Inleiding

Bij de dualisering van het gemeentebestuur is bepaald dat iedere gemeente voor 1 januari 2006 een rekenkamer(functie) moet hebben ingesteld. Een gemeente kan er voor kiezen om de in de wet omschreven volledig onafhankelijke rekenkamer in te stellen, of om bij eigen verordening een rekenkamerfunctie in te stellen. Deze rekenkamerfunctie kan in de praktijk een gelijke mate van onafhankelijkheid hebben als de rekenkamer. Verschil is dan dat de rekenkamer op basis van de wet wordt ingesteld en de rekenkamerfunctie op basis van een gemeentelijke verordening.

 

De Delftse gemeenteraad heeft 21 februari 2002 gekozen voor een commissie met louter externe leden (5 leden, waaronder de voorzitter). In de raadsvergadering van 27 juni 2002 is dit gevolgd door het vaststellen van de verordening ‘Delftse Rekenkamer’.  De ‘Delftse Rekenkamer’ is belast met het bepalen van onderzoeksonderwerpen; het opzetten van de organisatie van het onderzoek, alsmede het begeleiden dan wel uitvoeren van het onderzoek. Centraal staat het onderzoek naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van het gemeentelijke beleid.

 

Voor de werving van de leden (inclusief de voorzitter) van de ‘Delftse Rekenkamer’ wordt thans een procedurevoorstel gedaan. De rekenkamerleden worden door de gemeenteraad voor een periode van 4 jaar te benoemd. De gemeenteraad benoemt tevens een aantal plaatsvervangende leden.

 

Het tijdsbeslag voor de leden wordt gelet op de ervaringen bij verrichte onderzoeken in de afgelopen jaren vooralsnog geschat op twee dagdelen per maand. De ‘Delftse Rekenkamer’ zal zijn eigen werkprogramma nog op moeten stellen. Afgesproken wordt om na 2 jaar het functioneren van de ‘Delftse Rekenkamer’ te evalueren. Als uit deze evaluatie blijkt, dat bijstellingen gewenst zijn ten aanzien van de personele inzet (zowel door rekenkamerleden als door extern deskundigen voor het feitenonderzoek als door de ambtelijke ondersteuning) en het beschikbare budget wordt dit voorgelegd aan de gemeenteraad. Ook de effectiviteit van de rekenkamer op basis van de dan verrichte onderzoeken kan daarbij beoordeeld worden.

 

Aangezien de externe leden op basis van hun lidmaatschap van de ‘Delftse Rekenkamer’ toegang hebben tot alle (dus ook de geheime) informatie binnen de gemeente ligt het in de rede dat de externe leden bij hun benoeming in het midden van de raad de eed of belofte afleggen.

 

Profielschets ‘Delftse Rekenkamer’

De ‘Delftse Rekenkamer’ verschilt sterk van de andere raadscommissies die er zijn. De ‘Delftse Rekenkamer’ is geen politieke commissie. Centraal in het werk van de commissie staat het door onafhankelijk onderzoek boven tafel krijgen van feiten en oordeelsvorming op basis van deze feiten. De werkwijze van de commissie wordt gekenmerkt worden door onafhankelijkheid, professionaliteit en collegialiteit.

 

De ‘Delftse Rekenkamer’ vraagt daarmee ook bepaalde kwaliteiten van de leden. De externe leden worden geselecteerd op basis van hun maatschappelijke betrokkenheid, onafhankelijkheid en specifieke professionele achtergrond. Aan de externe leden worden de volgende eisen gesteld:

-               maatschappelijke betrokkenheid;

-               kennis van / ervaring met het doen van onderzoek of begeleiden van onderzoek;

-               kennis van / inzicht in het functioneren van politieke verhoudingen en processen;

-               kennis van één of meer beleidsterreinen van de (Delftse) lokale overheid;

-               een kritische en onafhankelijke instelling;

-               analytische blik en in staat zijn tot objectieve en onafhankelijke oordeelsvorming;

-               onafhankelijkheid ten opzichte van het Delftse gemeentebestuur. De rekenkamerleden zijn geen actief lid van een afdeling van een politieke partij in Delft, en hebben geen directe betrokkenheid in werk en belangen ten aanzien van de Gemeente Delft;

-               Ten aanzien van de verschillende werkkringen zijn de leden bij voorkeur verdeeld over bedrijfsleven, onderzoeksinstelling en overheid. Gedacht kan daarbij worden aan een  achtergrond van de leden als:

o          bestuurskundige of politicoloog

o          planeconoom, accountant of controller

o          jurist

-               bereidheid om zich 2 dagdelen per maand in te zetten voor het werk van de ‘Delftse Rekenkamer’.

