prognose van financiële
resultaten
Samenvatting
Op
grond van het financieel meerjarenbeeld van de Zomernota 2003-2006 vertoont de
begroting 2002 een negatief saldo van
€ 2,9 miljoen (tabel 3.1). Het totaal van deze Financiële Tussenrapportage
(FT), te weten € 3,2 miljoen nadeel, zou dat negatieve saldo , zonder
compenserende maatregelen, verder laten oplopen tot ruim € 6,1 miljoen. Om dit
te voorkomen zijn door het GMT maatregelen genomen om de nadelen uit deze
Financiële Tussenrapportage te voorkomen.
U
treft hierbij voor het eerst sinds jaren Financiële Tussenrapportage over 2002
aan. Het doel is u te informeren over de financiële stand van zaken per 1 mei
2002 en de prognose van het financiële resultaat 2002 teneinde u en het
management daarmee in staat te stellen eventueel bij te sturen. U heeft reeds
eerder besloten, dat deze rapportage jaarlijks wordt uitgebracht.
Deze
rapportage is zo beknopt mogelijk gehouden. U treft in deze notitie het
volgende aan: We gaan in op het doel van deze Financiële Tussenrapportage en de
aanpak voor het tot stand komen ervan. We presenteren de financiële resultaten
waarbij ingegaan wordt op de structurele en incidentele voor- en nadelen,
uitgesplitst in productkosten en bedrijfsvoerings-kosten. In de bijlagen treft
u de afzonderlijke voor- en nadelen aan en is een geaggregeerde versie van deze
rapportage toegevoegd ter kennisgeving aan de Raad.
Via de aanschrijvingsbrief Financiële Tussenrapportage is aan de vakteams verzocht inzicht te geven in de verwachte risico’s en
verwachte mee- en tegenvallers. Aan de vakteam- en sectorhoofden is gevraagd op
hoofdlijnen te rapporteren over de financiële ontwikkeling in relatie tot de
eigen werkbegroting en daarbij een eindejaarsverwachting te formuleren en in de
rapportage aan te geven welke maatregelen worden genomen om ongewenste
ontwikkelingen bij te sturen.
Ieder vakteam- en sectorhoofd diende te rapporteren
aan de eigen clusterdirecteur. Aan de hand van de stand van de werkelijke
uitgaven tot en met mei 2002 en op grond van verwachtingen zijn formats
ingevuld. De controllers hebben deze formats verzameld en het vakteam S&C heeft daar uit deze
Financiële Tussenrapportage samengesteld. Vervolgens zijn door S&C de
aangeleverde formats beoordeeld en de formats
in een spreadsheet gezet. Deze spreadsheet is aangevuld met alle mee- en
tegenvallers, die bij de Zomernota 2003 e.v. in de jaarkolom 2002 zijn opgenomen,
althans voor zover zij al niet op de genoemde formats voorkwamen. Dit resulteerde in de voor 2002 verwachte
voor- en nadelen, die zijn vastgelegd in de bijlage. Hierin zijn de mee-en
tegenvallers van bijlage II van de Zomernota 2003-2006 niet meegenomen
Nuancering
Deze Financiële Tussenrapportage is de start van een
groeimodel op weg naar een transparante en kwalitatief volwaardige
managementrapportage. De nu gekozen methode, tot stand gekomen in een periode
met hoge werkdruk (Rekening 2001, Zomernota 2003 e.d.) is zeker nog niet volmaakt.
Het resultaat moet gezien worden als een indicatie, maar is zeker nog niet
honderd procent zuiver. We zullen met elkaar nog moeten wennen aan deze nieuwe
vorm en ook moeten zoeken naar verbeteringsslagen. Daartoe biedt deze
Financiële Tussenrapportage 2002 een goede aanzet.
Gesloten circuits,
investeringen en de reserves en voorzieningen.
