Onderwerp
Verzoek
om aanpassing ontwerpherindelingsadvies GS m.b.t. gemeentegrens
Delft-Schipluiden in gebied Midden-Delfland.
1. Lopende procedure ontwerpherindelingsadvies.
In het
in procedure zijnde ontwerpherindelingsadvies gemeenten in het Westland van
Gedeputeerde Staten (GS) van Zuid-Holland is tevens het voorstel opgenomen voor
een correctie van de grens tussen Schipluiden en Delft.
Gedeputeerde
staten hebben daarbij de grenscorrectieafspraken (uit te voeren in fasen) uit
het convenant van augustus 2000 tussen Delft en Schipluiden (convenant D+S) als
uitgangspunt genomen. Gerekend naar de eindsituatie volgens dat convenant zou
Delft het overgrote deel van haar agrarisch grondgebied in Midden-Delfland als
compensatie voor gebied t.b.v. Delftse woningbouwlocaties, overdragen aan de
nieuw te vormen gemeente in Midden-Delfland (samenvoeging Schipluiden en
Maasland).
Er is
aanleiding om op een tweetal onderdelen aan GS bijstelling te vragen van de
voorgestelde nieuwe grens in het nu nog Delftse deel van M-D. Voorgesteld wordt om dit niet te doen door
middel van een (officiele) zienswijze, maar met een brief van uw college
waarvan de betreffende commissie uit de gemeenteraad kennis neemt (wel binnen
zienswijzentermijn tot 11 juli as).
2.
Agrarisch gebied tussen spoorlijn en Schie.
In het
herindelingsvoorstel van GS is de nieuwe gemeentegrens voor het agrarisch
gebied gelegd op de westkant van de spoorlijn Den Haag-Rotterdam. Het overige
gebied vanaf de spoorlijn blijft bij Delft.
Ter
uitvoering van het hierboven genoemde convenant D+S zou ook het agrarisch
gebied tussen de spoorlijn en de Schie te zijner tijd worden overgedragen. Het
gaat om een gebied van circa 64 HA. GS hebben dit gebiedsdeel echter niet in
hun voorstel betrokken. In de sommering op bijgevoegde overzichtstekening van
over en weer over te dragen gebied, is nader uitgewerkt hoe het convenant en
het voorstel van GS zich ten opzichte van elkaar in oppervlakte verdragen.
Aan de compensatieafspraken uit het convenat D+S wordt op de door GS
voorgestelde wijze niet voldaan. In zoverre wijken GS nadrukkelijk af van het
convenat. Niet alleen om redenen van goede verhoudingen tussen beide gemeenten
maar ook om gemaakte bestuurlijke afspraken na te komen is er reden toe om er
bij GS op aan te dringen ook het agrarisch gebied tussen de spoorlijn en de
Schie in het herindelingsvoorstel te bretrekken. Dit past ook beter onder de
noemer van agrarisch beheer door de gemeente die zich daar voor het gebied
Midden-Delfland speciaal mee belast. Behalve dat het gaat om een gebiedsdeel
dat ook officieel is gelegen in het recreatiegebied van Midden-Delfland vormt
dit gebied ondanks de scheiding van de spoorlijn (die voor langzaam- en
landbouwverkeer nog ongeveer aldaar ondertunneld wordt) ook optisch een geheel
met het weidegebied ten westen van de spoorlijn. Dit is duidelijk niet het
geval voor het gebied tussen de Schie en de A-13/gemeentegrens met Pijnacker,
welk gebied ook niet in de convenantsafspraken met Schipluiden betrokken zou
worden.
Voorstel
A: Aan GS voorstellen het agrarisch gebied tussen de
spoorlijn en de Schie toe te voegen aan dat van het herindelingsvoorstel.
3.
Resultaat informatiebijeenkomst met bewoners gebied Abtswoude.
Op 21
mei jl is er onder leiding van de burgemeester een informatiebijeenkomst
gehouden voor de bewoners uit het gebied Abtswoude. Nagenoeg alle bewoners
waren aanwezig. Behalve de burgemeester van Schipluiden waren er tevens
raadsleden en ambtelijke vertegenwoordigers van die gemeente aanwezig. Tal van
informatieve vragen zijn er gesteld. Waar vragen niet ter plekke vanwege Delft
of Schipluiden konden worden beantwoord zal dit nog nader per brief gebeuren.
Geconcludeerd
kon worden dat geen van de bewoners zich negatief opstelde tegen de
voorgestelde grenswijziging.
Een
drietal huiskavels zijn direct ten oosten van de weg Abtswoude gelegen,
terplekke waar de nieuwe gemeentegrens direct ten oosten van de de rijweg is
gelegd, dus tussen de weg en de huiskavels in. Hier doet zich ondermeer de
situatie voor dat bij deze huiskavels behorende (agrarische) grond is gelegen
aan de overzijde van de weg in het gebied dat wordt overgedragen aan
Schipluiden. Voor de betrokken eigenaar-bewoners is deze omstandigheid alsmede
de ontsluiting van hun huiskavels op de weg die overgaat naar een andere
gemeente, aanleiding voor hun verzoek om bij GS te bewerkstelligen dat zij mede
in de grenswijziging worden betrokken.
Rondom hun huiskavels is de grond eigendom van en heringericht door het
Recreatieschap Midden-Delfland, welk gebied in het kader van de
grenswijzigingsvoorstellen tot Delft blijft behoren.
Op
bijgevoegde plattegrond is aangegeven om welke huiskavels het gaat en van welke
bijstelling van het grenswijzigingsvoorstel dan sprake is. Op zich ontstaat
daarmee een voor iedereen logisch herkenbare situatie.
Voorstel
B: Het verzoek van de betrokken eigenaren/bewoners voor te
leggen aan GS.
4.
Verwerking besluitvorming voorstellen A. en B.
Voorstel
C: Bijgevoegde concept-brief aan GS vast te stellen en laten
uitgaan.
Voorstel
D: Aan de eigenaar-bewoners van de huiskavels Schieweg in
het betrokken gebied op korte termijn te berichten dat dit voorstel aan GS
wordt gedaan en hen uit te nodigen voor een informatiebijeenkomst op een nader
te bepalen, niet te ver weg liggende, datum.