de nieuwe regelingen hebben voorgedaan. De eenmalige euro-wijzigingsoperatie vormde voor ons geen aanleiding aan uw raad voor te stellen van de geschetste bestendige praktijk af te wijken.Het geheel intrekken van een regeling omdat het aantal aan te brengen wijzigingen dermate groot is dat daarin een rechtvaardiging kan worden gevonden voor een dergelijke keuze, is door ons overwogen voor de belastingverordeningen. Na weging hebben wij er van afgezien de betreffende regelingen in zijn geheel in te trekken en opnieuw te doen vaststellen, zoals gemeld met uitzondering van de belastingverordeningen. De voornaamste reden is de eerder genoemde problematiek van het overgangsrecht. In zoverre betekent dit ook een nuancering van de eerder op dit punt van regelgevingstechniek vastgestelde beleidsuitgangspunten. Er komt weliswaar een integraal leesbare tekstversie, maar deze wordt niet afzonderlijk door uw raad vastgesteld.

 

Volledigheidshalve hebben wij voor uw raad, uit een oogpunt van inhoudelijke transparantie tevens in de toelichting opgenomen een kolommen overzicht waaruit in één oogopslag op te maken is hoe de twee in de inleiding genoemde elementen te weten de euro omslag (inclusief afronding) en de trendmatige verhoging vorm gekregen hebben. Uit een oogpunt van gebruiksvriendelijkheid bevat het overzicht een laatste kolom waaruit blijkt wat het mutatiepercentage is gerelateerd aan bestaande bedragen en tarieven.

 

5. Datum van inwerkingtreding.

0

 

Als datum van inwerkingtreding van de wijzigingen hebben wij gekozen voor 1 januari 2002. Weliswaar volgt dan nog gedurende vier weken de zogeheten duale periode, waarin zowel in gulden als in euro betaald mag worden, maar wij oordelen het uit een oogpunt van duidelijkheid en hanteerbaarheid beter dat meteen vanaf 1 januari 2002 vaststaat wat de bedragen in euro zijn. Wanneer er om- of teruggerekend moet worden dan zal dat gedurende vier weken gemakkelijker gaan vanuit de euro naar de gulden.

 

 

6. Bekendmaking.

 

Als gevolg van het bepaalde in artikel 139 van de Gemeentewet moeten besluiten van uw raad die algemeen verbindende voorschriften inhouden bekend gemaakt worden. Wanneer dit niet gebeurt dan missen zij rechtskracht. Dit geldt ook voor wijzigingen. Wij zullen er zorg voor dragen dat de in dit voorstel bedoelde wijzigingen tijdig bekend gemaakt worden. Daarbij zullen wij het begrip regelingen ruim interpreteren. Ook zullen wij die regelingen bekend maken, waarin wijzigingen zijn aangebracht, maar die niet onmiddellijk de burgers bindende voorschriften bevatten. Dit uit een oogpunt van overzichtelijkheid en samenhang. Want hoewel niet wettelijk verplicht, bekendmaking is vanzelfsprekend toegestaan wanneer daar voor gekozen wordt. Dit is in overeenstemming met de Algemene wet bestuursrecht.  

 

7. Voorstel.

 

Op grond van het bovenstaande en onder voorbehoud van een gunstig advies van de commissie middelen & bestuur, stellen wij u voor vast te stellen het in concept bijgevoegde besluit tot wijziging van de daarin genoemde verordeningen en vergelijkbare besluiten, en deze wijzigingen te doen ingaan per 1 januari 2002.

Wat betreft de belastingverordeningen verwijzen wij u naar de betreffende separate en hierna volgende voorstellen.In deze passage wellicht de relatie met Belastingen nogmaals noemen c.q in voorstel van belastingen verwijzing opnemen?

 

Burgemeester en wethouders van Delft,

 

 

 

                                                 , burgemeester.

 

 

 

                                                 , secretaris.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De raad van de gemeente Delft,

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 6 november 1993;

 

gelet op de Gemeentewet;

 

overwegende dat de invoering van de euro per 1 januari 2002 aanpassing van gemeentelijke verordeningen en regelingen noodzakelijk maakt;

 

besluit vast te stellen de volgende:

 

Verordening tot wijziging, van een aantal gemeentelijke besluiten en verordeningen als gevolg van de invoering van de euro.

 

 

Artikel 1

De Algemene Erfpachtbepalingen der gemeente Delft 1993 wordt als volgt gewijzigd:

 

in artikel 8, lid 3, tweede volzin wordt “guldens” vervangen door “getallen”.

