` ID-REC
De raad van de gemeente Delft;
gelezen
het voorstel van burgemeester en wethouders van 29 oktober 2002;
gelet op artikel 227 van de Gemeentewet;
b e s
l u i t :
vast
te stellen:
de eerste wijziging van de Verordening reclamebelasting
Delft 2002.
artikel 1
Artikel 10 tweede lid komt
als volgt te luiden:
“De reclamebelasting wordt
niet geheven ter zake van de eerste 0,50 m2 reclame van het totale oppervlak
aan totale reclame per belastingplichtige of per pand, aangebracht op of aan de
gevel, voor zover onverlicht of aangelicht.”
artikel 2
De teksten en de tarieven
in de tarieventabel worden met ingang van 1 januari 2003 als volgt:
Hoofdstuk 1 |
Reclame op
of aan een bouwwerk in de binnenstad |
|
|
1. |
Het tarief bedraagt ter zake van |
|
|
|
het hebben van reclameobjecten, |
|
|
|
aangebracht op of aan een bouwwerk, |
|
|
|
gelegen in het door burgemeester en wethouders |
|
|
|
als binnenstad aangewezen gebied per jaar |
|
|
1.1. |
voor een reclame met een oppervlakte van meer dan 0,5 tot en met 3,0
m2 |
€ |
104,69; |
1.2. |
voor een reclame met een oppervlakte van meer dan 3,0 tot en met 4,0 m2 |
€ |
157,09; |
1.3. |
voor een reclame met een oppervlakte van |
|
|
|
meer dan 4,0 tot en met 5,0 m2 |
€ |
209,50; |
1.4. |
voor een reclame met een oppervlakte van |
|
|
|
meer dan 5,0 m2 |
€ |
261,90. |
Hoofdstuk 2 |
Reclame op
of aan een bouwwerk in de rest van de |
|
|
|
stad |
|
|
2. |
Het tarief bedraagt ter zake van |
|
|
|
het hebben van reclameobjecten, |
|
|
|
aangebracht op of aan een bouwwerk, |
|
|
|
gelegen buiten het door burgemeester en wethouders |
|
|
|
als binnenstad aangewezen gebied per jaar |
|
|
2.1. |
voor een reclame met een oppervlakte van meer dan 0,5 tot en met 3,0 m2 |
€ |
52,28; |
2.2. |
voor een reclame met een oppervlakte van meer dan 3,0 tot en met 4,0 m2 |
€ |
78,74; |
2.3. |
voor een reclame met een oppervlakte van meer dan 4,0 tot en met 5,0 m2 |
€ |
104,69; |
2.4. |
voor een reclame met een oppervlakte van |
|
|
|
meer dan 5,0 m2 |
€ |
131,14. |
Hoofdstuk 3 |
Op of aan
of boven de weg |
|
|
3. |
Het tarief bedraagt ter zake van |
|
|
3.1. |
het hebben van reclameobjecten op of aan of boven
de weg, niet zijnde aangebracht op of aan een bouwwerk, per vierkante meter in gebruik genomen grond, |
|
|
3.1.1. |
per maand |
€ |
3,60; |
3.1.2. |
per jaar |
€ |
32,60; |
3.2. |
het hebben van reclameobjecten, op of aan of
boven de weg, niet zijnde aangebracht op of aan een bouwwerk, in een door burgemeester en wethouders als
zodanig aangewezen gebied, per vierkante meter in gebruik genomen grond, |
|
|
3.2.1. |
per maand |
€ |
7,30; |
3.2.2. |
per jaar |
€ |
65,30. |
Hoofdstuk 4 |
Driehoeksborden |
|
|
4. |
Vervallen
|
|
|
Hoofdstuk 5 |
Samplingactie
|
|
|
5. |
Het tarief bedraagt voor het houden van een
sampling- of soortgelijke reclame-actie, waarbij reclameobjecten worden gevoerd dan wel
waarbij reclame wordt gemaakt door in
het openbaar aan het publiek goederen te verstrekken, uit te delen om niet,
dan wel diensten aan te bieden of anderszins goederen uit te stallen of
uitgestald te hebben, waarvoor al dan niet een vergunning is verleend
voor één of meer dagen, |
|
|
5.1. |
tot en met 10 m2 reclameobject |
|
|
|
per dag |
€ |
133,70; |
5.2. |
vanaf 10 m2 reclameobject |
|
|
|
per dag |
€ |
267,00. |
artikel
3
Deze
verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de
bekendmaking, doch niet eerder dan 1 januari 2003.
Aldus
vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 28 november 2002.
H.M.C.M.
van Oorschot ,burgemeester.
N. Roos ,secretaris.
TOELICHTING
op
de eerste wijziging van de Verordening op de heffing en de invordering van
reclamebelasting 2002.
Bij artikel 1
Het
woordje “geven” is vervangen door het woordje “gevel”.
Bij artikel 2
Hoofdstuk 1 en 2
Ter
voorkoming van misverstanden is de bandbreedte van de tarifering helderder
omschreven. De tarieven zelf zijn verhoogd met het prijsstijgingspercentage.
Hoofdstuk 4
De
Reclamebelasting voor driehoeksborden kan vervallen nu reclame met
driehoeksborden via een onderhandse aanbesteding per 1 juli 2002 is uitbesteed
aan een reclamebedrijf. Op grond van een overeenkomst betaalt dit bedrijf een
vergoeding aan de gemeente. Dit is met de 15e wijziging in de
begroting 2002 reeds verwerkt.