Inhoudsopgave
Naar aanleiding van
de vorige herwaarderingsronde, de landelijke discussie door wie de Wet WOZ
(waardering onroerende zaken) uitgevoerd moet worden: centraal of decentraal,
wordt in deze notitie voorgesteld de WOZ-werkzaamheden op een zelfstandige
wijze uit te voeren.
Het
op zelfstandige wijze uitvoeren van de WOZ-werkzaamheden, waarbij ‘op eigen
kracht meer procesmatig werken’ het speerpunt is, betekent een minimale inhuur
van externe bureaus en daardoor lagere uitvoeringskosten.
In deze notitie is
eerst de aanleiding tot het procesmatig werken beschreven om vervolgens meer in
detail in te gaan op de nieuwe werkwijze van de WOZ-werkzaamheden en welke
financiële en organisatorische consequenties dit heeft.
Zowel de landelijke
politiek als de evaluatie van het vakteam Belastingen zelf over de
herwaarderingsronde geven aanleiding om de wijze waarop de Wet WOZ in Delft
wordt uitgevoerd onder de loep te nemen.
Eind 2000 is een
landelijke discussie op gang gekomen om de uitvoering van de Wet WOZ door de
Belastingdienst uit te laten voeren in plaats van de gemeenten. De
belangrijkste reden hiervoor waren de hoge kosten die de uitvoering door de
gemeenten met zich meebrengen.
Uiteindelijk is
besloten de uitvoering bij de gemeenten te houden, waarbij als voorwaarde is
gesteld dat de gemeenten de kosten aanzienlijk moeten terugbrengen. Dit
betekent dat de gemeenten gezamenlijk de totale herwaardering voor €
108.907.250,- moeten uitvoeren i.p.v € 122.520.660,-. Dit betekent dat de
waardebepaling per object voor € 13,61 (bedrag per jaar) uitgevoerd moet
worden. Dit brengt een financieel risico met zich mee als de herwaardering op de
huidige wijze zou worden uitgevoerd.
Binnen het vakteam Belastingen is
tijdens de voorbereiding van de vorige herwaarderingsronde (prijspijl 1999;
tijdvak 2001-2004) de discussie op gang gekomen om minder gebruik te maken van
externe bureaus. De voornaamste redenen zijn de afhankelijkheidspositie, hoge
kosten voor en na de peildatum, en tegenvallende prestaties op onderdelen van
de herwaardering. Daarnaast wordt er door het vakteam minimale kennis opgebouwd
m.b.t. de uitvoering van de Wet WOZ en blijft zij afhankelijk van externen.
Nadelen algehele
uitbesteding
·
vergaarde
kennis van ingehuurde externen vergaat na afloop van het project;
·
afhankelijkheid
van de kwaliteit van de mensen welke werkzaam zijn voor de externe bureaus;
·
capaciteitsproblemen
bij de externe bureaus, dit omdat landelijk dezelfde waardepeildatum wordt
gehanteerd;
·
het inwerken
en ondersteunen van ingehuurde externen heeft veel kostbare tijd in beslag
genomen en tot extreem hoge uitgaven geleid.
Gelet op het belang
van de afnemers van de gegevens (Belastingdienst en Hoogheemraadschap) geldt
voor iedere gemeente dat de uitvoering beter en goedkoper uitgevoerd moet
worden. De afnemers hebben recht op kwalitatief goede producten omdat zij voor
een gedeelte (55 %) bijdragen aan de totale WOZ-kosten.
Om
de Wet WOZ goedkoper en kwalitatief beter uit te voeren stelt het vakteam
Belastingen voor alle werkzaamheden meer procesmatig uit te voeren. Dit
betekent dat door het vakteam zelf meer werkzaamheden uitgevoerd moeten worden.
Hiervoor is meer personeel en ondersteuning van een taxatieapplicatie benodigd.
Daarnaast zal de Gemeente Delft voor bepaalde onderdelen gaan samenwerken met
andere gemeenten binnen de regio en met andere vakteams binnen de organisatie.
Op dit moment zijn veel gemeenten op verschillende vlakken met elkaar in
gesprek om de onderlinge samenwerking te bevorderen. Voorbeelden hiervan zijn:
centralisering van bijzondere taxaties (zoals objecten Nederlandse Spoorwegen,
Technische Universiteit, Ziekenhuizen en motorbrandstofpunten) en de
procesverbetering- en beschrijving van de WOZ-werkzaamheden.
