Onderwerp
De
septembercirculaire 2002 van het ministerie van BZK is een aanvulling van de
meicirculaire 2002. Voor 2003 is ten opzichte van de meicirculaire sprake van
een extra accres. De oorzaken hiervan
liggen met name in de relatief ruwe en behoedzame technische veronderstellingen
die ten grondslag lagen aan de raming van het accres in de meicirculaire.
Nu
schetst de septembercirculaire slechts een indicatieve uitkomst. Normaliter
betekent dit dat de uitkomst wel wordt gepresenteerd (zie bijlagen), maar dat
de bevoorschotting aan de gemeente daar niet op wordt aangepast. Aangezien het
accres 2003 van de septembercirculaire een hogere realiteitswaarde heeft, wordt
bij wijze van uitzondering ook de bevoorschotting aangepast. Omdat het echter
wel een indicatie blijft, is de ontwikkeling van de kwantiteiten buiten beschouwing
gebleven.
Voor
de gemeentebegroting 2003-2006 is reeds met een bedrag rekening gehouden met
een accres uit de septembercirculaire van € 514.800. Dit is derhalve al in de
begroting verwerkt en heeft ook al onderdeel uitgemaakt van het totale accres
van € 5 miljoen zoals is vermeld in het financiële beeld uit de Zomernota
2003-2006.
Voor
het overige deel gaat het om maatregelen die in principe budgettair neutraal
verondersteld worden te werken, dat wil zeggen dat de verhoging/verlaging in de
algemene uitkering leidt tot een daarmee corresponderende verhoging/verlaging
van de gemeentelijke uitgaven of inkomsten.
In
deel II van deze nota worden de hoofdpunten beschreven uit de
septembercirculaire en in deel III de mutaties van bijlage 1 nader toegelicht.
Het
beeld van de algemene uitkering na het doorrekenen van de septembercirculaire 2002 ziet er meerjarig
als volgt uit:
Alg. uitkering gemeentefonds |
2002 *mln. euro |
2003 *mln. euro |
2004 *mln. euro |
2005 *mln. euro |
2006 *mln. euro |
Stand algemene uitkering
begroting 2002 |
84,101 |
85,957 |
85,724 |
85,484 |
85,343 |
Reeds verwerkt
accres septcirc. in gemeentebegroting 03-06 |
|
515 |
515 |
515 |
515 |
Subtotaal (begroting) Mutaties Septembercirculaire 02: |
84,101 |
86,472 |
86,239 |
85,999 |
85,858 |
Budgettair
neutrale mutaties (excl correcties) Niet budgettair neutrale mutaties (excl
correcties) |
0
|
0,060
|
0,060
|
0,060
|
0,060
|
Mutaties per saldo Correcties
meicirculaire Mutatie
financieel beeld |
0,211 -0,235 -0,024 |
1,908 -0,884 1,024 |
1,910 -0,844 1,025 |
1,911 -0,884 1,027 |
1,945 -0,884 1,061 |
Stand alg. uitkering t/m Septembercirculaire 2002 |
84,312 |
88,380 |
88,149 |
87,910 |
87,803 |
mln.
In
deze nota worden de mutaties uit de septembercirculaire toegelicht.
Voorstellen:
·
Kennis te nemen van het financiële beeld uit de septembercirculaire
2002;
·
De mutaties uit de septembercirculaire 2002 te verwerken in de 3e
ATW begroting 2002;
·
De mutaties die aan te merken zijn als budgettair neutraal in principe
te verrekenen met de betreffende budgetten van de betrokken vakteams.
