Stuk 84 I
02/014907 Delft,
11 juni 2002
Onderwerp: Vaststelling Gemeenschappelijke regeling
archiefbeheer Pijnacker-Nootdorp / opheffing
Gemeenschappelijke regeling archiefbeheer
Pijnacker
Aan de gemeenteraad
Geachte dames en heren,
In
1995 sloten de gemeenten Delft en Pijnacker de Gemeenschappelijke regeling
archiefbeheer Pijnacker. Op 1 januari 2002 is Pijnacker gefuseerd met Nootdorp
tot Pijnacker-Nootdorp. Met de nieuwe gemeente is ambtelijk overeenstemming
bereikt over het afsluiten van een nieuwe Gemeenschappelijke regeling
archiefbeheer Pijnacker-Nootdorp. Deze regeling is identiek aan de oude
regeling met Pijnacker, met dien verstande dat de tarieven zijn geactualiseerd
en dat de tekst is aangepast aan de inmiddels van kracht geworden Archiefwet
1995.
In het kader van deze
regeling neemt het gemeentebestuur van Pijnacker-Nootdorp de volgende
besluiten:
* vaststellen van de
gemeenschappelijke regeling met Delft
* aanwijzen van het
Gemeentearchief Delft als gemeentelijke archiefbewaarplaats van
Pijnacker-Nootdorp
* benoemen van de
gemeentearchivaris van Delft tot onbezoldigd gemeentearchivaris van
Pijnacker-Nootdorp
Het Gemeentearchief
Delft verzorgt voortaan beheer en beschikbaarstelling van de oude archieven van
Pijnacker-Nootdorp. De gemeente Pijnacker-Nootdorp betaalt daarvoor een
metertarief; eventuele aanvullende diensten, zoals inspectie, inventarisatie of
restauratie, worden afgerekend op uurbasis.
De geringe omvang van
de over te nemen Nootdorpse archieven, slechts enkele tientallen meters,
betekent – vergeleken met de circa 4 kilometer van Delft – geen substantiële
toename van de huisvestingsproblematiek van het Gemeentearchief Delft. De extra
opbrengsten van circa 3.000 euro per jaar dienen als gedeeltelijke compensatie
voor de bezuiniging die het Gemeentearchief Delft vanaf 2002 is opgelegd, en
waarvoor extra inkomsten als dekking zijn aangegeven.
Wij stellen u voor, onder
voorbehoud van gunstig advies van de raadscommissie Middelen & Bestuur, de
bijgaande Gemeenschappelijke regeling archiefbeheer Pijnacker-Nootdorp vast te
stellen en de Gemeenschappelijke regeling archiefbeheer Pijnacker op te heffen.
Hoogachtend,
Burgemeester en wethouders van
Delft,
H.M.C.M.
van Oorschot ,burgemeester.
N. Roos ,secretaris.
Stuk 84 II
De gemeenteraad, het college van
burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Delft, ieder voor
zover het hun bevoegdheden betreft;
gelezen het voorstel van burgemeester en
wethouders van 11 juni 2002;
gelet op het advies van de raadscommissie
Middelen & Bestuur;
gelet op artikel 1 van de Wet
gemeenschappelijke regelingen en de Archiefwet 1995;
b e s l u i t e n :
vast te stellen de navolgende:
Gemeenschappelijke regeling archiefbeheer Pijnacker-Nootdorp.
Artikel 1. Doel van de regeling.
De Gemeenschappelijke regeling heeft tot doel samenwerking tussen
de gemeenten
Pijnacker-Nootdorp en Delft op het punt van beheer van het archief
van de gemeente Pijnacker-Nootdorp.
Artikel 2. Taken van de deelnemers.
1. Het
gemeentebestuur van Pijnacker-Nootdorp draagt zorg voor het navolgende:
a. benoeming van de
gemeentearchivaris van Delft tot gemeentearchivaris, als bedoeld in artikel 32
van de Archiefwet 1995, van Pijnacker-Nootdorp;
b. het vaststellen
van een archiefverordening, als bedoeld in artikel 30 eerste lid van de
Archiefwet 1995, waarin het Gemeentearchief Delft wordt aangewezen als
archiefbewaarplaats, als bedoeld in artikel 31 van de Archiefwet 1995, van de
gemeente Pijnacker-Nootdorp, naast het depot in het gemeentehuis van
Pijnacker-Nootdorp;
c. het overbrengen
van de archieven van de gemeente Pijnacker-Nootdorp tot circa 1935 naar het
Gemeentearchief Delft;
d. het, met
inachtneming van de overbrengingstermijn in de Archiefwet 1995, overbrengen van
de archieven van de gemeente Pijnacker-Nootdorp van na 1935 naar het
Gemeentearchief Delft, voor zover daar voldoende ruimte aanwezig is;
e. het bij de
Algemeen Rijksarchivaris indienen van een verzoek als bedoeld in artikel 46,
derde lid, van de Archiefwet 1995, om de zich aldaar bevindende archieven
betreffende de gemeente Pijnacker-Nootdorp over te dragen aan het
Gemeentearchief Delft;
f.
het in staat stellen van het Gemeentearchief Delft om, voor zover
deze situatie zich voordoet, particuliere archieven betreffende de gemeente
Pijnacker-Nootdorp op dezelfde voorwaarden als genoemd in deze regeling, op te
nemen en te beheren.
2. Het
gemeentebestuur van Delft draagt zorg voor het navolgende
I algemeen:
a. het,
overeenkomstig het daartoe bij of krachtens de Archiefwet 1995 bepaalde,
bewaren en beheren van de overgebrachte archieven betreffende de gemeente Pijnacker-Nootdorp.