3.
‘Bepalen
op eigen kracht’
Het uitvoeren van
de WOZ- werkzaamheden van het huidige tijdvak 2001-2004 (prijspijl 1999) verlopen
op een volledige projectmatige wijze, hetgeen een landelijk beeld is. Deze
projectmatige werkwijze houdt in dat de objectkenmerkeninventarisatie, het
merendeel van de taxaties en de afhandeling van waardebezwaren door externe
bureaus worden uitgevoerd. De administratieve handelingen, zoals onder meer
objectmutaties, afspraken maken voor taxateurs, waardemutaties en de
coördinatie tussen de externe bureaus en het vakteam Belastingen worden door
het vakteam zelf uitgevoerd.
‘Op eigen kracht’ meer procesmatig werken betekent een toename van werkzaamheden binnen het vakteam met als doel een verbetering van de taxaties, meer kennis en ervaring en dus minder afhankelijkheid van externe bureaus en meer spreiding in de werkzaamheden. Door de werkzaamheden zelf uit te voeren krijgt de gemeente meer inzicht in de kwaliteit en voortgang van de herwaardering binnen Delft.
Om zelf het
merendeel van de taxaties, inventarisaties en het afhandelen van waardebezwaren
uit te voeren is het volgende benodigd:
·
een nieuw
taxatiesysteem voor modelmatige waardebepaling en GIS ontwikkelingen ;
·
uitbreiding
van de bestaande formatie in de functies van met name technisch consulenten en
taxateurs;
·
alle WOZ
werkzaamheden (m.u.v taxatie bijzondere objecten en incourante niet-woningen)
moeten binnen het vakteam uitgevoerd en aangestuurd worden;
·
het hoofd
Belastingen zal de werkzaamheden van project naar proces in goede banen moeten
leiden en moet ervoor zorgen dat de WOZ-werkzaamheden binnen het vakteam zijn
ingebed, waardoor uiteindelijk de teamleiders zelf de werkzaamheden
coördineren, controleren en aansturen;
·
goede
samenwerking/afstemming tussen BTM en Belastingen en GEO en Belastingen m.b.t.
respectievelijk bouwvergunningen en kadastrale mutaties en GIS-achtige
ontwikkelingen;
·
samenwerking,
kennis en ervaring delen met overige gemeenten.
Deze werkwijze zal
ertoe leiden dat de WOZ- kosten afnemen en de kwaliteit van de waardebepaling
verhoogt. Daarnaast blijft alle vergaarde kennis binnen de gemeente.
Ondanks de wens om
alle WOZ- werkzaamheden procesmatig te laten verlopen, zijn er nog een 3-tal
aandachtspunten welke op een projectmatige wijze (binnen het vakteam) opgelost
moeten worden. Dit betreffen:
1.
verbetering
van de objectkenmerkeninventarisatie (2 maanden werk);
2.
kadastrale
objectafbakening (3 maanden werk);
3.
verfijning van
bouwstromen (3 maanden werk).
In
de waarderingsinstructie 2003 (zie bijlage 1) is aangegeven welke
objectkenmerken minimaal voor elk WOZ- object geregistreerd moeten worden en
welke motivering van individuele afwijkingen van de bepaalde waarde
noodzakelijk zijn. Deze objectkenmerken moeten zijn opgenomen in het
taxatiesysteem. Verplichte objectkenmerken zijn ondermeer: hoofdsoortcodes,
bouwjaren, inhouden, oppervlakten, deelobjectcodes e.d. Uit de reeds ingekomen
bezwaarschriften is geconstateerd dat de objectinventarisatie niet geheel naar
behoren is uitgevoerd en nog een verdere verdiepingsslag behoeft. Hiervoor
dient nog eenmalig een intern project te worden opgestart, om vervolgens ook
dit procesmatig voort te kunnen zetten.
De
kadastrale objectafbakening is één van de meest onderschatte activiteiten.
