Stuk 134 I

02/027232      I                                                                        Delft, 15 oktober 2002.

 

Onderwerp:       Ontwikkeling afvalstoffenheffing en de reserve

vuilverwerking 2003-2006 

 

 

Aan de gemeenteraad,

 

Geachte dames en heren,

 

Per ultimo 2001 kende de reserve vuilverwerking een negatieve stand van € 1,5 miljoen. Dit is het gevolg van een jarenlange onderdekking van de tarieven. Met het oog daarop is bij vaststelling van de zomernota 2002 besloten tot een stijging van afvalstoffenheffing en het reinigingsrecht met 10 % in 2002 en volgende jaren (exclusief inflatiecorrectie).

De tarieven zijn daarmee in 2002 overigens nog steeds niet kostendekkend. Dit jaar (2002) is nog een negatief exploitatiesaldo begroot van € 358.000,- (onttrekking uit de reserve). Bovendien worden voor 2002 nog enkele mee- en tegenvallers verwacht die eveneens worden afgerekend met de reserve:

1.         Afvalstoffenheffing en reinigingsrecht zijn in de rekening 2001 per saldo lager uitgevallen dan begroot, omdat effecten van kwijtschelding en oninbare vorderingen te laag zijn ingeschat. Intensieve afstemming tussen de vakteams Reiniging en Belastingen heeft er toe geleid dat begroting en realisatie beter op elkaar aansluiten. De verwachting is dat voor 2002 nog een tegenvaller van ca € 100.000,- zal resteren.

2.         De Afvalverwerking Rijnmond (AVR) keert in 2002 een eenmalig dividend uit van € 173.000,- dat voor 75 % in 2002 valt en voor 25% in 2003.

3.         Een in de rekening 2001 opgenomen claim van de AVR inzake hogere verwerkingskosten van € 234.000,- is van tafel. Dit leidt tot een eenmalig voordeel voor hetzelfde bedrag in 2002.

4.         In de aandeelhoudersvergadering AVR van 26 juni 2002 is besloten om het voorcalculatorisch tarief over 2002 op te hogen van € 90,30 naar € 96,60 per ton. Het resultaat van deze tegenvaller zal bij 44.000 ton over 2002 ca € 277.200,- bedragen.

5.         In de aandeelhoudersvergadering AVR van 26 juni 2002 is duidelijk geworden dat het tarief 2001 nacalculatorisch gelijk is aan voorcalculatorisch dit geeft verder geen claims. Een kleinere claim van ca € 30.000,- over 2000 is nog te verwachten.

6.         De kapitaallasten van o.a. overlaadstation en tractie vallen  € 50.000,- hoger uit dan begroot.

 

Naar het zich op dit moment ( september 2002) laat aanzien zal hiermee het negatieve saldo van de reserve dit jaar met
€ 400.000,- oplopen tot ruim € 1,9 miljoen per ultimo 2002. Bij ernstige afwijkingen op deze prognose wordt u zo spoedig mogelijk geïnformeerd. Dekking van dit tekort op de reserve uit de afvalstoffenheffing is feitelijk niet mogelijk, omdat de wet een meer dan kostendekkend tarief niet toestaat. Bovendien zullen de nieuwe comptabiliteitsvoorschriften, die in 2004 van kracht worden, naar verwachting beperkingen opleggen aan de mogelijkheid om in een reserve langdurig een negatief saldo te laten bestaan.

Bij de zomernota 2003 is reeds besloten om een eenmalige donatie van € 1,9 miljoen aan de reserve te realiseren.

 

Begroting 2003 en volgende jaren

 

Ook begroting 2003 kent een aantal mee- en tegenvallers. De belangrijkste volgen hieronder:

 

7.         Met de AVR zijn gunstige prijsafspraken gemaakt over de verwerking van het afval voor de jaren 2003 t/m 2009.
( € 79,- /ton in 2003 tegen € 96,60 in 2002) het voordeel (van ca € 790.000,- in 2003) is structureel verwerkt.

8.         Als gevolg van aansluitproblemen ideaalcomplex voertuigen reiniging ( investeringsprogramma niet juist verwerkt) is een technische correctie van ca € 200.000,- doorgevoerd in de begroting 2003.

9.         Een mogelijke, nog niet te kwantificeren tegenvaller, zit in de voorgenomen operatie om studenten e.d. (min of meer ) individueel aan te slaan voor de afvalstoffenheffing terwijl dat nu via de verhuurder middels een factuur gaat ( werken derden). Het risico zit in de mate van inbaarheid en kwijtschelding, afgezet tegen de huidige zekerheid van de inkomsten. Bij de besluitvorming omtrent dit onderwerp zullen de financiële effecten gepresenteerd worden.

10.     De begroting 2003 een sluitend tot licht positief exploitatie resultaat te zien geven

 

Op basis van bovenstaande afwijkingen is het financieel meerjarenbeeld van de Reiniging opnieuw doorgerekend. De kostenontwikkeling 2002 –2003 komt naar verwachting uit op gemiddeld 3,8%. In 2003 leidt dat per saldo, om een kostendekkende exploitatie mogelijk te maken, tot een verhoging van de afvalstoffenheffing met 7 % tot € 188,62  voor de éénpersoonshuishoudens en met 12½  % tot € 295,25 voor de meerpersoonshuishoudens. Hierbij is reeds rekening gehouden met de verwachte prijsstijging in 2003. De uitkomsten wijken niet af van het in de zomernota 2003 gepresenteerde beeld.

De verwachting is bovendien dat het tarief voor de jaren 2004 en later de normale prijsstijging kan volgen om ook dan een kostendekkende exploitatie te bereiken.

 

Onder voorbehoud van gunstig advies van de commissie Middelen en Bestuur stellen wij u voor:

1.         Bijstorting in de reserve vuilverwerking voor het verwachte negatieve bedrag van € 1,9 miljoen ten laste van het boekjaar2002.

2.         De afvalstoffenheffing 2003 als volgt vaststellen:

 € 188,62  voor éénpersoonshuishoudens

 € 295,25 voor meerpersoonshuishoudens.

 

Hoogachtend,

 

Burgemeester en wethouders van Delft,

 

 

H.M.C.M. van Oorschot ,burgemeester.

 

 

N. Roos                        ,secretaris.


Stuk 134 II

02/027232

 

 

De raad van de gemeente Delft,

 

gelezen het voorstel van het college van 15 oktober 2002;

 

b e s l u i t :

 

1.    Bijstorting in de reserve vuilverwerking voor het verwachte negatieve bedrag van € 1,9 miljoen ten laste van het boekjaar 2002.

2.    De afvalstoffenheffing 2003 als volgt vaststellen:

 € 188,62  voor éénpersoonshuishoudens

 € 295,25 voor meerpersoonshuishoudens.

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 31 oktober 2002.

 

 

 

,burgemeester.

 

 

 

,secretaris.