Hoofdlijnennotitie Doorstart KIS
Ontwikkelen van vraag en aanbod
2. Meldingen Openbare Ruimte/Digitale
Formulieren
3. Vernieuwing digitale publieksbalie
gemeente Delft
4. Documentaire Informatiesysteem
5. Frontoffice Ondersteunend Systeem (fase 1)
6. WippolderPUNTNL: de proeftuin voor
digitale dienstverlening
5. VERLEDEN, AMBITIES EN INVESTERINGEN
BIJLAGE 1: OVERZICHT HUIDIGE ICT-PROJECTEN
BIJLAGE 2: KORTE BESCHRIJVING VAN
ICT-PROJECTEN
De
hoofdlijnennotitie doorstart KIS (sept. 2001 goedgekeurd) beschrijft hoe de gemeente
Delft kan uitgroeien tot een kennisorganisatie. Om inhoudelijke, organisatorische
en technische aspecten beter met elkaar in lijn te brengen, worden een aantal
deelprogramma’s voorgesteld. Eén daarvan is Digitale Dienstverlening: Op welke
wijze geeft de gemeente Delft inhoud aan e-government/e-commerce.
Deze nota beschrijft hoe de gemeente
Delft verder wil gaan met haar digitale dienstverlening, zowel op de lange als
op de korte termijn. Daarbij is voor de volgende opbouw van deze nota gekozen.
Hoofdstuk twee begint met een beschrijving van de lange termijn visie,
gepresenteerd in een ‘toekomstbeeld’. Dit toekomstbeeld heeft enorme
consequenties voor de primaire processen in de gemeentelijke organisatie en zal
daarom gedragen moeten worden door alle clusters binnen de gemeente. Het
creëren van een dergelijk draagvlak kost de nodige tijd, bovendien behoeft het
beschreven toekomstbeeld nog een nadere invulling door alle clusters. Nadere
invulling van dit toekomstbeeld zal in het voorjaar van 2002 worden
georganiseerd door de Regiegroep Digitale Kennisorganisatie en zal uiteindelijk
leiden tot een gestructureerde modelmatige aanpak waaruit samenhang en
volgtijdelijkheid van projecten duidelijk wordt.
Hoofdstuk drie geeft een voorzet voor de discussie
die in het voorjaar van 2002 moet plaatsvinden, door dieper in te gaan op het
toekomstbeeld. Het toekomstbeeld wordt in hoofdstuk drie geconcretiseerd in een
beschrijving van vraag en aanbod van gemeentelijke dienstverlening.
Het vierde hoofdstuk geeft vervolgens, in de vorm van een jaarplan 2002,
een beschrijving van wat op korte termijn binnen de gemeente Delft op het
gebied van digitale dienstverlening zal worden gerealiseerd. Dit jaarplan heeft
niet de pretentie een beschrijving te geven van alle projecten die in het jaar
2002 zullen worden gerealiseerd, maar geeft een beschrijving van projecten
waarvan nu bekend is dat deze in het jaar 2002 zeker zullen worden gerealiseerd.
Het laatste hoofdstuk, hoofdstuk 5, geeft een korte
beschrijving van wat de gemeente Delft in de afgelopen jaren heeft gerealiseerd
op basis van het programma KIS. Hierbij wordt tevens aangegeven dat ambities
zoals deze in de vorige hoofdstukken zijn verwoord gepaard gaan met nieuwe
investeringen.
Aan deze
nota zijn twee bijlagen toegevoegd. Bijlage 1 geeft een overzicht van projecten zoals deze op dit
moment worden uitgevoerd door het vakteam ICT. Bijlage 2 geeft een korte
beschrijving van de projecten.
Dit hoofdstuk geeft een beschrijving van hoe de gemeente over een aantal
jaren mogelijk haar diensten kan gaan verlenen. Wanneer over dienstverlening in
de toekomst wordt gedacht, dan komen de volgende beelden naar voren.
De burger legt van achter zijn of haar pc thuis of op
het werk contact met het gemeentelijk contactcentrum. Dit is het
virtuele loket
( de website) waar de Delftse burger met al zijn
vragen - 7 dagen in de week, 24 uur per dag - terecht kan en waar de verlangde
informatie wordt geleverd. Het is mogelijk om formulieren op te vragen voor een
grote hoeveelheid van diensten. De formulieren kunnen direct worden
teruggestuurd waarna het gemeentelijk apparaat aan het werk gaat of direct een
antwoord terugzendt. Het systeem legt relaties, waardoor burgers geattendeerd
worden op bij elkaar horende aanvragen of producten. En natuurlijk is het
mogelijk om gewoon informatie over alle (of de gewenste) gemeentelijke
producten te verkrijgen (middels productenlijst en een gestandaardiseerde
beschrijving per product).
Ook
ambtenaren benutten trouwens in hun dagelijks werk op hun werkplek de
mogelijkheden van dit loket voort afhandeling van vragen aan het fysieke loket
of de telefoon.
Er is een
koppeling tussen (gemeentelijke) producten en daaraan ten grondslag liggende
wet- en regelgeving, randvoorwaarden, enz. Dat maakt verdere verdieping in een
onderwerp erg eenvoudig. Wijzigingen hierin worden rechtstreeks door de
betrokken afdeling verwerkt. Iedereen is dus altijd up-to-date.
Het is
mogelijk om zich hier aan te melden om door de gemeente automatisch op de
hoogte te worden gehouden van ontwikkelingen op die gebieden waarvoor interesse
bestaat. Inclusief gemeentelijke documenten en raadsstukken. Maar ook de
toegang tot een gemeentebrede kennisbank kan hieronder vallen. Of het vanaf huis
checken of iemand in aanmerking komt voor bepaalde regelingen of een bepaald
product. Na het ingeven van een aantal gegevens, wordt direct een antwoord
ontvangen.
Transacties
zijn mogelijk door de beschikbaarheid van transactieformulieren. Deze kunnen eveneens
elektronisch of aan de balie worden ingevuld. Het indienen van een vergunning
of de aanvraag van b.v. een kapvergunning wordt zo thuis vanachter de pc
mogelijk.
De
formulieren worden bij de gemeente vastgelegd in een Document Informatie
Systeem en zijn voor belanghebbende burgers toegankelijk. Daarnaast zijn de processen welke aan de producten ten grondslag liggen
goed beschreven volgens een gestandaardiseerde wijze. De hele
afhandeling van deze aanvragen is door de gemeente volledig geautomatiseerd
door inzet van workflowsystemen. De burger kan, b.v. na ingave van een
transactiecode (verkregen bij de aanvraag) precies nagaan hoever het staat met
de afhandeling van het ingediende verzoek.
De gemeente
heeft haar registraties toegankelijk gemaakt en met elkaar verbonden. Daardoor
worden gegevens zo veel mogelijk éénmalig vastgelegd en meervoudig gebruikt.
Ook voor de burger handig. Wanneer gewenst kunnenbepaalde gegevens éénmalig
worden vastgelegd (privacy!). Deze kunnen later worden hergebruikt bij een
volgende contact. Een uittreksel (subset) van dit datawarehouse kan ook voor de
burger toegankelijk worden gemaakt in een zogenaamde Extranet-omgeving.
Dit alles
speelt zich af in een beveiligde omgeving. De burger heeft toegang tot die
gegevens waar hij/zij recht op heeft. Een wijkbewoner krijgt de beschikbare
informatie over de wijk erbij. Een raadslid heeft de beschikking over die
informatie, die hij/zij nodig heeft bij de uitoefening van zijn/haar taken.
Alle informatie wordt hierbij op goed gestructureerde, standaardmatige wijze
gepresenteerd.
Zoals in de inleiding is vermeldt, heeft het hier beschreven
toekomstbeeld enorme consequenties voor de primaire processen in de
gemeentelijke organisatie en zal daarom gedragen moeten worden door alle clusters
binnen de gemeente. Het creëren van een dergelijk draagvlak kost de nodige
tijd, bovendien behoeft het toekomstbeeld nog een nadere invulling door alle
clusters. Nadere invulling van dit toekomstbeeld zal in het voorjaar van 2002
worden georganiseerd onder leiding van de Regiegroep Digitale Kennisorganisatie
en zal uiteindelijk leiden tot een gestructureerde modelmatige aanpak waaruit
samenhang en volgtijdelijkheid van projecten duidelijk wordt.