II HOOFDPUNTEN UIT DE CIRCULAIRE
1. Bestuurlijke aspecten
Het
Strategisch Akkoord dat is opgesteld door het inmiddels demissionaire kabinet
is voor de ontwikkeling van het gemeentefonds van belang op de volgende punten:
·
Wijziging van de normeringssytematiek per 2003, waardoor bij de bepaling
van het accres geen correctie meer plaatsvindt voor de rente-uitgaven, waardoor
de ontwikkeling van het fonds een gematigder verloop krijgt;
·
Afschaffing van de OZB op woningen per 2005, waardoor gemeenten een
compensatie krijgen door een toevoeging aan het gemeentefonds;
·
Afschaffing van de Zalmsnip per 2005, waardoor het in 1998 toegevoegde bedrag weer uit de algemene
uitkering zal worden gehaald;
·
Een aantal ombuigingen en intensiveringen op de departementale
begrotingen welke via de normering doorwerken naar de accresramingen van deze
septembercirculaire.
2.
Accressen
De accressen gepresenteerd in de meicirculaire 2002
waren vanwege de grote onzekerheid rond de economische ontwikkeling en de
uitkomsten van de kabinetsformatie afgeleid van de inhoud van de
verkiezingsprogramma’s. Inmiddels heeft het kabinet een aantal beleidskeuzen
gemaakt rond de wijziging van het normeringssytematiek en de ontwikkeling van
de rijksuitgaven. De accressen worden hoger geraamd dan in de meicirculaire en
komen gemiddeld uit op 3,7% per jaar. De stijging in 2003 is onder andere het
gevolg van oplopende bijstandsuitgaven. Gegeven de mogelijke budgettaire
risico’s voor individuele gemeenten wordt in de septembercirculaire aangegeven
dat gemeenten rekening moeten houden met een bescheidener accres in de komende
jaren. Dit advies sluit aan op het beeld dat hieromtrent in de Zomernota
2003-2006 is geschetst.
III TOELICHTING MUTATIES SEPTEMBERCIRCULAIRE (zie
bijlage 1)
A.
Mutaties niet budgettair
neutraal
1. Accresontwikkeling
Het accres voor 2002 is gelijk gebleven. De vertaling van het indicatieve
accres voor Delft in 2003 leidt per saldo tot een positieve mutatie € 1.515.100 voor 2003.
Reeds € 514.800 was verwerkt in de begroting.
2.
Ontwikkeling uitkeringsfactor
De ontwikkeling van de uitkeringsbasis van 2002 is voor BZK aanleiding de
uitkeringsfactor te verhogen met een 4 punten in 2002 en 6 punten in 2003. Voor
Delft betekent deze positieve bijstelling voor 2002 een mutatie van € 298.200
en voor 2003 een mutatie van € 448.000.
3.
Professionaliseringsfonds burgemeesters
Er is landelijk een bedrag van € 400.000 uit het gemeentefonds gehaald om
daarmee een bijdrage te leveren aan de bekostiging van het nog officieel op te
richten professionaliseringsfonds burgemeesters. Om duidelijk te maken dat
iedere gemeente een individuele bijdrage levert is via de verdeelmaatstaf “vast
bedrag” een uitname gedaan van € 800 voor Delft. Het voornemen is het
professionaleringsfonds in 2005 te evalueren, rekeninghoudend met bijvoorbeeld
ontwikkelingen t.a.v. de gekozen burgemeester. De evaluatie zal moeten aangeven
op welke wijze de gemeentelijke bijdrage in latere jaren vorm krijgt.
4. Verdi
De integratie-uitkering Verdi wordt op advies van o.a. de Raad voor de
Financiële Verhoudingen en de VNG nog een jaar gecontinueerd. In de
meicirculaire 2002 werd nog uitgegaan van een overheveling naar de algemene
uitkering. Deze overheveling is dus voorlopig van de baan en dat betekent voor
Delft derhalve een negatieve mutatie van € 14.800.
5.
Precariobelasting
In
de septembercirculaire 2001 is het voornemen aangekondigd om de zogenoemde
integratie-uitkering precariobelasting met ingang van 2002 om te zetten in een
aflopende integratie-uitkering. Volgens de oude integratie-uitkering had Delft
recht op een bedrag van € 99.400. Inmiddels is besloten tot een nieuwe regeling
en is voor Delft een afschaffing voorzien in 2003. In 2002 is nog maar een
bedrag van € 12.100 te verwachten. Dit betekent voor Delft derhalve een
negatieve mutatie van € 87.300 in 2002 en € 99.400 in 2003.