 

in artikel 28 wordt “Deze bepalingen kunnen worden aangehaald als ”Algemene Erfpachtbepalingen der gemeente Delft 1993” (AE 1993).” vervangen door “Deze bepalingen kunnen worden aangehaald als “Algemene Erfpachtbepalingen der gemeente Delft 2001” (AE 2001).”.

 

in de bijlage, artikel 2, lid 3 worden alle “f…” vervangen door “€…”.

 

Artikel 2

De Algemene Plaatselijke Verordening voor Delft 1992 wordt als volgt gewijzigd:

 

in artikel 86b, lid 2, onderdeel c, eerste volzin wordt “duizend gulden” vervangen door “vierhonderdvijftig euro”.

 

in artikel 86b, lid 3, onderdeel a wordt “zevenhonderd vijftig gulden” vervangen door “driehonderdveertig euro”.

 

Artikel 3

De Algemene voorwaarden voor de verkoop van bouwterreinen door de gemeente Delft van 1994 wordt als volgt gewijzigd:

 

in artikel 14, lid a wordt “ƒ 200,00” vervangen door “€ 90,00”.

 

Toegevoegd wordt artikel 15, luidend als volgt:

Deze bepalingen kunnen worden aangehaald als “Algemene Voorwaarden voor de verkoop van bouwterreinen door de gemeente Delft 2001” (AV 2001).

 

Artikel 4

Het Delegatiebesluit wordt als volgt gewijzigd:

 

in artikel A, lid I, onderdeel a wordt “ƒ 150.000,00”  vervangen door “€ 70.000,00”.

 

in artikel A, lid I, onderdeel b wordt “ƒ 150.000,00” vervangen door  “€ 70.000,00”.

 

in artikel A, lid I, onderdeel i wordt “ƒ 1.500.000,00” vervangen door “€ 700.000,00”.

 

in artikel A, lid II wordt “ ƒ 75.000,00” vervangen door € 35.000,00”.

 

Artikel 5

De Exploitatieverordening 1977 wordt als volgt gewijzigd:

 

in de model overeenkomst worden alle “f…” vervangen door “€…”.

 

Artikel 6

De Parkeerverordening gemeente Delft 2001 wordt als volgt gewijzigd:

 

in artikel 16, lid 3, onderdeel a wordt het eurobedrag “€ 147,50” vervangen door “€ 155,00”.

 

in artikel 16, lid 3, onderdeel b, derde regel wordt het eurobedrag “€ 170,00” vervangen door “€ 180,00”.

 

in artikel 16, lid 3, onderdeel b, zevende regel wordt het eurobedrag “€ 15,90” vervangen door “€ 17,00”.

 

in artikel 16, lid 4, onderdeel a wordt het eurobedrag “€ 215,50” vervangen door “€ 225,00”.

 

in artikel 16, lid 4, onderdeel b, derde regel wordt het eurobedrag “€ 238,00” vervangen door “€ 250,00”.

 

in artikel 16, lid 4, onderdeel b, zevende regel wordt het eurobedrag “€ 15,90” vervangen door “€ 24,00”.

 

in artikel 16, lid 5 wordt het eurobedrag “€ 4,55” vervangen door “€ 4,80”.

 

in artikel 16, lid 6 wordt het eurobedrag “€ 11,35” vervangen door “€ 12,00”.

 

Artikel 7

De Referendumverordening 1997 van de gemeente Delft wordt als volgt gewijzigd:

 

in artikel 11, lid 10, eerste volzin wordt “ƒ 5.000,00” vervangen door “€ 2.500,00”.

 

Artikel 8

De Regeling inzake de tegemoetkoming in de kosten van bijstand aan politieke groeperingen in de gemeenteraad wordt als volgt gewijzigd:

 

in artikel 2, lid 1 wordt het als eerste genoemde bedrag, “ƒ 750,00” vervangen door “€ 340,34”.

 

in artikel 2, lid 1 wordt het als tweede genoemde bedrag, “ƒ 125,00” vervangen door “€ 56,72”.

 

Artikel 9

De Subsidieverordening Maatschappelijke Activiteiten wordt als volgt gewijzigd:

 

in artikel 4.1, lid 3, onderdeel c wordt “ƒ 5.000,00” vervangen door “€ 2.300,00”.

 

in artikel 4.3, lid 1 wordt “ƒ 5.000,00” vervangen door “€ 2.300,00”.