Vooral de afbakening van objecten met een gebouwd en een ongebouwd deel is
complex door de eisen die de waterschappen aan de kadastrale afbakening
stellen. De mutatieverwerking van de kadastrale gegevens dienen actueel te
zijn. Echter door automatisering en formatieproblemen is hier een achterstand in
ontstaan. Om deze achterstanden in te lopen dient hiervoor nog een intern
project te worden opgestart, om vervolgens ook dit procesmatig voort te kunnen
zetten. Op dit moment zijn er binnen de Gemeente Delft diverse projecten gaande
welke bijdragen aan een automatisering en digitalisering van de kadastrale
gegevens. Verwacht wordt dat voor het eind van dit jaar de implementatie
hiervan een feit zal zijn.
Uit
de reeds ingekomen bezwaarschriften is gebleken dat de bouwstromen verder verfijnd
moeten worden. Het komt te vaak voor dat objecten met verkeerde referenties
worden vergeleken. Door een verfijning van de bouwstromen (dit betekent meer
bouwstromen) worden de objecten met de juiste referenties vergeleken. Dit
vergroot de kwaliteit en vermindert het aantal bezwaarschriften. Aan de
bouwstromen moet de Permanente Markt Analyse (PMA) gekoppeld worden. Door het consequent bijhouden van de
marktgegevens bestaat de mogelijkheid om de herwaardering met een grotere
periodiciteit (eventueel jaarlijks) uit te voeren.
3.2 Automatisering en uitlevering van
gegevens
De kwaliteit,
volledigheid en juistheid van gegevens zijn van essentieel belang om de Wet WOZ
uit te voeren. Zonder deze basisgegevens is een juiste waardebepaling niet
mogelijk.
3.2.1 Uitlevering van gegevens
De afnemers
(Belastingdienst en Hoogheemraadschap) van deze WOZ- gegevens stellen hoge
eisen aan een juiste WOZ- registratie.
De Gemeente Delft
heeft groot belang bij een juiste levering van de WOZ- registratie aan de
afnemers. Op een later tijdstip zal waarschijnlijk de minister van financiën
gaan inventariseren of alle gemeenten kwalitatief en kwantitatief een goed
product hebben geleverd en dit tegen beperkte kosten (€ 13,61 per object per
jaar).
3.2.2 Automatisering
Om deze gegevens
goed en doelmatig te beheren is een applicatie nodig die alle functionaliteiten
bezit ter ondersteuning van dit plan. Om geen grote achterstanden op te lopen
die projectmatig opgelost moeten worden, is het noodzakelijk dat de applicatie
op korte termijn wordt aangeschaft en geïmplementeerd. Met deze applicatie moet
modelmatige waardebepaling te realiseren zijn.
Daarnaast zijn de
koppelingen tussen KAD+ (kadastrale gegevens) en GH+2.1 (belastingensysteem) en
BWT+ (bouwvergunningen) en GH+2.1 nodig om de kadastrale mutaties en
bouwmutatie geautomatiseerd door te voeren in het belastingensysteem. Momenteel
zijn beide projecten gestart om dit te realiseren. Deze koppelingen zorgen
ervoor dat binnen het vakteam Belastingen minder handmatige mutaties verwerkt
moeten worden.
De kwaliteit van de
WOZ- gegevens die de Gemeente Delft nu heeft met betrekking tot objecten,
marktgegevens en de kadastrale percelen is nog niet geheel op het niveau dat
nodig is voor een zorgvuldige en doelmatige uitvoering van de Wet WOZ. Hiervoor
moet eerst een inhaalslag gemaakt worden voordat deze gegevens structureel
verwerkt kunnen worden.
Een
goede WOZ registratie geeft organisatorische aanpassingen, zoals
formatie-uitbreiding en taakverbreding van de consulenten. Naast het wegwerken
van achterstanden en het kwalitatief bijhouden van de WOZ- registratie is het
van belang de WOZ- werkzaamheden beter te structureren binnen de gemeentelijk
organisatie.
3.3.1
Uitvoering
Voor de uitvoering
van de WOZ-werkzaamheden is een aantal hoofdprocessen te onderscheiden met
bijbehorende subprocessen:
1.
Beheer
WOZ-gegevens:
2.
Vervaardiging
WOZ-beschikkingen en taxatieverslagen (uitvoering door consulent).
3.
Behandeling
bezwaar-en beroepschriften (uitvoering m.n. door taxateur en fiscaal-juridisch
consulent en consulenten).
4.
Levering
waardegegevens (uitvoering m.n. door applicatiebeheerder en consulent
gegevensbeheer).
5.
Periodieke
herwaardering (uitvoering m.n. door taxateur).
