De Stadskrant geëvalueerd

Een onderzoek naar de tevredenheid over de Stadskrant en het gebruik van lokale media.

 

 

 

 

 

Facilitaire Dienstverlening

Vakteam ICT/ O&S

Delft, januari 2003



Inhoud

1.     Inleiding. 1

1.1        Achtergrond. 1

1.2        Aanleiding van het onderzoek. 1

1.3        Doel en achtergrond van het onderzoek. 1

1.4        Methode van onderzoek. 1

1.5        Analyses. 2

1.6        respons. 2

2.     Resultaten van het onderzoek. 5

2.1        Stadskrant Delft 5

2.1.1         Bezorgfrequentie en attitude t.o.v. verschijnfrequentie. 5

2.1.2         Leesgedrag en oordeel 7

2.1.3         Speciale uitgaven. 11

2.1.4         Redenen leesgedrag. 15

2.1.5         Behoefte ten aanzien van onderwerpen. 17

2.1.6         Informatie over Delftse Gemeenteraad. 19

2.1.7         Behoefte aan e-mail service van alle Gemeenteberichten. 21

2.2        Delftsche Courant 24

2.3        Delft op Zondag. 26

2.4        Delftse Post 29

2.5        Radio West 32

2.6        Stadsradio Delft 36

2.7        TV-West 38

2.8        Kabelkrant 41

3.     Bereik lokale media. 44

4.     Samenvatting. 48

Bijlage. 50


1.     Inleiding

 

1.1     Achtergrond

Delft beschikt sinds 1995 over de Stadskrant, een krant die door de gemeente wordt uitgegeven om inwoners te informeren over alles wat zij voor de burger belangrijk acht.

De krant staat ten dienste van de doelstellingen van het gemeentebestuur en is een van de uitingen in het kader van het gemeentelijk communicatiebeleid.

Bij de start van de krant zijn de volgende doelstellingen geformuleerd. Deze doelstellingen zijn in overeenstemming met de algemene doelstellingen van het gemeentelijk communicatiebeleid:

·         Informatie verstrekken, al dan niet verplicht

·         Verklaren en/of toelichten van beleid

·         Inzichtelijk maken van het bestuurlijk proces

·         Bevorderen van betrokkenheid

 

Naast deze algemene doelstellingen is indertijd een aantal specifiek voor de Stadskrant geldende doelstellingen geformuleerd:

·         Burgers informeren en betrekken bij gemeentelijk beleid (niet sec informeren, maar op een manier die betrokkenheid genereert)

·         De gemeente professioneel presenteren als herkenbare eenheid

·         Aandacht voor gemeentelijke onderwerpen met een geringe nieuwswaarde, toelichting en achtergronden

 

In de krant worden gemeenteberichten afgedrukt en is een tweetal themapagina’s opgenomen, te weten Uit in Delft en Werk in Delft. Eenmaal in de maand bevat de Stadskrant een jongerenpagina voor jongeren (Exit) tussen 12 en 24 jaar en een ouderenpagina (Delftplus).

 

De Stadskrant richt zich op alle inwoners van Delft en wordt huis-aan-huis bij alle huishoudens in Delft bezorgd.

 

1.2     Aanleiding van het onderzoek

 

Het vakteam Communicatie heeft zichzelf opgelegd om de Stadskrant jaarlijks door middel van een lezersonderzoek te evalueren.

In 1996, 1998, 2000 en in 2001 is de Stadskrant al eerder onderwerp van onderzoek geweest.

In deze onderzoeken zijn de volgende onderwerpen aan bod gekomen:

·         Leesbereik in het algemeen en ten opzichte van andere media

·         Waardering (rapportcijfer)

·         Leesbaarheid, betrouwbaarheid, vormgeving, actualiteit en volledigheid

 

In het college programma ‘Voortzetten en doorzetten 2002-2006’ is onder andere het doel geformuleerd om de Stadskrant in 2002 te evalueren aan de hand van de vorm, de inhoud en de verspreiding.[1]

 

1.3     Doel en achtergrond van het onderzoek

 

Met de veranderende rol van de Stadskrant zal eventueel de inhoud van de uitgave veranderen. Op dit moment is nog niet volledig uitgekristalliseerd hoe die veranderingen eruit moeten gaan zien. Het onderzoek moet inzicht bieden in het bereik van en de waardering voor de Stadskrant.

1.4     Methode van onderzoek

 

De vragenlijst is voorgelegd aan de leden van het Delft Internet Panel van 12 jaar en ouder. Op het moment van onderzoek telde het internetpanel 2601 leden waarvan 2305 van 12 jaar en ouder. Omdat theoretisch internetgebruikers een ander mediagebruik kunnen hebben dan niet internetgebruikers is gebruik gemaakt van een telefonische controlegroep van 150 Delftenaren van 18 jaar en ouder.

 

In 1998 en in 2000 is dit onderzoek eerder uitgevoerd. Destijds zijn enkele vragen over de Stadskrant en vragen over het gebruik van andere lokale media gesteld. In het  onderzoek van 2002 is dieper ingegaan op het gebruik en oordeel van de Stadskrant om een beter idee te krijgen over of de Stadskrant aan de behoefte van de Delftenaren voldoet en wat eventuele aanvullingen hierop moeten zijn.

