Stuk 94 I

02/015328                                                                                                       Delft, 11 juni 2002.

 

 

Onderwerp: De ondersteuning voor de Raad en zijn commissies

 

 

Aan de gemeenteraad,

 

 

Geachte dames en heren,

 

In de rapportage ‘Raadsgriffier en griffie’ treft u de nadere uitwerking aan op welke wijze het functioneren van de raad ambtelijk ondersteund kan worden. De dualisering van het lokaal bestuur betekent een ontvlechting van posities, functies en bevoegdheden van de verschillende bestuursorganen raad, burgemeester en college. In het verlengde hiervan heeft de raad ook recht op zijn eigen ondersteuning. In de op de dualisering aangepaste Gemeentewet is nu vastgelegd dat de gemeenteraden uiterlijk 7 maart 2003 een raadsgriffier moeten benoemen, en wordt het mogelijk gemaakt om (afhankelijk van de schaalgrootte van de gemeente) griffiemedewerkers in een eigen raadsgriffie te benoemen.

De wijze waarop de raad aan de ondersteuning inhoud kan geven is evenwel in de wet niet nader bepaald. De gemeenteraad heeft dus nog steeds veel ruimte voor een eigen invulling. Het is aan de raad daar zelf keuzes in te maken.

 

De positie en opstelling van zowel de griffier als de secretaris zijn uitermate belangrijk bij de uitwerking van de ambtelijke ondersteuning. De verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning, die mei 2002 door de gemeenteraad vastgesteld is, vervult dan ook een belangrijke rol bij de afbakening van de wederzijdse verantwoordelijkheden en werkzaamheden.

           

In de voor u ter inzage gelegde rapportage ‘Raadsgriffier en griffie’ wordt uitgebreid ingegaan op de rol van de raadsgriffier als coördinator en procesbegeleider voor de raad. In de dagelijkse praktijk van de gemeente zullen het griffierswerk en de ambtelijke bijstand in hoge mate communicerende vaten zijn. De raadsgriffier kan daarbij:

a.         verantwoordelijk zijn voor secretariële en procesmatige ondersteuning

b.         het eerste aanspreekpunt zijn voor de inhoudelijke ondersteuning

c.         opdrachtgever zijn voor de randvoorwaardelijke ondersteuning

 

De wijze waarop invulling wordt gegeven aan ambtelijke ondersteuning hangt in grote mate af van de wensen en behoeften van de raad en de fracties. Hierbij kan sprake zijn van een ontwikkelingsmodel. Ook op termijn is het niet reëel om te verwachten, dat binnen een eigen griffie voor de raad de volledige secretariële, procesmatige, en inhoudelijke raadsondersteuning kan worden verleend. Een dergelijk model leidt tot splitsing van functies (de raadsondersteuning moet dan ‘ontvlochten’ worden uit de organisatie), inefficiënties en doublures. Een constructie waarbij de griffie een eerste opvang voor de benodigde bijstand kan vervullen, en de ‘staande’ organisatie met zijn specialistische kennis zorg draagt voor verdergaande ondersteuning is te prefereren. Voorgesteld wordt daarom om te kiezen voor een basismodel in de raadsondersteuning, waarbij onder verantwoordelijkheid van de raadsgriffier een (compacte) griffie wordt ingesteld met medewerkers voor logistieke en secretariële taken.

 

 

Uiteraard zal de aanstelling van de griffier en griffie de nodige financiële consequenties met zich mee brengen. De keus voor het basismodel leidt tot een beperkte personele uitbreiding in verband met de in te stellen griffiersfunctie en enige personele capaciteit voor het werk van de commissiegriffiers. Hiervoor is dekking via de compensatie van het rijk in het gemeentefonds voor de directe kosten ten gevolge van de invoering van de dualisering in verband met de uitbreiding van het aantal raadsleden (vergoedingen/ voorzieningen) en de instelling van de griffiersfunctie.

 

De algemene compensatie van het rijk voor de invoering van de dualisering staat overigens nog los van de kosten die zijn gemoeid met onderzoeken/enquêtes, en Maatschappelijke Verkenningen waartoe de raad opdracht geeft, en de rekenkameronderzoeken van de ‘Delftse Rekenkamer’. De middelen hiervoor kunnen gelijktijdig met het raadsbesluit voor dit soort bijzondere activiteiten beschikbaar worden gesteld. Dit vergt mogelijk op termijn nog wel op structurele basis vrij te maken middelen.