 

Artikel 10

De Uitstroomsubsidieverordening wordt als volgt gewijzigd:

 

in artikel 2, lid 3 wordt “ƒ 4.000,00” vervangen door “€ 1815,12”.

 

in artikel 3, lid 3 wordt “ƒ 4.000,00” vervangen door “€ 1815,12”.

 

in artikel 4, lid 2 wordt “ƒ 100,00” vervangen door “€ 45,38”.

 

in artikel 5, lid 2 wordt “ƒ 1.000,00” vervangen door “€ 453,78”.

 

Artikel 11

De Uitvoeringsregeling activiteitensubsidie stedelijke evenementen wordt gewijzigd als volgt:

 

in artikel 1.6, tweede regel wordt “ƒ 5.000,00” vervangen door “€ 2.300,00”.

 

in artikel 3.1, lid 1, eerste punt wordt “ƒ 5.000,00” vervangen door “€ 2.300,00”.

 

in artikel 3.1, lid 1, tweede punt wordt “ƒ 5.000,00” vervangen door “€ 2.300,00”.

 

in artikel 3.1, lid 1, derde punt wordt “ƒ 5.000,00” vervangen door “€ 2.300,00”.

 

in artikel 3.1, lid 1, vierde punt wordt “ƒ 5.000,00” vervangen door “€ 2.300,00”.

 

in de bijlage, artikel 3, lid 3 worden alle “f…” vervangen door “€…”.

 

Artikel 12

De Verordening geldelijke vergoeding voor leden van dagelijkse besturen van commissies wordt als volgt gewijzigd:

 

in artikel 3, lid 1 wordt “ƒ 3.740,00 vervangen door “€ 1.697,14.

 

Artikel 13

De Verordening leerlingenvervoer gemeente Delft wordt als volgt gewijzigd:

 

in artikel 24, lid 1 wordt “ƒ 40.000,00” vervangen door “€ 19.059,00”.

 

in artikel 24, lid 2 wordt “ƒ 40.000,00” vervangen door “€ 19.059,00”.

 

in artikel 24, lid 4, eerste volzin wordt het als eerste genoemde bedrag, “ƒ 40.000,00” vervangen door “€ 19.059,00”.

 

in artikel 24, lid 4, eerste volzin wordt het als tweede genoemde bedrag, “ƒ 1.000,00” vervangen door “€ 454,00”.

 

in artikel 24, lid 4, tweede volzin wordt “ƒ 40.000,00” vervangen door “€ 19.059,00”.

 

In artikel 25, lid 3, in tabelkop ‘inkomen in gulden” wordt “gulden” vervangen door “euro”.

 

In artikel 25, lid 3, in tabelkop ‘eigen bijdrage in guldens” wordt “guldens” vervangen door “euro”.

 

in artikel 25, lid 3, onder tabelkop ‘inkomen in gulden’ wordt “0 - 50.000” vervangen door “ 0 - 22.689”.

 

in artikel 25, lid 3, onder tabelkop ‘inkomen in gulden’ wordt “50.000 - 60.000” vervangen door “ 22.689 – 27.227”.

 

in artikel 25, lid 3, onder tabelkop ‘inkomen in gulden’ wordt “60.000 - 70.000” vervangen door “27.227 – 31.765”.

 

in artikel 25, lid 3, onder tabelkop ‘inkomen in gulden’ wordt “70.000 - 80.000” vervangen door “31.765 – 36.303”.

 

in artikel 25, lid 3, onder tabelkop ‘inkomen in gulden’ wordt “80.000 - 90.000” vervangen door “36.303 – 40.841”.

 

in artikel 25, lid 3, onder tabelkop ‘inkomen in gulden’ wordt “90.000 - 100.000” vervangen door “40.841 – 45.379”.

 

in artikel 25, lid 3, onder tabelkop ‘eigen bijdrage in guldens’ wordt “ƒ 175,00” vervangen door “€ 80,00”.

 

in artikel 25, lid 3, onder tabelkop ‘eigen bijdrage in guldens’ wordt “ƒ 750,00” vervangen door “€ 340,00”.

 

in artikel 25, lid 3, onder tabelkop ‘eigen bijdrage in guldens’ wordt “ƒ 1.400,00” vervangen door “€ 635,00”.

 

in artikel 25, lid 3, onder tabelkop ‘eigen bijdrage in guldens’ wordt “ƒ 2.050,00” vervangen door “€ 930,00”.

in artikel 25, lid 3, onder tabelkop ‘eigen bijdrage in guldens’ wordt “ƒ 2.700,00” vervangen door “€ 1.225,00”.