Budgettair neutrale
mutaties
1. Leerplichtige leeftijd
Het
voornemen bestond om met ingang van het schooljaar 2002/2003 de leerplichtige
leeftijd te verlagen van vijf naar vier jaar. De verlaging zou leiden tot een toenamen van het aantal
leerlingen en derhalve tot een stijging van de kosten van onderwijshuisvesting.
De invoering per 1 augustus 2002 is echter niet verwezenlijkt en vooralsnog
worden de aangekondigde verhogingen voor 2002 van de algemene uitkering ongedaan gemaakt en wordt de verhoging 2003
Pm geraamd. Deze ontwikkeling betekent een negatieve mutatie van structureel €
5.000 vanaf 2002 en structureel € 6.700 vanaf 2003.
2.
Vaccinatiecampagne meningokokken C
De algemene uitkering is eenmalig voor het uitkeringsjaar
2002 verhoogd, i.v.m. de kosten van de gemeenten voor de landelijke
vaccinatiecampagne tegen meningokokken C. Voor Delft betekent dit een positieve
mutatie in 2002 van € 5.000.
3. Vroegsignalering Jeugdgezondheidszorg
In het kader van de Wet collectieve preventie
volksgezondheid is de algemene uitkering verhoogd met de middelen voor de
tijdelijke regeling vroegsignalering voor 0-4 jarigen. Binnen het systeem van
integrale jeugdgezondheidszorg worden de taken mede door de gemeenten zelf
bepaald voor het maatwerkgedeelte. Voor Delft betekent dit een positieve
mutatie van € 72.200 vanaf 2003.
In
de berekening van het accres in de meicirculaire is een aantal mutaties als
niet-budgettair neutraal opgenomen, welke in aard echter als budgettair
neutraal hadden moeten worden aangemerkt. Concrete gevolg hiervan is dat de
bedragen, welke aan het gemeentefonds zijn toegevoegd voor specifieke
kostenstijgingen voor stijging salarissen wethouders (incl. correctie inzake
gewezen wethouders uit de Zomernota), dualisering en afschaffing omroepbijdragen, ingezet zijn voor het algemene
financiële beeld.
Tevens
is bij de samenstelling van de begroting 2002 de premie
USZO via een procentuele afroming van de aan de vakteams beschikbaar te stellen
personeelsbudgetten gedekt. Eigenlijk hadden deze kosten t.l.v. ruimte
gemeentefonds moeten komen. In het licht van de aansluitingsproblemen m.b.t.
begroting 2002 is hiervan afgeweken. Nu er ruimte is kan de gebruikelijke
gedragslijn worden hersteld. Voorgesteld wordt om deze afroming te boeken op de stelpost USZO.
Voorgesteld
wordt om deze mutaties en procentuele afroming alsnog als budgettair neutraal
aan te merken, zodat deze in het financiële beeld worden gecorrigeerd. Voor
2002 en 2003 gaat het om een totaal bedrag van respectievelijk € 234.800 en
€ 824.000.
Er
resteert dan nog een bedrag van € 1,0 mln. Aangezien er nog grote onzekerheden
zijn ten aanzien van oplopende pensioenpremies van het ABP, het verloop van het
inflatiepercentage in de komende jaren, de daaraan gekoppelde mogelijke
toekomstige prijs- en salarisstijgingen en oplopende bijstandsuitgaven wordt
voorgesteld dit bedrag te reserveren op de stelpost nominale ontwikkelingen.
Deze stelpost dient als buffer bij een eventuele overschrijding op personele en
materiele budgetten a.g.v. de hiergenoemde onzekerheden en verschaft derhalve
ruimte in het financiële beeld.