1. inleiding.

 

In deze startnotitie geef het college van B&W een beknopte visie op de stand van zaken en de gewenste ontwikkelingen binnen het programma Bestuur, Middelen en Organisatie. In paragraaf 2 gaan wij in op de uitgangspunten voor het beleid die in ons collegeprogramma Voortzetten en doorzetten zijn geformuleerd. Daarbij gaan wij ook in op de belangrijkste doelstellingen die wij ons voor de gehele periode 2002 – 2006 hebben gesteld.

 

In paragraaf 3 geven wij een schets van de actuele ontwikkelingen binnen het programma Bestuur, Middelen en Organisatie. Daarin gaan wij in op zaken in die in 2002 reeds in gang zijn gezet of op korte termijn aan de orde zullen komen. In paragraaf 4 tenslotte geven wij onze visie op de belangrijkste doelen en activiteiten binnen dit programma voor het jaar 2004.

 

U bent uitgenodigd om tijdens de vergadering van de raadscommissie extern op .. maart a.s uw mening of reactie te geven op deze startnotitie. In dezelfde periode zullen voor de overige twaalf programma’s soortgelijke vergaderingen worden gehouden. De verslagen van deze vergaderingen, waarin uw mening of reactie wordt opgenomen, zullen wij meenemen bij de opstelling van de concept-begroting voor de periode 2004 – 2007. Deze concept-begroting wordt in september a.s. door de gemeenteraad van Delft behandeld.

 

Wij willen op voorhand wel opmerken dat het waarschijnlijk niet mogelijk zal zijn om alle meningen of reacties die u ons meegeeft in de begroting en in onze beleidsvoornemens te verwerken. Alleen al de financiële speelruimte daartoe is beperkt, zeker in een periode waarin het economisch minder gaat. Wij zijn van plan om voor nieuwe beleidswensen meerjarig een bedrag van half miljoen euro vrij te maken en nog eens een half miljoen euro voor het jaar 2004. Dit bedrag moet echter over dertien programma’s worden verdeeld. Bovendien zullen wij, om deze bedragen vrij te kunnen maken, waarschijnlijk moeten ‘snijden’ in lopende uitgaven in de begroting.

 

Ondanks deze beperkingen vernemen wij graag uw mening over de gewenste ontwikkelingen in de verschillende beleidsprogramma’s van de Gemeente Delft. Wij zullen dan ook trachten om in onze begroting zo goed mogelijk te verantwoorden hoe wij met uw meningen en ideeën zijn omgegaan.

 

 

  1. uitgangspunten van het beleid.

 

·         Het streven is gericht op een verdere versterking van interactief besturen.

 

·         Het belang van het Stadsgewest Haaglanden wordt door ons onderkend. Tegelijkertijd zijn wij voorstander van een discussie over het takenpakket van Haaglanden, omdat we van mening zijn dat het stadsgewest te groot en te log dreigt te worden en de meerwaarde van een deel van haar werkzaamheden niet altijd even groot is.

 

·         We streven naar huisvesting van het grootste deel van het ambtelijk apparaat in de spoorzone. Ook andere publieke dienstverleners zouden daarin een plaats moeten kunnen krijgen.

 

·         De afgelopen periode heeft de organisatie in het teken gestaan van de reorganisatie (‘NEON’). De komende tijd de aandacht liggen op de verdere implementatie van NEON, op rust op het organisatiefront en op motiverend personeelsbeleid. We hebben de ambitie om minder externe deskundigheid in te huren en te investeren in kennis en vaardigheden van het eigen personeel, waarvoor ‘Menselijke Mogelijkheden Centraal’ (MMC) en vorming en opleiding (V&O) belangrijke pijlers zijn. Om V&O effectief in te zetten voor de ontwikkeling van de organisatie zijn collectieve V&O-plannen – ingericht per cluster – een voorwaarde. We spannen ons in om verder gestalte te geven aan het diversiteitbeleid. Verder willen wij toe naar een gemeentebreed V&O-budget van circa 2% van de loonsom.

