Stuk 158
Publiekszaken
Reg.nr.02/031199
Delft,
29 oktober 2002.
Onderwerp: Voorstel
tot vaststelling van de
wijzigingsverordeningen
gemeentelijke belastingen 2003.
Aan de gemeenteraad.
Geachte dames en heren,
I Inleiding
Voor u ligt het jaarlijkse voorstel tot herziening
van de gemeentelijke belastingverordeningen en de gemeentelijke
belastingtarieven.
Allereerst wordt er de aandacht op gevestigd dat de
belastingverordeningen in de afgelopen jaren steeds geheel opnieuw werden
vastgesteld, onder intrekking van de verordeningen uit het voorgaande jaar.
Dit jaar is er, uit overwegingen van efficiëntie en
bij wijze van ‘pilot’, voor gekozen de laatstelijk vastgestelde verordeningen
te handhaven, waarbij daar waar nodig door middel van wijzigingsbesluiten de
teksten van de verordeningen zijn aangepast. Dit geldt ook voor de
belastingtarieven, die op een klein aantal na alle zijn gewijzigd.
Ten tweede zij erop gewezen dat ook de
gemeentelijke niet-fiscale tarieven (de reguliere tarieven) in een overzicht
worden aangeboden. Hiervoor is geen raadsbesluit nodig, deze tarieven worden
vastgesteld door het college van Burgemeester en Wethouders.
Ten behoeve van de duidelijkheid, de
overzichtelijkheid en de controle op de toepassing van alle binnen de gemeente
Delft gehanteerde tarieven, heeft het vakteam Financiën het Gemeentelijk
Management Team gewezen op de wenselijkheid alle tarieven voor het komende jaar
terzelfder tijd vast te stellen; hiermee heeft het GMT ingestemd.
Om tot dit voorstel te komen is er uitvoerig
overleg geweest met de betrokken vakteams en sectoren.
De wijzigingen in de verordeningen en de tarieven
zijn in een uitgebreide toelichting per besluit verantwoord.
n
In deze toelichting worden de verschillen aangegeven tussen de huidige
verordening en de gewijzigde verordening.
n
In iedere toelichting wordt vermeld wat de reden is van de
tariefverhoging in 2003. In de meeste gevallen zal sprake zijn van een
reguliere tariefverhoging volgens de gemeentebrede 6%-prijsstijging, afkomstig
uit en becijferd in de Aanschrijvingsbrief Begroting 2003. Ook kan sprake zijn
van een extra tariefverhoging of –verlaging in verband met bijvoorbeeld
Rijksregelgeving of het streven naar kostendekkendheid.
II
Kostendekking
Artikel 229b van de
Gemeentewet behelst de eis dat de opbrengsten van leges en rechten niet de
uitgaven mogen overstijgen. Deze kostendekking geldt per tarief(groep) en niet
per verordening.
Voor alle gewijzigde
tarieven vormen de begrotingscijfers van 2003 de basis.
Achter de desbetreffende
verordening vindt u het kostendekkingsoverzicht van de verordening. Een
totaaloverzicht voor de leges, waarin de betrokken vakteams zijn opgenomen met
weergave van hun opbrengsten en uitgaven, is opgenomen als sepatare bijlage (A)
bij de stukken.
Op het moment van aanbieden
van dit voorstel hebben enkele vakteams nog niet aan de levering van een
kostendekkingsoverzicht kunnen voldoen. Het hoofd Belastingen heeft
herhaaldelijk en indringend gewezen op de mogelijke consequenties hiervan. De
enige mogelijkheid om alsnog aan deze eis tegemoet te komen is vaststelling van
een kostendekking bij latere verordening.
Als extra bijlage (B) is
ook een overzicht van de woonlastentarieven 2002-2003 gevoegd.
III
Meest belangrijke wijzigingen of toevoegingen in de belastingverordeningen
Huwelijkstarieven en
dergelijke zijn vrij lastig te becijferen. Voor de begroting 2004 wordt gericht
onderzoek gedaan naar de kostendekkendheid. Voor 2003 wordt het gemeentelijke
prijsstijgingspercentage gehanteerd. Trouwboekjes voor huwelijken en
geregistreerd partnerschap zijn gelijkgetrokken. Nieuwe eenvoudige modellen
zijn met meer dan 6% verhoogd doordat nu gewerkt wordt met een mooier en
moderner, qua kostprijs duurder boekje.