Het volgende hoofdstuk geeft een voorzet voor de
discussie die in het voorjaar van 2002 moet plaatsvinden door dieper in te gaan
op het hier beschreven toekomstbeeld.
Delft loopt met haar interne
infrastructuur voorop bij andere gemeenten. Dat geldt echter nog niet voor haar
digitale dienstverlening. Binnen en buiten de gemeentelijke overheid komt een
veelheid aan initiatieven tot ontwikkeling die een belangrijke bijdrage kunnen
leveren aan de realisering van de ambities. Er is veel te leren.
De gemeente Delft wil leren
van al deze ontwikkelingen en deze inbedden in haar aanpak. Daarnaast
realiseert de gemeete ook zelf projecten die een positieve bijdrage leveren aan
de optimalisering van dienstverlening en aan een beter functionerende Delftse
samenleving.
Dit hoofdstuk geeft een
voorzet voor de discussie die in het voorjaar van 2002 moet plaatsvinden, door
dieper in te gaan op het toekomstbeeld. Het in hoofdstuk twee beschreven
toekomstbeeld wordt hier geconcretiseerd in een beschrijving van vraag en
aanbod van gemeentelijke dienstverlening.
Bij het ontwikkelen van toepassingen
uit de informatie- en communicatietechnologie zal Delft aansluiten op algemene
thema's zoals de één loket gedachte en klantgericht en vraaggestuurd werken. In
de uitvoering zoekt Delft naar een evenwicht tussen de vraag van de burger en
het aanbod van de gemeente.
De burger benadert de gemeente in verschillende
rollen. Burger staat dan ook voor bedrijfsleven, voor raadsleden, enz.
• de burger
als Bezoeker (actieve dienstverlening)
De burger stelt zich in verbinding met de
gemeentelijke organisatie om zich te oriënteren op voor hem of haar relevante
gemeentelijke dienstverlening. De wijze waarop de burger dit wenst te doen, is
plaats- en tijdonafhankelijk.
• de burger als Beďnvloeder (interactieve dienstverlening
en beleid)
De burger zal willen weten waarop gemeentelijke
dienstverlening is gestoeld: wet- of regelgeving, jurisprudentie, kosten, e.d. Maar ook welke weg zijn aanvraag doorloopt en wat de
status is op elk moment. Kortom
het afleggen van rekenschap. Misschien wil hij zelfs bijdragen aan de vormgeving
van nieuw gemeentelijk beleid als raadpleger, adviseur en co-producent of mede-beslisser.
• de burger
als Betaler (transactionele
dienstverlening)
Wanneer de burger op basis van zijn oriëntatie als
bezoeker en beďnvloeder besluit tot het
daadwerkelijk afnemen van gemeentelijke producten of diensten wordt hij
Betaler. Hij wil een transactie kunnen doen.
• de burger
als Bewaker (gegevens gerichte
dienstverlening)
Zodra
dus sprake is van een transactie zal het gemeentelijk apparaat informatie over
die klant moeten vastleggen. De klant verlangt garanties dat de gemeente
zorgvuldig en vertrouwelijk met deze informatie omgaat. De klant bewaakt dus
zijn eigen identiteit.
• de burger
als Browser (facilitaire
dienstverlening)
In deze hoedanigheid presenteert de burger zich als
virtuele bezoeker of klant van de gemeente, in zijn algemeenheid via de Delftse
website. In de toekomst zal hij of zij ook rechtstreeks moeten kunnen communiceren
met de webplekken van bestuurders en ambtenaren.
Wil de gemeente de burger in al deze rollen als een
betrouwbare en tevreden makende partner tegemoet kunnen treden, zal zij als
deel van de dialoog haar gemeentelijke aanbod daarop moeten afstemmen. Dat kan
alleen indien zij haar informatievoorziening daartoe voorstructureert. De aanbod-equivalenten zijn dan ook de
volgende.
• het aanbod op balieniveau
De dienstverlening van de gemeente op dit niveau
richt zich voornamelijk op het toegankelijk maken van het gemeentelijke
producten- en dienstenaanbod. Er bestaan verschillende verschijningsvormen: fysiek via de publieksbalie, telefonisch
en virtueel via de Delftse website,
webplekken, wijk-I-punten etc. Zo veel mogelijk plaats op basis van vraagpatronen
of klantprofielen. Zo wordt uiteindelijk een samenhangend geheel aan producten
aangeboden.
• het aanbod op beleidsniveau
Dit
vereist ontsluiting van wet- en regelgeving. De Wet Openbaarheid van Bestuur
legt hiervoor het fundament. Het gaat om het fysiek of elektronisch inzage
geven in wettenverzamelingen, gemeentelijke verordeningen en relevante jurisprudentie, gemeentelijke plannen. Het
Raadsinformatiesysteem (RIS) is hiervan een voorbeeld. Prestatie-indicatoren moeten
daar logischerwijs deel van uitmaken. De burger kan hier inschatten of men in
aanmerking komt voor een concreet product. Ook interactieve beleidsvorming behoort
tot dit instrumentarium. Zelfs pro actieve dienstverlening (ongevraagd
informeren over relevante gemeentelijke producten en diensten) hoort hier bij.
• het aanbod op besturingsniveau
Wanneer de burger heeft besloten tot afname wordt een
transactietraject op gang gezet. De klant verstrekt hiertoe voor het product
relevante informatie, waardoor de ambtelijke organisatie kan leveren. De klant
verneemt in welk stadium hij welke vervolginformatie moet aanreiken. Hij heeft
voortdurend inzage in de voortgang van afdoening.
• het aanbod op bestandsniveau
Veel van de gemeentelijke producten kenmerken zich in
het leveren/overdragen van informatie. Gegevensverzamelingen zijn dan ook een
belangrijk productiemiddel. De kwaliteit van de gegevensverzamelingen dient
dusdanig te zijn dat slechts eenmaal dezelfde informatie (gegevens) behoeft te
worden verstrekt.
• het aanbod op het niveau van beheer en
beveiliging
Om alle bovengenoemde interactie mogelijk te maken
moet de gemeente kunnen beschikken over een krachtige technische
infrastructuur. Voor de burger/klant zal deze maximaal toegankelijk moeten zijn
met gebruikmaking van standaard - niet leveranciers gebonden – hard- en
software. Of via informatiezuilen in de stad.
Tegelijkertijd moet sprake zijn van een optimaal
beveiligde infrastructuur, waarin de burger zijn persoonlijke gegevens veilig
weet.
De voorgaande ambities kunnen niet
van de ene op de andere dag gerealiseerd worden; fasering zal dusdanig moeten
zijn dat er een logische volgtijdelijkheid ontstaat in de ontwikkeling van de
onderscheidene componenten.
Dit jaarplan geeft een overzicht van
de projecten die in het jaar 2002 met betrekking tot digitale dienstverlening
zullen worden gerealiseerd. Er kan daarbij gesproken worden van een verruiming
van de dienstverlening aan de burgers van Delft. Het jaarplan geeft een korte
samenvatting van de projecten en daaruit voortkomende eindproducten. Dit
jaarplan heeft niet de pretentie een beschrijving te geven van alle projecten
die in het jaar 2002 zullen worden gerealiseerd, maar geeft een beschrijving
van projecten waarvan nu bekend is dat deze in het jaar 2002 zeker zullen
worden gerealiseerd.
Klantgestuurde
dienstverlening komt vol tot zijn recht in het project grofvuilmeldingen op
Internet. Klanten kunnen via het internet meldingen doen over hun grofvuil. De
melding wordt automatisch omgezet naar een werkopdracht voor de
grofvuilophalers. Het gaat hierbij om de volgende grofvuilsoorten:
-
Huishoudelijk afval,
brandbaar
-
Huishoudelijk afval,
niet-brandbaar
-
Huishoudelijk afval,
groen
-
Huishoudelijk afval,
elektrische apparatuur
De burger krijgt hiermede
dus een extra mogelijkheid om grofvuil te melden (naast de telefoon).