 

Onderstaande onderwerpen kwamen aan de orde:

Ten aanzien van de Stadskrant:

·         Leesgedrag en oordeel

·         Bezorggedrag en –frequentie

·         Lezen van speciale uitgaven, in het bijzonder die van de bijzetting van Prins Claus

·         Redenen lezen

·         Behoefte ten aanzien van onderwerpen

·         Behoefte ten aanzien van extra informatie over Delftse Gemeenteraad

·         Behoefte ten aanzien van extra services als e-mail service en lezen op Internet

 

Leesgedrag van diverse lokale media als:

·         Delftsche Courant

·         Delft op Zondag

·         Delftse Post

·         Radio West

·         Stadsradio Delft

·         TV West

·         Kabelkrant “Info thuis”

1.5     Analyses

 

Er zijn analyses gemaakt naar leeftijdsklasse en geslacht. Daar waar er verschillen optreden worden zij in de rapportage gemeld. Verder dient er opgemerkt te worden dat de jongste leeftijdsklasse (personen van 12-18 jaar) vaak zeer hoog scoort. Dat geldt niet alleen voor vragen betreffende de Stadskrant maar ook voor het gebruik van andere media.

 

In de rapportage worden op een aantal punten de huidige resultaten vergeleken met die van 2000 en 1998. In het onderzoek van 2000 en 1998 zijn 18 plussers ondervraagd. In de meting van 2002 is tevens de groep 12-17 jarigen opgenomen. Om een goede en juiste vergelijking mogelijk te maken, zijn de resultaten van de huidige meting opnieuw berekend, echter zonder de groep 12-17 jaar.

In de grafieken zijn alle ondervraagden, dus personen van 12 jaar en ouder opgenomen. In de vergelijking met 2000 en 1998 betreft het de groep van 18 jaar en ouder en is de jongste leeftijdsgroep 12-17 jaar buiten beschouwing gebleven.

1.6     respons

 

Uiteindelijk hebben van de respondenten die via E-mail zijn benaderd, 2305 panelleden, er 1030 aan dit onderzoek meegedaan. Dit betekent een respons van 45% onder de DIP’ers.

Voor de controlegroep zijn 320 personen telefonisch benaderd en hebben 150 respondenten aan het onderzoek meegewerkt. De respons bedraagt 47%.

 

Tabel 1. responsoverzicht

 

Steekproef

Aantal

Respons

Aantal

Respons

%

Delft Internet Panel

2305

1030

45

Telefonische controle groep

320

150

47

 

 

In de onderstaande tabel is het responspercentage uitgezet van de telefonische controlegroep naar redenen van non-respons.

 

Tabel 2 : respons telefonische controlegroep

 

aantal

%

Bruikbare steekproef

431

 

geen gehoor / meer dan drie keer in gesprek

73

 

onbereikbaar in onderzoeksperiode

15

 

Verhuisd

14

 

onbekend op dat adres

9

 

 

 

 

Daadwerkelijke juiste persoon benaderd

320

 

weigering

148

46,3%

afgebroken gesprek

10

3,1%

Ziekte

5

1,6%

taalprobleem

3

0,9%

gehandicapt

3

0,9%

overige non-response

1

0,3%

 

 

 

Geslaagde gesprekken

150

46,9%

 


Tabel 3 geeft een overzicht van de leeftijdsverdeling onder de populatie (12 jaar en ouder), het DIP en de telefonische controle groep.

 

Tabel 3 : % respondenten naar leeftijd

leeftijdsgroep

Populatie

 

%

DIP

 

%

Tel. Controle

groep

%.

12-18 jaar

7

6

0

18-24 jaar

15

16

16

25-34 jaar

20

23

22

35-44 jaar

18

19

19

45-54 jaar

15

20

16

55 jaar en ouder

26

16

28

Totaal

100

100

100

 

Uit deze tabel blijkt dat het aandeel dat 55 jaar en ouder is onder de DIP-leden die hebben meegedaan aan het onderzoek onder vertegenwoordigd zijn. De leeftijdsgroep 45-54 jaar is daarentegen oververtegenwoordigd.

 

 

In onderstaande tabel wordt de man/vrouw verdeling onder de populatie, het DIP en de telefonische controle groep weergegeven.

Tabel 4

geslacht

Populatie

 

%

DIP

 

%

Tel. Controle

groep

%.

Man

53

58

53

Vrouw

47

42

47

Totaal

20

100

100

 

Uit tabel 4 blijkt dat het aandeel mannen onder DIP-leden die meegewerkt hebben aan het onderzoek groter is dan onder de populatie van 12 jaar en ouder.

 

De resultaten in deze rapportage zijn gewogen naar de werkelijke verdeling van leeftijd en geslacht in de populatie. De resultaten zijn daardoor representatief voor de Delftse bevolking.

 

 

2.     Resultaten van het onderzoek

 

In dit hoofdstuk worden de resultaten gepresenteerd over het mediagebruik onder Delftenaren.  Aan bod komen de volgende mediakanalen: de Stadskrant, de Delftsche Courant, Delft op Zondag, Delftse Post, Radio West, Stadsradio Delft, TV-West en de Kabelkrant. De Stadskrant zal uitgebreider worden behandeld dan de overige mediakanalen.