 

Afhankelijk van verdere ontwikkelingen in de wijze waarop de gemeenteraad zijn rol gaat vervullen kan in de komende jaren bezien worden of cq in welke mate enige personele uitbreiding van de griffie gewenst is. Overigens kan dan in samenhang daarmee overwogen worden of/welke uitbreiding voor de fractieondersteuning wenselijk is.

 

Voorstel

Wij stellen u met inachtneming van het advies van de raadscommissie Middelen en Bestuur thans voor:

a.         In te stemmen met de invoering van het basismodel voor de raadsondersteuning: een raadsgriffier en een griffie voor het vervullen van secretariële en procesmatige taken

b.         Vast te stellen, dat de griffier

Ø         verantwoordelijk is voor secretariële en procesmatige ondersteuning

Ø         het eerste aanspreekpunt is voor de inhoudelijke ondersteuning

Ø         en opdrachtgever is voor de randvoorwaardelijke ondersteuning

c.         Akkoord te gaan met de basisformatie voor de griffie

Ø         Akkoord gaan met detachering van twee medewerkers uit de staande organisatie

Ø         Akkoord gaan met de openstelling van de vacatures voor raadsgriffier en commissiegriffier

Ø         Het fractievoorzittersoverleg machtigen voor de vervulling van de vacature raadsgriffier een nadere procedure (profielschets, werving) af te spreken

d.         Vast te stellen de Instructie voor de raadsgriffier (zie stuk 94 III)

e.         Vast te stellen de financiële paragraaf met betrekking tot de invoeringskosten van de dualisering

f.           Akkoord te gaan met de nadere uitwerking van een integrale (deel-)begroting voor de budgetten van de raad.

 

Hoogachtend,

 

 

H.M.C.M. van Oorschot , burgemeester.

 

 

B. den Uijl,                               ,loco secretaris.

 

 

De raad van de gemeente Delft,

 

gelezen het voorstel van de griffie van 11 juni 2002;

 

gezien het advies van de raadscommissie Middelen en Bestuur;

 

b e s l u i t :

 

a.       In te stemmen met de invoering van het basismodel voor de raadsondersteuning: een raadsgriffier en een griffie voor het vervullen van secretariële en procesmatige taken

b.       Vast te stellen, dat de griffier

Ø         verantwoordelijk is voor secretariële en procesmatige ondersteuning

Ø         het eerste aanspreekpunt is voor de inhoudelijke ondersteuning

Ø         en opdrachtgever is voor de randvoorwaardelijke ondersteuning

c.       Akkoord te gaan met de basisformatie voor de griffie

Ø         Akkoord gaan met detachering van twee medewerkers uit de staande organisatie

Ø         Akkoord gaan met de openstelling van de vacatures voor raadsgriffier en commissiegriffier

Ø         Het fractievoorzittersoverleg machtigen voor de vervulling van de vacature raadsgriffier een nadere procedure (profielschets, werving) af te spreken

d.       Vast te stellen de Instructie voor de raadsgriffier (zie stuk 94 III)

e.       Vast te stellen de financiële paragraaf met betrekking tot de invoeringskosten van de dualisering

f.         Akkoord te gaan met de nadere uitwerking van een integrale (deel-)begroting voor de budgetten van de raad.

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 27 juni 2002.

 

 

 

            , burgemeester.

 

 

                                   ,loco secretaris.


 

 

De raad van de gemeente Delft;

 

Gelet op artikel 107a, tweede lid, van de Gemeentewet;

 

gelezen het voorstel van de griffie van 11 juni 2002;

 

gezien het advies van.de raadscommissie Middelen en Bestuur;

 

b e s l u i t  :

 

vast te stellen de:

 

Instructie voor de raadsgriffier

 

Artikel 1 Algemene ondersteuning

De raadsgriffier draagt zorg voor een goede en doelmatige ondersteuning van de leden van de raad.

 

Artikel 2 Agendering

De raadsgriffier ondersteunt de raad en zijn commissies bij het vaststellen van de agenda van de raads- en commissievergaderingen.