Met behulp van een
ontwikkelde formulierengenerator is het mogelijk om alle gemeentelijke
(aanvraag)formulieren digitaal te genererenen op het Internet te plaatsen. Voor
de volgende producten zal in de komende periode formulieren worden ontwikkeld:
-
Meldingen openbare
-
Adreswijzigingformulier
-
Aanvraagformulier voor bijzondere bijstand van bestaande klanten
-
Inleveren vakantiebriefje klanten sector WIZ
-
Retour formulier
aanslag gemeentelijke belastingen
-
Retour formulier
aanslag WOZ
-
Vergunning alcohol
schenken buiten een horecagelegenheid
-
Evenementenvergunning
-
Landelijke
parkeerontheffing voor invaliden
-
Ontheffing
sluitingstijd
-
Aanvraagformulier
vergunning tijdelijk gebruik van de weg
-
Aanvraagformulier
parkeervergunning
Het gaat om een groot aantal
gemeentelijke producten welke op deze wijze digitaal kunnen worden afgehandeld.
Voorportaal van de digitale
dienstverlening van de gemeente Delft is de nieuw te ontwikkelen Internetsite
van de gemeente Delft, oftewel de vernieuwing van de digitale publieksbalie van
de gemeente. Om de ambities van digitale dienstverlening waar te kunnen maken,
is de ontwikkeling van een goede digitale frontoffice een noodzakelijke stap.
Doel van het project “vernieuwing
digitale publieksbalie” is om de vindbaarheid, toegankelijkheid en actualiteit
van de digitale gemeentelijke informatie te optimaliseren. De nieuwe
gemeentelijke site biedt mogelijkheden voor interactie en transactie tussen
burger en gemeente. De site dient zoveel mogelijk in te spelen op de huidige en
toekomstige wensen van de burger en de organisatie.
Het project brengt de
volgende producten voort:
-
een productenoverzicht
op basis van de (landelijke) VIND-catalogus;
-
een nieuwe informatie-
en navigatiestructuur;
-
ontwikkeling van een
éénduidige digitale huisstijl;
-
een nieuwe zoekmachine
om informatie in producten, statische informatie en informatie in berichten te
benaderen;
-
een content management
systeem waardoor inhoudelijk beheer eenvoudiger wordt. De mogelijkheid om decentraal
beheer (op de plek waar de informatie wordt geproduceerd) te laten plaatsvinden
met een centrale redactie.
-
meer informatie over
het bezoek van de site.
In de site worden inhoud ,
vormgeving en techniek gescheiden. Optimaal inspelen op toekomstige wijzigingen
wordt zo mogelijk en de backoffice binnen het ambtelijk apparaat houdt de
informatie op de internetsite up-to-date gaande de werkprocessen.
Een belangrijke voorwaarde om te
komen tot digitale dienstverlening en kennisdelen is dat gemeentebreed voor het
documentbeheer (de documenthuishouding) één documentair informatiesysteem,
kortweg DIS, wordt gebruikt. Documenten dient daarbij breed uitgelegd te
worden: ook foto’s, geluidsfragmenten e.d. behoren hiertoe. Door te kiezen voor
één gemeentebreed DIS kiest de gemeente voor standaardisatie. Momenteel wordt
er aan een goed gedetailleerd programma van eisen gewerkt welke eind dit jaar,
begin volgend jaar gebruikt gaat worden voor een europese aanbesteding.
Daarnaast wordt een aantal scenario’s beschreven die de gemeente Delft kan
volgen voor de aanschaf en implementatie van een DIS. De kosten die samenhangen met de aanschaf, implementatie en het
onderhoud van een DIS, afgezet tegen de scenario’s voor aanschaf worden In
kaart gebracht. Tenslotte zal een keuze gemaakt worden. In een volgend jaarplan
dient dan de implementatie plaats te vinden.
In een eerste fase vindt ook
afstemming plaats met een systeem van gedigitaliseerd tekeningenbeheer, dat al
binnen de organisatie aanwezig is.
De communicatie tussen de
digitale publieksbalie en de back-office dient volgende bepaalde vastgelegde structuren
plaats te vinden. Het Frontoffice Ondersteunend Systeem (FOS) zorgt daar voor.
Dit is opgebouwd uit bouwstenen of componenten waardoor een flexibel geheel
ontstaat en nieuwe onderdelen kunnen worden ingepast en/of toegevoegd binnen
bestaande structuren. De vergelijking met een doos met LEGO-bouwstenen dringt
zich hier op: Een aantal basisvormen kan op vele manieren worden opgebouwd tot
(deel)ontwerpen.
In de eerste fase moet de
basistechniek onder de gemeentelijke website worden gerealiseerd. Ook hier zijn
vorm en inhoud gescheiden. Een belangrijk onderdeel van deze fase is de keuze
voor en implementatie van een Content Management Systeem; software die er voor
zorgt dat er structuur komt in de inhoud en het bijhouden daarvan gemeentebreed.
Andere onderdelen zijn de opbouw en implementatie van een gemeentelijke
digitale huisstijl en van enige interactieve onderdelen (zie schema vorige
bladzijde).
In eerste instantie beperkt
het project zich tot de stadhuissite, maar in de toekomst kunnen deze zelfde
bouwstenen ingezet worden voor de Delft portal, het RIS en alle andere sites.
Beveiliging wordt eveneens
geregeld door verschillende firewall’s. Deze firewall’s moeten ervoor zorgen
dat alleen uitwisseling van geautoriseerde gegevens plaatsvindt.
De hiervoor gepresenteerde
onderdelen van het jaarplan zullen het komend jaar tot eindresultaten leiden
voor de gehele stad. De burger krijgt dus extra mogelijkheden om met de
gemeente in contact te treden op door hem gewenste tijden.
Er zijn ook zaken, die eerst
dienen te worden “uitgeprobeerd”. Het kan zijn dat de back-office nog niet is
ingericht op de nieuwe werkwijzen. Dat er technnisch nog naar oplossingen
gezocht moet worden en/of dat deze dienen te worden uitgeprobeerd. Er is een
testfase nodig. Er moet ervaring worden opgedaan. WippolderPUNTNL (de pilot wijkinformatiepunten) kan op
ideale wijze fungeren als een proeftuin voor deze onderdelen.
Het op kleine schaal
proefdraaien met onderdelen van digitale dienstverlening zorgt ervoor dat
eventuele problemen vroegtijdig worden gesignaleerd. Eventuele organisatorische
of personele problemen kunnen vroegtijdig worden opgelost voordat digitale
diensten gemeentebreed worden ingezet. In een volgend jaarplan kan dan de
daadwerkelijke implementatie plaatsvinden. Digitale dienstverlening past
bovendien uitstekend in het concept van Wijk-Informatiepunt, waarmee invulling
wordt gegeven aan de externe oriëntatie van NEON. De volgende producten zullen
voorafgaand aan gemeentebrede invoering op kleinere schaal worden getest in
WIppolderPUNTNL:
1. Klachtenmeldsysteem stadsbeheer
a. Mogelijkheid tot het indienen van klachten of
opmerkingen over omgeving, maar ook over de Gemeente Delft zelf. Via een
invulformulier wordt een mail verstuurd naar de betreffende persoon.
Samenwerking tussen: Milieuzorg, TOR, Stadsbeheer en Publieksbalie.
2. Rekensystemen (om inzicht te krijgen of iemand in
aanmerking komt voor een bepaalde tegemoetkoming in gemaakte kosten)
a. Vangnet regeling
b. Woonlasten
c. Delftse Duit
3. Het maken van afspraken in agenda’s van Milieuzorg,
Bouwtoezicht en monumenten, Publieksbalie. Dit is pas mogelijk na optimalisatie
van Bavak (Klantenvolgsysteem Publieksbalie).
Gemeentearchief, Gemeente
Musea en Archeologie werken aan het gezamenlijk ontsluiten en beschikbaar
stellen van de collecties via internet. Burgers en bezoekers van Delft kunnen
dan 7 dagen per week 24 uur per dag 7 kennis nemen van de Collectie Delft.
Daarnaast biedt het project de beheerders van de collecties en professionele
onderzoekers een volwaardig beheer- en onderzoekinstrument.
In de jaarschijf 2002 vinden
de volgende deelprojecten plaats.
-
Implementatie van TMS,
een systeem voor digitale beeldopslag, nu alleen in gebruik bij de Gemeente
Musea, bij Gemeentearchief en Archeologie. Het programma wordt tevens geschikt
gemaakt voor internet.
-
Implementatie van
VUBIS, het bibliotheeksysteem van het Gemeentearchief, bij Gemeente Musea en
Archeologie, en uitbreiding met internetmodule. Het boekenbezit van de totale
erfgoedsector kan dan via één catalogus worden aangeboden.