2.1     Stadskrant Delft

 

De resultaten van de telefonische controlegroep (18+) wijken voor de hele groep niet af van de resultaten van de 18+ panelleden uit het DIP. De methode van onderzoek heeft geen effect op de resultaten. In de verdere rapportage zullen daarom de resultaten van deze controlegroep verder buiten beschouwing worden gelaten.

 

2.1.1     Bezorgfrequentie en attitude t.o.v. verschijnfrequentie

 

Het is de bedoeling dat de Stadskrant wekelijks in het weekend bij alle Delftenaren wordt bezorgd. Er is gevraagd of dit inderdaad het geval is.

 

Tabel 3: Bezorgfrequentie Stadskrant (in %)

 

%

ja, elke week op zondag

20

ja, elke week op zaterdag

17

ja, elke week meestal op zondag soms op zaterdag

22

ja, elke week meestal op zaterdag soms op zondag

21

Nee, wordt af en toe niet bezorgd

6

Nee, wordt vaak niet bezorgd

2

Nee, wordt nooit bezorgd

4

weet niet

9

Totaal

100

 

Van de ondervraagden ontvangt 80% de Stadskrant wekelijks in het weekend, maar niet altijd op zondag, veelal ook zaterdags. Bij één op de vijf ondervraagden wordt de Stadskrant daadwerkelijk wekelijks op zondag bezorgd en bij 22% wordt deze meestal op zondag, maar soms op zaterdag bezorgd.

Bij 8% wordt de krant af en toe/meestal niet bezorgd. Het aandeel respondenten dat aangeeft dat de Stadskrant nooit wordt bezorgd (4%) is ongeveer vergelijkbaar aan het percentage Delftenaren dat een Nee/Nee-sticker op de brievenbus heeft.

 


Wat vinden de Delftenaren van de frequentie waarin de Stadskrant wordt uitgegeven; vinden ze het goed dat de Stadskrant één keer per week verschijnt of vinden ze dat deze krant minder vaak moet verschijnen.

Tekstvak: Figuur 1

Bijna driekwart van de ondervraagden vindt het prima dat de Stadskrant één keer per week uitkomt. Eén keer in de twee weken is ook goed, volgens 15%.

2.1.2     Leesgedrag en oordeel

 

Tekstvak: Figuur 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ruim de helft van de respondenten zegt de Stadskrant wekelijks te lezen, 13% leest deze krant (vrijwel) nooit en de rest leest de krant af en toe.

 

Voor de vergelijking met het onderzoek uit 1998 en 2000 is de groep 12-18 jaar buiten beschouwing gebleven. Vergelijken we deze cijfers met onderzoeken uit 1998 en 2000, dan kunnen we constateren dat het aantal lezers van 18 jaar en ouder is toegenomen. (in 1998 las 19% de Stadskrant (bijna) nooit, in 2000 was dat zelfs 37%; nu is dat percentage weer afgenomen tot 13%, zie bijlage).

Figuur 3

 
 

 


Tekstvak: Figuur 4

Indien we kijken naar wie de Stadskrant wekelijks lezen, dan blijkt dat aandeel toe te nemen bij elke hoger leeftijdscategorie. Het aandeel jongeren in de leeftijd van 12-18 jaar dat de Stadskrant leest ligt evenwel hoger dan het aandeel 18-34 jarigen dat de Stadskrant elke week leest. 

 

 

Onder vrouwen (63%) ligt het aandeel wekelijkse lezers hoger dan onder mannen (53%).

 

 

Er is gevraagd welke onderdelen van de Stadskrant men wel (soms of (bijna) altijd) en niet leest. Als men een onderdeel soms of (bijna) altijd leest, is gevraagd welk rapportcijfer dit onderdeel krijgt. Een 1 = zeer slecht en een 10 = uitmuntend.

 

Tabel 4: leesgedrag van en oordeel over onderdelen Stadskrant (lezers)

 

leest

(bijna) altijd

leest soms

leest nooit

Gemiddeld rapportcijfer

% onvold

 

% lezers

% lezers

% lezers

Abs.

% lezers

Voorpagina

75

24

1

7,0

7

Officiële publicaties van de Gemeente

45

38

17

7,0

8

Info van Burgerzaken

39

45

17

7,0

6

Strip Opa

33

28

39

6,8

17

Uit in Delft

33

48

19

6,9

8

Delft door de inwoners

33

52

15

6,7

11

Uw vraag aan de Gemeente

28

45

27

6,7

8

Afvalwijzer

20

49

31

7,0

6

Werk in Delft

19

39

43

6,6

12

 

De voorpagina wordt door het merendeel(bijna) altijd gelezen. Driekwart van de Delftenaren leest deze pagina (vrijwel) altijd. Slechts een enkeling zegt de informatie op de voorpagina nooit te lezen. De officiële publicaties van de Gemeente en informatie van Burgerzaken worden eveneens goed gelezen. De rubriek Werk in Delft wordt door het kleinste aandeel gelezen.

Alle rubrieken van de Stadskrant worden door de lezers positief beoordeeld. De scores liggen zeer dicht bij elkaar; van een 6,6 voor de rubriek “Werk in Delft” tot een 7,0 voor de voorpagina, de officiële publicaties van de Gemeente, informatie van Burgerzaken en de Afvalwijzer. De Strip Opa heeft van een zesde en de rubriek “Werk in Delft” van een achtste een onvoldoende gekregen.

