Nota

 

Datum

22-05-2002

Ons Kenmerk

02/014664

Opsteller

J.G. van der Bie

Bijlagen

0        

Onderwerp

Invoeren leges voor urgentieaanvragen

 

 


Geacht college,

 

Begin januari van dit jaar rapporteerde de voorzitter van de Delftse Toetsingscommissie Voorrangsbepaling (verder te noemen DTV) dat er achterstanden zijn ontstaan in de afhandeling van urgentieaanvragen die structureel van aard zijn. In zijn rapportage dringt hij aan op een oplossing.

 

In de notitie wordt verder geconstateerd dat de gewijzigde werkwijze met de GGD, medio 2001, leidt tot (lichte) vertraging in de afhandeling van aanvragen en extra belasting voor het secretariaat.

 

Met ingang van 1 juli a.s. wordt de DTV belast met een extra taak. Dit heeft te maken met gewijzigde procedures voor WVG geindiceerden met een verhuiskostenvergoeding.

 

Doel van deze nota is voorstellen te doen over het zodanig reguleren van het aantal aanvragen dat een redelijke proceduretermijn kan worden gegarandeerd en de wijze waarop taakverzwaringvan de DTV en kostenstijgingen die direct verband houden met urgentieprocedures structureel kunnen worden gedekt.

 

Achterstanden afhandeling urgentieaanvragen.

Op grond van de huisvestingsverordening Haaglanden is iemand alleen dan urgent wanneer sprake is van een levensontwrichtende of een levensbedreigende situatie waarbij binnen 3 maanden (andere) woonruimte noodzakelijk is.

 

Mensen die in een acute noodsituatie zitten of dit zelf vinden moeten dit middels een urgentieaanvraag laten vaststellen door een woonmaatschappelijkwerker van een corporatie. Om toegang tot de urgentieprocedure te verkrijgen melden woningzoekenden zich bij de balie van een corporatie. Via de baliemedewerker wordt een afspraak gemaakt met een woonmaatschappelijkwerker. Deze doet de intake voor urgentie aanvragen en doet voorzover nodig nader onderzoek. Daarna stelt hij/zij een rapportage op voor de DTV die op basis hiervan een advies uitbrengt. Vervolgens wordt de aanvrager schriftelijk van het besluit over zijn of haar urgentieaanvraag, namens uw college, op de hoogte gesteld door de directeur van DUWO die u hiervoor hebt gemandateerd.  Normaal gesproken duurt deze procedure ca. 2 weken.

 

Eind vorig jaar is vastgesteld dat er een achterstand was van ca. 2 maanden. Dit is voor potentieel urgenten onacceptabel. Door inzet van extra capaciteit is deze achterstand inmiddels ingelopen. Niettemin blijkt dat de oorzaken van de eerder opgelopen achterstand structureel zijn. De belangrijkste oorzaken hiervan zijn:

 

De urgentieprocedure staat in beginsel open voor iedereen. Bij de corporaties is de maximale planningscapaciteit voor intakegesprekken 16 per twee weken. Het zonder bericht niet verschijnen op een afspraak leverde in 2001 een achterstand op van een maand.  De effecten van de aanvragen van woningzoekenden die de procedure als een extra kans zien, danwel niet komen opdagen voor een afspraak leiden er toe dat potentieel urgenten door de langere wachttijden hiervan de dupe worden. Om dit te voorkomen is het gewenst hiervoor een financiele drempel in te bouwen.

 

Gewijzigde procedure urgentieadviezen GGD.

Tot 1 juli 2001 maakte een arts van de GGD deel uit van de DTV. Voorzover in een rapportage sprake was van medische aspecten werd door de arts direct in het overleg een advies gegeven of later, na telefonisch informatie te hebben ingewonnen bij huisarts of behandelend specialist. In een enkel geval werd de aanvrager door de arts opgeroepen voor het spreekuur. De urgentie-adviezen die de GGD op deze wijze uitbracht voldoen niet aan de eisen die rechterlijke en toetsende instanties stellen. Door de aanwezigheid van de arts bij de DTV zou de onafhankelijkheid van de arts in het geding kunnen zijn. Minimaal wordt verlangd dat de adviserende arts de aanvragers zelf ziet. Deze adviespraktijk is om die reden sinds 1 juli 2001 veranderd. De arts van de GGD maakt geen deel meer uit van de DTV. Als de DTV een medisch advies voor een goede beoordeling noodzakelijk acht wordt de aanvrager uitgenodigd voor een afspraak bij de GGD. Door de gewijzigde procedure is het aantal adviesuren aanmerkelijk verhoogd. Verder is door organisatorische veranderingen bij de GGD per 1 juli 2001 het uurtarief verhoogd van € 54,45  per uur tot € 126.- per advies. De verhoging van het tarief is noodzakelijk omdat de GGD marktconform moet werken. Deze kosten komen volledig ten laste van de gemeente.

