Inleiding
Bij de dualisering van het gemeentebestuur is bepaald dat iedere gemeente
voor 1 januari 2006 een rekenkamer(functie) moet hebben ingesteld. Een gemeente
kan er voor kiezen om de in de wet omschreven volledig onafhankelijke
rekenkamer in te stellen, of om bij eigen verordening een rekenkamerfunctie in
te stellen. Deze rekenkamerfunctie kan in de praktijk een gelijke mate van
onafhankelijkheid hebben als de rekenkamer. Verschil is dan dat de rekenkamer
op basis van de wet wordt ingesteld en de rekenkamerfunctie op basis van een
gemeentelijke verordening.
De Delftse gemeenteraad heeft 21 februari 2002 gekozen voor een
commissie met louter externe leden (5 leden, waaronder de voorzitter). In de
raadsvergadering van 27 juni 2002 is dit gevolgd door het vaststellen van de
verordening ‘Delftse Rekenkamer’. De
‘Delftse Rekenkamer’ is belast met het bepalen van onderzoeksonderwerpen; het
opzetten van de organisatie van het onderzoek, alsmede het begeleiden dan wel
uitvoeren van het onderzoek. Centraal staat het onderzoek naar de doelmatigheid
en doeltreffendheid van het gemeentelijke beleid.
Voor de werving van de leden (inclusief de voorzitter) van de ‘Delftse
Rekenkamer’ wordt thans een procedurevoorstel gedaan. De rekenkamerleden worden
door de gemeenteraad voor een periode van 4 jaar te benoemd. De gemeenteraad
benoemt tevens een aantal plaatsvervangende leden.
Het tijdsbeslag voor de leden wordt gelet op de ervaringen bij verrichte
onderzoeken in de afgelopen jaren vooralsnog geschat op twee dagdelen per
maand. De ‘Delftse Rekenkamer’ zal zijn eigen werkprogramma nog op moeten
stellen. Afgesproken wordt om na 2 jaar het functioneren van de ‘Delftse
Rekenkamer’ te evalueren. Als uit deze evaluatie blijkt, dat bijstellingen
gewenst zijn ten aanzien van de personele inzet (zowel door rekenkamerleden als
door extern deskundigen voor het feitenonderzoek als door de ambtelijke
ondersteuning) en het beschikbare budget wordt dit voorgelegd aan de
gemeenteraad. Ook de effectiviteit van de rekenkamer op basis van de dan
verrichte onderzoeken kan daarbij beoordeeld worden.
Aangezien de
externe leden op basis van hun lidmaatschap van de ‘Delftse Rekenkamer’ toegang
hebben tot alle (dus ook de geheime) informatie binnen de gemeente ligt het in
de rede dat de externe leden bij hun benoeming in het midden van de raad de eed
of belofte afleggen.
Profielschets
‘Delftse Rekenkamer’
De ‘Delftse
Rekenkamer’ verschilt sterk van de andere raadscommissies die er zijn. De
‘Delftse Rekenkamer’ is geen politieke commissie. Centraal in het werk van de
commissie staat het door onafhankelijk onderzoek boven tafel krijgen van feiten
en oordeelsvorming op basis van deze feiten. De werkwijze van de commissie
wordt gekenmerkt worden door onafhankelijkheid, professionaliteit en
collegialiteit.
De ‘Delftse Rekenkamer’ vraagt daarmee ook bepaalde
kwaliteiten van de leden. De externe
leden worden geselecteerd op basis van hun maatschappelijke betrokkenheid,
onafhankelijkheid en specifieke professionele achtergrond. Aan de externe leden
worden de volgende eisen gesteld:
-
maatschappelijke
betrokkenheid;
-
kennis van /
ervaring met het doen van onderzoek of begeleiden van onderzoek;
-
kennis van /
inzicht in het functioneren van politieke verhoudingen en processen;
-
kennis van één
of meer beleidsterreinen van de (Delftse) lokale overheid;
-
een kritische
en onafhankelijke instelling;
-
analytische
blik en in staat zijn tot objectieve en onafhankelijke oordeelsvorming;
-
onafhankelijkheid
ten opzichte van het Delftse gemeentebestuur. De rekenkamerleden zijn geen actief
lid van een afdeling van een politieke partij in Delft, en hebben geen directe
betrokkenheid in werk en belangen ten aanzien van de Gemeente Delft;
-
Ten aanzien
van de verschillende werkkringen zijn de leden bij voorkeur verdeeld over
bedrijfsleven, onderzoeksinstelling en overheid. Gedacht kan daarbij worden aan
een achtergrond van de leden als:
o
bestuurskundige
of politicoloog
o
planeconoom,
accountant of controller
o
jurist
-
bereidheid om
zich 2 dagdelen per maand in te zetten voor het werk van de ‘Delftse
Rekenkamer’.
Wervingsprocedure
Bij de opgestelde planning is er vanuit uitgegaan dat er naar gestreefd
wordt om de ‘Delftse Rekenkamer’ vanaf 1 april 2003 operationeel te doen zijn.
