Stuk
185 I
02/034315 Delft,
15 november 2002.
Onderwerp:
Initiatiefvoorstel van de fracties van Groen Links
en Stadsbelangen-Delft
inzake de behandeling
van de Zomernota
Aan de gemeenteraad,
Geachte
dames en heren,
Wij
stellen u voor –gehoord de commissie Middelen en Bestuur- in te stemmen met de
onderstaande werkwijze:
1. Het woord is aan de burger
In
de maand maart/april wordt een openbare bijeenkomst (bijeenkomsten) gehouden
waarin burgers kunnen aangeven wat hun ideeën zijn. In deze periode hebben
burgers ook de mogelijkheid om schriftelijk of digitaal voorstellen in te
dienen.
(input
voor college en fracties voor de Zomernota)
2. Het college stelt de Zomernota in concept vast
(mei/juni).
Hierna verzending van de Zomernota naar
de fracties (voor het zomerreces)
________________________________________________________________________
zomerreces
________________________________________________________________________
3.
Bijeenkomst voor fracties waarop technisch-informatieve vragen
gesteld en beantwoord worden.
4. Fracties hebben de gelegenheid tot het stellen van
schriftelijke vragen.
(maximaal
15 vragen per fractie; liefst minder)
5. Beantwoording van de schriftelijke vragen door het
college.
6. Fracties dienen hun Algemene Beschouwing (1e
termijn) schriftelijk in.
7. Openbare avond waarin de fracties door een (extern)
gespreksleider kritisch worden ondervraagd over hun ingediende Algemene Beschouwing.
8. Het college antwoordt schriftelijk op de ingediende
Algemene Beschouwingen.
9. Raadsvergadering 1e avond (bij voorkeur op
de donderdag).
-
fracties starten met
mondelinge 2e termijn (ruimte voor debat)
-
indienen
moties/amendementen
10. Raadsvergadering 2e avond (op de dinsdag
daaropvolgend).
-
mondelinge 2e
termijn + reacties op ingediende moties en amendementen door het college
-
stemmingen over moties
en amendementen
-
stemming over Zomernota
De
behandeling van de Zomernota 2003-2006 heeft bij de fracties van Groen Links
en Stadsbelangen-Delft er toe geleid
deze ter discussie te stellen en te komen met een initiatiefvoorstel.
De
huidige procedure die tot nu toe werd gevolgd, had meer weg van een
leesestafette, waarbij het overgrote deel van de gemeenteraad als figurant
fungeerde. Van een echt debat is nauwelijks sprake. Daarnaast de tweede avond
waarbij, gezien het tijdsbestek van één dag die tussen de beide avonden zat, de
noodzakelijke beoordelingen over de inbreng van andere fracties, de
beantwoording van het college in eerste termijn, de moties en amendementen voor
de fracties vrijwel onmogelijk waren. Derhalve wederom geen debat. Over de
moties en amendementen die worden ingediend is nauwelijks tijd om in te gaan op
de vraag wat het aannemen of afwijzen van moties en amendementen voor
consequenties hebben.
De
door iedereen noodzakelijk geachte onderlinge discussies in de raad blijven
uit. Dat is ook niet zo vreemd. Gezien de tijdsdruk is er ook vrijwel geen
ruimte voor debat. Daarnaast spreekt de
behandeling van de zomernota burgers nauwelijks aan omdat zij bij het opstellen
hiervan vrijwel of helemaal niet betrokken worden.
De jaarlijkse behandeling
van de zomernota is een belangrijke gebeurtenis. Het gaat hier over het
besturen van de stad. Het moet dus anders.
Doel
initiatiefvoorstel
Doel
van dit initiatiefvoorstel is om de procedure die leidt tot het vaststellen van
de zomernota en de behandeling daarvan interessanter te maken voor zowel
burgers als de gemeenteraad. In dit initiatiefvoorstel krijgen burgers en
instanties de gelegenheid om voorstellen te doen die in de zomernota verwerkt
zouden kunnen worden. Daarnaast zal de behandeling van de zomernota voor raadsleden zelf spannender kunnen
worden en wordt het debat gestimuleerd. Het kan dan echt ergens over gaan. Met
dit initiatiefvoorstel wordt de kaderstellende rol van de raad in het hele
proces van het opstellen van de zomernota duidelijker handen en voeten gegeven.
Voorgestelde
werkwijze
Onderstaand
de volgorde zoals de behandeling van de zomernota wordt voorgesteld.
Om burgers meer te betrekken
bij de zomernota wordt voorgesteld in maart en/of april een openbare
bijeenkomst of meerdere bijeenkomsten te houden waarin burgers kunnen aangeven
wat hun ideeën zijn. In principe zonder voorwaarden vooraf. Bij meerdere bijeenkomsten zou gedacht
kunnen worden om uit te gaan van de wijkindeling. Een mogelijkheid zou kunnen
zijn om thematische bijeenkomsten te organiseren waarbij ook relevante instanties
uitgenodigd zouden kunnen worden. Mogelijk zouden deze bijeenkomsten gezien
kunnen worden als een commissie Extern.
Daarnaast hebben burgers in
deze periode de mogelijkheid om schriftelijke of digitaal voorstellen in te
dienen.
