In deze startnotitie geef het
college van B&W een beknopte visie op de stand van zaken en de gewenste
ontwikkelingen binnen het programma Bestuur, Middelen en Organisatie. In
paragraaf 2 gaan wij in op de uitgangspunten voor het beleid die in ons
collegeprogramma Voortzetten en doorzetten zijn geformuleerd. Daarbij
gaan wij ook in op de belangrijkste doelstellingen die wij ons voor de gehele
periode 2002 – 2006 hebben gesteld.
In paragraaf 3 geven wij een
schets van de actuele ontwikkelingen binnen het programma Bestuur, Middelen en
Organisatie. Daarin gaan wij in op zaken in die in 2002 reeds in gang zijn
gezet of op korte termijn aan de orde zullen komen. In paragraaf 4 tenslotte
geven wij onze visie op de belangrijkste doelen en activiteiten binnen dit
programma voor het jaar 2004.
U bent uitgenodigd om tijdens
de vergadering van de raadscommissie extern op .. maart a.s uw mening of
reactie te geven op deze startnotitie. In dezelfde periode zullen voor de
overige twaalf programma’s soortgelijke vergaderingen worden gehouden. De
verslagen van deze vergaderingen, waarin uw mening of reactie wordt opgenomen,
zullen wij meenemen bij de opstelling van de concept-begroting voor de periode
2004 – 2007. Deze concept-begroting wordt in september a.s. door de
gemeenteraad van Delft behandeld.
Wij willen op voorhand wel
opmerken dat het waarschijnlijk niet mogelijk zal zijn om alle meningen of
reacties die u ons meegeeft in de begroting en in onze beleidsvoornemens te
verwerken. Alleen al de financiële speelruimte daartoe is beperkt, zeker in een
periode waarin het economisch minder gaat. Wij zijn van plan om voor nieuwe
beleidswensen meerjarig een bedrag van half miljoen euro vrij te maken en nog
eens een half miljoen euro voor het jaar 2004. Dit bedrag moet echter over
dertien programma’s worden verdeeld. Bovendien zullen wij, om deze bedragen
vrij te kunnen maken, waarschijnlijk moeten ‘snijden’ in lopende uitgaven in de
begroting.
Ondanks deze beperkingen
vernemen wij graag uw mening over de gewenste ontwikkelingen in de
verschillende beleidsprogramma’s van de Gemeente Delft. Wij zullen dan ook
trachten om in onze begroting zo goed mogelijk te verantwoorden hoe wij met uw
meningen en ideeën zijn omgegaan.
·
Het streven is gericht
op een verdere versterking van interactief besturen.
·
Het belang van het
Stadsgewest Haaglanden wordt door ons onderkend. Tegelijkertijd zijn wij
voorstander van een discussie over het takenpakket van Haaglanden, omdat we van
mening zijn dat het stadsgewest te groot en te log dreigt te worden en de
meerwaarde van een deel van haar werkzaamheden niet altijd even groot is.
·
We streven naar
huisvesting van het grootste deel van het ambtelijk apparaat in de spoorzone.
Ook andere publieke dienstverleners zouden daarin een plaats moeten kunnen
krijgen.
·
De afgelopen periode
heeft de organisatie in het teken gestaan van de reorganisatie (‘NEON’). De
komende tijd de aandacht liggen op de verdere implementatie van NEON, op rust
op het organisatiefront en op motiverend personeelsbeleid. We hebben de ambitie
om minder externe deskundigheid in te huren en te investeren in kennis en
vaardigheden van het eigen personeel, waarvoor ‘Menselijke Mogelijkheden
Centraal’ (MMC) en vorming en opleiding (V&O) belangrijke pijlers zijn. Om
V&O effectief in te zetten voor de ontwikkeling van de organisatie zijn
collectieve V&O-plannen – ingericht per cluster – een voorwaarde. We
spannen ons in om verder gestalte te geven aan het diversiteitbeleid. Verder
willen wij toe naar een gemeentebreed V&O-budget van circa 2% van de
loonsom.