Voorgesteld wordt om het zwaartepunt van deze benoemingsprocedure bij het
fractievoorzittersoverleg te leggen: dit overleg stelt de wervingsprocedure en
de profielschets vast. Na kennisgeving aan de commissie Middelen en Bestuur zal
de werving (en selectie) formeel van start kunnen gaan. Voor het voeren van de
selectiegesprekken kan vanuit het midden van het fractievoorzittersoverleg een
selectiecommissie van vier fractievoorzitters onder voorzitterschap van de
burgemeester ingesteld worden. De selectiecommissie wordt in haar werkzaamheden
ondersteund door de raadsgriffier.
Stap |
Omschrijving |
Wanneer |
1. |
Vaststellen fractievoorzittersoverleg van de wervingsprocedure,
instelling selectiecommissie (burgemeester en 3 leden vanuit het
fractievoorzittersoverleg) |
28 november |
2. |
Kennisgeving wervingsprocedure aan commissie Middelen en Bestuur |
10 december |
3. |
Vaststelling profielschets in fractievoorzittersoverleg Binnen 2 weken na fractievoorzittersoverleg 28 november worden eventuele
opmerkingen m.b.t. het gewenste profiel bij de griffie aangeleverd. |
19 december |
4. |
Op basis van het functieprofiel wordt een advertentietekst opgesteld.
De vacatures worden kenbaar gemaakt. In een advertentie in de Haagsche Courant worden kandidaten
uitgenodigd om te reageren. De advertentie zal tevens op de gemeentelijke
website www.gemeentedelft.info
worden geplaatst. |
December |
5. |
Reacties van kandidaten |
Medio januari |
6. |
Gesprekken door selectiecommissie |
Februari |
7. |
Voordracht aan de raad |
1e week Maart |
8. |
Kennisgeving resultaat selectiegesprekken aan
fractievoorzittersoverleg en aan commissie Middelen en Bestuur |
2e week Maart |
9. |
Benoeming door de raad |
27 maart |
10. |
Eerste vergadering ‘Delftse Rekenkamer’ |
april 2003 |
Nadat alle kandidaten een gesprek hebben gehad met de selectiecommissie komt deze commissie tot een voordracht aan de raad. Kandidaten die niet worden voorgedragen worden daarvan voor de voordracht aan de raad persoonlijk op de hoogte gebracht.
Voorstel
Voorgesteld wordt:
1.
De
wervingsprocedure voor de leden van de ‘‘Delftse Rekenkamer’’ vast te stellen.
2.
In 2005 het
functioneren van de ‘Delftse Rekenkamer’ tussentijds evalueren (op
effectiviteit resp. op beschikbare capaciteit en overige middelen).
Bijlage I. Functieprofiel lid ‘Delftse Rekenkamer’ (basis voor de advertentietekst)
Doel van de functie
Het rekenkamerlid is lid van
de ‘Delftse Rekenkamer’, die in opdracht van de gemeenteraad als onafhankelijk
orgaan functioneert. De ‘Delftse Rekenkamer’ verricht onderzoek naar de
doelmatigheid en doeltreffendheid van het gemeentelijk beleid.
Het rekenkamerlid
is samen met de andere leden verantwoordelijk voor het functioneren van de ‘Delftse
Rekenkamer’
De voorzitter is binnen de ‘Delftse Rekenkamer’
eindverantwoordelijk voor de aansturing van de ambtelijke ondersteuning en
heeft de budgetverantwoordelijkheid.
Taakomschrijving
Het rekenkamerlid
is met de andere leden verantwoordelijk voor:
·
inventariseren
van onderzoeksvoorstellen en opstellen en uitvoeren van het onderzoeksplan.
·
contracteren
en begeleiden van derden voor het doen van onderzoek
·
onderhouden
van een relatienetwerk met gemeenteraad en andere betrokkenen in de lokale
politiek (met name van toepassing op de voorzitter)
·
zelfstandig
communiceren over de onderzoeken en de resultaten daarvan
·
intern
organiseren van de rekenkamer.
Functie-eisen
Opleiding
Uitgegaan wordt van
HBO / WO werk- en denkniveau, bijvoorbeeld met een achtergrond als:
o
Bestuurskundige
of politicoloog
o
planeconoom,
accountant of controller
o
jurist
Kennis en ervaring
Maatschappelijke
betrokkenheid.
Overzicht van en inzicht
in de belangrijkste beleidsterreinen van de lokale overheid.
Ruime bestuurlijke
ervaring en vaardigheden.
Affiniteit met het
doen van onderzoek of het begeleiden van onderzoek.
Ten aanzien van de
verschillende werkkringen zijn de leden bij voorkeur verdeeld over
bedrijfsleven, onderzoeksinstelling en overheid.
Incompatibiliteiten
Een rekenkamerlid
is geen college-, raads-, commissielid en vervult geen andere functies die een
onafhankelijke oordeelsvorming ten aanzien van de gemeente Delft en de door de
gemeente gesubsidieerde instellingen in de weg staat.
Het rekenkamerlid
vervult geen van de functies zoals opgesomd in art. 13 Gemeentewet.
Omvang
Bereidheid om zich 2 dagdelen per maand in te zetten voor
het werk van de ‘Delftse Rekenkamer’ gedurende minimaal 4 jaar.