 

in artikel 25, lid 3, laatste zinsdeel wordt “100.000 en verder voor elke extra ƒ 10.000,00 ƒ 650,00 erbij.” vervangen door “45.379 en verder voor elke extra € 4.538,00 € 295,00 erbij.”.

 

in artikel 25, lid 4 wordt “ƒ 1.000,00” vervangen door “€ 500,00”.

 

in artikel 25, lid 5 wordt “ƒ 10,00” vervangen door “€ 5,00”.

 

Artikel 14

De Verordening materiele financiële gelijkstelling onderwijs gemeente Delft wordt als volgt gewijzigd:

 

in bijlage ‘Voorzieningen’ 1, onderdeel I, Aanduiding van de voorziening ‘Extra middelen voor impuls personeelsbeleid’, onderdeel V, Wijze van toekenning, eerste volzin wordt “ƒ 25.000,00” vervangen door “€ 11.345,00”.

 

in bijlage ‘Voorzieningen’ 1, onderdeel I, Aanduiding van de voorziening ‘Subsidie te behoeve van samenwerkingsproject De Wissel’, onderdeel VI, Subsidieplafond wordt “ƒ 265.000,00” vervangen door “€ 120.252,00”.

 

in bijlage ‘Voorzieningen’ 1, onderdeel I, Aanduiding van de voorziening ‘Zorgteams in het voortgezet onderwijs’, onderdeel VI, Subsidieplafond wordt “ƒ 175.000,00” vervangen door “€ 79.412,00”.

 

in bijlage ‘Voorzieningen’ 1, onderdeel I, Aanduiding van de voorziening ‘Zorgplatform primair onderwijs’, onderdeel V, Wijze van toekenning, tweede volzin wordt “ƒ 25.000,00” vervangen door “€ 11.345,00”.

 

in bijlage ‘Voorzieningen’ 1, onderdeel I, Aanduiding van de voorziening ‘Zorgplatform primair onderwijs’, onderdeel VI, Subsidieplafond wordt “ƒ 125.000,00” vervangen door “€ 56.723,00”.

 

in bijlage ‘Voorzieningen’ 1, onderdeel I, Aanduiding van de voorziening ‘Schoolwerkweken van alle speciale scholen voor basisonderwijs en de scholen voor speciaal onderwijs in Delft’, onderdeel VI, Subsidieplafond wordt “ƒ 29,00” vervangen door “€ 13,20”.

 

in bijlage ‘Voorzieningen’ 1, onderdeel I, Aanduiding van de voorziening ‘Subsidie gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (gmr)’, onderdeel VI, Subsidieplafond wordt “ƒ 8.000,00” vervangen door “€ 3.630,00”.

 

in bijlage ‘Voorzieningen’ 1, onderdeel I, Aanduiding van de voorziening ‘Aanvullende voorzieningen voor scholen, die participeren in het Brede Scholenbeleid’, onderdeel V, Wijze van toekenning, tweede volzin wordt “ƒ 20.000,00” vervangen door “€ 9.076,00”.

 

in bijlage ‘Voorzieningen’ 1, onderdeel I, Aanduiding van de voorziening ‘Aanvullende voorzieningen voor scholen, die participeren in het Brede Scholenbeleid’, onderdeel VI, Subsidieplafond wordt het als eerste genoemde bedrag, “ƒ 210.000,00” vervangen door “€ 95.294,00”.

 

in bijlage ‘Voorzieningen’ 1, onderdeel I, Aanduiding van de voorziening ‘Aanvullende voorzieningen voor scholen, die participeren in het Brede Scholenbeleid’, onderdeel VI, Subsidieplafond wordt het als tweede genoemde bedrag, “ƒ 450.000,00” vervangen door “€ 204.201,00”.

 

Artikel 15

De Verordening projectmatige stimuleringsregeling verbetering panden wordt als volgt gewijzigd:

 

in artikel 13, lid b wordt het als eerste genoemde bedrag, “ƒ 50,00” vervangen door “€ 25,00”.

 

in artikel 13, lid b wordt het als tweede genoemde bedrag, “ƒ 1.500,00” vervangen door “€ 700,00”.

 

in artikel 13, lid c wordt het als eerste genoemde bedrag, “ƒ 50,00” vervangen door “€ 25,00”.

