Nota

 

Datum

4-06-2002

Ons Kenmerk

02/016124

Opsteller

Cees van der Vlies

Bijlagen

0        

Onderwerp

Verzoek om aanpassing ontwerpherindelingsadvies GS m.b.t. gemeentegrens Delft-Schipluiden in gebied Midden-Delfland.

 

 


1. Lopende procedure ontwerpherindelingsadvies.

In het in procedure zijnde ontwerpherindelingsadvies gemeenten in het Westland van Gedeputeerde Staten (GS) van Zuid-Holland is tevens het voorstel opgenomen voor een correctie van de grens tussen Schipluiden en Delft.

Gedeputeerde staten hebben daarbij de grenscorrectieafspraken (uit te voeren in fasen) uit het convenant van augustus 2000 tussen Delft en Schipluiden (convenant D+S) als uitgangspunt genomen. Gerekend naar de eindsituatie volgens dat convenant zou Delft het overgrote deel van haar agrarisch grondgebied in Midden-Delfland als compensatie voor gebied t.b.v. Delftse woningbouwlocaties, overdragen aan de nieuw te vormen gemeente in Midden-Delfland (samenvoeging Schipluiden en Maasland).

Er is aanleiding om op een tweetal onderdelen aan GS bijstelling te vragen van de voorgestelde nieuwe grens in het nu nog Delftse deel van M-D.  Voorgesteld wordt om dit niet te doen door middel van een (officiele) zienswijze, maar met een brief van uw college waarvan de betreffende commissie uit de gemeenteraad kennis neemt (wel binnen zienswijzentermijn tot 11 juli as).

 

2. Agrarisch gebied tussen spoorlijn en Schie.

In het herindelingsvoorstel van GS is de nieuwe gemeentegrens voor het agrarisch gebied gelegd op de westkant van de spoorlijn Den Haag-Rotterdam. Het overige gebied vanaf de spoorlijn blijft bij Delft.

Ter uitvoering van het hierboven genoemde convenant D+S zou ook het agrarisch gebied tussen de spoorlijn en de Schie te zijner tijd worden overgedragen. Het gaat om een gebied van circa 64 HA. GS hebben dit gebiedsdeel echter niet in hun voorstel betrokken. In de sommering op bijgevoegde overzichtstekening van over en weer over te dragen gebied, is nader uitgewerkt hoe het convenant en het voorstel van GS zich ten opzichte van elkaar in oppervlakte verdragen.
Aan de compensatieafspraken uit het convenat D+S wordt op de door GS voorgestelde wijze niet voldaan. In zoverre wijken GS nadrukkelijk af van het convenat. Niet alleen om redenen van goede verhoudingen tussen beide gemeenten maar ook om gemaakte bestuurlijke afspraken na te komen is er reden toe om er bij GS op aan te dringen ook het agrarisch gebied tussen de spoorlijn en de Schie in het herindelingsvoorstel te bretrekken. Dit past ook beter onder de noemer van agrarisch beheer door de gemeente die zich daar voor het gebied Midden-Delfland speciaal mee belast. Behalve dat het gaat om een gebiedsdeel dat ook officieel is gelegen in het recreatiegebied van Midden-Delfland vormt dit gebied ondanks de scheiding van de spoorlijn (die voor langzaam- en landbouwverkeer nog ongeveer aldaar ondertunneld wordt) ook optisch een geheel met het weidegebied ten westen van de spoorlijn. Dit is duidelijk niet het geval voor het gebied tussen de Schie en de A-13/gemeentegrens met Pijnacker, welk gebied ook niet in de convenantsafspraken met Schipluiden betrokken zou worden.

Voorstel A: Aan GS voorstellen het agrarisch gebied tussen de spoorlijn en de Schie toe te voegen aan dat van het herindelingsvoorstel.

 

3. Resultaat informatiebijeenkomst met bewoners gebied Abtswoude.

Op 21 mei jl is er onder leiding van de burgemeester een informatiebijeenkomst gehouden voor de bewoners uit het gebied Abtswoude. Nagenoeg alle bewoners waren aanwezig. Behalve de burgemeester van Schipluiden waren er tevens raadsleden en ambtelijke vertegenwoordigers van die gemeente aanwezig. Tal van informatieve vragen zijn er gesteld. Waar vragen niet ter plekke vanwege Delft of Schipluiden konden worden beantwoord zal dit nog nader per brief gebeuren.

Geconcludeerd kon worden dat geen van de bewoners zich negatief opstelde tegen de voorgestelde grenswijziging.

Een drietal huiskavels zijn direct ten oosten van de weg Abtswoude gelegen, terplekke waar de nieuwe gemeentegrens direct ten oosten van de de rijweg is gelegd, dus tussen de weg en de huiskavels in. Hier doet zich ondermeer de situatie voor dat bij deze huiskavels behorende (agrarische) grond is gelegen aan de overzijde van de weg in het gebied dat wordt overgedragen aan Schipluiden. Voor de betrokken eigenaar-bewoners is deze omstandigheid alsmede de ontsluiting van hun huiskavels op de weg die overgaat naar een andere gemeente, aanleiding voor hun verzoek om bij GS te bewerkstelligen dat zij mede in de grenswijziging worden betrokken.  Rondom hun huiskavels is de grond eigendom van en heringericht door het Recreatieschap Midden-Delfland, welk gebied in het kader van de grenswijzigingsvoorstellen tot Delft blijft behoren.

Op bijgevoegde plattegrond is aangegeven om welke huiskavels het gaat en van welke bijstelling van het grenswijzigingsvoorstel dan sprake is. Op zich ontstaat daarmee een voor iedereen logisch herkenbare situatie.

Voorstel B: Het verzoek van de betrokken eigenaren/bewoners voor te leggen aan GS.

 

4. Verwerking besluitvorming voorstellen A. en B.

Voorstel C: Bijgevoegde concept-brief aan GS vast te stellen en laten uitgaan.

Voorstel D: Aan de eigenaar-bewoners van de huiskavels Schieweg in het betrokken gebied op korte termijn te berichten dat dit voorstel aan GS wordt gedaan en hen uit te nodigen voor een informatiebijeenkomst op een nader te bepalen, niet te ver weg liggende, datum.  

 


     Cees van der Vlies

medewerker duurzaamheid