Stuk 158

Publiekszaken

Reg.nr.02/031199

 

 

                                                                                              Delft, 29 oktober 2002.

 

 

Onderwerp:       Voorstel tot vaststelling van de

                        wijzigingsverordeningen gemeentelijke belastingen 2003.

 

 

Aan de gemeenteraad.

 

Geachte dames en heren,

 

 

I Inleiding

 

Voor u ligt het jaarlijkse voorstel tot herziening van de gemeentelijke belastingverordeningen en de gemeentelijke belastingtarieven.

 

Allereerst wordt er de aandacht op gevestigd dat de belastingverordeningen in de afgelopen jaren steeds geheel opnieuw werden vastgesteld, onder intrekking van de verordeningen uit het voorgaande jaar.

Dit jaar is er, uit overwegingen van efficiëntie en bij wijze van ‘pilot’, voor gekozen de laatstelijk vastgestelde verordeningen te handhaven, waarbij daar waar nodig door middel van wijzigingsbesluiten de teksten van de verordeningen zijn aangepast. Dit geldt ook voor de belastingtarieven, die op een klein aantal na alle zijn gewijzigd.

 

Ten tweede zij erop gewezen dat ook de gemeentelijke niet-fiscale tarieven (de reguliere tarieven) in een overzicht worden aangeboden. Hiervoor is geen raadsbesluit nodig, deze tarieven worden vastgesteld door het college van Burgemeester en Wethouders.

Ten behoeve van de duidelijkheid, de overzichtelijkheid en de controle op de toepassing van alle binnen de gemeente Delft gehanteerde tarieven, heeft het vakteam Financiën het Gemeentelijk Management Team gewezen op de wenselijkheid alle tarieven voor het komende jaar terzelfder tijd vast te stellen; hiermee heeft het GMT ingestemd.

 

Om tot dit voorstel te komen is er uitvoerig overleg geweest met de betrokken vakteams en sectoren.

 

De wijzigingen in de verordeningen en de tarieven zijn in een uitgebreide toelichting per besluit verantwoord.

n    In deze toelichting worden de verschillen aangegeven tussen de huidige verordening en de gewijzigde verordening.

n    In iedere toelichting wordt vermeld wat de reden is van de tariefverhoging in 2003. In de meeste gevallen zal sprake zijn van een reguliere tariefverhoging volgens de gemeentebrede 6%-prijsstijging, afkomstig uit en becijferd in de Aanschrijvingsbrief Begroting 2003. Ook kan sprake zijn van een extra tariefverhoging of –verlaging in verband met bijvoorbeeld Rijksregelgeving of het streven naar kostendekkendheid.

 

II Kostendekking

 

Artikel 229b van de Gemeentewet behelst de eis dat de opbrengsten van leges en rechten niet de uitgaven mogen overstijgen. Deze kostendekking geldt per tarief(groep) en niet per verordening.

Voor alle gewijzigde tarieven vormen de begrotingscijfers van 2003 de basis.

Achter de desbetreffende verordening vindt u het kostendekkingsoverzicht van de verordening. Een totaaloverzicht voor de leges, waarin de betrokken vakteams zijn opgenomen met weergave van hun opbrengsten en uitgaven, is opgenomen als sepatare bijlage (A) bij de stukken.

Op het moment van aanbieden van dit voorstel hebben enkele vakteams nog niet aan de levering van een kostendekkingsoverzicht kunnen voldoen. Het hoofd Belastingen heeft herhaaldelijk en indringend gewezen op de mogelijke consequenties hiervan. De enige mogelijkheid om alsnog aan deze eis tegemoet te komen is vaststelling van een kostendekking bij latere verordening.

Als extra bijlage (B) is ook een overzicht van de woonlastentarieven 2002-2003 gevoegd. 

 

III Meest belangrijke wijzigingen of toevoegingen in de belastingverordeningen

 

Leges

Hoofdstuk 3 Burgerlijke stand

Huwelijkstarieven en dergelijke zijn vrij lastig te becijferen. Voor de begroting 2004 wordt gericht onderzoek gedaan naar de kostendekkendheid. Voor 2003 wordt het gemeentelijke prijsstijgingspercentage gehanteerd. Trouwboekjes voor huwelijken en geregistreerd partnerschap zijn gelijkgetrokken. Nieuwe eenvoudige modellen zijn met meer dan 6% verhoogd doordat nu gewerkt wordt met een mooier en moderner, qua kostprijs duurder boekje.

 

Hoofdstuk 4, 8, 11 en 18

Alle 8-euro-tarieven betreffen uittreksels uit de Gemeentelijke Basisadministratie. Aan de vervaardiging van deze documenten is men dezelfde tijd kwijt. De tarieven zijn daarom gelijk getrokken. In de meeste gevallen gaat het om een verhoging van iets meer dan het prijsstijgingspercentage, in sommige om een verlaging van het tarief. De tarieven worden uniform en komen op een rond bedrag.