 

in artikel 13, lid c wordt het als tweede genoemde bedrag, “ƒ 5.000,00” vervangen door “€ 2.300,00”.

 

Artikel 16

De Verordening stadsvernieuwing, 9e aanpassing wordt als volgt gewijzigd:

 

in artikel 3.2, lid 5, eerste volzin wordt “ƒ 200.000,00” vervangen door “€ 91.000,00”.

 

in artikel 3.2, lid 5, tweede volzin wordt “ƒ 200.000,00” vervangen door “€ 91.000,00”.

 

in artikel 3.4, lid 1, onderdeel d wordt “ƒ 5.000,00” vervangen door “€ 2.000,00”.

 

in artikel 4.9, lid 1 wordt “ƒ 75.000,00” vervangen door “€ 35.000,00”.

 

in artikel 4.12, laatste volzin wordt “ƒ 45.000,00” vervangen door “€ 21.000,00”.

 

in artikel 5.3, lid 2 wordt “ƒ 25.000,00” vervangen door “€ 12.000,00”.

 

in artikel 5.4 wordt “ƒ 8.000,00” vervangen door “€ 4.000,00”.

 

in artikel 5.5, lid 4, onderdeel A1 wordt “ƒ 750,00” vervangen door “€ 350,00”.

 

in artikel 5.5, lid 4, onderdeel A2 wordt “ƒ 250,00” vervangen door “€ 120,00”.

 

in artikel 5.5, lid 4, onderdeel B1 wordt “ƒ 1.000,00” vervangen door “€ 460,00”.

 

in artikel 5.5, lid 4, onderdeel B2 wordt “ƒ 500,00” vervangen door “€ 230,00”.

 

in artikel 5.5, lid 4, onderdeel C1 wordt “ƒ 2.500,00” vervangen door “€ 1140,00”.

 

in artikel 5.5, lid 4, onderdeel C2 wordt “ƒ 1.000,00” vervangen door “€ 460,00”.

 

in artikel 5.5, lid 5 wordt “ƒ 1.000,00” vervangen door “€ 460,00”.

 

Artikel 17

De Verordening subsidiering reclames bedrijfs- en/of winkelpanden 2000 wordt als volgt gewijzigd:

 

in artikel 9, lid a wordt “ƒ 1.000,00” vervangen door “€ 500,00”.

 

in artikel 9, lid b wordt “ƒ 2.000,00” vervangen door “€ 1000,00”.

 

Artikel 18

De voorwaarden voor ingebruikgeving en het gebruik van de gemeentelijke sportterreinen wordt als volgt gewijzigd:

 

in artikel 15, lid 2 wordt “een gulden” vervangen door “€ 0,45”.

 

in artikel 19, lid 1 wordt “ƒ 25,00” vervangen door “€ 11,34”.

 

in de bijlage, in besluit, artikel A, lid I, onderdeel 1 wordt “ƒ 3.995,00” vervangen door “€ 1.812,85”.

 

in de bijlage, in besluit, artikel A, lid I, eerste volzin wordt “in guldens” vervangen door  “in euro”.

 

in de bijlage, in besluit, artikel A, lid II wordt “ƒ 32,-- per jaar per seniorlid, zulks met een minimum van ƒ 3.903,-- per vereniging per jaar en met een maximum van ƒ 7.806,-- per vereniging per jaar” vervangen door “€ 14,52 per jaar per seniorlid, zulks met een minimum van € 1.771,10 per vereniging per jaar en met een maximum van € 3.542,21 per vereniging per jaar”.

 

in de bijlage, in Tarieven seizoenshuur sportvelden per 01-01-1991 wordt onder Voetbal, Rugby, Honkbal en Cricket:

 

“ƒ 301,00          ƒ 599,00”          vervangen door “€ 136,59          € 271,81”

“ƒ 399,00          ƒ 799,00”          vervangen door  “€ 181,06          € 362,57”

“ƒ 799,00          ƒ 1554,00”        vervangen door  “€ 362,57          € 705,17”

“ƒ 2.397,00”                              vervangen door  “€ 1.087,71”

 

in de bijlage, in Tarieven seizoenshuur sportvelden per 01-01-1991 wordt onder Hockey, Korfbal:

 

“ƒ 200,00          ƒ 399,00”          vervangen door “€ 90,76            € 181,06”

“ƒ 278,00          ƒ 560,00”          vervangen door  “€ 126,15          € 254,12”

“ƒ 520,00          ƒ 1079,00”        vervangen door  “€ 235,97          € 489,63”