 


Kijken we nog even naar de diverse leeftijdsklassen, dan valt op dat de Strip Opa met name door de jongste leeftijdsgroep zeer goed wordt beoordeeld. De 12-18 jarigen geven de strip een 7,8; jongens van deze leeftijd vinden de strip helemaal goed, zij geven Opa een score van 8,8 (ter vergelijk: het totaal oordeel is 6,8).

 

Ook is de lezers van de Stadskrant Delft gevraagd door middel van een rapportcijfer (waarbij 1=zeer slecht en 10=uitmuntend) een oordeel te geven over de leesbaarheid, betrouwbaarheid, vormgeving, actualiteit en volledigheid van de Stadskrant. Tevens is de Stadskrant in z’n geheel beoordeeld.

 

Tabel 5: beoordeling aspecten Stadskrant (lezers)

 

Gemiddeld

rapportcijfer

% onvold.

 

 

 

Leesbaarheid

7,2

5

Betrouwbaarheid

7,3

4

Vormgeving

6,5

16

Actualiteit

7,0

6

Volledigheid

6,8

11

 

 

 

Stadskrant totaal

6,9

5

 

Alle genoemde aspecten worden met een voldoende (variërend van 6,5 tot 7,3) beoordeeld. De vormgeving krijgt de laagste score. Dat is tevens het aspect waarvoor een zesde (16% van de lezers) een onvoldoende geeft.

De Stadskrant in z’n geheel wordt met een ruime voldoende (6,9) beoordeeld.

 

Ook brengt de Stadskrant een aantal speciale pagina’s één keer per maand uit. Er is wederom gevraagd of men deze pagina’s (soms of altijd) leest of niet. Bovendien is aan degenen die de pagina’s soms of (bijna) altijd lezen, gevraagd of ze deze betreffende pagina’s konden beoordelen door middel van een rapportcijfer, waarbij 1=zeer slecht en 10= uitmuntend.

 

Tabel 6: leesgedrag en oordeel speciale pagina’s (lezers)

 

leest (bijna)

altijd

leest soms

leest nooit

Gemiddeld

rapportcijfer

% onvold.

 

% lezers

% lezers

% lezers

Abs.

% lezers

Delft Plus

17

30

54

6,9

3

Exit

12

39

50

6,7

7

Blij Je Te Zien

15

39

46

6,8

7

 

Delft Plus, een pagina speciaal voor ouderen, wordt door 17% (bijna) altijd gelezen. De lezers zijn, en dat is niet zo vreemd, met name 55 plussers. Van deze groep (lezers) leest 44% deze ouderenpagina (bijna) altijd en 42% leest de pagina soms.

Exit wordt door 12% (bijna) altijd gelezen. Het zijn met name 12 – 18 jarigen die deze jongerenpagina lezen; 48% van de lezers van deze leeftijdsgroep leest Exit vrijwel altijd en 34% soms.

Blij Je Te Zien wordt door 15% regelmatig gelezen. Onder 55 plussers wordt deze vrijwilligerspagina meer gelezen dan onder andere leeftijdscategorieën.

Om en nabij de helft van de ondervraagden leest deze drie speciale pagina’s nooit.

Ook deze pagina’s krijgen, net als de diverse rubrieken en de krant in z’n geheel, een ruime voldoende. De jongerenpagina krijgt een score van 6,7. De jongste leeftijdsklasse heeft een beter oordeel ten aanzien van deze pagina, namelijk een 7,4.

 

Te concluderen is dat de doelgroeppagina’s van de Stadskrant de betreffende doelgroep bereiken.


2.1.3     Speciale uitgaven

 

De Stadskrant geeft wel eens een speciale (full-colour) uitgave uit. In figuur 5 staat van 4 speciale uitgaven het aandeel lezers.

Tekstvak: Figuur 5

De speciale uitgaven zijn door ongeveer de helft van de Stadskrantlezers gelezen. 

Voor de Binnenstadskrant en de Monumentenkrant geldt ook dat het aandeel lezers onder ouderen hoger ligt dan onder jongeren.

 

De ondervraagden is de volgende stelling voorgelegd: “de Stadskrant zou vaker volledig in kleur moeten verschijnen”.  Gevraagd is of men het eens is met deze stelling of niet.

Tekstvak: Figuur 6

De meningen t.a.v. deze stelling zijn verdeeld. Bijna de helft van de ondervraagde lezers is het niet eens maar ook niet oneens hiermee, 30% is het oneens en 25% vindt dat de Stadskrant wel vaker full colour moet uitkomen.

Opmerkelijk is dat de helft (50%) van de groep 12-18 jarige lezers vindt dat de Stadskrant vaker in kleur moet uitkomen.

 

 

 

Figuur 7

 
 

 

 

 

 

 


In verband met de bijzetting van Z.K.H. Prins Claus is een extra uitgave van de Stadskrant uitgebracht. Acht van de ondervraagde lezers heeft deze extra uitgave over de bijzetting gelezen, 15% van de lezers heeft deze extra uitgave niet gelezen. Van de 18-24 jarigen heeft 65% van deze groep die krant destijds gelezen.

 

Ten aanzien van deze speciale uitgave zijn tevens een tweetal stellingen voorgelegd met de vraag of men het er mee eens dan wel mee oneens is. Hoeveel procent het met de stellingen eens dan wel oneens is, blijkt uit onderstaande grafiek.

