Stuk 187 I
02/034977 Delft, 27 november 2002
Onderwerp: Reglement adviescommissie klachtbehandeling
Aan de gemeenteraad,
Geachte dames en heren,
De
Algemene Wet Bestuursrecht bevat wettelijke kaders voor klachtenbehandeling,
een ieder heeft er recht op dat bestuursorganen (of individuele leden daarvan)
op een correcte manier met hem of haar omgaan. Dat geldt dus ook voor de raad,
zijn individuele leden, en zijn ondersteunende ambtelijke organisatie, t.w. de
griffie. Indien geen correcte behandeling heeft plaatsgevonden kan bij het
betrokken bestuursorgaan een klacht worden ingediend.
De
behandeling van een klacht kan ‘getrapt’ zijn:
-
Eenvoudige
klachten (die ook mondeling ingediend kunnen worden) kunnen informeel behandeld
worden, bijv. via een rechtstreeks door de griffier, de burgemeester of een
betrokken raadslid met de klager op te nemen contact.
-
Voor
meer ingewikkelde klachten wordt een zwaardere wettelijk voorgeschreven
procedure gevolgd. Enkele door de AWB bepaalde regels daarvoor zijn:
a.
Schriftelijk
bevestigen klaagschrift
b.
Tijdige
afhandeling van de klacht (niet door een bij de klacht betrokken persoon)
c.
Horen
van de klager
d.
Verstrekken
van een gemotiveerd antwoord aan de klager.
De
wet geeft geen regels voor de wijze waarop het bestuursorgaan het
klachtenonderzoek uitvoert. De gemeenteraad heeft hiertoe al wel (op 3 oktober
2002) de adviescommissie ‘klachtbehandeling’
ingesteld. Deze adviescommissie verricht voor de officiële klachten het
onderzoek (met hoor en wederhoor) en brengt hierover advies uit aan de
gemeenteraad.
Werkgebied
en werkwijze van de adviescommissie klachtbehandeling zijn inmiddels nader
uitgewerkt in het bijgevoegde -door de gemeenteraad vast te stellen- reglement.
Ter toelichting daarop nog het volgende:
·
Het
bestuursorgaan beoordeelt eerst zelf (d.m.v. de adviescommissie
‘klachtbehandeling’) of de klacht
wel/niet ontvankelijk is. Het gaat bij een klacht om een gedraging, die
als onbehoorlijk wordt ervaren. De normstelling hiervan kan ontleend worden aan
de door de gemeenteraad vast te stellen gedragscode, alsmede de
behoorlijkheidsnormen, zoals die door de Nationale Ombudsman geëxpliciteerd
zijn. Het gaat daarbij om begrippen als zorgvuldigheid in de procesgang,
zorgvuldigheid m.b.t. de aanwezigheid van voorzieningen op het vlak van de
organisatie en zorgvuldigheid in houding en gedrag door organen en personen.
Het zal in de regel om klachten van de laatste categorie gaan. Er kan geen
klachtprocedure ingesteld worden voor die zaken waar de klager een bezwaarschrift
tegen een gemeentelijk besluit kan indienen.
·
Indien
de klacht ontvankelijk wordt bevonden wordt beoordeeld of de klacht gegrond is
en er correctie moet plaatsvinden (de interne -eerstelijns- klachtafhandeling).
De gemeenteraad stelt het eindoordeel over de klacht vast, waarbij het raadslid
in kwestie zich onthoudt van stemming. Klaagster en beklaagde verkrijgen het
advies van de adviescommissie en het eindoordeel van de raad. Als een klager
niet in het gelijk wordt gesteld, heeft hij de mogelijkheid zich tot de
Gemeentelijke Ombudscommissie te wenden (als eindstation van de
klachtbehandeling).
·
De
hoorzittingen van de adviescommissie dragen een vertrouwelijk karakter. Dit
geldt dan evenzeer voor de beraadslagingen inclusief besluitvorming in de
gemeenteraad (besloten). Het raadsbesluit (advies van de commissie,
eindoordeel, besluit over vervolg) wordt vervolgens openbaar gemaakt.