“ƒ 1.599,00”                              vervangen door  “€ 725,59”

 

in de bijlage, in Tarieven seizoenshuur sportvelden per 01-01-1991 wordt onder Oefenveld:

 

“ƒ 160,00          ƒ 320,00”          vervangen door “€ 72,60            € 145,21”

“ƒ 200,00          ƒ 399,00”          vervangen door  “€ 90,76            € 181,06”

“ƒ 399,00          ƒ 799,00”          vervangen door  “€ 181,06          € 362,57”

“ƒ 1.199,00”                              vervangen door  “€ 544,08”

 

in de bijlage, in Tarieven seizoenshuur sportvelden per 01-01-1991 wordt onder Handbal:

 

“ƒ 381,00          ƒ 763,00”          vervangen door “€ 172,89          € 346,23”

“ƒ 510,00          ƒ 1.015,00”       vervangen door  “€ 231,43          € 460,59”

“ƒ 1.015,00       ƒ 2.033,00”       vervangen door  “€ 460,59          € 922,54”

“ƒ 3.048,00”                              vervangen door  “€ 1.383,12”

 

in de bijlage, in Tarieven incidentele huur sportvelden per 01-01-1991 wordt onder veld:

 

“per uur ƒ 32,00”            vervangen door “per uur € 14,52”,

“garantie ƒ 65,00”          vervangen door “garantie € 29,50”,

“per uur ƒ 38,00”            vervangen door “per uur € 17,24”,

“garantie ƒ 82,00”          vervangen door “garantie € 37,21”,

“per uur ƒ 52,00”            vervangen door “per uur € 23,60”,

“garantie ƒ 95,00”          vervangen door “garantie € 43,11”,

“per uur ƒ 65,00”            vervangen door “per uur € 29,50”,

“garantie ƒ 128,00”        vervangen door “garantie € 58,08”.

 

in de bijlage, in Tarieven incidentele huur sportvelden per 01-01-1991 wordt onder trainingsveld:

 

“per uur ƒ 16,00”            vervangen door “per uur € 7,26”,

“garantie ƒ 32,00”          vervangen door “garantie € 14,52”,

“per uur ƒ 19,00”            vervangen door “per uur € 8,62”,

“garantie ƒ 43,00”          vervangen door “garantie € 19,51”,

“per uur ƒ 26,00”            vervangen door “per uur € 11,80”,

“garantie ƒ 49,00”          vervangen door “garantie € 22,24”,

“per uur ƒ 32,00”            vervangen door “per uur € 14,52”,

“garantie ƒ 65,00”          vervangen door “garantie € 29,50”.

 

in de bijlage, in Tarieven incidentele huur sportvelden per 01-01-1991 wordt onder handbalveld:

 

“per uur ƒ 41,00”            vervangen door “per uur € 18,60”,

“per uur ƒ 49,00”            vervangen door “per uur € 22,24”,

“per uur ƒ 64,00”            vervangen door “per uur € 29,04”,

“per uur ƒ 82,00”            vervangen door “per uur € 37,21”.

 

in de bijlage, in Tarieven incidentele huur sportvelden per 01-01-1991 wordt onder het laatst genoemde bedrag in guldens van ƒ 82,00 de zin “Voor een veld per vereniging een garantie per jaar van f 3.995,--“ vervangen door “Voor een veld per vereniging een garantie per jaar van € 1.812,85”.

 

Hier op aansluitend, in de bijlage onder de zin “Tarieven voor doorlopend gebruik van de sintelbaan door de atletiekverenigingen op, in overleg met de verenigingen, te bepalen tijdstippen:” wordt “f 32,-- per jaar per lid met een minimum van f 3.903,-- per vereniging per jaar en met een maximum van f 78065192,-- per vereniging per jaar.” vervangen door “€ 14,52 per jaar per lid met een minimum van € 1.771,10 per vereniging per jaar en met een maximum van “€ 35.424.440,00 per vereniging per jaar.”

 

in de bijlage, in bedrijfsvoetbal wordt “ƒ 81,00” vervangen door “€ 36,76”.

 

Artikel 19

Deze verordening kan worden aangehaald als “Wijzigingsverordening euro”

 

Artikel 20

Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2002

 

 

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 29 november 2001

 

 

                                                                       , burgemeester

 

 

                                                                       , secretaris

 

 

 

 

 

 

Concept d.d. 17.09.2001

Bijlage : concept- raadsbesluit.