 

Tekstvak: Figuur 7Een zeer ruime meerderheid (90%) vond het prettig dat deze extra uitgave ten aanzien van de bijzetting is verschenen.

Ook ten aanzien van de informatie die in deze extra uitgave stond, waren de meeste het ermee eens; 85% vond de informatie in de speciale uitgave erg nuttig.

 

2.1.4     Redenen leesgedrag

 


Om welke redenen wordt de Stadskrant gelezen. In de onderstaande grafiek worden de leesmotieven weergegeven.

 


Verreweg de drie belangrijkste redenen om de Stadskrant te lezen, zijn: om informatie te krijgen wat er in Delft allemaal gebeurt (89%), om op de hoogte te blijven van wat de Gemeente van plan is in de stad (83%) en voor informatie over de wijk waarin men woont (71%). De Stadskrant wordt nauwelijks gelezen vanwege de informatie voor ouderen en jongeren. Ook informatie over werk, zoals bijvoorbeeld vacatures, is minder van belang (voor specifieke doelgroepen uiteraard wel).

 

 

2.1.5     Behoefte ten aanzien van onderwerpen

 


Welke onderwerpen zou men in de Stadskrant willen lezen. In de onderstaande figuur worden zijn de verschillende onderwerpen te zien.

 


Ruim twee derde (71%) heeft behoefte aan informatie over de te ondernemen plannen van de gemeente. Aan informatie over de wijk blijkt ook een groot deel (65%) te hebben.

 

 

2.1.6     Informatie over Delftse Gemeenteraad

 

Een groot deel van de ondervraagde lezers (61%) wenst meer informatie te krijgen over Gemeenteraad van Delft.

 

Welke informatie men van de Gemeenteraad wenst, wordt hieronder weergegeven.


 

 


Om en nabij de driekwart van de ondervraagden die meer informatie willen hebben over de Delftse Gemeenteraad, zegt informatie te wensen ten aanzien van standpunten van de diverse fracties, gemeentelijke standpunten en achtergronden bij discussies in de Gemeenteraad. Persoonlijke informatie over raadsleden is niet echt gewenst.

 

 

2.1.7     Behoefte aan e-mail service van alle Gemeenteberichten

 

De Gemeente heeft het idee een e-mail service voor de Gemeenteberichten op te zetten waarop iedereen zich kan abonneren. Abonnees ontvangen dan alle berichten, zoals ze in de Stadskrant staan op hun e-mail adres. Of hier behoefte aan is, laat onderstaande figuur zien. De resultaten van de telefonische controle groep wijken af van die van de groep die via het internet is ondervraagd. De personen die gebruik maken van internet en E-mail vormen evenwel de meest aangewezen doelgroep om de behoefte naar e-mail service en internetbehoefte te peilen.

 

Tekstvak: Figuur 11De meningen ten aanzien van een e-mail service van de Gemeenteberichten zijn gelijk verdeeld. Een derde deel van de ondervraagden heeft behoefte aan een dergelijke service en nog eens een derde deel zegt misschien hierin geïnteresseerd te zijn. Ook heeft een derde waarschijnlijk tot zeker geen interesse in deze e-mail service.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tekstvak: Figuur 12Bestaat er ook behoefte bij de ondervraagden om de Stadskrant of bepaalde artikelen hieruit op Internet te kunnen lezen?

 

Ook ten aanzien van de behoefte aan Internet zijn de meningen gelijk verdeeld. Bijna de helft (47%) heeft geen behoefte om (een gedeelte van) de Stadskrant op Internet te lezen. Bijna de andere helft (46%) heeft wel behoefte om bepaalde artikelen uit de Stadskrant dan wel de Stadskrant in zijn geheel op Internet te bekijken.

 

 

 

 

 

 

 


2.2    

Figuur 13

 
Delftsche Courant

 

Tekstvak: Figuur 14De helft (52%) van de respondenten (18 jaar en ouder) leest de Delftsche Courant (vrijwel) nooit, 18% leest de Delftsche Courant vrijwel dagelijks en 9% zegt deze lokale krant één à twee keer in de week te lezen. Vergelijken we deze cijfers met die van het onderzoek uit 1998 en 2002, dan blijkt deze lokale krant steeds minder te worden gelezen. In 1998 las 25% de Delftsche Courant (bijna) dagelijks en 44% las deze krant nooit. In 2000 las inmiddels 49% de krant nooit (zie bijlage).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tekstvak: Figuur 15Net als bij de Stadskrant speelt ook bij de Delftsche Courant leeftijd een rol. Uit de grafiek blijkt dat  het percentage dat de Delftsche Courant vrijwel dagelijks leest toeneemt naarmate de leeftijdscategorie hoger is.


2.3     Delft op Zondag

 

Tekstvak: Figuur 16Delft op Zondag wordt goed gelezen. De helft van de Delftenaren leest deze krant één keer per week. Bijna twee op de vijf personen zegt dit huis-aan-huis blad (bijna) nooit te lezen. In 2000 leek het aandeel dat de Delft op Zondag wekelijks leest te zijn gestegen t.o.v. 1998, namelijk van 51% naar 65%. Echter de huidige resultaten laten een vergelijkbaar leesgedrag zien als in 1998 (zie bijlage).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tekstvak: Figuur 17Ook Delft op Zondag wordt onder ouderen beter gelezen dan onder jongeren.  Bijna een kwart van de 18 tot 24 jarigen leest deze krant wekelijks, terwijl driekwart van de 55 plussers de krant wekelijks zegt te lezen.