Alle 8-euro-tarieven
betreffen uittreksels uit de Gemeentelijke Basisadministratie. Aan de
vervaardiging van deze documenten is men dezelfde tijd kwijt. De tarieven zijn
daarom gelijk getrokken. In de meeste gevallen gaat het om een verhoging van
iets meer dan het prijsstijgingspercentage, in sommige om een verlaging van het
tarief. De tarieven worden uniform en komen op een rond bedrag.
In afwachting van de definitieve implementatie van
de wijzigingen in de Woningwet, zijn de tarieven voor bouwvergunningen alleen
verhoogd met het gemeentelijke prijsstijgingspercentage. Dit geldt ook voor de
tarieven voor huisvestingsvergunningen.
Artikel
15.5.1. is nieuw. De verwachting is dat in de loop van november 2002 het nieuwe
bouwvergunningenstelsel in een raadsvoorstel wordt gevat, ter wijziging van de
Bouwverordening en de Legesverordening.
Alle tarieven voor
‘kadaster-on-line-producten’ zijn landelijk vastgesteld.
De vervallen tarieven
betreffen geen kadastrale producten maar geografische kaartproducten; de
prijzen voor deze producten worden buiten de legesverordening in een aparte
prijslijst opgenomen.
De te betalen vergoedingen voor speelautomaten zijn
wettelijk gemaximeerd (art. 3 Speelautomatenbesluit 2000). Nieuw is een tarief
voor het houden van een loterij, waarbij het prijzengeld niet meer dan
€ 4.500,= bedraagt. Een ander tarief voor te laat ingediende aanvragen is
niet mogelijk, aangezien er geen wettelijke termijn voor het indienen van een
aanvraag voor een loterijvergunning is bepaald.
Het tarief voor de gehandicaptenparkeerkaart is met
50 % gestegen, teneinde dit stapsgewijs kostendekkend te maken. De werkelijke
kosten bedragen ten minste circa 100 euro (medische keuring, verwerking en het
verplichte model gehandicaptenparkeerkaart).
De Sector Toezicht Openbare Ruimte heeft in 2002
een volledige productenlijst gemaakt, met circa 135 producten
(vergunningen/ontheffingen). Nu de producten (activiteiten) overzichtelijk
zijn, komen de procedures aan bod.
De kosten die voor het maken van deze
producten gemaakt worden kunnen door het heffen van leges gedekt worden. Veel
producten staan nog niet in de Legesverordening vermeld of er wordt alleen een
tarief aangegeven wanneer de aanvraag te laat wordt ingediend. Op grond van de
APV is dit binnen 3 weken voor aanvang van de beoogde activiteit. Om de kosten
te berekenen zijn van alle producten de werktijden bijgehouden. Het Legestarief
is bepaald door de werktijden te vermenigvuldigen met het uurtarief.
Rekenkundig weergegeven: werktijd x uurtarief = legestarief.
Voor aanvragen die te laat worden ingediend
worden hogere kosten gemaakt. De behandelend ambtenaar moet vaak op korte
termijn de juiste informatie achterhalen en de informatie goed verspreiden. De
afhandeling kan niet volgens de gewone standaardplanning geschieden. Dit kost
meestal ruim twee keer zoveel tijd dan bij een tijdig ingediende aanvraag. Het
maakt efficiënt werken niet mogelijk. Rekenkundig weergegeven is het tarief als
volgt bepaald: werktijd x uurtarief x 2,5 = legestarief voor te laat ingediende
aanvragen.
Het uurtarief, door vakteam Financiën aangeleverd,
bedraagt € 34,20. Alle legestarieven
zijn naar beneden afgerond op tienden van euro’s.
Voor een meer gedetailleerde toelichting zie de
toelichting bij de Legesverordening.
Bij raadsbesluit van februari 2002 is besloten per
2003 Toeristenbelasting op passagiersschepen te heffen ter dekking van de
onderhoudskosten van de in 2002 gerealiseerde elektriciteits- en watertappunten
voor de recreatietoervaart aan de Hooikade. Aan het begin van het vaarseizoen zal
een nachtverblijfregister aan de passagiersschepen worden uitgereikt. De
schippers of chartermaatschappijen moeten driemaandelijks aangifte doen. Het
tarief is gelijk aan het lage “camping-tarief” (€ 0,50 p.p.p.n.).
De overige inkomsten uit Toeristenbelasting
blijven ten goede komen aan het Toerismefonds.
De
tarieven van de toeristenbelasting zijn niet verhoogd met het
prijsstijgingspercentage van 6% zoals afgesproken in het Meerjaren
Marketingplan Toerisme (MMT) 2000-2004, vastgesteld bij raadsbesluit van 30
september 1999.
