Beheersrapportage 2002

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

         Centrale Staf, Vakteam Strategie & Control, december 2002    


 

1.       Samenvatting

 

Het gemeentelijk managementteam (GMT) heeft de Beheersrapportage 2002 verzorgd. Deze rapportage geeft de stand van zaken op financieel en beleidsmatig gebied per 30 september 2003 weer. Van daaruit geeft zij inzicht in het te verwachten resultaat 2002.

Tot slot bevat de rapportage informatie over de stand van de voorgenomen bedrijfsvoeringactiviteiten en de kernthema’s per cluster.

 

Het financieel meerjarenbeeld van de Zomernota 2003-2006 (tabel 3.1 ZN 2003-2006) laat voor de begroting 2002 een negatief saldo van € 2,9 miljoen zien. Dit negatieve saldo wordt volledig veroorzaakt door twee buitengewone lasten (p. 37 ZN 03-06). Dit betreft een storting van € 1,9 miljoen in de reserve Hogere vuilverwerkingkosten en de vorming van een voorziening Veranderproces Combiwerk. 

 

De Financiële tussenrapportage 2002 (u voor uw vergadering van 15 oktober 2002 aangeboden) signaleert een aantal mee- en tegenvallers. Deze leiden tot een aanvullend nadeel van € 3,2 miljoen. Zonder compenserende maatregelen,  zou dit het negatieve begrotingsresultaat verder op laten lopen tot ruim € 6,1 miljoen. Om dit te voorkomen hebben wij het GMT verzocht maatregelen te nemen.

 

Deze beheersrapportage geeft inzicht in het resultaat van deze compenserende maatregelen en bevat een nieuwe prognose 2002. De geconstateerde nieuwe afwijkingen leiden per saldo niet tot een additionele afwijking van de begroting 2002.

 

 

2.       Inleiding

 

In deze Beleidsrapportage rapporteren wij over de voortgang van:

·         de kernthema’s (werkplannen en het beleid uit de Zomer nota 2002-2005);

·         de acties die volgen uit de Financiële tussenrapportage (FT 2002) en nieuwe financiële ontwikkelingen.

 

Het is de eerste keer na de Neon-reorganisatie dat er een beleidsrapportage wordt opgesteld. Deze beheersrapportage is de start van een groeimodel naar een transparante en kwalitatief volwaardige managementrapportage. De nu gekozen methode (rapporteren over de kernthema’s van de clusters) is zeker nog niet volmaakt. Het geprognosticeerde begrotingsresultaat is vooralsnog een indicatie.

 

 

3.       Beleid per cluster

 

Publiekszaken

 

In de nota Handen en voeten zijn knelpunten en oplossingen in het functioneren van de cluster Publiekszaken vermeld. Een fors deel van de afgesproken verbeteragenda is inmiddels tot uitvoering gekomen.

Dit betreft onder meer de visie op digitale dienstverlening in de nota Burger@Delft.nl, de benoeming van sectorhoofden, het beschrijven van de meest kritische werkprocessen, en een clusterbreed opleidingsplan. Het INK managementmodel is als bedrijfsvoeringinstrument in het hele cluster ingevoerd. Tot slot is het dienstverleningsconcept gereed en besproken, en zijn de openingstijden van de publieksbalie per 1 oktober jl. verruimd.

 

De zes speerpunten uit de nota Samen aan de Slag zijn de afgelopen jaren geïmplementeerd en de concrete resultaten zullen worden opgenomen in het nog te verschijnen prestatieboek 2002.

In het kader van de invoering van het Fonds werk en inkomen wordt in 2002 een aantal concrete producten opgeleverd.

De dalende conjunctuur leidt tot meer in plaats van minder cliënten, hetgeen weer zal leiden tot een negatief exploitatieresultaat. Een en ander zal nog worden beschreven in een afzonderlijke notitie.

De WVG-advisering is door het RIO per 1 september 2002 overgenomen.

 

Het vakteam TOR is omgevormd tot een sector en de door de raad goedgekeurde uitbreiding ( juni 2002) wordt moment geworven. De feitelijke invoering van betaald parkeren in de Oostschil per 1 december 2002 zal mede daardoor zonder grote problemen verlopen.

 

Handhaven is een andere essentiële taak van Publiekszaken. De werving van een bij de Zomernota 2003-2006 goedgekeurde handhavingregisseur loopt inmiddels.

 

In 2002 is het contact tussen de vakteams Belastingen en Reiniging versterkt, de budgethouder reinigingsheffing is vastgesteld, de systematiek van begroten van de reinigingsheffing is vastgesteld en het leveren van management informatie van Belastingen aan Reiniging is van start gegaan.