 

Ontwikkelingen WVG geindiceerden voor verhuiskostenvergoeding en verlenen medische urgenties.

Mensen die door lichamelijke beperkingen, belemmeringen ondervinden in de woning kunnen op grond van de WVG aanpassingen aanvragen in de woning. Zo’n aanvraag kan rechtstreeks bij het vakteam Voorzieningen Gehandicapten (vakteam VG) worden gedaan. Het komt ook voor dat mensen zich om die reden bij de corporatie melden voor een urgentie. De corporatie stuurt deze mensen conform de afpraak door naar het vakteam VG.

 

Binnen de WVG-procedure wordt aan een arts van Argonaut advies gevraagd. Argonaut is door de gemeente ingehuurd als adviseur in deze. Naast de lichamelijke klachten wordt door Argonaut ook onderzocht of de huidige woning geschikt is en of deze kan worden aangepast. Als dit laatste niet het geval is dan geeft Argonaut een verhuisadvies en komt betrokkene in aanmerking voor een verhuiskostenvergoeding in het kader van de WVG. Verder wordt een advies gegeven over de eisen waaraan andere woonruimte moet voldoen. Dit advies wordt door het vakteam VG omgezet in een “urgentie” met hieraan gekoppeld een zoekprofiel van de woning. Het vakteam VG meldt het besluit over de toekenning van de verhuiskostenvergoeding en de “urgentie” in een B&W brief waarvoor u het vakteam hebt gemandateerd. Deze procedure is in de praktijk erg praktisch gebleken maar in juridische zin niet waterdicht, omdat op grond van de huisvestingsverordening Haaglanden de DTV het adviesorgaan is bij het verlenen van urgenties. Het aantal urgenties dat op deze wijze wordt toegekend is gemiddeld 50 per jaar.

 

 

Vanaf 1 juli 2002 gaat de indicatietaak van het vakteam VG over naar het RIO. Dit betekent dat de procedure voor urgentieverlening moet worden gewijzigd voor mensen waarvoor een verhuiskostenvergoeding wordt geindiceerd en wel zodanig dat deze ook in juridische zin in overeenstemming is met de beroep- en bezwaarschriftenprocedure. Met het vakteam VG en de corporaties is de volgende procedure afgesproken. De indicatieadviezen van het RIO worden behandeld door het vakteam VG. Als het gaat om een indicatie “vergoeding verhuiskosten” dan zendt het vakteam VG het advies (incl. advies over het zoekprofiel van de woning) in tienvoud aan het secretariaat van de DTV. De DTV stelt vervolgens zelf een advies op. Via de gebruikelijke B&W brief wordt betrokkene over het besluit op de urgentieaanvraag geinformeerd. Indien betrokkene het niet eens met het besluit kan deze via de gebruikelijke kanalen een bezwaarschrift indienen.

 

Invoeren leges.

Het invoeren van leges voor het aanvragen van een urgentie is niet iets nieuws. Bij veel gemeenten is dat gebruikelijk. Zelfs de Raad van State heft leges om burgers toegang te verlenen tot een bezwarenprocedure. Met uitzondering van Zoetermeer heffen alle gemeenten in Haaglanden leges voor het aanvragen van een urgentie. Zoetermeer geeft overigens aan het heffen van leges te overwegen. De effecten van het invoeren van leges zijn groot. Het aantal aanvragen loopt aanmerkelijk terug. Den Haag meldde dat na het invoeren van leges het aantal aanvragen met 50% is afgenomen. 

