Beheersrapportage
2002
1.
Samenvatting
Het
gemeentelijk managementteam (GMT) heeft de Beheersrapportage 2002 verzorgd.
Deze rapportage geeft de stand van zaken op financieel en beleidsmatig gebied
per 30 september 2003 weer. Van daaruit geeft zij inzicht in het te verwachten
resultaat 2002.
Tot
slot bevat de rapportage informatie over de stand van de voorgenomen
bedrijfsvoeringactiviteiten en de kernthema’s per cluster.
Het
financieel meerjarenbeeld van de Zomernota 2003-2006 (tabel 3.1 ZN 2003-2006)
laat voor de begroting 2002 een negatief saldo van € 2,9 miljoen zien. Dit
negatieve saldo wordt volledig veroorzaakt door twee buitengewone lasten (p. 37
ZN 03-06). Dit betreft een storting van € 1,9 miljoen in de reserve Hogere
vuilverwerkingkosten en de vorming van een voorziening Veranderproces
Combiwerk.
De
Financiële tussenrapportage 2002 (u voor uw vergadering van 15 oktober 2002 aangeboden)
signaleert een aantal mee- en tegenvallers. Deze leiden tot een aanvullend
nadeel van € 3,2 miljoen. Zonder compenserende maatregelen, zou dit het negatieve begrotingsresultaat
verder op laten lopen tot ruim € 6,1 miljoen. Om dit te voorkomen hebben wij
het GMT verzocht maatregelen te nemen.
Deze
beheersrapportage geeft inzicht in het resultaat van deze compenserende
maatregelen en bevat een nieuwe prognose 2002. De geconstateerde nieuwe
afwijkingen leiden per saldo niet tot een additionele afwijking van de
begroting 2002.
In
deze Beleidsrapportage rapporteren wij over de voortgang van:
·
de kernthema’s (werkplannen en het beleid uit de Zomer nota 2002-2005);
·
de acties die volgen uit de Financiële tussenrapportage (FT 2002) en
nieuwe financiële ontwikkelingen.
Het
is de eerste keer na de Neon-reorganisatie dat er een beleidsrapportage wordt
opgesteld. Deze beheersrapportage is de start van een groeimodel naar een
transparante en kwalitatief volwaardige managementrapportage. De nu gekozen
methode (rapporteren over de kernthema’s van de clusters) is zeker nog niet
volmaakt. Het geprognosticeerde begrotingsresultaat is vooralsnog een
indicatie.
3.
Beleid per cluster
Publiekszaken
In
de nota Handen en voeten zijn knelpunten en oplossingen in het functioneren van
de cluster Publiekszaken vermeld. Een fors deel van de afgesproken
verbeteragenda is inmiddels tot uitvoering gekomen.
Dit
betreft onder meer de visie op digitale dienstverlening in de nota Burger@Delft.nl, de benoeming van
sectorhoofden, het beschrijven van de meest kritische werkprocessen, en een
clusterbreed opleidingsplan. Het INK managementmodel is als
bedrijfsvoeringinstrument in het hele cluster ingevoerd. Tot slot is het
dienstverleningsconcept gereed en besproken, en zijn de openingstijden van de
publieksbalie per 1 oktober jl. verruimd.
De
zes speerpunten uit de nota Samen aan de Slag zijn de afgelopen jaren
geïmplementeerd en de concrete resultaten zullen worden opgenomen in het nog te
verschijnen prestatieboek 2002.
In
het kader van de invoering van het Fonds werk en inkomen wordt in 2002 een
aantal concrete producten opgeleverd.
De
dalende conjunctuur leidt tot meer in plaats van minder cliënten, hetgeen weer
zal leiden tot een negatief exploitatieresultaat. Een en ander zal nog worden
beschreven in een afzonderlijke notitie.
De
WVG-advisering is door het RIO per 1 september 2002 overgenomen.
Het
vakteam TOR is omgevormd tot een sector en de door de raad goedgekeurde
uitbreiding ( juni 2002) wordt moment geworven. De feitelijke invoering van
betaald parkeren in de Oostschil per 1 december 2002 zal mede daardoor zonder
grote problemen verlopen.
Handhaven
is een andere essentiële taak van Publiekszaken. De werving van een bij de Zomernota
2003-2006 goedgekeurde handhavingregisseur loopt inmiddels.
In
2002 is het contact tussen de vakteams Belastingen en Reiniging versterkt, de
budgethouder reinigingsheffing is vastgesteld, de systematiek van begroten van
de reinigingsheffing is vastgesteld en het leveren van management informatie
van Belastingen aan Reiniging is van start gegaan.
Wijk-
en Stadszaken
De
werkplannen van de vakteams van de cluster zijn volgens plan eind 2001
opgesteld en de werking daarvan is in 2002 beproefd. Dit heeft geleid tot meer
grip op werkaanbod en de bewaking van de persoonlijke productie van
medewerkers.
