Nota

 

Datum

11-10-2002

Ons Kenmerk

     

Opsteller

Michel Schoemaker

Bijlagen

3        

Onderwerp

Septembercirculaire 2002

 

 


I           SAMENVATTING

 

De septembercirculaire 2002 van het ministerie van BZK is een aanvulling van de meicirculaire 2002. Voor 2003 is ten opzichte van de meicirculaire sprake van een extra accres.  De oorzaken hiervan liggen met name in de relatief ruwe en behoedzame technische veronderstellingen die ten grondslag lagen aan de raming van het accres in de meicirculaire.

 

Nu schetst de septembercirculaire slechts een indicatieve uitkomst. Normaliter betekent dit dat de uitkomst wel wordt gepresenteerd (zie bijlagen), maar dat de bevoorschotting aan de gemeente daar niet op wordt aangepast. Aangezien het accres 2003 van de septembercirculaire een hogere realiteitswaarde heeft, wordt bij wijze van uitzondering ook de bevoorschotting aangepast. Omdat het echter wel een indicatie blijft, is de ontwikkeling van de kwantiteiten buiten beschouwing gebleven.

 

Voor de gemeentebegroting 2003-2006 is reeds met een bedrag rekening gehouden met een accres uit de septembercirculaire van € 514.800. Dit is derhalve al in de begroting verwerkt en heeft ook al onderdeel uitgemaakt van het totale accres van € 5 miljoen zoals is vermeld in het financiële beeld uit de Zomernota 2003-2006.

 

Voor het overige deel gaat het om maatregelen die in principe budgettair neutraal verondersteld worden te werken, dat wil zeggen dat de verhoging/verlaging in de algemene uitkering leidt tot een daarmee corresponderende verhoging/verlaging van de gemeentelijke uitgaven of inkomsten.

 

In deel II van deze nota worden de hoofdpunten beschreven uit de septembercirculaire en in deel III de mutaties van bijlage 1 nader toegelicht.

 

Het beeld van de algemene uitkering na het doorrekenen van de  septembercirculaire 2002 ziet er meerjarig als volgt uit:

                                                          

Alg. uitkering gemeentefonds

2002

*mln. euro

 2003

*mln. euro

2004

*mln. euro

2005

*mln. euro

2006

*mln. euro

Stand algemene uitkering begroting 2002

84,101

85,957

85,724

85,484

85,343

Reeds verwerkt accres septcirc. in gemeentebegroting 03-06

 

515

515

515

515

Subtotaal (begroting)

Mutaties Septembercirculaire 02:

84,101

86,472

86,239

85,999

85,858

Budgettair neutrale mutaties (excl correcties)

Niet budgettair neutrale mutaties (excl correcties)

0


0,211

0,060


1,848

0,060


1,850

0,060


1,851

0,060


1,885

Mutaties per saldo

Correcties meicirculaire

Mutatie financieel beeld

0,211

-0,235

 

-0,024

1,908

-0,884

 

1,024

1,910

-0,844

 

1,025

1,911

-0,884

 

1,027

 

1,945

-0,884

 

1,061

Stand alg. uitkering t/m Septembercirculaire 2002

84,312

88,380

88,149

87,910

87,803

 

 Tabel 1: Totaalbeeld septembercirculaire 2002

                                                                                                                                                      mln.

In deze nota worden de mutaties uit de septembercirculaire toegelicht.

 

Voorstellen:

·                Kennis te nemen van het financiële beeld uit de septembercirculaire 2002;

·                De mutaties uit de septembercirculaire 2002 te verwerken in de 3e ATW begroting 2002;

·                De mutaties die aan te merken zijn als budgettair neutraal in principe te verrekenen met de betreffende budgetten van de betrokken vakteams.