-
Website Delft en de
VOC. Bronnen met betrekking tot de VOC uit de collecties van Gemeentearchief,
Gemeente Musea en Archeologie worden gezamenlijk ontsloten en gepresenteerd via
internet. Dit geeft een eerste indruk van de mogelijkheden van integratie, die
in de toekomst voor tal van andere onderwerpen uit de Delftse geschiedenis
wordt toegepast.
-
Verhalen
in de buurt. Mede in het kader van het Actieplan Cultuurbereik wordt het
historisch beeldmateriaal van Delftse buurten gedigitaliseerd en aangeboden via
internet. Dit verlaagt de drempel voor gebruik van erfgoed čn internet, en
maakt burgers bewust van hun woonomgeving. In 2002 wordt één buurt
“opgeleverd”, daarna volgen er jaarlijks twee.
Met het in dit hoofdstuk
besproken jaarplan kan gesproken worden van een verruiming van de
dienstverlening aan de burgers van Delft. Het volgende hoofdstuk geeft een
korte beschrijving van wat de gemeente Delft in de afgelopen jaren heeft gerealiseerd
op basis van het programma KIS. Hierbij wordt tevens aangegeven dat ambities
zoals deze in de vorige hoofdstukken zijn verwoord gepaard gaan met nieuwe
investeringen.
De gemeente Delft heeft veel
ambities in het verleden verwoord in het Prgramma KIS, waarbij veel is
geinvesteerd in de kennis infrastructuurom. Dit hoofdstuk gaat kort in op
resultaten van deze investeringen, waarbij tevens wordt aangegeven dat ambities
zoals deze in de vorige hoofdstukken zijn verwoord gepaard gaan met nieuwe
investeringen. Investeringen die in dezelfde orde van grootte zullen liggen als
de investeringen zoals die in het verleden voor het programma KIS zijn gedaan.
Wanneer vanaf nu vier jaar terug in
de tijd wordt gekeken dan komen de kwaliteitsverbeteringen die bereikt zijn
helder in beeld. Een paar voorbeelden:
-
een
gemeentelijke digitale werkplek wordt up-to-date gehouden door een vervangingsschema.
-
De
apparatuur kan de eisen die moderne software stelt aan.
-
Mede
hierdoor kon overgegaan worden op Office2000.
-
De
implementatie van Office2000 is een voorbeeld van de ‘nieuwe’ werkwijze: Naast
de technische implementatie (die in zeer korte tijd door de gehele organisatie
zonder problemen werd uitgevoerd) werd een opleidingsmodule aangeboden met een
digitale (via het Intranet) en een ‘normale’ component (via training in huis).
Voor dit laatste werd gebruik gemaakt van een trainingsfaciliteit bij
Facilitaire Dienstverlening voorzien van flexibele geautomatiseerde lesfaciliteiten.
-
De
realisatie van een Intranet, waardoor actualiteit, informatie en kennis beter
door de organisatie worden gedeeld en toegang tot diverse informatiebronnen
ontsloten wordt.
-
Het
project ZWAAN (een combinatie van grafisch [kaartmateriaal] en administratieve
[database] gegevens gepresenteerd via een Internetbrowser) kon mede tot stand
komen door de NEON-strategie en de daaruit volgende centrale ICT-functie. Implementatie
is slechts mogelijk door de nu bereikte hoge standaard in hard- en software.
-
De
centralisatie van de ICT-functie heeft voor specialisatie gezorgd. De
mogelijkheid om op technisch gebied mee te denken is hierdoor versterkt. In
eigen beheer worden producten als VIP (het digitale telefoonboekje), PIN
(projecteninformatie) en nu weer een formulierengenerator als onderdelen van
het intranet gebouwd.
-
De
opbouw van de servicedesk ICT is een ander voorbeeld van duidelijke kwaliteitsverbetering.
Hoewel nog volop in opbouw is wel duidelijk dat de ondersteuning van de
werkplekautomatisering de afgelopen periode sterk verbeterd is.
Kijken we naar de basisdienstverlening
dan kan gesteld worden dat deze op structurele basis niet veel duurder geworden
is, terwijl de mogelijkheden aanmerkelijk zijn toegenomen. Dat is weliswaar wel
het geval op begrotingsbasis, maar dat komt doordat aanschaf van hard-,
software en randapparatuur nu structureel in de begroting is vastgelegd (een
duidelijke kwaliteitsverbetering). Waar in het verleden niet (altijd en overal
in de organisatie) afschrijving plaatsvond, is dat nu wel het geval. Dat geeft
rust, zekerheid en bovenal de mogelijkheden om gemeentebrede implementaties
(als b.v. Office2000) snel en zeker uit te voeren. Het is het fundament onder
het KIS-gebouw.
Zonder de extra financiering vanuit
de reserve KIS was deze vooruitgang nooit geboekt. Het is dan ook volstrekt
duidelijk - en dat is in feite al bekend vanaf de start van KIS, zie het
bedrijfsplan uit begin 1998 - dat het voordeel van de in 1998 ingeslagen
KIS-route alleen behouden en uitgebouwd kan worden als hiervoor geld
beschikbaar komt.
Wanneer de gemeente haar ambities
wil verwezelijken moet hiervoor geld beschikbaar worden gesteld, zeker nu de
onderliggende reserve KIS is uitgeput. Voor de doortrekking van deze
initiatieven in een volgend jaarplan zal een nieuwe storting in de reserve KIS
nodig zijn, op minimaal eenzelfde niveau als in de eerste fase KIS. Daarbovenop
- ten gevolge van de besluitvorming bij de gemeentebegroting 2002- dient
rekening gehouden te worden met doorberekening van 4 fte gedurende de looptijd
van het programma als maatwerk in deze ontwikkelingen vanuit vakteam ICT.
Zoals is beschreven wordt in het
voorjaar van 2002 een nadere invulling gegeven van het toekomstbeeld van dientsverlening
van de gemeente. De verwachting is dat ook de financiën dan beter in beeld
kunnen worden gebracht. Op dit taakgebied gaan de veranderingen echter zo snel
dat al te ver vooruit kijken en vastleggen niet altijd als even zinvol wordt
ervaren. Het jaarlijks aangeven van de hoofdrichting met daarbij steeds een
concrete invulling voor het eerstkomende jaar lijkt een beter passende methode.
(ter
informatie; stand van zaken op november 2001)
Onderstaand overzicht geeft een
beeld van de projecten die op dit moment worden uitgevoerd door het vakteam
ICT. De projecten die in het jaar 2001 zijn afgerond en de projecten die in het
jaar 2002 zullen gaan lopen zijn buiten beschouwing gelaten. De indeling van
projecten is geen prioritering, maar een categorisering aangebracht door de
opdrachtgevers van de projecten.
