Nota voor burgemeester en
wethouders
Ontwikkeling
afvalstoffenheffing en de reserve vuilverwerking
2003-2006
Resultaat 2002
Per ultimo 2001 kende de
reserve vuilverwerking een negatieve stand van € 1,5 miljoen. Dit is het gevolg
van een jarenlange onderdekking van de tarieven. Met het oog daarop is bij
vaststelling van de zomernota 2002 besloten tot een stijging van
afvalstoffenheffing en het reinigingsrecht met 10 % in 2002 en volgende jaren
(exclusief inflatiecorrectie).
De tarieven zijn daarmee in 2002
overigens nog steeds niet kostendekkend. Vanaf de begroting 2002 is structureel
rekening gehouden met een post “bijdrage exploitatie Retourrette” In 2003 is
dit een bedrag van € 30.400. Dit jaar ( 2002) is nog een negatief
exploitatiesaldo begroot van € 358.000( onttrekking uit de reserve). Bovendien
worden voor 2002 nog enkele mee- en tegenvallers verwacht die eveneens worden
afgerekend met de reserve:
·
Afvalstoffenheffing en reinigingsrecht
zijn in de rekening 2001 per saldo lager uitgevallen dan begroot, omdat
effecten van kwijtschelding en oninbare vorderingen te laag zijn ingeschat.
Intensieve afstemming tussen de vakteams Reiniging en Belastingen heeft er toe
geleid dat begroting en realisatie beter op elkaar aansluiten. De verwachting
is dat voor 2002 nog een tegenvaller van ca € 100.000 zal resteren.
·
De Afvalverwerking
Rijnmond (AVR) keert in 2002 een eenmalig dividend uit van € 173.000 dat voor
75 % in 2002 valt en voor 25% in 2003..
·
Een in de rekening 2001
opgenomen claim van de AVR inzake hogere verwerkingskosten van € 234.000 is van
tafel. Dit leidt tot een eenmalig voordeel voor hetzelfde bedrag in 2002.
·
In de
aandeelhoudersvergadering AVR van 26 juni 2002 is besloten om het
voorcalculatorisch tarief over 2002 op te hogen van € 90,3 naar € 96,60 per
ton. Het resultaat van deze tegenvaller zal bij 44.000 ton over 2002 ca €
277.200 bedragen.
·
In de
aandeelhoudersvergadering AVR van 26 juni 2002 is duidelijk geworden dat het
tarief 2001 nacalculatorisch gelijk is aan voorcalculatorisch dit geeft verder
geen claims. Een kleinere claim van ca € 30.000 over 2000 is nog te verwachten.
·
De kapitaallasten van
o.a.het overlaadstation vallen € 50.000
hoger( ca 5%) uit dan begroot. De belangrijkste afwijking zijn: de eis van de
Provincie Zuid-Holland om de kade van het overlaadstation te verlengen,
afwerking maaiveld onder de kraan, aanpassing (verlaging) van de bewegende
vloer en pers, legionella bewaking, extra geluidsonderzoek enz. De laatste
aanpassingen zijn in de zomer van 2002 uitgevoerd. De definitieve afrekening
van het overlaadstation zal dan ook nog dit jaar verschijnen.
Naar het zich op dit moment (
september 2002) laat aanzien zal hiermee het negatieve saldo van de reserve dit
jaar met
€ 400.000,- oplopen tot ruim € 1,9 miljoen per ultimo 2002. Bij ernstige
afwijkingen op deze prognose wordt u zo spoedig mogelijk geïnformeerd. Dekking
van dit tekort op de reserve uit de afvalstoffenheffing is feitelijk niet
mogelijk, omdat de wet een meer dan kostendekkend tarief niet toestaat.
Bovendien zullen de nieuwe comptabiliteitsvoorschriften, die in 2004 van kracht
worden, naar verwachting beperkingen opleggen aan de mogelijkheid om in een
reserve langdurig een negatief saldo te laten bestaan.
Bij de zomernota 2003 is
reeds besloten om een eenmalige donatie van € 1,9 miljoen aan de reserve te
realiseren.
Begroting 2003 en volgende
jaren
Ook begroting 2003 kent een
aantal mee- en tegenvallers. De belangrijkste volgen hieronder:
·
Met de AVR zijn gunstige
prijsafspraken gemaakt over de verwerking van het afval voor de jaren 2003 t/m
2009.
( € 79 /ton in 2003 tegen € 96,6 in 2002) het voordeel (van ca € 790.000 in
2003) is structureel verwerkt.
·
De actualisatie van het
ideaalcomplex voertuigen reiniging (
bijstelling voertuig vervangingsprogramma 2003 -2010 op type voertuig, actuele
prijsontwikkeling enz) en de verwerking
daarvan in de financiële administratie is sinds de reorganisatie achter
gebleven. Om die reden is een
technische correctie van ca € 200.000 doorgevoerd in de begroting 2003. De
gunstige kostenontwikkeling op andere onderdelen maakt het mogelijk om deze
correcties nu relatief pijnloos te verwerken.
·
Een mogelijke, nog niet
te kwantificeren tegenvaller, zit in de voorgenomen operatie om studenten e.d.
(min of meer ) individueel aan te slaan voor de afvalstoffenheffing terwijl dat
nu via de verhuurder middels een factuur gaat ( werken derden). Het risico zit
in de mate van inbaarheid en kwijtschelding, afgezet tegen de huidige zekerheid
van de inkomsten. Bij de besluitvorming omtrent dit onderwerp zullen de
financiële effecten gepresenteerd worden.
·
De begroting 2003 een
sluitend tot licht positief exploitatie resultaat te zien geven
Op basis van bovenstaande
afwijkingen is het financieel meerjarenbeeld van de Reiniging opnieuw
doorgerekend. De kostenontwikkeling 2002 –2003 komt naar verwachting uit op
gemiddeld 3,8%. In 2003 leidt dat per saldo, om een kostendekkende exploitatie
mogelijk te maken, tot een verhoging van de afvalstoffenheffing met 7 % tot €
188,62 voor de éénpersoonshuishoudens
en met 12½ % tot € 295,25 voor de
meerpersoonshuishoudens. Hierbij is reeds rekening gehouden met de verwachte
prijsstijging in 2003. De uitkomsten wijken niet af van het in de zomernota
2003 gepresenteerde beeld.
De verwachting is bovendien
dat het tarief voor de jaren 2004 en later de normale prijsstijging kan volgen
om ook dan een kostendekkende exploitatie te bereiken..
Ælse Ruiter
26 september 2002