Gelet
op de mogelijkheid, dat er ook sprake zou kunnen zijn van een externe klacht
tegen de burgemeester in zijn taak als voorzitter van de raad wordt thans
tevens aan u voorgesteld de plv. voorzitter van de raad (dhr van Doeveren) als
plaatsvervanger voor het voorzitterschap van de adviescommissie aan te wijzen.
Wij stellen u voor, onder voorbehoud van gunstig advies van
de raadscommissie Middelen en Bestuur:
1.
vast
te stellen het Reglement Adviescommissie Klachtbehandeling
2.
aanvullend
te benoemen in de adviescommissie klachtbehandeling dhr. N.A.J.M. van Doeveren,
en wel als plaatsvervangend voorzitter
Hoogachtend,
H.M.C.M. van Oorschot ,
burgemeester.
B. den Uijl , griffier.
Stuk 187 II
02/034977
De raad van de gemeente Delft,
gelezen het voorstel 27 november 2002;
gezien het advies van de raadscommissie Middelen en Bestuur;
gelet op artikel 84 van de Gemeentewet en de bepalingen van
de Algemene Wet Bestuursrecht;
b e s l u i t :
1.
vast
te stellen het navolgende Reglement Adviescommissie Klachtbehandeling
1. |
BEGRIPSBEPALINGEN |
1.1 |
Adviescommissie
|
1.2 |
Klager Burgers en organisaties die overeenkomstig
de Algemene Wet Bestuursrecht klachten kunnen indienen over: -
zorgvuldigheid in de procesgang, -
zorgvuldigheid m.b.t. de aanwezigheid van
voorzieningen op het vlak van de organisatie -
zorgvuldigheid in houding, uitingen en gedrag door
organen en personen. |
1.3 |
Aangeklaagde
|
1.4 |
Klacht
|
1.5 |
Begeleider/vertrouwenspersoon
|
|
|
2. |
Doelstelling en
Uitgangspunten |
2.1 |
Doelstelling
|
2.2 |
Uitgangspunten bij deze regeling
zijn: a.
het op verantwoorde wijze uitvoering geven aan de
behandeling van klachten overeenkomstig de Algemene Wet Bestuursrecht b.
zorgvuldigheid en vertrouwelijkheid bij afhandeling
van klachten. c.
afwikkeling van de klachtprocedure binnen 10
werkweken na ontvangst van de klacht d.
een onafhankelijke klachtenbehandeling ondermeer
tot uitdrukking komend in de samenstelling van de adviescommissie. |
|
|
3. |
Bemiddeling |
3.1 |
Bij
de toepassing van deze regeling ervan uitgegaan dat eerst getracht wordt
klachten op te lossen in overleg met klager en aangeklaagde. De voorzitter
van de adviescommissie (met evt. bijstand van leden van de adviescommissie) neemt hiertoe het
initiatief. |
3.2 |
Gedurende
de periode van bemiddeling worden de klachttermijnen zoals aangegeven in
artikel 4.1.4, art. 4.4.1 en art. 4.5.2 opgeschort. |
3.3 |
Bij
het bereiken van een aanvaardbare oplossing van een klacht wordt de klacht
geacht te zijn ingetrokken. Dit wordt schriftelijk medegedeeld aan betrokken
partijen. |
|
|
4. |
De klachtenprocedure |
4.1 |
Het
indienen van een klacht |
4.1.1 |
Een
klacht dient door of namens de klager schriftelijk bij de voorzitter van de
gemeenteraad te worden ingediend, naam en adres van klager te bevatten en
door betrokkene te worden ondertekend. |
4.1.2 |
Een
klacht wordt gericht aan: |
4.1.3 |
In
overleg met de voorzitter van de adviescommissie gaat de ambtelijk secretaris
na, of: a.
de klager bevoegd is een klacht in te dienen; b.
een gelijke klacht reeds in behandeling is genomen
dan wel eerder in behandeling is geweest, terwijl zich geen nieuwe feiten
hebben voorgedaan waardoor hernieuwde behandeling niet zinvol is. c.
