Nota voor burgemeester en wethouders

Ontwikkeling afvalstoffenheffing en de reserve vuilverwerking

2003-2006 

 

Resultaat 2002

 

Per ultimo 2001 kende de reserve vuilverwerking een negatieve stand van € 1,5 miljoen. Dit is het gevolg van een jarenlange onderdekking van de tarieven. Met het oog daarop is bij vaststelling van de zomernota 2002 besloten tot een stijging van afvalstoffenheffing en het reinigingsrecht met 10 % in 2002 en volgende jaren (exclusief inflatiecorrectie).

De tarieven zijn daarmee in 2002 overigens nog steeds niet kostendekkend. Vanaf de begroting 2002 is structureel rekening gehouden met een post “bijdrage exploitatie Retourrette” In 2003 is dit een bedrag van € 30.400. Dit jaar ( 2002) is nog een negatief exploitatiesaldo begroot van € 358.000( onttrekking uit de reserve). Bovendien worden voor 2002 nog enkele mee- en tegenvallers verwacht die eveneens worden afgerekend met de reserve:

 

 

·       Afvalstoffenheffing en reinigingsrecht zijn in de rekening 2001 per saldo lager uitgevallen dan begroot, omdat effecten van kwijtschelding en oninbare vorderingen te laag zijn ingeschat. Intensieve afstemming tussen de vakteams Reiniging en Belastingen heeft er toe geleid dat begroting en realisatie beter op elkaar aansluiten. De verwachting is dat voor 2002 nog een tegenvaller van ca € 100.000 zal resteren.

·       De Afvalverwerking Rijnmond (AVR) keert in 2002 een eenmalig dividend uit van € 173.000 dat voor 75 % in 2002 valt en voor 25% in 2003..

·       Een in de rekening 2001 opgenomen claim van de AVR inzake hogere verwerkingskosten van € 234.000 is van tafel. Dit leidt tot een eenmalig voordeel voor hetzelfde bedrag in 2002.

·       In de aandeelhoudersvergadering AVR van 26 juni 2002 is besloten om het voorcalculatorisch tarief over 2002 op te hogen van € 90,3 naar € 96,60 per ton. Het resultaat van deze tegenvaller zal bij 44.000 ton over 2002 ca € 277.200 bedragen.

·       In de aandeelhoudersvergadering AVR van 26 juni 2002 is duidelijk geworden dat het tarief 2001 nacalculatorisch gelijk is aan voorcalculatorisch dit geeft verder geen claims. Een kleinere claim van ca € 30.000 over 2000 is nog te verwachten.

·       De kapitaallasten van o.a.het overlaadstation vallen  € 50.000 hoger( ca 5%) uit dan begroot. De belangrijkste afwijking zijn: de eis van de Provincie Zuid-Holland om de kade van het overlaadstation te verlengen, afwerking maaiveld onder de kraan, aanpassing (verlaging) van de bewegende vloer en pers, legionella bewaking, extra geluidsonderzoek enz. De laatste aanpassingen zijn in de zomer van 2002 uitgevoerd. De definitieve afrekening van het overlaadstation zal dan ook nog dit jaar verschijnen.

 

Naar het zich op dit moment ( september 2002) laat aanzien zal hiermee het negatieve saldo van de reserve dit jaar met
€ 400.000,- oplopen tot ruim € 1,9 miljoen per ultimo 2002. Bij ernstige afwijkingen op deze prognose wordt u zo spoedig mogelijk geïnformeerd. Dekking van dit tekort op de reserve uit de afvalstoffenheffing is feitelijk niet mogelijk, omdat de wet een meer dan kostendekkend tarief niet toestaat. Bovendien zullen de nieuwe comptabiliteitsvoorschriften, die in 2004 van kracht worden, naar verwachting beperkingen opleggen aan de mogelijkheid om in een reserve langdurig een negatief saldo te laten bestaan.

Bij de zomernota 2003 is reeds besloten om een eenmalige donatie van € 1,9 miljoen aan de reserve te realiseren.

 

Begroting 2003 en volgende jaren

 

Ook begroting 2003 kent een aantal mee- en tegenvallers. De belangrijkste volgen hieronder:

 

 

 

·       Met de AVR zijn gunstige prijsafspraken gemaakt over de verwerking van het afval voor de jaren 2003 t/m 2009.
( € 79 /ton in 2003 tegen € 96,6 in 2002) het voordeel (van ca € 790.000 in 2003) is structureel verwerkt.

·       De actualisatie van het ideaalcomplex  voertuigen reiniging ( bijstelling voertuig vervangingsprogramma 2003 -2010 op type voertuig, actuele prijsontwikkeling  enz) en de verwerking daarvan in de financiële administratie is sinds de reorganisatie achter gebleven. Om die reden  is een technische correctie van ca € 200.000 doorgevoerd in de begroting 2003. De gunstige kostenontwikkeling op andere onderdelen maakt het mogelijk om deze correcties nu relatief pijnloos te verwerken.

 

·       Een mogelijke, nog niet te kwantificeren tegenvaller, zit in de voorgenomen operatie om studenten e.d. (min of meer ) individueel aan te slaan voor de afvalstoffenheffing terwijl dat nu via de verhuurder middels een factuur gaat ( werken derden). Het risico zit in de mate van inbaarheid en kwijtschelding, afgezet tegen de huidige zekerheid van de inkomsten. Bij de besluitvorming omtrent dit onderwerp zullen de financiële effecten gepresenteerd worden.

·       De begroting 2003 een sluitend tot licht positief exploitatie resultaat te zien geven

 

Op basis van bovenstaande afwijkingen is het financieel meerjarenbeeld van de Reiniging opnieuw doorgerekend. De kostenontwikkeling 2002 –2003 komt naar verwachting uit op gemiddeld 3,8%. In 2003 leidt dat per saldo, om een kostendekkende exploitatie mogelijk te maken, tot een verhoging van de afvalstoffenheffing met 7 % tot € 188,62  voor de éénpersoonshuishoudens en met 12½  % tot € 295,25 voor de meerpersoonshuishoudens. Hierbij is reeds rekening gehouden met de verwachte prijsstijging in 2003. De uitkomsten wijken niet af van het in de zomernota 2003 gepresenteerde beeld.

De verwachting is bovendien dat het tarief voor de jaren 2004 en later de normale prijsstijging kan volgen om ook dan een kostendekkende exploitatie te bereiken..

 

 

Ælse Ruiter

26 september 2002