 

Hoofdstuk 5 en 15 Bouwvergunningen, Woningwet, Huisvestingswet en Wet RO

In afwachting van de definitieve implementatie van de wijzigingen in de Woningwet, zijn de tarieven voor bouwvergunningen alleen verhoogd met het gemeentelijke prijsstijgingspercentage. Dit geldt ook voor de tarieven voor huisvestingsvergunningen.

Artikel 15.5.1. is nieuw. De verwachting is dat in de loop van november 2002 het nieuwe bouwvergunningenstelsel in een raadsvoorstel wordt gevat, ter wijziging van de Bouwverordening en de Legesverordening.

 

Hoofdstuk 9 Kadaster en 18 Straatnaamregister

Alle tarieven voor ‘kadaster-on-line-producten’ zijn landelijk vastgesteld.

De vervallen tarieven betreffen geen kadastrale producten maar geografische kaartproducten; de prijzen voor deze producten worden buiten de legesverordening in een aparte prijslijst opgenomen.

 

Hoofdstuk 12 Wet op de kansspelen

De te betalen vergoedingen voor speelautomaten zijn wettelijk gemaximeerd (art. 3 Speelautomatenbesluit 2000). Nieuw is een tarief voor het houden van een loterij, waarbij het prijzengeld niet meer dan € 4.500,= bedraagt. Een ander tarief voor te laat ingediende aanvragen is niet mogelijk, aangezien er geen wettelijke termijn voor het indienen van een aanvraag voor een loterijvergunning is bepaald.

 

Hoofdstuk 16 Verkeer en vervoer

Het tarief voor de gehandicaptenparkeerkaart is met 50 % gestegen, teneinde dit stapsgewijs kostendekkend te maken. De werkelijke kosten bedragen ten minste circa 100 euro (medische keuring, verwerking en het verplichte model gehandicaptenparkeerkaart).

 

Hoofdstuk 18 Diversen

De Sector Toezicht Openbare Ruimte heeft in 2002 een volledige productenlijst gemaakt, met circa 135 producten (vergunningen/ontheffingen). Nu de producten (activiteiten) overzichtelijk zijn, komen de procedures aan bod.

De kosten die voor het maken van deze producten gemaakt worden kunnen door het heffen van leges gedekt worden. Veel producten staan nog niet in de Legesverordening vermeld of er wordt alleen een tarief aangegeven wanneer de aanvraag te laat wordt ingediend. Op grond van de APV is dit binnen 3 weken voor aanvang van de beoogde activiteit. Om de kosten te berekenen zijn van alle producten de werktijden bijgehouden. Het Legestarief is bepaald door de werktijden te vermenigvuldigen met het uurtarief. Rekenkundig weergegeven: werktijd x uurtarief = legestarief.

Voor aanvragen die te laat worden ingediend worden hogere kosten gemaakt. De behandelend ambtenaar moet vaak op korte termijn de juiste informatie achterhalen en de informatie goed verspreiden. De afhandeling kan niet volgens de gewone standaardplanning geschieden. Dit kost meestal ruim twee keer zoveel tijd dan bij een tijdig ingediende aanvraag. Het maakt efficiënt werken niet mogelijk. Rekenkundig weergegeven is het tarief als volgt bepaald: werktijd x uurtarief x 2,5 = legestarief voor te laat ingediende aanvragen.

Het uurtarief, door vakteam Financiën aangeleverd, bedraagt  € 34,20. Alle legestarieven zijn naar beneden afgerond op tienden van euro’s.

Voor een meer gedetailleerde toelichting zie de toelichting bij de Legesverordening.

 

Toeristenbelasting

Bij raadsbesluit van februari 2002 is besloten per 2003 Toeristenbelasting op passagiersschepen te heffen ter dekking van de onderhoudskosten van de in 2002 gerealiseerde elektriciteits- en watertappunten voor de recreatietoervaart aan de Hooikade. Aan het begin van het vaarseizoen zal een nachtverblijfregister aan de passagiersschepen worden uitgereikt. De schippers of chartermaatschappijen moeten driemaandelijks aangifte doen. Het tarief is gelijk aan het lage “camping-tarief” (€ 0,50 p.p.p.n.).

De overige inkomsten uit Toeristenbelasting blijven ten goede komen aan het Toerismefonds.

De tarieven van de toeristenbelasting zijn niet verhoogd met het prijsstijgingspercentage van 6% zoals afgesproken in het Meerjaren Marketingplan Toerisme (MMT) 2000-2004, vastgesteld bij raadsbesluit van 30 september 1999.

