BESLUITVORMINGSFORMULIER * REG.NR. .02/006133

Korte inhoud en motivering voorstel:

 1.

Het BTW-compensatiefonds zal ingaande 2003 aan gemeenten en provincies compensatie bieden voor de door deze overheden betaalde BTW ten aanzien van hun overheids- c.q. niet-ondernemers-prestaties.

Doel is de ongelijke positie van marktpartijen, die taken van de overheid zouden kunnen uitvoeren, weg te nemen. De ongelijke positie zou (voor een deel) hierin bestaan dat gemeenten en provincies bij de afweging tussen zelf uitvoeren of uitbesteden door de heffing van de BTW beïnvloed zouden worden.

Invoering van de nieuwe wet heeft ingrijpende gevolgen voor het gemeentelijk financieel beleid en financieel beheer. De begroting, financiële administraties/systemen/organisatie moeten worden aangepast. De totale gemeentelijke organisatie krijgt met deze nieuwe BTW-werkwijzen van doen. Geadviseerd wordt onder directe verantwoordelijkheid van het GMT een projectorganisatie in te stellen, die de invoering vormgeeft, en gaandeweg de voorbereiding nadere beleidsadviezen met betrekking tot de consequenties van het BTW-compensatiefonds aan het gemeentebestuur zal voorleggen. Het GMT is inmiddels akkoord gegaan met de voorgestelde aanpak. Bestuurlijke verantwoordelijkheid ligt bij de wethouder financiën.

                                                                                           eventueel vervolg op pag. 2

Voorstel:

 2.

1.       Akkoord gaan met de instelling van een projectorganisatie door het GMT om de invoering van het BTW-Compensatiefonds voor 1 januari 2003 te effectueren.

2.       De raad via de (opvolger van de ) commissie Middelen en Bestuur informeren

3.       Akkoord gaan met een voor uitvoering van het project benodigd budget van 800.000, met dekking vanuit door het rijk verstrekte geldelijke compensatie

4.       Via de eerste ATW 2002 de raad voor te stellen de begroting hiertoe formeel te doen wijzigen

OPMERKINGEN:

REDEN/VERKLARING:

 3.

Onderwerp

B

Deadline (o.a. wettelijke bepalingen)

ja, i.v.m. invoering per 1 januari 2003

Financiële consequenties

ja: overeenkomstig (meer)jarenbegroting, ja; vul vak 9 in.

Personele consequenties

ja, zo ja, zie toelichting op pag. 3.

Publicitaire consequenties

( o.a. moet nota aan alle

 raadsleden worden gezonden)

ja, persbericht i.s.m. vakteam Communicatie

Voorstel van: Bert den Uyl

d.d.13 maart 2002

dst/proj. Centrale Staf

toest.2539

 4.

Naam portefeuillehouder(s):

1. Meine Oosten

2.

Hoofd van Dienst/prl: par.

d.d. BU.

naam    U. Sijtema

toest.

 5.

                                                   (niet in te vullen door de dienst)

6.

Paraaf Portefeuillehouder(s):

Paraaf secretaris:

 

1. par.MO.

d.d.  05-04-2002.

par.NR.

d.d.  27-03-2002.

2. par

d.d. 

 

Besluit b en w:

d.d.  9 april 2002.

nr.  5.

 7.

Conform, met dien verstande dat

·         Bij punt 3. tussen “met” en “dekking ”ondermeer” wordt toegevoegd;

·         Weth. Oosten in de/een commissie in mei 2002 een korte toelichting geeft;

·         Het college van BenW nog voor de zomer een presentatie krijgt om zich de materie voldoende eigen te maken;

·         Punt 4. komt te luiden: “De Raad wordt verzocht hiertoe een krediet beschikbaar te stellen.

 


 

Aantekeningen leden college/diensten/afdelingen

 

 

 8.

Financiële consequenties, afwijkend van de geldende begroting en meerjarenbegroting: 800.000

 9.

Er is wel/niet sprake van volledige, meerjarige compensatie: Compensatie rijk.

Zo niet vul onderstaande tabel in:                                                               paraaf administrateur

 

begrotingsjaar:

2002

2003

2004

2005

2006

 

 

Netto resultaat *

 

 

 

 

 

 

 

(gewone dienst)

 

 

 

 

* bedragen in є 1.000;

 

 

 

 

 

 

 

N = Nadelig  V = Voordelig

            Ook investeringen uitdrukken in lasten/baten voor de gewone dienst.

            Begroting via 1e ATW 2002 te wijzigen.

Personele consequenties van het voorstel NVT

10.

 

PLANNING BESLUITVORMING

13.

Medeparaaf dienst/afdeling

12.

Collegevergadering

dd. 9 april 2002

1.S en C

voor dd.

par.TD

dd. 27/3/02

Commissie(s) 1.Mid. & Bestuur

dd. 20 juni  2002

2.

voor dd.

par.

dd.           *

             2.

dd.

3.

voor dd.

par.

dd.           *

Gemeenteraad

dd. 27 juni 2002.

( * voor afwijkende adviezen zie pag. 2)

Ruimte voor interne registratie

11.

niet in te vullen door de dienst

diensten en afdelingen

 

 

Bespreken gevraagd door:

14.

 

 

1.

par.

dd.

Sector/vak-team.

Par

    d.d.

  kopie

bijl

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

par.

dd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

par.

dd.

 

 

 

 

 

Besluit college (zie vak 7 aan voorzijde)

 

 

 

 

 

 

Advies commissie(s)

15.

 

 

 

 

 

 

1.

akk. dd.

par.

*

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

akk. dd.

par.

*

 

 

 

 

 

(* voor afwijkende adviezen pagina 2)

Projectnummer:

 

Raadsvergadering d.d.

par.

16.