Nota

 

Datum

25-09-2002

Ons Kenmerk

02/030943

Opsteller

Dirk jan van Dijk

Bijlagen

0        

Onderwerp

Eindevaluatie pilot WippolderPUNTNL

 

 

1.         Inleiding

April 2001 is de pilot WippolderPUNTNL en daarmee de biblioservice in de Wippolder van start gegaan. Met de biblioservice is het een jaar lang mogelijk geweest om boeken van huis uit of in WippolderPUNTNL te reserveren met behulp van het Internet en deze in het wijkcentrum te laten bezorgen en op te laten halen. Het aanbod van WippolderPUNTNL bestond tevens uit het op wijkniveau stimuleren van het gebruik van en het leren omgaan met Internet en computers. Daarnaast was WippolderPUNTNL een eerste opstap naar volwaardige ontwikkeling van Delftse Servicepunten, met dienstverlening vanuit de gemeente, woningbouwverenigingen, politie en wijkwerk. De opzet van de pilot was zo dat een jaar lang kon worden geëxperimenteerd met de verschillende diensten, begeleiding en ICT-middelen. Gedurende de pilot zijn om het kwartaal tussenrapportages uitgebracht uitmondend in deze eindevaluatie. Deze eindevaluatie geeft inzicht in de kosten en baten van de pilot en geeft daarnaast inzicht (in de vorm van aanbevelingen) in de perspectieven van Wijkservicepunten voor de toekomst.

 

Hoofddoelstellingen van de pilot:

n    Dienstverlening dichterbij de gebruikers brengen (producten van de gemeente, het lenen van boeken bij de bibliotheek, tijdschriften en kranten lezen).

n    Wijkbewoners ondersteunen bij ICT-ontwikkelingen.

 

 

Leeswijzer

2         Dienstverlening in WippolderPUNTNL

3         Onderzoek in WippolderPUNTNL

4         Resultaten van WippolderPUNTNL

5         Kosten

6         Conclusie en aanbevelingen

 


2.         Dienstverlening in WippolderPUNTNL

Gedurende de pilot is het mogelijk geweest om verschillende vormen van dienstverlening en vormen van samenwerking uit te proberen. Het pakket van diensten heeft zich daardoor kunnen evolueren. In deze paragraaf worden de diensten besproken, zoals deze tijdens de pilot zijn verleent.

 

De dienstverlening in WippolderPUNTNL kan in de volgende categorieën worden ingedeeld:

·       De biblioservice

·       Webopbouwwerk

·       Digitale dienstverlening

 

 

Biblioservice

·       Digitaal bestellen van boeken (voor bibliotheekleden) bij de bibliotheek. De zogenaamde biblioservice bestaat uit het kunnen reserveren van publicaties met behulp van het Internet, thuis of in WippolderPUNTNL met behulp van de venstertafel.

·       Tussen de bibliotheek en WippolderPUNTNL is een voor de bibliotheekleden gratis bezorg- en ophaaldienst opgezet. Na het reserveren kunnen de publicaties worden opgehaald en weer worden ingeleverd in het WippolderPUNTNL.

·       Een goede leestafel met periodieken en kleine collectie actuele boeken, in WippolderPUNTNL.

·       Een gezondheidspunt. Dit punt bestaat uit een fysiek aanbod van een groot aantal geselecteerde folders rond het thema gezondheid en zorg in het algemeen. Daarnaast beschikt de website van de wippolder over een zogenaamde gezondheidspagina, waar een overzicht wordt gegeven van door de Openbare Bibliotheek Delft voorgeselecteerde Internetsites op het gebied van gezondheid. Deze gezondheidspagina is voor iedereen beschikbaar.

·       Een krantenbank. De krantenbank biedt 4,5 miljoen full-tekt artikelen uit Trouw, Parool, Volkskrant, Algemeen Dagblad en N.R.C. Daarnaast stelt deze krantenbank de krant van die dag ter beschikking en beschikt de krantenbank over een uitgebreide archieffunctie met zoekmogelijkheden. De krantenbank kan alleen worden ingezien via de Pc’s in WippolderPUNTNL en dus niet via het Internet vanuit huis.

 

Web opbouw werk

·       Een venstertafel met meerdere computers, geschikt voor computercursussen aan groepen. Het cursusaanbod in WippolderPUNTNL bestaat uit een drietal verschillende cursussen oplopend in moeilijkheidsgraad. De cursussen worden gegeven door een professionele organisatie en worden afgesloten met een diploma. De volgende cursussen worden gegeven:

·       Kennismakingscursus

·       Winword cursus

·       Internet cursus

·       Bouwen van een website

·       Excel cursus

·       Gebruikers begeleiden en ondersteunen. Tijdens de openingsuren is professionele begeleider aanwezig om vragen van bezoekers, over de PC en internet, te beantwoorden. Daarnaast is er de gelegenheid om koffie te drinken, de krant te lezen, een praatje te maken en gebruik te maken van de andere diensten van WippolderPUNTNL. WippolderPUNTNL als ontmoetingsplek.

