BESLUITVORMINGS-FORMULIER * 02/014664 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Korte inhoud en motivering voorstel: |
1. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Op grond van
de Huisvestingsverordening Haaglanden is iemand alleen dan urgent wanneer
sprake is van een levensontwrichtende of levensbedreigende situatie waarbij
binnen 3 maanden (andere) woonruimte noodzakelijk is. Sinds eind vorig jaar
is het aantal aanvragen sterk gestegen. Deze toename wordt sterk beinvloed
door de krapte op de woningmarkt. Velen zien in het doen van een
urgentieaanvraag een extra kans. Dit leidt tot achterstanden in het
afhandelen van urgentieaanvragen. Eind vorig jaar liep dit op tot 2 maanden.
De normale proceduretijd is 2 weken. De corporaties, als uitvoerders van het
woonruimteverdelingsbeleid, hebben door extra inzet van capaciteit de
achterstand ingelopen. Die achterstand ontstaat mede omdat mensen zonder
tegenbericht niet verschijnen op een afspraak voor een intakegesprek. Het
oplopen van achterstanden is voor de echte urgenten niet acceptabel. Om die
reden wordt voorgesteld om een financiële drempel in te bouwen voor
urgentieaanvragen. Behalve Zoetermeer die dit overigens nu ook overweegt,
heffen alle gemeenten in Haaglanden leges voor urgentieaanvragen. De effecten
hiervan hebben in alle gemeenten geleid tot een daling van het aantal
aanvragen. Het hoogste tarief wordt geheven in Den Haag € 58,85, het laagste
in Wassenaar € 35,55. Voorgesteld wordt in Delft een leges te heffen van €
40.- en hieraan een teruggaafregeling te koppelen voor mensen met een inkomen
op bijstandsniveau, conform zoals dit in de andere Haaglandengemeenten
gebruikelijk is. Verder wordt u voorgesteld om de leges opbrengst op
fifty-fifty basis te verdelen tussen gemeente en corporaties. Dit omdat de
corporaties met extra taken worden belast als gevolg van het verlenen van
medische urgentie aan WVG geďndiceerde met een verhuisadvies. Uit de leges
opbrengst voor de gemeente moeten de extra kosten worden bekostigd van de GGD
adviezen voor aanvragen medische urgenties. Sinds 1 juli 2001 zijn de kosten
hiervoor meer dan verdubbeld vanwege het marktconforme tarief dat de GGD moet
doorberekenen. Verder moet uit de opbrengst de teruggaaf van leges worden
bekostigd. Over de uitvoering moet met vakteam Beleid en projecten nog
afspraken worden gemaakt.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Voorstel: |
2. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Leges te
heffen op urgentieaanvragen in het kader van de woonruimteverdeling; 2. De hoogte van
het legesbedrag vast te stellen op € 40.- 3. Teruggaaf
voor mensen met inkomen op bijstandsniveau aan wie urgentie is verleend.
Teruggaaf te bekostigen uit de legesopbrengst. 4. Ter dekking
van extra kosten bij corporaties en
gemeente, de legesopbrengst op fifty-fifty basis te verdelen; 5. Financiële
consequenties te verwerken in 27e
begrotingswijziging. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OPMERKINGEN: |
REDEN/VERKLARING: |
3. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Onderwerp |
B |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Deadline (o.a. wettelijke bepalingen) |
Nee |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Financiële consequenties |
Ja, betreft dekking extra kosten die
verband houden met medische urgenties |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Personele consequenties |
Nee |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Publicitaire consequenties |
Ja |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Referendum achteraf mogelijk: |
Ja |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Voorstel van: J.G. van der Bie |
d.d.
22.05.2002 |
cluster.
WSZ |
toest. 2188 |
4. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Naam portefeuillehouder(s): |
1. C. Balje |
2. D. Rensen |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
directeur:
par. FdG |
d.d. 30-05-2002 |
Naam F.A. de Graaf |
toest. 2711 |
5. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(niet
in te vullen door de cluster) |
6. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Paraaf Portefeuillehouder(s): |
Paraaf secretaris: |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. par. CB |
d.d. 31/05/02 |
par. FvD |
d.d. 30/5/02 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. par DR |
d.d.
6/6/02 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Besluit b en w: |
d.d.
11 juni 2002 |
nr.
7 |
7. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Het college
is van mening dat er harde afspraken moeten worden gemaakt over het
terugdringen van de wachttijden tot een acceptabel niveau. Punt. 4 komt
te luiden: “De corporaties ontvangen een tegemoetkoming ter grootte van
maximaal 50% van de opbrengst van de leges”. Voor het
overige conform. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aantekeningen leden
college/clusters/vakteams |
8. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sector
WIZ/Vakteam B&P: Voorstel uitvoeringskosten teruggaveregeling die wordt
uitgevoerd door WIZ mee te nemen met de nota Planning & Normering. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
financiële consequenties, afwijkend
van de geldende begroting en meerjarenbegroting: |
9. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Er is
wel/niet sprake van volledige, meerjarige compensatie. Zo niet vul
onderstaande tabel in:
paraaf administrateur |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
begrotingsjaar: |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
1,5 |
7 |
7 |
7 |
7 |
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Netto resultaat in Euro** |
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
* bedragen x ¦
1.000; |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
(gewone dienst) |
|
|
|
|
N = Nadelig V = Voordelig |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ook
investeringen uitdrukken in lasten/baten voor de gewone dienst. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Personele consequenties van het
voorstel |
10. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PLANNING BESLUITVORMING |
13. |
Medeparaaf cluster/vakteam |
12. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Collegevergadering |
dd.
04.06.2002 |
1.Leefbaarh. |
voor dd. |
par. JB |
dd.
23/05/02 * |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Commissie(s) 1. Middelen en bestuur |
dd. 20.06.2002 |
2.SenC |
voor dd. |
par. AJ |
dd.
29/05/02 * |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. |
dd. |
3.B&P |
voor dd.zie opm. |
par. |
dd. * |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Gemeenteraad |
dd. 28.06.2006 |
( * voor afwijkende
adviezen zie pag. 2) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ruimte
voor interne registratie |
11. |
niet
in te vullen door het cluster |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
clusters
en vakteams |
|
|
Bespreken gevraagd door: |
14. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Cluster Vul hier het
cluster in |
|
1. |
par. |
dd. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sector/vakteam. |
Par |
d.d. |
kopie |
bijl |
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wonen |
JvdB |
22/05/02 |
X |
x |
|
2. |
par. |
dd. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A. Jans |
AJ |
29/05/02 |
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
3. |
par. |
dd. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
Besluit
college (zie vak 7 aan voorzijde) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
Advies commissie(s) |
15. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
1. |
akk. dd. |
par. |
* |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Direkteur |
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
2. |
akk. dd. |
par. |
* |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(* voor afwijkende adviezen pagina 2) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Projektnummer: |
|
Raadsvergadering d.d. |
par. |
16. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||