Bijlage

 

Redactieformule

 

1.         Om de doelstelling van de krant te bereiken, moet de krant ten dienste staan van de relatie tussen bestuur en burger, niet van het bestuur zelf. De burger is zowel afnemer van gemeentelijke producten als kiezer/meedenker van het gemeentebestuur. Het is dan ook belangrijk dat de inhoud aansluit bij de behoeften van de lezers. Datzelfde geldt voor niveau, schrijfstijl en vormgeving.

 

2.         De Stadskrant Delft moet overkomen als een eigen uitgave van de gemeente Delft: afzender is de gemeente. Het is daarbij uitdrukkelijk niet de bedoeling dat de Stadskrant Delft een eenzijdige spreekbuis is: er kunnen binnen de artikelen visies van belangengroeperingen, direct betrokkenen of politici aan de orde komen, mits dit weloverwogen gebeurt. De Stadskrant Delft is ook niet bedoeld als discussiepodium. Die rol blijft voorbehouden aan de onafhankelijke media.

 

3.         Om het bestuurlijk proces inzichtelijk te maken kunnen opinies van collegeleden, raadsleden, raadsfracties in een artikel aandacht krijgen. Maar profilering van personen of politieke partijen valt buiten de orde van de Stadskrant.

 

4.         De Stadskrant Delft is zo actueel mogelijk, maar primeurs of nieuws brengen is geen doel van de Stadskrant. Dat blijft voorbehouden aan de onafhankelijke media.

 

5.         De Stadskrant Delft richt zich op iedereen die woont of werkt in Delft. Migranten behoren weliswaar tot de doelgroep, maar de Stadskrant wordt alleen in de Nederlandse taal geschreven. Het belangrijkste motief hiervoor is, dat integrale vertaling in het blad zelf of met bepaalde edities te kostbaar wordt. Waar aanvullende informatieverstrekking in de eigen taal van migranten nodig is, dienen de diensten zelf voor die informatieverstrekking te zorgen.

 

6.         De Stadskrant Delft biedt journalistieke teksten: goed leesbaar, aantrekkelijk, toegankelijk, zonder jargon, niet te lang. Zo mogelijk gaan de artikelen vergezeld van aantrekkelijk illustratiemateriaal. De Stadskrant Delft biedt daarnaast ook service-informatie (zoals telefoonnummers, tijden, adressen) en formele aankondigingen en uitleg (over bijvoorbeeld regelingen en evenementen). Dergelijke informatie mag niet overheersen. Om de aandacht vooral op het beleid te richten, zijn de voorpagina, de hoofdartikelen en het illustratiemateriaal in eerste instantie voor beleid ingeruimd.

            Aan de inhoud van de artikelen kunnen geen rechten worden ontleend.

 

7.         Wanneer bestuurders of ambtenaren in de Stadskrant Delft aan het woord komen, gelden daarvoor de algemene afspraken over woordvoerderschap.

 

8.         In de Stadskrant Delft profileert de gemeente zich als een herkenbare eenheid. Het blad moet een gemeentebrede uitstraling hebben. De verhouding in aandacht tussen onderwerpen/organisatieonderdelen/portefeuilles moet reëel zijn, al heeft het  ene onderdeel van de gemeente nu eenmaal meer interessante informatie voor de burger dan het andere. , Er moet wel een compleet beeld van de gemeente worden neergezet.

            Het expliciet profileren van onderdelen van de gemeentelijke organisatie valt buiten de orde van de Stadskrant Delft. Door profilering van de eigen dienstverlening en producten kunnen de onderdelen van de gemeente zich vanzelf impliciet profileren.

           

9.         Inhoudelijke elementen:

            • Vaste elementen: Tijdig aangemelde verplichte publicaties en advertenties worden altijd geplaatst. De clusters plaatsen hun verplichte berichten in elk geval altijd in de Stadskrant Delft, dus niet meer in de Delftse Post of andere bladen.

            • Variabele elementen: interviews (bijvoorbeeld met een burger, voor wie een nieuw beleid consequenties heeft), twee-gesprek (bijvoorbeeld tussen een burger en een bestuurder/ambtenaar), achtergrondinformatie bij actuele zaken, stand van zaken rond een langlopend project (bijvoorbeeld Kwaliteitsverbetering Binnenstad), uitleg van nieuwe regelgeving (bijvoorbeeld nieuwe Algemene bijstandswet), feiten en data (bijvoorbeeld afsluiting van wegen), agenda's, oproepen, uitnodigingen, adressen, namen en dergelijke.

            • Eventueel speciale pagina's, katernen of edities.