 

Wijk- en Stadszaken

 

De werkplannen van de vakteams van de cluster zijn volgens plan eind 2001 opgesteld en de werking daarvan is in 2002 beproefd. Dit heeft geleid tot meer grip op werkaanbod en de bewaking van de persoonlijke productie van medewerkers.

 

Veel aandacht is besteed aan het aanleren van alle vaardigheden van projectmatig werken door trainingen en aandacht voor gedragsverandering.  Dit project wordt in 2002 afgesloten, en verankerd door het te borgen in de agenda 2003 van WSZ.

 

De projecten in de Zomernota 2002-2005 zijn geanalyseerd op hun voortgang. De conclusie is dat ongeveer de helft van de beleidsonderwerpen op schema ligt en dat de andere helft wel loopt, maar met meer of minder grote vertraging. De grootste vertragingen komen voor in de categorie Investeringen. Hierin liggen overigens ook de grootste risico’s.

Van de items in de Zomernota 2002-2005 is een aantal werkelijk voor de burger zichtbaar geworden. Dit betreft onder meer de brede school, de wijkinformatiepunten, de buurtaccommodaties, de speelplekken en de Zuidpoort.

 

Belangrijke succes in 2002 was het bestemmingsplan Binnenstad. Het wijkveiligheidsbeleid loopt helaas achter, terwijl de aanpak van het integraal jongerenbeleid juist een krachtige impuls heeft gekregen door een rijkssubsidie.

 

Stadsbeheer

 

Het werkplan van Stadsbeheer en Sportbedrijf is overeenkomstig het voornemen in het INK-model opgezet. De thema’s leiderschap, werkprocessen en sturen op resultaat, hebben hierbij prioriteit gekregen. Daarmee NEON op straat gestart.

 

Het project Schoon in de wijken en de ondergrondse afvalinzameling hebben in 2002  geleid tot een aantal geplande resultaten. Er zijn 21 honden uitlaatstroken aangelegd in Tanthof, overeenkomstig de wens in het EZH project. Er zijn in Delft 93 ondergrondse containers geplaatst, waarmee het totaal komt op 498. In 2003 volgen er nog eens ongeveer 85 stuks.

Het infopunt dat in 2001 is gestart is in 2002 volgens plan verder uitgebreid met de mogelijkheid om klachten en meldingen via internet te melden. Inmiddels komt al 15% van het aantal meldingen van grofvuil via internet.

 

Het voornemen van het Sportbedrijf om een projectvoorstel te maken voor de sporthal Buitenhof is opgenomen in een groter onderzoek naar een stedenbouwkundig concept voor het gebied.

 

Overige Bedrijven

 

Delfts Erfgoed Digitaal loopt op schema en de VOC-website is op 10 april 2002 gepresenteerd. De presentatie van Verhalen in de Buurt vindt op 20 november  van dit jaar plaats.

 

De vakteams Archeologie en Archieven hebben de Delftse regionale functie in 2002 verder uitgebouwd. Het vakteam Archeologie heeft gemeenschappelijke regelingen met buurgemeentes opgesteld. Het vakteam Archieven heeft een gemeenschappelijke regeling afgerond en uitgevoerd met de gemeenten Schipluiden en Pijnacker-Nootdorp voor het beheer van hun archieven. In afwachting van huisvesting in de Spoorzone zijn twee noodvoorzieningen getroffen.

 

De Musea organiseerden in 2002 drie belangrijke exposities: Schatten van burgers in Delft ten tijde van de VOC in alledrie musea, De snijkunst verbeeld, 750 jaar gezondheidszorg, in samenwerking met het Reinier de Graafgasthuis, en Rituelen rond de dood in Nusantara.

Deze exposities zullen naar verwachting zoveel extra bezoekers opleveren dat de doelstelling voor 2002 om 100.000 bezoekers te ontvangen in de drie musea, haalbaar lijkt en misschien zelfs overschreden wordt.

Helaas houden de inkomsten geen gelijke tred met deze stijging van het aantal bezoekers.

 

Programma’s & Projecten

 

In samenwerking met het RIB is gewerkt aan de planstudie voor de herontwikkeling van de spoorzone inclusief de spoortunnel. Eind 2002 zal de keuze moeten worden gemaakt voor een van de onderzochte varianten inclusief kosten en dekking. In juli van dit jaar is de MER-procedure gestart. De resultaten hiervan worden in de uiteindelijk keuze meegenomen.

 

De ontwikkeling van het TU-gebied is te onderscheiden in TU-Noord, TU-Midden en TU-Zuid Voor het gebied TU-Noord heeft de  gemeente Delft een herontwikkelingsplan geschreven. Hierin zijn de randvoorwaarden voor ontwikkeling opgenomen. Met de partners TU, DUWO en drie ontwikkelaars wordt overleg gevoerd over de plannen.