Nieuw tarief per kubieke
meter voor bulkgoederen. Huidig tarief is per 1000 kg. De levering van zand
e.d. wordt echter gewoonlijk in kubieke meters afgerekend. Zand dat nat is
geworden door de regen is namelijk zwaarder dan droog zand. Omrekening naar
tonnage is feitelijk ondoenlijk en niet gebruikelijk. Het tarief per kubieke
meter wordt gelijk aan het bestaande tarief per 1000 kg (van €0,12 naar €0,13).
De tarieven van de
lijkbezorgingrechten zijn verhoogd met het prijsstijgingspercentage van 6% en
afgerond tot handzame bedragen.
Kramengeld
wordt niet meer van de kramenverhuurder gevraagd. Dit bedrag zit in het
marktgeld. Voor braderieën e.d., waarbij kramen kunnen worden gebruikt, blijft
een algemeen tarief voor verkoopinrichtingen gelden (art. 8.2).
Hoofdstuk 9 (opslag van
goederen)
De bedoeling is dat het bedrag bij 9.1.3. het
dubbele is van het tarief bij 9.1.1. en 9.1.2. Door afrondingsverschillen bij
het jaarlijkse stijgingspercentage waren de bedragen in de loop der jaren uit
elkaar gaan lopen.
Hoofdstuk 16 (terrassen,
terrasboten)
De
tarieven voor terrassen buiten het centrum en terrasboten zijn gelijk
getrokken, waardoor het tarief voor terrasboten eenmalig minder stijgt. Door afrondingsverschillen
bij het jaarlijkse stijgingspercentage waren de bedragen in de loop der jaren
uit elkaar gaan lopen. Het tarief voor terrasboten is lager dan voor gewone
terrassen in het centrum, omdat in tegenstelling tot een gewoon terras voor een
terrasboot ook nog huur betaald moet worden.
Hoofdstuk 17.1.1 en
17.1.2
De
tarieven voor recreatieve zeil- en/of motorjachten kleiner dan 16 meter en
groter dan 16 meter zijn, per vierkante meter, gelijkgetrokken. Door afrondingsverschillen
bij het jaarlijkse prijsstijgingspercentage waren de bedragen in de loop der
jaren uit elkaar gaan lopen.
Ter
voorkoming van misverstanden is de omschrijving van de bandbreedte van de
tarifering verhelderd. De tarieven zelf zijn niet gewijzigd.
De
Reclamebelasting voor driehoeksborden kan vervallen nu reclame met
driehoeksborden via een onderhandse aanbesteding per 1 juli 2002 is uitbesteed
aan een bedrijf. Op grond van een overeenkomst betaalt dit bedrijf een
vergoeding aan de gemeente. Dit is met de 15e wijziging in de
begroting 2002 reeds verwerkt.
De tarieven van de onroerendezaakbelastingen zijn
verhoogd met het gemeentebrede prijsstijgingspercentage van 6%.
Vanwege een wijziging in de Wet Milieubeheer zijn de
artikelnummers waarop de afvalstoffenheffing is gebaseerd vernummerd.
Recente jurisprudentiële ontwikkelingen wijzen erop dat
de gebruiksfictie tot nietigheid van de aanslag kan leiden. Daar komt bij dat
de afvalstoffenheffing in Delft altijd aan de feitelijke gebruiker wordt opgelegd en nimmer aan de ingebruikgever.
De bepaling wordt derhalve geschrapt.
De tarieven voor afvalstoffenheffing zijn verhoogd met 7%
(éénpersoonshuishouden) en 12,5% (meerpersoonshuishouden). Eén en ander is
gebaseerd op de nota “Ontwikkeling afvalstoffenheffing en de reserve vuilverwerking 2003-2006”
(raadsbesluit 02/027232).
De tarieven
voor reinigingsrechten zijn verhoogd met 7%.
Uitgangspunt is dat de tarieven voor de
rioolrechten 100% kostendekkend moeten zijn. De tarieven voor het belastingjaar
2003 zijn meer gestegen dan het vastgestelde prijsstijgingspercentage van
6%. De tariefsverhoging van het
aansluitrecht bedraagt 7%. Het tariefsverhoging van het afvoerrecht bedraagt
11%. Dit is het gevolg van de besluitvorming van het gemeentelijke
rioleringsplan (GRP), zoals vastgesteld in de raadsvergadering van 3 oktober
2002. In het gemeentelijke rioleringsplan (GRP) wordt melding gemaakt van een
aantal tegenvallers zoals het wegvallen van de inkomsten van DSM Gist en het
negatieve saldo van de egalisatiereserve rioleringen.