·       Digitaal Zeskamp. WippolderPUNTNL heeft in samenwerking met de Brede School, de BWD en de scholen in de wijk wippolder een digitaal zeskamp georganiseerd.

·       Computer workshop aan vluchtelingen. In samenwerking met Vluchtelingenwerk Delft is een workshop ‘kennismaken met de PC’ gegeven aan vluchtelingen woonachtig in Delft.

 

Digitale diensten

·       De website www.wippolder.nl maakt onderdeel uit van het wijkservicepunt. Eigenlijk is dit de digitale versie van WippolderPUNTNL op het internet. Op de site is informatie te vinden over de wijk, zoals: verkeersstremmingen, de wijkkrant, nieuws uit de wijk, een routekaart, openingstijden winkels, belangrijke telefoonnummers en nog veel meer.

·       Proeftuin digitale dienstverlening. WippolderPUNTNL is door de gemeente Delft uitgeroepen tot haar proeftuin voor digitale dienstverlening. Voorbeelden van dienstverlening zijn:

·       melding grofvuil;

·       melding openbare ruimte;

·       verhuisbericht.

·       Loketaanhuis.nl. Hiermee is het voor uitkeringsgerechtigden mogelijk om met behulp van een digitale handtekening werkbriefjes in te leveren bij de sociale dienst, mensen in de bijstand kunnen elektronisch het informatieformulier abw invullen en het is mogelijk om elektronisch in- en uitschrijvingen te doen bij het arbeidsbureau.

 

Niet alle diensten zijn in de pilot even succesvol geweest. In de volgende paragrafen zullen de diensten worden besproken op basis van de verschillende onderzoeken die tijdens de pilot zijn gedaan. In paragraaf drie wordt allereerst gekeken naar de verschillende onderzoeken die tijdens de pilot zijn uitgevoerd.

3.         Onderzoek in WippolderPUNTNL

Gedurende de pilot is een grote hoeveelheid aan gegevens bijgehouden over de verschillende vormen van dienstverlening in WippolderPUNTNL. In deze paragraaf zullen de verschillende vormen van onderzoek worden besproken.

 

 

Onderzoek naar de biblioservice

Het onderzoek naar het functioneren van de Biblioservice is uitgevoerd na driekwart jaar. Dit onderzoek heeft inzicht verschaft in:

·       de bekendheid van de Biblioservice onder bibliotheekleden in de Wippolder,

·       de redenen voor niet-deelname aan de Biblioservice, en

·       de reden van het (nog) niet bestellen van boeken door de groep die zich wel heeft aangemeld, maar nog geen bestelling heeft geplaatst.

Gebruikers onderzoek Wippolder-PUNTNL en DIP

Het gebruikersonderzoek is een combinatie van een twee onderzoeken.

·       Een stedelijk uitgevoerd onderzoek van het Delfts Internet Panel (DIP).

·       En een elektronische enquête via de website van de wippolder.

Het uiteindelijke doel van dit gecombineerde onderzoek is het verkrijgen van inzicht in:

·       de informatiebron die gebruikers naar WippolderPUNTNL heeft geleid

·       het profiel van de gebruikers van de diensten van WippolderPUNTNL

·       het gebruik van de diverse diensten

·       de tevredenheid met de dienstverlening

Klanten panel

Het verzamelen van kwalitatieve gegevens is gebeurd met behulp van het klantenpanel van WippolderPUNTNL. Het klantenpanel is regelmatig bij elkaar gekomen om de dienstverlening te bespreken en heeft daarmee gediend als klankbordgroep voor de pilot.

Nulmeting

Bij de start van de pilot heeft een nulmeting plaatsgevonden. Dezelfde meting wordt na de pilot opnieuw gedaan. Samengevat worden de volgende punten gemeten via deze enquête, waarmee Wippolder kan worden vergeleken met heel Delft en met landelijke cijfers:

·       bibliotheekbezoek en waarvoor (verschuiving, toename)

·       buurthuisbezoek en waarvoor (verschuiving, toename)

·       bezit en gebruik computer, waarvoor gebruik (verschuiving, toename)

·       gebruik van internet, waar en waarvoor (verschuiving, toename)

·       leesgedrag


 

Registraties

Gedurende de pilot is een grote hoeveelheid aan gegevens geregistreerd. Deze gegevens hebben vooral betrekking op het bezoek van zowel de website van de wippolder, als WippolderPUNTNL zelf en deelnemers aan cursussen. 

 

Op basis van de uitkomsten van de beschreven onderzoeken en verzamelde gegevens, is het mogelijk om de functioneren van de verschillende diensten in WippolderPUNTNL te bespreken. In paragraaf vier zullen de verschillende categorieën van diensten worden besproken en beoordeeld.