Veel
aandacht is besteed aan het aanleren van alle vaardigheden van projectmatig
werken door trainingen en aandacht voor gedragsverandering. Dit project wordt in 2002 afgesloten, en
verankerd door het te borgen in de agenda 2003 van WSZ.
De
projecten in de Zomernota 2002-2005 zijn geanalyseerd op hun voortgang. De
conclusie is dat ongeveer de helft van de beleidsonderwerpen op schema ligt en
dat de andere helft wel loopt, maar met meer of minder grote vertraging. De
grootste vertragingen komen voor in de categorie Investeringen. Hierin liggen
overigens ook de grootste risico’s.
Van
de items in de Zomernota 2002-2005 is een aantal werkelijk voor de burger
zichtbaar geworden. Dit betreft onder meer de brede school, de
wijkinformatiepunten, de buurtaccommodaties, de speelplekken en de Zuidpoort.
Belangrijke
succes in 2002 was het bestemmingsplan Binnenstad. Het wijkveiligheidsbeleid
loopt helaas achter, terwijl de aanpak van het integraal jongerenbeleid juist
een krachtige impuls heeft gekregen door een rijkssubsidie.
Stadsbeheer
Het
werkplan van Stadsbeheer en Sportbedrijf is overeenkomstig het voornemen in het
INK-model opgezet. De thema’s leiderschap, werkprocessen en sturen op
resultaat, hebben hierbij prioriteit gekregen. Daarmee NEON op straat gestart.
Het
project Schoon in de wijken en de ondergrondse afvalinzameling hebben in
2002 geleid tot een aantal geplande
resultaten. Er zijn 21 honden uitlaatstroken aangelegd in Tanthof,
overeenkomstig de wens in het EZH project. Er zijn in Delft 93 ondergrondse
containers geplaatst, waarmee het totaal komt op 498. In 2003 volgen er nog
eens ongeveer 85 stuks.
Het
infopunt dat in 2001 is gestart is in 2002 volgens plan verder uitgebreid met
de mogelijkheid om klachten en meldingen via internet te melden. Inmiddels komt
al 15% van het aantal meldingen van grofvuil via internet.
Het
voornemen van het Sportbedrijf om een projectvoorstel te maken voor de sporthal
Buitenhof is opgenomen in een groter onderzoek naar een stedenbouwkundig
concept voor het gebied.
Overige
Bedrijven
Delfts
Erfgoed Digitaal loopt op schema en de VOC-website is op 10 april 2002
gepresenteerd. De presentatie van Verhalen in de Buurt vindt op 20
november van dit jaar plaats.
De
vakteams Archeologie en Archieven hebben de Delftse regionale functie in 2002
verder uitgebouwd. Het vakteam Archeologie heeft gemeenschappelijke regelingen
met buurgemeentes opgesteld. Het vakteam Archieven heeft een gemeenschappelijke
regeling afgerond en uitgevoerd met de gemeenten Schipluiden en
Pijnacker-Nootdorp voor het beheer van hun archieven. In afwachting van
huisvesting in de Spoorzone zijn twee noodvoorzieningen getroffen.
De
Musea organiseerden in 2002 drie belangrijke exposities: Schatten van burgers
in Delft ten tijde van de VOC in alledrie musea, De snijkunst verbeeld, 750
jaar gezondheidszorg, in samenwerking met het Reinier de Graafgasthuis, en
Rituelen rond de dood in Nusantara.
Deze
exposities zullen naar verwachting zoveel extra bezoekers opleveren dat de
doelstelling voor 2002 om 100.000 bezoekers te ontvangen in de drie musea,
haalbaar lijkt en misschien zelfs overschreden wordt.
Helaas
houden de inkomsten geen gelijke tred met deze stijging van het aantal
bezoekers.
Programma’s
& Projecten
In
samenwerking met het RIB is gewerkt aan de planstudie voor de herontwikkeling
van de spoorzone inclusief de spoortunnel. Eind 2002 zal de keuze moeten worden
gemaakt voor een van de onderzochte varianten inclusief kosten en dekking. In
juli van dit jaar is de MER-procedure gestart. De resultaten hiervan worden in
de uiteindelijk keuze meegenomen.
De
ontwikkeling van het TU-gebied is te onderscheiden in TU-Noord, TU-Midden en
TU-Zuid Voor het gebied TU-Noord heeft de
gemeente Delft een herontwikkelingsplan geschreven. Hierin zijn de
randvoorwaarden voor ontwikkeling opgenomen. Met de partners TU, DUWO en drie
ontwikkelaars wordt overleg gevoerd over de plannen.
De
ontwikkeling in TU-Midden stagneert vanwege financiële problemen van de TU. Wel
zijn kleine transformaties gaande en is besloten de Mekelweg het autoluwe
centrum van de campus te laten vormen. Effecten daarvan op autoverkeer en het
tracé van tramlijn 19 worden momenteel in beeld gebracht.