initiatief |
definitie |
voorbereiding |
realisatie |
nazorg |
||
|
|
X |
|
|
|
|
7
Implementatie Parkeerheffingensysteem |
|
|
|
|
X |
|
84. Implementeren van de
nieuwe GBA applicatie PIV4all |
||||||
85. Vervanging BWS+ voor
aanvraag en betaling subsidies monumenten. |
|
|
|
|
X |
|
103. Ontsluiten gegevens
tbv het inlichtingenbureau |
|
|
X |
|
|
|
104
Vervanging Schuldhulpverleningspakket Budgetwinkel |
|
|
|
|
X |
|
108 Invoeren nieuw kassasysteem
bedrijven (europroof) |
|
|
|
|
X |
|
109 Voorziening BWS+ voor
vakteam Wonen |
|
|
|
|
X |
|
118 Vooronderzoek Brede
School Inschrijvingen |
|
|
X |
|
|
|
121 Vervanging
Salarissysteem Werkplan |
|
|
X |
|
|
|
146
EURO Deelproject (Landinstellingen) |
|
|
|
X |
|
|
147
EURO Deelproject (Reflection V8.0) |
|
|
|
X |
|
|
148
EURO Deelproject (Toetsenbord Euroteken) |
|
|
|
X |
|
|
155 Registratiesysteem
Foto’s Welstand |
X |
|
|
|
|
|
166 Tijdelijke huisvesting
brandweer |
|
|
X |
|
|
|
167 Verbeteren scannen
inkomstenverklaringen |
|
|
X |
|
|
|
initiatief |
definitie |
voorbereiding |
realisatie |
nazorg |
||
26 Tekeningenbeheer
(vervanging Motiva) |
|
|
|
X |
|
|
51
Implementatie systeem voor vastleggen gegevens werkplaats en magazijn MP 5
Datastream |
|
|
|
|
X |
|
52 Realiseren
van een online verbinding met Meteo Consult |
|
|
X |
|
|
|
53
Implementatie Begraafplaatsenbeheersysteem |
|
|
X |
|
X |
|
60 Advies systeem voor het
beheer van speeltoestellen (Data Control) |
|
|
|
|
X |
|
65 Client volgsysteem
Mobiliteitsbureau |
|
|
|
|
|
X |
|
X |
|
|
|
|
|
72 Verbeteren beheer van
PC’s (Remote beheer - deel 2) |
|
|
X |
|
|
|
77 Mogelijkheid tot het
bieden van overzichten leerling-vervoer |
|
|
|
|
X |
|
107 koppeling GWS4all met het GBA |
|
|
X |
|
|
|
111 verplaatsen server
begraafplaats Iepenhof |
|
|
|
|
X |
|
119 Afstemmen en
integreren beheerplannen |
|
X |
|
|
|
|
128 Aanpassen
bruggenbeheer aan standaarden gemeente |
|
|
X |
|
|
|
130 Uitbreiden capaciteit
TMS server |
|
|
X |
|
|
|
137 Update AutoCad |
|
|
|
X |
|
|
153 Vooronderzoek
invoering sociale kaartenbak |
|
|
|
|
|
X |
164 Kantoor automatisering
voor projectgroep duit |
|
|
|
|
X |
|
23 Invoeren Office 2000 |
|
|
|
|
X |
|
initiatief |
definitie |
voorbereiding |
realisatie |
nazorg |
||
6 Verhuizing en integratie
publieksbalie |
|
|
|
|
X |
|
13 Vrije Academie op Internet
(VAK) |
|
|
|
|
X |
|
17 Mogelijkheid tot het doen van Grofvuilmeldingen via
het Internet |
|
|
|
|
X |
|
21 Frontoffice
Ondersteunend Systeem 1e Fase |
||||||
44 Toegang WIZ op internet
|
|
|
|
X |
|
|
58 Delft Erfgoed Digitaal |
|
X |
|
|
|
|
66 Vooronderzoek website
musea |
|
|
|
|
X |
|
100 Milieu op het Internet
(retourette) |
|
|
|
|
X |
|
110 Onderzoek naar het
veilig versturen van replymail |
|
|
|
|
|
X |
114 Informatieverstrekking
voor WAP telefoon gebruikers |
|
|
|
|
|
X |
115 Website BWD (Breed
Welzijn Delft) |
|
|
|
|
X |
|
125 Monitor jongerenbeleid
op extranet |
|
|
X |
|
|
|
129 Verplaatsen hosting
website wippolderPUNTNL |
|
|
X |
|
|
|
150 Website archeologie |
|
|
|
|
|
X |
157 Advies implementatie
EMAP webapplicatie verkoop-kaartmateriaal |
|
|
X |
|
|
|
162 Inrichting servicepunt
biblioservice |
|
|
|
|
|
X |
163 Ontwikkelen portal
Zuidpoort |
|
|
|
|
X |
|
168 Ontwikkelen website
Delftse Duit |
|
|
|
|
X |
|
169 Ontwikkelen van Poll’s
op het Internet |
|
|
X |
|
|
|
170 Vooronderzoek
ICT-infrastructuur WippolderPUNTNL |
|
|
X |
|
|
|
172 Aanschaf Callcenter
“Frontline” voor Stadsbeheer |
|
|
|
|
X |
|
173 Ontwikkelen website
Water in de Wereld |
|
X |
|
|
|
|
initiatief |
definitie |
voorbereiding |
realisatie |
nazorg |
||
28
pilot Abw informatie tbv bestuurders en beleidsmedewerkers |
|
|
|
|
X |
|
29 Koppelen
adressenbestand ADR |
|
|
X |
|
|
X |
31 Implementatie applicatie voor managementinformatie Aris2000 |
|
|
|
|
X |
|
73 Vooronderzoek naar het
digitaliseren van tekeningen |
|
X |
|
|
|
|
99 Duurzaamheidsmonitor -
informatiesysteem |
|
|
X |
|
|
|
101 Vooronderzoek
waterstad 2000 delft |
|
|
X |
|
|
|
112 Projectmatig werken
(PMW) |
|
|
|
|
X |
|
114 Aansluiting
buitenposten stadsbeheer sportbedrijf |
|
X |
|
|
|
|
123
Implementatie van een gemeentebreed documentair informatie systeem(DIS). |
|
|
X |
|
|
|
126 Digitale archivering
van huisaansluitingen riolen |
|
|
X |
|
|
|
138
Kantoorautomatisering/aansluiting Papaver |
|
|
|
X |
|
|
140 Distributie
procesgegevens WIZ via Webreport |
|
|
|
X |
|
|
141 Onderzoek naar de
mogelijkheden van een doorstart eID-card |
|
|
X |
|
|
|
142 Advies koppeling
GWS4all Imwin |
|
|
X |
|
|
|
152 Advies telewerken
gemeente Delft |
|
|
X |
|
|
|
3
Vervanging applicatie Parkeervignet c.q. Parkeervergunning |
Probleemstelling De huidige applicatie voor
de Parkeervignetten wordt door Centric niet aangepast voor de euro. In plaats
hiervan biedt Centric de applicatie PBS4U
aan. Dit is weliswaar een Windows applicatie maar door de vermoedelijke
1:1-conversie vanuit de karakterversie is deze zeer gebruikersonvriendelijke
geworden. Eindresultaat: Vanuit de klant: Een gebruikersvriendelijke
applicatie voor de Parkeervignetten toepasbaar binnen de front- en backoffice
van de gemeentelijke dienstverlening. Vanuit ICT: Een keuze voor een
applicatie binnen de gestelde ICT-kaders voor beheer en onderhoud. Vanuit KIS: Een gegevensopslag binnen
de informatiehuishouding van de gemeente Delft en met (toekomstige) bediening
via internettechnieken met als hoger liggend doel: het digitaliseren van de
gemeentelijke dienstverlening. |
7
Implementatie Parkeerheffingensysteem |
Het
Parkeerheffingensysteem PHS is een onderdeel van GH 1.9 van Centric. De
leverancier zal het pakket niet Euro-proof maken en per 1 januari 2002 niet
meer ondersteunen. Door belastingen wordt GH
2.1 gebruikt, de nieuwe versie van PHS is een geintegreerd onderdeel
hiervan(maar moet wel apart aangeschaft worden). TOR wil per 1 september
gebruik gaan maken van deze module. Er is gekozen om de data uit het oude
systeem niet te converteren. Daarom dient het oude systeem tot uiterlijk
medio 2002 voor raadplegingen te blijven bestaan. |
84. Implementeren van de
nieuwe GBA applicatie PIV4all |
De huidige GBA-applicatie
(PIV4U) draait op een host bij Centric in Eindhoven. Deze wordt via een
terminalemulator vanaf Burgerzaken en vanaf de diverse andere locaties binnen
de gemeente benaderd. Volgens de klant is het onderhoud van deze applicatie
per 1/1/2002 opgezegd en mede door wetswijzigingen zal een opvolgende versie
geďmplementeerd moeten worden. Deze opvolgende versie (PIV4all) is een
client/server applicatie waarbij de database op de host van Centric in
Eindhoven blijft draaien. Het implementeren van de nieuwe GBA-applicatie PIV4all binnen de gemeente Delft. |
85. Vervanging BWS+ voor
aanvraag en betaling subsidies monumenten. |
In verband met de Euro
heeft Centric het onderhoud en daarmee het voortbestaan van de applicatie
voor bouw- en woningsubsidies BWS+ opgezegd. Vervanging BWS+ voor aanvraag en betaling subsidies monumenten. |
103. Ontsluiten gegevens
tbv het inlichtingenbureau |
De Sociale Diensten dienen
door cliënten verstrekte gegevens op betrouwbaarheid en volledigheid te
controleren. Om deze controle effectiever en efficiënter te laten verlopen is
ten behoeve van het rechtmatigheidonderzoek het InlichtingenBureau (IB)
ontwikkeld. Hier worden gegevens van de Sociale Dienst vergeleken cq. in
verband gebracht met gegevens van oa. andere sociale diensten, het LISV,
Belastingdienst ed. De inwerkingtreding van de wet, waarin deelname aan het
IB verplicht wordt gesteld, is gepland op 1 januari 2002 De werking en het gebruik
van het IB is op te delen in drie belangrijke stappen.