 

 

 

 

II          HOOFDPUNTEN UIT DE CIRCULAIRE

1. Bestuurlijke aspecten

Het Strategisch Akkoord dat is opgesteld door het inmiddels demissionaire kabinet is voor de ontwikkeling van het gemeentefonds van belang op de volgende punten:

·        Wijziging van de normeringssytematiek per 2003, waardoor bij de bepaling van het accres geen correctie meer plaatsvindt voor de rente-uitgaven, waardoor de ontwikkeling van het fonds een gematigder verloop krijgt;

·        Afschaffing van de OZB op woningen per 2005, waardoor gemeenten een compensatie krijgen door een toevoeging aan het gemeentefonds;

·        Afschaffing van de Zalmsnip per 2005, waardoor het in 1998  toegevoegde bedrag weer uit de algemene uitkering zal worden gehaald;

·        Een aantal ombuigingen en intensiveringen op de departementale begrotingen welke via de normering doorwerken naar de accresramingen van deze septembercirculaire.

 

2.   Accressen

De accressen gepresenteerd in de meicirculaire 2002 waren vanwege de grote onzekerheid rond de economische ontwikkeling en de uitkomsten van de kabinetsformatie afgeleid van de inhoud van de verkiezingsprogramma’s. Inmiddels heeft het kabinet een aantal beleidskeuzen gemaakt rond de wijziging van het normeringssytematiek en de ontwikkeling van de rijksuitgaven. De accressen worden hoger geraamd dan in de meicirculaire en komen gemiddeld uit op 3,7% per jaar. De stijging in 2003 is onder andere het gevolg van oplopende bijstandsuitgaven. Gegeven de mogelijke budgettaire risico’s voor individuele gemeenten wordt in de septembercirculaire aangegeven dat gemeenten rekening moeten houden met een bescheidener accres in de komende jaren. Dit advies sluit aan op het beeld dat hieromtrent in de Zomernota 2003-2006 is geschetst.


III TOELICHTING MUTATIES SEPTEMBERCIRCULAIRE (zie bijlage 1)

 

A.   Mutaties niet budgettair neutraal

 

1. Accresontwikkeling
Het accres voor 2002 is gelijk gebleven. De vertaling van het indicatieve accres voor Delft in 2003 leidt per saldo tot een positieve mutatie € 1.515.100 voor 2003. Reeds € 514.800 was verwerkt in de begroting. 

 

2. Ontwikkeling uitkeringsfactor
De ontwikkeling van de uitkeringsbasis van 2002 is voor BZK aanleiding de uitkeringsfactor te verhogen met een 4 punten in 2002 en 6 punten in 2003. Voor Delft betekent deze positieve bijstelling voor 2002 een mutatie van € 298.200 en voor 2003  een mutatie van € 448.000.

 

3. Professionaliseringsfonds burgemeesters
Er is landelijk een bedrag van € 400.000 uit het gemeentefonds gehaald om daarmee een bijdrage te leveren aan de bekostiging van het nog officieel op te richten professionaliseringsfonds burgemeesters. Om duidelijk te maken dat iedere gemeente een individuele bijdrage levert is via de verdeelmaatstaf “vast bedrag” een uitname gedaan van € 800 voor Delft. Het voornemen is het professionaleringsfonds in 2005 te evalueren, rekeninghoudend met bijvoorbeeld ontwikkelingen t.a.v. de gekozen burgemeester. De evaluatie zal moeten aangeven op welke wijze de gemeentelijke bijdrage in latere jaren vorm krijgt.

 
4. Verdi
De integratie-uitkering Verdi wordt op advies van o.a. de Raad voor de Financiële Verhoudingen en de VNG nog een jaar gecontinueerd. In de meicirculaire 2002 werd nog uitgegaan van een overheveling naar de algemene uitkering. Deze overheveling is dus voorlopig van de baan en dat betekent voor Delft derhalve een negatieve mutatie van € 14.800.