II bijzonder:
b. het, op verzoek
van het gemeentebestuur van Pijnacker-Nootdorp, microficheren en nader
ontsluiten van het Bevolkingsregister, de Registers van de Burgerlijke Stand,
en de Doop-, Trouw- en Begraafregisters van de gemeente Pijnacker-Nootdorp;
c. het één maal per
jaar en verder op verzoek van het gemeentebestuur van Pijnacker-Nootdorp
inspecteren van de niet-overgebrachte archieven van de gemeente
Pijnacker-Nootdorp;
d. het, op verzoek
van het gemeentebestuur van Pijnacker-Nootdorp, conserveren en restaureren van
de naar het Gemeentearchief Delft overgebrachte archieven;
e. het, op verzoek
van het gemeentebestuur van Pijnacker-Nootdorp, schonen en inventariseren van
de naar het Gemeentearchief Delft overgebrachte archieven;
f.
het, met inachtneming van het daartoe bij of krachtens de
Archiefwet 1995 bepaalde, beschikbaar stellen van de naar het Gemeentearchief
Delft overgebrachte archieven, in de studiezaal van genoemde dienst.
Artikel 3. Financiën.
1. Het
gemeentebestuur van Pijnacker-Nootdorp betaalt met ingang van 2002 voor beheer
en beschikbaarstelling van de overgebrachte archieven aan het gemeentebestuur
van Delft een geïndexeerd tarief van € 54,30 per strekkende meter archief per
jaar.
2. Het
gemeentebestuur van Pijnacker-Nootdorp stelt aan het gemeentebestuur van Delft
met ingang van 2002 een geïndexeerd budget van € 1.039,76 per jaar beschikbaar,
zodat het Gemeentearchief Delft in voorkomende gevallen materiaal betreffende
de gemeente Pijnacker-Nootdorp kan acquireren.
3. Het zorgdragen
door het gemeentebestuur van Delft voor de taken als hiervoor genoemd in
artikel 2, tweede lid, onderdelen b, c, d en e, geschiedt tegen vergoeding door
het gemeentebestuur van Pijnacker-Nootdorp aan het gemeentebestuur van Delft
van de reëel daarvoor gemaakte uren.
Artikel 4. Informatie.
Vóór 1 mei van elk jaar gedurende de looptijd van deze regeling,
wordt het gemeentebestuur van Pijnacker-Nootdorp door het gemeentebestuur van
Delft geïnformeerd over de uitvoering van deze regeling.
Artikel 5. Wijziging, opheffing, toetreding en uittreding.
1. Deze regeling kan
worden gewijzigd dan wel opgeheven na een daartoe strekkend besluit van de
raden, de colleges van burgemeester en wethouders en de burgemeesters van de
deelnemende gemeenten, ieder voor zover het hun eigen verantwoordelijkheid
betreft. Een voorstel tot wijziging kan door elk van de deelnemende gemeenten
afzonderlijk worden gedaan.
2. De wijziging of
opheffing treedt in werking op de dag, volgend op die van opname van de
betreffende besluiten in het register als bedoeld in artikel 27, tweede lid van
de Wet gemeenschappelijke regelingen, tenzij een later tijdstip is bepaald.
3. Toetreding tot de
regeling door andere gemeenten behoeft de goedkeuring van de raden, de colleges
van burgemeester en wethouders en de burgemeesters van de deelnemende
gemeenten, ieder voor zover het hun eigen verantwoordelijkheid betreft.
4. Uittreding van
een gemeente is mogelijk, krachtens een daartoe strekkend besluit van de raad,
het college van burgemeester en wethouders, alsmede de burgemeester van de
betreffende gemeente.
5. Het voornemen tot
uittreding moet tijdig voorafgaand aan het daartoe strekkende besluit als
bedoeld in het vierde lid, door middel van een aangetekend schrijven bekend
worden gemaakt aan de andere gemeenten.
6. Wanneer de
deelnemende gemeenten besluiten tot opheffing van de regeling, respectievelijk
wanneer één van de deelnemende gemeenten besluit tot uittreding, zal in
onderling overleg bezien worden of er sprake is van daaruit voortvloeiende
kosten en zo ja hoe deze kosten over de deelnemende gemeenten verdeeld moeten
worden.
Artikel 6. Toezending en publicatie.
1. Het
gemeentebestuur van Delft zendt deze regeling en besluiten tot wijziging,
opheffing, toetreding en uittreding aan gedeputeerde staten van Zuid-Holland.
2. De besturen van
de deelnemende gemeenten dragen op de gebruikelijke wijze, overeenkomstig
artikel 26, tweede lid, van de Wet gemeenschappelijke regelingen, zorg voor de
bekendmaking van de inwerkingtreding van de regeling of van besluiten tot
wijziging, opheffing, toetreding en uittreding.
Artikel 7. Slotbepalingen.
1. Deze regeling
treedt in werking met ingang van de dag, volgend op die van opneming in het
register als bedoeld in artikel 27, tweede lid, van de Wet gemeenschappelijke
regelingen en wordt aangegaan voor onbepaalde tijd.
2. Met
inwerkingtreding van deze regeling wordt de Gemeenschappelijke regeling
archiefbeheer Pijnacker opgeheven.
3. Deze regeling
wordt aangehaald als: Gemeenschappelijke regeling archiefbeheer
Pijnacker-Nootdorp.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 27 juni
2002.
,burgemeester
,lo.secretaris
Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente
Delft op 4 juni 2002.
,burgemeester
,secretaris
Aldus vastgesteld door de burgemeester van de gemeente Delft op 4
juni 2002.
,burgemeester