 


 

2.4     Delftse Post

 

Tekstvak: Figuur 18Bijna tweederde deel van de Delftenaren leest de Delftse Post één of twee keer per week. Deze krant wordt door 9% (bijna) nooit gelezen. Vergeleken met 1998 en 2000 lezen relatief minder personen deze krant wekelijks. In 1998 gaf 69% te kennen het huis-aan-huis blad wekelijks te lezen, in 2000 was dat 78% en in de huidige meting is dat 63% geworden (zie bijlage).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tekstvak: Figuur 19Ook voor de Delftse Post blijkt dat het aandeel ouderen dat deze krant wekelijks leest hoger is dan het aandeel jongeren dat de krant wekelijks leest. Een kwart van de leeftijdsgroep 18-24 jaar leest de Delftse Post wekelijks, terwijl een zeer groot percentage (86%) van de personen van 55 jaar en ouder de krant leest.

 

 

De Delftse Post wordt door relatief meer vrouwen iedere week gelezen dan door mannen, namelijk 70% respectievelijk 56%.

 

 

 

2.5     Radio West

 

Tweederde deel geeft aan (bijna) nooit naar de regionale radiozender Radio West te luisteren. Het  percentage dat vrijwel dagelijks luistert ligt op 6%. Verder zegt 5% één of meer keer per week naar Radio West te luisteren.

Tekstvak: Figuur 20

Indien we deze resultaten vergelijken met die van 1998 en 2000, zien we dat relatief steeds minder personen naar deze lokale zender luisteren.

In 1998 zei 21% van de 18 plussers één keer per week of vaker te luisteren. In 2000 was dit nog 17%. Nu blijkt dat 11% één keer per week of vaker naar Radio West luistert (zie bijlage).

 

 

 

 

 

 

 

 

Tekstvak: Figuur 21

Ook hier loopt het aandeel personen dat één keer per week of vaker naar Radio West luistert op naarmate de leeftijdsgroep hoger is (uitgezonderd 12-17 jarigen).

 

 

 

 

 

 

 

 

Figuur 22

 
 

 

 

 

 



2.6     Stadsradio Delft

 

Naar Stadsradio Delft wordt minder geluisterd dan naar Radio West. Vier op de vijf personen van 18 jaar en ouder luistert (bijna) nooit naar deze lokale radiozender.

 

Tekstvak: Figuur 23Slechts 1% luistert vrijwel dagelijks en nog eens 2% zegt één of meer keer per week naar deze zender te luisteren.

 

Zoals bij Radio West geldt ook hier dat het aandeel dat één keer per week of vaker luistert naar Stadsradio Delft is afgenomen. In 1998 luisterde 6% één keer per week of vaker, in 2000 was dat zelfs 8%. Nu luistert nog 3% één keer per week of vaker (zie bijlage).

 

 

Het aandeel jongeren (12–17 jaar) dat naar Stadsradio Delft luistert is groter dan het aandeel van 18 jaar en ouder.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tekstvak: Figuur 24

 

 

 

 

 

 


2.7     TV-West

 

Twee op de vijf personen kijkt vrijwel dagelijks naar TV West en nog eens 23% zegt één of meer keren per week naar deze tv zender te kijken, terwijl 22% vrijwel nooit naar deze zender kijkt.

Tekstvak: Figuur 25Wanneer we deze cijfers vergelijken met de meting in 2000 en 1998, zien we een stijging van kijkers in 2000. Het aandeel dat wel eens naar TV-West kijkt is in 2002 ongeveer vergelijkbaar met 2000, echter in 2000 bleek men dit frequenter te doen dan nu (zie bijlage).

 

In 1998 zei 16% (bijna) dagelijks te kijken, in 2000 was dit 22% en nu 20%. Het aandeel dat nooit naar TV-West keek is afgenomen van 38% in 1998, naar 24% in 2000 en naar 22% in 2002.

 

 

 

 

 

 

 

 

Tekstvak: Figuur 26Als we naar leeftijd kijken blijkt dat het aandeel ouderen dat naar TV-West kijkt groter is dan het aandeel jongeren. Een derde van de 55 plussers kijkt vrijwel dagelijks naar TV-West.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


2.8     Kabelkrant

 

Hoe vaak wordt naar de kabelkrant “Info thuis” gekeken?

 

Tekstvak: Figuur 27Tweederde deel van de ondervraagden kijkt (bijna) nooit naar de kabelkrant.

 

Als we kijken naar de resultaten van 2002 dan zien we dat het aandeel dat wel eens gebruik heeft gemaakt van de Kabelkrant is afgenomen ten opzichte van 2000, namelijk van 40% naar 34% (zie bijlage).

Het huidige aandeel (11%) dat één keer of vaker de Kabelkrant heeft gekeken is ten opzichte van het aandeel in 2000 (23%) eveneens afgenomen.

 

 

 

 

 

 

Tekstvak: Figuur 28

 

 

 

De groep kijkers die één keer of vaker naar de Kabelkrant kijkt bestaat grotendeels uit 55 plussers. Een op de vijf is 55 jaar of ouder.