 

Artikel 3 Bijstand raadsvoorzitter

1. De raadsgriffier staat de voorzitter van de raad ter zijde bij zijn zorg voor een goede voorbereiding en een goed verloop van de vergaderingen van de raad.

2. De raadsgriffier kan de voorzitters van de raadscommissies ter zijde staan bij zijn zorg voor een goede voorbereiding en een goed verloop van de vergaderingen van de raadscommissies.

 

Artikel 4 Vergaderingen van de raad en raadscommissie

1. De raadsgriffier is aanwezig bij de raadsvergaderingen en draagt zorg voor een goede en tijdige verslaglegging van de vergaderingen.

2. De raadsgriffier kan aanwezig zijn bij de vergaderingen van de raadscommissies.

3. De raadsgriffier draagt zorg voor de verzending van de voorlopige agenda, notulen en overige stukken aan raadsleden.

 

Artikel 5 Ondersteuning presidium en fractievoorzittersoverleg

1. De raadsgriffier is aanwezig bij de vergaderingen van presidium en fractievoorzittersoverleg en draagt zorg voor een goede en tijdige verslaglegging van de vergaderingen.

2. Het presidium maakt werkafspraken met de raadsgriffier gericht op de behandeling van voorstellen en agendering van onderwerpen voor commissies en raad.

3. Het fractievoorzittersoverleg maakt werkafspraken met de raadsgriffier over zijn ondersteuning aan de raad.


 

Artikel 6 Ondersteuning onderzoekscommissie

Indien de raad een onderzoekscommissie als bedoeld in artikel 155a van de Gemeentewet instelt, ondersteunt de raadsgriffier deze commissie.

 

Artikel 7 Ambtelijke bijstand

De raadsgriffier draagt er, zo nodig in samenwerking met de secretaris, zorg voor dat de leden van de raad desgevraagd ambtelijke bijstand verkrijgen. Voorschriften hierover worden gesteld bij de verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning.

 

Artikel 8 Organisatie griffie

1. De raadsgriffier geeft leiding aan de griffie.

2. De raadsgriffier bewaakt de eenheid in de uitoefening van de taken van de griffie.

3. De commissiegriffiers handelen overeenkomstig de aanwijzingen van de raadsgriffier.

 

Artikel 9 Verhindering en vervanging

Indien de raadsgriffier (meer dan twee werkweken) verhinderd is zijn ambt te vervullen, doet hij daarvan tijdig mededeling aan de raad, en worden zijn taken waargenomen door de waarnemend raadsgriffier.

 

Artikel 10 Slotbepaling

1. In alle gevallen waarin deze instructie niet voorziet, pleegt de raadsgriffier voor zover nodig overleg met de voorzitter van de raad.

2. Deze instructie treedt in werking op de dag na de vaststelling.

 

 

Aldus vastgesteld door de gemeenteraad van 27 juni 2002.

 

 

,burgemeester

 

 

,loco secretaris

 

 

Toelichting op de instructie voor de griffier

 

 

Artikel 1

De hoofdverantwoordelijkheid van de raadsgriffier is de ondersteuning van de raad. Deze taak behoort niet meer tot de taken van de gemeentesecretaris. De raadsgriffier is het aanspreekpunt voor alle vragen naar ambtelijke ondersteuning van de raad en de individuele raadsleden.

 

Artikel 2

De raadsagenda’s wordt vastgesteld door de raad en kunnen voorbereid worden door het presidium (zie de toelichting op artikel 5). De raadsgriffier en de medewerkers van de griffie nemen de ambtelijke voorbereiding ter hand. De administratieve ondersteuning wordt door de griffie verleend.

 

Indien de raad een jaaragenda/ raadsprogramma vaststelt biedt de griffier ook daarbij ondersteuning.

 

Artikelen 3 en 4

De burgemeester wordt in zijn functie van voorzitter van de raad bijgestaan door de raadsgriffier. De raadsgriffier zit naast de burgemeester tijdens raadsvergaderingen, verzorgt het verslag en verricht alle mogelijk denkbare (administratieve) ondersteuning. Ook bijvoorbeeld het bodepersoneel gedraagt zich tijdens raads- en commissievergaderingen naar de aanwijzingen van de griffier. Veelal zullen de commissiegriffiers en niet de griffier aanwezig zijn bij de vergaderingen van de raadscommissies en de voorzitters van de raadscommissies ondersteunen. Uitzondering hierop is de raadscommissie Middelen en Bestuur waar de griffier tevens als commissiegriffier optreedt. Voor zover aangewezen ondersteunt de griffier tevens de voorzitters van de raadscommissies, de griffier kan ook aanwezig zijn bij vergaderingen van de raadscommissies.