 

Deze ervaringen geven aan dat het heffen van leges een effectief instrument is om het aantal aanvragen terug te brengen. Daarmee wordt voorkomen dat de procedure verstopt raakt voor de potentieel echte urgenten. Aanvragers worden immers gedwongen vooraf zelf een afweging te maken. Als wordt uitgegaan van het aantal aanvragen dat de eerste vier maanden van dit jaar is binnengekomen, zal het aantal aanvragen in 2002 ruim 400 bedragen. In 2001 was het aantal aanvragen 325.

 

De hoogte van het legesbedrag binnen Haaglanden varieert per gemeente. Deze is het laagst in Wassenaar, € 35,55 en het hoogst in Den Haag, € 58,85. De leges worden geind op het moment dat de urgentie wordt aangevraagd. Als in Delft leges worden ingevoerd voor het aanvragen van een urgentie lijkt het tarief van € 40.- redelijk, gelet op de tarieven die elders binnen Haaglanden voor deze dienst worden gerekend.

 

Aan WVG geindiceerden voor een verhuiskostenvergoeding kan geen leges worden gevraagd omdat de WVG een algemene voorziening is gericht op het verstrekken van voorzieningen aan gehandicapten en niet primair gericht is op het verkrijgen van urgentie voor woonruimte.

 

Regeling voor mensen met lage inkomens.

Uit de informatie die van gemeenten in Haaglanden is verkregen komt naar voren dat geen enkele gemeente een specifieke teruggaafregeling kent voor gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges op urgentieaanvragen. Wel bestaat voor de mensen met de laagste inkomens bij deze gemeenten de mogelijkheid om een beroep te doen op bijzondere bijstand. Voorwaarde is dan wel dat het moet gaan om “noodzakelijke” kosten. Dit betekent dat in de praktijk teruggaaf alleen mogelijk is als een urgentie wordt toegekend. De overweging om hier niet ruimhartiger mee om te gaan is het principe dat een drempel een drempel moet zijn voor iedereen. Een ruimhartiger vrijstellingsregeling neemt het effect van de financiele drempel weg.

Bij invoering van de leges moet over de uitvoering van de teruggaveregeling afspraken worden gemaakt met het vakteam Beleid en projecten

 

Verdeling inkomsten leges.

Uitgaande van van 350 aanvragen per jaar en een tarief van € 40.- is de opbrengst € 14.000.- per jaar. Zowel corporaties als gemeente hebben te maken met een kostenstijging in het afhandelen van urgentieaanvragen.

Door een noodzakelijke wijziging in de procedure voor WVG geindiceerden met een verhuiskostenvergoeding neemt de DTV een taak over van de gemeente. Dit betekent extra belasting voor het secretariaat en extra tijd voor de leden van de DTV, die de WVG adviezen moeten beoordelen en toetsen aan de urgentiecriteria. Daarnaast is er de taakverzwaring bij het secretariaat in verband met de gewijzigde procedure rondom GGD adviezen.

 

Voor de gemeente geldt dat sinds 1 juli 2001 de advieskosten van de GGD aanzienlijk zijn toegenomen. In 1999 was hiervoor begroot een bedrag van € 4.540.-. De jaarlijkse kosten zijn voor 2002 begroot op € 13.700.-.  daarnaast zal uit de legesopbrengst ook de teruggave via de bijzondere bijstand moeten worden bekostigd. Hiervan is vooralsnog geen raming te maken. De praktijk zal dit moeten uitwijzen.

 

Zowel corporaties als gemeente hebben te maken met flinke kostenstijgingen. Bij de corporatie zit het in het extra beschikbaar stellen van capaciteit (personeel). Bij de gemeente gaat het om een stijging van het

aantal adviesuren en een stijging van het uurtarief. Op grond hiervan is het redelijk om de legesinkomsten voor urgentieaanvragen gelijkelijk te verdelen, 50% voor elke partij. De corporaties zijn hiermee akkoord.

 

Voorstel.

Resumerend adviseer ik u de raad voor te stellen:

  1. het heffen van leges op urgentieaanvragen;
  2. dit bedrag vast te stellen op € 40.-;
  3. Teruggaaf voor mensen met inkomen op bijstandsniveau aan wie een urgentie is verleend en de teruggaaf te bekostigen uit de legesopbrengst;
  4. de corporaties ontvangen een tegemoetkoming ter grootte van maximaal 50% van de opbrengst van de leges;
  5. de financiele consequenties te verwerken in de 27e begrotingswijziging.

 


     

J.G. van der Bie

Hoofd vakteam Wonen