·
We houden onverminderd
vast aan de uitgangspunten van ons internationaal beleid, die zijn vastgesteld
in 1998. Daarbij geldt onder meer, dat we het aantal jumelages en stedenbanden
niet verder willen uitbreiden en dat het voortbestaan van jumelages primair
afhankelijk is van burgerdraagvlak. Het budget voor de stedenbanden gebaseerd
op solidariteit verhogen we gefaseerd tot € 1 per inwoner.
·
De takendiscussie binnen
het stadsgewest Haaglanden is, na lang aandringen vanuit Delft, eindelijk op gang
gekomen. Eventuele aanpassingen in het takenpakket die hieruit voortvloeien
zullen het volgend jaar worden geëffectueerd.
·
In het Delftse
personeelsbeleid staan de menselijke mogelijkheden centraal. Dat betekent onder
meer dat competentiemanagement wordt doorgevoerd en de ontwikkeling van
medewerkers wordt gestimuleerd met opleidingen die zijn gericht op verbetering
van de dienstverlening en de ontwikkeling van gedragscompetenties.
Ook het geschikt
houden van mensen voor hun huidige functie en voorkoming van arbeids- en
ziekteverzuim zijn belangrijke fundamenten van het personeelsbeleid.
Systematische aandacht voor de verbetering van de arbeidsomstandigheden, het
inventariseren en reduceren van arbeidsrisico’s wordt daartoe ingezet. De
bedrijfsgeneeskundige begeleiding van medewerkers gaat in dit kader grotendeels
in eigen hand genomen worden.
·
Ten aanzien van de
Delftse organisatie wordt ingezet op een permanent ontwikkelingsproces. Binnen
de clusters worden de laatste fasen van de NEON-implementatie doorgevoerd. De
stadsbeheersfuncties, gericht op een schone, hele, groene en sportieve stad,
zijn per 2003 ondergebracht bij het cluster Wijk- en Stadszaken en niet langer
onderdeel van het Cluster Bedrijven. Ook binnen het cluster Centrale Staf vindt
een heroriëntatie plaats op de taken.
Het cluster
Facilitaire dienstverlening gaat zich benchmarken.
Binnen de kaders van
de mandatering worden bevoegdheden laag in de organisatie gelegd. Per 2002 is
een gemeentebreed V&O-budget van 2% van de totale loonsom bereikt.
·
In april zal een
evaluatie van het internationale beleid plaatsvinden. De kaders van het beleid
worden daarin opnieuw bevestigd. Tevens zal daarin worden voorgesteld de
bestaande jumelages en stedenbanden ongewijzigd voort te zetten.
·
In 2004 zal een nota
inzake participatie worden opgesteld.
·
Naar aanleiding van de
dit jaar opgestarte takendiscussie, zullen in 2004 aanpassingen aan het
takenpakket van Haaglanden kunnen worden gepleegd.
·
Ten aanzien van de
nieuwe gemeentelijke huisvesting is een globaal programma van eisen onlangs
vastgesteld. In 2004 zullen ijkpunten moeten worden geformuleerd.
·
Verbetering van de
dienstverlening, in combinatie met efficiencyverbetering, zijn belangrijke
doelstellingen bij het organisatiebeleid in 2004. Zo gaat een heroriëntatie
plaatsvinden op de positionering van de afzonderlijke bedrijven (Brandweer,
Archief, Archeologie, Gemeentelijke Musea en Vrije Academie) binnen de
gemeentelijke organisatie. Een apart cluster Bedrijven wordt hierdoor
overbodig. Hiertoe wordt een ontwikkelagenda voor 2 jaar vastgesteld: 2003 en
2004.
·
Het internationaal
beleid wordt ongewijzigd voortgezet. Het budget voor het internationaal beleid
wordt volgend jaar opnieuw verhoogd met € 20.000, zodat we in 2006 zullen
uitkomen op een budget voor het internationaal beleid van € 1 per inwoner.