Voor
TU-Zuid is een ontwikkelovereenkomst tussen gemeente, TU en ontwikkelaars
getekend. Dit betreft de gefaseerde ontwikkeling van TU-Zuid tot Technopolis
Business Park. Het samenwerkingscontract tussen gemeente en TU is nog in 2002
getekend.
De
voorstellen van Delft en Schipluiden voor het verleggen van de grens tussen de
twee gemeenten hebben geleid tot een positief besluit van provinciale staten.
Hierdoor zal Delft een aantal woningbouwlocaties op haar grondgebied krijgen.
Ook zal Delft in ontwikkeling van het bedrijventerrein Harnaschpolder
deelnemen.
De
koninklijke bijzetting heeft dankzij intensieve voorbereiding in de afgelopen jaren, op een effectieve en
efficiënte manier in Delft plaatsgevonden. Deze voorbereiding en de inzet van
vele medewerkers leidde tot een vlekkeloze presentatie van Delft.
Facilitaire
Dienstverlening
De
Dienstverleningsafspraken-meetrapportage is in november 2002 uitgebracht.
Deze rapportage bevat meetgegevens en
verbeterpunten voor de dienstverlening.
Vanuit de cluster is in 2002 een aantal gemeentebrede projecten geïnitieerd en
gecoördineerd. De aanbesteding en implementatie van een
Documentinformatiesysteem (DIS)en de implementatie van het nieuwe
salarissysteem verlopen voorspoedig en conform planning. Wij hebben het Programma
KIS-2 en de nota Aanbestedingsbeleid vastgesteld. De gevolgen van de Tijdelijke
Referendumwet, de wet Bescherming Persoonsgegevens en Dualisering
Gemeentebestuur zijn in de gemeentelijke organisatie ingebed. Wij zullen de
nota Aanbesteding energie binnenkort behandelen. Op P&O-terrein hebben wij
onder andere de nota Reïntegratiebeleid goedgekeurd. Binnenkort volgt de nota
Arbo-dienstverlening. De kantoornorm voor de gemeentelijke huisvesting en een
globaal programma van eisen voor het nieuwe stadskantoor zijn vastgesteld. Tot
slot hebben wij de nota Openheid en openbaarheid vastgesteld.
Centrale
Staf
De invoering van de wet Dualisering
gemeentebestuur heeft tot wijziging in de ondersteuning van raad en college
geleid.
Het
belangrijkste is een verdere stap voorwaarts in de beleidscyclus. De
voorbereidingen voor een programmabegroting voor de raad en een
productbegroting voor ons college zijn al gestart. De controllers zijn meer dan
voorheen decentraal ingezet voor de ondersteuning bij de clusters en centraal
voor specifieke grote projecten.
Het
treasury-overleg is regelmatig gehouden en het riskmanagement heeft zich
geconcentreerd op de verzekeringsportefeuille. Hierdoor is de
risico-inventarisatie enigszins vertraagd.
Veel tijd is besteed aan het inzicht in de ontwikkelingen en financiële
risico’s bij
Combiwerk.
4.
Financiële prognose 2002
Hieronder zijn in tabelvorm
de geprognosticeerde financiële resultaten voor 2002 weergegeven.
Tabel
1 Prognose van het financiële resultaat 2002.
|
(€ 1.000) |
|
|
Zomernota 2003-2006 (meerjarenbeeld) |
-2.884 |
Financiële
tussenrapportage 2002 |
-3.183 |
Resultaat ingezette
acties n.a.v. Financiële tussenrapportage 2002 |
2.495 |
Nieuwe afwijkingen
exploitatie |
15 |
Afwijking Gemeentefonds |
-24 |
Afwijking begroot
financieringsresultaat |
0 |
|
|
Saldo (nadeel) |
-3.581 |
|
|
Wellicht ten overvloede geven wij aan dat het
negatieve saldo van de begroting 2002 volgens het meerjarenbeeld in de
Zomernota 2003-2006 veroorzaakt wordt door het oplossen van twee majeure
problemen: de negatieve stand van de reserve Hogere Vuilverwerkingskosten (€1,9
miljoen) en het veranderproces Combiwerk (€ 3 miljoen).
Wij hebben het GMT opgedragen zich in te spannen
tot het oplossen van het negatieve saldo van de in de Financiële
tussenrapportage 2002 gesignaleerde mee- en tegenvallers. Het college is verheugd
dat het negatieve effect (€ 3,2 miljoen) reeds met € 2,5 miljoen teruggebracht
is. Wij hebben het GMT gevraagd het restant alsnog in te lopen.
Naar verwachting treden er geen verdere negatieve
effecten op in de periode na het uitbrengen van de Financiële tussenrapportage
2002.