 

4. Resultaten van WippolderPUNTNL

In deze paragraaf zullen de verschillende diensten in WippolderPUNTNL worden besproken. Gedurende de pilot is het mogelijk geweest om verschillende vormen van dienstverlening en vormen van samenwerking uit te proberen. Hieruit is voortgekomen dat sommige diensten succesvoller zijn dan anderen.

 

De dienstverlening in WippolderPUNTNL zal aan de hand van de volgende categorieën worden besproken:

·       De biblioservice

·       Webopbouwwerk

·       Digitale dienstverlening

 

4.1       Biblioservice

 

4.1.1.    Digitaal bestellen van boeken

De biblioservice maakt een belangrijk deel uit van de pilot. Tijdens de pilot is dan ook veel moeite gedaan om de biblioservice te laten slagen. Samen met de bibliotheek is voor de start van de pilot gewerkt aan een goed functionerend systeem waarmee boeken konden worden gereserveerd. Bij de ontwikkeling van het systeem was de bibliotheek echter afhankelijk van het bibliotheeksysteem van ProBiblio (waarop ook het interne systeem van de bibliotheek op is aangesloten). Al met al heeft dit niet geleid tot het reserverings- en informatiesysteem welke van tevoren was beoogd. En tot de dag van vandaag is het niet mogelijk om over een dergelijk systeem te beschikken. De pilot is om deze reden zelfs drie maanden uitgesteld, waarna uiteindelijk is besloten om met een niet optimaal werkende biblioservice van start te gaan. Het idee van een bibliotheeksysteem waarbij het mogelijk is om te zoeken op genre, thema en waarbij tevens een korte samenvatting van een boek, recensies en beeldmateriaal worden weergegeven is zijn tijd nog ver vooruit. Mogelijk dat een dergelijk systeem in de toekomst wel beschikbaar komt.


 

Biblioservice: In de ongeveer 45 weken dat de biblioservice actief heeft gedraaid zijn in totaal 82 boeken gereserveerd door 18 leden van de bibliotheek. Dit komt neer op een gemiddelde van nog geen twee uitleningen per week. Van de achttien personen maakte zes personen regelmatig gebruik van de biblioservice.

 

Om de redenen van het niet-gebruik van de biblioservice te achterhalen is een onderzoek uitgevoerd door het team Onderzoek en Statistiek van de Gemeente Delft. De conclusies van het onderzoek kunnen als volgt worden samengevat:

 

 

a. Locatie

De bibliotheek ligt voor veel leden in de wijk Wippolder dichterbij of net zo dichtbij als het buurthuis aan de Prof. Krausstraat. Daarnaast ligt de bibliotheek in een zone (zuidoost zijde) van de binnenstad waardoorheen inwoners van de Wippolder vanuit het centrum (bijvoorbeeld na het winkelen) naar hun (aan de Binnenstad grenzende) wijk gaan. Deze nabijheid tot de bibliotheek werkt remmend op de deelname.

b. Funshopping

Het bibliotheekbezoek is slechts voor weinigen een noodzakelijk kwaad. Het zoeken van boeken in de bibliotheek kan gezien worden als een soort funshopping: de sfeer van de bibliotheek, het zien, voelen en ruiken van de boeken. Deze aspecten kan de Biblioservice niet vervangen en het gemis daarvan vormt een belemmering voor deelname.

c. Onbekendheid

Het feit dat het aantal deelnemers aan de Biblioservice achter blijft bij de verwachting is voor een deel ook terug te voeren op de onbekendheid met het product. Deze onbekendheid bestaat uit twee delen:

·       de helft van de bibliotheekleden kent de Biblioservice niet

·       een groot deel van de groep die er wel van gehoord heeft weet niet hoe het precies werkt

d. Gemak

Het gemak van zoeken en direct meenemen van de boeken, cd’s etc. wordt als een pluspunt gezien van de bibliotheek ten opzichte van de Biblioservice.

 

Voordat de pilot is gestart, zijn een aantal evaluatiecriteria vastgesteld. Aan de hand van deze criteria zou de pilot worden geëvalueerd. Deze evaluatiecriteria zijn vooral gericht op het evalueren van de biblioservice. Zoals in deze paragraaf is besproken is de biblioservice door verschillende oorzaken geen succes geworden. Dit bleek al snel in de pilot. Ook bleek uit de pilot, zoals ook in de verschillende voortgangsrapportages is besproken, dat er onder de gebruikers veel meer behoefte bestond om de WippolderPUNTNL te ontwikkelen tot een wijkservicepunt. Het is daarom vrijwel onmogelijk om op basis van de vooraf vastgestelde evaluatiecriteria de pilot te evalueren. De termen die in de evaluatiecriteria zijn gebruikt


kunnen echter wel worden gereflecteerd op de andere diensten van WippolderPUNTNL. Het gaat dan om termen als:

·         Meer internettransacties/gebruik

·         Toenemend aanbod van informatievoorziening

·         Toename van de zelfredzaamheid

·         Tevredenheid

 

 

4.1.2          Leestafel en krantenbank

Om de functie van ontmoetingsplek te versterken beschikt WippolderPUNTNL over een collectie periodieken (kranten en tijdschriften). Ook hierbij geldt dat het moeilijk is te registreren hoeveel er van deze periodieken gebruik is gemaakt. Informatie over deze periodieken is verkregen op basis van reacties uit het klantenpanel en op basis van reacties van de professionals in WippolderPUNTNL.