 

Wervingsprocedure

Bij de opgestelde planning is er vanuit uitgegaan dat er naar gestreefd wordt om de ‘Delftse Rekenkamer’ vanaf 1 april 2003 operationeel te doen zijn. Voorgesteld wordt om het zwaartepunt van deze benoemingsprocedure bij het fractievoorzittersoverleg te leggen: dit overleg stelt de wervingsprocedure en de profielschets vast. Na kennisgeving aan de commissie Middelen en Bestuur zal de werving (en selectie) formeel van start kunnen gaan. Voor het voeren van de selectiegesprekken kan vanuit het midden van het fractievoorzittersoverleg een selectiecommissie van vier fractievoorzitters onder voorzitterschap van de burgemeester ingesteld worden. De selectiecommissie wordt in haar werkzaamheden ondersteund door de raadsgriffier.

 

Stap

Omschrijving

Wanneer

1.

Vaststellen fractievoorzittersoverleg van de wervingsprocedure, instelling selectiecommissie (burgemeester en 3 leden vanuit het fractievoorzittersoverleg)

28 november

2.

Kennisgeving wervingsprocedure aan commissie Middelen en Bestuur

10 december

3.

Vaststelling profielschets in fractievoorzittersoverleg

Binnen 2 weken na fractievoorzittersoverleg 28 november worden eventuele opmerkingen m.b.t. het gewenste profiel bij de griffie aangeleverd.

19 december

4.

Op basis van het functieprofiel wordt een advertentietekst opgesteld. De vacatures worden kenbaar gemaakt.

In een advertentie in de Haagsche Courant worden kandidaten uitgenodigd om te reageren. De advertentie zal tevens op de gemeentelijke website www.gemeentedelft.info worden geplaatst.

December

5.

Reacties van kandidaten

Medio januari

6.

Gesprekken door selectiecommissie

Februari

7.

Voordracht aan de raad

1e week Maart

8.

Kennisgeving resultaat selectiegesprekken aan fractievoorzittersoverleg en aan commissie Middelen en Bestuur

2e week Maart

9.

Benoeming door de raad

27 maart

10.

Eerste vergadering ‘Delftse Rekenkamer’

april 2003

 

Nadat alle kandidaten een gesprek hebben gehad met de selectiecommissie komt deze commissie tot een voordracht aan de raad. Kandidaten die niet worden voorgedragen worden daarvan voor de voordracht aan de raad persoonlijk op de hoogte gebracht.

 

Voorstel

Voorgesteld wordt:

1.        De wervingsprocedure voor de leden van de ‘‘Delftse Rekenkamer’’ vast te stellen.

2.        In 2005 het functioneren van de ‘Delftse Rekenkamer’ tussentijds evalueren (op effectiviteit resp. op beschikbare capaciteit en overige middelen).

 

 

 

Bijlage I. Functieprofiel lid ‘Delftse Rekenkamer’ (basis voor de advertentietekst)

       

Doel van de functie
Het rekenkamerlid is lid van de ‘Delftse Rekenkamer’, die in opdracht van de gemeenteraad als onafhankelijk orgaan functioneert. De ‘Delftse Rekenkamer’ verricht onderzoek naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van het gemeentelijk beleid.

Het rekenkamerlid is samen met de andere leden verantwoordelijk voor het functioneren van de ‘Delftse Rekenkamer’

De voorzitter is binnen de ‘Delftse Rekenkamer’ eindverantwoordelijk voor de aansturing van de ambtelijke ondersteuning en heeft de budgetverantwoordelijkheid.

 

Taakomschrijving

Het rekenkamerlid is met de andere leden verantwoordelijk voor:

·              inventariseren van onderzoeksvoorstellen en opstellen en uitvoeren van het onderzoeksplan.

·              contracteren en begeleiden van derden voor het doen van onderzoek

·              onderhouden van een relatienetwerk met gemeenteraad en andere betrokkenen in de lokale politiek (met name van toepassing op de voorzitter)

·              zelfstandig communiceren over de onderzoeken en de resultaten daarvan

·              intern organiseren van de  rekenkamer.

 

Functie-eisen
Opleiding

Uitgegaan wordt van HBO / WO werk- en denkniveau, bijvoorbeeld met een achtergrond als:

o          Bestuurskundige of politicoloog

o          planeconoom, accountant of controller

o          jurist

 

Kennis en ervaring

Maatschappelijke betrokkenheid.

Overzicht van en inzicht in de belangrijkste beleidsterreinen van de lokale overheid.

Ruime bestuurlijke ervaring en vaardigheden.

Affiniteit met het doen van onderzoek of het begeleiden van onderzoek.

Ten aanzien van de verschillende werkkringen zijn de leden bij voorkeur verdeeld over bedrijfsleven, onderzoeksinstelling en overheid.

 

Incompatibiliteiten

Een rekenkamerlid is geen college-, raads-, commissielid en vervult geen andere functies die een onafhankelijke oordeelsvorming ten aanzien van de gemeente Delft en de door de gemeente gesubsidieerde instellingen in de weg staat.

Het rekenkamerlid vervult geen van de functies zoals opgesomd in art. 13 Gemeentewet.

 

Omvang

Bereidheid om zich 2 dagdelen per maand in te zetten voor het werk van de ‘Delftse Rekenkamer’ gedurende minimaal 4 jaar.