Communicatie met het
inlichtingen bureau verloopt bij voorkeur via GemNet. |
104
Vervanging Schuldhulpverleningspakket Budgetwinkel |
In het verleden is een
maatwerkapplicatie voor de schuldhulpverlening gemaakt. Deze applicatie is in
Oracle Forms 3.0 geschreven. In verband met de Euro zal deze applicatie
hetzij aangepast, hetzij vervangen moeten worden. Aanpassing van de
bestaande applicatie voor de Euro of vervanging door een nieuwe Euro-proof
applicatie voor schuldhulpverlening. |
108 Invoeren nieuw kassasysteem
bedrijven (europroof) |
-
Er
loopt een project Kassa’s Bedrijven, in het kader van de invoering van de
Euro. Dit project wordt geleid door Eugene Ter Beek. -
De
aanleiding voor het project Kassa’s Bedrijven is de Euro. De
kassaprogrammatuur is niet ingesteld op de Euro en moet worden vervangen. -
Het
betreft de volgende kassa’s: o
Museum o
Archief o
Sportbedrijf,
Kerkpolder o
Sportbedrijf,
verhuur sportaccomodaties o
VAK Voor de Kassa’s wordt een
softwarepakket ingevoerd dat door Facilitair vakteam Financien is uitgekozen
als standaard. Het betreft het pakket “Gkas” van de fa. Logis/JCC. Het doel van het project
Kassa’s Bedrijven is voldoen aan de wettelijke voorschriften ten aanzien van
de invoering van de Euro. De wetgever vraagt dat vanaf 1 juli 2001 op
betalingsbewijzen de prijs ook in Euro’s wordt vermeld. Vanaf 1 januari 2002
wordt er afgerekend in Euro’s. |
109 Voorziening BWS+ voor
vakteam Wonen |
Het BWS+ is
een automatiseringsprogramma t.b.v. de budgetbewaking, het administreren en
het doen van betalingen voor de subsidieregeling Besluit Woninggebonden Subsidies.
Op grond van deze subsidieregeling die van 1992 t/m 2000 van kracht was is de
gemeente langlopende subsidieverplichtingen aangegaan waarvan de looptijd tot
maximaal 30 jaar kon oplopen. De
BWS-subsidieregeling is per 1 januari 2001 beëindigd. In overleg met de
gebruikers van het BWS+ is besloten dat de invoer van de Euro (door de
leverancier Centric te Woerden) niet meer in het BWS+ wordt opgenomen. Het beëindigen van de
BWS-regeling wil niet zeggen dat wij als gemeente er niet meer bij betrokken
zijn. Er worden alleen geen nieuwe verplichtingen meer aangegaan. Als
gemeente blijven wij wel verantwoordelijk voor de maandelijkse betalingen van
de langlopende verplichtingen. Deze maandelijkse betalingen worden vanuit het
BWS+-systeem, in guldens, gegenereerd. Het betreft circa 6 betalingen per
maand. Deze worden handmatig op papier aan het vakteam Financiën aangeleverd.
Er zijn nog een honderdtal aangegane verplichtingen. Het vakteam
Wonen vraagt inzet van ICT om de betalingsoverzichten die uit het
BWS+-systeem komen om te zetten in Euro. Het doel van een
vooronderzoek is om te bepalen welke oplossingsrichtingen mogelijk zijn. -
In
dit geval zullen oplossingsrichtingen worden onderzocht, zoals bijvoorbeeld: o
De
gehele BSW+ administratie omzetten in Excel, of Access. o
De
BSW+ administratie zolang het pakket nog blijft werken handhaven, de
overzichten in guldens naar file exporteren, inlezen in Excel en met Excel
converteren naar Euro o
Deze
lijst wordt in het vooronderzoek verder uitgewerkt. De oplossingsrichtingen worden beoordeeld op haalbaarheid
en kosten. Het vakteam Wonen zal een keuze voor een oplossingsrichting maken,
hierin voorzien van advies van ICT. Als een keuze is gemaakt
voor een oplossingsrichting wordt een plan van aanpak opgesteld. Op basis van
dit plan van aanpak wordt de projectuitvoering gestart. |
118 Vooronderzoek Brede
School Inschrijvingen |
-
De
Brede school is een onderwijssamenwerkings-concept met een eigen
projectorganisatie. Zij heeft als doel om o.a. een activiteiten programma in
de buitenschoolse periode aan te bieden op wijkniveau..De toewijzing en
plaatsing van deelnemers binnen het
programma zal door de projectorganisatie gedaan moeten worden. De
ideale situatie van ondersteuning door middel van ICT middelen kan op langere
termijn worden ingevuld. Het vooronderzoek moet de functionele
eisen en wensen in kaart brengen zoals: -
Aspirant
deelnemers koppelen aan activiteiten van hun keuze, volgens vaste
plaatsingscriteria. Alsmede het aanmaken van bevestigings- of
afwijzingsdocumenten die worden
gestuurd aan de deelnemer.tevens dient de
aanbieder van de activiteit op de hoogte gesteld te worden van de
aantallen per activiteit. -
Het
datasysteem moet kunnen kwantificeren hoeveel deelnemers aan welke activiteit
hebben meegedaan, bv. per school of leeftijdsgroep. -
Het
systeem moet uiteindelijk zowel kunnen registreren als wel kunnen informeren -
Tevens
moet het systeem een besparing op het gebied van arbeid opleveren. Alsmede
inzetbaar zijn op straks het totale brede schoolproject op stedelijk gebied. -
Inkoop
van activiteiten. -
Planning
van activiteiten. Het vooronderzoek levert
een plan van aanpak aan de hand waarvan de implementatie van het systeem kan
worden uitgerold. |
121 Vervanging Salarissysteem
Werkplan |
Voor de Stichting Werkplan
is het gebruik van PSIS per 1 januari 2001 opgezegd. Implementatie van een
nieuw salarissysteem. |
146
EURO Deelproject (Landinstellingen) |
Alle cliënt pc’s zijn
momenteel voorzien van een Fl. teken
in de landinstellingen en deze dient bij de jaarovergang vervangen te worden
door het Euro teken. De landinstellingen op
alle cliënt pc’s aanpassen en de Fl.
vervangen door het Euro teken bij
jaarovergang 2001 naar 2002. |
147
EURO Deelproject (Reflection V8.0) |
Diverse cliënt pc’s zijn
nog niet voorzien van een Euro bestendige versie en er schijnen verschillende
versies van dit pakket gebruikt te worden op ons netwerk, dit is
waarschijnlijk het moment om dit recht te trekken (standaardiseren) Het doel is om alle cliënt
pc’s te voorzien van een Euro bestendige emulatie pakket REFLECTION V8.0. |
148
EURO Deelproject (Toetsenbord Euroteken) |
Voor de cliënt en lokale
pc’s die voorzien zijn van een toetsenbord met Euro teken is er nog geen juist stuurprogramma geďnstalleerd
waardoor dit teken niet werkt. Het doel is om al de pc’s
met een toetsenbord met euro teken te voorzien van een juiste stuurprogramma,
zodat dit teken werkt. |
155 Registratiesysteem
Foto’s Welstand |
Door nieuwe wetgeving met
betrekking tot de aanvraag voor een bouwvergunning ontstaat een veranderende
informatiebehoefte. Met neme de doorlooptijd van een aanvraag moet worden
terug gebracht. Voor een snelle beoordeling van de welstand zal een digitaal
fotoarchief aangelegd worden. Het doel is om de
cyclorama-foto’s van Delft te ontsluiten en aan te vullen met eigen foto’s
noodzakelijk voor het beoordelen van de welstand. |
166 Tijdelijke huisvesting
brandweer |
Volgend jaar wordt er op
de huidige lokatie van de Brandweer Kazerne een nieuwe kazerne gebouwd. In
verband met deze nieuwbouw wordt de Brandweer tijdelijk elders gehuisvest. In
februari 2002 vindt de verhuizing naar de tijdelijke huisvesting plaats
(Mercuriusweg). De tijdelijke huisvesting wordt gedurende anderhalf jaar
gebruikt. Daarna verhuist de Brandweer naar terug naar de huidige lokatie, in
de nieuwbouw. Voor de inrichting van de
tijdelijke huisvesting en van de nieuwbouw is een projectgroep Huisvesting
Brandweer opgezet, onder leiding van Arie Codee. Onder deze projectgroep
wordt een deelproject ICT opgezet. Dit werkvoorstel betreft een vooronderzoek
naar de ICT benodigdheden voor tijdelijke en nieuwe huisvesting. Het doel van het
vooronderzoek van het deelproject ICT voor de huisvesting van de Brandweer
is: Het leveren van een plan
van aanpak voor de inrichting van de ICT componenten in de tijdelijke
huisvesting en in de nieuwbouw. |
167 Verbeteren scannen
inkomstenverklaringen |
Uitkeringsgerechtigde
cliënten moeten maandelijks een Inkomstenverklaring (IV) overleggen aan Werk
Inkomen en Zorg van de gemeente. Sinds 1997 wordt deze stroom formulieren (ca
3000 op maandbasis) automatisch verwerk met de scanapplicatie Autoforms van
BPI. Met het scannen van de formulieren wordt de situatie van een cliënt
beoordeeld op veranderingen. Indien een verandering tov. de voorgaande maand
wordt geconstateerd levert dit een werkimpuls op voor de
uitkeringenapplicatie GWS4all.