de behandeling van een klacht bij een andere
instantie thuishoort. Indien
één van de in dit lid genoemde omstandigheden zich voordoet is de voorzitter
van de adviescommissie bevoegd, na schriftelijke raadpleging van de
adviescommissie de klacht niet of niet verder in behandeling te nemen. Van
het niet verder behandelen van een klacht wordt schriftelijk melding gedaan
aan klager, en aangeklaagde. |
4.1.4 |
Ontvangstbevestiging a.
bevestigt binnen een week aan klager de ontvangst
van de klacht; b.
zendt aan de aangeklaagde terstond een afschrift
van de klacht c.
roept in overleg met de voorzitter de
adviescommissie bijeen, behoudens het gestelde in art. 4.1.3; d.
roept partijen op voor de hoorzitting; hierbij
worden partijen gewezen op hun recht zich te laten begeleiden en zich te
laten vertegenwoordigen |
4.2 |
Hoorzitting |
4.2.1 |
Samenstelling
|
4.2.2 |
Horen
van partijen |
4.2.3 |
Vertrouwenspersoon
|
4.2.4 |
Inlichtingen
De
adviescommissie kan deskundigen raadplegen, overlegging verzoeken van ter
zake dienende bescheiden en daarvoor in aanmerking komende derden oproepen
voor het verkrijgen van nadere inlichtingen. |
|
Vertrouwelijkheid
en verslaglegging De
hoorzitting heeft een besloten karakter. Van de hoorzitting wordt een
schriftelijk verslag gemaakt |
4.3 |
Oordeel |
4.3.1 |
De klachtbehandeling houdt
ondermeer in, dat de adviescommissie -op grond van het feitencomplex, de haar
toegezonden rapportage(s) en de ter zake afgelegde verklaringen onderzoekt of
naar haar oordeel is gehandeld in strijd met: a.
de wettelijke voorschriften; b.
de vastgestelde gedragsregels; c.
normen van zorgvuldigheid, redelijkheid en
billijkheid. |
4.3.2 |
De adviescommissie kan: a.
een klacht niet in behandeling nemen b.
een klacht gegrond achten c.
een klacht deels gegrond achten d.
een klacht ongegrond achten |
4.4 |
Adviestermijn |
4.4.1 |
De adviescommissie brengt haar
oordeel over de gegrondheid van de klacht uiterlijk binnen vier weken na
indiening van de klacht schriftelijk met redenen omkleed ter kennis van de
gemeenteraad, de klager en de aangeklaagde. |
4.4.2 |
De adviescommissie adviseert aan
de gemeenteraad hoe op de klacht te reageren: was gedraging onbehoorlijk of
niet, en – als dat het geval is - op welke wijze zijn hier evt. consequenties
voor de beklaagde aan te verbinden |
4.5 |
Beslissingstermijn |
4.5.1 |
De gemeenteraad beslist over de
gegrondheid van de klacht, en eventueel te nemen maatregelen. Indien de aangeklaagde een raadslid is
onthoudt dit raadslid zich van stemming.
|
4.5.2 |
De gemeenteraad bericht binnen
vier weken na de ontvangst van het oordeel van de adviescommissie aan klager
en beklaagde of er naar aanleiding van de beoordeling maatregelen worden
genomen. |
|
|
|
|
5. |
SLOTBEPALINGEN |
5.1 |
Overige instanties |
5.2 |
Kosten De adviescommissie brengt aan de
klager geen kosten in rekening voor de behandeling van klachten. Eventuele
kosten voor bijstand van de klager komen voor diens rekening. |
5.3 |
Schadeclaims |
5.4 |
Bekendmaking |
5.5 |
Jaaroverzicht |
5.6 |
Evaluatie en wijziging |
5.7 |
Vaststelling |
|
|
Dit reglement treedt in werking
op 1 januari 2003. |
2.
aanvullend
te benoemen in de adviescommissie klachtbehandeling dhr. N.A.J.M. van Doeveren
en wel als plaatsvervangend voorzitter
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de
gemeenteraad op 19 december 2002
,
burgemeester.
,
loco secretaris.