 

Leestafel: Zowel de kranten als de tijdschriften worden veel gelezen. Het wordt als prettig ervaren dat het mogelijk is om even de krant te pakken tijdens het drinken van een kopje koffie. Of wanneer men even geen gebruik maakt van een van de Pc’s. De mening van zowel de professionals als het klantenpanel is dat de leestafel een bijdrage levert aan de aantrekkingskracht van het wijkcentrum.

 

Krantenbank: De krantenbank daarentegen is sporadisch gebruikt. De uitgebreide archieffunctie van de krantenbank is bijna nooit geraadpleegd. Oorzaak hiervan zou kunnen zijn dat het raadplegen van het archief alleen in WippolderPUNTNL zelf kan worden gedaan. In het klantenpanel is geconstateerd dat daaraan weinig behoefte is.

 

4.1.3     Gezondheidspunt

Het gezondheidspunt bestond uit een fysiek aanbod van geselecteerde folders rond het thema gezondheid en zorg in het algemeen en een zogenaamde gezondheidspagina op het Internet.

 

Het folderaanbod in de WippolderPUNTNL werd spaarzaam bekeken. In totaal konden ongeveer 40 verschillende folders worden bekeken en meegenomen. Omdat het onmogelijk is te registreren hoeveel maal de folders zijn bekeken is daarom gekeken naar het aantal keren dat de voorraad folders is bijgevuld.

 

Gezondheidspunt: Het folderaanbod is spaarzaam bekeken. Geconstateerd kan worden dat het voor geen enkele folder nodig is geweest om de voorraad van gemiddeld tien stuks bij te vullen.

Ook de gezondheidspagina op het Internet is spaarzaam bezocht. De gezondheidspagina is gemiddeld twee keer per dag bezocht met een totaal van bijna 700 hits. Hierbij kan echter geen onderscheid worden gemaakt in het verschillende aantal personen dat de website bezoekt.


 

4.2       Webopbouwwerk

De doelstelling van het webopbouwwerk is: wijkbewoners bekend te maken met de nieuwe communicatietechnologie en hen te ondersteunen bij het gebruiken van ICT in het dagelijks bestaan. Voorwaarde daarbij is dat gebruikers daarbij worden ondersteund. Daarnaast ligt hier een accent op het professionele opbouwwerk. Het wijkwerk wordt gecoacht om ICT een plaats te geven in haar functie om de cohesie in de samenleving te bevorderen. ICT is een communicatietechnologie die nieuwe - en deels nog onbekende - mogelijkheden biedt om burgers contacten te laten ontwikkelen met anderen op basis van gelijkgerichtheid in interesse, belangen en/of streven. Tegelijkertijd zal ICT burgers die in staat zijn om met dit nieuwe medium om te gaan een maatschappelijke voorsprong geven, bijvoorbeeld op de woning-, arbeids- en gezondheidsmarkt. Burgers die niet met dit nieuwe medium zullen om leren gaan, kunnen door deze ontwikkeling in feite en relatieve achterstand ontwikkelen.

Door het geven van cursussen, het geven van ondersteuning bij de PC en het organiseren van activiteiten rond de venstertafel is geprobeerd om de internetpenetratie, oftewel het percentage gebruikers van Internet in de Wippolder omhoog te krijgen.

 

Onderzoek in Delft geeft het volgende resultaat:

Internetpenetratie in:

Wippolder

Delft

huishoudens met internetaansluiting

71%

67%

 

 

 

personen die wel eens internetten

 

 

          18 jaar en ouder

84%

81%

          55 jaar en ouder

 

49%

 

 

4.2.1     Cursussen

In het begin van de pilot is een workshop ‘kennismaken met de PC’ gegeven met ongeveer 40 deelnemers. Als vervolg op deze workshop zijn een drietal verschillende cursussen gegeven oplopend in moeilijkheidsgraad:

·       Kennismakingscursus

·       Winword cursus

·       Internet cursus

·       Excel cursus

 

Deelnemers cursussen: aan deze cursussen (In totaal negen) hebben ongeveer 80 personen deelgenomen. De interesse voor computercursussen in de wippolder is groot, maar ook buiten de wijk wippolder is veel interesse getoond voor deze computercursussen.

 

 

4.2.2     Venstertafel

Gedurende de pilot was het mogelijk om WippolderPUNTNL tijdens openingsuren te bezoeken. Bezoekers kunnen gratis gebruik maken van de


PC en het Internet. Tijdens de openingstijden is altijd iemand aanwezig om vragen van bezoekers, over de PC en internet, te beantwoorden. Daarnaast is er de gelegenheid om koffie te drinken, de krant te lezen, een praatje te maken en de andere diensten van WippolderPUNTNL te gebruiken.