 

Kadegelden

Nieuw tarief per kubieke meter voor bulkgoederen. Huidig tarief is per 1000 kg. De levering van zand e.d. wordt echter gewoonlijk in kubieke meters afgerekend. Zand dat nat is geworden door de regen is namelijk zwaarder dan droog zand. Omrekening naar tonnage is feitelijk ondoenlijk en niet gebruikelijk. Het tarief per kubieke meter wordt gelijk aan het bestaande tarief per 1000 kg (van €0,12 naar €0,13).

 

Lijkbezorgingrechten

De tarieven van de lijkbezorgingrechten zijn verhoogd met het prijsstijgingspercentage van 6% en afgerond tot handzame bedragen.

 

Precariobelasting

Tarief 8.1.3 (kramengeld)

Kramengeld wordt niet meer van de kramenverhuurder gevraagd. Dit bedrag zit in het marktgeld. Voor braderieën e.d., waarbij kramen kunnen worden gebruikt, blijft een algemeen tarief voor verkoopinrichtingen gelden (art. 8.2).

 

Hoofdstuk 9 (opslag van goederen)

De bedoeling is dat het bedrag bij 9.1.3. het dubbele is van het tarief bij 9.1.1. en 9.1.2. Door afrondingsverschillen bij het jaarlijkse stijgingspercentage waren de bedragen in de loop der jaren uit elkaar gaan lopen.

 

Hoofdstuk 16 (terrassen, terrasboten)

De tarieven voor terrassen buiten het centrum en terrasboten zijn gelijk getrokken, waardoor het tarief voor terrasboten eenmalig minder stijgt. Door afrondingsverschillen bij het jaarlijkse stijgingspercentage waren de bedragen in de loop der jaren uit elkaar gaan lopen. Het tarief voor terrasboten is lager dan voor gewone terrassen in het centrum, omdat in tegenstelling tot een gewoon terras voor een terrasboot ook nog huur betaald moet worden.

 

Hoofdstuk 17.1.1 en 17.1.2

De tarieven voor recreatieve zeil- en/of motorjachten kleiner dan 16 meter en groter dan 16 meter zijn, per vierkante meter, gelijkgetrokken. Door afrondingsverschillen bij het jaarlijkse prijsstijgingspercentage waren de bedragen in de loop der jaren uit elkaar gaan lopen.

 

Reclamebelasting

Hoofdstuk 1 en 2

Ter voorkoming van misverstanden is de omschrijving van de bandbreedte van de tarifering verhelderd. De tarieven zelf zijn niet gewijzigd.

 

Hoofdstuk 4

De Reclamebelasting voor driehoeksborden kan vervallen nu reclame met driehoeksborden via een onderhandse aanbesteding per 1 juli 2002 is uitbesteed aan een bedrijf. Op grond van een overeenkomst betaalt dit bedrijf een vergoeding aan de gemeente. Dit is met de 15e wijziging in de begroting 2002 reeds verwerkt.

 

Onroerendezaakbelastingen

De tarieven van de onroerendezaakbelastingen zijn verhoogd met het gemeentebrede prijsstijgingspercentage van 6%.

 

Reinigingsheffingen

Vanwege een wijziging in de Wet Milieubeheer zijn de artikelnummers waarop de afvalstoffenheffing is gebaseerd vernummerd.

Recente jurisprudentiële ontwikkelingen wijzen erop dat de gebruiksfictie tot nietigheid van de aanslag kan leiden. Daar komt bij dat de afvalstoffenheffing in Delft altijd aan de feitelijke gebruiker  wordt opgelegd en nimmer aan de ingebruikgever. De bepaling wordt derhalve geschrapt.

De tarieven voor afvalstoffenheffing zijn verhoogd met 7% (éénpersoonshuishouden) en 12,5% (meerpersoonshuishouden). Eén en ander is gebaseerd op de nota “Ontwikkeling afvalstoffenheffing en de reserve vuilverwerking 2003-2006” (raadsbesluit 02/027232).

De tarieven voor reinigingsrechten zijn verhoogd met 7%.

 

Rioolrechten

Uitgangspunt is dat de tarieven voor de rioolrechten 100% kostendekkend moeten zijn. De tarieven voor het belastingjaar 2003 zijn meer gestegen dan het vastgestelde prijsstijgingspercentage van 6%.  De tariefsverhoging van het aansluitrecht bedraagt 7%. Het tariefsverhoging van het afvoerrecht bedraagt 11%. Dit is het gevolg van de besluitvorming van het gemeentelijke rioleringsplan (GRP), zoals vastgesteld in de raadsvergadering van 3 oktober 2002. In het gemeentelijke rioleringsplan (GRP) wordt melding gemaakt van een aantal tegenvallers zoals het wegvallen van de inkomsten van DSM Gist en het negatieve saldo van de egalisatiereserve rioleringen.