De hieruit
voortvloeiende administratieve en management werkzaamheden dienen door
respectievelijk de huidige consulenten en hoofden uitgevoerd te worden.
3.3.2 Minimaal benodigde bezetting:
Om de WOZ
werkzaamheden zelfstandig uit te voeren zijn minimaal nodig:
·
3 consulenten
·
0,5 hoofd/teamleider en managementondersteuning
·
1 consulent
gegevensbeheer
·
0,5
applicatiebeheerder
·
2 technisch
consulenten
·
4 taxateurs
(woningen en niet – woningen )
Een deel van
bovenstaande bezetting is door het huidige personeel op te vangen.
Om aan de minimale
bezetting te voldoen ontstaan de volgende vacatures:
·
1 consulent
·
0,5
applicatiebeheerder
·
2 technisch
consulenten
·
2 taxateurs
4. Vergelijking huidige kosten -
toekomstige kosten
Uit de afgelopen
herwaarderingronde is gebleken dat door een te kleine formatie en beperkte
kennis grotendeels alle WOZ- werkzaamheden zijn uitbesteed aan externe bureaus.
Deze uitbesteding heeft forse uitgaven tot gevolg gehad. Voor elke
herwaarderingsronde werd een krediet aangevraagd. In het vervolg worden alle
WOZ werkzaamheden, m.u.v. de “bijzondere objecten”, door eigen medewerkers
procesmatig uitgevoerd. Zoals reeds in hoofdstuk 3 aangegeven herstructurering
van de uitvoering van de WOZ- werkzaamheden is hierdoor een noodzakelijk feit.
Gemeenten moeten de
objecten kunnen waarderen voor €13,61 per object. De gemeente Delft
heeft ongeveer 50.000 objecten. Dit betekent dat het vakteam Belastingen de
herwaardering moet kunnen realiseren voor € 680.500,- per jaar (totaal
herwaarderingronde; 5 jaar: € 3.402.500,-). Alle ‘meerkosten’ zijn niet verrekenbaar
aan de afnemers van de WOZ-gegevens. De €13,61 per object is tot nog toe niet
gerealiseerd. Dit is een landelijke tendens waarbij de aanloopkosten de
voornaamste reden is voor de hoge uitgaven van gemeenten.
4.1 Uitgaven huidig tijdvak 2001-2004
(prijspijl 1999)
Voor
de jaren 1997 tot en met 2001 heeft de herwaardering (herwaardering, 1998 t/m
2001) in Delft 5 miljoen euro gekost.
Periode |
Bruto uitgaven
gemeente Delft |
Verrekening
afnemers |
Netto uitgaven
gemeente Delft |
1997 (verrekening
akkoord) |
€ 468.301,- |
€ 312.201,- |
|
1998 (verrekening
akkoord) |
€ 978.804,- |
€ 587.192,- |
€ 391.612,- |
1999 (verrekening
ter goedkeuring) |
€ 1.315.963,- |
€ 726.048,- |
€ 589.915,- |
2000 (verrekening
ter goedkeuring) |
€ 1.075.913,- |
€ 645.275,- |
€ 430.638,- |
2001 (verrekening
nog nader te bepalen) |
€ 862.182,- + nog nader te bepalen kosten inhuur
derden |
€ 517.309,- + nog nader te bepalen kosten inhuur
derden |
€ 344.873,- + kosten inhuur |
|
|
|
|
Totaal |
€ 5.013.364,- |
€ 2.944.125,- |
€ 2.069.239,- |
Bovenstaande
kosten komen ruim boven (€ 1,6 miljoen euro) de kosten die gemeenten in de
volgende herwaarderingsronde zouden mogen maken. Voor bovenstaande kosten die
gemiddeld 1 miljoen euro per jaar zijn, zouden de kosten (totaal 50.000,-) komen op € 20,- per object.
Gelet op de in deze
rapportage genoemde activiteiten en uitbreiding van de bestaande bezetting
dient in het vervolg rekening te worden gehouden met een verhoging van het
bestaande budget en een verlaging van de kredietaanvragen. Aangezien reeds voor
het volgend tijdvak werkzaamheden moeten worden uitgevoerd zijn de kosten vanaf
2002 meegenomen. De kosten zijn voor de komende 5 jaar berekend en afgezet
tegen de kosten die in de periode 1997 t/m 2001 zijn gemaakt.