Het doel van deze
bijeenkomst(en) en de schriftelijke of digitale voorstellen is dat
burgers/instanties input kunnen leveren voor de zomernota. In het latere
traject kunnen fracties hierop terugkomen wanneer blijkt dat ideeën door het
college wel of niet verwerkt zijn in de zomernota. De burger wordt dus direct
betrokken bij de zomernota.
Na de openbare
bijeenkomst(en) stelt het college de concept zomernota vast en verstuurt deze
voor het zomerreces naar de raad.
3. Bijeenkomst voor
fracties waarop technisch-informatieve vragen gesteld en
beantwoord worden
Voorgesteld wordt om na het
zomerreces een avond te houden waarbij de fracties de gelegenheid hebben om
technische vragen te stellen die dan ook direct beantwoord worden. Hiermee
wordt beoogd de schriftelijke vragenronde te beperken.
Het gaat hier om vragen die
van belang zijn voor de meningsvorming van de fracties. Het stellen van deze
vragen zou beperkt kunnen worden tot maximaal 15 vragen per fractie (liefst
minder).
5. Beantwoording van de
schriftelijke vragen door het college
Spreekt
voor zich.
6. Fracties dienen hun
Algemene Beschouwing (1e termijn) schriftelijk in
De
fracties dienen hun Algemene Beschouwing schriftelijk in bij het college. (1e
termijn)
Het
voordeel van deze procedure is dat zowel het college en de fracties,
alsook de burger kennis kunnen nemen
van de meningen en standpunten van alle politieke partijen.
7.
Openbare avond waarin de fracties
door een (extern) gespreksleider kritisch worden
ondervraagd over hun ingediende Algemene Beschouwing
Voorgesteld
wordt een openbare bijeenkomst te houden naar aanleiding van de ingediende
Algemene Beschouwingen, waarbij de fracties door een objectieve gespreksleider
kritisch ondervraagd worden over de ingediende Algemene Beschouwing. De
fracties (alle raadsleden) hebben de gelegenheid hun standpunten nader toe te
lichten. Geen avond voor debat, maar een uiteenzetting van standpunten en
ideeën.
8. Het college antwoordt
schriftelijk op de ingediende Algemene Beschouwingen
Het
college geeft schriftelijk antwoord (1e termijn) op de schriftelijke
1e termijn van de fracties.
Note: Overwogen zou kunnen
worden om de punten 7. en 8. om te draaien. Dus eerst antwoord college en
vervolgens de openbare avond.
9. Raadsvergadering 1e
avond (bij voorkeur op de donderdag).
De fracties starten met hun
2e termijn en hebben de gelegenheid in debat te gaan met zowel het
college als de andere fracties. Men kent immers elkaars standpunten. Daarnaast
kunnen moties en/of amendementen worden ingediend. Voorgesteld wordt om deze
avond op de donderdag te houden.
Hierdoor krijgen alle fracties en het college voldoende tijd zich te
buigen over de ingediende moties en amendementen.
10. Raadsvergadering 2e
avond (op de dinsdag daaropvolgend)
Het college begint deze
avond met hun 2e termijn en doet een uitspraak over de ingediende
moties en amendementen. Ook deze avond biedt volop gelegenheid voor het debat.
Na de 2e termijn van het college volgt de stemming over de moties en
amendementen en over de zomernota zelf.
Met dit initiatiefvoorstel
hopen de fracties van Groen Links en Stadsbelangen-Delft een aanzet te hebben gegeven
voor een interessantere behandeling van de zomernota, die recht doet aan dit
voor onze stad zo belangrijk document.
Hoogachtend,
A.
Meuleman ,fractievoorzitter
Stadsbelangen-Delft
W.
Bot ,
fractievoorzitter GroenLinks.
Stuk
185 II
02/034315
De
raad van de gemeente Delft;
Gelezen
het initiatiefvoorstel van de raadsfracties Stadsbelangen-Delft en GroenLinks
inzake de
behandeling van de Zomernota;
Overwegende:
a.
dat de Zomernota een belangrijk
vertrekpunt is van gemeentelijke beleidsprioriteiten en in gang te zetten
beleidsontwikkelingen;
b.
het belang dat gehecht
moet worden aan betrokkenheid van de burger bij deze ontwikkelingen;
c.
het belang dat de raad
zijn kaderstellende rol zo goed mogelijk kan vervullen;
d.
dat de behandeling van de zomernota beschouwd wordt als een jaarlijks
hoogtepunt
in het politieke debat tussen de fracties in de raad en tussen de
raad
en het college.
Met inachtneming van het
advies van de commissie Middelen en Bestuur d.d. 10 december 2002,
gelet op artikel 35 van het Reglement van Orde voor
de vergaderingen en andere werkzaamheden
van de gemeenteraad van Delft;
b e s l u i t :
1.
In
te stemmen met de in het initiatiefvoorstel beschreven werkwijze voor de
totstandkoming en raadsbehandeling van de Zomernota.
2.
Vast
te stellen dat deze werkwijze voor het eerst toegepast zal worden bij de
Zomernota 2004-2008.
Aldus
vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 19 december 2002.
, burgemeester
, loco-secretaris.