 

Het tarief van € 99,23 voor aansluitrecht is tot stand gekomen door het totaal aantal vaste kosten (€  4.484.779,-)  te delen door het aantal aansluitingen (46.000).

Met de berekening van dit tarief is rekening gehouden met verminderingen (0,5%) en oninbare aanslagen (1,25%). Kwijtschelding wordt bij het aansluitrecht niet verleend.

 

De variabele kosten dienen te worden gedekt door een rioolafvoerrecht. De totale variabele kosten zijn € 1.385.587,-. De variabele kosten die betrekking hebben op eigendommen met een afvoer tot 500m3 zijn € 1.223.784,-. Dit bedrag gedeeld door het aantal aansluitingen (46.000) leidt tot een tarief klein afvoer van € 29,56.  Bij de berekening van dit tarief is rekening gehouden met kwijtschelding (7,5%), verminderingen (1,25%) en oninbare aanslagen (1,25%).

 

De variabele kosten die betrekking hebben op de grootafvoerders zijn € 161.803,-. Deze grootafvoerders voeren samen ca. 787.000 m3 afvalwater af. Het tarief voor de grootafvoerders is dan € 0,21 per m3 (kosten gedeeld door aantal m3). Bij de berekening van dit tarief is rekening gehouden met verminderingen (1,25%) en oninbare aanslagen (1,25%).

 
Ongewijzigde  verordeningen

De Verordening kwijtschelding Delft 2002 blijft ongewijzigd, evenals de Verordening marktgelden Delft 2002 en de Verordening parkeerbelasting.

Van de betreffende vakteams is geen opgave van wijzigingen ontvangen, dan wel geen kostendekkingsoverzicht. 

 

 

IV Procedure

 

De procedure na de vaststelling is als volgt:

 

n    bekendmaking van de verordeningen en de wijziging van de tarieven in het wekelijkse huis-aan-huis-blad de Stadskrant (volgens artikel 139 van de Gemeentewet);

n    kosteloos ter inzage leggen bij de publieksbalie;

n    na inwerking treden zorg dragen voor de opname in de gemeentelijke verordeningenverzameling en voor een overzichtelijke (digitale) raadplegingsmogelijkheid.

 

 

V Voorstel

 

Onder voorbehoud van gunstig advies van de commissie middelen en bestuur stellen wij u voor de hier bijgaande ontwerpbesluiten inzake:

 

 

-           de eerste wijziging Verordening brandweerrechten Delft 2002

            en de bij deze verordening behorende tarieventabel,

inwerkingtreding 1 januari 2003;

-           de eerste wijziging Verordening kadegelden Delft 2002

            en de bij deze verordening behorende tarieventabel,

            inwerkingtreding 1 januari 2003;

-           de tweede wijziging legesverordening Delft 2002

en de bij deze verordening behorende tarieventabel,

            inwerkingtreding 1 januari 2003;

-           de eerste wijziging Verordening lijkbezorgingsrechten Delft 2002

            en de bij deze verordening behorende tarieventabel,

            inwerkingtreding 1 januari 2003;

-           de tweede wijziging Verordening onroerendezaakbelastingen Delft 2002

            en de bij deze verordening behorende tarieventabel,

            inwerkingtreding 1 januari 2003;

-           de eerste wijziging Verordening precariobelasting Delft 2002

            en de bij deze verordening behorende tarieventabel,

            inwerkingtreding 1 januari 2003;

-           de tweede wijziging Verordening rioolrechten Delft 2002

            en de bij deze verordening behorende tarieventabel,

            inwerkingtreding 1 januari 2003;

-           de eerste wijziging Verordening reclamebelasting Delft 2002

            en de bij deze verordening behorende tarieventabel,

            inwerkingtreding 1 januari 2003;

-           de eerste wijziging Verordening reinigingsheffingen Delft 2002

            en de bij deze verordening behorende tarieventabel,

            inwerkingtreding 1 januari 2003;

-           de eerste wijziging Verordening toeristenbelasting Delft 2002

            en de bij deze verordening behorende tarieventabel,

            inwerkingtreding 1 januari 2003

 

 

vast te stellen;

 

en het besluit Reguliere prijzen en tarieven Gemeente Delft 2003 voor kennisgeving aan te nemen.

 

 

Hoogachtend,

 

 

 

Burgemeester en wethouders van Delft,

 

 

 

H.M.C.M. van Oorschot ,burgemeester.

 

 

 

N. Roos                        ,secretaris.