Budget
·
Salariskosten
(maximum a.d.h.v. zomernota 2002 + inflatie 5,75%)
Functie+
aantal |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
totaal |
3 Consulenten (schaal
6) |
€
103.665 |
€
109.626 |
€ 115.929 |
€ 122.595 |
€ 129.644 |
€ 581.459 |
1 Consulent
gegevensbeheer (schaal 8) |
€ 43.254 |
€ 45.741 |
€ 48.371 |
€ 51.153 |
€ 54.094 |
€ 242.613 |
2 Technisch
consulent (schaal 8) |
€ 86.508 |
€ 91.482 |
€ 96.742 |
€ 102.305 |
€ 108.186 |
€ 485.224 |
4 Taxateur (schaal
9) |
€ 195.688 |
€ 206.940 |
€ 218.839 |
€ 231.422 |
€ 244.729 |
€ 1.097.619 |
0,5
applicatie-beheerder (schaal 8) |
€ 21.627 |
€ 22.871 |
€ 24.186 |
€ 25.576 |
€ 27.047 |
€ 121.306 |
0,5 hoofd (schaal 13) |
€ 38.238 |
|
|
|
|
€ 38.238 |
2* 0,5
teamleider (schaal 9) |
|
€ 51.735 |
€ 54.710 |
€ 57.856 |
€ 61.183 |
€ 225.484 |
Totaal
in euro |
€ 488.980 |
€ 528.395 |
€ 558.777 |
€ 590.907 |
€ 624.883 |
€ 2.791.942 |
Inhuur
rond peildatum 2003 |
Tarief |
Aantal
uren |
Kosten
verdelen over 2002-2003 |
Taxateur
woningen (10% referenties: 200* 0,9 uur) |
€ 65,- |
180 |
€ 11.700,- |
Taxateur
niet-woningen (10% referenties:
50*1,25 uur) |
€ 70,- |
63 |
€
4.410,- |
Taxateur
incourant
(500x gem.
1,5uur) |
€ 90,- |
750 |
€ 67.500,- |
Taxateur
bijzondere objecten (21+
(TU:50) * gem. 8,5 uur) |
€ 110,- |
604 |
€ 66.440,- |
Totaal in euro
|
|
|
€ 150.050,- |
Inhaalslag
+ applicatie |
Salaris/
kosten |
Aantal
maanden |
budget
2002 |
Objectinventarisatie |
€ 43.254 |
3 |
€
10.814,- |
Kadastrale
objectafbakening |
€ 43.254 |
2 |
€ 7.209,- |
Verfijning
bouwstromen |
€ 43.254 |
3 |
€10.814,- |
WOZ-applicatie
+ diensten |
|
|
€ 75.000,- + €
10.000,- |
Totaal
in euro |
|
|
€ 113.837,- |
4.3 Meerjarenbegroting 2002-2006 budget en
krediet
|
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
Totaal
her-waardering |
Salariskosten |
€ 488.980 |
€ 528.395 |
€ 558.777 |
€ 590.907 |
€ 624.883 |
€
2.791.942 |
Onderhoud
applicatie |
|
€ 27.000 |
€ 27.000 |
€ 27.000 |
€ 27.000 |
€ 108.000 |
Alg.
WOZ-kosten (begroting 2002) |
€ 80.000 |
€ 80.000 |
€ 80.000 |
€ 80.000 |
€ 80.000 |
€ 400.000 |
Inhuur derden
(€150.050,- voor 2002-2003) |
€ 75.025 |
€ 75.025 |
|
|
|
€ 150.050 |
Inhaalslag |
€ 28.837 |
|
|
|
|
€ 28.837 |
Applicatie + diensten kapitaallasten: afschrijving: €
21.250 rente (7%): €
5.950 |
€ 75.000 € 10.000 € 13.400 (1ste
jaar de helft) |
€ 27.200 |
€ 27.200 |
€ 27.200 |
|
€ 85.000 € 95.000 |
Inhuur
bezwaar-afhandeling |
|
|
|
|
€ 50.000 |
€ 50.000 |
Totaal
|
€ 771.242 |
€ 737.620 |
€ 692.977 |
€ 725.107 |
€ 781.883 |
€
3.708.829 |
Een eerste
besparing is te realiseren door ‘van krediet naar budget’ over te gaan. De
kapitaallasten van afgelopen jaren (rente + afschrijving) voor de kredieten
zijn € 100.000,- per jaar (= netto € 40.000,-).