Het
tarief van € 99,23 voor aansluitrecht is tot stand gekomen door het totaal
aantal vaste kosten (€
4.484.779,-) te delen door het
aantal aansluitingen (46.000).
Met
de berekening van dit tarief is rekening gehouden met verminderingen (0,5%) en
oninbare aanslagen (1,25%). Kwijtschelding wordt bij het aansluitrecht niet
verleend.
De
variabele kosten dienen te worden gedekt door een rioolafvoerrecht. De totale
variabele kosten zijn € 1.385.587,-. De variabele kosten die betrekking hebben
op eigendommen met een afvoer tot 500m3 zijn € 1.223.784,-. Dit bedrag gedeeld
door het aantal aansluitingen (46.000) leidt tot een tarief klein afvoer van €
29,56. Bij de berekening van dit tarief
is rekening gehouden met kwijtschelding (7,5%), verminderingen (1,25%) en
oninbare aanslagen (1,25%).
De
variabele kosten die betrekking hebben op de grootafvoerders zijn € 161.803,-.
Deze grootafvoerders voeren samen ca. 787.000 m3 afvalwater af. Het tarief voor
de grootafvoerders is dan € 0,21 per m3 (kosten gedeeld door aantal m3). Bij de
berekening van dit tarief is rekening gehouden met verminderingen (1,25%) en
oninbare aanslagen (1,25%).
De Verordening kwijtschelding Delft 2002 blijft ongewijzigd,
evenals de Verordening marktgelden Delft 2002 en de Verordening
parkeerbelasting.
Van de betreffende vakteams is geen opgave van wijzigingen
ontvangen, dan wel geen kostendekkingsoverzicht.
IV Procedure
De procedure na de
vaststelling is als volgt:
n
bekendmaking van de verordeningen en de wijziging van de tarieven in het
wekelijkse huis-aan-huis-blad de Stadskrant (volgens artikel 139 van de
Gemeentewet);
n
kosteloos ter inzage leggen bij de publieksbalie;
n
na inwerking treden zorg dragen voor de opname in de gemeentelijke
verordeningenverzameling en voor een overzichtelijke (digitale)
raadplegingsmogelijkheid.
V Voorstel
Onder voorbehoud van gunstig advies van de
commissie middelen en bestuur stellen wij u voor de hier bijgaande
ontwerpbesluiten inzake:
- de
eerste wijziging Verordening brandweerrechten
Delft 2002
en
de bij deze verordening behorende tarieventabel,
inwerkingtreding 1 januari
2003;
- de
eerste wijziging Verordening kadegelden
Delft 2002
en
de bij deze verordening behorende tarieventabel,
inwerkingtreding
1 januari 2003;
- de
tweede wijziging legesverordening
Delft 2002
en de bij deze verordening
behorende tarieventabel,
inwerkingtreding
1 januari 2003;
- de
eerste wijziging Verordening lijkbezorgingsrechten
Delft 2002
en
de bij deze verordening behorende tarieventabel,
inwerkingtreding
1 januari 2003;
- de
tweede wijziging Verordening onroerendezaakbelastingen
Delft 2002
en
de bij deze verordening behorende tarieventabel,
inwerkingtreding
1 januari 2003;
- de
eerste wijziging Verordening precariobelasting
Delft 2002
en
de bij deze verordening behorende tarieventabel,
inwerkingtreding
1 januari 2003;
- de
tweede wijziging Verordening rioolrechten
Delft 2002
en
de bij deze verordening behorende tarieventabel,
inwerkingtreding
1 januari 2003;
- de
eerste wijziging Verordening reclamebelasting
Delft 2002
en
de bij deze verordening behorende tarieventabel,
inwerkingtreding
1 januari 2003;
- de
eerste wijziging Verordening reinigingsheffingen
Delft 2002
en
de bij deze verordening behorende tarieventabel,
inwerkingtreding
1 januari 2003;
- de
eerste wijziging Verordening toeristenbelasting
Delft 2002
en
de bij deze verordening behorende tarieventabel,
inwerkingtreding
1 januari 2003
vast te stellen;
en
het besluit Reguliere prijzen en tarieven Gemeente Delft 2003 voor kennisgeving
aan te nemen.
Hoogachtend,
Burgemeester en wethouders van Delft,
H.M.C.M. van Oorschot ,burgemeester.
N. Roos ,secretaris.