Over
de zogenaamde gesloten circuits en de voortgang van investeringskredieten
hebben we weinig gegevens ontvangen. Uitzonderingen zijn, gesloten circuits:
Parkeerfonds (deels) en Reiniging die budgettair neutraal opgenomen zijn in de
prognoses. De risico’s zijn aan de orde
bij zowel de rekening als bij de Zomernota (risicoparagraaf)
Over
de investeringskredieten kregen we te weinig prognoses binnen. Ons advies is om
in de loop van dit jaar (in te plannen door Strategie & Control) aan de
voortgang van reserves en voorzieningen en investeringskredieten extra aandacht
te besteden.
Hieronder
zijn in tabel vorm de geprognotiseerde financiële resultaten voor 2002
weergegeven op basis van de bijlage.
Tabel
1, prognose van het financiële resultaat in € 1.000,- voor het jaar 2002.
resumé
|
|
|
|
|
totaalbedrag
|
|
|
|
|
incidenteel |
Structureel
|
totaal nadeel
|
11.016 |
|
|
- incidenteel |
|
8.186 |
|
- structureel |
|
|
2.830 |
|
|
|
|
totaal voordeel |
7.833 |
|
|
- incidenteel |
|
6.936 |
|
- structureel |
|
|
897 |
|
|
|
|
Saldo |
-/- 3.183 |
-/- 1.250 |
-/- 1.933 |
|
|
|
|
Ter
toelichting: in de regel saldo is
‘-/-‘ een geprognotiseerd
financieel nadeel.
Bovenstaand
resultaat (tabel 1) is onder te verdelen in product - en bedrijfsvoeringskosten.
In
de onderstaande tabellen 2 en 3 hebben we de onderverdeling nader
gespecificeerd.
Tabel
2, specificatie van financiële nadelen in € 1.000,-
financieel
nadeel
|
|
|
|
|
totaalbedrag
|
|
|
|
|
producten |
Bedrijfsvoering |
incidenteel |
8.186 |
|
|
- producten |
|
3.450 |
|
- bedrijfsvoering |
|
|
4.736 |
|
|
|
|
structureel |
2.830 |
|
|
- producten |
|
1.430 |
|
- bedrijfsvoering |
|
|
1.400 |
|
|
|
|
totaal nadeel
|
11.016 |
4.880 |
6.136 |
|
|
|
|
Tabel
3, specificatie van financiële voordelen in € 1.000,-
financieel
voordeel
|
|
|
|
|
totaalbedrag
|
|
|
|
|
Producten |
Bedrijfsvoering |
incidenteel |
6.936 |
|
|
- producten |
|
2.436 |
|
-bedrijfsvoering |
|
|
4.500 |
|
|
|
|
structureel |
897 |
|
|
- producten |
|
897 |
|
- bedrijfsvoering |
|
|
0 |
|
|
|
|
totaal voordeel
|
7.833 |
3.333 |
4.500 |
|
|
|
|
Wat
is nu te concluderen over de oplossingsrichting vanuit de tabellen?
Bij
de voorbereiding van de Zomernota 2003-2006 heeft het GMT het college van
B&W in grote lijnen geadviseerd de in het kader van de Zomernota aangemelde
mee- en tegenvallers in de categorieën ‘bedrijfsvoering’, ‘ overig
beïnvloedbaar’, ‘overig autonoom’, en ‘technische correcties’, door de
organisatie zelf op te laten lossen.
Het college heeft dit advies in haar vergadering van 18 juni jl. overgenomen.
Voor
2002 is voor dezelfde oplossingsrichting gekozen, die, zoals we nu verwachten,
tot het resultaat, zoals dat in de samenvatting (begin van deze nota) is
aangegeven.
Bij
de tweede tussenrapportage 2002, de zogenaamde Beleidsrapportage, kan gemonitord
worden, of de gemaakte afspraken hierover effect sorteren.
Advies:
N.B.
De cijfers in deze tussenrapportage zijn gebaseerd op de realisatie t/m 1 mei
2002.