Daarnaast moet de
nieuwe werkwijze van het vakteam Belastingen voor de nodige besparingen leiden
ten opzichte van de jaren 1997 tot en met 2001. Wat deze werkelijke besparing
zal zijn is nog niet te overzien. Ondanks dat de verwachte kosten voor 2002 tot
en met 2006 in bovenstaande schema’s is weergegeven moeten we rekening houden
met meerkosten omdat een nieuwe werkwijze ook onvoorziene kosten met zich mee
kan brengen.
Als de
wetswijziging er door komt dat gemeenten haar herwaardering voor € 13,61 per
object moeten uitvoeren, zijn de ‘meerkosten’ niet verrekenbaar naar haar
afnemers. Met dit gegeven moet rekening worden gehouden en reserves worden
opgenomen in de begroting.
De
in deze nota voorgestelde werkwijze en wijze van budgettering wordt nog samen
met het vakteam Financiën uitgewerkt (mei 2002).
4.5 De financiële voordelen van het in eigen
beheer gaan uitvoeren ten opzichte van het uitbesteden
Uit
het bijgevoegde overzicht blijkt dat het in eigen beheer uitvoeren van de
werkzaamheden over een periode van 4 jaar een budgettair voordeel oplevert van
€ 470.586 ten opzichte van het
uitbesteden.
Voor
de vergelijking van de financiële voordelen is overigens uitgegaan van het
reeds aangevraagde en in het meerjarig investeringsplan 2002-2005 opgenomen
krediet WOZ-herwaardering 2003 ad € 1.708.500.
Een
echt zuivere vergelijking kan dit niet genoemd worden aangezien de aanname van
de totale kredietsom is gebaseerd op de gegevens die ten tijde van de aanvraag
van het krediet bekend waren.
Derhalve
is bij de aanvraag van het krediet destijds enerzijds nog geen rekening
gehouden met de doorberekening van indirecte kosten ( over 4 jaar: € 600.000)
en anderzijds loon- en prijsontwikkelingen tussen 2001 en 2003).
Het
feitelijke financiële voordeel zal derhalve nog groter zijn dan de in de
bijlage genoemde € 470.586.
Overigens
is in overleg met Financiën en de sectorcontroller afgesproken dat aan uw
college het besluit zal worden gevraagd om het eenmalige tekort in de
explotatie voor 2002 weg te zetten in een voorziening uitvoering WOZ-2003. Het
eenmalige tekort kan dan in de jaren na 2002 worden weggewerkt door de te
verwachten meevallers.
Voordelen
van het kiezen van deze constructie is dat het tekort in 2002 niet drukt op de
jaarrekening en dat indien er zich onverhoopte mee- en of tegenvallers zich
voordoen deze kunnen worden opgevangen binnen deze voorziening.
In geval van een personeelsuitbreiding worden aan ieder vakteam werkplekgerelateerde en werknemersgerelateerde indirecte kosten doorberekend die ontstaan ten gevolge van deze personeelsuitbreiding.
Het vakteam Belastingen vraagt in te stemmen met:
· De werving van de volgende functies:
- 1 consulent met functieschaal 6 (functie staat ter waardering)
- 2 technisch consulenten met functieschaal 8
- 2 taxateurs met functieschaal 9 (functie staat ter waardering)
- 0,5 applicatiebeheerder met functieschaal 8 (functie staat ter waardering)
·
Het werken met jaarlijkse budgetten (i.p.v.
kredietaanvragen) d.m.v het omzetten van de kapitaallastenbudgetten op de
gewone dienst naar personeel- en werkbudgetten
·
De aanschaf van de benodigde hard -en software
·
Het instellen van een voorziening “Egalisatie
uitvoeringskosten Wet WOZ (Waardering onroerende zaken)
·
Het wijzigen van de gemeentebegroting 2002 in
overeenstemming met deze notitie
·
Het verwerken van de financiële onderbouwing in de
zomernota 2003-2006 en de gemeentebegroting 2003-2006
· De verantwoording van budgetten en voortgang werkzaamheden herwaardering 2003 in de vorm van een nota voor te leggen aan het college van B&W in januari 2003.