Gemeente Delft

Financiële Tussenrapportage

Per 1 mei 2002

prognose van financiële resultaten

 

Samenvatting

Op grond van het financieel meerjarenbeeld van de Zomernota 2003-2006 vertoont de begroting 2002 een negatief saldo van
€ 2,9 miljoen (tabel 3.1). Het totaal van deze Financiële Tussenrapportage (FT), te weten € 3,2 miljoen nadeel, zou dat negatieve saldo, zonder compenserende maatregelen, verder laten oplopen tot ruim € 6,1 miljoen. Om dit te voorkomen zijn door het GMT maatregelen genomen om de nadelen uit deze Financiële Tussenrapportage te voorkomen.

 

Inleiding

U treft hierbij voor het eerst sinds jaren Financiële Tussenrapportage over 2002 aan. Het doel is u te informeren over de financiële stand van zaken per 1 mei 2002 en de prognose van het financiële resultaat 2002. U treft in deze notitie het volgende aan: We gaan in op het doel van deze Financiële Tussenrapportage en de aanpak voor het tot stand komen ervan. We presenteren de financiële resultaten waarbij ingegaan wordt op de structurele en incidentele voor- en nadelen, uitgesplitst in productkosten en bedrijfsvoeringskosten. Tevens wordt ter illustratie van de genomen maatregelen van het GMT op een aantal specifieke afspraken ingegaan.

 

Werkwijze

Aan de vakteam- en sectorhoofden is gevraagd op hoofdlijnen te rapporteren over de financiële ontwikkeling in relatie tot de eigen werkbegroting en daarbij een eindejaarsverwachting te formuleren en in de rapportage aan te geven welke maatregelen worden genomen om ongewenste ontwikkelingen bij te sturen.

Aan de hand van de stand van de werkelijke uitgaven tot en met 1 mei 2002 en op grond van verwachtingen is deze Financiële Tussenrapportage samengesteld. De mee- en tegenvallers die bij de Zomernota 2003 e.v. in de jaarkolom 2002 zijn opgenomen, zijn in de hier genoemde cijfers niet meegenomen.

 

Nuancering

Deze Financiële Tussenrapportage is de start van een groeimodel op weg naar een transparante en kwalitatief volwaardige managementrapportage. De nu gekozen methode is tot stand gekomen in een periode met hoge werkdruk (Rekening 2001, Zomernota 2003 e.d.) en is zeker nog niet volmaakt. In de risicoparagraaf van de jaarrekening 2001 en de Zomernota is reeds gemeld dat verbeterpunten noodzakelijk zijn voor de zogenaamde gesloten circuits en de voortgang van investeringskredieten. Aan deze nieuwe vorm zal dan ook gewend moeten worden en worden gewerkt aan verbeteringsslagen. Daartoe biedt deze Financiële Tussenrapportage 2002 een goede aanzet.

 

Geprognotiseerde financiële resultaten

Hieronder zijn in tabel vorm de geprognotiseerde financiële resultaten voor 2002 weergegeven.


 

Tabel 1, prognose van het financiële resultaat in € 1.000,- voor het jaar 2002.

resumé

 

 

 

 

Totaalbedrag

 

 

 

 

incidenteel

Structureel

totaal nadeel

11.016

 

 

- incidenteel

 

8.186

 

- structureel

 

 

2.830

 

 

 

 

totaal voordeel

                  7.833

 

 

- incidenteel

 

6.936

 

- structureel

 

 

897

 

 

 

 

Saldo

  -/- 3.183

-/- 1.250

-/- 1.933

 

 

 

 

Ter toelichting: in de regel saldo is  ‘-/-‘  een geprognotiseerd financieel nadeel.

 

Bovenstaand resultaat (tabel 1) is onder te verdelen in product- en bedrijfsvoeringskosten. In de onderstaande tabellen 2 en 3 hebben we de onderverdeling nader gespecificeerd.