 

Openingsuren: Het aantal openingsuren van WippolderPUNTNL (excl. de cursussen) is, gedurende de pilot uitgebreid van 14 uur in het begin, naar 27 uur aan het einde van de pilot. Hierbij zijn de openingsuren gesplitst naar leeftijdsgroepen. Hierdoor kon aan de verschillende doelgroepen specifieke aandacht worden geschonken en werd onderlinge overlast voorkomen.

De openingstijden zijn als volgt:

 

ma

16.00 - 18.00 uur    

13 t/m 16 jaar

 

19.00 - 21.00 uur

17 t/m 24 jaar

di

09.00 - 12.00 uur

24 jaar en ouder

 

16.00 - 18.00 uur

13 t/m 16 jaar

 

19.00 - 21.00 uur

17 t/m 24 jaar

wo

09.00 - 12.00 uur

24 jaar en ouder

 

14.00 - 16.00 uur

t/m 12 jaar

 

16.00 - 18.00 uur

17 t/m 24 jaar

do

gesloten

 

vrij

09.00 - 12.00 uur

24 jaar en ouder

 

16.00 - 18.00 uur

13 t/m 16 jaar

 

19.00 - 21.00 uur

17 t/m 24 jaar

za

11.00 - 13.00 uur

13 jaar en ouder

 

 

Aantal bezoekers: het gemiddelde aantal bezoekers per openingsuur is tien, voor een groot deel inmiddels vaste bezoekers, waarbij een klein verloop kan worden gesignaleerd. Aangezien er in totaal zes Pc’s in WippolderPUNTNL staan, wordt een doordraaisysteem gehanteerd om iedereen aan de beurt te laten komen. Bezoekers variëren in leeftijd van 10 tot 75 jaar.

 

 

 

Gebruikersonderzoek en het DIP

 

Bekendheid WippolderPUNTNL: volgens het onderzoek onder het Delfts Internet Panel (DIP) is tweederde van de wippolderbewoners bekend met WippolderPUNTNL. Van de Wippoldernaren die mee hebben gedaan aan het DIP heeft 13% (Dit zou een aantal van ongeveer 1400 personen betekenen) aangegeven wel eens of regelmatig in WippolderPUNTNL te komen. Anders is dit voor de respondenten van de enquête via de website van de wippolder. Van deze respondenten komt 70% wel eens of regelmatig in WippolderPUNTNL.

 

Daarnaast is aan de respondenten die de vragenlijst in het wijkservicepunt hebben ingevuld, gevraagd wat zij er die dag kwamen doen. De meest


genoemde reden is het internetten. Opvallend is daarnaast dat ook “een praatje maken” een veel genoemde reden is. Gevraagd is ook naar de hoedanigheid van het bezoek: voor opleiding, werk, hobby, persoonlijke interesse. Vrijwel alle respondenten komen vanuit een persoonlijke interesse of hobby.

De bezoekers van WippolderPUNTNL zijn te typeren als vast terugkerende bezoekers, waarbij een klein verloop kan worden gesignaleerd. Twee derde kwam in de afgelopen 12 maanden vaker dan 10 keer. Een kwart kwam in die periode zelfs vaker dan 50 keer. De gemiddelde verblijfsduur is ongeveer 2 uur. Aan de respondenten van het gebruikersonderzoek die de vragenlijst in het wijkservicepunt invulden is gevraagd wat zij er die dag kwamen doen. Niet geheel verrassend is het internetten de meest genoemde reden. Opvallend is dat ook “een praatje maken” een veel genoemde reden is. Wat duidt op het sociale aspect van WippolderPUNTNL.

 

Daarnaast is aan de respondenten gevraagd wat van de volgende aspecten van WippolderPUNTNL wordt gevonden. De resultaten zijn in een rapportcijfer samengevat.

 

aspecten

gem. Cijfer

deskundigheid personeel

8,1

vriendelijkheid personeel

9,1

hulpvaardigheid personeel

9,0

aantal werkplekken

6,5

omvang werkplekken

7,6

bereikbaarheid wijkcentrum

8,2

verkrijgbaarheid versnaperingen

8,2

sanitaire voorzieningen

8,3

openingstijden

7,4

 

Aan de respondenten die een aspect het cijfer 7 of lager gaven is gevraagd wat er dan aan dat aspect nog verbeterd kon worden. De suggesties zijn hieronder opgenomen

1.       openingstijden verruimen;

2.       meer pc's;

3.       monitoren omhoog en de kasten zitten zeer onhandig (voor ouderen).