 

·         We houden onverminderd vast aan de uitgangspunten van ons internationaal beleid, die zijn vastgesteld in 1998. Daarbij geldt onder meer, dat we het aantal jumelages en stedenbanden niet verder willen uitbreiden en dat het voortbestaan van jumelages primair afhankelijk is van burgerdraagvlak. Het budget voor de stedenbanden gebaseerd op solidariteit verhogen we gefaseerd tot € 1 per inwoner.

 

 

  1. actuele ontwikkelingen.

 

·         De takendiscussie binnen het stadsgewest Haaglanden is, na lang aandringen vanuit Delft, eindelijk op gang gekomen. Eventuele aanpassingen in het takenpakket die hieruit voortvloeien zullen het volgend jaar worden geëffectueerd.

 

·         In het Delftse personeelsbeleid staan de menselijke mogelijkheden centraal. Dat betekent onder meer dat competentiemanagement wordt doorgevoerd en de ontwikkeling van medewerkers wordt gestimuleerd met opleidingen die zijn gericht op verbetering van de dienstverlening en de ontwikkeling van gedragscompetenties.

Ook het geschikt houden van mensen voor hun huidige functie en voorkoming van arbeids- en ziekteverzuim zijn belangrijke fundamenten van het personeelsbeleid. Systematische aandacht voor de verbetering van de arbeidsomstandigheden, het inventariseren en reduceren van arbeidsrisico’s wordt daartoe ingezet. De bedrijfsgeneeskundige begeleiding van medewerkers gaat in dit kader grotendeels in eigen hand genomen worden.

 

·         Ten aanzien van de Delftse organisatie wordt ingezet op een permanent ontwikkelingsproces. Binnen de clusters worden de laatste fasen van de NEON-implementatie doorgevoerd. De stadsbeheersfuncties, gericht op een schone, hele, groene en sportieve stad, zijn per 2003 ondergebracht bij het cluster Wijk- en Stadszaken en niet langer onderdeel van het Cluster Bedrijven. Ook binnen het cluster Centrale Staf vindt een heroriëntatie plaats op de taken.

Het cluster Facilitaire dienstverlening gaat zich benchmarken.

Binnen de kaders van de mandatering worden bevoegdheden laag in de organisatie gelegd. Per 2002 is een gemeentebreed V&O-budget van 2% van de totale loonsom bereikt.

 

·         In april zal een evaluatie van het internationale beleid plaatsvinden. De kaders van het beleid worden daarin opnieuw bevestigd. Tevens zal daarin worden voorgesteld de bestaande jumelages en stedenbanden ongewijzigd voort te zetten.

 

 

  1. doelen voor het jaar 2004.

 

·         In 2004 zal een nota inzake participatie worden opgesteld.

 

·         Naar aanleiding van de dit jaar opgestarte takendiscussie, zullen in 2004 aanpassingen aan het takenpakket van Haaglanden kunnen worden gepleegd.

 

·         Ten aanzien van de nieuwe gemeentelijke huisvesting is een globaal programma van eisen onlangs vastgesteld. In 2004 zullen ijkpunten moeten worden geformuleerd.

 

·         Verbetering van de dienstverlening, in combinatie met efficiencyverbetering, zijn belangrijke doelstellingen bij het organisatiebeleid in 2004. Zo gaat een heroriëntatie plaatsvinden op de positionering van de afzonderlijke bedrijven (Brandweer, Archief, Archeologie, Gemeentelijke Musea en Vrije Academie) binnen de gemeentelijke organisatie. Een apart cluster Bedrijven wordt hierdoor overbodig. Hiertoe wordt een ontwikkelagenda voor 2 jaar vastgesteld: 2003 en 2004.

 

·         Het internationaal beleid wordt ongewijzigd voortgezet. Het budget voor het internationaal beleid wordt volgend jaar opnieuw verhoogd met € 20.000, zodat we in 2006 zullen uitkomen op een budget voor het internationaal beleid van € 1 per inwoner.