 

Artikel 5

Voor het fractievoorzittersoverleg als belangrijk instituut van de raad geldt hetzelfde als voor de raad in het algemeen. Daarnaast is sprake  van een presidium. De samenstelling en de taakstelling van deze instituten verschillen. Het presidium bestaat uit de voorzitters van de reguliere raadsadviescommissies en de burgemeester. Het presidium wordt ondersteund door de raadsgriffier: zijn voornaamste taak is het bepalen van de procedure voor de behandeling van voorstellen en agendering van onderwerpen. Het fractievoorzittersoverleg bestaat uit alle fractievoorzitters en de burgemeester en/of de plaatsvervangend raadsvoorzitter. In dit overleg kunnen naast procedurele aangelegenheden ook inhoudelijke zaken aan de orde komen.

Elk van de genoemde instituten zullen door de griffier en medewerkers van de griffie ondersteund worden.


 

Artikel 6

Indien de raad een enquêtecommissie instelt zal deze natuurlijk behoefte hebben aan ambtelijke ondersteuning. Het is logisch dat deze vanuit de griffie verschaft zal worden. De enquêtecommissie is immers een raadscommissie. Wellicht zal voor een dergelijke commissie tijdelijk extra personeel aangenomen moeten worden vanwege het intensieve en tijdelijke karakter van de werkzaamheden. Op grond van artikel 155a, achtste lid, van de Gemeentewet wordt een verordening opgesteld waarin nadere voorschriften worden gesteld met betrekking tot bedoelde enquêtes. Daarin worden ook regels gesteld over de ambtelijke bijstand.

 

Artikel 7

De raadsgriffier heeft een spilfunctie in het goed laten verlopen van ambtelijke ondersteuning voor de raadsleden. De regeling hiervoor is uitgewerkt in de verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning. Uitgangspunt is dat verzoeken om ondersteuning in eerste instantie bij de griffier worden ingediend. Een belangrijke taak voor de griffier kan zijn, de bewaking van de termijn waarbinnen de bijstand verleend wordt. Gezien de verschillen in aard en omvang van de werkzaamheden is er geen uniforme termijn te stellen. Het actief bewaken van de voortgang van het proces door de griffier kan echter wel voorkomen dat een verzoek onnodig lang blijft liggen.

 

Artikel 8

Gezien de parallel met de werkzaamheden van de raadsgriffier in de raadsvergaderingen is ervoor gekozen om de functie van commissiesecretaris te veranderen in commissiegriffier.

Ook de commissiegriffiers vallen onder het gezag van de griffier. Het heeft de voorkeur dat deze functionarissen niet binnen het reguliere ambtelijke apparaat blijven werken. De werkzaamheden zijn vergelijkbaar met die van de griffier in de raadsvergaderingen. In een dualistische stelsel horen deze werkzaamheden losgekoppeld te worden van de secretaris en zijn organisatie.

Indien het, bijvoorbeeld gelet op de schaalgrootte van de gemeente, niet haalbaar is deze ambtenaren onder te brengen bij de griffie, dan zullen zij in ieder geval bij de uitvoering van de werkzaamheden als commissiegriffier overeenkomstig de aanwijzingen van de griffier moeten handelen. Dit laat onverlet dat het college in deze situatie de commissiegriffiers kan aanspreken indien zij hun taken niet naar behoren uitvoeren.

 

Artikel 9

Binnen de griffie zijn maatregelen genomen voor onderlinge vervanging m.b.t. het dagelijks gebeuren van commissies en raad. Mocht de raadsgriffier voor langere tijd niet aanwezig zijn wordt voor de continuïteit in de raadsondersteuning een beroep gedaan op een vanuit de reguliere organisatie van de gemeentesecretaris nog aan te wijzen waarnemend griffier

 

Artikel 10

Dit artikel behoeft geen toelichting.