 

Tabel 2, specificatie van financiële nadelen in € 1.000,- 

financieel nadeel

 

 

 

 

totaalbedrag

 

 

 

 

producten

Bedrijfsvoering

incidenteel

8.186

 

 

- producten

 

3.450

 

- bedrijfsvoering

 

 

4.736

 

 

 

 

structureel

2.830

 

 

- producten

 

1.430

 

- bedrijfsvoering

 

 

1.400

 

 

 

 

totaal nadeel

11.016

4.880

6.136

 

 

 

 

 

Tabel 3, specificatie van financiële voordelen in € 1.000,-

financieel voordeel

 

 

 

 

totaalbedrag

 

 

 

 

Producten

Bedrijfsvoering

incidenteel

6.936

 

 

- producten

 

2.436

 

-bedrijfsvoering

 

 

4.500

 

 

 

 

structureel

897

 

 

- producten

 

897

 

- bedrijfsvoering

 

 

0

 

 

 

 

totaal voordeel

7.833

3.333

4.500

 

 

 

 

 

Personeelskosten

Voor het jaar 2002 verwachten wij, op basis van de per 1 mei 2002 bekende gegevens, dat de kosten binnen de budgetten blijven. Wij verwachten daarbij een voordeel op de post salariskosten welke naar verwachting weg zal vallen tegen een nadeel op de post inhuur derden. De post inhuur derden is lager geprognotiseerd dan de werkelijke kosten over 2001. Deze laatste verwachting (evenwicht tussen overschot op personeel en tekort op derden) is gebaseerd op het ingezette aangescherpte beleid (ten aanzien van inhuur derden) door het GMT.

 

Enkele specifieke afspraken

Zoals in de samenvatting reeds is gemeld heeft het GMT een aantal maatregelen getroffen, om het verwachte nadelige resultaat van € 2,9 miljoen in 2002 niet verder te laten oplopen.

Bij de voorbereiding van de Zomernota 2003-2006 heeft het GMT het college van B&W in grote lijnen geadviseerd de in het kader van de Zomernota aangemelde mee- en tegenvallers in de categorieën ‘bedrijfsvoering’, ‘ overig beïnvloedbaar’, ‘overig autonoom’, en ‘technische correcties’, door de organisatie zelf op te laten lossen. Het college heeft dit advies in haar vergadering van 18 juni jl. overgenomen. Voor 2002 is voor dezelfde oplossingsrichting gekozen. Ter illustratie van de hierover gemaakte afspraken volgen enkele voorbeelden:

 

  1. Onderzocht wordt of het nadeel als gevolg van de maximering van het paspoortentarief  opgevangen kan worden binnen de totale leges.
  2. De uitgaven voor optimalisering dienstverlening verschuiven naar 2003 voor een lager bedrag.
  3. Het nadeel op huisvestingsvergunningen oplossen door beleidswijziging.
  4. Het verrekenen van het tekort op de exploitatie basiskostenregeling ICT met de voorziening  basispakket ICT en uitzoeken benodigde toekomstige stortingen in deze voorziening.
  5. Het nadeel als gevolg van het aanstellen van een webredacteur kan worden gedekt uit de KIS-gelden.
  6. Dekking formatie ICT wordt geregeld met het invoeren van een groei/krimpregeling.

 

Bij de tweede tussenrapportage 2002, de zogenaamde Beleidsrapportage, kan gemonitord worden, of de gemaakte afspraken hierover effect sorteren. 

 

Conclusies

Wat is nu te concluderen over de oplossingsrichting vanuit de tabellen?

  1. Het financiële resultaat over 2002 komt uit op een nadeel van € 2,9 miljoen (tabel 3.1. Zomernota 2003-2006). In de Zomernota is aangegeven dat dit met name veroorzaakt wordt door de besluiten rondom Combiwerk en de Reiniging.
  2. Er worden compenserende maatregelen getroffen ter hoogte van € 3,183 miljoen om het tekort ad 1. niet verder te laten oplopen.

 

 

 

 

 

 

 

N.B. De cijfers in deze tussenrapportage zijn gebaseerd op de realisatie t/m 1 mei 2002.