 

 

 


3.     Bereik lokale media


Onderstaande figuur geeft het bereik weer van de lokale media in 2002, 2000 en 1998.

Vergelijken we de diverse lokale media dan heeft de Delftse Post het hoogste bereik onder de Delftenaren van 12 jaar en ouder. De Delftse Post wordt door 91% van de Delftenaren van 12 jaar en ouder altijd of wel eens gelezen. Ook de Stadskrant en Delft op Zondag worden door een ruime meerderheid altijd of wel eens gelezen, namelijk door 87% respectievelijk 81%. TV West wordt door 80% altijd of wel eens bekeken. De Delftsche Courant bereikt net niet de helft van het aantal Delftenaren van 12 jaar en ouder.  

 

Indien we de resultaten van de meetmomenten 1998, 2000 en 2002 bekijken dan blijkt dat over een periode van vijf jaar de Delftse Post de meest gelezen krant is. In 1998 las 68% altijd dit huis-aan-huis blad, in 2000 was dat 79% en in 2002 63%.

 

Het aandeel Delftenaren dat de Stadskrant wel eens of altijd leest is ten opzichte van vijf jaar geleden toegenomen. In 1998 las 82% de Stadskrant, in 2000 was dit aandeel sterk gedaald naar 63% en in 2002 weer toegenomen naar 87%.

 

Delft op Zondag laat weinig veranderingen zien in zijn lezersaandeel in de afgelopen vijf jaar. Acht op de tien Delftenaren leest de krant.

 

Bij de Delftsche Courant is het aandeel dat altijd leest afgenomen, van 25% in 1998 en 26% in 2000 naar 17% in 2002. Het aandeel dat de Delftsche Courant wel eens of altijd leest is om en nabij de 50% gebleven bij de drie meetmomenten.

 

Duidelijk is te zien dat het aandeel kijkers van TV-West enorm is toegenomen. In 1998 keek 62% wel eens of altijd naar TV-West, in 2000 is dat gestegen naar 77% om verder te stijgen naar 79% in 2002.

 

Het aandeel dat de Kabelkrant leest is ten opzichte van 2000 afgenomen van 41% naar 34%.

 

Verder is op te merken dat het aandeel dat naar de Stadsradio Delft luistert iets is toegenomen. In 1998 luisterde 12%, in 2000 17% en in 2002 20%. Daarentegen is het aandeel dat naar Radio West luistert iets afgenomen, van 44% in 1998 naar een derde in 2000 en 2002.

 

 


Ten aanzien van het gebruik van de lokale media zijn de Delftenaren in te delen in vier groepen: non-users, light-users, average-users en heavy-users.

 

Tekstvak: Figuur 30Van de Delftenaren van 12 jaar en ouder maakt 40% regelmatig gebruik van de lokale media en een kwart kijkt of luistert naar of leest zeer frequent de diverse lokale media.  Een gering percentage, namelijk 13% zegt nooit gebruik te maken van lokale kranten, lokale televisie- en radiozenders.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hieronder zijn de dominante achtergrondkenmerken van de vier gebruikersprofielen uiteengezet:

 

non-users (13%)

·      geen gebruik van lokale media

·      met name laag inkomensniveau

·      met name mannen in de leeftijd van 18-34 jaar

·      met name middelbaar opleidingsniveau

 

 

light-users (20%)

·      incidenteel gebruik van lokale media

·      met name jongeren en personen van middelbare leeftijd (tot 45 jaar)

·      met name laag opgeleid

 

 

average-users (40%)

·      regelmatig gebruik van diverse lokale media

·      alle leeftijden

·      meer hogere inkomens en hoger opleidingsniveau

 

 

heavy-users (27%)

·      hoge frequentie van gebruik van diverse lokale media

·      met name ouderen

·      middelbaar inkomensniveau

·      met name laag opgeleiden


4.     Samenvatting

 

Onderzoek

In het college programma ‘Voortzetten en doorzetten 2002-2006’ is het doel geformuleerd om de Stadskrant in 2002 te evalueren aan de hand van de vorm, de inhoud en de verspreiding. Aan de panelleden van het DIP van 12 jaar en ouder is daarom een vragenlijst voorgelegd over het gebruik van lokale media. Eveneens is gebruik gemaakt van een telefonische controle groep van 18 jaar en ouder. De resultaten van de telefonische controlegroep wijken niet af van de resultaten van de 18+ panelleden uit het DIP. De methode van onderzoek heeft blijkens geen effect op de resultaten.

 

Bereik lokale media

De huis-aan-huis krant de Delftse Post heeft het grootste bereik (91%) van de lokale media onder Delftenaren van 12 jaar en ouder, gevolgd door de Stadskrant (87%) en Delft op Zondag (81%) en TV West (80%). Het bereik van de Stadskrant is vergeleken met 1998 en 2000 toegenomen.

 

Bezorgfrequentie en attitude t.o.v. verschijningsfrequentie Stadskrant

Een ruime meerderheid (80%) van de Delftenaren krijgt de Stadskrant elke week in het weekend in de bus, maar niet altijd ’s zondags, veelal ook op zaterdag. Bij één op de vijf ondervraagden wordt de Stadskrant daadwerkelijk wekelijks op zondag, zoals de bedoeling is, bezorgd.

Bijna driekwart van de Delftenaren vindt het prima dat de Stadskrant wekelijks uitkomt en niet minder frequent.