Gescande formulieren worden ontsloten en opgeslagen voor later gebruik
bij controle en eventuele fraudebestrijding. Rond de eeuwwisseling is ivm.
met het nieuwe millennium en de wens om de inkomstenverklaringen online op
iedere werkplek beschikbaar te hebben, een nieuwe versie van Autoforms
geďnstalleerd. Hiervoor is de database met ontsloten gegevens geconverteerd
naar de nieuwe versie en is de productieomgeving verplaatst van de toenmalige
Novell-omgeving naar het NT-cluster van WIZ. Sinds Autoforms in gebruik
is zijn er diverse problemen. Een WORM om de grote hoeveelheid formulieren te
archiveren en online beschikbaar te houden heeft nooit gefunctioneerd.
Momenteel wordt de data online op het cluster van WIZ beschikbaar gehouden.
Bij de conversie rond de eeuwwisseling zijn fouten ontstaan waardoor niet
alle formulieren meer te ontsluiten zijn. Mede hierdoor wordt de
Novell-server in “de lucht” gehouden. Ook blijkt niet alle jaargangen van de
formulieren benaderbaar te zijn en ook blijken de formulieren niet op iedere
werkplek beschikbaar te zijn. Sinds vorig jaar is een
pilot vanuit het Ministerie BZ gestart voor elektronische identificatie
(e-ID). Delft neemt hieraan deel door cliënten van WIZ de mogelijkheid te
bieden maandelijks de Inkomstenverklaringen via Internet aan te bieden. Deze
IV’s worden momenteel opgeslagen op een server van het LISV (= orgaan wat de
Pilot uitvoert). Deze IV’s moeten van deze server worden overgeplaatst naar
Delft. De wens van de klant is om via internet verkregen IV’s eveneens te
ontsluiten met Autoforms. Het
doel van dit project is om de situatie te verbeteren rond de verwerking van
de Inkomstenverklaringen. Met
verbetering wordt bedoeld: a)
Het ontsluiten en
online beschikbaar stellen van alle jaargangen van de Inkomstenverklaringen
zowel op de traditionele wijze gescand als verkregen via internet in het
kader van de e-ID. b)
Het beschikbaar
stellen van de Inkomstenverklaringen op iedere werkplek. Het verwijderen van de
Novell-sever (wens van uit IT-beheer van Facilitair ICT) |
23 Invoeren Office 2000 |
Binnen de gemeente Delft wordt standaard MS Office gebruikt voor
tekstverwerking, spreadsheets, E-mail, etc.. Eigenlijk is daarvoor versie 7.0
nog de standaard. Ondertussen wordt op veel plaatsen versie 97/98 gebruikt.
Redenen daarvoor waren: -
betere uitwisseling
mogelijk met externe partijen; -
meer functionaliteit
binnen de applicatie; -
voor koppelingen is
vaak een minimale versie vereist; Er zijn dus binnen de gemeente verschillende versies in gebruik,
hetgeen de onderlinge uitwisseling niet bevorderd. Het doel van dit project is uiterlijk 1-6-2001 te komen tot 1 MS
Office-platform op alle (standaard) werkplekken, inclusief (beperkte)
opleiding van de medewerkers. Dit zal de onderlinge communicatie zeker
verbeteren. Voordelen van deze suite zijn: -
Delft gebruikt
(tijdelijk) weer op een marktconforme
versie. Het ligt in de bedoeling in elk geval niet meer dan 4 of 5 jaar
achter te lopen op de nieuwste versie
van deze software; -
inhoudelijk zijn de
applicaties verbeterd en ook makkelijker te gebruiken; -
minder problemen bij
koppelingen met databases en nieuwe (andere) applicaties; -
voor de profilering
van Delft als kennisstad moeten we ook intern redelijk moderne applicaties
gebruiken; |
Een update van Motiva naar
Filenet. Daarvoor wordt er een nieuwe server geinstalleerd. Hierbij wordt
rekening gehouden met Stadsbeheer als medegebruiker. ICT verzorgt de hardware
t.b.v. van de update en de begeleiding bij de installatie van software. |
|
51
Implementatie systeem voor vastleggen gegevens werkplaats en magazijn MP 5
Datastream |
Uniform vastleggen van
bedrijfsgegevens van zowel de werkplaats als magazijn in een database De implementatie van MP 5
Datastream bij de Technische Dienst van de sector Stadsbeheer |
52 Realiseren
van een online verbinding met Meteo Consult |
In verband met de
gladheidsbestrijding voor de gemeente Delft dienen de mensen van de
gladheidsbestrijding te kunnen beschikken over deze informatie. Online verbinding met het
Meteo Consult in Wageningen |
53
Implementatie Begraafplaatsenbeheersysteem |
Registratie van de
gegevens en informatie die vrijkomt bij de diverse begraafplaatsen in de
gemeente Delft De implementatie van een
nieuw eigentijds begraafplaatsenbeheerpakket bij het vakteam Groen van de
gemeente Delft. |
60 Advies systeem voor het
beheer van speeltoestellen (Data Control) |
In verband met in te
plannen onderhoudswerkzaamheden en gevarensignalering aan speeltoestellen in
de Gemeente Delft dienen alle speeltoestellen voorzien te worden van een
transponder die uitgelezen kan worden op locatie, en ingelezen kan worden op
een centrale computer op de locatie Staalweg. Realisatie van communicatie tussen “speeltoestellen” in Delft
met een centrale computer met de stamgegevens |
Doel: -
Het beheersbaar maken
en verbeteren van het proces dat plaats vindt bij het mobiliteitsbureau. -
Het kunnen
uitwisselen van gegevens met andere gemeenten en organisaties. Opdrachtdefinitie &
beoogd resultaat ICT –deelproject: -
adviseren bij de
pakketkeuze -
realiseren van de
implementatie door ICT |
|
71 Opzetten brandweer
infoplan |
Het systeem BIS
(Brandweerinformatie) is opgezet voor de geografische informatie. Nu is
behoefte aan een totaal overzicht, op basis waarvan prioriteiten in de
ontwikkeling van de applicaties kunnen worden gesteld. Opzetten
van een informatieplan voor de Brandweer. Dit informatieplan is een leidraad voor
het verder ontwikkelen van de Brandweerinformatievoorziening. Het doel van
het informatieplan is: -
verbeteren
van de informatievoorziening van de uitrukdienst, uiteindelijk met digitale beschikbaarheid van de benodigde
informatie in de voertuigen; -
verbeteren
van de informatievoorziening tussen afdelingen (bijvoorbeeld, de
verschillende afdelingen kunnen van elkaar zien wie, welke contacten heeft
met een bedrijf); -
verbeteren
van de informatievoorziening aan de leiding en aan derden zoals het CBS |
72 Verbeteren beheer van
PC’s (Remote beheer - deel 2) |
Er wordt momenteel heel
hard gewerkt om het beheer van PC’s m.b.v. images efficienter te laten
verlopen. Beheer kan echter nog efficienter als met software distributie
gewerkt wordt. Daarnaast is behoefte aan goed licentiebeheer. Verbeteren van de
efficiency van het beheer van PC’s. Nevendoelstelling is het opzetten van
licentiebeheer. |
77 Mogelijkheid tot het
bieden van overzichten leerling-vervoer |
-
Voor
het bureau leerlingzaken is het momenteel niet mogelijk overzichten uit te
draaien vanuit LLA 4all. -
Voor
dit doel heeft Centric het tool Impromptu geleverd. Dit werkt echter niet
goed. De service van Centric op het terrein van Impromptu laat te wensen
over. -
Laten functioneren
van Impromptu. |
107 koppeling GWS4all met het GBA |
Eén van de belangrijkste
onderdelen binnen het werkproces van WIZ is dat de gegevens van cliënten
correct in het uitkeringensysteem worden ingevoerd. Binnen het nieuwe
uitkeringensysteem GWS4all bestaat de mogelijkheid om een koppeling te
realiseren met het GBA. Efficiëntere werkwijze en
voorkomen van invoerfouten. |
111 verplaatsen server
begraafplaats Iepenhof |
De activiteiten rond het
beheer van de begraafplaatsen zijn voor een deel verplaatst naar de Staalweg.