 

5. Precariobelasting

In de septembercirculaire 2001 is het voornemen aangekondigd om de zogenoemde integratie-uitkering precariobelasting met ingang van 2002 om te zetten in een aflopende integratie-uitkering. Volgens de oude integratie-uitkering had Delft recht op een bedrag van € 99.400. Inmiddels is besloten tot een nieuwe regeling en is voor Delft een afschaffing voorzien in 2003. In 2002 is nog maar een bedrag van € 12.100 te verwachten. Dit betekent voor Delft derhalve een negatieve mutatie van € 87.300 in 2002 en € 99.400 in 2003.

 

Budgettair neutrale mutaties

 

1. Leerplichtige leeftijd

Het voornemen bestond om met ingang van het schooljaar 2002/2003 de leerplichtige leeftijd te verlagen van vijf naar vier jaar. De verlaging zou  leiden tot een toenamen van het aantal leerlingen en derhalve tot een stijging van de kosten van onderwijshuisvesting. De invoering per 1 augustus 2002 is echter niet verwezenlijkt en vooralsnog worden de aangekondigde verhogingen voor 2002 van de algemene uitkering  ongedaan gemaakt en wordt de verhoging 2003 Pm geraamd. Deze ontwikkeling betekent een negatieve mutatie van structureel € 5.000 vanaf 2002 en structureel € 6.700 vanaf 2003.

 

2. Vaccinatiecampagne meningokokken C

De algemene uitkering is eenmalig voor het uitkeringsjaar 2002 verhoogd, i.v.m. de kosten van de gemeenten voor de landelijke vaccinatiecampagne tegen meningokokken C. Voor Delft betekent dit een positieve mutatie in 2002 van € 5.000.

 

3. Vroegsignalering Jeugdgezondheidszorg

In het kader van de Wet collectieve preventie volksgezondheid is de algemene uitkering verhoogd met de middelen voor de tijdelijke regeling vroegsignalering voor 0-4 jarigen. Binnen het systeem van integrale jeugdgezondheidszorg worden de taken mede door de gemeenten zelf bepaald voor het maatwerkgedeelte. Voor Delft betekent dit een positieve mutatie van € 72.200 vanaf 2003.

 

Correcties meicirculaire 2002

 

In de berekening van het accres in de meicirculaire is een aantal mutaties als niet-budgettair neutraal opgenomen, welke in aard echter als budgettair neutraal hadden moeten worden aangemerkt. Concrete gevolg hiervan is dat de bedragen, welke aan het gemeentefonds zijn toegevoegd voor specifieke kostenstijgingen voor stijging salarissen wethouders (incl. correctie inzake gewezen wethouders uit de Zomernota), dualisering en  afschaffing omroepbijdragen, ingezet zijn voor het algemene financiële beeld.

 

Tevens is bij de samenstelling van de begroting 2002 de premie USZO via een procentuele afroming van de aan de vakteams beschikbaar te stellen personeelsbudgetten gedekt. Eigenlijk hadden deze kosten t.l.v. ruimte gemeentefonds moeten komen. In het licht van de aansluitingsproblemen m.b.t. begroting 2002 is hiervan afgeweken. Nu er ruimte is kan de gebruikelijke gedragslijn worden hersteld. Voorgesteld wordt om deze afroming te boeken op de stelpost USZO.

 

Voorgesteld wordt om deze mutaties en procentuele afroming alsnog als budgettair neutraal aan te merken, zodat deze in het financiële beeld worden gecorrigeerd. Voor 2002 en 2003 gaat het om een totaal bedrag van respectievelijk € 234.800 en
€ 824.000.

 

Er resteert dan nog een bedrag van € 1,0 mln. Aangezien er nog grote onzekerheden zijn ten aanzien van oplopende pensioenpremies van het ABP, het verloop van het inflatiepercentage in de komende jaren, de daaraan gekoppelde mogelijke toekomstige prijs- en salarisstijgingen en oplopende bijstandsuitgaven wordt voorgesteld dit bedrag te reserveren op de stelpost nominale ontwikkelingen. Deze stelpost dient als buffer bij een eventuele overschrijding op personele en materiele budgetten a.g.v. de hiergenoemde onzekerheden en verschaft derhalve ruimte in het financiële beeld.