 

 

4.2.3          Digitaal Zeskamp

WippolderPUNTNL heeft in samenwerking met de Brede School, de BWD en de scholen in de wijk wippolder een digitaal zeskamp georganiseerd. Het samenbrengen van verschillende initiatieven op het gebied van naschoolse opvang, stimuleren van Internet, en jongerenopbouwwerk heeft hierbij als uitgangspunt gediend. Kinderen tussen de negen en twaalf jaar werden na schooltijd opgevangen op school en in WippolderPUNTNL. Dit project is in eerste instantie kleinschalig opgezet, met zo’n tien kinderen.


 

Digitaal zeskamp: het project is een groot succes geworden en ook later herhaald in het project de Brede School. Dit heeft echter niet plaatsgevonden in de Wippolder, omdat de wijk wippolder nog buiten het bereik van de Brede School valt.

 

 

4.2.4 Workshop aan vluchtelingen

In samenwerking met Vluchtelingenwerk Delft is een workshop ‘kennismaken met de PC’ gegeven aan vluchtelingen woonachtig in Delft. Deze workshop is gegeven door de professionals van WippolderPUNTNL. Voertaal in deze workshop was het Nederlands, maar ook in andere talen werd ondersteuning gegeven. Aan deze workshop hebben negen vluchtelingen uit de wijk Wippolder meegedaan.

 

 

 

4.3        Digitale diensten

 

4.3.1          Website

De website www.wippolder.nl maakt onderdeel uit van het wijkservicepunt. Eigenlijk is dit de digitale versie van WippolderPUNTNL op het internet.

 

Bezoek website: uit het onderzoek van het DIP blijkt dat tweederde van de respondenten uit de Wippolder bekend is met de website. Van deze respondenten die de website kennen bezoekt 43% ((Dit zou een aantal van ongeveer 4700 personen betekenen) de website soms/vaak en 57% de website (bijna) nooit. Gemiddeld krijgt de site het rapportcijfer 7.

 

De onderstaande suggesties zijn gegeven ter verbetering van de site:

·         meer actualiteit

·         het weerbericht

·         op de site meer leuke dingen voor tieners of jonger, het is zo saai

·         iets meer over de jongeren meer foto's en leuke meningen van mensen

·         meer info over wat er gebeurt in de wijk

·         activiteiten aanbod wijk wippolder

·         meer actueels over de wijk,  bewegende beelden.

·         oude foto's

 

Naast het fysieke bezoek van WippolderPUNTNL is ook het bezoek van de website van Wippolder.nl gemeten. Het bezoekersaantal per week is vanaf week 35 in 2001 langzaam gestegen van gemiddeld 250 naar gemiddeld 350 in week 26 in 2002 (zie figuur 1). Het hoogste aantal gemeten bezoekers van de hoofdpagina is 668, in week 9. Deze piek is veroorzaakt door de invoering van de digitale diensten; verhuisbericht, melding grofvuil en melding openbare ruimte (door de communicatie daaromheen). Daarnaast is ook duidelijk te zien dat in de vakantieperioden, zoals de kerstvakantie en de zomervakantie, het bezoek op de website behoorlijk afneemt.


Gezegd moet worden dan bij het aantal hits, zoals dit in figuur 1 is gepresenteerd, geen onderscheid kan worden gemaakt in het verschillende aantal personen dat de website bezoekt.

 

 

figuur 1

 

 

 

4.3.2.        Proeftuin digitale dienstverlening gemeente

WippolderPUNTNL is door de gemeente Delft uitgeroepen tot haar proeftuin voor digitale dienstverlening. Digitale diensten konden op kleine schaal worden uitgeprobeerd. Eventuele ontstane problemen werden vroegtijdig geconstateerd en konden snel worden opgelost. Daarnaast kon van het klantenpanel van WippolderPUNTNL gebruik worden gemaakt om de digitale diensten te verbeteren. Waarbij zowel gekeken werd naar het gebruik van de website als de afhandeling ervan. Opmerkingen van het klantenpanel zijn verwerkt in de website zoals deze nu voor heel de Gemeente Delft beschikbaar is. De digitale diensten zullen kort worden besproken.

 

Verhuisbericht

Het doorgeven van een verhuisbericht kan al sinds januari 2002 digitaal voor de gehele Gemeente Delft. Dankzij deze digitale dienst hoeven (aankomende) Delftenaren niet meer naar de publieksbalie aan de Phoenixstraat om een wijziging van het adres door te geven. Burgers kunnen het digitale formulier invullen en elektronisch verzenden naar de gemeente Delft.

 

Verhuisbericht: Voordat het verhuisbericht gemeentebreed is ingevoerd, werden bijna 40% van de verhuisberichten digitaal doorgegeven. Ook gemeentebreed zit men nu op dit gemiddelde.

 


 

Melding grofvuil

Meldingen van grofvuil kunnen inwoners van de wippolder digitaal doorgeven. Het aanmelden kan 24 uur per dag en 7 dagen per week. Na het invullen van de gegevens kan een bewoner kiezen uit een tweetal data en het grofvuil neerzetten op de afgesproken datum.