De ontwikkeling in TU-Midden stagneert vanwege financiële problemen van de TU. Wel zijn kleine transformaties gaande en is besloten de Mekelweg het autoluwe centrum van de campus te laten vormen. Effecten daarvan op autoverkeer en het tracé van tramlijn 19 worden momenteel in beeld gebracht.

Voor TU-Zuid is een ontwikkelovereenkomst tussen gemeente, TU en ontwikkelaars getekend. Dit betreft de gefaseerde ontwikkeling van TU-Zuid tot Technopolis Business Park. Het samenwerkingscontract tussen gemeente en TU is nog in 2002 getekend.

 

De voorstellen van Delft en Schipluiden voor het verleggen van de grens tussen de twee gemeenten hebben geleid tot een positief besluit van provinciale staten. Hierdoor zal Delft een aantal woningbouwlocaties op haar grondgebied krijgen. Ook zal Delft in ontwikkeling van het bedrijventerrein Harnaschpolder deelnemen.

 

De koninklijke bijzetting heeft dankzij intensieve voorbereiding  in de afgelopen jaren, op een effectieve en efficiënte manier in Delft plaatsgevonden. Deze voorbereiding en de inzet van vele medewerkers leidde tot een vlekkeloze presentatie van Delft.

 

Facilitaire Dienstverlening

 

De Dienstverleningsafspraken-meetrapportage is in november 2002 uitgebracht. Deze  rapportage bevat meetgegevens en verbeterpunten voor de dienstverlening.

 

Vanuit de cluster is in 2002 een aantal  gemeentebrede projecten geïnitieerd en gecoördineerd. De aanbesteding en implementatie van een Documentinformatiesysteem (DIS)en de implementatie van het nieuwe salarissysteem verlopen voorspoedig en conform planning. Wij hebben het Programma KIS-2 en de nota Aanbestedingsbeleid vastgesteld. De gevolgen van de Tijdelijke Referendumwet, de wet Bescherming Persoonsgegevens en Dualisering Gemeentebestuur zijn in de gemeentelijke organisatie ingebed. Wij zullen de nota Aanbesteding energie binnenkort behandelen. Op P&O-terrein hebben wij onder andere de nota Reïntegratiebeleid goedgekeurd. Binnenkort volgt de nota Arbo-dienstverlening. De kantoornorm voor de gemeentelijke huisvesting en een globaal programma van eisen voor het nieuwe stadskantoor zijn vastgesteld. Tot slot hebben wij de nota Openheid en openbaarheid  vastgesteld.

 

Centrale Staf

 

De invoering van de wet Dualisering gemeentebestuur heeft tot wijziging in de ondersteuning van raad en college geleid.

Het belangrijkste is een verdere stap voorwaarts in de beleidscyclus. De voorbereidingen voor een programmabegroting voor de raad en een productbegroting voor ons college zijn al gestart. De controllers zijn meer dan voorheen decentraal ingezet voor de ondersteuning bij de clusters en centraal voor specifieke grote projecten.

Het treasury-overleg is regelmatig gehouden en het riskmanagement heeft zich geconcentreerd op de verzekeringsportefeuille. Hierdoor is de risico-inventarisatie enigszins vertraagd.
Veel tijd is besteed aan het inzicht in de ontwikkelingen en financiële risico’s bij

Combiwerk.

 


 

4.       Financiële prognose 2002

 

Hieronder zijn in tabelvorm de geprognosticeerde financiële resultaten voor 2002 weergegeven.

 

Tabel 1 Prognose van het financiële resultaat 2002.

 

 

(€ 1.000)

 

 

Zomernota 2003-2006 (meerjarenbeeld)

-2.884

Financiële tussenrapportage 2002

-3.183

Resultaat ingezette acties n.a.v. Financiële tussenrapportage 2002

2.495

Nieuwe afwijkingen exploitatie

15

Afwijking Gemeentefonds

-24

Afwijking begroot financieringsresultaat

0

 

 

Saldo (nadeel)

-3.581

 

 

 

Wellicht ten overvloede geven wij aan dat het negatieve saldo van de begroting 2002 volgens het meerjarenbeeld in de Zomernota 2003-2006 veroorzaakt wordt door het oplossen van twee majeure problemen: de negatieve stand van de reserve Hogere Vuilverwerkingskosten (€1,9 miljoen) en het veranderproces Combiwerk (€ 3 miljoen).

 

Wij hebben het GMT opgedragen zich in te spannen tot het oplossen van het negatieve saldo van de in de Financiële tussenrapportage 2002 gesignaleerde mee- en tegenvallers. Het college is verheugd dat het negatieve effect (€ 3,2 miljoen) reeds met € 2,5 miljoen teruggebracht is. Wij hebben het GMT gevraagd het restant alsnog in te lopen.

Naar verwachting treden er geen verdere negatieve effecten op in de periode na het uitbrengen van de Financiële tussenrapportage 2002.