Stuk 134 I
02/027232 I Delft,
15 oktober 2002.
Onderwerp: Ontwikkeling
afvalstoffenheffing en de reserve
vuilverwerking
2003-2006
Aan de
gemeenteraad,
Geachte
dames en heren,
Per ultimo
2001 kende de reserve vuilverwerking een negatieve stand van € 1,5 miljoen. Dit
is het gevolg van een jarenlange onderdekking van de tarieven. Met het oog
daarop is bij vaststelling van de zomernota 2002 besloten tot een stijging van
afvalstoffenheffing en het reinigingsrecht met 10 % in 2002 en volgende jaren
(exclusief inflatiecorrectie).
De tarieven
zijn daarmee in 2002 overigens nog steeds niet kostendekkend. Dit jaar (2002)
is nog een negatief exploitatiesaldo begroot van € 358.000,- (onttrekking uit
de reserve). Bovendien worden voor 2002 nog enkele mee- en tegenvallers
verwacht die eveneens worden afgerekend met de reserve:
1.
Afvalstoffenheffing
en reinigingsrecht zijn in de rekening 2001 per saldo lager uitgevallen dan
begroot, omdat effecten van kwijtschelding en oninbare vorderingen te laag zijn
ingeschat. Intensieve afstemming tussen de vakteams Reiniging en Belastingen
heeft er toe geleid dat begroting en realisatie beter op elkaar aansluiten. De
verwachting is dat voor 2002 nog een tegenvaller van ca € 100.000,- zal
resteren.
2.
De
Afvalverwerking Rijnmond (AVR) keert in 2002 een eenmalig dividend uit van
€ 173.000,- dat voor 75 % in 2002 valt en voor 25% in 2003.
3.
Een in
de rekening 2001 opgenomen claim van de AVR inzake hogere verwerkingskosten van
€ 234.000,- is van tafel. Dit leidt tot een eenmalig voordeel voor hetzelfde bedrag
in 2002.
4.
In de
aandeelhoudersvergadering AVR van 26 juni 2002 is besloten om het voorcalculatorisch
tarief over 2002 op te hogen van € 90,30 naar € 96,60 per ton. Het resultaat
van deze tegenvaller zal bij 44.000 ton over 2002 ca € 277.200,- bedragen.
5.
In de
aandeelhoudersvergadering AVR van 26 juni 2002 is duidelijk geworden dat het
tarief 2001 nacalculatorisch gelijk is aan voorcalculatorisch dit geeft verder
geen claims. Een kleinere claim van ca € 30.000,- over 2000 is nog te
verwachten.
6.
De
kapitaallasten van o.a. overlaadstation en tractie vallen € 50.000,- hoger uit dan begroot.
Naar het zich op dit moment ( september 2002) laat aanzien
zal hiermee het negatieve saldo van de reserve dit jaar met
€ 400.000,- oplopen tot ruim € 1,9 miljoen per ultimo 2002. Bij ernstige
afwijkingen op deze prognose wordt u zo spoedig mogelijk geïnformeerd. Dekking
van dit tekort op de reserve uit de afvalstoffenheffing is feitelijk niet
mogelijk, omdat de wet een meer dan kostendekkend tarief niet toestaat.
Bovendien zullen de nieuwe comptabiliteitsvoorschriften, die in 2004 van kracht
worden, naar verwachting beperkingen opleggen aan de mogelijkheid om in een reserve
langdurig een negatief saldo te laten bestaan.
Bij de zomernota 2003 is reeds besloten om een eenmalige
donatie van € 1,9 miljoen aan de reserve te realiseren.
Begroting 2003 en volgende jaren
Ook begroting 2003 kent een aantal mee- en tegenvallers. De
belangrijkste volgen hieronder:
7.
Met de
AVR zijn gunstige prijsafspraken gemaakt over de verwerking van het afval voor
de jaren 2003 t/m 2009.
( € 79,- /ton in 2003 tegen € 96,60 in 2002) het voordeel (van ca € 790.000,-
in 2003) is structureel verwerkt.
8.
Als
gevolg van aansluitproblemen ideaalcomplex voertuigen reiniging (
investeringsprogramma niet juist verwerkt) is een technische correctie van ca €
200.000,- doorgevoerd in de begroting 2003.
9.
Een
mogelijke, nog niet te kwantificeren tegenvaller, zit in de voorgenomen
operatie om studenten e.d. (min of meer ) individueel aan te slaan voor de
afvalstoffenheffing terwijl dat nu via de verhuurder middels een factuur gaat (
werken derden). Het risico zit in de mate van inbaarheid en kwijtschelding,
afgezet tegen de huidige zekerheid van de inkomsten. Bij de besluitvorming
omtrent dit onderwerp zullen de financiële effecten gepresenteerd worden.
10.
De
begroting 2003 een sluitend tot licht positief exploitatie resultaat te zien
geven
Op basis
van bovenstaande afwijkingen is het financieel meerjarenbeeld van de Reiniging
opnieuw doorgerekend. De kostenontwikkeling 2002 –2003 komt naar verwachting
uit op gemiddeld 3,8%. In 2003 leidt dat per saldo, om een kostendekkende
exploitatie mogelijk te maken, tot een verhoging van de afvalstoffenheffing met
7 % tot € 188,62 voor de éénpersoonshuishoudens
en met 12½ % tot € 295,25 voor de
meerpersoonshuishoudens. Hierbij is reeds rekening gehouden met de verwachte
prijsstijging in 2003. De uitkomsten wijken niet af van het in de zomernota
2003 gepresenteerde beeld.
De
verwachting is bovendien dat het tarief voor de jaren 2004 en later de normale
prijsstijging kan volgen om ook dan een kostendekkende exploitatie te bereiken.
Onder
voorbehoud van gunstig advies van de commissie Middelen en Bestuur stellen wij
u voor:
1.
Bijstorting in de reserve vuilverwerking voor het
verwachte negatieve bedrag van € 1,9 miljoen ten laste van het boekjaar2002.
2.
De
afvalstoffenheffing 2003 als volgt vaststellen:
€ 188,62 voor
éénpersoonshuishoudens
€ 295,25 voor meerpersoonshuishoudens.
Hoogachtend,
Burgemeester
en wethouders van Delft,
H.M.C.M. van Oorschot ,burgemeester.
N. Roos ,secretaris.
Stuk 134 II
02/027232
De raad van
de gemeente Delft,
gelezen het
voorstel van het college van 15 oktober 2002;
b e s l u i
t :
1.
Bijstorting in de reserve vuilverwerking voor het
verwachte negatieve bedrag van € 1,9 miljoen ten laste van het boekjaar 2002.
2.
De
afvalstoffenheffing 2003 als volgt vaststellen:
€ 188,62 voor
éénpersoonshuishoudens
€ 295,25 voor meerpersoonshuishoudens.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 31 oktober 2002.
,burgemeester.
,secretaris.