 

Melding grofvuil: al na de eerste maand kwam ongeveer 30% van de grofvuilmeldingen in de wippolder binnen via internet. Gemeentebreed zit men nu op gemiddeld 13%.

 

Melding openbare ruimte

Meldingen van openbare ruimte kunnen inwoners van de wippolder ook digitaal doorgeven. Hiermee kan aan de gemeente worden doorgegeven dat er in de buurt een gat in de weg zit, of dat er voor deur een paaltje is omgereden, of dat er veel zwerfvuil in de straat ligt.

 

Melding openbare ruimte: ook bij deze digitale dienst kwam al na de eerste maand ongeveer 30% van de meldingen in de wippolder binnen via internet. Gemeentebreed zit men nu op gemiddeld 15%.

 

 

 

 

4.3.3.        Loketaanhuis.nl

Hiermee is het voor uitkeringsgerechtigden mogelijk om met behulp van een digitale handtekening allerlei diensten te verlenen in de wippolder. Deze dienst maakte deel uit van het project loketaanhuis.nl, van de Gemeente Delft in samenwerking met verschillende ministeries.

 

Voordat deze dienstverlening goed getest kon worden in WippolderPUNTNL is het project stop gezet. Dit omdat te weinig mensen aan het project hebben meegedaan.

 

 

 


5.         Kosten

Voor de pilot zijn de volgende middelen beschikbaar gesteld:

€ 143.372 EZH investeren in de bibliotheek

   38.571 EZH stimuleren van internet en computergebruik

€ 113.445 ICT reserve

   11.345 Sponsoring van softwarebedrijf Exact

Totaal € 306.733.

 

De besteding:

 

€ 49.916 subsidie aan de bibliotheek voor organisatie biblioservice

€ 91.201 infrastructuur, inrichting servicepunt inclusief internetsite

€ 40.386 cursussen, gebruikersondersteuning, communicatie

€ 75.714 projectleiding, adviezen, onderzoeksmetingen

€ 49.516 ICT onderhouds- en beheerskosten

Totaal € 306.733.

 

Aangezien na beëindiging van de pilot het gebruik van WippolderPUNTNL wordt voortgezet, zijn de beschikbare kredieten volledig gebruikt en worden  de blijvende kosten verwerkt in het plan voor de realisatie van wijkservicepunten.

 


6.         Conclusie en aanbevelingen

De pilot is gestart met twee doelstellingen voor ogen. Enerzijds om dienstverlening dichterbij de gebruikers te brengen (producten van de gemeente, het lenen van boeken bij de bibliotheek, tijdschriften en kranten lezen). Anderzijds om wijkbewoners te ondersteunen bij ICT-ontwikkelingen. Op basis van de resultaten van de pilot wordt in deze paragraaf de conclusie besproken waarna aanbevelingen worden gegeven  voor de toekomst van Delftse servicepunten.

 

 

5.1   Conclusie

 

Het idee om een pilot op te starten, waarbij de beschreven doelstellingen worden uitgeprobeerd, is een succes gebleken. Het kunnen testen van een grote hoeveelheid aan verschillende diensten, het kunnen testen van de technische mogelijkheden en het uitproberen van verschillende samenwerkingsvormen heeft geleid tot een duidelijk beeld van het concept wijkservicepunt. Door het project vorm te geven als een proef is duidelijk geworden welke vormen en welke soorten van dienstverlening een succes zijn en welke niet. Gebleken is dat een groot deel van de dienstverlening succesvol is toegepast in WippolderPUNTNL. Waarbij een grote behoefte (vraag) bestaat aan de in WippolderPUNTNL vormgegeven dienstverlening in de wijk. Daarnaast kan worden geconstateerd dat voor andere vormen van dienstverlening (nog) weinig behoefte bestaat. De aanvankelijk meest gepromote dienst, de biblioservice, kan getypeerd worden als momenteel niet aansluitend bij de vraag.

 

Om te beginnen kan worden geconcludeerd dat in WippolderPUNTNL een groot aantal organisaties succesvol met elkaar hebben samengewerkt. In beginsel waren vooral de Gemeente Delft, de Openbare Bibliotheek Delft en de Brede Welzijns Organisatie (in de vorm van wijkwerk Wippolder) bij de pilot betrokken. Maar gedurende het jaar zijn ook de Prins Mauritsschool, het Gilde, de Brede School, Stichting Ouderenwerk Delft, de Politie en Vluchtelingenwerk op een of andere manier bij de pilot betrokken. Al met al heeft dit geleid tot het uitgebreid aanbod van diensten in het wijkservicepunt WippolderPUNTNL.