 

Leesgedrag- en oordeel Stadskrant

Ruim de helft van de ondervraagden (58%) leest de Stadskrant wekelijks, waarbij geldt dat het aandeel ouderen dat de Stadskrant leest hoger is dan het aandeel jongeren. De voorpagina wordt door vrijwel iedereen gelezen en de rubriek “Werk in Delft” wordt het minst gelezen. Zowel de Stadskrant in z’n geheel als de diverse onderscheiden rubrieken worden door de lezers positief (variërend van 6,6 tot 7,0) beoordeeld. Ook wordt een ruime voldoende gegeven voor de betrouwbaarheid, leesbaarheid, actualiteit, volledigheid en vormgeving.

De jongerenpagina Exit wordt over het algemeen goed gelezen door de jongeren. Bijna de helft van de 12-18 jarige lezers zegt deze pagina vrijwel altijd en 34% soms te lezen. Deze pagina wordt tevens met een ruime voldoende beoordeeld. De ouderenpagina Delft Plus wordt door een zeer groot deel van de 55 plus lezers goed gelezen (44% van de 55 plussers leest Delft Plus (vrijwel) altijd en nog eens 42% soms). Ook deze pagina krijgt een ruime voldoende.

 

Speciale uitgaven Stadskrant

De helft van de ondervraagde lezers heeft één of meer van de speciaal uitgebrachte (full colour) uitgaven (Binnenstadskrant, Verkiezingsspecial, Mooi weer spelen, Monumentenkrant) gelezen. De special in verband met de bijzetting van Prins Claus is door een groter percentage, namelijk 82% (van de lezers) gelezen. Men was zeer tevreden over deze extra uitgave. Men vond het prettig dat deze special is verschenen en bovendien vond men de informatie nuttig.

 

Redenen lezen Stadskrant

De drie belangrijkste redenen om de Stadskrant te lezen zijn: om informatie te krijgen wat er in Delft allemaal gebeurt (89%), om op de hoogte te blijven wat de Gemeente allemaal van plan is in de stad (83%) en informatie te krijgen over de wijk waar men woont (71%).

 


Informatiebehoefte Stadskrant

Een groot deel van de ondervraagde lezers wil meer informatie krijgen ten aanzien van plannen van de Gemeente (71%) en onderwerpen over de wijk waar men woont (65%).

Verder wenst bijna tweederde deel meer informatie te krijgen over de Gemeenteraad in Delft. Het betreft met name informatie over de standpunten van de diverse fracties, gemeentelijke standpunten en achtergronden bij discussies in de Gemeenteraad.

 

e-mail service en internet

De meningen zijn gelijkmatig verdeeld als het gaat om interesse in een e-mail service voor de Gemeenteberichten (een derde is voor, een derde is tegen en een derde is neutraal). Ook ten aanzien van de behoefte van het plaatsen van (een deel van) de Stadskrant op Internet zijn de meningen verdeeld.

 

 

Andere lokale kranten

 

Delftsche Courant

Bijna de helft van de Delftenaren leest de Delftsche Courant wel eens. Het aandeel dat de Delftsche Courant (bijna) dagelijks leest is ten opzichte van 1998 en 2000 afgenomen van een kwart naar 17%.

 

Delft op Zondag

Het bereik van het huis-aan-huis blad Delft op Zondag is hoog. Acht op de tien Delftenaren leest deze krant, waarvan een zeer groot deel wekelijks. Het aandeel dat de Delft op Zondag leest is gelijk gebleven ten opzichte van 1998 en 2000.

 

Delftse Post

De Delftse Post heeft het hoogste bereik van alle lokale media. Dit was ook het geval in 1998 en in 2000. Van de Delftenaren zegt 91% deze krant wel eens te lezen. Het percentage Delftenaren dat deze krant wekelijks leest is ten opzichte van 1998 en 2000 afgenomen.

 

Lokale radio omroepen

Het aandeel dat naar Radio West luistert is afgenomen van 44% in 1998 naar een derde in 2000 en 2002. Een derde van de Delftenaren luister wel eens naar Radio West (6% dagelijks).

Het aandeel dat naar Stadsradio Delft luistert is iets toegenomen, van 12% in 1998 naar 17% in 2000 en vervolgens naar 20% in 2002. Stadsradio Delft scoort lager dan radio West. Naar deze zender luistert 19% wel eens (1% dagelijks).

 

TV West

Het aandeel Delftenaren dat naar TV West kijkt is ten opzichte van vijf jaar geleden iets toegenomen. Een vijfde kijkt vrijwel dagelijks naar deze zender en 23% zegt enkele keren per week te kijken.

 

Bijlage


In de onderstaande figuren is voor de verschillende media een vergelijking gemaakt van de resultaten van het mediagebruik onder Delftenaren van 18 jaar en ouder op de volgende drie meetmomenten:

 

·          maart 1998;

·          februari 2000;

·          december 2002.

 


Stadskrant:

 

 


Delftsche Courant


 

 

 

 

 

 

 



Delftse Post:


 

 



Delft op Zondag:

 

 



Radio West

Stadsradio Delft:


 



TV-West:

 



Kabelkrant:

 



[1].Gemeente Delft., Voortzetten en doorzetten. Collegeprogramma 2002-2006 (Delft 2002)