Het verzoek van het vakteam Groen is ook de applicatie Anoebis, die wordt
gebruikt voor het begraafplaatsenbeheer, naar de Staalweg te verplaatsen. Er
is nog wel toegang tot de applicatie nodig vanaf de begraafplaats Iepenhof. Het doel van het
vooronderzoek is in kaart te brengen: -
Welke
voorzieningen nodig zijn op de Staalweg voor het laten draaien van Anoebis -
Welke
voorziening nodig zijn op de begraafplaats Iepenhof en aan de Staalweg om de
toegang tot Anoebis vanaf de begraafplaats mogelijk te maken. Dit betreft
voorzieningen in de zin van applicaties, PC, modems, telefoonlijnen, printer
etc. -
Wat
de kosten zijn van de aanschaf en het gebruik van deze voorzieningen. |
119 Afstemmen en
integreren beheerplannen |
Er
worden beheerplannen opgesteld voor: 1.
groen 2.
water
(riolering, oppervlaktewater etc.) 3.
wegen Voor de
ondersteuning van het opstellen van deze beheerplannen worden verschillende
pakketten van verschillende leveranciers gebruikt, met afzonderlijke
databases. De
afstemming van deze beheerplannen onderling wordt daardoor niet optimaal
ondersteund. De
beheersystemen afzonderlijk worden niet optimaal gebruikt, omdat de
gebruikersvriendelijkheid te wensen overlaat. en de actualiteit van de data
is achtergebleven. -
Het
verkrijgen van gebruikersvriendelijke, geďntegreerde beheerpakketten. -
Om
te voorzien in de actuele informatie, zoals bijvoorbeeld: 1.
revisiegegevens
van riolering bij calamiteiten 2.
groenarsenaal
inclusief kwaliteit 3.
planning
van klein onderhoud van groen, water en wegen 4.
financiering
uit kapitaalsdienst, gewone dienst of grondbedrijf 5.
afstemming
van de onderhoudsplanning op hogere planvorming binnen gemeente, bijvoorbeeld
autoluwe binnenstad |
128 Aanpassen
bruggenbeheer aan standaarden gemeente |
Met de overgang naar
Windows NT van bijna 2 jaar geleden was het pakket Bruggenbeheer nog niet
beschikbaar in een Oracle / Windows georiënteerde omgeving. Stadsbeheer heeft
de leverancier over te gaan van DOS naar Windows 95 of Windows NT. Op dit
moment is een Windows versie van het pakket gebaseerd op een Oracle Database
beschikbaar. Het Bruggenbeheerpakket
omzetten naar de standaarden van de gemeente Delft. |
130 Uitbreiden capaciteit
TMS server |
-
De
Gemeente Musea gebruiken TMS (The Museum System) voor de registratie van
objecten. -
De
server waarop TMS draait is drie jaar oud en heeft te weinig capaciteit. -
Uitgaande
van een technische afschrijving van 4 jaar, moet de TMS server volgend jaar
worden vervangen. -
TMS
bevat nu 30.000 objecten, dit gaat naar 100.000. Hiervoor is niet voldoende
capaciteit. -
Er
wordt veel beeld materiaal opgeslagen, zoals dia’s, foto’s en in de toekomst
film. -
Jaarlijks
vindt een update van TMS plaats. Dit houdt in dat functionaliteit wordt
uitgebreid. Hiermee neemt ook het capaciteitsbeslag plaats. -
Er
worden koppelingen voorzien met de Netwijzer (DEN= Digitaal Erfgoed
Nederland) en met de SVCN (Stichting Volkenkundige Collectie Nederland). -
De
Gemeente Musea hebben behoefte aan het kunnen muteren van TMS gegevens vanaf
andere lokaties, dan de gebouwen van de Musea. Zo wil men bijvoorbeeld in de
toekomst werken op afstand zoals vanuit een kunsthandel of een bibliotheek. -
De
Server staat nu in het Meisjeshuis en moet worden verplaatst naar de
Phoenixstraat. -
De
server is nu vol. Er is een voorlopige uitbreiding besteld, deze wordt
binnenkort geďnstalleerd. -
De doelstellingen
zijn het leveren van een plan voor de inrichting en opschaling van de TMS
server voor de komende jaren. |
137 Update AutoCad |
AutoCad Release 14 en Acad
LT worden met ingang van 1 januari 2002 niet meer ondersteund. -
Update
van bestaande AutoCad programma’s naar AutoCad Map3 ,bij het Ingenieursbureau
en bij Duurzaamheid /Mobiliteit en Ruimtelijke Ordening Het behouden van de
ondersteuning van Autodesk voor de AutoCad programma’s |
153 Vooronderzoek
invoering sociale kaartenbak |
Bij Activering en Inburgering
is een Centraal Informatie Punt opgezet voor volwasseneneducatie. Dit
informatiepunt is oa. opgezet voor de politiek belangrijke doelgroep “Fase 4
cliënten”. Dit is een grote groep dit moeilijk bemiddelbaar is en eventueel
via het CIP aan een maatschappelijke of sociale functie geholpen kunnen
worden. Om deze doelgroep beter te kunnen begeleiden worden de
bedrijfsprocessen voor Werk en voor Inkomen geďntegreerd en zullen een aantal
instrumenten zoals de Sociale kaart omwikkeld worden. Doel van de Sociale kaart is om leveranciers van instrumenten
voor de volwasseneneducatie en de te begeleide cliënten samen te brengen. De
sociale kaart zal een database zijn waarin de actuele instrumenten voor de
volwasseneneducatie van de diverse leveranciers zijn ondergebracht. Door middel van een door de opdrachtgever
gewenste zoekmethode, zal het profiel van de cliënt en het voor hem geschikte
instrument worden gematched. In eerste instantie zal de Sociale kaart alleen
voor de consulenten beschikbaar zijn; mogelijk op termijn zal het ook voor de
Delftse burger via internet beschikbaar worden gesteld. |
164 Kantoor automatisering
voor projectgroep duit |
Bij WIZ is op 18 september
jl. een projectgroep Duit gestart waarin een 5 tal personen zitting nemen.
Deze personen zijn al dan niet voltijds of deeltijd extern ingehuurd of
vanuit andere organisatie-onderdelen van de gemeente gedetacheerd voor het
project Duit. Het doel is om de samenwerking binnen de
projectgroep te ondersteunen met eigen communicatiemiddelen (e-mail en
groepsagenda) en kantoorautomatisering (met een eigen mappenstructuur voor de
projectgroep). Met
e-mail wil de projectgroep één account voor het projectteam waar extern naar
gemaild kan worden waarna vervolgens ieder lid van de groep een exemplaar van
deze mail ontvangt. Tevens wil de projectgroep een maillijst van alle leden
zodat in één keer naar alle leden een e-mail verzonden kan worden. Met een
groepsagenda wil de projectgroep alle afspraken, activiteiten en te gebruiken
middelen van de leden in 1 agenda registreren die voor ieder lid toegankelijk
moet zijn. Met een eigen
mappenstructuur wil de projectgroep een structuur als ook binnen de
lijnorganisatie gebruikt wordt echter alleen toegankelijk voor het
projectteam. Hierbij moeten sommige die deeltijds gedetacheerd zijn vanuit
een andere lijnafdeling ook onder hun eigen account de werkzaamheden binnen
de lijnafdeling op de reguliere wijze uit
kunnen blijven voeren. |