 

Deze dienstverlening en ook het dichterbij brengen van dienstverlening voor de burger is voor een deel succesvol gebleken, maar dient zeker nog verder te worden uitgewerkt. In de aanbevelingen wordt hier een voorzet voor gedaan. De biblioservice is als onderdeel van deze dienstverlening niet geslaagd. De vraag om via het Internet boeken te kunnen reserveren en op te halen in WippolderPUNTNL was zeer beperkt. Zoals in deze evaluatie is beschreven heeft dit verschillende oorzaken. Mogelijk zullen die in de toekomst door technische ontwikkelingen, of door de biblioservice op een andere locatie aan te bieden verdwijnen. Maar in WippolderPUNTNL zal de bibliotheek deze dienst op deze manier niet voortzetten. De gemeentelijke digitale dienstverlening is daarentegen wel succesvol gebleken. Het via Internet kunnen melden van grofvuil, het doorgeven van een verhuisbericht en kunnen melden van zwerfvuil etc. zijn een groot succes.

 

De tweede doelstelling van de pilot om wijkbewoners te ondersteunen bij ICT-ontwikkelingen (webopbouwwerk) is volledig gehaald. De vraag naar ondersteuning bij het omgaan met de computer en Internet is groot. Niet alleen voor georganiseerde cursussen, maar juist de combinatie van het geven van cursussen en ondersteuning buiten de cursussen om, blijkt succesvol te zijn. Niet alleen voor ouderen, maar ook voor jongeren werkt het op deze wijze stimuleren van internet en Pc goed.

 

Door het verder uitwerken van de diensten kan WippolderPUNTNL uitgroeien tot een volwaardig wijkservicepunt. Waarbij de combinatie van het stimuleren van Internet en het aanbieden van dienstverlening uniek is in Nederland en typerend voor Delft Kennisstad.

 

 

5.2   Aanbevelingen

 

Het concept van wijkservicepunt moet verder worden uitgewerkt. Waarbij de combinatie van het stimuleren van internet en het aanbieden van geïntegreerde dienstverlening (van de gemeente, de bibliotheek, de politie en woningcorporaties) aan een loket de sleutel is tot succes.

 

Op basis van de doelstellingen van WippolderPUNTNL worden in deze paragraaf aanbevelingen gedaan voor de toekomstig te ontwikkelen wijkservicepunten. Deze doelstellingen zijn:

·         Wijkbewoners ondersteunen bij ICT-ontwikkelingen.

·         Dienstverlening dichterbij de gebruikers brengen (producten van de gemeente, het lenen van boeken bij de bibliotheek, tijdschriften en kranten lezen).

 

Wijkbewoners ondersteunen bij ICT-ontwikkelingen

Ondanks het feit dat deze vorm van dienstverlening al een succes is gebleken kan het ondersteunen van wijkbewoners nog beter worden opgezet. Hierbij wordt enerzijds gedacht aan ondersteuning aan huis, door bijvoorbeeld vrijwilligers of studenten van de TU. Anderzijds moet nog beter worden aangestuurd op samenwerking met scholen en bibliotheek. Door gebruik te maken van de ICT-faciliteiten van de scholen in Delft kan het aanbod van cursussen worden vergroot. Het gaat hierbij niet om het opzetten van een wijkservicepunt in een school, maar om het aanbieden van dienstverlening (cursussen en activiteiten zoals een digitaal zeskamp op vaste tijden buiten schooltijd) van een wijkservicepunt op een school.

 

Dienstverlening dichterbij de gebruikers brengen

Het dichterbij brengen van dienstverlening moet nog meer worden gestructureerd. Hierbij moet allereerst worden gedacht aan geïntegreerde dienstverlening. Het aanbieden van producten en diensten van meerdere instanties, zoals de gemeente, de politie, woningcorporaties, de bibliotheek en het wijkwerk op een locatie. Door gebruik te maken van sociale structuren, zoals een wijkcentrum, een bibliotheek(filiaal) of een buurtwinkel, heeft een wijkservicepunt een natuurlijke aantrekkingskracht. Mensen maken gebruik van deze locaties en kunnen daarnaast ook nog even gebruik maken van een dienst van de gemeente. Dienstverlening wordt laagdrempelig en toegankelijk. Het moet mogelijk worden om bij een bezoek aan de bibliotheek ook een uittreksel uit het bevolkingsregister te halen, een delftpas te kopen of aangifte te doen bij de politie.

 

Het is daarbij niet de bedoeling dat een balie van de gemeente één op één wordt overgezet in een wijkservicepunt. De dienstverlening in het wijkservicepunt moeten verlopen via het Internet, waarbij het verschil met digitale dienstverlening is dat in het wijkservicepunt het product direct kan worden uitgegeven. Het uittreksel uit bevolkingsregister wordt direct meegegeven. Het op deze manier verlenen van diensten van de gemeente is een uitwerking van het concept van multi-channeling, waarbij producten via meerdere kanalen worden aangeboden en waarbij dienstverlening toegankelijker wordt.

 

Met het overnemen van deze aanbevelingen in het concept van een wijkservicepunt heeft Delft een unieke combinatie in handen.


     

Dirk jan van Dijk

Projectleider WippolderPUNTNL