Stuk 87 I
02/014664 Delft,
11 juni 2002.
Onderwerp: invoering
van leges voor het aanvragen
van
urgenties in het kader van de
woonruimteverdeling.
Aan de gemeenteraad.
Geachte dames en heren,
Op grond van de huisvestingsverordening Haaglanden
is iemand alleen dan urgent wanneer sprake is van een levensontwrichtende of
een levensbedreigende situatie waarbij binnen 3 maanden (andere) woonruimte
noodzakelijk is. Mensen die in een acute noodsituatie zitten of dit zelf vinden
moeten dit middels een urgentieaanvraag laten vaststellen bij een van de
Delftse corporaties. Normaal gesproken duurt deze procedure ca. 2 weken.
Eind vorig jaar is vastgesteld dat er een
achterstand was van ca. 2 maanden. Dit is voor potentieel urgenten
onacceptabel. Door inzet van extra capaciteit is deze achterstand inmiddels
ingelopen. Niettemin blijkt dat de oorzaken van de eerder opgelopen achterstand
structureel zijn. De belangrijkste oorzaken hiervan zijn:
De urgentieprocedure staat in beginsel open voor
iedereen. Bij de corporaties is de maximale planningscapaciteit voor
intakegesprekken 16 per twee weken. Het zonder bericht niet verschijnen op een
afspraak leverde in 2001 een achterstand op van een maand. De effecten van de aanvragen van
woningzoekenden die de procedure als een extra kans zien, danwel niet komen
opdagen voor een afspraak leiden er toe dat potentieel urgenten door de langere
wachttijden hiervan de dupe worden. Om dit te voorkomen is het gewenst hiervoor
een financiële drempel in te bouwen.
Ervaringen in andere gemeenten binnen Haaglanden
geven aan dat het heffen van leges een effectief instrument is om het aantal
aanvragen terug te brengen. Daarmee wordt voorkomen dat de procedure verstopt
raakt voor de potentieel echte urgenten. Aanvragers worden immers gedwongen
vooraf zelf een afweging te maken. Als wordt uitgegaan van het aantal aanvragen
dat de eerste vier maanden van dit jaar is binnengekomen, zal het aantal
aanvragen in 2002 ruim 400 bedragen. In 2001 was het aantal aanvragen 325.
De hoogte van het legesbedrag binnen Haaglanden
varieert per gemeente. Deze is het laagst in Wassenaar, € 35,55 en het hoogst
in Den Haag, € 58,85. De leges worden geďnd op het moment dat de urgentie wordt
aangevraagd. Als in Delft leges worden ingevoerd voor het aanvragen van een
urgentie lijkt het tarief van € 40.- redelijk, gelet op de tarieven die elders
binnen Haaglanden voor deze dienst worden gerekend.
Regeling voor mensen met lage
inkomens.
Uit de informatie die van gemeenten in Haaglanden
is verkregen komt naar voren dat geen enkele gemeente een specifieke
teruggaafregeling kent voor gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges op
urgentieaanvragen. Wel bestaat voor de mensen met de laagste inkomens bij deze
gemeenten de mogelijkheid om een beroep te doen op bijzondere bijstand.
Voorwaarde is dan wel dat het moet gaan om “noodzakelijke” kosten. Dit betekent
dat in de praktijk teruggaaf alleen mogelijk is als een urgentie wordt
toegekend. De overweging om hier niet ruimhartiger mee om te gaan is het
principe dat een drempel een drempel moet zijn voor iedereen. Een ruimhartiger
vrijstellingsregeling neemt het effect van de financiële drempel weg.
Extra taak corporatie.
Door de overgang
van de indiceringstaak van het huidige vakteam Voorzieningen Gehandicapten naar
het Regionaal Indicatieorgaan (RIO) wordt de taak voor toekenning van urgenties
aan WVG geďndiceerde voor een verhuiskostenvergoeding overgeheveld naar de
corporaties. Op grond van deze indicering is vastgesteld dat de huidige woning
niet kan worden aangepast en het dus noodzakelijk is dat deze geďndiceerden
verhuizen naar een geschikte woning. Het betreft jaarlijks gemiddeld 50
geďndiceerden. Tot dusver is deze taak verricht door het vakteam VG. Dit is
evenwel in strijd met de Huisvestingsverordening Haaglanden. Op grond van de
verordening is de Delftse Toetsingscommissie Voorrangsbepaling (DTV) het
adviesorgaan voor het verlenen van urgenties.
Aan WVG geďndiceerden voor een
verhuiskostenvergoeding kan geen leges worden gevraagd omdat de WVG een
algemene voorziening is gericht op het verstrekken van voorzieningen aan
gehandicapten en niet primair gericht is op het verkrijgen van urgentie voor
woonruimte.
Verdeling inkomsten leges.
Uitgaande
van 350 aanvragen per jaar en een tarief van € 40.- is de verwachte opbrengst
€ 14.000.-
per jaar. Zowel corporaties als gemeente hebben te maken met een kostenstijging
in het afhandelen van urgentieaanvragen.
Door een
noodzakelijke wijziging in de procedure voor WVG geďndiceerden met een
verhuiskostenvergoeding neemt de DTV een taak over van de gemeente. Dit
betekent extra belasting voor het secretariaat en extra tijd voor de leden van
de DTV, die de WVG adviezen moeten beoordelen en toetsen aan de
urgentiecriteria. Daarnaast is er de taakverzwaring bij het secretariaat in
verband met de gewijzigde procedure rondom GGD adviezen.
Voor de
gemeente geldt dat sinds 1 juli 2001 de advieskosten van de GGD aanzienlijk
zijn toegenomen. In 1999 was hiervoor begroot een bedrag van € 4.540.-. De
jaarlijkse kosten zijn voor 2002 begroot op € 13.700.-. daarnaast zal uit de legesopbrengst ook de
teruggave via de bijzondere bijstand moeten worden bekostigd. Hiervan is
vooralsnog geen raming te maken. De praktijk zal dit moeten uitwijzen.
Zowel
corporaties als gemeente hebben te maken met flinke kostenstijgingen. Bij de
corporatie zit het in het extra beschikbaar stellen van capaciteit (personeel).
Bij de gemeente gaat het om een stijging van het aantal adviesuren en een
stijging van het uurtarief. Op grond hiervan is het redelijk om de
legesinkomsten voor urgentieaanvragen gelijkelijk te verdelen, 50% voor elke
partij. De corporaties zijn hiermee akkoord.
Wij stellen
u voor, onder voorbehoud van gunstig advies van de commissie Middelen &
Bestuur:
Hoogachtend,
Burgemeester en wethouders van Delft,
H.M.C.M. van Oorschot , burgemeester.
N. Roos ,
secretaris.
De raad der gemeente Delft,
gelezen het voorstel van Burgemeester en wethouders
van 11 juni 2002;
Overwegende dat,
b e s l u i t :
Aldus vastgesteld
in de gemeenteraadsvergadering van 27 juni 2002.
,
burgemeester
,
lo.secretaris